Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties

Microsoft zegt dat er in drie jaar tijd vijftig miljoen Lumia's zijn geactiveerd. Daarmee ligt het aantal geactiveerde Lumia's lager dan het aantal Lumia's dat Nokia en Microsoft hebben geleverd in de afgelopen drie jaar.

Microsoft vermeldt volgens WMPoweruser niet hoeveel van die Lumia's nog actief zijn, maar vermoedelijk zijn dat er minder: veel mensen die in de begintijd een Lumia met Windows Phone 7.5 hebben gekocht, zullen inmiddels een nieuw toestel hebben aangeschaft.

Met 50 miljoen is het aantal geactiveerde Lumia's lager dan het aantal geleverde Lumia's: Nokia en vanaf dit voorjaar Microsoft leverden volgens de kwartaalcijfers afgelopen drie jaar rond 67 miljoen Lumia-toestellen. Een aanzienlijk deel ervan is dus niet geactiveerd. Wat er met die toestellen is gebeurd, is onbekend, maar vermoedelijk hebben consumenten en bedrijven die niet gekocht of nog niet in gebruik genomen. Nokia begon met de verkoop van zijn Lumia-lijn medio november 2011, ongeveer drie jaar geleden.

Het aantal apps in de Windows Phone Store groeit nog altijd, zo blijkt uit de cijfers die Microsoft tegelijk met het aantal geactiveerde Lumia's gaf. Het aantal apps ligt nu op 320.000, 20.000 meer dan het cijfer dat Microsoft in augustus gaf.

Lumia

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (169)

Het grootste 'probleem' is dat de Lumia telefoon modellen in veel landen simpelweg niet te koop zijn. In Nederland kunnen wel elk model van de 520 tot 1520 kopen. Maar in heel veel landen buiten Europa worden slechts een paar modellen geleverd.
Een andere probleem is dat je vaak te lang moet wachten en te veel moet betalen.

Neem de 930/icon

Icon werd gepresenteerd in februari 2014
930 werd gepresenteerd op 2 april 2014
930 was beschikbaar in de een aantal landen in juni 2014 en andere landen pas in augustus 2014

1520 werd gepresenteerd op 22 oktober 203
1520 was beschikbaar in de een aantal landen in december 2013 en andere landen pas tussen januari en april 2014.

Bij de tijd dat een toestel beschikbaar is zijn mensen het weer vergeten en is het gedateerd.

Maar ze leren niet van hun fouten. Gisteren werd de Nokia N1 tablet gepresenteerd. Is pas te koop in China in februari 2015 en andere landen volgen in maart en april.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 19 november 2014 10:18]

Providers moeten er ook heil in zien. Waar nu de Nokia's in de winkel ruimte innemen kan ook een Android staan. En aftersales e.d. Mijn Nokia Lumia 930 oranje is bij T-Mobile in de winkel niet eens te koop. Kan alleen via web.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 19 november 2014 09:58]

Dat is het 'oude' Nokia. Het nieuwe Nokia onder MS vlag heeft laten zin dat het veel sneller kan. Zoals met de lumia 735 en 830.
Dat is niet het grootste probleem. Het grootste probleem is dat ongeveer 9 op de 10 mensen geen Windows Phone wil, maar Android of iOS.
9 op 10 mensen wilt de telefoon die bij het voordeeligste abbo zit, de telefoon die Jan ook heeft of de telefoon die die vriendelijke meneer van de Media Markt zegt dat de beste is. Die beste man zal dat toch wel weten zeker?

Onderschat niet hoe weinig de gemiddelde consument weet van zaken zoals mobiele besturingssystemen. Ze willen meestal wat ze kennen (en dat zal wel net zijn wat iedereen al heeft) of wat de verkoper hun zegt dat het beste is wat vaak gewoon die verkoper zijn/haar mening is.

Anekdote: Ik stond een jaar geleden eens in de Media Markt waar een vrouw die duidelijk geen kennis van telefoons had een Lumia 520 wou kopen omdat die er leuk uit zag en goedkoop was. Zegt de verkoper doodleuk "nou die zou ik niet nemen hoor. Daar kan je geen root access op krijgen en een andere ROM flashen gaat niet! Neem deze maar." * verkoper wijst naar een Galaxy S4 die meer dan dubbel zo duur is. Eventjes dat vrouwtje overdonderd met iets wat totaal irrelevant is gezien de situatie en dat vrouwtje een veel duurder toestel aangesmeerd gebasseerd op persoonlijke smaak.
Anecdotal evidence, lekker boeiend. Moet ik daar op in gaan?

Veel mensen zijn bekend en vertrouwd met iOS en/of Android. Kennelijk biedt WP niet geen meerwaarde, anders zouden ze wel overstappen. Klaar. Hoe hard Tweakers ook roepen dat WP zo'n geweldig, modern en revolutionair OS is, de gemiddelde consument vindt (kennelijk) van niet. Het belangrijkste stembiljet is je portemonnee.

Kan je nog zoveel complottheorieën verzinnen, het feit blijft dat mensen niet echt warmlopen voor WP, en dat is echt niet de schuld van de media, de verkopers of Jary Senfield.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 19 november 2014 11:01]

Moeten mensen dan ingaan op jouw uit de lucht gegrepen 9/10? Ik heb nergens gezegd dat dat bewijs is ik zeg zelfs zelf dat het een anektdote is dus jaag je niet zo op man :| .

Ik verzin helemaal geen complottheoriën maar zeg gewoon zoals het zit: de gemiddelde consument koopt een toestel omdat anderen dat aanraden/hebben. Niet omdat het Android 4.2 heeft of omdat er een octa-core met zoveel gig ram in zit. Daar boeit de gemiddelde mens zich helemaal niet in. Als jij denkt dat de gemiddelde mens zelfs al maar weet welke Android versie zijn/haar telefoon draait doe de test dan eens. Ik stel ook nergens dat WP zo'n geweldig, modern en revolutionair OS is. Alleen dat de consument zich héél makkelijk laat leiden door de omgeving en de verkoper.
Die 9/10 is niet uit de lucht gegrepen. Er zijn 50 miljoen Lumia's geactiveerd in 3 jaar tijd. Apple doet ongeveer 50 miljoen iPhones in 3 maanden, Android minstens het dubbele. Als ik dit even snel omreken, betekent dat dat er voor elke Lumia 10 iPhones en 20 Androids verkocht worden. Dus eigenlijk had ik 29/30 moeten zeggen, en niet 9/10.

