Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties
Submitter: Teijgetje

Microsoft is van plan om alle Lumia-smartphones met Windows Phone 8 van een upgrade naar Windows 10 te voorzien in de toekomst. Dat heeft het softwareconcern in tweets laten weten. Wanneer dat gaat gebeuren is niet bekend.

De melding kwam via het Twitter-account van Lumia, in antwoord op een vraag van een gebruiker. "We zijn van plan om alle Windows Phone 8-toestellen naar Windows 10 te upgraden in de toekomst", tweette Microsoft. In een latere tweet herhaalde het bedrijf de belofte in iets stelliger bewoordingen: "Er komen Windows 10-upgrades voor alle Lumia Windows Phone 8-apparaten. En we gaan in de toekomst nieuwe Windows 10-modellen uitbrengen!"

Microsoft probeert zo kritiek te voorkomen die Windows Phone-gebruikers in het verleden hadden op de upgrades van het mobiele besturingssysteem. Veel gebruikers voelden zich in de kou gezet toen ze hun Windows Phone 7.8-toestel niet konden upgraden naar Windows Phone 8. Wel bracht Microsoft enkele features van Windows Phone 8 naar de voorganger.

Windows 10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

Deze zet was an sich redelijk te verwachten. De verandering van Windows Phone 7.8 (Windows CE kernel) naar Windows Phone 8 (Windows NT kernel) was een behoorlijk grote. De stap van 8 naar 10 is dan weer een redelijk makkelijke evolutie, aangezien de drivers die voor WP 8 geschreven zijn waarschijnlijk gewoon 1-op-1 gebruikt kunnen gaan worden binnen de builds van Windows 10 (iets wat bij WP7.8 -> WP8 niet kon). Microsoft neemt hierin het voortouw door te zeggen dat ze hun eigen lijn met toestellen in ieder geval gaan upgraden. Hopelijk dat andere fabrikanten dit voorbeeld zullen volgen.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 14 november 2014 07:50]

Apple doet dit toch ook al?
Alleen bij google kan je dit gewoon niet doen.
Te veel verschillende smartphones en andere apparatuur wat het daarom moeilijker maakt om het als 1 familie te maken.
Hoezo doet Apple dit ook? Ze geven updates voor een bepaalde tijd, maar er draait geen OSX op iPhones. Okee, in afgeslankte vorm wel, maar niet de complete versie zoals men dat bij Windows 10 wil gaan doen.
Okee, in afgeslankte vorm wel, maar niet de complete versie zoals men dat bij Windows 10 wil gaan doen
Dit is totale BS van de bovenste plank. Op iOS devices draait dezelfde XNU microkernel, met dezelfde* services als op Macs (* Met een kleine kanttekening, daar kom ik later op terug.). Het enige wat anders is, is dat ze bij Apple gekozen hebben voor differentiatie binnen de UI laag; In plaats van het Cocoa framework, maakt men gebruik van het Cocoa Touch framework. Andere libraries, de NS* baseclasses enzovoorts zijn echter min of meer exact hetzelfde onder OSX. Het is dus vrij eenvoudig om niet-UI specifieke code te delen tussen een Mac en een iPhone/iPad app.

Tevens kan ik me haast niet voorstellen dat er een volledige Windows 10 op Windows Phone telefoons draait, dat zou echt een enorme impact hebben op de accuduur. Wat ik me WEL kan voorstellen is omdat MS eenzelfde microkernel alike architectuur heeft als Apple men alle drivers, services etc. die niet nuttig zijn voor gebruik op een mobile device weg heeft gelaten. Aan de oppervlakte lijkt het dus op desktop, tablet en telefoon min of meer allemaal hetzelfde, maar qua infrastructuur zijn er toch dingen anders.

(Het feit dat er op de Surface bijvoorbeeld een min of meer volledige versie van Windows draait, komt bijvoorbeeld doordat men vanwege de batterijcapaciteit meer dingen kan toelaten dan op bijvoorbeeld een telefoon.)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 14 november 2014 09:40]

Dat is dan toch ook een afgeslankte versie van OSX, zoals ik dat zeg? En dus geen volledige versie, zoals ik dat zeg?

Maar goed, volgens jou kan je de meeste OSX apps met wat aanpassingen aan de UI dus overzetten naar iOS. Als dat echt zo makkelijk is, waarom gebeurt dat dan niet meer? Waarom worden dan bijvoorbeeld niet volledige games geport?

En ik denk dat er wel degelijk een volledige Windows-versie op de telefoons gaat draaien. Windows 8 is lichter dan XP, en 10 zal niet zwaarder zijn gok ik zo. Dat kan een telefoon makkelijk draaien: mijn HTC HD2 van 5 jaar terug kon bijvoorbeeld XP al draaien- in een emulator bovenop Android, waarbij er dus ook nog performanceverlies optrad.

Kortom, met een telefoon met een 64-bit instructieset en fatsoenlijke specs moet Windows 10 makkelijk te draaien zijn. Overigens draait de Surface Pro gewoon de volledige versie van Windows, niet een "min of meer volledige."

PS. Min of meer exact? Wat is het nu?

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 14 november 2014 09:49]

En ik denk dat er wel degelijk een volledige Windows-versie op de telefoons gaat draaien. Windows 8 is lichter dan XP, en 10 zal niet zwaarder zijn gok ik zo.
Leuke nergens op slaande opmerking.

