Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft komt met Windows Phone-app voor gestures

Door , 78 reacties, submitter: Miki

Microsoft heeft maandag een Windows Phones-app vrijgegeven waarmee Lumia-toestellen met het mobiele besturingssysteem gestures ondersteunen. Zo kan onder meer worden opgenomen door de smartphone op te tillen en tegen het oor te houden.

De applicatie heet Gestures en is voorlopig nog in bèta. Met het programma kunnen Windows Phone-gebruikers verder hun microfoon op stil zetten door de smartphone met het scherm naar beneden neer te leggen. Daarnaast kunnen ze de speaker activeren door de smartphone met het scherm naar boven te richten.

Gestures werkt in combinatie met Windows Phone 8 en 8.1, zo laat Microsoft weten. Voor zover bekend ondersteunt het bedrijf alle recente toestellen, hoewel de Lumia 635, 630 en 530 'beperkte functionaliteit' krijgen. Hiermee doelt het vermoedelijk op het ontbreken van de afstandssensor, waarmee onder andere het op stil zetten van de telefoon niet werkt bij het neerleggen.

Hoewel het voor het eerst is dat Microsoft Windows Phones voorziet van besturing door middel van gebaren, is het niet nieuw dat een fabrikant deze techniek toepast. Onder andere HTC deed dit al bij enkele Android-toestellen en bij zijn Windows Phones in 2012 onder de naam Attentive Phone.

Door Yoeri Nijs

Nieuwsposter

15-12-2014 • 20:41

78 Linkedin Google+

Submitter: Miki

Lees meer

Reacties (78)

Wijzig sortering
... hoewel de Lumia 635, 635 en 530 'beperkte functionaliteit' krijgen. Het is alleen niet bekend wat Microsoft hiermee bedoelt.
Waarschijnlijk omdat deze een proximity sensor missen. Dus ik denk dat de functie om te muten als je het toestel omkeert (met het scherm naar beneden) niet zal werken, simpelweg omdat het toestel dit niet kan detecteren.
Er zitten toch andere sensoren in die toestellen die de positie kunnen bepalen? Zoals een gyroscoop.
Kan, maar die is vaak lang niet zo precies. Maar op zich zou het kunnen, mits mensen beseffen dat de ervaring minder kan zijn.
Er zit ook geen gyroscoop in, maar wel een accelerometer. Met dat laatste zou je inderdaad de orientatie van het toestel kunnen bepalen, maar je weet niet of dit toestel zich op een oppervlak bevindt of dat het op een rare manier wordt vastgehouden.
Gyroscoop is nu net iets wat je daarvoor goed kunt gebruiken maar in de meeste budget toestellen is die wegbezuinigd.
Waarschijnlijk ook omdat SensorCore ontbreekt, de technologie die Lumia gebruikt om met heel weinig energie sensordata te verzamelen.
Hoewel het voor het eerst is dat Microsoft Windows Phones voorziet van besturing door middel van gebaren, is het niet nieuw dat een fabrikant deze techniek toepast. Onder andere HTC deed dit al bij enkele Android-toestellen.
Waarom altijd die vergelijking met Android? Zo'n dingen worden zelden aangehaald bij Android artikels als die iets vergelijkbaars doen met Windows Phone.

Daarbij is gestures ook op Windows Phone niks nieuws. Als iemand mij belt en ik draai met telefoon om, zodat die met het scherm op tafel licht, haakt die ook automatisch af bijvoorbeeld.
In dit geval heb ik het erbij gezet, omdat het een feit is dat concurrenten dit al langer bieden. Dan mag je dat best vermelden, vind ik.
HD7 deed dit ook al... en dat is een Windows Phone.

Oh en dat is een telefoon uit 2010.

