Microsoft brengt Lumia 535 voor 119 euro op de Nederlandse markt

Microsoft heeft bekendgemaakt dat de Lumia 535 per direct verkrijgbaar is in Nederland. De nieuwe 5"-smartphone heeft een adviesprijs van 119 euro. Het gaat om de eerste Lumia die zonder Nokia-naam op de achterkant wordt uitgebracht.

Met de relatief lage prijs is de eind vorig jaar aangekondigde Lumia 535 een instapsmartphone. Het scherm met een ips-paneel heeft een diagonaal van 5 inch met een resolutie van 960x540 pixels. Daarnaast heeft de eerste Lumia zonder Nokia-naam aan de voor- en achterkant een 5-megapixelcamera. De smartphone wordt verder geleverd met geïntegreerde diensten van Microsoft, zoals Office, OneDrive, Outlook en Skype.

Microsoft heeft de Lumia 535 uitgerust met een Snapdragon 200-soc met een kloksnelheid van 1,2GHz. Daar wordt standaard 1GB aan werkgeheugen bij geleverd in combinatie met 8GB aan opslaggeheugen. Dat kan met micro-sd-geheugenkaarten worden uitgebreid, zo heeft het bedrijf eerder al aangegeven.

Destijds is ook aangegeven dat de Lumia 535 in twee versies verschijnt. Het gaat dan om een model dat ruimte biedt voor een simkaart en een variant dat dualsim-ondersteuning biedt. De smartphone draait op het eigen besturingssysteem van Microsoft, Windows Phone 8.1. Daar wordt nog een Denim-update bij geleverd, waardoor een persoon volgens het bedrijf het toestel met verschillende features kan personaliseren. Eerder is gemeld dat de update vooral cameraverbeteringen moet brengen.

Microsoft Lumia 535Microsoft Lumia 535Microsoft Lumia 535Microsoft Lumia 535

Door Kay Korevaar

Stagiair

09-01-2015 • 14:54

151

Reacties (151)

151
146
110
3
0
13
Wijzig sortering
Vorige week al een opgehaald in Duitsland. Voor een budget toestel echt ongelooflijk veel waar voor je geld naar mijn mening. Lekker groot scherm, waardoor het voor de oudere gebruiker ook nog wat makkelijker wordt. Het is geen snelheidsmonster, ligt vooral in de processor en de grafische chip, maar reageert toch wel snappy en lijkt met meerdere apps open zeker profijt te hebben van de 1 GB ram. Ook voelt hij lekker stevig aan. Bij ons in de familie wordt nog wel een geskyped en een zaklamp is ook makkelijk en dat zit hier wel op itt de 630 en 530. Hij voelt wel net iets trager aan dan een 630 omdat deze toch een wat vlottere processor heeft.

Voor degenen die per se een andere kleur willen:

De cover is eenvoudig te vervangen(net als de accu en toegang tot de microSD slot) en voor een paar euro is een cover te bestellen in de kleur die je wilt(+/-15 euro, origineel).

[Reactie gewijzigd door CR35 op 24 juli 2024 13:34]

Snap helemaal wat je bedoelt. Als je de specs vergelijkt met die van de 735, dan is dit een heeeel compleet toestel voor een heel goede prijs.

Heb zelf net 2 weken geleden de 735 gekocht voor mijn vrouw, maar deze telefoon staat nu ook heel hoog op mijn verlanglijstje zodra mijn iPhone 5 het begeeft... Veel voor weinig zeg maar.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 24 juli 2024 13:34]

Ik ga er vanuit dat de iPhone 5 nog steeds krachtiger is dan deze lumia, hoezo deze telefoon dan?
krachtiger in schermresolutie, verder kan de lumia juist meer dan een Iphone
Kunnen in welke vorm? Ik denk niet dat in real world performance, deze Lumia sneller is dan de Iphone 5
Pak eens een low end WP toestel en verbaas je dat het bijna aanvoelt als mid-high. Ik heb een 920 en een 620/625 is nauwelijks 'minder vlot en soepel' dan mijn 920 :/ En de 535 > 625. Ding is beter dan mijn 920 zelfs met zijn 4x1.2ghz en 1gb ram :/
Zal ik zeker doen, bedankt voor het advies! :)

Ik kijk er naar uit wat voor indruk deze toestellen op mij kunnen achterlaten :P.