Mijn oprechte excuses voor het ontbreken van de onderbouwing.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 19 november 2014 11:15]

Haha mijn vrouw dochters schoonzoon en vele kennissen hebben een smartphone maar klapperen met hun oren als ik zeg dat ik een windowsphone heb, de eerste vraag is kun je er ook mee whatsappen... :z
En waardoor komt dat? Onder andere door beschikbaarheid. En de daarbij behorende zichtbaarheid.
Dat is een beetje het kip-ei verhaal. Als er genoeg vraag is, komt het aanbod vanzelf.
Inderdaad. En andersom.
Daar heb je gelijk in. Maar het blijft daarnaast erg moeilijk een Windows Phone te kopen als ze niet te koop zijn in jouw land.
Dat heeft mijns inziens vooral met onbekendheid te maken en niet op basis van gebruikservaring.
Komt omdat WP hier wel goed verkoopt (BE en omringende landen) en elders minder.
Nu is het een kip en ei discussie. In Nederlands is het marktaandeel weer relatief laag.

Ik vermoed dat WP het moeilijker heeft in de markten waar de smartphonemarkt al volwassener is.

nieuws: Nederlanders kopen minder vaak Windows Phone dan inwoners buurlanden

[Reactie gewijzigd door hendrickbert op 19 november 2014 09:37]

Of ze zijn dan nog eens carrier gebonden zoals in Amerika en krijgen de updates maar vele maanden later of zelfs nooit. Zo heeft verizon nog alijtd windows 8.1 niet uitgerold op verschillende modellen daar.
Tijd die Microsoft nodig heeft: 3 jaar;
Tijd die Android nodig heeft: +/- 2 maanden.

Er worden dagelijks 1,5 miljoen Android devices geactiveerd! Laten we zeggen dat 2/3 smartphones; 1/3 tablets zijn. Dat zijn dus 1 miljoen Android smartphones per dag! bron: Statista
Je neemt hierin niet mee wat de actuele getallen zijn.
Deze gegevens over drie jaar bekijken en op vandaag projecteren werkt hier niet.

Je zou het aantal geactiveerde Windows Phones van deze maand tov het aantal geactiveerde android phones moeten weten om te bepalen of Windows Phone een inhaalslag aan het maken is, of procentueel steeds kleiner wordt.
Dan zoek je toch gewoon de statistieken van marktaandeel op :) De absolute getallen doen er niet zo toe als je de relatieve groei wilt weten...
Zoals ik probeerde aan te geven ;-)
Doe dan even je best, is wat watercoolertje probeert te zeggen.

http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

Dalende trend in marktaandeel. Geen idee of ze daarmee in absolute aantallen nog wel groeien, maar veel zal het niet zijn.
Hier een grafiekje met absolute aantallen waarin duidelijk wordt dat de Lumia reeks in absolute verkoopaantallen nog groeit

Het enige wat ik zei was dat het geen nut heeft om absolute waardes over de laatste drie jaar te pakken en op de dag van vandaag te projecteren.

Ook gaf ik aan dat je, als je er iets zinnigs over wil zeggen, je de actuele data moet pakken.

Waarom er dan actuele informatie opgezocht moet worden ontgaat me, want daar ging het me niet om.

Edit: Kleine wijzigingen in tekst en postitie

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 19 november 2014 10:23]

wel oneerlijk om heel android te vergelijken met alleen de lumia's, nou zal het hele wp platform niet veel meer verkocht hebben maar android heeft tientallen verschillende merken en het gaat hier alleen over de lumia's die uitgebracht zijn door nokia/microsoft, een merk dus. dan nog zal android verder voor liggen, maar dat is ook niet altijd zo groot geweest.
Een Android smartphone begint bij ¤20 en dan hebben we nog tig Android devices die geen smartphone zijn. Misschien moeten we Android eens gaan vergelijken met alle WIndows activaties?
Ik zouhet niet doen :)

De PC markt is maar een fractie van de smartphone markt, waarbij PC's ook veel langer meegaan. Dus die 200 miljoen licenties in 15 maanden zetten niet genoeg zoden aan de dijk om MS aan de top te helpen.

Dat is ook wel grappig, Linux is bijvoorbeeld een hele grote speler op de OS markt, nog los van Android dat een Linux kernel draait, maar ook heel veel routers, setop boxen en allerlei andere 'appliances' draaien op een linux variant. Daarmee is MS op de OS markt misschien de 4de speler, na Android, Linux & iOS.
hetzelfde geld ook voor windows kernels ;-). Je zou verbaasd zijn wat daar allemaal op draait.
Tel ook gelijk even alle geldautomaten, reclame borden, informatie borden, etc mee ;)
Ja zo kan ik ook alles vergelijken. Het zou pas eerlijk zijn als hetzelfde OS zowel op de desktop als op de bijv. de telefoon draait. Dat is zeker niet het geval. Dus je vergelijking gaat helaas niet op.

Bovendien is Microsoft 1 van de weinige bedrijven die ook gewoon apps maakt voor IOS en Android. Terwijl Google dit niet wil doen, wellicht omdat ze bang zijn voor het verliezen van een deel van hun marktaandeel. Wat dat betreft kan Google en Apple daar nog wat van leren. Bovendien komt volgend jaar Windows 10 uit, 1 OS voor alle devices, dus ook PC's, tablets en smartphones. Ik wil dan nog wel eens zien welk OS uiteindelijk de markt zal domineren...
Ik zouhet niet doen :)

De PC markt is maar een fractie van de smartphone markt, waarbij PC's ook veel langer meegaan.
Dat is hangt natuurlijk van de persoon af, men laat zich makkelijker verleiden tot aankoop van nieuwe smartphone omdat het hip is, maar niet omdat die niet werkt of echt te kort schiet.

Meeste smartphone moeten toch wel 5 jaar of meer mee moeten kunnen gaan, dat halen veel notebooks niet eens van die prijsklasse, en als ze net zoveel worden gebruikt als de smartphone.
En dit heeft betrekking op het artikel omdat? Misschien moeten we eens praten over de eerste 3 jaar van Android. Pas dan praten we verder!
Daarnaast hoeft een product niet net zo succesvol te zijn qua verkoopaantallen als een concurrerend product. Niet voor de fabrikant en niet voor de eindgebruiker. Zie iOS verkoopt beduidend minder dan Android en wordt toch als waardevol ervaren door de eindgebruiker en legt de fabrikant geen windeieren.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 19 november 2014 09:24]

Je kunt gewoon niet de beginjaren van WP vergelijken met de gloriejaren van Android. Daar gaat mijn reactie over.
Dat zou inderdaad niet erg fair zijn.... alleen, dit zijn helemaal niet de beginjaren van Windows phone!
Windows phone is nog altijd een doorontwikkeling van Windows CE en draait al sinds Pocket PC 2002 (release in 2001) ook op smartphones.
Vele jaren langer dus al dan Android!

