Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 148 reacties

Microsoft heeft twee nieuwe budget-Lumia's aan zijn lijn van smartphones toegevoegd. De Lumia 435 is het eerste model in de 400-serie en ook het goedkoopste Lumia-toestel tot nu toe. De Lumia 532 gaat 96 euro kosten en krijgt een quadcore-soc.

De Lumia 435 is een smartphone met een 4"-scherm en een resolutie van 800x480 pixels. Het model krijgt een Qualcomm Snapdragon 200-dualcore met een kloksnelheid van 1,2GHz. Daarnaast zijn er 1GB werkgeheugen en een opslagcapaciteit van 8GB, die uit te breiden is met geheugenkaarten. De frontcamera heeft een vga-resolutie en de camera aan de achterkant heeft een oplossend vermogen van 2 megapixel. De accucapaciteit is 1560mAh.

Daarnaast is er de Lumia 532, die een plek onder de vorige week aangekondigde Lumia 535 inneemt. De smartphone heeft een schermdiagonaal van 4 inch met een resolutie van 800x480 pixels. Ook de overige specificaties komen overeen met die van de Lumia 435, alleen beschikt de Snapdragon 200 bij de Lumia 535 over vier cores.

Microsoft levert de beide toestellen, voorzien van Windows Phone 8.1 met Lumia Denim-update, vanaf februari. De adviesprijs van de Lumia 435 en 532 is volgens Microsoft respectievelijk 69 en 79 euro, maar dit is zonder btw. Met btw komen de prijzen uit op achtereenvolgens 83,50 en 95,60 euro. De fabrikant hoopt met budgettoestellen marktaandeel te winnen voor Windows Phone, onder andere op de opkomende markten.

Microsoft Lumia 435

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (148)

Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen hoe de nummering werkt bij de Lumia modellen? Is voor mij wel prettig om te weten aangezien ik steeds nieuwsartikelen zie met nieuwe Lumia's met steeds compleet verschillende nummers.

OT: voor wat er in dit toestel zit is dit vind ik het heel goedkoop, alleen merk ik vaak wel dat in deze low-end toestellen vaak een scherm zit met een enorm lage resolutie. Is dit nou omdat het gewoon niet hoger kan i.v.m. de accu capaciteit o.i.d. of is het gewoon omdat het low-end en heel goedkoop moet blijven? Een iets hogere resolutie zal vast geen vermogen kosten.

[Reactie gewijzigd door Dahley op 14 januari 2015 12:19]

Om een uitgebreider overzicht te geven, aanvullend op HooksForFeet:

Lumia 4-serie: ultra-low-end toestellen (rond de 100 euro)
Lumia 5-serie: low-end toestellen (tussen 100-150 euro)
Lumia 6-serie: sub-mid-end toestellen (tussen 150-200 euro)
Lumia 7-serie: mid-end toestellen (tussen 200-300 euro)
Lumia 8-serie: sub-high-end toestellen (tussen 300-400 euro)
Lumia 9-serie: high-end-toestellen (tussen 400-500 euro)
Lumia 13-serie: mid-end phablets (tussen de 250-300 euro)
Lumia 15-serie: high-end phablets (tussen de 500-600 euro)

Dan heb je nog de Lumia 10-serie, met een toestel, meer een "specialisatie"-reeks, met de 41 MP camera: de Lumia 1020.

Dat is het voor het eerste getal (en 2de in de 10+-serie). Het tweede getal duid de generatie aan:

0: Eerste generatie Lumia's met Windows Phone 7.5 en 7.8
1: eveneens deel van de eerste generatie, per uitzondering gebruikt voor de 810 (wat een toestel van de tweede generatie is)
2: Tweede generatie Lumia's met Windows Phone 8 (Update 1/2/3)
3: Derde generatie Lumia's met Windows Phone 8.1 (Update)

Ten laatste het laatste cijfer. Hier is niet perse een vaste manier van nummering in. Maar ik ga het toch ene beetje proberen te schikken, maar er zijn haast meer uitzonderingen dan toestellen die de regel volgen voor dit:

xx0: het originele toestel
xx5: een "reboot" van het originele toestel, soms een 4G variant. Microsoft gebruikt de xx5 blijkbaar voor het onderschijden van zijn toestellen van de van Nokia (zie 435 en 535).
xx8/xx9: ook vaak gebruikt als aanduiding voor reboots, zie Nokia Lumia 928 en 929.

Verder wordt het laaste nummer vooral in de VS gebruikt om aan te duiden van welke operator het toestel is, of om uberhaupt aan te duiden dat het een Amerikaans toestel is (521/526, Amerikaanse varianten van de 520/525 respectievelijk). Daardoor zit er weinig orde in dat laatste cijfer.
Let wel op dat de prijzen die Loller1 aangeeft de prijzen zijn als het toestel voor het eerst op de markt komt.

De 630 is inmiddels voor minder dan 100,- te krijgen bijvoorbeeld en een geweldig goede budget telefoon. Alleen de camera is wat minder en mist een flitser en een front camera is afwezig. De 535 is dan weer een goede 'opvolger' van de 630 (klopt niet met de nummering, maar ach het is een nieuwer toestel) met zowel een fron als back camera van 5 MP.