(Heb zelf nu een Nexus 5 en OnePlus One)
Die kan je hier natuurlijk niet mee vergelijken, dus dat hou ik in ingedachte :3

[Reactie gewijzigd door Monne op 24 juli 2024 13:34]

Ja je zult geen hoge kwaliteit pixeldichtheid schermen hebben, of fancy behuizing, goede camera etc.. Maar qua gebruikers ervaring zit er bar weinig verschil tussen high/mid/low in WP8, zo weinig zelfs dat ik me af en toe af vroeg waarom ik voor de 920 gegaan ben.
En kwa multitasking? Bijvoorbeeld 10 tabbladen open in een internet browser?
Dat red ik op mijn 920 ook, zal op de 535 ook goed moeten lukken gezien het net zo veel ram heeft en een sterkere CPU.
Het is in feite onbeperkt net als de desktop IE. Nog niet tegen een limiet aan gelopen, maar niet vaak meer dan 10 tabs open gehad. Net als op Windows RT, als ik het goed had, worden ook op WP8.1 de tabs die inactief gaan getombstoned en kost het geen geheugen/CPU tenzij muziek stream oid op website (video streams werken niet in achtergrond)

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 juli 2024 13:34]

eeh kwa prijs kwaliteit verhouding is deze lumia stukken beter als een iphone . en dat is opzich niet moeilijk. zo speciaal is de iphone niet voor het geld wat die kost . ik zo uzeggen probeer is een low end lumia uit dan weet je ook wat er bedoeld word en kun je er over mee praten he.
735 is nog wel sneller en compacter met mooier scherm. Dit is een stevige complete telefoon voor weinig geld. Als je kijkt naar bouwkwaliteit van de iPhone 5 dan is de lumia 735 en eigenlijk meer de 830 en 930 vergelijkbaar. Je merkt toch nog wel een verschil tussen mid-high end telefoon en een low end toestel. Dit toestel levert echter voor weinig geld een complete ervaring. Accuduur is ook prima in orde. Ik heb zelf de 930, hiervoor de 920 en merk toch verschil tussen high en low end. De iPhone 5 was zeker destijds als high end te beschouwen dus dan zelf het wel wennen zijn denk ik. Hoewel de 535 met losse case en voor zijn grootte best dun en stevig aan voelt.
Anoniem: 80466 @CR359 januari 2015 16:53
Alleen 4G ontbreekt natuurlijk wel.
Dan kun je echter wel kijken naar een Lumia 635 die je inmiddels voor ongeveer 125 euro kan krijgen.
Jammer dat 4G ontbreekt. Langzamerhand zou ik niemand meer een toestel zonder 4G willen adviseren. Juist budgetgebruikers doen vaak jaren met hun telefoon. De netwerken gaan hun netwerken steeds meer naar 4G verschuiven, dus met name voor capaciteit en dekking is 4G in binnen en buitenland een uitkomst. Tele2 komt zelfs met een netwerk wat alleen op 4G gebaseerd is. Met 4G op je toestel heb je nu en in de toekomst optimale dekking en heb je wat te kiezen.

Zelf heb ik mijn Nokia Lumia 920 ingewisseld voor een Lumia 635. Dit is toch wel een stap terug in bouwkwaliteit. Het toestel is snel, maar voelt goedkoop. Wat snelheid en bediening betreft merk ik weinig verschil met de 920. Ik houd echter meer van het high end gevoel.

De Lumia 535 zal voor velen een prima telefoon zijn. Komt er nog een 4G versie van?

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 24 juli 2024 13:34]

Voor mij voldoet 3G nog best. Ik hoef geen filmpjes of muziek te streamen. Internetten etc. gaat prima met 3G.
Ze moeten natuurlijk nog mensen een reden geven om de high end WP's te kopen natuurlijk :P
Ik zou bijna mijn 920 omruilen voor de 535 als er 4g en glance op zat.
Oneens. Meestal zitten mensen toch op wifi. Ik in ieder geval wel het grootste deel van de dag. Slechts een fractie van de dag zie ik lte staan.
Weet iemand of de nieuwe Lumia's nog worden uitgerust met HERE Drive+, de navigatie app die Nokia altijd eerder leverde met de Lumia's? Dat was namelijk altijd wel één van de grote pluspunten van Nokia op de andere Windows Phone fabrikanten.
Ja, deze blijven beschikbaar, bij low-end modellen werkt navigatie echter alleen in de aankoopregio(benelux hier), 15€ voor wereldwijd.

Edit: mijn fout, navigatie is wereldwijd offline en gratis op windows phones.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 24 juli 2024 13:34]

Hmm, ik ben een (tevreden) Lumia 520-gebruiker, en heb destijds eens een upgrade gekregen naar HERE Drive+. Ik dacht dan ook - net zoals ik dat ook dacht gelezen te hebben - dat iedereen vanaf nu werd overgeschakeld van HERE Drive naar HERE Drive+?

Bron: http://www.windowscentral...free-all-windows-phone-81
Also Windows Phone 8.1 is powered by HERE, but we wanted to make it even better for a mobile lifestyle. This is why we extend the benefits of free voice guided car navigation in 97 countries to everyone. No matter whether you have an entry-level Nokia Lumia 520, a Samsung Ativ S or a HTC 8X, with Windows Phone 8.1 you get HERE Drive+ for free, saving up to €35.

