Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

Een teardown van de iPhone 6 en 6 Plus heeft aangetoond dat het Nederlandse bedrijf NXP inderdaad de nfc-chip en de M8-coprocessor maakt. Daarover gingen al sterke geruchten. Nfc zit alleen in de iPhone 6-modellen voor betaaldienst Apple Pay.

Uit de teardown van iFixit blijkt dat Apple een Cortex M3-processor uit de LPC18-serie van NXP gebruikt als Apple M8-coprocessor die de bewegingen bijhoudt en opslaat. Van de nfc-chip is niet zeker welk model van NXP Apple gebruikt heeft, maar iFixit vermoedt dat het gaat om de PN544.

NXP maakte ook de M7-coprocessor uit de iPhone 5s. Geruchten gingen al dat het Nederlandse bedrijf, een spinoff van Philips, ook de nfc-chip zou maken voor de iPhone 6. Met de nfc-chip maakt Apple zijn betaalsysteem Pay mogelijk.

Zowel de iPhone 6 als de grotere 6 Plus hebben volgens de teardown een werkgeheugen ter grootte van 1GB aan boord. Dat is evenveel als de vorige iPhones. Apple bracht de iPhone 6 en 6 Plus vrijdag uit in onder meer Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Beide iPhones komen volgende week vrijdag uit in Nederland en België.

Update, 22.45 uur - Uit andere teardowns op iFixit blijkt dat dat de accucapaciteit van de iPhone 6 1810mAh is en die van de iPhone 6 Plus 2915mAh.

Teardown iPhone 6

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Het lijkt me waarschijnlijk dat het de PN547 ipv de PN544 is. De PN544 draait al wat jaartjes mee. Overigens is het niks nieuws dat er een NXP NFC chip in zit, want er is een paar weken geleden al een stel foto's opgedoken van een iPhone 6 PCB met een NXP NFC chip erop. Uit de code op de chip viel niet direct af te leiden welke variant het was. Misschien is het zelfs wel een custom design gebaseerd op de PN547.
Hoezť voor nxp!

Ik vind het knap,
Dat IOS net als WP, door strenge eisen te zetten aan eigen programmatuur, het kan maken om het flaggenship met 1gb ram uit te rusten.

Gebrek aan overvloed van ram, dwingt programmeurs namelijk slimmer te programmeren, waarmee je apps krijgt die vaak efficiŽnter werken.
Vroegah was 640kb ook voldoende toch zijn we dat tijdperk ruim voorbij. En natuurlijk de iPhone is een krachtige telefoon maar gezien de minimale kosten voor geheugen is het toch een beetje van de tijd om zo krampachtig aan 1 GB vast te houden.

Ik heb zelf meer het idee dat dit voor toekomstige upgrades is. Net zoals we nu een improvement zien voor een groter scherm wat volgens Jobs ook ondenkbaar was vroeger. En idem voor een NFC chip die al jaren op andere mobieltjes zit. Niks mee mis om te wachten tot een techniek volwassen is maar dit is toch wel een beetje achter de feiten aanhobbelen. Omgekeerd heeft de consument er blijkbaar weinig moeite mee maar mij persoonlijk trekt het me weinig om met een gedateerd scherm, beperkt geheugen en een ingetogen NFC chip rond te lopen. En dit is eigenlijk pas het begin als je de iPhone afzet met andere highend mobieltjes.
n4m3l355 Je kunt je klanten natuurlijk niet in 1x alle mooie dingen geven. Dat soort dingen moet je uitsmeren, over meerdere versies die na (meerdere) jaren uitkomen. Applenomics 101

iPhone 7 krijgt bijvoorbeeld dubbel (!!!!!) zoveel ram, zodat ze daar tijdens de aankondiging lekker over op kunnen scheppen. Twee keer zo veel! "More than more" Oh, en NFC? Guess what? Je kunt er nu ook gewoon gebruik van maken naast Apple Pay, met iOS9. "We" hebben nu zoveel werk gedaan, dat je nu NFC niet alleen kunt gebruiken voor betalen, je kunt er ook je gadgets mee besturen.