Helaas wil Microsoft meer marktaandeel (en terecht natuurlijk) en komen er redelijk snel budget toestellen na elkaar op de markt maar blijven de topmodellen achter. Al is de 930 gewoon een zeer goed toestel ondanks dat hij 'al' meer dan een half jaar oud is...
Grofweg: het eerste cijfer is de "klasse". Dus alles dat begint met een 5 is budget, 6 is iets duurder budget, 8 en 9 zijn high end, enzovoort. Het tweede cijfer is een soort van generatie: je had eerst de 520 en 620, nu de 530, 630, enzovoort. We zitten nu dus in de vierde generatie. Het laatste cijfer is een soort variant binnen die klasse en generatie. De 530 heeft bijvoorbeeld 1 simkaart, de 535 twee.

Wat betreft het scherm: afweging van factoren. Dus prijs is een factor, maar ook batterijduur, enzovoort. Dit was de combinatie waarop Microsoft het voor die prijs kon bouwen en winstgevend kon maken, blijkbaar.

En nee, een iets hogere resolutie kost geen vermogen, maar zeker bij zo'n goedkoop toestel heb je weinig ruimte om te manoeuvreren. Tuurlijk, een euro meer voor het scherm maakt niet uit. Maar waarom dan niet ook een euro extra betalen voor een iets betere antenne, digitizer, kaartlezer, speaker, camera, microfoon, lichtsensor, behuizing enzovoort? En ineens kost je budgettoestel twee keer zo veel. :)

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 14 januari 2015 12:26]

Hoe zit het dan met de 1520? :)

O.t. Microsoft is goed bezig sinds wp 8.1. Deze toestellen kunnen mensen wel eens naar het MS kamp halen.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 14 januari 2015 13:13]

Zowel de 1520 en 1320 zijn phablets. Er is ook nog een 2520 en dat is een tablet.
M.a.w. Bij lumia's geld hoger is beter over het algemeen in dezelfde generatie. Dus 1520 > 520 en dus beter, 930>830 en dus beter. Dit gaat per generatie, je kan dus niks zeggen over een 920 en 830 op deze manier.
Ik zou de 1320 niet beter dan de 920 of 1020 noemen, enkel groter.
Daar heb je gelijk in. Het is een vuistregel die veelal wel opgaat, paar uitzonderingen daargelaten.
Goed, goed. Voor de pietjes precies hier: "Het laatste cijfer geeft de variant binnen de klasse en generatie aan. Het n na laatste cijfer geeft de generatie aan (beginnend bij nul) en de cijfers die dan nog overblijven vormen een getal dat de "klasse" aangeeft: bijvoorbeeld 4, 5 en 6 voor budget, 7 en 8 voor midrange, 9 voor high end, 13 en 15 voor phablets en 25 voor tablets."

Zo specifiek genoeg? ;)
Manmanman, dat kan ng preciezer hoor! ( :P )

[0] = Type
0 = "Telefoon", 1 = "Fablet", 2 = "Tablet"

[1] = Serie
Mijn theorie is dat 10 staat voor het beste op dat moment en dat elk nummer een schaal daarvan is. Deze theorie wankelt wel hier en daar, maar je kan genoeg elementen in de vergelijking meenemen om dat alsnog te rechtvaardig (bijv; Lumia 1020 heeft beste camera en verheft zichzelf dan boven een 920 daardoor). Zie indicatie van Loller1 voor prijzen.

[2] = Versie OS (waarmee de telefoon uitkwam)
0 = "WP7.0", 1 = "WP7.1" (ookwel gezien als; 7.5 voor Microsoft een aparte versie), 2 = "WP8", 3 = "WP8.1"
[3] = Versie telefoon in versie OS
0 = "Initieel", 5 = "Hardware variant op 0, nooit compleet anders", overig = "Exclusieve providor versie met preview software en/of hardware"

Voorbeelden:
Lumia 0930
Lumia 1520
Lumia 2520
Alleen je [3] stukje klopt niet, de zojuist aangekondigde lumia 532 is je combo breaker.

En niet elke lumia is met een nummer uitgebracht (zoals de lumia Icon, al is die vrijwel gelijk aan de later uitgebrachte 930).
Jawel het klopt opzich wel, alleen is het niet voor n providor maar verder wel een speciale versie. Verder vind ik dat Microsoft geen goed versie nummer aan de 532 heeft gegeven, een beetje onlogisch als je het mij vraagt omdat het geen variatie-op is. De 532 is de eerste stap die Microsoft terug doet in nummering, maar het lijkt erop dat Microsoft de filosofie van de goede camera aanhoudt. Omdat de camera van de 532 een 'step up' is, verdient hij het om in de 5-serie te zitten i.p.v. de 400 serie. Niet mijn ding, maar wel logisch in die filosofie.

Punten die mee lijken te tellen bij versie nummering (punt 1):
- Camera
- Processor

Bij punt 3 (versie telefoon):
- Unieke up/down-grade ten opzichte van eerder uitgebrachte telefoons in dezelfde prijs('kwaliteits')klasse van Microsoft.

Overigens, lijkt de versie nummering van Microsoft heel erg op die van de Epson XP serie, als je naar die printers kijkt zie je hele grote gelijkenissen qua opbouw van nummers.

Mijn lijstje is in grote lijnen het accuraatst die er te vinden is.
Ik erken mijn meerdere. :P
Ik wacht nog op de nieuwe 747, schijnt ook een grote te worden...