[Reactie gewijzigd door RangedNeedles op 24 juli 2024 13:34]

Beetje off topic ;) maar dit was de trigger voor mij om weer eens op mijn Ativ S te checken of ik inderdaad gratis Here Drive+ heb, en inderdaad, kon hem nu gewoon downloaden :)

On topic: deze mobiel lijkt me nou precies de instapper waar ik voor mijn moeder op heb gewacht: niet te duur, makkelijk te bedienen, lekker kleurrijk, helemaal mooi :)
Inmiddels is drive+ voor alle lumias gratis, volgens mij zelf voor alle windows phones.
Dit wist ik niet, net even gechecked op mijn HTC 8x. En inderdaad, Here Drive+ kan ik nu installeren! :)
Dit klopt al even niet meer, zelfs de goedkoopste toestellen hebben inmiddels een update gekregen normaal naar de volledige versie met wereldwijd gratis navigatie.
Bij Android kun je ook gewoon gebruik maken van Nokia Here Drive....

[Reactie gewijzigd door _Sjimmie_ op 24 juli 2024 13:34]

Waarom zou ik dat willen ? Wat is de meerwaarde van Here Drive tegenover al die andere gratis navigatiesoftware met offline kaarten ?
Dezelfde vraag kan je stellen waarom je Google Maps zou gebruiken? Heeft nota bene niet eens gratis offline maps..
Try before you decide...
Ik ken alleen TomTom, Google maps en autonavigatie maar ik was aangenaam verrast toen ik Here Drive testte. Gewoon een keertje proberen :)
Zeg dat maar tegen al die auto fabrikanten die deze software gebruiken BMW, Chrylser en Mercedes-Benz, Opel en Garmin maakt gebruik gebruik van Navtaq kaarten van Nokia.
.
Here Drive was de eerste gratis navigatie met offline navigatie.
Eerst alleen op Windows Phone Nokia's en nu ook op Android.
Wat betekent volgens jou decennium?
Jup, volledige here drive+* met offline navigatie en alles, zie ook http://www.microsoft.com/.../lumia535/specifications/


*here drive is een versie met 'eigen land' licentie, here drive+ heeft een global licentie. Alle WP toestellen (of iig alle lumia's?) krijgen tegenwoordig here drive+

[Reactie gewijzigd door Luxx op 24 juli 2024 13:34]

Anoniem: 428562 @Luxx9 januari 2015 15:26
Heb je alleen kaarten voor benelux of voor heel west europa ?
De licentie is wereldwijd. ;)

Er is geen kaart voor de Benelux of West Europa.
Kaarten download je individueel,per land via Here Drive+ > instellingen > kaart opties > kaarten beheren > nieuwe kaarten downloaden /huidige kaarten bijwerken.
Als je extra kaarten wil dan klik je, na "nieuwe kaarten downloaden > +", op een werelddeel en vervolgens op het land dat je wilt downloaden.
Dat is niet helemaal correct. Bijvoorbeeld Japan en Zuid-Korea zijn niet gedekt. Een paar jaar terug is toen nog "Nokia Maps" daar mee gestopt.
Nee, zojuist net ontdekt dat Antartica er ook niet op staat.
Wereldwijde offline navigatie, geldt voor alle Windows Phones.
Mijn Lumia 735 heeft dit nog wel ;)
Anoniem: 372172 @Loei1239 januari 2015 15:28
Zelfs mijn Lumia 520 heeft dit. :)
Here drive+ is volgens mij standaard op windows phone 8.1
Wat maakt dat uit? Stel dat hij niet pre-installed is, dan haal je hem toch uit de store? http://www.windowsphone.c...3e-4561-8d85-a294d54df06f
Ja, en zelfs is er een Here (Beta) voor Android..... boing....

https://play.google.com/s...ails?id=com.here.app.maps
In zwart en wit; vanwaar dan blauw en oranje op de plaatjes ?

Het lijkt me wel een kans om nu eindelijk ook eens een mobieltje aan te schaffen. Betaalbaar, voor het summiere gebruik dat ik er van zal maken.
Andere kleuren staan ook al in de pricewatch en lijken op voorraad (leverbaar binnen een week):
http://tweakers.net/price...soft-lumia-535-blauw.html
http://tweakers.net/price...soft-lumia-535-groen.html
http://tweakers.net/price...oft-lumia-535-oranje.html

De dual SIM uitvoeringen nog niet zo te zien.