Tja, ik blijf het persoonlijk opvallend vinden waar Apple iedere keer weer mee weg komt. De features van hun (mobiele) producten zijn over het algemeen meerdere jaren achter op de concurrentie. Sinds het begin der tijden kon je in Android bv. je toetsenbord aanpassen, nu ook met iOS8. Android phones heb je nu al met 3GB ram, maar een nieuwe iPhone/iPad, slechts 1GB. Een iPad 4 heeft bijvoorbeeld slechts DDR2 ram, daar waar we met PCs/consoles/etc al 6-7 jaar naar DDR3 zijn en ons klaarmaken voor DDR4. Ram is niet alleen nuttig/noodzakelijk voor je OS, je kunt ook geen grote applicaties maken als je niet voldoende ram hebt. Apple houdt geavanceerde apps dus tegen.
Apple pronkt zelden tot nooit met specs op detailniveau dus dat zullen ze ook met de iPhone 7 niet doen. Het woord 'RAM' gaan ze iig nooit gebruiken.
Mhua, ik zie ze het nog wel doen. En anders/sowieso komt er zoiets als "Twice the memory, twice the experience." in de presentatie te staan. ;)
Euh nee, je kent/snapt overduidelijk Apple niet. De eerste iPhone had bij lange na geen 1 GB, dus het geheugen is wel vaker verdubbeld en Apple heeft daar nooit met een woord over gerept.

Apple pronkt met wat een telefoon kan voor de eindgebruiker. Ze zeggen bijvoorbeeld wel: 10x zo snel als de vorige iPhone. Maar ze zullen nooit in details treden. Een uitzondering was misschien de 64-bit A7 vorig jaar, maar dat is eerder tegenover de pers/kenners dan tegenover de klanten.

[Reactie gewijzigd door TMC op 20 september 2014 08:27]

Apple pronkt met wat een telefoon kan voor de eindgebruiker. Ze zeggen bijvoorbeeld wel: 10x zo snel als de vorige iPhone. Maar ze zullen nooit in details treden. Een uitzondering was misschien de 64-bit A7 vorig jaar, maar dat is eerder tegenover de pers/kenners dan tegenover de klanten.
Oh, en de camera dit jaar? Uitgebreide uitleg over optische lens stabilisatie, focus pixel, AF zoals een DSLR? Je bent gewoon aan het cherry picken. Ook Apple geeft inhoudelijke informatie tijdens hun presentaties, alleen niet zo vaak/uitgebreid als anderen. Ze doen het echter wŤl.
Dat is uitleg over de techniek, ik heb het over hetgeen waarmee Apple hun producten promoot. Je zal nooit een poster vinden waarmee Apple focus pixels gaat promoten.
Nee, Apple zou nooit inhoudelijk specs in zijn reclame gebruiken hŤ:
"128K of internal memory", "full 80-character display"
Apple IIc.

Etcetera
Voorbeelden uit 1703, niet heel relevant.
Zolang de gebruikerservaring prima blijft hoeven ze niet. En het geheugenlimiet is nu een jaar of 3 aan de gang en tot heden slagen ze er nog steeds in om de meest vloeiende telefoon te maken ondanks dat de concurrentie al op 3G en octacores zit. Ergens is het waanzinnig knap wat ze weten te presteren, de vraag is hoe lang blijft 1gb genoeg en zijn al mijn apperaten verwaarloosd als ze overstappen naar software wat 2gb of
meer nodig heeft.
Zoals zap8 boven aangeeft, zijn er wel degelijk problemen met die 1GB.
ondanks dat de concurrentie al op 3G ... zit.
3G wordt al hťťl lang gebruikt, bedoel je wellicht 4G/LTE?
de vraag is hoe lang blijft 1gb genoeg en zijn al mijn apperaten verwaarloosd als ze overstappen naar software wat 2gb of meer nodig heeft.
Het gaat er (ook) om dat (third party) apps niet gemakkelijke grote data sets kunnen gebruiken omdat de telefoon/tablet gewoon maar weinig data tegelijk in kan laden. Dit is beperkend in visualities/games. Ondanks dat het OS natuurlijk vloeiend kan draaien, kun je geen "grote" dingen doen door het gebrek aan ram. Je kunt je 'oude' devices natuurlijk gewoon blijven gebruiken, maar niet met zware apps die veel geheugen zouden benutten, gelijk zoals op ieder andere device/laptop/desktop/etc dus gewoon.