Even kwijt in welk rijtje die hoort. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 14 januari 2015 18:18]

Gereleased tijdens de tweede generatie toestellen, 15 staat voor de high end phablet, 13 voor de mid range phablet.
535 en nu de 435 komen beide in 2 varianten, single en dual sim, dat cijfer zegt nu ook niets meer. Gelijktijdig is er zelfs binnen de kleine serie van bv 530, 532 en 535 een aardig verschil in resolutie, respectievelijk: 864x480, 800x480 en 960x540.. logica? Geen idee.
Dualsim was een slecht voorbeeld: het gaat inderdaad vaker om andere schermen dan om extra features. Maar zo moeilijk is de logica toch niet? Ander cijfer = andere variant van hetzelfde toestel.
Als je de resolutie van het scherm verhoogt, dan moeten al die extra pixels berekend worden. Dit maakt de telefoon of veel langzamer of nog duurder (snelle CPU).
ruwweg: XYZ
X = 4 -> 15 van low tot mid end
Y = generatie, nu 4de generatie dus (begonnen bij 0)
Z = 0 of 5 waarbij de 5 meestal een variant is met groter scherm
Wow, dat zijn best ok specs voor het geld! Misschien een leuke concurrent zelfs voor de Motorola Moto E, alleen is het scherm heel anders.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 14 januari 2015 12:30]

Afgaande van de video betreft het een dual-SIM toestel maar het nieuwsbericht maakt daar geen enkele melding van. Je ziet 2x het cell-netwerkicoontje, 2x een call-tile en 2x een messaging-tile. Dat lijkt me echter wel noemenswaardig!

Edit
Aah, het blijkt om twee varianten van dezelfde telefoon te gaan.
Microsoft heeft zojuist de Lumia 435 en Lumia 435 Dual SIM aangekondigd. Een Windows Phone die al voor 69 euro van jou kan zijn. Hiermee is het de voordeligste Lumia-telefoon van dit moment.
Hetzelfde geldt voor de Lumia 532.
The two new phones will be available in 3G single SIM and 3G Smart Dual SIM, in colors of bright green, bright orange, white or black.
Bijzonder dat dit niet terugkomt in het nieuwsbericht. Dual-sim lijkt me toch altijd nog een USP (of in ieder geval een SP).

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 14 januari 2015 12:21]

De toestellen zijn er in single EN dual sim uitvoering. De prijs zal wel van de single sim zijn neem ik aan. (van de site: Today, Microsoft launches the Lumia 435 and Lumia 435 Dual SIM).
Brr en dan zeggen ze dat Samsung veel toestellen heeft...

De line-up van Microsoft in de Lumia range:

435
532
535
630/635
730/735
830
930
1320 (wss op MWC 1330)
1520

En daar dan nog varianten op volgens GSMArena kom je op 31 toestellen uit... :X

[Reactie gewijzigd door PaT op 14 januari 2015 12:28]

Je vergeet de 1020 ;)
En jij vergeet de 925 :)
Nee 925 hoeft er niet bij anders kun je de 928 ook erbij zetten. Deze zijn oude varianten van de 930 ;)
925! dat toestel heb ik nadat ik eerst een iphone had en daarna een android toestel. en ik moet zeggen ik ben heeeullll erg tevreden met mijn windhoos toestel. batterij is redelijk. de os is echt simpel en overzichtelijk. ik denk dat ik hierna gewoon weer voor een windows phone ga. enigste nadeel van mijn toestel is dat er geen kaartje in gestoken kan worden voor extra ruimte
Op zich niets mis mee toch? De getallen lopen ook netjes op, hoe hoeger het getal hoe beter / duurder het toestel (ongeveer). Moet je eens bij Samsung kijken, dan word je pas gek met al die namen die nergens op slaan:

Samsung Z1 phone Z1
Samsung Galaxy Grand Max phone Galaxy Grand Max
Samsung Galaxy Prevail LTE phone Galaxy Prevail LTE
Samsung Galaxy E7 phone Galaxy E7
Samsung Galaxy E5 phone Galaxy E5
Samsung Galaxy A7 Duos phone Galaxy A7 Duos
Samsung Galaxy A7 phone Galaxy A7
Samsung Galaxy Grand Prime phone Galaxy Grand Prime
Samsung Galaxy Ace Style LTE phone Galaxy Ace Style LTE
Samsung Galaxy S Duos 3 phone Galaxy S Duos 3
Samsung Galaxy Note 4 phone Galaxy Note 4
Samsung Galaxy Note Edge phone Galaxy Note Edge
Samsung Galaxy Mega 2 phone Galaxy Mega 2
Samsung Galaxy S5 Plus phone Galaxy S5 Plus
Samsung Galaxy Alpha phone Galaxy Alpha
Samsung Galaxy S5 Mini Duos phone Galaxy S5 Mini Duos
Samsung Galaxy Avant phone Galaxy Avant
Samsung Guru Music 2 phone Guru Music 2
Samsung Metro 312 phone Metro 312
Samsung Galaxy Ace NXT phone Galaxy Ace NXT
Samsung Galaxy Star Advance phone Galaxy Star Advance
Samsung Galaxy S5-LTE phone Galaxy S5-LTE
Samsung Galaxy S5 mini phone Galaxy S5 mini
Samsung Galaxy Core 2 phone Galaxy Core 2
Samsung Galaxy Ace 4 LTE phone Galaxy Ace 4 LTE
Samsung Galaxy Core Mini 4G phone Galaxy Core Mini 4G
Samsung Galaxy S5 Sport phone Galaxy S5 Sport
Samsung Galaxy S5 LTE-A phone Galaxy S5 LTE-A
Samsung S III Neo phone S III Neo
Samsung Galaxy Core Lite phone Galaxy Core Lite
Samsung Z phone Z
Samsung Galaxy S5 Active phone Galaxy S5 Active
Samsung Galaxy S4 Value Edition phone Galaxy S4 Value Edition
Samsung SM-G9098 phone SM-G9098
Samsung Galaxy K zoom phone Galaxy K zoom
Samsung Galaxy Beam 2 phone Galaxy Beam 2
Samsung Galaxy Tab 3 10.1 3G phone Galaxy Tab 3 10.1 3G
Samsung Galaxy Ace Style phone Galaxy Ace Style
Samsung Ativ SE phone Ativ SE
Samsung Galaxy S3 Neo phone Galaxy S3 Neo
Samsung Galaxy S5 phone Galaxy S5
Samsung Galaxy S3 Slim phone Galaxy S3 Slim
Samsung Galaxy S III mini Value Edition phone Galaxy S III mini Value Edition
Samsung Galaxy Core 4G phone Galaxy Core 4G
Samsung Galaxy Mega Plus phone Galaxy Mega Plus
Samsung Galaxy Star Trios phone Galaxy Star Trios
Samsung Galaxy A5 Duos phone Galaxy A5 Duos
Samsung Galaxy A3 phone Galaxy A3
Samsung Galaxy A5 phone Galaxy A5
Samsung Galaxy Note 4 Duos phone Galaxy Note 4 Duos
Samsung Galaxy Note 3 Neo phone Galaxy Note 3 Neo
Samsung Galaxy Grand Neo phone Galaxy Grand Neo
Samsung Galaxy S III Neo+ phone Galaxy S III Neo+
Samsung Galaxy Core Max phone Galaxy Core Max
Samsung Galaxy Core Prime phone Galaxy Core Prime
Samsung Galaxy Trend 3 phone Galaxy Trend 3
Samsung Galaxy Trend phone Galaxy Trend
Samsung Galaxy Note 3 phone Galaxy Note 3
Samsung Galaxy Golden phone Galaxy Golden
Samsung W789 phone W789
Samsung Galaxy S4 Mini phone Galaxy S4 Mini
Samsung Galaxy S4 Zoom phone Galaxy S4 Zoom
Samsung Galaxy Ace 3 phone Galaxy Ace 3
Samsung Galaxy S4 Active phone Galaxy S4 Active
Samsung Galaxy Mega 6.3 phone Galaxy Mega 6.3
Samsung Galaxy Mega 5.8 phone Galaxy Mega 5.8
Samsung Galaxy Grand Quattro phone Galaxy Grand Quattro
Samsung Galaxy Core phone Galaxy Core
Samsung Galaxy Young phone Galaxy Young
Samsung Galaxy Y Plus phone Galaxy Y Plus
Samsung Galaxy Win phone Galaxy Win
Samsung Galaxy Star phone Galaxy Star
Samsung Galaxy S4 phone Galaxy S4
Samsung Galaxy Pocket Neo phone Galaxy Pocket Neo
Samsung Galaxy Fame phone Galaxy Fame
Samsung Metro 2252 phone Metro 2252
Samsung Rex 90 phone Rex 90
Samsung Rex 80 phone Rex 80
Samsung Rex 70 phone Rex 70
Samsung Rex 60 phone Rex 60
Samsung Galaxy S II Plus phone Galaxy S II Plus
Samsung Galaxy Core Advance phone Galaxy Core Advance
Samsung Galaxy Win Pro phone Galaxy Win Pro
Samsung Galaxy S Duos 2 phone Galaxy S Duos 2
Samsung Galaxy Grand 2 phone Galaxy Grand 2
Samsung Galaxy Core Plus phone Galaxy Core Plus
Samsung W2014 phone W2014
Samsung Galaxy Express 2 phone Galaxy Express 2
Samsung Galaxy Trend Lite phone Galaxy Trend Lite

:'(

[Reactie gewijzigd door spokje op 14 januari 2015 15:22]

Dubbel

[Reactie gewijzigd door spokje op 14 januari 2015 15:22]

Er is inderdaad een mono sim en dual sim beschikbaar (afgaande op de links in het laatste shot van de video).
Ik denk dat je bedoelt, dat dit een leuke concurrent zou kunnen zijn voor de Moto E. Deze zit in dezelfde prijs klassen 75 - 100 euro. De Moto G kost op dit moment ongeveer 175 euro. Toch een tikkeltje duurder.

De Moto E draait ook op een Snapdragon 200, de Moto G op een 400.

Bron: pricewatch: Motorola Moto E Zwart

[Reactie gewijzigd door mobstaa op 14 januari 2015 12:29]