Zie de System requerements:
Windows XP
Pentium 233-megahertz (MHz) processor or faster (300 MHz is recommended)
At least 64 megabytes (MB) of RAM (128 MB is recommended)
At least 1.5 gigabytes (GB) of available space on the hard disk
Windows 8
Processor: 1 gigahertz (GHz) or faster with support for PAE, NX, and SSE2 (more info)
RAM: 1 gigabyte (GB) (32-bit) or 2 GB (64-bit)
Hard disk space: 16 GB (32-bit) or 20 GB (64-bit)
Hier zie je heel duidelijk dat je opmerking niet klopt. Als je het zelf probeert zul je ook zien dat Windows XP op de zelfde hardware sneller is.
Maar goed, volgens jou kan je de meeste OSX apps met wat aanpassingen aan de UI dus overzetten naar iOS. Als dat echt zo makkelijk is, waarom gebeurt dat dan niet meer? Waarom worden dan bijvoorbeeld niet volledige games geport?
De redenen zijn heel erg logisch. De opslag, accu verbruik en performance.
Een volledige game is al gemakkelijk enkele tot 20 GB groot, dan kun je op ene smartphone heel erg weinig games installeren.
Accu gebruik lijkt me logisch, niemand staat erop te wachten dat de accu binnen een uur leeg is.
De absolute performance van de ARM SOCs blijft nog achter op de PC, maar de resolutie is vaak hoger.
Als dit de complete versie is, betekend dit dan ook dat ik bijvoorbeeld Red Alert 2 op m'n Lumia 930 kan installeren ?

Dit lijkt dan het besturingssysteem van de toekomst, hoop dat Microsoft het alleen niet te vroeg introduceert. Apple lijkt hier ook naartoe te willen groeien.
ik ben het een deel met je eens. alleen ben ik het totaal niet mee eens dat microsoft ermee moet wachten. We leven nu in anno 2014 en bijna alweer in 2015. Toen Microsoft in 2001 de tablet wou introduceren toen was de wereld nog niet zo ver en dat werd niet aanvaard. Toen ging Apple er trots met de patent ervan door met de tablet. Nu mag Microsoft van mij part wel een besturingssysteem uitbrengen dat je bijvoorbeeld Red Alert 2 kan afspelen. We zijn nu wel zo ver met de technologie dat je niet te lang moet wachten met dit als je het voor elkaar hebt
Met de Xbox One had ikzelf het gevoel dat (naast een lompe marketing) het ook te vroeg was voor een console waarmee altijd een internet verbinding benodigd was.

Het is en blijft natuurlijk de toekomst, zelf heb ik tot nu toe bijvoorbeeld al m'n games op de PS4 online gekocht (US account).
Uhmmm die tablet van MS sloeg niet aan omdat het ook totaal niet lekker te bedienen was en niet vlot werkte. Apple heeft juist zeer bewust voor een nieuw eco systeem gekozen ipv OS x... En dat is de enige juiste manier. Dat was ook de reden dat die toestellen zo vlot werkten en geen onderhoud vereisen. Touch vereist een andere applicatie met andere bediening. MS heeft dat nu onderhand ook door na het 8 fiasco... Hardleers. En alles weer door elkaar gooien is een recept voor het volgende fiasco...
hiervoor heb je een win32 runtime nodig, welke enkel op x86 hardware draait, en dus niet naar gsm's komt, wel zijn de modern apps van windows 10 bruikbaar op windows Phone 10
Win32 draait wel op ARM-hardware (WinRT is er bovenop gebouwd), alleen officieel kan je er niet bij ;)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 14 november 2014 09:11]

de win32 die op windows RT draait (als het niet een andere naam heeft) is toch nog heel anders als op windows8, anders zou er veel meer software compatible zijn met winRT
winRT is enkel een andere API om de kernel te benaderen en deze code is vrijwel hetzelfde voor alle windows 8 platforms nu.
Mwah, er zullen wel wat compatibiliteitsproblemen zijn gok ik zo, maar het lijkt me best interessant om bijvoorbeeld GTA IV te draaien op mijn telefoon :) Gezien het feit dat de Tegra K1 sterker is dan mijn 8800 GTX, die GTA IV prima kon draaien, moet dat in de nabije toekomst mogelijk worden.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 14 november 2014 08:43]

Dan zullen ze deze toch eerst moeten porteren naar een App voor de store, want op de phones zal je waarschijnlijk geen gewone software kunnen draaien (komt daar nog bij dat de meeste phones ARM zijn en niet X86).
Het OS zal het zelfde zijn, maar dat wil niet zeggen dat het zich hetzelfde zal gedragen. Het past zich aan aan het platform waarop het draait.
Ik mag ook hopen dat ze de niet gehele gui van de desktop omgeving naar telefoons porten en vervolgens er niks mee doen. :P

Microsoft doet wel of Windows 10 op hun telefoons werkt, maar IMHO is het meer een marketing praatje. De kernel is hetzelfde (maar dat was bij Windows 8 phone ook) en code van de touch interface hebben ze gedeeltelijk gebruikt lijkt me. Voor de rest zijn het 2 verschillende ossen.
Als dit de complete versie is, betekend dit dan ook dat ik bijvoorbeeld Red Alert 2 op m'n Lumia 930 kan installeren ?
Kan je dat ook op een Surface RT installeren dan?