[Reactie gewijzigd door drdelta op 19 september 2014 23:54]

De discussie gaat over GB's RAM. Met 3G bedoelt hij dus 3 GB.
Dan had hij/zij 3GB moeten schrijven, dat kan ik natuurlijk ook niet ruiken. Zeker niet als er ook nog eens een technologie bestaat die letterlijk 3G heet.
Over de hoeveelheid ram wordt in de keynote simpelweg nooit iets gezegd, omdat je er vanuit kunt gaan dat alles gewoon werkt.... Een verdubbeling wordt dus ook nooit aangekondigd.
Die 1GB is echter wel een probleem. Als er teveel openstaat leidt het tot crashes, zoals bv teveel open tabs in Safari.

link naar probleem:
https://discussions.apple.com/thread/5532206?start=585

Overigens valt er veel te vinden over 1gb probleem bij bv iPads Airs.
Ik heb die problemen ook met mijn Mini Retina. Regelmatig tabs die zich ongevraagd verversen (vooral lullig als je in tab 1 een stuk tekst aan het schrijven bent en in tab 2 een artikel zoekt dat je in het stuk tekst in tab 1 wilt invoegen ...) en ook games die tijdens het starten gewoon sluiten, ook al heb ik geen andere apps meer open staan.

Als je zo veel geld betaalt voor een iPhone 6 (Plus) moet er toch tenminste 2 GB RAM in zitten. Mijn huidige smartphone heeft al 3 GB en kostte ongeveer de helft ...
De hoeveelheid werkgeheugen is een afweging geweest. In Android is met java gekozen voor simpeler programmeren van zowel het OS als apps, waardoor de software en apps sneller ontwikkeld en dus goedkoper zijn. Dan moet er wel wat meer geld aan werkgeheugen besteed worden omdat het anders niet lekker draait. Je zou eerder kunnen zeggen dat als je het vanuit de software bekijkt 1GB werkgeheugen in een iOS device gelijk staat aan een stuk of 4 op Android, al is het eigenlijk totaal niet te vergelijken.

Vanuit technisch oogpunt vind ik de "Apple-manier" prachtig, geen garbage collection, weinig geheugengebruik en besparen op resources, waardoor het met veel minder af kan. De "Android-manier" heeft echter ook z'n charme, het is uiteraard super fijn om sneller te kunnen programmeren en je niet druk te maken om het opruimen van geheugen of hele goede code.

Ik moet wel altijd een beetje lachen om mensen die de telefoon met de vetste specs willen en het daarom kopen "want technologie", terwijl de oplossing om hetzelfde of meer met veel minder te kunnen eigenlijk veel knapper is, maar dan niet qua hardware.

