Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: tomw

Microsoft heeft de ondersteuning van Windows Phone 7.8 stilletjes verlengd. De support van het mobiele besturingssysteem zou vorige week aflopen, maar de softwaregigant zegt nu dat die pas over twee weken eindigt.

Een reden voor de verlenging maakte Microsoft niet bekend, waardoor niet duidelijk of er misschien een technische oorzaak voor valt te noemen. De ondersteuning stopt nu niet op 9 september, maar op 14 oktober. Vanaf die dag verschijnen er geen updates met nieuwe features voor Windows Phone 7.8 meer.

Microsoft moedigt gebruikers van het verouderde besturingssysteem al langer aan over te stappen op de nieuwere versie, Windows Phone 8. Dat besturingssysteem beschikt over een vernieuwde kernel nadat Microsoft die van Windows CE wijzigde naar de reguliere Windows-kernel.

De softwaregigant stopte in augustus al met de ondersteuning van Skype voor Windows Phone 7.8. Dat betekent dat gebruikers van toestellen met dat besturingssysteem de voip-dienst niet meer kunnen gebruiken, ook als ze de app al jaren op hun toestel hebben.

Windows Phone 7.8 update afbeelding

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Beetje scheef, "aanmoedigen over te stappen naar nieuwe OS". Je kan niet zomaar overstappen op nieuw OS zonder nieuwe phone te kopen, collega heeft de lumia 900 die nog perfect werkt, wil dolgraag 8.0 maar moet dan maar ander (niveau 820) aanschaffen?
Je kan over een week of drie een de Lumia 730 voor ~200 euro kopen, en die Lumia 900 brengt nog wel honderd euro op tweedehands, dat moet toch wel te doen zijn?
100 of 200 euro is allebei geld, en de oude telefoon blijft het sowieso doen. Maar dat is het punt dan ook niet:

De tekst is verhullend; het gaat immers niet om aanmoedigen een nieuw OS te installeren, maar om een nieuwe telefoon te kopen.
Exact. daar sta ik dan met mijn net 2 jaar oude Lumia, daar geef je dan over de 400 euro voor uit. En die Lumia gaat nog jaren mee hoor, maar de hoge heren hebben besloten dat twee jaar lang zat is en tijd voor een nieuwe. En dan durven ze ook nog te beweren die dat erg milieu vriendelijk is zo, en erg duurzaam ook nog..
Maar een toestel na 2 jaar weg moeten doen omwille dat het geen ondersteuning of uitbreiding meer krijgt is verre van milieu vriendelijk of duurzaam.

Stoppen van ondersteuning is prima, maar dan doe je dat wel 5 jaar na dat je de laatste van dat systeem hebt verkocht in de winkel en niet al na 1,5 jaar nadat de laatsten eruit gingen.
En dan durft deze weggooi maatschappij ook nog te beweren dat ze duurzaam zijn. (recyclen is niet duurzaam maar slechts hergebruik van materialen)
Maar als de kernel daar niet op kan draaien?
Natuurlijk kunnen ze kiezen om het oudere te blijven ondersteunen maar gaat wel weer ten kosten van het nieuwe, daar moeten ze eenmaal een keuze maken.

Over een paar jaar zal je wel weer vergelijkbare situaties hebben en ook dan zullen er oude modellen weer buiten de boot vallen.

Zo gaat dat en zo zal het blijven gaan (geld ook voor iOS en Android).
Ruim 2 jaar geleden waren er al telefoons met WP8. Als je dan nog een WP 7.X kocht, tsja goedkoop = ....

De hoofdreden dat het ook niet langer ondersteunt zal worden is dat WP7.X op de Windows CE kernel draaid. Deze toestellen zijn niet te upgraden naar WP8 welke de NT-kernel gebruikt.
euhhh toen ik de mijne kocht voor 425.- was er nog geen WP8 hoor.

Alles werkte gewoon met 7.5 en 8 was nog een "we zijn er nog niet uit" en toen men eruit was kwam 8 en was het ook al gelijk duidelijk dat men de 7.5 mensen keihard in de steek zou laten. Maar die 7.8 update was dan nog een doekje voor het bloeden.
Dus de kopers in (1e halfjaar) 2012 die een Lumia kochten konden niet weten dat ze 1.5 jaar later keihard in de steek gelaten zouden worden.

En goedkoop duurkoop... waarom kopen mensen een Iphone-6 als ze weten dat volgend jaar er een 7 gaat komen.? Kijk als we zo gaan redeneren komen we niet verder he. En een Lumia-800 was nu niet de versie goedkoop naar mijn, slechts bescheiden, idee.
Vind het ook inderdaad nogal een kromme beredenering, dit is niet even mensen die van hun 10+ jaar oude XP computer moeten overstappen. 2 jaar geleden waren de WP8 toestellen nog niet eens op de markt.

Tevens vind ik de overstap van WP7 naar WP8 nog steeds op diverse vlakken jammer. De stabiliteit van het OS is echt veel minder geworden, waar mijn Omnia 7 bijna nooit last had van vertragingen of crashes, heeft mijn Lumia 920 dit wel, je ziet daaraan dat de kernel echt zwaarder en minder stabiel is, zeker bij dit soort hardware.
Je hoeft niet over te stappen en net als xp blijf je nog 6 jaar security updates krijgen. Betreft stabiliteit heb je volkomen gelijk de ce kernel was beter, maar daar zat ook +/- 15 jaar ontwikkeling in waar de nieuwe kernal van wp8 van de grond af aan is opgebouwd in 2011.
Dit klopt dus niet. WP8 gebruikt dezelfde kernel als Windows 8, ook wel bekend als de NT kernel. Bron
Deze is dus veel en veel verder ontwikkelt dan de CE kernel. Verschil is dat de CE kernel ontwikkelt was voor mindere handelingen op systemen met weinig kracht. Dat was dan ook de reden waarom MS overstapte, omdat veel code niet draaide op de CE kernel, dit terwijl hier app makers wel om vroegen.

Doordat telefoon hardware steeds krachtiger werd en wordt, werd dit minder als een probleem gezien. Opzicht terecht, maar dessalnietemin mis ik de stabiliteit van WP7.
Je hebt gelijk in het feit dat de nt kernal ouder is, en verder ontwikkeld. Maar niet voor embedded apparatuur zoals je zelf ook al aangeeft. Dus eigenlijk zeg je dat het niet klopt en vervolgens geef je me gelijk?