Dat ze de naam een aantal keren hebben veranderd en uiteindelijk de "consumenten telefoon" versie hebben afgesplitst van de pro/embedded versies doet daar niets aan af.
De kernel is sinds WP8 al geen CE meer. Je kan dus niet meer van CE spreken. Dat was ook de reden van de stap van WP7 naar WP8. En ja van WM6 naar WP7 was natuurlijk ook een grote stap wat betreft UI. Dus feitelijk waren er 2 hele grote changes. Of je dan nog van doorontwikkeling kan spreken vraag ik me af.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 19 november 2014 10:58]

Het gaat er niet om of het hetzelfde is als een versie uit 2001, sterker nog, je mag hopen dat er sinds die tijd behoorlijk grote veranderingen zouden zijn!
Je hoort me dan ook niet zeggen dat ze niet ver gekomen zijn sinds die tijd!

Microsoft is echter al wel sinds die tijd een telefoon OS aan het ontwikkelen dus naar mijn mening alleen een beetje raar om te zeggen dat ze daar een achterstand op android zouden hebben.

Je mag van mening verschillen maar voor mij is het geen vraag maar een zekerheid dat hier sprake is van doorontwikkeling. Ze hebben echt niet ineens alles uit het verleden overboord gezet en bogen op de ervaring uit al die jaren.

Zijn er vele, en soms zelfs grote stappen gemaakt? Zeker! Ik heb nooit het tegendeel beweerd.
Je opvatting van doorontwikkeling is dus anders als de mijne. Ik zie doorontwikkeling binnen WM6, WP7 en WP8-10. Jij klaarblijkelijk vanaf het begin dat een fabrikant met een telefoon OS begonnen is. En daar mogen we in mening van verschillen natuurlijk.
"Jij klaarblijkelijk vanaf het begin dat een fabrikant met een telefoon OS begonnen is. " is weer wat te kort door de bocht...
Ik zie inderdaad niet zo duidelijk een scheiding die je aanbrengt tussen WM6, WP7 en WP8-10.
Ik zie dat toch echt als uit elkaar voortvloeiende ontwikkelingen (met verschillende marketing sausjes)
Windows CE is inderdaad een doorontwikkeling voor embedded devices. CE is ook bedoeld voor embedded toepassingen voordat de smartphones op de markt kwamen. Microsoft is niet met CE gestopt, de ontwikkeling hiervan is geen doorontwikkeling naar NT. Dit is een verkeerde opvatting, en hier ben ik het met je oneens.

Waar ik het wel met je eens ben is dat Windows Mobile al langer op de markt is. Op het gebied van embedded toepassingen hebben ze op PDA's niet veel markt aandeel verloren echter wel veel in volumes. De overstap en de samenwerking met HTC was voor beide partijen tijdelijk succesvol tot de intrede van de iPhone. Windows phone probeerde mee te gaan in ontwikkeling tot en met 7.8 maar kwam tot de conclusie dat dit een doodlopende straat was. Ze besloten om de strategie van OS los te laten en naar Environment te gaan.

Hierdoor is de NT versie geintroduceerd, dit is in principe het windows PC besturing systeem versimpeld. Dus zeggen dat windows phone het niet goed doet zou tegelijk ook betekenen dat windows 8 het niet goed doet ten opzichte van de concurrentie. Dit is alleen niet waar, sterker nog windows 8 is groter als OSX en daarmee is het OS daadwerkelijk succesvol.

MS al lang op de smartphone markt en heeft het een aantal jaar bijzonder slecht gedaan. Dus als je het over een aantal jaren heb (een jaar of 10) dan zie je inderdaad een negatieve trend. Pak je daar in tegen de trend van de afgelopen 3 (win8) jaar dan zie je weer een groei in de hoeveelheden devices.

Kort samengevat:
Huidige generaties zijn doorontwikkeling = onjuist.
Windows kan je vergelijken met de ontwikkeling android = onjuist.
Windows is al lang op de mobile markt = juist.
Windows doet het slecht t.o.v. anderen = gedeeltelijk juist (ligt aan de tijd spanne waar je naar kijkt)
Huidige generaties zijn doorontwikkeling = onjuist.
hierin deel ik je mening niet.
Windows kan je vergelijken met de ontwikkeling android = onjuist.
Het ontwikkelingstraject is anders maar daarom kan je nog wel vergelijken. Juist DOOR vergelijken maak je de verschillen zichtbaar.
Windows doet het slecht t.o.v. anderen = gedeeltelijk juist (ligt aan de tijd spanne waar je naar kijkt)
MS heeft misschien een relatief klein marktaandeel maar dat is nog niet per definitie gelijk aan "het slecht doen", al geloof ik dat ze het graag anders zouden zien. En ook dat relatief kleine marktaandeel gaat nog over tientallen miljoenen... niet zo heel slecht toch?
Hoi,
Dat is niet helemaal waar. Het oude OS van Windows Mobile is niet te vergelijken met de huidige Windows Phone. Microsoft is compleet opnieuw begonnen met WP 8.0 , 7.5 en 7.8 draaide nog op de oude kernel. Dus alhoewel Microsoft allang OS'-en maakt voor telefoons, is er met Windows Phone dus een nieuwe start gemaakt. En kunnen we niet spreken van de evolutie zoals van Android 1.0 naar 5.0. Windows Mobile is compleet anders dan Windows Phone, dus ze hebben bijna wel alles overboord gegooid en zijn eigenlijk opnieuw begonnen met een nieuwe interface. Ik denk dus dat jou conclusie totaal niet gebaseerd is op feiten maar meer op iets wat je zelf hebt verzonnen als reactie op dit artikel.
Windows CE kan je niet vergelijken met Windows Phone. Totaal ander design, enkel de Kernel is hetzelfde geweest voor 7.X, voor de rest zijn het 2 losse mobiele OSen.

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 19 november 2014 12:43]

Goh, Tweaker1234 hierboven beweerde juist dat de kernel anders was :P
(Natuurlijk is de kernel ook niet meer identiek aan toen.)

Design zegt me in deze niet zoveel, da's een heel dun laagje bovenop een OS (al is dat laagje voor het gebruik van een smartphone best heel belangrijk.)

Het punt dat ik maakte is dat MS al langer dan google ervaring heeft met het maken van een OS voor telefoons, niet dat het nog direct vergelijkbaar zou zijn met een versie van toen!