Tussen het wel of niet sluiten van apps in de achtergrond zit volgens mij weinig verschil tussen Android en iOS. iPads upgraden naar 1.5 of 2GB zou zeker geen kwaad kunnen inderdaad, maar werkgeheugen is niet echt het goedkoopste onderdeel van een telefoon en zolang het geen issues oplevert begrijp ik de keuze ook wel weer.
De hoeveelheid werkgeheugen is een afweging geweest. In Android is met java gekozen voor simpeler programmeren van zowel het OS als apps, waardoor de software en apps sneller ontwikkeld en dus goedkoper zijn. Dan moet er wel wat meer geld aan werkgeheugen besteed worden omdat het anders niet lekker draait. Je zou eerder kunnen zeggen dat als je het vanuit de software bekijkt 1GB werkgeheugen in een iOS device gelijk staat aan een stuk of 4 op Android, al is het eigenlijk totaal niet te vergelijken.
De standaard Java-heap die je voor een Android-app meekrijgt varieert tussen de 16 en 32 MB. Onder iOS kan je voor zover ik weet alles gebruiken totdat je waarschuwingen krijgt (en uiteindelijk de app crasht). Tot zover je argument dat iOS met 1 GB gelijk zou staan aan Android met 4 GB...

Tevens zullen er maar weinig (goede) programmeurs zijn die het geheugen blindelings vol proppen voor serieuze apps. Dat geldt voor mobiele- en desktopsystemen.

En Android gebruikt niet standaard Java.
Hint: Dalvik, ART.
En wat zijn dalvik en ART ook alweer? De laatste zegt het zelf al al. Andriod Runttime Dat je geen JVM gebruikt zorgt er niet voor dat Java geen Java meer is. Het maakt de boel alleen iets minder inefficiŽnt als de klassieke JVM.
Dat je geen JVM gebruikt zorgt er niet voor dat Java geen Java meer is.
"standaard Java". Niet "Java".
'Standaard Java' of 'java'. Wat moet het verschil zijn? De taal van Andriod is Java. Andriod verwerkt java met een runtime genaamd Dalvik en gaat langzaam over op een runtime genaamd ART. De Java Virtual Machine is een zwaar verouderd principe, zo'n beetje elk OS wat java gebruikt heeft tegenwoordig een runtime.
Je haalt m'n woorden uit hun context. Er werd gezegd dat Java niet lekker zou draaien en meer geheugen nodig heeft. Daarop zei ik dat het hier niet om "standaard Java" gaat. En dat klopt, want er wordt geen Java bytecode gebruikt maar een eigen formaat (dex) wat beter geoptimaliseerd zou zijn en sneller zou worden uitgevoerd.

En met ART wordt dat inderdaad nog verder verbeterd.

Vandaar mijn opmerking dat het geen "standaard Java" is, want er zitten nu zoveel extra dingen achter het buildproces dat "standaard Java" en Java onder Android niet echt goed meer te vergelijken is wanneer het op snelheid, draaibaarheid en geheugenverbruik aankomt.

Eigenlijk ben ik het dus met je eens (als ik je reactie ergens hierboven mag geloven): dat van die 4x is waarschijnlijk.. euh, grote-tenen-werk :)

Maar voel je zo vrij (de persoon waar ik op reageerde) om anders te laten zien. Ik zie graag dat ik het fout heb. Show us the data!
Standaard java op die manier. Ja dan ben ik het helemaal met je eens :) Ik dacht dat jij bedoelde dat de taal Java anders zou worden door het verschil in een JVM en een Runtime, maar je doelde op de manier van uitvoeren.
De iPad Air heeft er echt veel last van.
Ik heb een iPad Air, maar waar heb ik precies last van dan???
Kan me geen crash herinneren bijvoorbeeld.
Nou als ik een pagina open waar bijvoorbeeld voor Soundcloud en YouTube filmpjes op staan dan knalt die er gewoon elke keer uit, zelfs wanneer ik verder geen enkel tabblad of app in de achtergrond heb geopend.
Ik heb het even geprobeerd maar hiervan heb ik geen last. Pagina's met YouTube en Soundcloud embeded op de website van todaysart.nl werken zoals het hoort. Een tab met Soundcloud afspelen in een andere tab een YouTube filmpje starten gaat naadloos (soundcloud blijft op de achtergrond afspelen tot ik het filmpje start).
Zelfde ervaring hier, maar dan met een antieke iPad 3...

Met andere woorden: tabs klappen er niet zomaar uit, een iPad is een stabiele browser, die alles kan, behalve Flash!