Beide de nt en ce kernals zijn hybrid kernals wat inhoud dat beide zowel een monolitic kernal als een micro kernal onderdeel hebben. Het monolitic gedeelte is de programmeer interface of wel API waar het micro (of nano maar net aan wie je het vraagt) gedeelte is geŽnt op hardware. Het gedeelte van de kernal die met de HAL laag (Hardware application layer) communiceerd is voor de nt laag van oorsprong niet geŽnt op embedded controllers. Hier heeft de ce kernal dus een aantal jaar voordeel op in vergelijking op de nt kernal.

Daarnaast is in de nt kernal ook veel nieuwe features toegevoegd speciaal voor embedded controllers zoals bijv secure booth. Elke nieuwe feature levert weer potentiele nieuwe bugs op. Maar wij (ja ik ook) programmeurs hebben gevraagt en gezeurt om de nt kernal omdat ongeveer dezelfde API ons veel tijd scheelt met het maken van nieuwe software. Met als onbedoelt bijeffect dat de microkernal onderdeel wat communiceerd met de embedded controllers niet afdoende was voor de extra functionaliteit die de nt kernal bied en dus dat deze niet meegenomen is.

Doordat veel functionaliteit niet herkend wordt en de wijzingen in de kernal te groot zijn is het niet mogelijk om hardware ontwikkeld voor de Windows embedded x core of Windows embedded 2013 te draaien met de Windows nt kernal. Hoewel wij als programmeurs dit wel verwacht/gehoopt hadden. Is het een keuze van ms geweest om dit niet te doen.

Ik wou niet z'n lang antwoord geven maar sorry om duidelijk te maken wat ik bedoelde was het schijnbaar nodig
Wacht ik geef jou gelijk hoe precies? Mijn argument was dat de CE kernel beter is, jij komt met feitelijke onjuistheden aan, vervolgens ben je het wel met mij eens, en nu zeg je dat ik jou gelijk geef? Misschien even goed lezen.

Verder niet nodig om uit te leggen hoe en waarom, ik heb destijds voldoende gelezen over de kernels en wat dit in de praktijk zou betekenen voor WP, al was het beeld die MS deed schilderen natuurlijk wat rooskleuriger dan de realiteit.
Misschien begrijp ik het verkeerd dus begin ik met wat ik begrijp van je bericht:

De NT Kernel is verder ontwikkeld dan de CE Kernal. De CE Kernal is bedoeld voor systemen met weinig reken kracht (bijv embedded controllers).

Hieruit trek ik dus de conclusie dat je claimt dat NT beter is (wat ook zo is maar niet per definitie stabieler). Dit was jou reactie op het bericht waarin ik het volgende probeerde te zeggen:

De CE kernel (v1.00 uit 1996) al langer gericht is op embedded controllers dan de NT kernel (v6.2 uit 2011). Vervolgens vermeld ik dat de ondersteuning voor de embedded devices is gestart voor de NT kernel in 2011.

Om dit te ondersteunen de timeline van CE
http://en.wikipedia.org/w...e:Windows_CE_Timeline.svg
En een citaat:
Microsoft announced on 5 January 2011 that the next major version of the Windows NT family will include support for the ARM architecture. Microsoft demonstrated a preliminary version of Windows (version 6.2.7867) running on an ARM-based computer at the 2011 Consumer Electronics Show.[41] This eventually led to the commercial release of Windows RT on October 26, 2012.
gewoon tevinden op:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_NT

Dus de conclusie die ik uit je reactie begrijp is dat je zegt wat ik vermeld dat het feitelijk niet klopt. Maar vervolgens zeg je weer wel dat CE gericht was op embedded apparatuur en NT niet. Vandaar mijn oorspronkelijke opmerking, je zegt eerst dat het niet waar is wat ik zeg, en vervolgens in dezelfde bericht ben je het weer met me eens.

Buiten het bovenstaande ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de feitelijke onjuistheden die ik vermeld heb. Ik ben bereid om te leren van mijn fouten :)

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 21 september 2014 01:00]

Jij zei dit: "waar de nieuwe kernal van wp8 van de grond af aan is opgebouwd in 2011"

Dat is dus feitelijk onjuist. Jij zei niet dat het embedded pas in 2011 was begonnen, jij zij dat het een nieuwe kernel was die in 2011 was gemaakt.
Los van de veranderingen, die tevens lang niet zo groot zijn als jij denkt, is de kernel absoluut niet nieuw, ook niet flink veranderd, het is gewoon de NT kernel die over de jaren verbeterd en uitgebreid is.

Dus geen nieuwe kernel en dus feitelijk onjuist.
Ah nu begrijp ik het misverstand. Toegegeven ik heb te veel stappen in gedachten overgeslagen met als gevolg dat wat er letterlijk staat niet klopt.

Een onderdeel van de communicatie laag met de hw is veranderd om arm instructies te ondersteunen. Ik zie dat als een grote verandering maar dat is mijn perspectief. Ik nam ook aan dat een onderwerp voor embedded os'en dat de aanname valide was om niet specifiek embedded te vermelden, dat zal ik vanaf nu wel doen om dit soort misverstanden te voorkomen.

Dus over mijn perspectief over grote van verandering. Onderdelen van de kernel wordt niet ondersteund simpel weg omdat embedded hw het niet kan ondersteunen. Dit heeft geleid tot de drie deling in apps voor wP, wRT, en wOS. Hierdoor is de beschik baarheid van de API per platform aangepast door MS. Daarnaast is ook per branch versie van de kernel ook nog eens onderscheid gemaakt per type controller wat uiteindelijk geleid heeft tot het laten vallen van de wRT branch.

Begrijp ik het dan verkeerd dat hw wijzingen en API wijzingen een grote wijzing is? Vanuit mijn perspectief als programmeur zou ik zeggen van wel maar misschien zie ik het grotere plaatje niet, so enlighten me

Edit: Voor je gaat schieten op het feit van driedeling apps, ik weet dat zowel WP als wRT apps theoretisch zouden moeten kunnen draaien op wOS en dat het Principe zo hoort te zijn dat wP apps hoort te draaien in wRT. Helaas gaat dit in de praktijk niet altijd naja vaak niet helemaal op

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 21 september 2014 11:58]

Technisch gezien is dat eigenlijk wel zo: WP8 draait niet de exact zelfde kernel van Windows 8 (NT), maar de ARM-versie ervan die wij kennen als Windows RT. De NT-kernel is voorzover ik weet altijd x86-only geweest.