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 15 december 2014 21:33]

Dat het vermeld wordt is opzich ook niet echt m'n probleem. Het probleem is: waarom alleen als Windows Phone een feature "overneemt" (want hij bestond al langer, maar is nu gewoon verder uitgebreid, WP7 deed dit al) en niet als bijvoorbeeld Android of iOS dat eens doen van Windows Phone/BlackBerry/Firefox OS/...? Dan zie je zulke opmerkingen zelden, wat ervoor zorgt dat dit, in mijn ogen, net een sneer naar Windows Phone (en andere OSen trouwens) is omdat die "weer iets kopiŰren".
Weet ik niet, die keuze is altijd afhankelijk van de desbetreffende redacteur. Overigens deel ik je beeld niet dat wij dit bij andere besturingssystemen te weinig doen. Zo noemen wij bijvoorbeeld bij het uitbrengen van Here voor Android dat de offline-navigatiesoftware al langer beschikbaar was voor WP, om maar een dwarsstraat te noemen.

Ik wil hier best verder over discussieren, en ik denk andere redacteuren ook, maar niet hier. Daarvoor hebben we: Geachte Redactie
Tja....ik moet dit helaas wel onderschrijven. Legendarisch zijn de BB-reviews van Arnoud waarin alles bekeken word vanuit de iOS en Android-kant en zelden tot nooit om gekeerd.

En niet komen dat Android als marktleidende mobiele OS de toon zet. Geloof me...dat doen ze niet. Ja, er zijn veel apps voor en die bepalen voor een groot gedeelte de toe gevoegde waarde van het OS. Het kale OS vind ik minder dan BB OS10 maar ook Windows Phone vind ik nog voor Android staan.
Je zegt het zelf: Android is een marktleidend OS. Dan hoor je dat wat mij betreft als voorbeeld te benoemen, hoewel ik je beredenering begrijp en er zelf ook deels zo over denk. Het is alleen weinig zinvol om in een artikel allerlei toestellen en besturingssystemen op te gaan noemen die hetzelfde bieden of al boden. Noem dan enkel de grootste, vind ik.

Om je reactie overigens wat te nuanceren: ik gebruik zelf een Lumia 930 en kom van WebOS af (wat ik persoonlijk beter vond dan welk besturingssysteem dan ook). Dus het is niet zo dat ik Android per definitie een beter OS vind.

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 15 december 2014 23:04]

Benoemen mag alleen doe je het nie top een juiste wijze. Immers juist Nokia had deze feature al voor anderen dat hadden. Eerder een terugkeer dus.
Ik schrijf ook niet dat HTC de eerste was. Zoals ik hierboven aangeef gaat het erom dat ik wil laten zien welke andere fabrikanten een soortgelijke functie aanbieden, meer niet.

Overigens is dit wel voor het eerst dat Microsoft hiermee komt voor Windows Phone, wat dus ook de nieuwsaanleiding is.
ik heb dit eerder altijd op mijn HTC One X gehad en moet zeggen dat het erg fijn werkt. Vooral als je gebeld wordt, maar even geen tijd tijd hebt. Even de telefoon omdraaien en stil is 'is. Dit is echt iets wat ik miste op mijn L925 :)
Dit kon echt al lang, ook zonder deze app!

Flip to silence, zat ergens in de settings verborgen.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 15 december 2014 21:31]

Is een Nokia-only feature en dit lijkt een aanvulling te zijn (het gesprek is immers al bezig)
Het is niet nokia-only want zat ook in mijn HTC 8S. En het gesprek was niet al bezig, je wordt gebeld en je draait hem om.
Dit kon al sinds de introductie van de L925 en ik ben er een enorme fan van, op het begin zag ik het nut er niet echt van in. Maar sinds kort wordt ik steeds vaker gebeld en ben ik ook soms genoodzaakt om het te negeren. Gewoon eventjes je volume knop klikken heeft overigens hetzelfde effect.
Mijn L920 kan ook al flip to silence.
Op zich gaat dit niet om een gesprek te annuleren, het gaat om een gesprek wat al bezig is te muten. Dus als iemand ineens tegen je praat, dat je hem neer kunt leggen of tegen je borst kunt houden zodat ie op stil gaat (een natuurlijkere handeling dan een knopje indrukken, vooral de wat oudere Tweaker zal het nog wel kennen van een hoorn tegen je borst houden om de microfoon te dimmen.