[Reactie gewijzigd door ICT Consultant op 21 september 2014 14:03]

Een ipad is natuurlijk geen browser, dat is safari of andere browser als je die geÔnstalleerd hebt.

Probleem met eruit klappen lijkt me een software issue, probeer andere browser of herinstall.
Ik vind die factor 4 zwaar overdreven. Zie dit onderzoek maar tussen Java en C#. Zo heel inefficent is java echt niet.
Dat "onderzoek" gaat over een totaal andere taal?!?

Bij Java tegenover objective C is 4x zeker geen overschatting, zeker niet met de nieuwe talen die nu geÔntroduceerd zijn in iOS 8, maar zoals ik al zei: door de werking met VM's e.d. is het eigenlijk totaal niet te vergelijken.
Dat hangt er vooral vanaf hoe goed de ontwikkelaar zijn zaken op ordere heeft, maar een factor 2 tussen 2 low-level talen is complete onzin. Dat lukt je alleen als de ene er een zooitje van maakt en de andere de perfecte code aflevert. Helaas is code nooit af en perfect, zeker niet als er geld in het spel van is.
Het is idd 'maar' gemiddeld een factor 2 als het om RAM gaat en ook 'maar' gemiddeld een factor 2,2 als het om tijd gaat om een taak uit te voeren. Java is ineficient ten opzichte van low-level talen, maar de factor 4 was iets te veel van het goede :) Qua RAM kan Andriod dus gewoon meekomen, het heeft 2 keer zo veel nodig, maar heeft ook 2 keer zo veel. Qua rekenkracht komt het relatief echt te kort. Andriod high-end telefoons hebben ongeveer dezelfde rekenkracht als de iPhone en andere high-end telefoons, maar zouden 2 keer zoveel nodig hebben voor dezelfde snelheid. Hier heb je de harde cijfers die verklaren waarom iOS en WP altijd als 'soepeler en vloeiender' worden ervaren en omschreven.
Dan nog ligt dat niet aan de hoeveelheid ram die je apparaat heeft. Met 1 GB kun je namelijk MAKKELIJK 2 tabs inladen. Zelfs met 20 tabs open neemt mijn browser geen 1 GB in. Dit lijkt mij eerder een ontwerp keuze.

Overigens heeft mijn iPhone er geen last van als ik tussen enkele tabs switch.
Dat hangt er nogal vanaf wat erin die tabs zit... 2 tabs is net zo veelzeggend als 2 apps.
Wijsneus. Toon mij een website die in de buurt komt van 500 MB...
Als je zo veel geld betaalt voor een iPhone 6 (Plus) moet er toch tenminste 2 GB RAM in zitten. Mijn huidige smartphone heeft al 3 GB en kostte ongeveer de helft ...
Ik vind dat Apple telefoons en tablets met minimaal 32 GB opslag moeten worden geleverd. Prima dat het niet uitbreidbaar is, maar maak het dan in ieder geval voldoende.

RAM is een ander verhaal. Android draait Dalvik, een soort Java VM. Die gebruikt RAM in grote hoeveelheden als ontbijt, lunch, avondeten en ook zomaar tussendoor.

Dus iOS kan meer met 1GB dan Android met 2GB.

Iets meer RAM in een iPhone is aardig, en zou wel leuk zijn, maar vergelijk het niet met Android!
iOS kan inderdaad meer met 1 GB dan Android. Ik ging af op diverse online topics dat die 1 GB van o.a. de iPad Air voor problemen zorgt. Zelf ondervind ik ook diverse geheugen-gerelateerde problemen met mijn Mini Retina en iOS 8.0.

Aangezien de iPhone 5(s) al over 1GB beschikt, zou de iPhone 6 toch minstens over 1,5 - 2 GB werkgeheugen moeten beschikken. 3GB is overdreven, daar ben ik het mee eens (tenminste bij iOS), maar aangezien RAM zo weinig kost en het zo'n duur apparaat is vind ik 1 GB gewoon te weinig.