Jee zult op een Lumia met Windows Phone 10 effectief dezelfde app kunnen installeren die je ook op Windows 10 uit de store kunt installeren.
Dat is nu al enigszins zo met de universal apps waarbij je de meeste code in je apps van telefoon en desktop hergebruikt.
eeh nee windwos 10 op je Phone is echt wel ff anders als op je pc hoor . het is een aangepaste versie van windows 10 . het lijkt me niet echt mogelijk op dit moment om een echte volle windows 10 op je Phone te draaien . de apps worden compattible , maar de desktop software kun je waarschijnlijk niet draaien op je telefoon .
Volgensmij is de interface hetzelfde. Daarnaast zijn de phoneapps of andersom ook beschikbaar voor telefoon/dekstop. Maar zijn geen exacte executables.
Als dit de complete versie is, betekend dit dan ook dat ik bijvoorbeeld Red Alert 2 op m'n Lumia 930 kan installeren ?
Aangezien het nog steeds ARM hardware is en RA voor x86 hardware gecompileerd is gaat dat hem niet worden. De kernel van de Windows 10 versie voor telefoons zal vrijwel gelijk worden aan de kernel voor tablets en desktops, maar denk niet dat je daardoor opeens gewone applicaties op je telefoon kan draaien.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 14 november 2014 08:45]

Je kan een simpelere architectuur op een krachtiger hardware platform emuleren, zeker. Maar het emuleren van een (volledige) x86 instructieset op ARM hardware gaat lastig worden. Het is wel mogelijk, het is voor Windows RT ook al gedaan. Maar volledige compatibiliteit ga je niet redden.
Het werkte anders perfect met oudere apples die niet op een x86 cpu draaiden om een pc te emuleren.
Dus ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen op telefoons die over het algemeen CPU's/GPU's aan boord hebben die je destijds zouden doen duizelen.
Lijkt me niet dat ze de complete Windows 10 versie op een gsm gaan zetten. Als er al krititek was op de tablets dan werkt het al helemaal niet op een gsm. En is denk ik funest voor de batterijduur. De Basis is hetzelfde, evenals de gedeelde appstore.

Wat ik mij wel afvroeg... Als Windows al zo lijdt onder virusaanvallen, hoe zit dit dan wel niet als alles dadelijk op hetzelfde bestsuringssysteem draait? Lopen de smartphones dan niet ineens een heel groot gevaar (nu naar mijn mening niet omdat WP8.1 niet interessant is vanwege het kleine marktaandeel)

[Reactie gewijzigd door Arteron op 14 november 2014 08:26]

Ik denk dat dat uiteindelijk wel mee gaat vallen. Microsoft kan in Windows Phone natuurlijk alle beveiligingsopties aanzetten die ze willen zonder dat de gebruiker daar echt last van heeft. Zaken als UAC, standaard als gebruiker en niet admin draaien etc. Dingen die ze niet echt al te strict kunnen zetten op een Desktop, omdat ze met legacy softwareondersteuning te maken hebben en allerlei andere factoren die ze niet in de hand hebben (buiten de gebruiker dan, want daar hebben ze in WP ook 'last' van).

Ik heb overigens vaannacht wel mijn eerste Critical Update gehad in WP8.1 waar ik 4 dagen de tijd voor had om het te installeren (anders doet die het zelf wel). Lijkt er dus op dat er wel een bekend beveiligingslek is geweest. Normaal zijn die critical updates zonder deadline namelijk.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 14 november 2014 08:31]

Er was inderdaad een exploit:
The event was the annual Mobile Pwn2Own competition in Tokyo, Japan. Researcher Nico Joly was the only one to try to find a way to hack into Windows Phone during the event. He used a Lumia 1520 for his effort, in an attack on Internet Explorer. HP said, "He was successfully able to exfiltrate the cookie database; however, the sandbox held and he was unable to gain full control of the system."
Deze hebben ze nu gedicht.
Ah die valt dan nog wel mee. Potentieel erg vervelend, maar zolang die sandbox maar blijft werken ben ik al blij ^^
Waarom niet? Windows 8 is bijvoorbeeld al lichter dan XP, en dat kunnen telefoons vandaag de dag echt wel draaien qua ruwe kracht. ( Er even vanuit gaande dat Windows 10 niet zwaarder is dan 8.) Voeg wat optimalisatie toe, en het moet prima gaan. Alleen hoop ik dat 128GB telefoons eindelijk goedkoper worden. Met een OS waar je zo veel mee kan wil je toch ook wel een beetje opslag hebben.

Wat virussen betreft: als ze Windows Defender, of hoe dat nu ook heet, er ook in zetten zie ik geen probleem. Ik download aardig wat, maar als je een beetje uitkijkt met linkjes en dergelijke en geen al te rare dingen doet dan heb je aan Defender genoeg om je PC virusvrij te houden.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 14 november 2014 08:31]