De resolutie is niet echt hoog, maar uit ervaring ziet dat er toch gewoon goed uit, het belangrijkste zijn kleuren en zwartwaarden. Daar ben ik dan ook erg benieuwd naar.
Het scherm is idd een stuk minder maar daarbij komt wel dat de UI van WindowsPhone een stuk 'hoekiger' is (vierkanten, minimalistisch) en dus valt het minder op dan bijvoorbeeld zo'n resolutie op een Android toestel.
Bijkomend voordeel is dat WP lekker stabiel draait en weinig haperingen in de animaties zitten (zelfs bij zo'n processor) en dat maakt dit het ideale moeder/oma/whatsappgebruiker-toestel
En de macht van Google dan met zijn Android? Ben juist een voorstander dat iedereen meer verschillende platformen koopt. Ik zal nooit een Android smartphone kopen omdat mij het systeem niet aanstaat en niet om de macht van google. Maar als ik het goed begrijp dan had je de overstap naar WP wel gemaakt als het niet van MS was geweest? |:( |:(
De macht van MS op de PC keten van de afgelopen 25 jaar heeft ons bergen geld gekost.
Leg mij dit eens uit. Volgens mij ben jij nooit verplicht geweest een systeem van MS te kopen. Je kon altijd al een Apple systeem nemen. Of een Linux distributie installeren.
Eigen weg volgen en niet met de kudde mee gaan is voor een aantal mensen erg moeilijk.
Hmm als Android gebruiker ben ik nu wel aan het bedenken kan ik vrij soepel overstappen naar een Windows phone? De prijs ziet er goed uit. Heb niet veel nodig met apps. Heb Gmail en daar staan contacten in. Iemand idee of dat makkelijk te koppelen is? Vermoed van wel.
Enige nadeel aan Gmail sync is:
- Bij de agenda laat WP maar 3 weken in het verleden zien. Hij gaat het ook automatisch van het toestel wissen (worden niet gewist bij Google hoor)
- Bij je contacten worden de foto's en groepen niet mee overgezet
- Mail gaat uiteraard via IMAP. Gelijkaardig aan push, maar uit ondervinding gebruikt IMAP doorgaans wat meer van de batterij dan push.

Voor alle zekerheid even vermelden:
- Bij de agenda worden ook agenda's die niet van jou zijn beschikbaar gesteld. Ook speciale agenda's (zoals verjaardagen van je contacten of feestdagen) die door Google zelf worden gegenereerd komen mee.
- Indien je 2 step authentication gebruikt kan je de Authenticator app van Microsoft gebruiken om je random codes te genereren (werkt prima voor zowel Google als Microsoft)

Ik ben naar WP overgegaan en serieus Google gebruiker. Weinig tot geen foutjes gevonden.
Ik heb maar een hekel punt. Google Hangouts, ik gebruik het ontzettend veel omdat het, in tegenstelling tot whatapp, ook fatsoenlijk op windows werkt. Enig idee hoe het daar mee zit?
Ik heb geprobeerd het in de browser te openen (meestal als er geen app voor is dan werkt het in de browser net zo goed of beter op Windows Phone, je kan dan de website aan je start scherm pinnen, hij onthoud je inlog en draaien maar).
Maar hangouts is blijkbaar verbonden met de chromebrowser of zoiets?? Ik ken het niet?
Hangout is een "chat" programma die samen hangt met gmail. Er is als je gmail opent een lijst links met allemaal contact personen met wie je kan chatten. Dit kun je ook via een app doen op android, la whatsapp. Maar het allergrootste voordeel is voor mij de plug-in voor chrome.

Je hebt het voor alle grote desktop OS' en het werkt als een trein. Synchronisatie tussen de app en mijn desktop is echt vlekkeloos. Hierdoor hoef ik dus niet mijn telefoon te pakken en het priegelen op een on screen keyboard omzeil je zo ook. Voor mij een must.
Ik denk/hoop dat whatsapp met Windows 10 naar de desktop gaat komen. Zou wel handig zijn.
Voor zover ik kan zien is er geen Hangouts chat app voor WP8.1. Er is er wel eentje van een 3rd party developer waarmee je Hangouts berichten kunt ontvangen op je WP8.1 telefoon, maar berichten sturen kan niet. Op de app van Google zul je tevergeefs wachten.
Dat dacht ik al, even zelf googlen lost het ook niet op. Ik ben bang dat hangouts er ook niet gaat komen...
Even een aanvulling op de aanvullende agenda's die mee komen. Dit klopt helemaal maar je kan het uitzetten. In de calendar app onder instellingen kan je aangeven welke je wil tonen en welke je wil verbergen. Zo worden bij de verjaardagskalenders van Facebook en Google niet getoond
Wat bedoel je exact met Gmail Sync?

In de standaard mail app van WP waar ik m'n gmail in lees, kan je gewoon bij de sync settings zetten dat de mails gedownload moeten worden wanneer ze toekomen. Lijkt me toch push te zijn. Uiteraard op IMAP. Push en IMAP zijn net wat anders dan hoe jij het hier voorstelt: in het IMAP-protocol zit de mogelijkheid om via push email te krijgen.

In m'n gmail agenda die ik ook lees met de standaard mail app, kan ik wel nog items zien van bvb begin december, wat wel wat langer is dan drie weken geleden. Waar haal je dit vandaan van dit wissen en dat het tonen van items maar gelimiteerd is tot drie weken in het verleden?
ja fluitje van een cent en kwa apps zit dat ook goed. als je geen gekke specifieke apps gebruikt is alles ook te krijgen in de windows Phone store. plus deze toestellen worden ook allemaal geupgrade naar windows 10 dit jaar dus voor die instap prijs zijn het echt zeer goeie toestellen. en zeker de moeite waard om de overstap te maken.
Hoe zit het met oude lumia's krijgen die ook nog steeds een update? Dat valt me namelijk zeer tegen bij aantal grote android fabrikanten, dat is belangrijk punt voor mij bij de overweging van nieuwe telefoon. Apps maak ik me geen zorgen over, dat heb ik al gecheckt en wat ik gebruik is ook beschikbaar voor windows.
ja voor zover bekend krijgen ALLE windows toestellen vanaf windows Phone 8 een update naar windows 10 :)
De Lumia 920 (sept 2012) van mijn vrouw heeft exact dezelfde WP versie als mijn Lumia 735 (sept 2014).