Leuke instapper hoor!
Andere kleuren staan ook al in de pricewatch en lijken op voorraad (leverbaar binnen een week)

Leuke instapper hoor!
Ik zal mij er serieus in verdiepen. Je kunt er allicht mee bellen en alle overige functies ontdek ik daarna wel. Dank voor de info.
Dual SIM varianten verwacht ik niet dat ze in Nederland worden uitgebracht of heel beperkt.
Nederlandse providers willen geen dual SIM versies.

Dual SIM versies zullen vooral op de Aziatische markten worden uitgebracht en slechts beperkt in Europa.
In Nederland zul je het het voor dual SIM versies wel met import versies uit Duitsland of de UK moeten doen.
Ben je nu echt serieus????

Net zoals veel Lumia dualsims staat deze gewoon in de pricewatch.
Deze dan nog onder verwacht, de rest is gewoon direct leverbaar.
Zeker als je het af en toe gebruikt, en een allround-instapper zoekt, is dit heel heel heel veel telefoon voor je geld.
Toestellen zijn wel degelijk in het groen, blauw en oranje verkrijgbaar:

http://tweakers.net/product/412613/microsoft-lumia-535/
Het lijkt me wel een kans om nu eindelijk ook eens een mobieltje aan te schaffen. Betaalbaar, voor het summiere gebruik dat ik er van zal maken.
Aparte opmerking voor een Tweaker?

Maar als je alleen af een toe 'een mobiele telefoon' nodig hebt, waarom koop je dan niet zoiets als een Samsung E1200 of Nokia 105? Kost niet meer dan 25 euro en je kunt er mee bellen...
Aparte opmerking voor een Tweaker?
I, sorry, neem me niet kwalijk. Ik wist niet dat je alleen maar Tweaker kon zijn als je een mobiele telefoon had. :) . Maar dat komt dan met die oranje Lumia helemaal goed. Hoor ik er helemaal bij.
Maar als je alleen af een toe 'een mobiele telefoon' nodig hebt, waarom koop je dan niet zoiets als een Samsung E1200 of Nokia 105? Kost niet meer dan 25 euro en je kunt er mee bellen...
Ook waar. Mijn vrouw heeft een prepaid van twee tientjes. En ik heb thuis een telefoon. Bakeliet, draaischijf en stoffen snoer ...
@ stresstak
Je zegt eigenlijk ALLES wat ik wilde zeggen... Bedankt :) :) :)

[Reactie gewijzigd door aad_handgranaat op 24 juli 2024 13:34]

Mijn vertrouwen in Windows Phone is wel tot het minimale gezakt:

Het marktaandeel is in 2014 gekrompen van 4% tot 3% in Amerika. Veel providers leveren ze al niet meer (Verizon) en de hardware makers hebben zich allemaal terug getrokken. Zelfs Nadella zelf ligt hier niet wakker van, zolang gebruikers van Android en iOS maar Microsoft Services gebruiken. Microsoft lijkt zijn eigen platform ook niet serieus te nemen door software eerst op iOS te lanceren in plaats van Windows (Office o.a., waar ook veel kritiek op geweest is).

Ook de marketing bij microsoft is bedroevend. Hoe vaak ik wel niet lees dat potentiele kopers door verkopers iOS of Android wordt aangeraden en zeker geen Wndows Phone te nemen is bedroevend.

Al met al geen gezonde situatie in mijn ogen. Mooi artikel met de bron:
http://bgr.com/2014/12/11/windows-phone-is-dead-2/

Ik had een Lumia 800, maar ben overgestapt op iOS. Dan komen we toch weer op het App aanbod :( Toch wel jammer, maar er lijkt (voorlopig) geen ruimte voor een derde speler.
dus het vertrouwen is gezakt vanwege marktaandeel en marketing en gebaseerd op een telefoon die helaas vanwege de kernel geen WP8.x kreeg? Zelf heb ik er juist veel vertrouwen in, met name als straks Windows 10 er is.
Het marktaandeel had zeker veel hoger moeten staan na 5 jaar, om enigszins mee te tellen. Ik denk dat marktaandeel voor ontwikkelaars erg belangrijk is. Geen apps betekent weer geen verkopen.

Tevens blijft het vreemd dat softwaremakers geen heil zien in Windows Phone en dat terwijl het OS gratis is.

Niet perse het niet updaten van 7.5/7.8.
Komt wel met Windows 10.
Ik hoor het al jaren. Komt wel met 7.8. Komt wel met Windows 8. Komt nu wel met Windows 10. Het had er al lang moeten zijn. Iedereen is nu al gewend aan Android of ios. Jammer want ik vind het het fijnste OS op de mobiel. Maar absoluut geen enkel vertrouwen meer in.
Het is er eigenlijk al met Windows 8.1, gezien je nu all zonder veel moeite apps kan publishen naar Windows 8.1, Windows Server, Xbox One en Windows Phone.