Windows 8 is zeker niet lichter dan xp... Alleen al de minimale systeemeisen zijn vele malen hoger. Wat op zich niet gek is gezien de tijd ertussen. Helaas krijg je er weinig bruikbare innovatie voor terug.
Ik verwacht dat Windows 10 voor elk platform geoptimaliseerd gaat worden en dus niet een copy-paste verhaal gaat worden. Toen MS begon met het hele WP platform (metro) wouden ze een simpel design wat overal toegepast zou kunnen worden maar dat elk platform wel als een uniek platform benaderd zou gaan worden.
dat zeggen ze ook helemaal niet
het blijft nog steeds windows Phone 10 , alleen laten ze de naam Phone vallen
los van het feit dat ze de kernel delen en hopelijk universal apps zullen delen blijft het nog steeds een aparte windows versie en niet gelijk aan de desktop versie
Ja ook apple update iedere telefoon, maar die telefoons worden er niet bepaald snel op...
Hoezo doet Apple dit ook? Ze geven updates voor een bepaalde tijd, maar er draait geen OSX op iPhones.
Stop hier even. iOS is gebaseerd op OSX. Onderwater draait er dus al OSX op je iPhone (, iPad, iPod Touch) Voor iOS is er echter wel een andere grafische schil gemaakt die er op draait.
Dat is dus ook wat ik zeg, als je de quote even had afgemaakt. Volgens mij is iOS wel wat meer dan een andere grafische schil van OSX. Je kan ten slotte niet exact dezelfde programma's draaien op OSX als op iOS.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 14 november 2014 09:18]

Nee, in afgeslanke vorm ook niet. iOS is *compleet* anders dan OSX. De *enige* overeenkomst is een unix-achtige basis (en ook daar weer een apple-variantje van).
Nee, in afgeslanke vorm ook niet. iOS is *compleet* anders dan OSX. De *enige* overeenkomst is een unix-achtige basis (en ook daar weer een apple-variantje van).
Het besturingssysteem is oorspronkelijk ontwikkeld voor de iPhone, op basis van het desktopbesturingssysteem OS X:
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/IOS_(Apple)

iOS shares with OS X some frameworks such as Core Foundation and Foundation; however, its UI toolkit is Cocoa Touch rather than OS X's Cocoa, so that it provides the UIKit framework rather than the AppKit framework. It is therefore not compatible with OS X for applications. Also while iOS also shares the Darwin foundation with OS X, Unix-like shell access is not available for users and restricted for apps, making iOS not fully Unix-compatible either
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/IOS

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 19 november 2014 09:24]

Hoezo doet Apple dit ook? Ze geven updates voor een bepaalde tijd, maar er draait geen OSX op iPhones. Okee, in afgeslankte vorm wel, maar niet de complete versie zoals men dat bij Windows 10 wil gaan doen.
Zover mij bekend is word Windows 10 op de mobiele platformen ook een afgeslankte versie van Windows. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ik een volwaardige Photoshop client of desktop games op mijn telefoon kan installeren en starten.
euhm, Bij google kan dit wel degelijk, de nexus is altijd up to date. Windows phone ook die van micirosoft zelf komen, en apple ook.
Verschil is alleen dat Google niet duidelijk is hoe lang ze support leveren. Nexus gebruikers krijgen misschien nog wel de laatste Android versie, maar dat is maar een klein aandeel van alle android gebruikers. Microsoft heeft bij de release van Windows phone 8 al gezegd 36 maanden support te leveren en dat komen ze met dit bericht na.

Persoonlijk had ik niks anders verwacht van Microsoft. Ze leveren sinds Windows phone 8 erg goede support en brengen steeds meer updates uit met hun developer preview (en later naar de normale users).

[Reactie gewijzigd door vali op 14 november 2014 08:18]

Maar de rest wordt ook als Android verkocht. En die krijgen niet of pas veel later de update.
Dat is een van de voordelen als je hardwareboer, ook je softwareboer is.
Ik vind het prettig, lange ondersteuning maakt het vervangen van je telefoon minder nodig. Dus daalt die minder in waarde of kun je er langer mee doen. Dus niet alleen fijn voor de consument ook duurzaam.
Daar heb je zeker gelijk in. Maar heb je maar keuze uit 2 mobieltjes
Voor een bepaalde tijd, ja.
De Iphone 4 heeft bijvoorbeeld de laatste update al niet meer gekregen.
Volgens mij hoopt the_shadow dat de andere fabrikanten van Windows Phone toestellen dat voorbeeld zullen volgen (zoals HTC).
Dit vind ik nou interessant. Als we nu ook nog op elke device automatisch ( of in elk geval, de mogelijkheid hebben tot) dezelfde programma's en files hebben, en we zoals bij de Mac ook nog verder kunnen vanaf een WP op een PC, dan zou ik overwegen om een WP toestel te kopen. Lijkt me ideaal werken, met een desktop, Surface ( de Pro, wel te verstaan. De normale Surface moet gewoon verdwijnen.) en een WP toestel.
De normale Surface moet gewoon verdwijnen.
Waarom? In mijn ogen heeft een non-pro Surface net zoveel bestaansrecht als een iPad of elk willekeurig Android-tablet. Bij een iPad hoor je mensen toch ook niet klagen dat je geen OSX-applicaties kan draaien? Een Surface RT is géén desktop of laptop vervanger. Hier hebben we een Surface 2 ter aanvulling op de laptop. Prima om te mailen, internetten en FB. Wil je echt x86-applicaties draaien, dan zou je aan de Pro moeten.
Echter zien de meeste mensen het verschi tussen de Pro en de normale niet, ( behalve dan de prijs) waardoor ze gedoe krijgen met programma's. Dan krijg je dit soort comments: "Tja, MS verkoopt een tablet die niets kan en niet werkt, dus ik koop wel een iPad. " Kortom, de niet-pro Surface geeft MS een slechte naam. Als het lijkt op Windows 8, dan moet het ook doen wat Windows 8 normaal kan, zeg maar.
Dat is de meest vage reden die ik ooit gehoord/gelezen heb. Ten eerste zouden mensen zich beter informeren voordat ze een aanschaf doen en ten tweede: waarom zouden ze een iPad aanschaffen als ze van een Surface RT x86 functionaliteit verwachten?
Mensen zouden zich moeten informeren, maar dat doen ze gewoon niet. Jan Modaal rent naar de Media Markt, ziet een tablet die ( denkt hij ) Windows 8 draait, en denkt: "Leuk! Die koop ik." Vervolgens blijkt het ding ( vanuit Jan zijn oogpunt) van alles niet te kunnen wat een laptop wel kan, en is hij teleurgesteld. Dan denkt hij: "Ach, ik koop wel een iPad. Die kan dan wel niet even veel als mijn PC, maar het is in elk geval duidelijk wat hij wel en niet kan."