De RT-kernel staat inderdaad veel dichter bij de oude NT-kernel die we al heel lang kennen op PC's, maar exact dezelfde is het zeker niet. En die ARM-versie zijn ze inderdaad (vermoedelijk) in 2010/2011 beginnen afwerken, met meer focus op mobiele toestellen.
Ik heb persoonlijk meer problemen met de 7.x ervaren dan met de 8.x ... Heb binnen garantie 2 x een vervangtoestel gekregen (800-900-925). En nu heb ik eigl geen problemen meer. Welke problemen ervaar je? specifiek)
Dat zal dan met het toestel zijn, niet het OS. WP8 heeft gewoon meer bugs, memory leaks enz. WP7 ging zeer goed met resources om, liep die toch op een gegeven moment traag, dan deed die een snelle reboot van een seconde of 2 en dan liep die weer vlekkeloos. Een echte reboot heb ik dan ook maar 2 keer moeten doen, beide door dezelfde defecte app.

Met WP8 heb ik crashes, dat het systeem opeens heel traag is en maar niet sneller wilt worden, hier helpt het sluiten van apps ook niet, want zoals MS altijd terecht heeft gezegd, die gebruiken vrijwel niets. Het is dan een memory leak oid waardoor die niet vooruit te branden is. Ja dit is geen dagelijkse prik, maar het is echt niet te vergelijken met WP7, dat was veruit superieur.

Tevens ben ik hier alles behalve uniek in, veel mensen met WP7 roepen hetzelfde, inclusief een gebruiker hier boven.
Ik kan de memory leak ook bevestigen. Echter mijn ervaring is dat voor mijn gevoel dit erger wordt naar mate het interne geheugen vol begint te raken (vanaf 80%) wat zou suggereren dat als het RAM geheugen vol begint te lopen dat het OS probeert te swappen naar geheugen als in een soort page file. Heb jij die ervaring ook of is dit gewoon toeval en specifiek voor de l620?

Edit: Zolang ik onder de 6 van de beschikbare 8 gig blijf krijg ik het probleem niet gereproduceerd en sinds het met 8.1 mogelijk is om apps naar sd kaart te verplaatsen heb ik er ook geen last meer van gehad. Deze theorie staat op losse schroeven want het kan ook zijn dat de memory leak waar ik last van had gewoon gefixed is in de tussentijd.

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 21 september 2014 12:14]

collega heeft de lumia 900 die nog perfect werkt, wil dolgraag 8.0 maar moet dan maar ander (niveau 820) aanschaffen?
Ik heb een L900-collega aangeraden ergens een 2ehands 920 te scoren, als hij niet op de WP9 rollout en nieuwe toestellen wil wachten.
Zelfde look & feel als de 900, maar net even iets beter.
[....] die Lumia 900 brengt nog wel honderd euro op tweedehands, dat moet toch wel te doen zijn?
De kans dat je een 900 voor een redelijke prijs kan verpatsen neemt zonder verdere ondersteuning natuurlijk wel aardig af.... ik verkoop mijn 800 ook niet. Geen zin in.

[Reactie gewijzigd door alt-92 op 19 september 2014 19:09]

Nou, dat is toch netjes van Microsoft. Ik heb er ook nog 1 in gebruik als tweede toestel :)
1,5 jaar support is nou niet echt netjes aangezien niet alle telefoons kunnen update naar 8. Vaak koop je een telefoon na een maand of 5 nadat die uit is en heb je nog maar een jaar support. Ik snap best dat het met windows 8 pas echt is begonnen en dat we pas kunnen meten wanneer deze support stopt maar toch vind ik 1,5 jaar vrij mager.

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 19 september 2014 21:54]

Wp7 stamt uit 2010, dus technisch gezien was er 4 jaar ondersteuning. Maar net als xp blijf je nog 6 jaar security updates krijgen alleen geen nieuwe features meer.

Wp7.8 is geen os. Wp7 is het OS en de service pack is 8

Net als wp8.1 cyan het OS 8 is en de service pack 1. Daarnaast heb je ook nog de gdr's wat kleine updates zijn. Dus je hebt een oud OS gekocht met een telefoon dan loop je het risico dat het sneller veroudert .

Updates op reactie betreft typ fouten

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 19 september 2014 22:24]

En toch blijft het sneu dat Nokia de Lumia 900 met WP7.5 op de markt heeft gebracht, terwijl ze heel goed wisten dat enkele maanden later een grote breuk in de update-lijn zou ontstaan met de release van WP8. Zo kweek je natuurlijk boze klanten...

Ook grappig dat ze een jaar daarvoor (Feb '11) hadden beweerd dat ze al zo laat waren op de markt van 'eco-systemen', het ze nooit zou lukken om MeeGo volledig uit te bouwen, en dat ze met WP een voorsprong bij de start zouden hebben. En wat gebeurt nog eens een jaar later? WP reboot volledig, voor de tweede keer. Velen zijn het misschien vergeten, maar WP8 was in het begin echt een stap terug tegenover WP7. Er zaten heel wat bugs in (veel meer crashes) en ook heel wat functionaliteit (zoals FM-radio) is pas een jaar na de release van WP8 teruggekeerd.
Klopt, sterker nog sommige dingen zitten er nog steeds niet in, wat dacht je van zelf een backup van de data maken naar een file? Of buiten speciale tools van nokia het downgraden van je OS? Om nog maar niet te spreken over de late invoering van VPN. Plus de menu structuur is een zooitje let wel heb net geteld 49 sub groepen onder settings die elk maar 1 tot 5 knopjes hebben, waarbij onder settings deze niet logisch gegroepeerd zijn waardoor je voor scherm instellingen bijv 5 sub groepen heb, die ook nog eens totaal verspreid zijn in de settings menu.