De windows phone 7 toestellen zijn helaas niet meer te updaten (andere kernel).

Mijn vrouw en ik zijn beiden ook overgestapt van Android, vrouw eerst want ik was sceptisch over WP. Maar WP werkt zo fijn dat ook ik heb besloten over te stappen.

Het enige slechte punt van WP wat ik kan noemen is de menu structuur van de instellingen, die is bagger.
Ja, is zeer eenvoudig te koppelen! Bij de eerste keer aanzetten vraagt hij al een aantal gegevens, hier kun je ook je Gmail spul invoeren geloof ik (zelf tijdje niet meer gedaan). Importeren van agenda, contacten etc. gaat volledig probleemloos. Je kunt meerdere mail-accounts toevoegen aan je mail-app (shared inbox), zo heb ik mijn hotmail en gmail in 1 map, mijn werkmail (exchange) in een andere.

Sowieso is het aan te raden om een live/outlook account te hebben i.v.m. de store, onedrive etc. (ook al gebruik je die niet actief).
Ter info, je kunt van je gmail adres ook een Microsoft account maken. Dan kun je bij MS ook gewoon inloggen met email@gmail.com.
Oh? Dat is handig! Even gesnuffeld:
http://windows.microsoft....icrosoft-account-tutorial

Weten we dat ook weer :*)
Zeker, gewoon gmail instellen als account en je contacten syncen ;).
Contacten in gmail komen met email adressen en telefoonnummers gewoon over.

Is echt niet moeilijker dan 'account toevoegen -> gmail' :)
Naast dat je simpel je Gmail account invoert op je telefoon kun je ook een Outlook.com adres aanmaken en daarin je Gmail account koppelen en informatie ontsluiten. Microsoft heeft het betrekkelijk makkelijk gemaakt om overstappen vanuit Android naar Windows Phone.

Zie voor meer info en stappenplan: http://www.windowsphone.c...-android-to-windows-phone
Ja hoor, je google acount kan gewoon op je windows phone syncen, werkt prima.
Ik heb ook lopen kijken naar een windows phone, dealbreaker voor mij was dat de abn amro hun mobiel bankieren app alleen op ios en android heeft (en de verwachting dat ik dan toch weer een MS/windows account moet maken etc...)
Abn Amro heeft een mobiel Bankieren app voor windows phone.
http://www.windowsphone.c...q=abn%20amro%20bank%20n.v.
Zoals hierboven staat kan je gewoon je google account gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Jonez op 14 januari 2015 14:14]

Goh, een paar weken terug stond dat nog niet op de site van ABN vermeld.

Inmiddels is er een nieuwe android phone onderweg, dus over twee jaar krijg MS een herkansing.
Dan heb je ook niet echt je best gedaan met zoeken ben ik bang, de ABN Amro Mobiel Bankieren app is inmiddels al bij versie 3.0.1.0 en staat al lange tijd in de Windows Store.

Prachtige modellen dit, ik hoop dat dit een hoop low-budget gebruikers over zal halen om over te stappen. Windows Phone is kwalitatief het beste platform, het mist alleen nog gebruikers en daarmee dus ook een hoop apps.

[Reactie gewijzigd door Papadopulos op 15 januari 2015 10:57]

ABN-AMRO app is gewoon beschikbaar in de Windows Phone Store.
Ik heb toch al heel lang een mobiel bankieren app van abn Amro. Sinds augustus 2012 al. Nou weet ik dus niet wanneer jij gekeken hebt ;)
Windows 10 is de opvolger van Windows Phone 8.1. Het is maar wat je "op zijn gat" wilt noemen. Het gaat gewoon verder onder een kortere naam.
Ok. maar zijn alle windows phone 8.1 apps uitwisselbaar met windows 10. want windows phone 8.1 =! windows 8.1 en windows10 is de opvolger van beide.
Dit weten we natuurlijk pas als we zelf Windows 10 hebben kunnen proberen.

Microsoft kan het zich echter niet veroorloven om met deze overgang fouten te maken. Dus zal het ook niet gebeuren. Met Windows 10 wil Microsoft zich ontworstelen aan de scheve schaats die ze met Windows 8 heeft gereden.

Ofschoon de stap best heftig is (integratie mobiel OS et Desktop OS) verwacht ik dat het bedrijf met haar keuzes in het veilige midden blijft en niet te avontuurlijke initiatieven zal nemen. En daar zou ik niet rouwig om zijn. Een goed werkende integratie zou ik top vinden.
WP 8 is ooit naar Windows 8 toegebracht qua kernel en daarna is WP8 de luiers zeer snel ontgroeid.
Met Windows 10 hebben ze aangekondigd alles samen te voegen en nog maar n naam aan te gaan houden, WP gaat er dus in zoverre uit dat WP nu Windows 10 (mobile?) gaat heten.
Waarbij de apps op alle platforms gaan werken (pc, laptop, tablet, telefoons, etc) en je meer uniformiteit hebt qua bediening en interfaces op alle devices die een versie van W10 kunnen draaien.