Wij weten beter, Jan niet.
Dan moet Jan Modaal, die duidelijk niets afweet van IT/Tablets/... zijn aankopen niet doen bij een zaak zoals Media Markt, maar kan hij zich beter gaan informeren bij de vriendelijke zelfstandige, die eventjes de tijd neemt om zijn noden te ontdekken en meteen het juiste toestel adviseert.
Vriendelijke zelfstandige?
Waar vind je die?

Jan Modaal heeft vooral niet te veel geld over: 10 jaar terug, of nog beter; 15 jaar terug had Jan Modaal géén tablet, géén laptop, géén mobiele telefoon ( en géén mobiel telefoon abbonement), géén duur HBO/Netflix/Voetbal abo bovenop z'n telefoon/televisie/internet abo, maar enkel een TV abo, een DVD spelen en inbel tikken. Lezen? Je had een abo op de krant, en eventueel een tijdschrift. Op zaterdagavond huurde je een VHS of DVD!

Nu zijn er heeel veeel extra zaken te verkrijgen, met bijkomende kosten. De vriendelijke zelfstandige bestaat niet meer, want doordat de kosten voor 'standaard' levensonderhoud zoveel gestegen zijn, wordt elk dubbeltje extra omgedraaid ( toen al, maar nu zeker: De Media Markt verkoopt precies hetzelfde als 'de zelfstandige', maar dan goedkoper...
Advies is leuk, maar 'als de fabrikant' zoals Microsoft niet het juiste product verkoopt ( Surfice RT ) of niet juist aanprijst ( Kan alles, maar net niet helemaal, lijkt wel compleet windows, maar is het niet ), dan maakt Jan Modaal dus de fout, een keert de fabrikant rug toe als het niet bevalt.
En niemand lacht Jan Modaal uit, als ie een iPad koopt die niet bevalt, maar wel als ie een Surface RT koopt en daarover klaagt.. "Jonguh, als gij een iPad (synoniem voor tebblet) wilt, modde gewooon en iPad kopen. Nie goeikoop een windows dingske kopuh en denke da ge een iPad heb."
Jan Modaal is dan beter af met een Android tablet: die kan gewoon t zelfde als z'n Samsung Galaxy: Al vanaf z'n eerste S tot z'n meest recente S3 Advance :-)

Sow.. even een complete analyse op zaterdag ochtend.
Het is al zondag...
Blij met je analyse, en gelukkig dat je er naast zit. De mensen komen terug van het 'goedkoop' is beter verhaal.
Media Markt begint in te zien dat hun verkopers vaardigheden missen en proberen deze hier voor op te leiden. Probleem is hier dat een rekkenvuller misschien niet de vaardigheden heeft om te verkopen.
Genoeg webshops die ondertussen failliet zijn gegaan, ondanks goedkope prijzen. Coolblue is helemaal niet goedkoop, maar staat er wel en is voor mij het equivalent van die goede zelfstandige: je kan er effectief goede service en uitleg krijgen.

En geloof me vrij, Jan Modaal is helemaal niet goed af met Android. Veel te veel mogelijkheden, en Samsung tablets zijn nu niet meteen de meest performante tablets op de markt.
Dan krijgt 'Jan Modaal' wat hij verdient. Een beetje verkoper weet het verschil tussen een Pro en een RT (ja, zelfs bij de MM wel :P). Het blijft nog steeds een vreemde redenatie. Als hij wel weet wat een iPad wel en niet kan zal hij (of zij) zich daar toch ook in verdiept moeten hebben?
Die reden wordt vaak gezegd. Interessant zou zijn om te weten hoe vaak dat scenario daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Het lijkt me ook dat je vlot ontdekt dat er geen x86 software op draait. Dus ben je ontevreden en breng je het terug naar de winkel. Hoeveel Surfaces zouden er retour gekomen zijn bij bijvoorbeeld Media Markt?
Dat is de taak van de verkoper om de niet-wetende klant te informeren. Klant weet toch bij een ipad dat hij/zij alleen uit de store apps kan installeren? Zo moeilijk is dat niet uit te leggen bij een RT model.