Ik heb het vermoeden dat het oorspronkelijk nooit de bedoeling was dat Nokia Meegoo volledig zou laten vallen en dat wp een backup plan was als het niet zou lukken. Omdat Meegoo niet uit de start blokken kwam, ze snel alsnog de generatie telefoons die ze uit wouden brengen geport hadden naar wp om iig hun product lijn in stand te houden met de nodige druk van bovenaf. Maar hey dat is maar een vermoeden en heb ik geen enkel nog bestaand bewijs voor :)

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 22 september 2014 13:36]

Het is nog een tikkeltje erger: MeeGo werd eigenlijk afgeschoten nog voor het uit de startblokken kon schieten. De N9 (de eerste en nog steeds enige commercieel verkrijgbare MeeGo-phone) werd aangekondigd in juni 2011 en over het algemeen was iedereen er enthousiast over. Eenvoudig, modern, snel en vloeiend waren zowat de samenvattingen van alle reviews.

Maar Nokia (kuch Stephen Elop hoest) had enkele maanden daarvoor al verklaard dat MeeGo te traag evolueerde om nog enige rol van betekenis te kunnen hebben, en dat Nokia volledig zou overstappen op Windows Phone. Dat de hele wereld dan plots geen zin meer had om nog Symbian-toestellen te kopen in afwachting van de eerste Lumia's, en Nokia dus 8-9 maanden lang bijna geen enkele smartphone zou verkopen, daar had meneer Elop even niet op gerekend...

Ook een grappige vaststelling: Zowel MeeGo als Symbian Belle waren voor Nokia-maatstaven zeer modern en zelfs vrij gebruiksvriendelijk, maar kwamen allebei uit NA de aankondiging van de Windows Phone-overstap. Net op het moment dat de jarenlange ontwikkeling van zowel Symbian als MeeGo samenkwam in eigenlijk zeer goede producten (ik loop nog steeds met een Nokia 808 Pureview rond), werden ze aan de kant geschoven. Van mis-management gesproken...
Je heb op sommige punten gelijk, echter kijk naar het grotere plaatje. Ik zeg hierbij dat er een hoop speculatie tussen onontkoombare feiten staat. Hier kan ik niets aan doen zolang Nokia geen openheid van zaken geeft blijft het voor een groot gedeelte speculatie. Feiten druk ik dik gedrukt zodat het onderscheid makkelijk te maken is.

Omdat Windows 7 (OS versie) in eerste instantie niet koos voor de toen nog nieuwe atom processor te ondersteunen bleef er een gap open. Op basis hiervan zijn Nokia en Intel samen gaan ontwikkelen aan Meego.

Toen het na een half jaar duideljk werdt dat de atom processor wel succesvoll zou zijn voor low buget computers/laptops/tablets heeft MS besloten zeker gezien de upcomming markets (India, China, Brazilie, Rusland) om alsnog deze goedkopere processor te gaan ondersteunen. Hierdoor kreeg Nokia dus concurentie van MS op het gebied van mobile devices. Om niet in elkaars vaar water te gaan zitten hebben ze toen besloten om te gaan samenwerken. Om samenwerking te voorspoedigen hebben ze toen Stephen Elop binnen gehaald, die de bedrijfscultuur van MS kent en daarbij ervaring op doet met de productie van mobiele technologie.

Echter, Nokia had grote sommen geld geinvesteerd in de productie lijnen voor telefoons gebaseerd op de atom processor en de bijbehorende Meego software. MS stond er op dat de productie lijnen omgezet moesten worden naar een niet intel processor. Dit heeft er voor gezorgt dat er veel kosten gemaakt moesten worden. Omdat het te duur en niet rendabel geacht werdt dat alles omgezet zou worden is een gedeelte van de productie faciliteiten zijn toen afgestoten.

Door deze activiteiten maakte het bedrijf wel winst maar dat werdt verhuld door de verkoop van de productie centra's. Het jaar erop werdt er natuurlijk minder geproduceerd en bleven de kosten gelijk, dit leide dan ook tot afname van winst, maar ze hadden nog contracten van productie faciliteiten dus werd het verlies alsnog verborgen. Het derde jaar konden ze niet meer de kosten verbergen met de verkoop van productie centra en wat overbleef waren de daadwerkelijke opbrengsten en een nieuwe productlijn. Toen dit ook voor de aandeelhouders duidelijk werdt kelderde het aandeel van Nokia gigantisch maar kon er overgestapt worden naar de Lumia productie.

Dus de productie lag op een laag pitje en er werdt nouwelijks geld en tijd gestoken aan het Meego programma, de productie centra die te duur geacht werden, werden verkocht en zo stierf Meego een stille dood. Intel had weer ondersteuning van Windows 7 dus was niet meer geintresseerd en Nokia was overgestapt op iets anders.

Omdat de waarde van Nokia hard kelderde en ze een samenwerking met MS hadden op het gebied van WP raakten een aantal mensen in de top van MS wat zenuwachtig. De push die ze WP gave zou teniet gedaan kunnen worden door de ondergang van Nokia. Microsoft besloot om Nokia over te nemen en zo wat meer richting het Apple model te gaan, waarbij er preffered hardware geproduceerd wordt om de software te ondersteunen. Dit was de redding voor WP aangezien een hoop andere fabrikanten toch maar de overstap maakten naar de relatief voor hun goedkope Android gebaseerd op google. Het gevolg was wel dat ze de hoon van alle andere fabrikanten over zich heen zouden krijgen als ze dit zouden gaan doen, en praktisch de enige hardware fabrikant van het OS zouden worden. Dus MS was gedoemd als ze het overnamen en gedoemd als ze heet niet zouden doen. Op deze manier kon er in iedergeval nog iets van de kosten terug verdient worden. Echter waar zowel vriend als vijand niet op gerekend had, was dat wereld wijd nokia het best aardig deed met WP.

Zoals je ziet hierboven, zijn er wat assumptions gebaseerd op gebeurtenisen toegevoegd. Maar dit is simpelste verklaring voor activiteiten. Om dit alles op Stephen Elop the schuiven en mismanagment is niet terrecht. Dit is daarom in mijn ogen ook geen vorm van mis-managment, maar een vorm van politiek bedrijven tussen multinationals. Microsoft forceerde een samenwerkingsverband tussen Intel en Nokia, Toen dit succesvoll werdt besloot Microsoft hier op in te grijpen, en in principe Nokia dwars te zitten, Nokia besloot toen ipv MS te bestrijden samen te gaan werken, Google besloot toen om in te zetten bij fabrikanten om deze over te halen niet MS hardware te gaan gebruiken, Nokia en MS kwamen daardoor in de problemen waardoor een overname van Nokia noodzakelijk was. Google besloot terug te slaan met een Chrome OS. MS besloot daar weer op te reageren door Windows 9 gratis te maken. Of in het kort het is een hoofdstukje in het slagveld wat Google vs Microsoft heet. Teminste zo zie ik het, ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 24 september 2014 17:05]

Sommige van de feiten die je hier poneert zijn echter ook niet echt waarheidsgetrouw. De Atom-processors werden al succesvol in 2007/2008, een vol jaar voor Windows 7 op de markt kwam. Daarbij heb ik op m'n netbook van bij het begin Windows 7 geinstalleerd, dus dat Microsoft aanvankelijk de Atom-processor niet ondersteunde is eigenlijk onzin. Windows is in de basis ontworpen om heel flexibel te zijn qua ondersteunde hardware, en zolang het om een x86-processor ging kon Windows 7 er gewoon op draaien.