Met Windows 10, is het niet eens extra moeite meer, omdat dan de vreemde eend in de bij (WP) ook exact hetzelfde OS gaat draaien als Windows en de Windows op de XBO.

Android en IOS zullen in het niets vallen als het om userbase gaat komen. Met Windows 10 als dat uitgerold word dat MS er voor WP dan ineens een markt van miljarden systemen bij krijgt.

MS zit sinds WP7 beetje in een rare situatie met WP, en kan je ook geen ongelijk geven dat je vertrouwen een beetje zoek is, en die van veel mensen.
Maar het is ook al lang bekend dat WP7 en WP8 transitie OSen waren. Zelfde voor Windows 8.1 dat net als Vista een transitie OS is.
Ik wist al dat mijn 920 in eerste instantie nauwelijks features zou hebben en dat dit met updates en over tijd uitgebreid werd. Ik hield even mijn hart een beetje vast toen de rumors rond gingen van "Huidige toestellen krijgen geen upgrade naar Windows 10" maar die zijn al ontkracht en ik ga Windows 10 krijgen op mijn 920.

Daar wachtte ik zelf op, een volwaardig Desktop OS op mijn telefoon... er komen dan zo enorm veel mogelijk heden bij waar iOS en Android niets tegenover hebben staan.

Ook iets wat iOS en Android niet hebben,
https://windowsphone.user...01801-feature-suggestions
(Snel gegoogeld, kon iig niets vinden van iOS of Android, verbaasde me, ik dacht dat Android wel zoiets had)
MS luistert hier goed naar, ben je het ergens niet mee eens, start een petitie.
Daar wachtte ik zelf op, een volwaardig Desktop OS op mijn telefoon... er komen dan zo enorm veel mogelijk heden bij waar iOS en Android niets tegenover hebben staan.
Eerlijk gezegd vraag ik me af wat er nou echt verandert met de overgang naar Windows 10. De ARM-processor blijft hetzelfde, wat betekent dat desktopprogramma's nooit zullen werken op een telefoon, omdat ze voor een andere processor gecompileerd zijn. Al zou het wel kunnen, dan zou Microsoft het wel tegenhouden (zoals bij Windows RT: alles dat in .NET geschreven is zou in theorie ook daarop moeten werken).

Ook zie ik het nut van een bureaublad op een telefoon niet in. Het zou handig kunnen zijn als je een monitor met toetsenbord en muis kan aansluiten op een telefoon (Ubuntu phone), maar ik vraag me af of dit gebruikt gaat worden.

Zelf verwacht ik dat Windows 10 voor de telefoon een soort Windows RT wordt voor smartphones, maar dan zonder bureablad. Het gemeenschappelijke zit hem dus in het app-aanbod.

[Reactie gewijzigd door AntBond op 24 juli 2024 13:34]

Windows RT is een volledige Windows, inclusief de volledige Win32API op ARM, niet alleen .NET. Hercompilatie zou voor veel software moeten werken. Microsoft zal dit niet open zetten, want ze willen juist Win32 achter zich laten. En gelijk hebben ze :)

Windows 10 laat op een laptop/desktop het start menu zien, op een tablet opent de windows toets het start scherm. En voor Windows Phone zal de "desktop"/homescreen het start scherm zijn. Microsoft had al aangegeven dat Windows anders "werkt' afhankelijk van de device waar het op draait, maar het OS wel exact hetzelfde is over alle devices.
Maar een soort Ubuntu phone zou ook kunnen, sluit je telefoon aan in een dokking station oid en je hebt de volledige Windows. Ik hoop persoonlijk hierop :)

Ik weet het uiteindelijk ook niet precies want MS laat er verder nog weinig over los hoe en wat ze nou precies gaan doen met Windows Phone 10 en Windows RT 10. Er is een paar dagen geleden een nieuwe developers preview (Phone Insider, staat niet in (NLse) WP app store, wel via windowsphone.com te downloaden) app uitgegeven voor Windows Phone, maar moet je voorals nog member zijn van de insider program, en dat ben ik niet :( Het vermoeden is er dat rond de Windows 10 aankondiging, de Windows Phone 10 test fase gaat beginnen.

Ben zelf heel benieuwd of Microsoft er iets moois mee weet te doen als ze mobiele gebruikers de kracht van een volledig desktop OS geven.
Met dat marktaandeel komt het wel goed. De mate van integratie die met Windows 10 bereikt gaat worden zet MS op een voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Gemeenschappelijke software voor zowel desktop als phone OS. En een keer kopen en op meerdere devices gebruiken.