WP ontwikkeling staat dus niet stil of ligt op zijn gat maar gaat verder onder de naam W10.
En doordat MS de updates pusht, of je in staat stelt de laatste stabiele OS versie zelf via de preview te draaien, heb je dus altijd het laatste WP OS, wat nu W10 gaat heten.
Voordeel voor MS is dat ze alleen de laatste versie hoeven te onderhouden.
Voordeel voor de consument is dat ze altijd up to date (kunnen) zijn en bediening vereenvoudigt doordat alles 'hetzelfde" wordt (qua UI).
Zie ik daar nou hardwaretoetsen? Ik dacht dat ze daar bij goedkope toestellen juist vanaf waren gestapt?
Scherp. maar; de toetsen onder het display, daar is men vanafgestapt. De toetsen die je onder het scherm ziet, zijn on screen toetsen. De toetsen aan de zijkant zijn resp. volume up/down en powerknop vermoed ik. bron: de nieuwe Lumia 735 van mijn wederhelft waarbij dat ook zo geregeld is. :P
Weet je dat zeker? Want ik zie totaal geen verschil tussen het zwart van de rand van het toestel en het zwart van die knoppen. Dus f dit budgettoestel heeft een scherm met geweldige zwartwaarden, f het zijn wel degelijk hardwarematige toetsen.

Edit: vergelijk ook het diepe zwart om de toetsen eens met het grijzige zwart links van de tiles in het startscherm, in de eerste paar seconden van het filmpje. Toch een duidelijk verschil.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 14 januari 2015 12:38]

Bij de 735 zie ik het verschil ook niet echt op foto's. In het echt zie je het ook vrij moeilijk moet ik zeggen, afhankelijk van hoe het licht er op staat. Maar; met zulke (press release) plaatjes hebben ze het vast nog wat netter gefotoshopped. ;)

Tel daarbij op: MS heeft aangegeven echt van de fysieke knoppen af te stappen bij al hun WinPho toestellen, dus ik zie niet in waarom ze het bij deze opeens weer anders zouden doen.

Edit: Hmm, gek, op windowscentral hebben ze het in de replies ook over capacitive buttons. Eerlijk is eerlijk: zijn niet 1 op 1 fysieke knoppen natuurlijk. :P

http://www.windowscentral...nd-lumia-532-now-official
Een kwestie van afwachten denk ik.. :D Zal dan vast capacitive zijn. (fimplje van windowscentral.com)

[Reactie gewijzigd door xxxneoxxx op 14 januari 2015 12:47]

On-screen knoppen zijn veel dichter bij het scherm gepositioneerd dan op de foto (render) zichtbaar, dus het lijken toch echt wel hardware knoppen.

Ik vraag me ook af of hardware knoppen nu zoveel duurder zijn. Het is gewoon een plaatje onder het glas, waarschijnlijk een ledje en het touchdeel moet wat verder doorlopen. Ik vind hardware knoppen ook beter omdat je met software knoppen op een klein scherm snel bijvoorbeeld een menubalk activeert in plaats van bijvoorbeeld de search knop.
Lijkt me niet het geval hier. De resolutie van 800*480 is ook nog nooit voorgekomen icm onscreen knoppen. Daarvoor is er 854*480.
Inderdaad, en bovendien zitten on-screen knoppen veel dichter bij het display. Ik denk dus dat we er wel vanuit kunnen gaan dat dit hardwareknoppen zijn. Naar mijn mening een voordeel.
Uhm. Nee. Bijde toestellen hebben een 480 bij 800 resolutie. Onscreen toetsen vereisten minimum 480 bij 854 pixels. Zowel de Lumia 435 als 532 hebben hardwarematige knoppen, ook duidelijk te zien in de filmpjes.
Als je goed kijkt is op het plaatje bij dit artikel de toetsen meer gedimt dan de rest van het scherm dus zal die hardware toetsen hebben.. net als mijn fijne Nokia 925!!
je bedoelt aan de zijkant?? dat zijn de volume regeling en de aan/uit knop
Nee, de knoppen aan de zijkant zijn nooit softwarematig geweest. Ik had het over de toetsen onder het scherm: terug, Windows en zoeken.
Voor 99 euro haal je al een Lumia 630. Vraag me af of je niet liever 16 euro meer wilt betalen dan dat je deze 435 koopt.
De 435 heeft 1Gb ram en een front camera. Het is maar net waar je voor wilt gaan. Daarnaast is de 630 een "oud" model en op dit soort bedragen is die 16 euro bijna 20% duurder.
1Gb voor die prijs is zeker heel mooi. Waar ik zelf even mee zit (heb zelf een 630 met 512 MB) waar je met deze telefoon die GB voor kan gebruiken, verwachtende dat de processor te licht zal zijn voor computergames. Is er een onbalans tussen SoC en geheugen? Een computergame is even de enige toepassing die ik kan bedenken die 1 GB nodig maakt. Nu is de 480 x 800 pixels resolutie wel vergevingsgezind voor de 1.2 GHz SoC. dat is ook weer waar.