Daarnaast is de vraag naar ARM modellen van windows ook toegenomen, Dus het is niet zo dat er geen vraag naar is.
+1. Ik ben het met je eens, de RT versie van MS is verkeerd in de markt gezet. Het is nu een afbreukrisico. Maar tegelijkertijd is de afname dusdanig laag, dat je je mag afvragen of consumenten in de huidige markt uberhaupt een RT willen.
Was laatst bij de Mediamarkt. Wel wat pro-tablets en hybrids gezien, maar RT: nergens. Mycom: idem.

Ik wacht op een 10 inch full hd met pro voor minder dan 300. Lijkt me geweldig voor erbij - naast mijn 12 inch Dell XPS.
het ligt meer aan de mensen zelf denk ik zo . je weet ten eerste dat als je veel goedkoper uit bent er minder opties zijn dan wanneer je veel meer betaald . ten 2e proberen mensen te weinig om te kijken wat je er mee kan . weet niet of je het weet maar in principe kun je met een surface rt tablet veel productiever werken dan met een ipad en een android tablet . de rt kan heeeeeeeeeeeeel vee,l je met alleen ff zoeken. zelfs ik stond te kijken wat je er allemaal mee kan en dat wil wel zeggen . het moet mss wat duidelijker gemakt worden wat je er mee kan , maar de mensen die het kopen mogen toch we wat meer moeite steken om te kijken wat het allemaal kan .
Dat kan al (in zekere mate). Als je je bestanden (zoals tegenwoordig standaard) in OneDrive opslaat, dan kan je er overal bij, settings kan je over meerdere apparaten laten syncen, net als bijvoorbeeld openstaande tabblad in IE. Apps kunnen door developers al zo worden gemaakt dat ze deze sync functionaliteit ook hebben. Met universele apps hoef je dan maar 1 keer de app te kopen, om hem vervolgens op je telefoon, tablet en PC te kunnen draaien (met gesyncte inhoud).
Het windows phone toestel zal juist lijken op de gewone surface e nniet op de surface pro versieo of desktop versie van windows.
Dus alle apps komen altijd uit de store.

Dat is ook logisch aangezien store apps zowel ARM als x86 kunnen zijn en oude desktop applicaties alleen x86 varianten bestaan.
Wel mooi dat ze deze keer wat minder beloven. Vorige keer zouden alle WP 8 toestellen 8.1 krijgen. Ik zit met mijn Huawei ascend W1 nog steeds op de officiële versie te wachten, en eerlijk gezegd denk ik niet dat hij nog komt.
Dit had ik ook met mijn Samsung. ik heb 8.1 pas 2 weken terug gehad, dus wss is er ook nog hoop voor jou ;)
Het schijnt dat de W1 anders prima de WP 8.1 update kan draaien via het Developer Preview (DP) programma. Punt is dat MS hier niet zo veel aan kan doen. Het schijnt dat er een aantal handsets zijn die lastig doen wanneer je de DP aan zet. Kennelijk is de W1 er 1 van.
naja dat ligt niet aan ms . in principe worden alle Phone 8 toestellen ook 8.1. mss is bij huawei gaan klagen . als het aan ms ligt had je die update al gehad . maar goed ik ben er zeker van dat je die update alsnog krijgt.
Dit is de reden waarom windows phone simpelweg het beste keuze is. De goedkopere smartphones van microsoft tellen ook mee in de updates. Bij android is dat nog een heel ander verhaal!!
Bij Android ligt dat echt puur aan de keuze van de OEM, en niet aan het Android ecosysteem. Daarnaast heb je bij de populaire toestellen (maakt niet uit in welk segment) nog altijd custom roms als je OEM besluit om te stoppen met het ondersteunen van jouw toestel.
Ach hou toch op man, ik heb 5 jaar android gebruikt. Als ik de toestellen in dit bericht plaats heb je een heel waslijst. Of het nou aan de OEM licht of aan de eco systeem, zolang ik die update niet krijg is het allemaal 1 pot nat en daarmee bagger.

Ik zal een heel makkelijke vergelijking voor je verklaren. Ik heb een galaxy gio, LG L7 en sony xperia p gebruikt en geen van hun heeft ooit update gehad. Na htc one x (mijn laatste android toestel) heb ik een lumia 520 aangeschaft om kennis te maken met windows phone. Ik start de telefoon op en stuk of 6 updates schieten binnen dat maakte ik voor het eerst mee bij een toestel van 100 euro. Ik unlock hem met preview voor developer waarbij je je toestel niet hoeft te rooten met ingewikkelde en onvertrouwde programma's. Je installeert een app van de store op je mobiel en de sdk van WP en vinkt iets aan op je toestel en je hebt altijd de nieuwste software op je toestel. Zonder een rom te installeren van onbekende niet gecertificeerde ontwikkelaars. Waarbij er kans is dat je je telefoon kapot maakt. Wil je weer afhankelijk zijn van de OEM updates die net iets stabieler zijn dan haal je het vink weer weg en voila. Dat is dan helemaal niet mogelijk op een gerootte Android toestel.

En ja je mag me ook best fan noemen hoor. Heb 4-5 jaar dat android meuk gebruikt en anderhalf maand Iphone 4s. Maar met WP was ik meteen over de streep en heb ik meteen een duurdere WP aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door zufzuf op 14 november 2014 08:51]

Net wakker? Tut tut.