[Reactie gewijzigd door ToTheBone op 19 november 2014 12:05]

Dat MS er een andere naam aan hangt sinds 8 veranderd niet het feit dat ze vanuit dezelfde basis zijn doorontwikkeld IMO.
Ook de kernel van 7.X is echt niet meer identiek aan die uit 2001.
dan bestaat Android ook als sinds 2003. Dat is appelen en peren vergelijken. Nummers moet je interpreteren, niet in je tekst plakken en klakkeloos lezen.

@ToTheBone, dat was volgens mij een release van een totaal ander soort product, naam, kernel, alles wat je maar wilt, dus mijn redenering van zomaar cijfers te plakken gaat wel op, ik toon dat perfect aan dat je nummers niet zomaar mag aanhalen (want dat is net het doel van mijn aanhaling hierboven, tonen dat het verkeerd is)

[Reactie gewijzigd door white modder op 19 november 2014 14:48]

Ik heb geen informatie over wanneer MS intern de ontwikkeling van CE is begonnen maar in 2001 was er een RELEASE van een OS met telefoon ondersteuning.

Voor zover ik weet was een publieke release van Android toch echt wat later dan 2003 maar zelfs als dat niet zo is dan heeft MS dus enkele jaren meer ervaring.

Dat IS een interpretatie van de cijfers. Dat was het in mijn vorige post ook.
Beschuldigingen van plakken en klakkeloos lezen gaan echt niet op hier en is nogal triest IMO.

[Reactie gewijzigd door ToTheBone op 19 november 2014 13:02]

Dat zou inderdaad niet erg fair zijn.... alleen, dit zijn helemaal niet de beginjaren van Windows phone!
Windows phone is nog altijd een doorontwikkeling van Windows CE en draait al sinds Pocket PC 2002 (release in 2001) ook op smartphones.
Vele jaren langer dus al dan Android!

Dat ze de naam een aantal keren hebben veranderd en uiteindelijk de "consumenten telefoon" versie hebben afgesplitst van de pro/embedded versies doet daar niets aan af.
Dat was dus windows CE en niet windows Phone!
* wereldwijd

Net zoals zoveel cijfers zijn die voor mobile voor wereldwijd eigenlijk weinig interessant. De focus van de meeste Nederlandse bedrijven en consumenten ligt bij Nederland of het westen. Dat er in China en India veel wordt verkocht is mooi voor de cijfers, maar voegt weinig toe voor hoe het er in Nederland aan toe gaat.

Niet dat het slechte cijfers zijn overigens, het is een knappe prestatie. Ik heb alleen het idee dat men (ook op Tweakers) teveel vasthoudt aan globale cijfers en de Nederlandse markt eigenlijk volkomen negeert.

Een ander ding is dat een heleboel budget-toestellen ook weinig interessant zijn voor websites en apps. Het is leuk dat Android zo'n groot marktaandeel heeft, maar een redelijk deel installeert nooit apps, browset geen website en doet zelfs weinig met de meegeleverde apps. Net als met de dumb-phones is het een markt die er wel is, maar waar je weinig mee kunt. Je ziet bij Android dan ook weinig cijfers met actieve gebruikers. Wat je wel hoort is apps met 0 gebruikers of die zo goed als dood zijn omdat er gewoon geen animo voor is.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 november 2014 10:53]

Bedankt voor het opzoeken van deze data, dit is nl. precies wat ik me afvroeg! Ik mis alleen nog de data voor de iPhones ;)
De reden dat het voor Android interessant is om te kijken naar activaties, is doordat dat een stuk makkelijker is dan de verkoopcijfers van alle mogelijke Android-makers proberen uit te vogelen en op te tellen.

Bij de iPhone heb je het daardoor eigenlijk niet over activaties, maar kun je simpelweg de verkoopcijfers ernaast leggen. Apple verkocht er in 2014 gemiddeld iets van 40 miljoen per kwartaal, dus dat zijn er grofweg een half miljoen per dag.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 19 november 2014 09:27]

maar wat is een "activatie"?
als ik mijn toestel root, reset en opnieuw in gebruik maak, is dat dan een nieuwe activatie?
en hoeveel android toestellen liggen er in de kast weg te rotten/kapot?
veel (smart)phones hebben maar een kort leven (geldt ook voor Lumia)
"als ik mijn toestel root, reset en opnieuw in gebruik maak, is dat dan een nieuwe activatie?"
Ja. Dat is een nieuwe activatie.
Deze vraag over wat nu precies als een activatie van een device geteld wordt, komt steeds maar weer terug.

Heb jij daar meer (betrouwbare) info over, dat rooting en resetting als een nieuwe activatie geteld wordt? Want volgens mij klopt dat niet!

Iedere telefoon heeft een uniek nummer en dat wordt gebruikt bij de activatie. Dat kan dus (voor zover ik weet) met dezelfde telefoon niet twee keer gebeuren.

Zoals Andy Rubin zelf ook al zei in 2011
"For those wondering, we count each device only once (i.e., we don't count re-sold devices), and "activations" means you go into a store, buy a device [and] put it on the network by subscribing to a wireless service."

[Reactie gewijzigd door rysh op 20 november 2014 05:38]

Rooten van een WP8 toestel???
Windows hoef je niet te rooten die doet het zonder rooten ook prima.
1,5 miljoen per dag, bron August 2010 to April 2013.

En nu van november 2014 graag? :)
Ook volledig relevant en vergelijkbaar, hé... Ik bedoel maar, we nemen de cijfers van een OS in zijn beginjaren van 1 fabrikant en vergelijken het met een OS dat al lang een gevestigde naam is en daarvan nemen we alle fabrikanten... /s

Ter info: Microsoft is bijna even groot in de markt als Google met zijn Nexus lijn. Maar dat is tablets en doet er in dit artikel niet echt toe.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 19 november 2014 14:27]

Tja, vergelijk het dan goed he....
Android devices is wel ff een andere categorie dan telefoons van 1 bedrijf. Als jij wil vergelijken met Android devices moet je het tegen Windows devices aan hangen, en dat zijn er wel ff wat meer.
Geen appels met peren+druiven+bananen gaan vergelijken

De goede vergelijking zou in dat geval zijn Microsoft/Nokia Lumia telefoons tov Android Nexus telefoons.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 november 2014 17:38]

Ik zie je punt, maar je vergelijking is scheef: het betreft hier enkel lumia's, dus niet alle WP toestellen (oke zoveel zijn er niet naast lumia maar toch).