Het enige wat de iPhone 6 verkoopwaardig maakt zijn de nieuwe schermdiagonalen en eventueel de nieuwe behuizing, hoewel het gewone (kleine) model toch minstens 1080p had moeten zijn. Het scherm is er groot genoeg voor. Voor de rest is de 6 maar een kleine upgrade tegenover de 5s; terwijl ik laatstgenoemde optisch toch een stuk aantrekkelijker vind dan de nieuwe iPhone.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 21 september 2014 21:45]

Tot nu toe nooit tegen het 1 gb limiet aangelopen zowel met de iphone 5s als de ipad air. Nooit last gehad van lag, crashende apps etc. Ik vind het wel raar dat ze vanaf de 5s en air geen 2gb zijn gaan gebruiken, processor technisch gaat het makkelijk een jaar of 3/4 mee maar uiteindelijk gaan ze echt tegen het geheugen limiet aanlopen. En voor het geld hoeven ze het ook niet te laten aangezien ze het misschien een euro of 5 meer kost. Ben heel benieuwd hoe lang ze de 1gb standaard gaan vol houden en wat dit betekent voor de levensduur van bijvoorbeeld de 5s of ipad air. Nogtans meer dan voldoende, over twee jaar geen idee hoe we er dan softwarerechnisch voor staan en wat er qua geheugen nodig is.

Ik denk als Apple naar de 2gb gaat android op 6/8 gb zit. Ook is dit niet te vergelijken sangezien ze hard en software nooit zo maatloost kunnen laten aansluiten als Apple dit doet. En android vraagt nou eenmaal meer vermogen.

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 19 september 2014 21:15]

Vreemde redenering, RAM is zo goedkoop en extra RAM neemt ook niet meer ruimte in ofzo dus waarom zou je niet gewoon 2-3 GB installeren en bewust developers gaan beperken?

Paard achter de wagen spannen als je het mij vraagt.
Vreemde redenering, RAM is zo goedkoop en extra RAM neemt ook niet meer ruimte in ofzo dus waarom zou je niet gewoon 2-3 GB installeren en bewust developers gaan beperken?

Paard achter de wagen spannen als je het mij vraagt.
Als je efficiŽnter schrijft, door bijvoorbeeld gebruik te maken van alle registers die het 64-bits systeem werkt, gebruik je niet alleen minder ram, maar hoeft vooral de processor minder hard, of minder lang te werken om iets uit te voeren.
Dus met slimmer programmeren, belast je je processor minder, dus heb je of mťťr performance van dezelfde soc, of kun je een energie zuinigere soc ontwikkelen dan de concurrentie.
Volgens mij is de iPhone vooral zuiniger vanwege het kleinere scherm. Het is vooral het scherm wat batterij vreet, wellicht voor 75/80% verantwoordelijk. Daarnaast heb je nog een aardig hoog percentage voor GPS, Wifi, 3G en andere toeters en bellen.

Leuk dus dat je superefficient programmeert en de CPU minder belast maar dat scheelt je waarschijnlijk nog niet eens een paar procent en is vrijwel te verwaarlozen. Ik denk dat de enige die ermee is geholpen Apple is die hun telefoons met minder specs hoeven uit te rusten en dus goedkoper kunnen produceren maar zo zal het natuurlijk nooit worden uitgelegd.

Want wat doen mensen uiteindelijk met hun telefoon. Facebook, internet, whatsapp. Hoop standaard meuk. Moet je daar dan zo superefficient voor programmeren? Daar heb je niet eens een quadcore en een zwik ram voor nodig. Volgens mij is optimaliseren dus verspilling van tijd en moeite, zeker met die snelle hardware van tegenwoordig.

Denk je dat Android niet soepel loopt op dat soort hardware? Tuurlijk wel maar op het Android platform is de concurrentie vele malen groter dus proberen fabrikanten elkaar te verslaan op specs waar Apple en Windows Phone dat niet hoeven te doen want mensen kiezen toch bewust voor die platformen ongeacht de specs.