Het is behoorlijk zwoegen geweest voor MS, de afgelopen jaren, maar met W10 lijken de intenties van MS op zijn plek te gaan vallen. Nu nog MS Office financieel laagdrempeliger maken en ik wordt helemaal blij. Als particulier een tientje per maand voor een office huurlicentie betalen doet mijn hartje nog niet sneller kloppen.
Weinig apps --> lage verkoop --> weinig apps --> lage verkoop etc.
Net zijn er 15 hardware makers aan boord gekomen bij WP.

Nieuwe grote apps zijn op Ios en Android steeds minder onderscheidend en meestal een copycat van wat er al is. The app gap is er nog steeds, maar steeds meer nieuwe grote titels worden op alle 3 de platformen uitgebracht.

Eigenlijk is Microsoft nu 3 jaar bezig met dit besturingssysteem, WP had een heel andere kerel en is feite een ander besturingssysteem.

Android stond na de zelfde periode nog maar op 75.000 apps, je hebt kunnen zien hoe snel het opeens ging toen Android in een momentum kwam.

Nee WP is lang van dood.
Anoniem: 145867 @Six99 januari 2015 18:36
Dat waren 15 zeer onbekende spelers. Met weinig afzet. Tevens waren dat allemaal low end telefoontjes met 512mb en allemaal dezelfde processors.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 24 juli 2024 13:34]

Tevens waren dat allemaal low end telefoontjes met 512mb en allemaal dezelfde processors.
Op zich is dit eerder een pre. Marktaandeel zal naar mijn verwachting harder bewegen in het low end segment. Het high end segment staat op zijn best stil. Trend is nu dat mensen tegenwoordig een goedkoper toestel kopen dat mogelijkheden heeft die vroeger exclusief waren voor high end. Vanuit deze optiek kan het high end segment zelfs alleen maar gaan krimpen. MS is dus alleen maar pragmatisch door niet teveel op het high end segment in te zetten.
Dus? Mooi toch. De wereld is groter als alleen NL.
Ik hoop dat je gelijk hebt/gaat krijgen
Anoniem: 80466 @gabba259 januari 2015 17:48
Grappig want Sprint in de VS die nog nooit een Lumia verkocht heeft gaat nu na 5 jaar wel Lumia's in hun productlijn opnemen.
providers leveren ze al niet meer (Verizon) en de hardware makers hebben zich allemaal terug getrokken

Verizon levert nog steeds Windows Phone. O.a. de HTC M8 was zelfs een 'world exclusive' bij die provider.

Microsoft lijkt zijn eigen platform ook niet serieus te nemen door software eerst op iOS te lanceren in plaats van Windows (Office o.a., waar ook veel kritiek op geweest is).

Daar ben ik het wel mee eens, al is Office een slecht voorbeeld want dat is al beschikbaar voor Windows Phone sinds 7.0 O-)

Betere voorbeelden zijn Skype en remote desktop. Al is bij Skype er een kentering en zijn de laatste maanden diverse features juist weer 'Windows Phone first'.

Overigens kan ik me voorstellen dat je na een Lumia 800 teleurgesteld was. Ik vond het 7.5 OS het ook elke keer nét niet IMHO. Ik bleef eigenwijs Symbian gebruiken totdat 8.0 beschikbaar was. Daarna ben ik eigenlijk zeer tevreden.
volgens verizon zelf hebben ze de toestellen uit de webwinkel gehaald omdat ze uitverkocht waren en niet meer op voorraad waren. het marktaandeel mag dan wel volgens een bureau gezakt zijn maar goed dat staat nog steeds voor heel wat miljoenen toestellen. windows 10 komt eraan en dat gaat voor een verschuiving zorgen lijkt me. en wat betreft app aanbod dat valt zat mee . de top apps zijn aanwezig en zo niet zijn er alternatieven voor de meeste apps . dus de app gap waar iedereen steeds over begint is ook al enigszins achterhaald. daarbij heb je met deze toestellen heel veel smartphone voor weinig geld
Verizon heeft alleen tijdelijk de Lumia weggehaald omdat die serie die Verizon verkocht op waren. Windows Phone in de vorm van de HTC en Samsung is gewoon bij Verizon te koop.
Zo jammer hoe vaak zoveel onzin geschreven wordt..
Daarnaast had je Lumia 800 WP7.8 en dus stuk minder apps als met Windows Phone 8.
Wel knap dat je zolang met een Lumia 800 gedaan hebt. Voor weinig had je een veel betere Windows phone met meer apps.
Cortana? Voor de Nederlandse markt? Dat zou wereldnieuws zijn. Kan dat bevestigd (of ontkracht) worden?
Inderdaad!
Cortana in Nederland zou een super toevoeging zijn :)

Ontopic:
Mooi toestel voor het geld, op de foto's lijkt het scherm beter te zijn dan die van de 635, die momenteel ongeveer hetzelfde geld kost.