Een vergelijking tussen lumia brand en galaxy brand zou wel op gaan bv, maar nu vergelijk je een segment van een het ene OS met de totale omvang van een ander OS.
Allemaal leuk die Androidcijfers,maar de goedkope budgettelefoons en vooral de goedkope tablets met Android werken voor geen meter en zijn zo traag als wat of lopen regelmatig vast.
Android heeft inderdaad het grootste marktaandeel,maar de meeste toestellen draaien op oude versies en krijgen nooit meer een update.
Zoals de Windows Phones die zijn blijven steken op versie 7.8 en geen update kregen naar 8?

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 19 november 2014 08:44]

Ja, en zoals de Iphone4, ipad1 enz enz enz... voor oude toestellen komen op een gegeven ogenblik geen updates meer.
Ik ben heel blij met mijn 920, maar zover ik nu kan lezen krijgt hij niet de update naar windows 10.
Volgens deze informatie ga je wel een update krijgen: nieuws: Microsoft: alle Lumia-toestellen met Windows Phone 8 krijgen Windows 10
De reden waarom 7.8 niet naar 8 geüpdatet werd, had te maken met de enorme verschillen onder de motorkap: 7.8 toestellen kunnen gewoon geen Windows 8 draaien.
Dat is anders nu: Windows (Phone) 8 en 10 zullen wel dezelfde kernel draaien, waardoor de hardware compatibel blijft met het nieuwe OS.

We zullen natuurlijk moeten wachten of MS dit ook effectief zal doen, maar in therorie zou je de update moeten krijgen. Tenzij er andere hardware beperkingen opduiken natuurlijk, verwacht ik wel de update voor mijn 920.
Precies dezelfde reden dat de allerlaatste WM toestellen destijds geen WP7 kregen? Wat later door de XDA community kompleet de grond in geboord werd. Kijk maar eens naar de HTC HD2 (http://en.wikipedia.org/wiki/HTC_HD2).

MSFT heeft een behoorlijke steek laten vallen door de WP7 gebruikers geen upgrade te geven naar WP8. De Lumia 800 en 900 waren in één klap verouderd.
7.8 toestellen kunnen gewoon geen Windows 8 draaien.
Dit is niet waar. Het kon wel, maar dan kon Microsoft de performance niet meer garanderen (zoals de nieuwste iOS op de last-gen iPhone, welke ook langzamer is), en daarom heeft 7.8 de upgrade naar 8 niet gehad.
Link?

Feit is dat de kernel veranderd is. Waardoor je kan stellen dat het niet kon.
En dat is nu niet zo. Een heel GROOT verschil. Plus dat het per Lumia twitter account al toegezegd is dat alle Lumia WP8 modellen W(P)10 krijgen.
Nee, ook hardwarematig miste het een aantal zaken waardoor dit niet kon.
Waarschijnlijk onder andere een encyryptie onderdeel dat de Windows NT kernel gebruikt om elke Windows Phone 8.x telefoon met bitlocker te encrypten.
WP 7.x was nog steeds een CE-gebaseerd systeem, vanaf WP8 wordt er gebruik gemaakt van het NT systeem.
Als ik mij niet vergis, heeft de CPU een andere architectuur nodig voor een dan voor CE; en is het dus technisch niet mogelijk om WP7 te updaten.

WP 8 en 10 draaaien wél op dezelfde cpu architectuur, aangezien de kernel niet (veel) veranderd wordt.
Elke lumia device krijgt een update naar WIN10!

bron: http://www.theverge.com/2...evice-will-get-windows-10
ach dat was een eenmalig gevalletje, Microsoft beseft nu ook wel dat dat niet bijzonder netjes was, maar anderzijds konden de telefoons met 7.8 simpelweg niet upgedate worden naar 8, vanwege de verschillende kernels. Dit is niet het geval bij Android, fabrikanten kijken gewoon niet meer om naar telefoons eenmaal deze uit de deur zijn.
Dat was destijds inderdaad een niet zo strakke zet. Technisch was de update niet mogelijk volgens mij maar als consument voelde je je toch aardig in de boot genomen.
ik hoop dat ms daar verandering in brengt met volgende generaties. Ik ben zelf meer tevreden over windowsphone dan android. Behoudens een paar missende apps.
Dus? Die telefonen hebben wel nog steeds tot vorige maand volledige ondersteuning gehad. Daarbij bracht 7.8 al enkele features van 8 naar 7 en had Microsoft ruim op voorhand al aangekondigd dat WP7 toestellen geen upgrade zouden krijgen naar 8.

Maar dan nog, zij kregen ondersteuning. Ik kan me niet zo gek veel Android toestellen voorhalen die ook voorzien werden van 4 jaar ondersteuning, laat staan dat die allemaal netjes bijgewerkt werden naar de laatste versie en iedere versie tot hun beschikking hadden. Jij wel?
Ik zie hetzelfde. De goedkoopste androids hebben last van lag, of stotteren. Zelfs met een relatief kale rom als op de moto-E. Daarnaast krijgen ze ook nog eens vrijwel nooit een software update, ook daar is de moto'e een uitzondering.

Als je dat vergelijkt met bijv. Nokia's of Blackberries is er een wereld van verschil, je hebt een betere gebruikservaring voor hetzelfde geld en je kan wel rekenen op updates.
Je zegt het al zelf, "goedkoop". Waarom tijd en geld (updates) steken in een apparaat die toch niet veel oplevert?

Voor high end toestellen is dit uiteraard wel het geval, tot er een paar nieuwe toestellen bijkomen.
Microsoft levert anders Windows 10 op all Lumia's die nu WP8.1 draaien, dus ook de Lumia 520. De 530 kost nu maar ¤88. Hoeveel Android's uit die prijscategorie hebben/krijgen Android 5.0?
530 bij wehkamp nu zelfs maar EUR 76
Waarom wel mensen tablet's aanbieden bij Kijkshop,kruidvat,bart smit etc die gewoon niet goed werken.
Alle waarde naar zijn geld,maar je mag dan toch minstens verwachten dat je een product krijgt wat normaal werkt en niet continue vastloopt of gewoon verschrikkelijk traag is.
Het werkt dan toch gewoon?
Dat mensen het nou traag vinden dat is hun persoonlijke mening. Mensen die niet beter weten zullen dat niet eens door hebben.
Kijk, dit is dus het probleem. Bij Android betekend "goedkoop", weinig geld en weinig tot geen ondersteuning voor low-end hardware, bij Windows betekend "goedkoop" wat het woord zegt: "goedkoop", meer niet. Lange ondersteuning en altijd de laatste versie. Heck, de Lumia 520 krijgt zelf een upgrade naar Windows 10, 3 jaar nadat het gelanceerd werd. Dat is al de 2de grote upgrade (8 -> 8.1 -> 10). En ook de Lumia 530 (die nog low-end'er is dan de 520) krijgt een upgrade. Idem dito voor ieder andere WP8 toestel.
Dat is ook al oud nieuws aan het worden, Android is ook aan de onderkant al vrij goed werkbaar.