Als je het specifiek over de Atom-processors voor smartphones hebt is ook die aanhaling van feiten foutief: De eerste Atom-lijn die geschikt was voor dunne tablets of smartphones is Bay Trail en is pas vorig jaar (2013) uitgekomen, dus een vol jaar na Windows 8. Ook hier weer heeft de ontwikkeling van MeeGo weinig met Atom-processors te maken.

Sterker nog: De samenwerking van Intel en Nokia draaide niet rond het ontwikkelen van ťťn OS, maar rond het compatibel maken van twee verschillende. Intel werkte al een tijdje aan Moblin dat bedoeld was voor kleine, goedkope laptops, terwijl Nokia al een hele tijd (sinds 2004) werkte aan Maemo, een op Linux gebaseerd OS voor wat toen 'internet connected devices' heette. De Nokia N9, de zogezegd eerste en tegelijk laatste smartphone met MeeGo, draaide eigenlijk Maemo met daarop een laag software die ervoor zorgde dat MeeGo-apps erop konden draaien.

MeeGo is dan ook niet afgeschoten omdat de productiefaciliteiten te duur werden, anders had Nokia in 2011 al beslist om hun telefoondivisie van de hand te doen. Elke Lumia die sindsdien is uitgekomen kon in feite ook met MeeGo uitgekomen zijn. Sterker nog, de eerste lijn Lumia's zoals de Lumia 800 (leg die maar eens naast de N9) waren in feite ontworpen om MeeGo te draaien en werden in allerijl omgezet naar WP. De reden waarom MeeGo werd afgeschoten moet je in de Burning Platform-memo van Elop zoeken, waarin hij beschrijft dat Nokia niet meer eigenhandig in staat was een nieuw eco-systeem rond MeeGo op te bouwen, terwijl Symbian te oud en log was geworden om nog snel genoeg te evolueren. Daarom hebben ze ook voor Windows Phone gekozen, dat het geld en volledige steun van een gigantisch bedrijf achter zich heeft om toch iets van eco-systeem op poten te krijgen.

Het is al zovele keren herhaald: Nokia zat wel degelijk in de problemen door het feit dat MeeGo eigenlijk te laat kwam en Symbian te log geworden was. Maar de manier waarop beiden prematuur werden afgeschoten kan je met waargenomen verkoopcijfers ondersteunen: Tot februari 2011 verkocht Nokia nog om en bij de 15 miljoen smarphones per kwartaal (vooral Symbian), vanaf de zomer van 2011 dalen die verkopen bijna tot nul, terwijl de Lumia-lijn er nog tot 2013 over zou doen om de kaap van 5-6 miljoen te halen.

En dan is het extra cru als je bedenkt dat Symbian Belle (de versie waar jarenlange ontwikkeling samenkwam in een product dat nog steeds naast Android kan staan als volwaardig smartphone-OS, met een app-market die eindelijk volledig werkte en een Qt-ontwikkelplatform dat zeer robuust was) een vol jaar na de WP-aankondiging kwam. Hadden ze gewoon in 2011 in stilte verdergewerkt aan WP-toestellen en ondertussen Symbian Belle gereleased (samen met de 808 PV die ook pas in 2012 op de markt kwam) dan waren hun verkopen lang niet zo hard ineengestort.

Ik blijf dus nog steeds bij mijn eerste conclusie: Mis-management. ;)

Nog een klein weetje: Het is bekend dat Nokia zich sinds 2011 nogal negatief heeft uitgesproken over de schaarse features van Windows Phone tegenover wat ze gewend waren van Symbian/MeeGo. Ook over de trage ontwikkeling bij Microsoft hebben ze zich meerdere malen negatief uitgesproken, en als je kijkt naar de belangrijke toevoegingen aan WP sinds 2011 kwam een groot deel daarvan eigenlijk uit de Nokia-stal. Maar de gehoopte verkopen van Lumia's bleven ver onder het peil van de Symbian-toestellen, waardoor de opbrengsten die binnenkwamen veel te laag waren om een bedrijf van Nokia's omvang te blijven ondersteunen. Er waren maar twee oplossingen: Of overgenomen worden, of een plots goed verkopend toestel op de markt te brengen. Microsoft was aanvankelijk niet geÔnteresseerd, dus begon Nokia een volledig nieuwe lijn toestellen: De Nokia X met Android. Omdat die lijn best wat aandacht begon te krijgen en Microsoft de bedreiging voor WP inzag, zijn de overnamegesprekken toen pas echt begonnen.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 25 september 2014 08:44]

Zo zie je maar weer vertrouw niet teveel op Wikipedia :p wat ik presenteerde als feiten komt daar grotendeels vandaan :)

Al met al, wp werdt wel verwacht als een gigantische flop in de tijd. Dit is niet gebeurt, vraag me af wat dat veroorzaakt heeft.

Ik update dit bericht regelmatig om aan te geven waar ik mijn info vandaan had, dit is in geen enkel opzichte commentaar op je reactie maar simple weg om aan te tonen dat mijn reactie niet ongefundeerd was:

Intel Atom processor ondersteuning en de reden voor ontwikkeling volgens wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/MeeGo
Volgens Intel werd MeeGo ontwikkeld omdat Microsoft niet Windows 7 op een Atom-processor wilde ondersteunen.
Dat de samenwerking tussen Nokia en Windows draaide om windows phone volgens wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nokia_(bedrijf)
In 2011 sloot Nokia een deal met Microsoft die in Nokia een partner vond voor zijn Windows Phone.
Dat de productie lijnen te duur werden, had in mijn ogen te maken niet dat de al bestaande lijnen te duur werden, maar het omzetten naar wp deze lijnen te duur maakten. Rekening houdend met mijn aanname zoals hierboven in het wiki artikel staat komt dit wel overeen met wat ik zij.