Edit: Ik zie nu dat de resolutie lager is dan die van een 630/635 en het scherm ook aardig wat groter is :P

[Reactie gewijzigd door Loei123 op 24 juli 2024 13:34]

Ik denk dat Cortana in het engels gaat werken en niet nederlands.
Anoniem: 16328 @Chinco9 januari 2015 15:06
Nederlandse taal is niet beschikbaar: http://www.microsoft.com/...ingleTopic&topic=FA143884 Je kunt wel gewoon de Engelse taal gebruiken.
Niet 'gewoon', oa je regio staat dan niet op NL
Vanaf 8.1 is er gelukkig wel de mogelijkheid je taal-voorkeur op NL te zetten ook al staat de regio op non-NL. Let op ik bedoel niet enkel je keyboard, maar er is een speciale taal instelling in 8.1.

Dat heeft dan geen effect op de gewone interface, maar apps gemaakt met de nieuwe 'Modern SDK' schakelen dan wel over in Nederlands.

Nog steeds niet perfect, maar wel een stapje voorwaards tov 8.0. Vooral ook handig voor mensen die een telefoon importeren. Zo heb ik sinds kort de HTC M8 for Windows die enkel in de USA te koop is. Daar zit uiteraard geen Nederlandse interface bij. Maar dankzij deze feature zjin veel nieuwe apps (inclusief native apps zoals kalender en batterijbesparing) opeens toch in het Nederlands ook al is de telefoon interface zelf in het Engels.
Anoniem: 457607 @Chinco9 januari 2015 14:59
Cortana in Nederland is wereldnieuws?
Ik denk dat hij bedoeld in het Nederlands. Cortona is wel te gebruiken, maar heeft nog geen ondersteuning voor onze taal.
Anoniem: 457607 @Johan97119 januari 2015 15:09
Dat weet ik, maar dat is nationaal nieuws, bijna lokaal nieuws gezien het lage aantal gebruikers.
Dat zal gelijk dan ook voor andere als de Top5 EU landen zijn. En als je de gebruikers optelt zijn het er heel veel. Europees nieuws dan.
Bij deze ontkracht.
Duurt nog wel even voordat Cortana in het nederlands komt.
Voorlopig is het ( hou me te goede ) Engeland, Verenigde staten, China en nog een paar uiteraard niet Nederlands sprekende landen.
Klopt de afbeelding bij het nieuwsbericht wel? Aangezien er in het bericht alleen de kleuren 'zwart en wit' worden genoemd.

Sowieso raar (en jammer vind ik) dat Microsoft niet voor felle kleuren bij de Lumia's heeft gekozen. Het geeft de Microsoft-telefoons toch een soort eigen identiteit en maakt dat ze snel herkend worden (hé, een fel-oranje telefoon --> gelijk de associatie met het merk Lumia).
een eigen identiteit waarbij ik ver weg zou blijven felle kleuren is niet bij voorbaat iets positiefs imho.
Dan is er ook nog de witte of de zwarte :)
De Lumia is verkrijgbaar in vele kleuren. Zie: http://www.microsoft.com/.../lumia535/specifications/ In Nederland brengt MS de telefoon in de in het nieuwsbericht genoemde kleuren op de markt.
Toestellen zijn wel degelijk in groen, blauw en oranje verkrijgbaar:

http://tweakers.net/product/412613/microsoft-lumia-535/
Leuk apparaatje voor senioren. Niet te duur, en eenvoudig te bedienen. Ook het grote scherm is handig. Wordt dit trouwens het eerste Lumia toestel met dual-sim?
In NL zijn er al meerdere beschikbaar: http://tweakers.net/categ...2VkfJyNDMHC6uZGYKVFVbWwsA