Verder is er vanaf 4.1/4.2 toch vrij weinig verandering, dit is in de marge en alleen de mensen die voor high end gaan merken de verschillen omdat ze er bewuster mee bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 november 2014 10:28]

Ik vind het toch best wel veel eigenlijk voor een relatief onbekende telefoon. Ook omdat Microsoft moet opboksen tegen al dat iOS en voornamelijk Android geweld. :)
Nokia is wereldwijd super bekend !! Zei je (smart)phone dan zei je Nokia !!

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 19 november 2014 08:39]

Sorry.. jouw uitspraak klopt bij feature phones (ik scheer de E en N series even onder feature phones). Smartphones is Nokia nooit groot in geworden, de Ovi store is bijvoorbeeld nooit van de grond gekomen. Apple zat toen al lang in dat vaarwater en Android heeft sindsdien het stokje overgenomen.

Al met al toch een nette prestatie, android staat natuurlijk niet alleen maar op telefoons maar ook op tablets en is steeds meer te vinden op andere apparatuur. Naast de populariteit dus logisch dat het zo enorm vaak meer geactiveerd is.

Ik ben benieuwd naar de cijfers na één jaar Windows 10, dan heb je een vergelijkbare situatie waar één OS op meer apparaten staat.
Jij moet echt even je geschiedenis na gaan lezen! Nokia was ten tijde van 2003~2008 de grootste in de smartphone wereld. De Nokia 6600 was 1 van de eerste smartphones (Dat Steve Jobs het geen smartphone vond was zijn mening) ter wereld met Symbian, wat een volwaardig OS is.
Dat Nokia de boot heeft gemist door te laat over te stappen naar touch is een heel ander verhaal. Maar de E en N series waren absoluut geen feature phones...
Ow, ik ken mijn geschiedenis. Genoeg van de genoemde telefoons heb ik nog gebruikt. Maar de functies die deze telefoons hadden vind ik te kort schieten voor smartphones. De informatiebehoefte die wij aan telefoons hangen die we smartphones noemen is vele malen hoger dan waar deze telefoons in konden voorzien. Ergo, ik vind dit geen volwaardige smartphones.

Maar terug on-topic alsjeblieft. Ieder zijn mening..
De NOKIA N95 was anders echt wel een smartphone topper (ondanks het ontbreken van touch). Je had een app-winkel, je had maps/nagivatie, je had een high-res camera, een front cam, een webbrowser, een e-mailclient etc.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 19 november 2014 08:48]

Nou ik weet niet of Facebook toen al bestond/groot was. Internetten ging echter super makkelijk, er zat namelijk naast het trage 3G ook WiFi op. Ik heb vaak genoeg met gemak gesurfd, maar ook omdat toen der tijd mobiele sites nog werden gemaakt (m.tweakers.net) ipv volledige sites op je mobiel als nu. Het ding deed zelfs Flash !

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 19 november 2014 08:53]

Ik heb hem ook gehad alleen nokia smartphones hadden problemen, ze lieten alles openstaan.
Je zag overal klein bolletje steeds bij staan, je telefoon werd hier door trager en trager als je het niet afsloot.

Verder was het inderdaad een mooie telefoon voor ze tijd.
Dat was niet het probleem van nokia smartphones maar van de gebruikers die applicaties niet afsloten, in theorie was het geweldig dat multitasking zo goed mogelijk was in symbian. Al was dit voor de meeste gebruikers een nadeel en de applicatie afsluiten kostte meestal extra tijd waardoor het niet gedaan werd.

Het grote nadeel vond ik zelf het minimale RAM geheugen dat Nokia in zijn telefoons stopte, dat heeft ze uiteindelijk ook de kop gekost met de N97 die niet vooruit te branden was als je 2 apps open had.
Klopt je moest het ook zelf afsluiten inderdaad veel wisten dit niet, hoorde vaak geklaag dat deze telefoons traag waren.
In die tijd was het een super telefoon, logisch dat het met de standaard van nu niet zo veel meer is. Beetje oneerlijke vergelijking trek je nu.
Feature phone , smartphone... het zijn een beetje loze begrippen die uiteindelijk de fabrikant als excuus dienen om het ding niet als full featured pocketable computer te moeten ondersteunen.
Ik ben er zeker van dat een Nokia N95 gebruiker heel wat beter af was dan de gemiddelde iPhone gebruiker als het erop aankwam productief te wezen (dus niet passief content "consumen" via een app front end voor een nieuwswebpagina)
Toen ik een E51 had en de iPhone zag had ik direct een opwelling van "dit wil ik" Tot ik de features ging vergelijken (BT headphone features, file sharing, SIP) etc.. en ik tot de conclusie kwam dat de iPhone de naam feature phone niet waardig was.
Andere tijd, andere wensen. Feit blijft dat het voor die tijd voldeed aan wat men van een smartphone verwachtte. iPhone 1 had ook die zaken niet, maar kon ook gewoon een smartphone genoemd worden ;)
bij mijn weten was zowat iedere symbian een smarthpone. Nog steeds worden er in Ios en Android features toegvoegd dat Symbian al jaren had. Dat je eerst dertig dagen moest zoeken is iets anders, net zoals de app store. En net dat samen met een niet zo gelikte gui heeft Symbian de das omgedaan.
In Europa is het bekend omdat het een Fins merk is. In Amerika is het minder, en in Azië volgens mij nog minder.
Toch niet, in Azie was Nokia zo mogelijk nog bekender.

Het merk genoot tot voor kort een enorm aanzien, overal privé shops met gigantische Nokia borden, multiple service en verkooppunten.
Dit niet in het minst door het wijde aanbod van low tot high end en het (verdiende) imago van Europese kwaliteit en servicability.
Herinner me gigantische reclames voor de Nokia E71 in Hong Kong in 2008 terwijl deze toestelletjes ook effectief een groot deel van het straatbeeld uitmaakten, meer dan iPhone 1.
Op dat moment wist men in de USA niet beter dan dat een smartphone een telefoon met touch screen was die muziek kon afspelen en lag de eerste Google OS telefoon ergens in de obscure telefoonwinkeltjes, voor de liefhebber.