Dat de Meego productie lijnen nog een enkele tijd de telefoons bleef produceren, is ook wat ik duidelijk probeerde te maken. Deze productie lijnen bleven Meego telefoons produceren terwijl de conversie voor sommige productie lijnen wel gestart waren. Door de contracten die nog liepen bleven er gewoon nog telefoons geproduceerd worden op basis van Meego. Deze telefoons bleven geproduceerd worden en relatief goed verkocht worden.

Ik heb inderdaad voor mijn reactie de memo van Stephen Elop gelezen. Hier is overigens de link

http://blogs.wsj.com/tech...ps-burning-platform-memo/
Hierin lees ik dat hij Symbian vergelijkt met het burning platform.
At the midrange, we have Symbian. It has proven to be non-competitive in leading markets like North America. Additionally, Symbian is proving to be an increasingly difficult environment in which to develop to meet the continuously expanding consumer requirements, leading to slowness in product development and also creating a disadvantage when we seek to take advantage of new hardware platforms.
Over Meego is hij positief echter Nokia zelf brengt hier teweinig want er wordt maar een telefoon uitgebracht door Nokia dat jaar.
We have some brilliant sources of innovation inside Nokia, but we are not bringing it to market fast enough. We thought MeeGo would be a platform for winning high-end smartphones. However, at this rate, by the end of 2011, we might have only one MeeGo product in the market.
Maar hij voorziet dat uiteindelijk toegegaan moet worden naar een geheel ecosysteem en niet alleen naar een device
The battle of devices has now become a war of ecosystems, where ecosystems include not only the hardware and software of the device, but developers, applications, ecommerce, advertising, search, social applications, location-based services, unified communications and many other things.
Om dit te starten zijn zowel Nokia als Microsoft iniiteel gaan samen werken. Echter volgens hetzelfde artikel is dat niet de reden waarom het zo slecht ging met Nokia:
On Tuesday, Standard & Poor’s informed that they will put our A long term and A-1 short term ratings on negative credit watch. This is a similar rating action to the one that Moody’s took last week. Basically it means that during the next few weeks they will make an analysis of Nokia, and decide on a possible credit rating downgrade. Why are these credit agencies contemplating these changes? Because they are concerned about our competitiveness.
Dit komt zoals je zelf terrecht zegt Meego kwam gewoon telaat. Niets afgenomen van dat het een goed product was, hetzelfde geld voor Symbian Belle. Echter door niet te kiezen voor een Eco system zoals bijv. Blackberry gedaan heeft in die tijd (zie de enorme val van blackberry sinds dien) Is in mijn ogen eerder de redding geweest voor Nokia dan dat het de nek omdraaien was van Nokia.

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 25 september 2014 14:31]

Redding als in de totale verkoop van de hele telefoonafdeling? Hoe kan je spreken van een redding als ze eerst jarenlang verlies draaien en daarna hun core-business moeten doorverkopen, waarna zo goed als iedereen die voor dat bedrijfsonderdeel werkte ontslagen wordt?

Nog steeds: Mis-management :+
Nou, behalve die skype actie, en als ik dat zo lees bedoelen ze in dit geval met ondersteuning, blokkeren van skype voor gebruikers met dit o.s.
Stopt je telefoon dan met werken?
Hij valt dan steeds weer automatisch op de grond (geen ondersteuning meer)....... :+

Nee, natuurlijk niet, geen ondersteuning betekent geen nieuwe features en updates meer, behalve veiligheidsupdates over de oude software.
Verder kan je hem gebruiken tot zolang je wilt, alleen dus geen nieuwe features meer.
Hij blijft as is vanaf dat moment.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 19 september 2014 18:26]

Al is ook dat in deze 'cloud-centric' wereld niet echt meer waar. Zo is recent de ondersteuning voor Skype op oudere platforms gestaakt (oa. WP7, Symbian en MeeGo) waardoor die plots achteruitgaan qua functionaliteit. Door een bug in het Qt-framework waar Symbian gebruik van maakt werkt plots geen enkele Dropbox-client meer op dat platform. Door een afgelopen overeenkomst was het plots niet meer mogelijk om foto's rechtstreeks vanuit de Symbian-galerij op Facebook te posten. En ga zo maar door. Ook WP7 zal hier langzaam maar zeker mee te maken krijgen.

Dat is de keerzijde van 'cloud-centric': Het aflopen van ondersteuning betekent niet, zoals vroeger, dat je toestel vanaf dan 'as is' blijft, maar dat langzaam alle functionaliteit verloren gaat doordat deze aan de server-zijde wordt ge-update, maar jouw client-zijde achterwege blijft.
Je hebt gelijk, een aantal functionaliteiten/apps raak je kwijt doordat de makers daarvan ook de ondersteuning op termijn stoppen in hun updates.
Maar niet alles houdt op, het gros blijft werken..

Hopen maar dat MS de ondersteuning verlengd heeft om nog ťťn keer een firmwareupdate te geven.
In het geval van Windows Phone 7 zou zelfs 'het gros' ooit wel eens kunnen ophouden. Centraal in WP7 stond de bundeling van allerlei dingen in verschillende hubs. De koppeling van je sociale media in de 'Me'-hub bv., of die van games in de Xbox-hub. Laat nu net de koppeling van al die zaken server-side gebeuren (via je MSN/Hotmail/Live/Outlook/?Bing?-account) en daarna pas op de telefoon. Hoelang denk je dat Microsoft die servers nog draaiende houdt, als ze officieel de ondersteuning voor WP7 doen aflopen?

Klein maar 'leuk' weetje: Ook de contacten die op je WP7-toestel staan komen eigenlijk binnen via een hub, en dus via een server. Als die servers er niet meer zijn, en je hebt geen Lumia met contact transfer via Bluetooth kan je deze dus niet meer op een gereset toestel krijgen, tenzij je ze koppelt via Exchange ActiveSnc (wat overigens bij bv. Google of Apple-data niet meer mogelijk is).