Plus dat het bij de HTC zat en niet in Android.
Toch maar eens geinstalleerd op mijn lumia 930. Werkt aardig goed ondanks in beta. Nu hopen dat ze dit ook ff doorontwikkelen d.m.v. updates. En niet zomaar gaan stoppen met updaten zoals de live lockscreen app van Microsoft.
Ik heb vandaag anders nog een update voor Glance gehad :) Alleen jammer dat Glance niet op de 930 werkt (heb een 925 b.t.w.)
Klopt is jammer dat glance niet werkt op lumia 930. Maar die lockscreen app vervangt alleen de huidige lockscreen en heeft niets met glance te maken ;)
Ah, ik gebruik nooit actieve lockscreens, stel altijd gewoon een afbeelding in :P
ik vind hem niet in de store.
Oeps, sorry. Ik had Lumia er voor gezet zoals in de video te zien is. Daarmee dat ik het niet vond.
Vanmiddag ge´nstalleerd op mijn Lumia 735.
Werkt goed. Vooral het auto opnemen is praktisch.

Het lijkt er op dat auto opnemen wordt getriggered door de proximitysensor of iets dergelijks. Want auto opnemen gebeurt pas zodra ik mijn Lumia tegen mijn oor hou.
Bijmij wordt aangegeven dat mijn phone er niet geschikt voor is, heb jij enig idee waarom dat het geval is? (Samsung ativ S. 8.1)
De Gestures app is helaas alleen beschikbaar voor Lumia toestellen.
Ik heb de 1020, niet beschikbaar. :(
Je bedoelt je vindt 'em niet in store. Gewoon met je telefoon de link uit het nieuwsbericht volgen.
Via de PC kan het ook als je de link aanklikt en inlogt op je account. Het word dan automatisch naar je gsm gestuurd.
Ja hoor, ik heb er gisteren op gezet, werkt perfect
huh gek. Ik heb een 930 maar ik kan de app niet vinden in de store.

Editje: op dezel [link] klikken terwijl je op je lumia zit.

[Reactie gewijzigd door Limeroundup op 15 december 2014 21:39]

Hmm, vraag me af of het wel OS-compatible wordt of dat het een Nokia-only ding is. Mij lijkt dat het nu gewoon voor allemaal wordt, nu Nokia toch van MS is.
Heb je de 8.1 Cyan update?
Store info geeft aan dat dßt niet een noodzaak is?

Werkt met:
  • Windows Phone 8.1
  • Windows Phone 8
Cyan is de Nokia-versie van de 8.1 update, dus die zal een Samsung Ativ S niet kunnen hebben ;-)
Andere merken hebben de 'gewone' 8.1 versie, zonder Nokia-toevoegingen (jammer genoeg).
Cyan is de firmware (van Nokia), 8.1 het OS van MS.
Beide staan los van elkaar.
Nokia (nu MS) verbetert de firmware voor haar toestellen (hardware), Cyan is de derde update.
MS verbetert het OS (software), 8.1 is het tweede OS.

Beide werden voor veel toestellen tegelijkertijd uitgerold. Dat wel.
Maar 8.1 is voor alle toestellen die 8.0 hadden ook los te krijgen.
Cyan is inderdaad merk/hardware-afhankelijk (Lumia)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 16 december 2014 19:29]

Gestures werkt in combinatie met Windows Phone 8 en 8.1, zo laat Microsoft weten. Voor zover bekend ondersteunt het bedrijf alle recente toestellen
Kan 'm niet downloaden op mijn HTC 8s.