De toestellen die jij opnoemt zijn van een ander tijdperk. Bijvoorbeeld Sony is enorm verandert. Zo krijgt de hele Experia Z lijn nog steeds updates.
Ook Motorola is er nog een die sinds de Moto lijn degelijke ondersteuning bied. Mijn 2013 Moto G bijvoorbeeld krijgt ook de update naar Android 5.0. Een telefoon waar de winst marge marginaal op is/was. De prijs van die telefoon is vergelijk met bijvoorbeeld die LG L7 (tevens een budget telefoon -- wat in die tijd budget was), waarbij LG waarschijnlijk meer marge overhield dan Motorola met de Moto G, en de aftermarket support voor de L7 enorm kort was (de L7 had ik zelf ook voor een familielid besteld). Dat was toen, en nu aanzienlijk minder het geval.

En om de kop verder op de spijker te tikken; Google bewijst inderdaad dat het aan de OEM ligt, en niet aan het ecosysteem. Ook de Nexus 4 krijgt nog steeds Android updates, en dus ook Android 5.0.

Hier een lijst van wat welke OEM wat doet: http://www.techradar.com/...hen-can-i-get-it--1257804

Tot slot; zoals ik al stelde heb je voor Android nog altijd de custom ROM markt om ook na EOL nog mee te kunnen profiteren van de nieuwste Android features van toekomstige versies (mits je apparaat natuurlijk enige aandacht van developers krijgt). Bewijs.

Edit:
Wel moet ik even stellen dat het fan zijn van een merk of ecosysteem omtrent telefoons mij geen bal uitmaakt. Mij ging het er maar om dat de feiten die jij stelde simpelweg niet meer waar zijn. :)

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 14 november 2014 09:38]

De toestellen die jij opnoemt zijn van een ander tijdperk. Bijvoorbeeld Sony is enorm verandert. Zo krijgt de hele Experia Z lijn nog steeds updates.
Sony smartphone lijn bestaan toch niet alleen uit de z-serie? Hoe ziet het met hun budget lijn? Daar hoor je hen niet over en dat is precies het punt wat zufzuf wilt maken.

Eventjes een quote van jou link:
HTC is excited about the new features in Android Lollipop and we can't wait to share them with our customers. We are committed to updating our flagship HTC One family as fast as possible.
Heel leuk, maar hoe zit het met de rest van de htc serie? Mijn vriendin heeft een desire 300 en die heeft sinds de release geen update meer gehad. Het toestel zit nog steeds op 4.2 en zal 5.0 dus nooit zien. Google adverteerd dat 5.0 beter zal gaan draaien op low budget toestellen, nou de huidige toestellen van paar maanden oud gaan hem dus nooit krijgen.
En om de kop verder op de spijker te tikken; Google bewijst inderdaad dat het aan de OEM ligt, en niet aan het ecosysteem. Ook de Nexus 4 krijgt nog steeds Android updates, en dus ook Android 5.0.
Een gebruiker maakt het niet uit aan wie het ligt, hij blijft de dupie van het probleem.
Tot slot; zoals ik al stelde heb je voor Android nog altijd de custom ROM markt om ook na EOL nog mee te kunnen profiteren van de nieuwste Android features van toekomstige versies (mits je apparaat natuurlijk enige aandacht van developers krijgt). Bewijs.
Custom roms is in mijn optiek niet de oplossing om de luiheid van fabrikanten goed te praten. De galaxy s3 en tal andere modellen zijn het bewijs dat CustomRoms geen oplossing is om de laatste versie te draaien.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 november 2014 09:53]

Ik maakte met opzet een verglijking van de goedkopere toestellen omdat er in die lijst die jij bij je bronnen hebt gezet geen enkel low end toestel voorkomt. http://www.techradar.com/...hen-can-i-get-it--1257804 en daarmee gebruik ik jou bron als "bewijs" lol... Moto g is de enige uitzondering en daarmee nog lang niet voldoende. Lumia 520 is de tijdperk van xperia p en L7, maar he kijk nou eens xperia p zou nog wel op 4.1 draaien nogsteeds en l7 op 4.0.4. Toch lees ik op dit artikel dat lumia 520 welke een low end toestel is ook windows 10 krijgt (alle lumia's die draaien op WP8). De Z lijn van sony is een high end lijn van sony of moet ik je dat ook nog leren? Ik weet meer van android af, dan dat jij denkt dat ik weet, zoals ik net zij heb ik het 4-5 jaar gebruikt en ken ik hun beleid waarscheinlijk beter dan die van WP.

IK RAAD NIEMAND ANDROID AAN.
Voor de helft van je geld die je aan een one(m8) besteed heb je een WP toestel die precies het zelfde kan + 3 jaar updates ipv anderhalfjaar.
Het heeft alleen een spuuglelijk UI, maar dat is persoonlijk.

En er is nog iets. Als je deze Reddit thread bekijkt dan stikt het van de Android apps...en van de WP gebruikers die zich afvragen waar de WP apps zijn. Voor mij zegt dat genoeg.

Ik schaar WP en Apple onder dezelfde noemer. Volledig dichtgetimmerd en daardoor ben je afhankelijk van 1 leverancier. Nee bedankt.
Ik ben een poweruser, en ik merk goed dat de interface van de applicaties beter werkt dan op android of ios. Het hele interface werkt eigenlijk gewoon beter, sneller, informatiefer(live tiles) ook in mee. WP is nog niet zo oud als android daarom krijgt het interface nog regelmatig updates zoals het toevoegen van mappen, Live lockscreen, action center en ga zo door. Ik zelf mis persoonlijk geen applicaties maar dat zal per persoon verschillen. Ik reken op microsoft dat ze de applicatie aanbod verbeteren je ziet dan ook een enorme stijging van bijna wel 100% in hun aanbod. Ben bovendien ook erg enthousiast over windows 10 voor smartphones.
Mooie van Blackberry is dat het de nadelen van zowel jou, als zufzuf niet heeft.