Zelfs 'het gros' van de functies zou dus wel eens kunnen verdwijnen op termijn...
Hoewel die optie natuurlijk kan, denk ik niet dat MS zijn W7.8 gebruikers gewoon laat barsten.
Stoppen met ondersteuning is imo toch iets anders als onbruikbaar maken
Maar dan zal je vast iets met appjes kunnen wat voorheen MS deed.
Maar die servers zullen best nog even meedraaien voorlopig.
Het is niet dat MS daar nu op leeg loopt, het zijn gewoon wat racks ergens achterin wat serverparks.
Ik denk dat je de berg groter ziet dan hij momenteel is, voorlopig krijg je, meen ik, nog 5 of 6 jaar securityupdates.......
Dan zullen daarna de servers nog enige tijd doordraaien (als ze er al uit gaan), zeg (kort) 3 jaar, dan is je telefoon minimaal een jaar of 10 en ben je weer helemaal hip met je ouderwetse retro telefoon (als hij het nog doet dan) die qua functionaliteiten een hoop mist tov generatie 2022. :P
En hoeveel mensen ken je die een tienjaar oude telefoon gebruiken die nog heel en onbeschadigd is?
Imo kun je het toestel dan ook gewoon opgebruiken

Maar goed, ik kan makkelijk praten want ik heb gewacht tot WP8 uit was tot de L1020 beschikbaar was, omdat ik perse die wilde.
Dan zit je helaas niet meer in de koopjeshoek met een oud OS, WP8 was toen al een tijdje uit. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 23 september 2014 22:59]

Nee dat niet de support loopt nog namelijk vijf jaar door d.m.v. Security updates. Je ontvangt als gebruiker alleen geen nieuwe dingen meer.
Ik ben nog steeds boos dat ik achteraf gezien als proefkonijn voor WP ben gebruikt. Mijn Lumia 800 loopt op zijn laastste benen (niet dat hij ooit lekker heeft gewerkt overigens), en daarna wordt het geen wp meer.
Jij hebt het toestel gekocht? Dus heb je er zelf voor gekozen
Aan de ene kant wel, maar iemand die een telefoon koopt moet dan ook wel voldoende ingelicht worden door de verkopende partij. In veel gevallen worden wp telefoons verkocht door verkopers met een bias voor iphone of android en die niet gehinderd worden door enige kennis of ervaring met de producten buiten hun bias.

Als je als verkoper heb je gewoon veel kennis nodig van het product dat je probeert te verkopen wil je het goed doen. Dus als verkopers moeten ze op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van: android, ios, blackberry os en wp. Toegegeven dat is veel, dus logischerwijs kijken ze naar de grootste twee en proberen ze die aan te raden want dat is een veilige keus. Als de gebruiker dan toch voor iets anders kiest komen ze vaak niet verder dan de specificaties van de telefoon tov hun bias. Met in het geval van wp7 gebruikers een hoop teleurgestelde gebruikers.

Deze teleurgestelde gebruikers kopen logischere wijs geen wp meer, omdat hun negatieve ervaring met wp is. Toegeven dat ze zichzelf niet goed hebben laten informeren zeker bij technische onderlegde personen gaat tegen de trots in dus het ligt niet aan hun maar aan het product.

Maar ergens is het wel belachelijk dat fabrikanten die weten dat de software end of life is en er een nieuwe versie is dan alsnog nieuwe telefoons uit gaat brengen op het oude os zoals nokia gedaan heeft.

Dus het is te kort door de bocht om de verantwoordelinkheid voor deze situatie bij het OS, de fabrikant, de verkper of de koper te leggen. Al met al hebben ze alle maal fouten gemaakt en wil geen van die mensen toegeven dat het aan hun ligt dus wijst iedereen naar degene die niet mee doet in de schuld vraag en dat is ms in dit geval.
Dat is heleaas bijna altijd het lot van de early adopter. Niet alleen WP7, maar ook de iPad 1, Sony's Smartwatches en nog heel wat meer eerste generatie producten krijgen al heel snel geen ondersteuning meer. Eigenlijk de omgekeerde wereld, jij stapt in op het eerste moment en de fabrikant zegt 'Fuck you' en gaat voor de nieuwere generaties die veel meer geld opbrengen.
Geen fuck you, maar eerder: probeer de nieuwe versie met meer mogelijkheden en meer specs.
Ik heb bij begin van Windows Phone de Samsung Omnia 7 genomen bij mijn abonnement. Daar doe ik nu al bijna 4 jaar mee. Wat ik ermee doe is het prima, maar wel ontzettend traag ondertussen (Whatsapp/Facebook) en de accu is ergens in de middag al leeg als ik de telefoon een beetje intensief gebruikt heb.

Maar na bijna 4 jaar ben ik ook wel weer toe aan een nieuwe telefoon. Als die 930 nou nog een beetje in prijs wil zakken :).
Hoezo proefkonijn??? Heb zelf Windows Phone en heb er geen last van.
Ik had zelf een LG e900, veel basale features ontbraken. Die zijn tussentijds ook nauwelijks toegvoegd en al snel kon ik de pot op van MS en mocht ik een nieuw toestel kopen als ik "meer" wilde. Ik was altijd WM fan, maar sinds WP hebben ze het voor mij verpest. Al moet ik wel zeggen dat hetgeen dat er was wel prima werkte. Maar het was gewoon een enorme stap terug vanaf WM verder qua mogelijkheden Dus ik begrijp de opmerking van proefkonijn zeker wel..
Ach, je kan het ook andersom zien. WM was de proef en die heeft gefaald. Nu hebben ze met Windows Phone geleerd van de shit die ze hadden gemaakt met Windows Mobile en maken ze eindelijk iets goeds.
Wp7 = WM.

Wp8 was een nieuw OS. Dus dat houd in als iemand er tijd en energie in steekt in WP7 dat ze weer terug kunnen naar eerdere versies. Feitelijk houd dit in dat gewoon de kernal end of life is en dus is er geen sprake van proefkonijnen. Waar wel sprake van is dat wp7 telefoons nog verkocht werden toen wp8 uit was. Dat vindt ik persoonlijk wel kwalijk want veel mensen waren en zijn niet goed geinformeerd wat het verschil was tussen beiden. Dit valt zowel de telefoon leveranciers als de verkopers van de telefoons kwalijk te nemen en dus begrijp ik het sentiment van "achter gelaten te worden" echter de woede richt zich op het verkeerde onderwerp. Ipv de verkopers en de telefoon fabrikanten wordt wp als verantwoordelijke gehouden terwijl die de fabrikanten en de telefoon maatschappijen toch daadwerkelijk goed ingelicht had...