Ik heb in Azie Nokia service kunnen genieten waar je in Europe maar kunt van dromen. Even binnenstappen bij een officieel service centre (welk je van ver herkende door gigantische blauwe Nokia logo's) en paars scherm van de Nokia N8 s' anderendaags reeds verholpen zonder discussie. Dit tot in 2011.

Even binnenstappen bij het service center en stof uit je jaren oude E71 gekuist, rubber USB deksel vervangen etc... voor 2 Euro terwijl je wacht en met een demo toestel speelt.

Toen MS zich kwam bemoeien met Nokia zijn veel van die lokale service centra van Nokia gesloten , tja waar dacht je dat die "wereldwijde ontslagen" vielen?

Nu is het rijtje schuiven in het service centrum in HCMC.
Volgende stap is telefonische helpdesk en RMA procedure starten en dan is ook in Azie Nokia het zoveelste telefoonmerkje.

Nokia had best wel een arrogante houding tijdens hun hoofddagen, maar dat kan je van Apple ook zeggen terwijl Nokia echt voor elke wat wils had.
Nokia's rigiditeit en interne concurrentie heeft hen uiteindelijk de kop gekost vooraleer ze de uitlieme, tijdloze klassieker konden lanceren. (alleskunner met 10 -15 jaar levenscyclus was binnen handbereik van de consument met een opvolger van de N900)
Jammer, ik mis een goed Europees telefoon (en camera) merk.
Mooi verhaal alleen ik mis een stukje
Nokia Gsm was toppie.. Dat weet iedreen de tijd van de smartphone ging nokia door zijn koppigheid niet mee met Android hun wouden eigen apps maken voor hun telefoons. Tja android stoot nokia van de troon.. Nokia is Maar met Microsoft gaan werken. Maar dat is ook niet hellemaal wat ze wouden. (mij vader is een dikke nokia fan maar zelfs hij is nu aan het overwegen om een Samsung te nemen na 23 jaar nokia klant te zijn geweest) edit gaat over een nokia e7 zo een met in klapbaar toetsenbord

[Reactie gewijzigd door TerrorDanny94 op 19 november 2014 11:56]

Laat je vader dan maar eens met een Lumia spelen. Dan wordt het geen Android..

Mensen nemen Android omdat ze Windows Phone niet kennen. Maar als ze het kennen dan gaat men niet snel terug naar Android.

Er zijn twee goede platformen. Apple IOS en Windows Phone. Android heeft de massa, maar uiteindelijk is het totaalproduct een samenraapsel van functies. Het wordt beter, maar het is en blijft een onlogisch opgebouwde interface met een wildgroei aan implementaties van functies. Een Android moet je leren, IOS en WP zijn intuïtief...
Ja en nee ik vergat ook te zegen dat hij die toetsenbord super vond.. Misschien als Microsoft zo e7 terug op markt zet zou die overweging willen maken maar.. Vergeleken met apps heeft windows best wel weinig vergeleken met Android... De Samsung s(..) Heeft ook speciaale hoesjes met toetsenbord via bluetooth. Dus vandaar dat hij over zit te denken om Samsung te nemen. Dus er moet een nokia komen met toetsenbord en een mogelijkheid voor ruime keus android apps. (nokia windows android apps mogelijkheid lijkt mij al een perfecte telefoon)
Toetsenbord is inderdaad een issue maar dat is het bij iedere telefoon. Helaas inderdaad nog geen bt keyboard support op Lumia en WP 8(.1).

Maar de Apps discussie is totaal anders. Onder zowel IOS als de Google store word ik gek van de onzin apps. Veel is namelijk niet altijd beter.
Ja das waar maar de apps die hij heeft zijn exclusief android.. Maar goed hij moet zelf weten.. Het stomme is in us zijn die telefoons wel tekoop met toetsenbord gemaakt zoals de nokia e7
Altijd nokia's en HTC's gehad met toetsenbord. Vind het nog steeds raar dat ze ze niet meer zo maken.
Natuurlijk gaat je vader een echte Nokia nemen een E7 made in Finland met echt toetsenbord kan best een koopje zijn heden tendage :)
Android vs eigen "apps" maken?
Je weet toch dat Nokia de laatste was om Android nodig te hebben, met 2 capabele OS-en in huis Symbian en Maemo.
Nokia stootte Nokia zelf van de troon door niet hard genoeg te gaan met hun eigen OS Maemo. In de plaats kozen ze van aan te modderen met de N97 (zwakste vlaggenschip sinds lang tijdens opkomst van Android) en N900 (de real deal) de step 4 of 5 te declareren en niet actief te promoten.
Kan je je die stupide arrogantie voorstellen; je eigen toptoestel als step 4 of 5 gaan declareren?
Stel je voor dat Apple had gezegd bij launch van de iPhone: "jongens dit is leuk maar het is stap 1 van 3 en als je hem toch ging zoeken, dat winkelhouders hun schouders ophaalden : "iPhone wat, is dat een verrekijker die belt?"

Neen, het ding was idd een begin van een lange weg om featuregewijs bij Nokia te raken maar het had een touch screen en een goede manager aan het roer.

Door hun verzwakte positie zag Microsoft kans een mol te sturen (CEO Elop, enige verdienste: besparingen en Nokia hardware en telefoonpatenten op een presenteerblaadje aan MS leveren. Bijgevolg is Nokia , de telefoonmaker, niet meer en kan je vader even goed een Samsung aanschaffen (niet alvorens de N900 te hebben getest)

Wel, ik gebruik nog steeds mijn N900 (Maemo - Linux) als primair toestel.
Heb een Jolla weke de directe afgeleide van Maemo draait maar om eerlijk te zijn, qua gebruiksgemak is de Nokia N900 onklopbaar (ctrl-v/c via hardware keyboard, tekst selecteren, audio opnemen etc..) Ook is de Nokia sneller dan ooit wegens slimmer geprogrameerde websites (in vergelijking met 2009 - 2010).
Heb een Galaxy Note 2 , welke ik alleen als referentie toestel gebruik.
Nokia was vroeger marktleider in GSM's toch? Hoe kan het dan niet bekend zijn in de rest van de wereld?
Vroeger ja. Vraag nu maar eens aan een echte Aziaat op straat of hij Nokia nog kent.
ja hoor, Nokia is nog steeds super bekend daar. Aziaten houden van felle kleurtjes enz, en dat hebben ze bij Nokia heel goed begrepen. Ook (de zogenaamde ) dumphones en Asha's verkopen nog steeds in Azië en deden dat voor kort met heel grote aantallen.
Turkije is voor het overgrote deel Aziatisch , je moest eens weten hoeveel Nokia's 3210/3310 daar nog werken ;)
Nokia heeft in Amerika een gigantisch oudbollig imago. Vandaar dat Microsoft overgaat van Nokia Lumia naar Microsoft Lumia, wat dan weer in Europa een oudbollig imago heeft en waar veel Microsoft producten niet of slecht te krijgen zijn/waren (Zune iemand?)