Je hebt wel updates van de fabrikant, zelfs met budgettoestellen,
Je kan als je tekort komt aan BB-world apps ook apps installeren uit android play-store of van Amazon.

En verder zijn privacy instellingen mijlen ver vooruit tegenoverandroid android, standaard encrypted bellen, uitgebreid rechtenbeheer voor apps, qnx etc.
De Xperia Z is op 9 februari 2013 gereleased.. De Lumia 520 is op 22 april 2013 gereleased. Het goedkoopste WP8 toestel en de duurste Sony uit begin 2013 krijgen allebei nog ondersteuning, alleen bij het Andriod ecosysteem verdiend het lof terwijl het op WP normaal is... Zegt wel iets over hoe slecht het is geregeld met updates op Andriod. Bij Sony krijgen telefoons in het low-end segment hooguit een update.
De OEM's zijn geen onderdeel van het Andriodecosysteem? Geen update ligt wel zeker aan het ecosysteem, het ecosyteem heeft een ontwerpfout. De volledige verantwoording voor het uitbrengen van updates ligt bij een partij die er vaak geen baat bij heeft de updates te maken.

Het WPecosysteem zit op dat punt beter in elkaar, de verantwoordelijkehid voor het maken van updates ligt bij maker van het OS ipv bij de OEM's
Jammer, voor mij een dag te laat. Ik had er nog geen vertrouwen in een update van windows 8 naar windows 10. Dus heb ik gisteren voor het eerst een Android gekocht.

Het is wel slim dat ze dit bekend maken, het zal wel wat mensen over de streep trekken om een windows phone 8 smartphone te halen.
Het nieuws was gisteren al bekent en de geruchten gingen al een langere tijd al over het internet heen. Vraag mij persoonlijk af wat je gaat doen als je Android toestel geen update meer krijgt, koop je dan ook weer een nieuw toestel?

[Reactie gewijzigd door vali op 14 november 2014 08:20]

Ik heb nu een Lumia 800, dus die heeft al een hele tijd geen updates meer. Vind hem nu na 3 jaar toch te langzaam en stoorde me er aan dat als er een leuke nieuwe app is, deze niet beschikbaar is voor mijn telefoon.

Voor Android heb ik het idee dat nieuwe apps meestal ook wel werken op wat oudere versies. En Apple vond ik in vergelijking te duur.
nee hoor android heeft ook apps die niet werken op oude telefoons/tablets. en updates van android liggen vaak meer aan de fabrikant dan aan google/android.
Bij Android werkt 95% van de apps of meer ook op een oudere versie..
klopt. en 95% van de apps werkt ook gewoon op mijn oudere windows phone. dus zie het probleem niet helemaal.
Bij Andriod heb je nog last van de verschillende GPU fabrikanten met texture compresion(Geen DTX voor best een aantal games). Bij WP8 word het verschil alleen gemaakt door het RAM. 1 GB RAM betekend 100% van de apps en de eerste generatie had al toestellen met 1 Gb RAM...
De reclamefolder app werkt niet op android 4.2.2 van mijn KOBO, mijn oude ASUS had ook 4.2.2. en daar werkte hij wel. Updates krijgen biede niet, zowel de ASUS als de KOBO.
Dat wp 8 naar wp10 was te updaten ging ik al vanuit vanwege dezelfde kernel en de belofte van 3 jaar updates
http://support2.microsoft...s-phone-faq?wa=wsignin1.0
ik ben juist bij android weggegaan omdat ik mij als tweaker mateloos irriteerde aan de diversiteit van android versies. kijk maar naar het percentage dat de laatste versie draait. of hoe lang het duurt voordat een meerderheid versie 5.0 draait. ik had destijds een htc desire c gekocht omdat die android 4.x had, maar die kreeg dus nooit 4.1 laat staan 4.4 ik weet dat het een budgetphone is, maar dat komt omdat mijn vorige telefoon de desire wat een flagship was nooit naar 4.0 de update kreeg terwijl andere toestellen dit wel kregen. Ik heb het nog een tijdje met custom roms geprobeerd, maar na de zoveelste flash van de rom, radio, recovery werd het er niet beter op.
Dus sinds dat ik een Lumia heb met windows phone 8.x raad ik iedereen aan om een Lumia 630 of 535 te kopen (of beter natuurlijk) maar voor ongeveer 100 euro heb je al een telefoon waarbij je altijd de nieuwste update hebt en office en offline navigatie by default etc.
"Er komen Windows 10-upgrades voor alle Lumia Windows Phone 8-apparaten. En we gaan in de toekomst nieuwe Windows 10-modellen uitbrengen!"

Hier staat dus niet dat alle lumia w8 toestellen dezelfde Windows 10 krijgen, het is ook mogelijk dat de oudere toestellen zoals de L920 één of andere windows 10 light versie krijgen ofzo. of dat er alleen maar een paar modules beschikbaar komen voor deze toestellen.