In bepaalde Aziatische martken, waar dual-sim vanwege vele 'lokale' providers veel populairder is, zijn er nog meer.
Waar trek je de grens bij senioren? In mijn omgeving ken ik veel mensen met een 520 of 630 en hebben een leeftijd van 13 jaar tot 50 jaar (en mijn moeder van 70, die is natuurlijk wel senior...) dus een 535 kan dan ook prima bij jongeren...
Nee, verschillende toestellen in de Lumia 30 serie hebben een dual SIM variant. Waaronder de 630 (zelfs 2) en 730.
Anoniem: 541413 9 januari 2015 15:17
Leuke telefoon voor mijn vriendin. Alles aanwezig en een mooi prijsje. Volgende week schaf ik 'em aan. :)
Zeker een leuke telefoon. Ik heb er een voor mijn moeder gehaald en die er er blij mee :) je kunt verder weinig van het toestel verwachten, camera is niet best en het scherm heeft slechte zwartwaardes, maar voor zon prijs kun je natuurlijk geen top toestel verwachten.
maar voor zon prijs kun je natuurlijk geen top toestel verwachten.
Je kunt ook zien dat het juist een top toestel is, een klein beetje mindere specificaties tegen een veel lagere prijs. Dit is voor Microsoft een effectieve methode om Apple en Samsung aan te vallen, hun vlaggeschepen met hun enorme marges overbodig maken. Iedereen zal zich op een gegeven moment te vraag gaan stellen "waarom nog €600+ voor een smartphone betalen als het voor een kwart daarvan ook voldoet?"
Ik snap je punt hoor maar ik ben wel gehecht aan mijn full hd scherm, razendsnelle grafische chips en camera's met bakken met megapixels.
Ik denk wel dat een telefoon als dit voor de meeste mensen ruim voldoende zou zijn.
Totdat low-end hardware genoeg word voor (bijna) iedereen. Op dit moment is een i7 voor de meeste mensen ook overkill, op een gegeven moment zal een S8xx dan ook zijn. De S410 is al even krachtig als de S600 die in de S4 en One m7 zat en dat waren vorig jaar nog toptoestellen. Nu zitten die dingen in het beter low-end en in het begin van het mid-end segment. De volgende stap kan gerust S800 power in een low-end apperaat zijn. En dan zit MS toch een stuk beter in de markt als Apple.
Klopt. Daarom heb ik een Lumia 735. <250 euro. Bijna diefstal hoeveel phone je voor het geld krijgt als je dat vergelijkt met 3 jaar geleden. High end specs wordt mid end en daarna low end. Juist Tweakers zouden moeten zien en daarvan profiteren. Er zit zelfs features op die menig duurdere phone niet heeft.
Van het verschil kan je er nog een kopen. Of ieder jaar upgraden waarbij je direct de phone economisch kan afschrijven.
Zo is dat. Bovendien is niet iedereen zo kritisch. Waarom € 600 lappen als je in principe hetzelfde kan met deze Lumia 535. Ik koop er nog wel een geheugenkaartje bij, kosten € 12,95. Waar hebben we het dan nog over :)
Ja dan heb je een 32gb kaartje pricewatch: Kingston MicroSDHC 32GB Class 4 + Adapter
al zou ik iets meer uitgeven en voor class 10 gaan pricewatch: Kingston microSDHC 32GB Class 10 + Adapter
Maar goed, vergelijk die extra storage eens met de meerprijs die apple rekent voor ruimte ;) Zelf vind ik het jammer dat de 930 geen micro-sd heeft.
dat zat ik ook al te denken... (wel vrouw ipv vriending ;) )
Toch vind ik die 535 qua specs vreemd. Je zou verwachten dat de 635 in alle aspecten superieur is ten opzichte van de 535. Dit blijkt dus niet te zijn. De 535 is groter, sterkere batterij, 2x zoveel RAM, etc, etc.. dus je doet er beter aan om een 535 aan te schaffen, dan een 635.. het scheelt letterlijk maar een paar euro, maar qua specs is het verschil toch wat groter. Voor de camera hoef je het niet te doen bij beide toestellen.
De 535 maakt inderdaad de 63x-reeks op sommige punten overbodig, maar je moet er ook aan denken dat de 630/635/636/638 van "generatie 3" zijn, terwijl de 535 al van "generatie 3.5" is van de Lumia reeks. Er verschijnen verschillende onbekende Lumia toestellen in de statistieken van AdDuplex tegenwoordig, dus ik denk dat Microsoft bezig is aan zijn eerste grote revamp van de Lumia reeks, en die later wil aankondigen (misschien tijdens het Windows event over 2 weken?). Daar zit misschien ook een Lumia "639" bij (of iets in die aard). Ik verwachte na de verkoop van Nokia aan Microsoft sowieso dat Microsoft die low-end hardware een schop onder z'n kont zou geven om wat meer mid-end voor een low-end prijs te worden, en de 535 (het eerste echte Microsoft toestel) lijkt dit daadwerkelijk te doen. Hopelijk volgen de Lumia 6, 7, 8, 9, 10, 13 en 15-series ook later dit jaar.
Anoniem: 80466 @DeCo9 januari 2015 17:40
Voor een budget kan je niet alles bieden. De 635 heeft een snapdragon 400 en 4G.
De 535 een groter scherm en batterij.

Keuze is prima toch.
1gb ram en 5" is netjes voor die prijs, de resolutie is minder maar de concurrentie doet het niet bepaald beter.
Voor een low-end device voor €120 moet je van de resolutie naar mijn mening niet veel verwachten. Het is al leuk op te zien dat dit geen 480p scherm is, zoals andere low-end devices.
Verwacht ik ook niet, dit is een prima resolutie, en voor de meeste mensen meer dan zat.

Wel fijn dat er voor die prijs wel 1gb ram in zit, is iets meer toekomst bestendig als je Windows Phone hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.