Edit: Typos

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 21 september 2014 12:16]

Nou nee, WP7 is zeker geen Windows Mobile.
WP7 was een nieuw OS (gebaseerd op Windows Embedded Compact 7 core). WP8 is een doorontwikkeling (gebaseerd op Windows NT).

Hadden ze wp7 toestellen uit de schappen moeten halen en vernietigen?
Dat lijkt me ook weer niet. Sowieso was (en is) het zeer slecht gesteld met het kennisniveau van verkopers t.a.v. Windows Phone.
CE kernal = Windows Embedded Compact 7 core = Windows Embedded 2013.

Dit zijn de namen die de CE kernal de laatste jaren gedragen heeft. De NT kernal was oorspronkelijk niet embedded gericht, dit is pas opgestart met de ontwikkeling van windows 8 waar MS een OS wou ontwikkelen voor alle apparaten.

Aangezien beide hybrid kernals zijn hebben ze speciefiek voor embedded low level extra functionsliteit toegevoegd die hardware moet beschikken. Deze extra functionaliteit dood de backwards compatibility. Dus een nieuwere versie van de NT kernal is nodig met de nano kernal van CE included om backwards Compatibility toe te voegen. Zolang ms hier niets in ziet komt er geen wp8 beschikbaar voor wp7 gebruikers.

Al met al het OS onder water tussen wm6.5 en wp7 is niet op heel veel vlakken gewijzigd alleen de UI is anders. Wp8 is de hw end vsn de kernal gewijzigd en heeft dus geen backwards compatibility.

Verandert nog steeds niets aan het feit dat wm en wp7 eigenlijk hetzelfde zijn met een andere schil er omheen

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 20 september 2014 01:13]

En de naam ... daarom is het toch te doen ? Het is nieuw...
Hm goed punt, echter wat ik probeerde te zeggen dat een andere naam en een ander kleurtje geen ander os maakt. Als je een kat twee honden oren op zijn hoofd zet en je noemt hem consequent een hond wil nog niet zeggen dat het ook een hond is. Het blijft een kat of je het leuk vindt of niet
Misschien dat een update voor WP7.8 nog niet klaar was en dat deze daarom uitgesteld is.
Er zijn geen updates voor WP7.8
Waarschijnlijk zit er dus nog wel een aan te komen aangezien het voor MS anders geen nut heeft om de ondersteuning met 2 weken te verlengen :)
Eens kijken of mijn HTC HD7 wp7.8 het nog kan volhouden tot de nieuwe Lumia vlaggenschip met wp9 uitkomt. (hopelijk begin volgend jaar )
De Developer preview van wp9 zou begin volgend jaar uitkomen. Dat is geen definitieve release.
wat schat jij in dan wanneer wp 9.0 uitkomt?
Microsoft moedigt gebruikers van het verouderde besturingssysteem al langer aan over te stappen op de nieuwere versie, Windows Phone 8.
Ja prima, zodra ik mijn Lumia kan upgraden doe ik dat met alle liefde, maar dat kan niet...

Of gaan ze gratis nieuwe toestellen weggeven?
Er loopt vrijwel constant de actie van 3 apps ontwikkelen, 100 downloads per app en je krijgt er eentje. Je kan er zelfs een in bruikleen krijgen om je app even in het wild te testen moest je zelf geen device hebben.

Rare zet om het nog zo een korte periode te verlengen. Ik ben al een tijdje over met men Lumia 920, mijn pa gebruikt mijn oude Lumia 900 en zal dat wel blijven doen tot het toestel uit elkaar valt. Geen ondersteuning =/= niet functioneren gelukkig.
Tot het uit elkaar valt ... Nokia ... Succes. Nee, maar inderdaad, voor sommige mensen is het gewoon niet nodig om te upgraden
Zijn er voor Windows Phone toestellen ook custom roms te krijgen?
Bij Android zijn voor een hoop toestelllen custom roms verkrijgbaar recente Android-versies, ook al is de fabrikant al lang gestopt met support.
Dit is geen kwestie van ondersteunen van het toestel of niet. Windows Phone 8 kan simpelweg niet draaien op hardware voor Windows Phone 7 wegens technische redenen (zoals secure boot) die door die hardware niet ondersteund werd. Ook het updaten van de kernel van CE naar NT is een groot struikelblok.
Ik weet niet wat jullie onder "2 weken" verstaan, maar 14 oktober is meer dan 2 weken van vandaag verwijderd. Anyway, vreemd dat ze de ondersteuning nog uitbreiden, het is niet alsof ze nog ooit met updates zullen komen voor Windows Phone 7.x.
Kennelijk zijn ze nog wel iets van plan, anders zou het inderdaad geen zin hebben.
Wat ik ook slecht vindt van Microsoft is dat je de WP7.8 toestellen niet kunt upgraden, maar op hun eigen website staat wel dat de toestellen WP8.1 compatible zijn 8)7 Alleen vermelden ze nergens hoe dat dan zou moeten...
http://www.microsoft.com/...a=0&Compatibility=Unknown

Edit: Link toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Outlaw4848 op 20 september 2014 09:47]

Je leest het verkeerd. ;)

WP7.8 (de L800) is compatible met W8 en W8RT.
Compatible en upgradable zijn twee verschillende dingen, compatible betekent dat je de L800 (met W7.8) probleemloos kunt gebruiken samen met W8.x of W8RT.

Dat de L800 compatible is met WP8.x staat nergens, dus ook niet dat je WP7.8 kunt upgraden naar WP8(.x)

Edit typo

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 20 september 2014 21:17]

Oh ja, tuurlijk. Haha, inderdaad niet helemaal goed opgelet :+
Op zich leuk en aardig, Microsoft, maar sinds WP 7.8 is er a) geen update meer voor het OS uitgekomen, en b) ik ga hoe dan ook vůůr 5 December geen nieuwe WP halen (Lumia 930 Black staat gepland voor Sinterklaas)
Is het niet een idee om ff af te wachten of wp8.1 up te daten is naar wp9? Niet dat ik af wil raden om een Windows telefoon te kopen maar alsnog is het misschien wel handig om te weten voor je in een nieuw os stapt wat ook al eol begint te raken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True