Edit: nvm, mijn toestel is natuurlijk niet recent :/

[Reactie gewijzigd door Ruvero op 15 december 2014 21:22]

Dev preview installeren ;) Is niet heel moeilijk om te doen en dan ben je weer helemaal bij :)
Heb ik, en maakt dus niet uit :)
Dat is het niet. Het is Lumia only.
Zoals ik de toepassing in het filmpje zie is het iets dat ze beter native kunnen inbouwen in een operatingsysteem.
Nee juist niet. Inbouwen in het OS maakt het moeilijker om wijzigingen door te voeren. Je hebt dan een ROM update nodig. Nu kunnen ze het makkelijker via de store updaten als app. Daarom hebben de ios en android versies van OneNote ook meer functies dan de WP versie omdat de WP versie geen store app is maar ingebouwd in het OS.

Ontopic: Net deze app ge´nstalleerd op mijn Lumia 930 en mezelf met een ander toestel gebeld maar het werkt bij mij niet om op te nemen door mijn telefoon op te pakken en tegen mijn oor te houden. Maar je het is ook een bŔta.
Je moet je telefoon eerst opnieuw opstarten; als je de app opent krijg je een melding dat er wijzigingen zijn doorgevoerd en dat een herstart nodig is. Daarna werkt het, bij mij althans op m'n 925, wel goed
Ja had ik gedaan. De tweede keer werkte het gelukkig wel. Flip to mute werkte ook, maar speaker functie werkte niet toen ik de telefoon face up op tafel legde. Iig een mooie app. Hoop dat er snel wat updates voor komen om het nog beter te maken.
Ik vraag me ook af of het uit maakt of je de telefoon heel rustig face up neerlegt of vrij snel.
Een vlottere beweging lijk beter detecteeerbaar
Veel apps van Microsoft worden wel gewoon via de store geupdate hoor zoals:

- Batterijbesparing
- Muziek
- Video
- Agenda
- extra's en info
- apparaat-hub
- netwerk+
- bel+sms-filter
- ...

Dus wel degelijk een groot deel apps zelf vaak dingen die gewoon in het instellingen menu te vinden is. Dit is een van de weinige dingen die windows phone misschien beter doet dan ios / android
Dat komt omdat die zaken tegenwoordig als aparte app worden gebruikt en niet in het het OS zit ingebakken. Een update voor de messaging-hub of people-hub kan bv niet zonder ROM update
Ff de app openen en opnieuw opstarten. Dan werkt het bij mijn 1520 wel
Mn N900 uit 2009 had dit soort opties al, snap niet dat andere merken dit nog niet breed hebben doorgevoerd. Ik leg mn telefoon nu nog wel eens op zn scherm om bijvoorbeeld de wekker te snoozen. Helaas werkt dat nog niet bij deze telefoon.
Zijn meer merken die het hadden en weer kwijt zijn geraakt na nieuwe versies of besturingssystemen.

Nokia had het eerst ook bij enkele Lumia's, maar volgens mij zat het er ineens niet meer in bij WP8. In ieder geval mooi dat het weer terug komt en het lijkt dat dit meteen in het OS zit ipv een enkel merk.
Mijn Sony Ericcsson K530i had al een alarm met oplopende ringtone. De meeste smartphones van nu hebben dat nog steeds niet. Daarvoor moet je zelf een app installeren.

En zo zijn er wel meer dingen die handig of vanzelfsprekend leken en plots weg waren toen de marketingmachines voldoende bleken om $$$$$ te verdienen. Wel goed om te zien dat iig bij Android en (heeeel langzaam) ook bij Windows Phone het wat beter wordt.