[Reactie gewijzigd door DinoBe op 19 november 2014 09:46]

Nokia is niet "wereldwijd super bekend", in Europa is het wel degelijk een gevestigd merk, maar daar buiten? Azië, ok, maar voor de rest helemaal niet. In Amerika kennen ze het amper, zeker in de tijd voordat Microsoft ermee in zee ging.
Eh, in mijn omgeving (ja kleine sample size) staat Nokia juist gelijk aan oud, stoffig, achterhaald, dik, lomp, boot gemist. Zeker dus niet vooraanstaand als het gaat om smartphone bekendheid.
dus 320.000 van de 500.000 zijn windows phone apps?
http://www.windowscentral...-phone-and-windows-stores
en de rest is windows specifiek? maar goed dat je nu die universal apps hebt. Ik kijk uit naar windows phone 10. Draai al een tijdje windows 10 preview en kan niet wachten tot die twee beter samenwerken (zoals mac met hun continuity)
geweldige toestellen en gelukkig zijn ook de zakelijke apps bezig met een inhaalslag.
Het hadden er veel meer kunnen zijn als de verkopers Windows Phone niet afbraken en net wel aanraadde. Verkopers in de telecomwinkels kennen er duidelijk niks van. Telefoon is persoonlijk, dus kunnen zij niet oordelen om android te nemen boven WP. Ben ik blij dat ik eigenwijs ben geweest en toch voor WP heb gekozen. Al 2 jaar tevreden gebruiker van de hele serie
Ook hier een meer dan tevreden gebruiker. Begonnen bij de 920, na een jaar een 925 aangeschaft. Vervolgens een 1020 gewonnen hier op t.net. Het werkt heerlijk vlot zonder teveel "poespas". Inmiddels ook bijna een jaar eigenaar van een Surface Pro 2 en de diensten integreren (zoals bij andere ecosystemen) perfect. Het maken van Notities in OneNote en ze daarna vlotjes teruglezen op je telefoon werkt voor mij ideaal.

Owja, geluidskwaliteit van opgenomen concerten dat is echt gruwelijk goed:)
En daarvoor heb ik mijn Lumia 930 ook!

Voorbeeldje:
https://www.youtube.com/watch?v=cLJhaYUv69E

Wel even op HD zetten natuurlijk (en dan nog verneukt youtube de kwaliteit een beetje).

Maar bijna geen overspraak, bass is aanwezig zonder kraken, klinkt hartstikke goed!

[Reactie gewijzigd door Devian op 19 november 2014 12:22]

Super! Welk type gebruik je? In de reviews geeft men duidelijk aan dat de 1520 en de 930 het nóg beter doen :9

Dit was op m'n 920 https://www.youtube.com/watch?v=5ORbow7TSxc
Zeer goed beeld + geluid inderdaad.

De camera + bijbehorende geluidsopname is bij mijn 930 ook subliem vergeleken met mijn vorige Android. Ben er zeer blij mee.
Hetzelfde geldt bij de verkopen van Windows 8(.1) licenties. Microsoft kan makkelijk aangeven dat ze een X-miljoen licenties hebben verkocht. Het gros van die licenties staat op computers die nog bij retailers in het magazijn of de etallage staan. Dan heb ik het nog niet eens over de aanzienlijke groep mensen die downgraden naar Windows 7 of overstappen op een alternatief besturingssysteem. Feitelijk zegt het dus niks over het aantal mensen dat dit besturingssysteem daadwerkelijk gebruikt. Het is een slim truukje om je aandeelhouders tevreden te houden.

Geactiveerde toestellen of verkochte licenties staat dus niet 1:1 gelijk met de aantallen die daadwerkelijk in gebruik zijn door consumenten.
Maar dat staat eigenlijk ook al erg duidelijk in de eerste alinea van dit artikel. :+
Want amai, er is veel te zien van die mensen die overstappen naar alternativen of Windows 7, hé? Ik bedoel maar, maar 4% van de internettende bevolking is tijdens de vorige maand overgestapt naar Windows 8.1. Wat een zwak cijfer. En ook het feit dat Micrsofts marktaandeel op de markt met Windows tegenover vorig jaar gegroeid is met slechts .8% voorspelt niet veel goeds voor ze. /s

Man, stop toch met die onzin want je verhaal klopt niet. Er zullen zeker en vast licenties van Microsoft op planken liggen, maar het is niet alsof ze daar blijven. Microsoft heeft in een jaar tijd nu rond de 200 miljoen Windows 8.1 licenties die in gebruik zijn. Windows 7 wist er 100 miljoen te verkopen in 6 maanden tijd, er van uitgaand dat verkopen dalen na lancering (want dat is nu eenmaal zo) presteerd, presteerd W8.1 dus beter dan Windows 7, zeker omdat die 100 miljoen licenties van Windows 7 verschepingen zijn, en die 200 miljoen van Windows 8 daadwerkelijke ingebruiknames.
Ik heb het een beetje onhandig geschreven. Met de "aanzienlijke groep" bedoelde ik de mensen die downgraden naar Windows 7. Het groepje mensen dat naar een ander OS overstapt is niet zo groot.

Overigens wist ik niet dat het aandeel Windows maar met .8% is gegroeid. Dat is weinig. Wellicht dat ze mensen daarom kosteloos laten upgraden naar Windows 10.
.8% groei in een markt die door Windows zelf wordt gedomineerd met een marktaandeel van 91% is veel. Ook die groep die downgrade is niet zo groot als jij maar zit te beweren.

Wat tablets betreft: Microsoft zal in de loop van 2015 Google inhalen in marktaandeel als het komt op Surface en Nexus in Noord-Amerika, dus zo slecht gaat het inderdaad niet: http://microsoft-news.com...re-is-just-1-6-in-the-us/.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 19 november 2014 22:40]

Ik heb sinds vijf maanden de Lumia 930 en gebruik hem regelmatig om (film) opnames te maken van mijn band. Het is echt ongelofelijk hoe goed de geluidskwaliteit is! Ik denk dat met de komst van één universeel OS (win 10) de verkopen van win10 smartphones erg zal stijgen! We gaan het zien!