Maar los van dit, met een primaire en secundaire camera... MS is op een hele slimme manier bezig de steeds meer groeiende onderkant van de markt te bevolken. En als de groei van de aandeel van WP op deze manier niet gaat versnellen, snap ik het niet meer. Dit levert MS zonder twijfel meer install base op dan een vergelijkbare inspanning aan de high end kant van de smartphone markt. Hoe mopperig we misschien over dat laatste zullen zijn.
Het gaat dan vooral om multitasking. Wanneer jij met 20 tabs tegelijk wilt browsen en tegelijk ook nog wilt tekstverwerken, is het wel handig.
De introductie cq. adviesprijs van de L630 was 149,- geloof ik. Die prijs zakt altijd vrij vlot (alleen Apple hanteert bijna vaste prijzen) dus reken er maar op dat je de 435 binnen een paar maanden voor iets van 70-75 kunt kopen.
Misschien zelfs minder. Reken op 65 euro als je kijkt naar de gemiddelde prijsdaling van die Nokia telefoons.
Ik heb begrepen dat deze met een volledige versie van Office komen, klopt dat?
Het is de vraag of dat blijft, nu MS de Lumia serie heeft overgenomen. Here is namelijk nog steeds van het Finse Nokia, dat nu geen boodschap meer heeft aan Microsoft.
Als ik me niet vergis zat er een deal bij die vermelde 10 jaar na overname nokia Lumia

[Reactie gewijzigd door michael3011 op 14 januari 2015 15:41]

Ja, dat geldt voor elke Lumia of Windows Phone 8.x toestel.
Over een baksteen gesproken. dit is echt een blokkige smartphone. Ziet er heel leuk uit. Dacht even aan de Androidtoestelletjes van Nokia (Nokia X). Die zagen ook vrij blokkig uit.

Daarnaast volg ik hun logica niet helemaal. Eens gebruiken ze voor duurdere toestellen de gewone back, home, search balk, en voor de goedkopere zijn ze onscreen. Hier zijn ze weer gewoon onder het scherm. Niet dat het veel uitmaakt natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 14 januari 2015 12:45]

Daarnaast volg ik hun logica niet helemaal. Eens gebruiken ze voor duurdere toestellen de gewone back, home, search balk, en voor de goedkopere zijn ze onscreen. Hier zijn ze weer gewoon onder het scherm. Niet dat het veel uitmaakt natuurlijk :)
Dat viel mij ook al op. Ik heb twee theorien:

1. Een 854x480 scherm is inmiddels zeldzamer en daardoor duurder dan een 800x480 scherm en fysieke knoppen, dus kiezen ze weer voor het laatste

2. Ze hebben ooit voor onscreen knoppen gekozen omdat het voor fabrikanten dan eenvoudiger (en dus goedkoper, en dus aantrekkelijker) is om Windows Phone-varianten van voor Android ontwikkelde toestellen te maken. Daarom is ook de vereiste van de fysieke cameraknop vervallen. Microsoft zelf heeft echter geen Android-toestellen die daarvoor in aanmerking komen, dus die eis is niet nodig.
Over een baksteen gesproken. dit is echt een blokkige smartphone. Ziet er heel leuk uit. Dacht even aan de Androidtoestelletjes van Nokia (Nokia X). Die zagen ook vrij blokkig uit.

(...)
Daar zijn deze toestelletjes dan ook op genspireerd..
Ik vind het dan ook wel wat hebben
De Lumia 532 heeft Glance, hetgeen vrij bijzonder is voor een dergelijk budget-toestel. Verschillen zijn verder dat de 435 een 2mp camera aan de achterzijde heeft, en de 532 een 5mp camera. De front camera's zijn gelijk met 0.3mp. Beide smartphones bieden wat mij betreft veel waar voor het geld :)
Staat toch dat de 435 een 2mp frontcamera heeft.
denk dat het grote verschil is dat de 435 dual-core is en de 535 quad-core
Dat is een foutje uit het Tweakers-artikel, zie voor specs:

http://www.microsoft.com/.../lumia532/specifications/

http://www.microsoft.com/.../lumia435/specifications/

Beide toestellen hebben een front facing camera in VGA-resolutie (0.3 MP).
Hoewel er veel wordt geklaagd over het uitblijven van een high-end smartphone van Microsoft, vind ik deze toestel toch eens te intresanter.

Enkele mooie dingen hier. De Lumia 532 ondersteund Glance! Een feature die vroeger tot de 6xx en hoger serie behoorde. En dat voor een veel goedkopere introductie prijs. Ook beide toestellen hebben 1 GB geheugen, in navolging van de 535, wordt er zelfs op de nog lower-end toestellen niet gekozen voor 512 MB. Hierdoor kunnen deze toestellen dus ook alle apps draaien. En beide toestellen hebben dan ook nog eens een voorcamera, niet het beste van het beste - maar wat verwacht je dan voor die prijs - maar hij is er wel!

Ik hoop nu dat Microsoft de Nokia Lumia 530 aan de kant zet in een ver hoekje en doorgaat met de Microsoft Lumia 532. De 530 was echt geen toestel om over naar huis te spreken, het leek me of Nokia er echt zijn voete aan veegde... Het scherm was ronduit slecht.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 januari 2015 14:16]

Ik ben vooral benieuwd naar de opvolger van de 630, die ze om het makkelijker te maken niet 635 kunnen noemen omdat die naam behoort bij de 630 dual sim variant, want in dat segment is zeker een slag te slaan voor MS. De Android toestellen vallen namelijk nogal eens buiten Android updates, iets waar je bij MS geen last van hebt. Echter moeten ze wel een camera meeleveren die zijn mannetje staat ten opzichte van de concurrentie en ook een 720p scherm is op zijn plaats. Dat zal ook vast zo zijn als je ziet dat de 535 als is uitgerust met een 540p scherm.
De Dual SIM variant van de 630 is de "630 Dual SIM". De 635 is de 4G variant van de 630.

Als er een opvolger voor de 630 komt zal dat waarschijnlijk de 639 (daar 635, 636 en 638 al in gebruik zijn, en xx9 is een notering die ze al vaker hebben gebruikt).

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 14 januari 2015 14:46]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True