Zo vind ik het bij WP erg raar dat in 8.0 er nog altijd geen enkele manier was om in je telefoonboek alleen contacten met telefoonnummers te tonen (ervaring met Lumia 925). Dit kwam pas in 8.1. Ik als HTC gebruiker zou me kapot ergeren en na een week al terug gaan naar Android.
Zo zijn er nog wel meer rare dingen waar smartphone OS bouwers errgggg lang over deden om te fixen.
Oplopende wekker zit ook gewoon in wp8, net getest en het werkt in iedergeval met de nokia clock

[Reactie gewijzigd door sjaakwortel op 16 december 2014 00:49]

Mijn wekker op de 620 gaat soms helemaal niet, dan moet ik hem opnieuw uit/aan doen om 'm weer te activeren.
Mijn Lumia 820 had ook al een deel van de functionaliteit die ze nu in deze app bieden. De reden van deze app is dus experimenteren met deze nieuwe functionaliteiten en waarschijnlijk was een deel hiervan Nokia specifiek. Overigens zijn het nu nog maar vier opties zoals te zien in het filmpje (niet zo spannend dus) maar daarmee wel beschikbaar voor andere Windows Phones (als het dus niet al zo was).

Geeft mij maar echte gesture control net als bij de Xbox one, misschien wel beetje moeilijk zonder diepte (is maar 1 camera) maar daar kunnen ze vast wel wat leuks mee.
Zo zijn er inderdaad nog wel een aantal functies uit oudere modellen die ik graag weer terug zou zien. Hiervan is de FM-transmitter van de N97 toch wel de grootste.
Enkele van deze features waren gewoon al beschikbaar, door de OEMs zelf ontwikkeld (Nokia en HTC, misschien Samsung ook). Mooi dat Microsoft het nu dus voor alle WP telefoons mogelijk maakt, natuurlijk gaat niet alles bij sommige modellen vanwege beperkte hoeveelheid sensors.
Voor zover ik weet waren deze features nog niet aanwezig. Wel was het op Lumia's al mogelijk om de telefoon te muten als deze over gaat, maar dit soort handelingen tijdens het bellen waren voor zover ik weet nog niet mogelijk. Misschien op toestellen van HTC en Samsung, maar daar heb ik geen verstand van.
Klopt inderdaad, had het fout. Huidige dingen waren gestures vˇˇrdat er opgenomen werd. Zoals bij HTC is het volume hoger wanneer deze in je broekzak zit en verlaagd zodra je de telefoon verplaatst. Tevens ook flip to silence.
Werkt perfect. Hoop alleen dat ze het in settings gaan integreren. Zoiets hoort niet in de app lijst thuis.
Jawel, want als je het niet hebben wilt wat doet het dan in het OS? Het is trouwens een Engelstalige app. Graag in het Nederlands.
Als je het niet wil hebben dan kan je het uitvinken in de OS settings. Net zoals alle andere features en trucjes. In welke zin is double tap to wake anders? Het hoort allemaal in de settings thuis.
Als ik het niet wil hebben, gooi ik het er af. Scheelt ruimte. En nogmaals, het is Engelstalig terwijl in mijn telefoon alles Nederlands is. Alleen dat al zou voor mij een reden zijn het niet te willen hebben.

Ik heb in het OS ook Glance. Wat moet ik daarmee met een Lumia 930? Valt ook niks uit te vinken.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 16 december 2014 17:08]

Het verbruikt niks hoor. Settings horen in settings. En natuurlijk zouden ze dan vertaald zijn. Hier is eigenlijk geen discussie over mogelijk. Waarschijnlijk wordt dit later ook in de settings opgenomen alleen gaat dit nu nog niet, maar pas met een systeemupdate.
Een aantal Lumia toestellen kunnen het niet gebruiken. Net zoals Glance geen waarde heeft voor een 930. Ik zit zelf niet te wachten op een lijst in de settings die ik niet kan gebruiken. Ik vind eigenlijk dat Glance niet eens zichtbaar zou moeten zijn in een setting van een 930.

Maar goed, we zijn het niet eens. Dat is duidelijk.
Laten we het dan eens zijn dat bepaalde settings voor bepaalde toestellen verborgen zouden moeten zijn.