Maar we gaan het zien bij de iPhone 6, iets gaat mij zeggen dat die batterij net zolang mee gaat als de Android concurrent met hetzelfde formaat.
hoewel jij gelijk hebt is het probleem wel dat je op bijv. wp slechte ports krijgt omdat de programmeurs gewoon geen zin hebben om het goed te maken.

native apps gaan echter wel erg goed om met ram geheugen.
2 issues:
80% van de wereld heeft Android toestellen, maar juist de 12% die iOS draait koopt meer apps en voor hogere prijzen. 80% van de wereld is leuk, maar als jij enkel apps in het engels ontwikkeld, mis je het overgrote deel van je afzetmarkt.

Daarnaast zijn de grote bolwerken waar veel app studios zitten in grote steden in de US, waar juist ontzettend veel mensen iPhones hebben, en dus het beeld van de ontwikkelaars verstoren.
Tegelijkertijd zijn er weinig echt grote Android / Windows ontwikkelaarsstudios, omdat de meeste mensen met ideŽen voor meer geld bij iOS (al dan niet legacy) studios aan komen waaien. En als je Android / WP lijn dan 2e orde is, zit je toch niet helemaal lekker op je werk. En ook lang niet gek dat er dus 2e rangs ports uit voorkomen.

Weer richting topic:
Maar dat doet niets af aan het feit dat je niet van Apple hoeft te houden om in te zien dat het goed nieuws is dat Nederlandse bedrijven onderdelen leveren. Hoewel er leukere klanten zijn, kwa aantallen afzet dan dus...
80% van de wereld heeft Android toestellen [...]

Maar dat doet niets af aan het feit dat je niet van Apple hoeft te houden om in te zien dat het goed nieuws is dat Nederlandse bedrijven onderdelen leveren. Hoewel er leukere klanten zijn, kwa aantallen afzet dan dus...
Android is geen hardware. Die 80% is verdeeld over weet-ik-hoeveel fabrikanten. Ik denk dat Apple een van de grootste is op Samsung na.
Apple is de 2e, gevolgd door Huawei.

25.2% | Samsung
11.9% | Apple
6.9% | Huawei
5.4% | Lenovo
4.9% | LG
45.8% | Others

Bron
Alleen vallen onder al die android telefoons ook een hele hoop veredelde dumbphones.... Dat kunt je met recht geen smartphone meer noemen als je ziet hoe die presteren; haperen, hakkelen, crashen, vastlopen, rebooten etc.
Ik heb er genoeg van gezien om die cijfers niet langer als relevant te zien.
Voor markt penetratie is het wel degelijk relevant, maar inderdaad, er kan een groot verschil zitten tussen een telefoon van §100 en een van §800. Echter, zelfs iOS aparaten zijn niet heilig, zeker niet als je een nieuwe iOS op een telefoon van 2 generaties terug laat lopen, zoals nu het geval is.
Apple is de 2e, gevolgd door Huawei.
Dit is wereldwijde verkoop, dus inclusief de armere landen. Dat zijn waarschijnlijk ook de landen waar minder applicaties verkocht worden.

Tevens, in de USA (Waar een heleboel app studios zitten), is de installed base iets anders verdeeld:

Top Smartphone Platforms
3 Month Avg. Ending May 2014 vs. 3 Month Avg. Ending Feb. 2014
Android 52.1% 52.1% 0.0
Apple 41.3% 41.9% 0.6
Microsoft 3.4% 3.4% 0.0
BlackBerry 2.9% 2.3% -0.6
Symbian 0.2% 0.1% -0.1

Bron

Dit is iets anders dan de '80% heeft Android'...
Dit is wereldwijde verkoop, dus inclusief de armere landen. Dat zijn waarschijnlijk ook de landen waar minder applicaties verkocht worden.
In relatieve aantallen wellicht, maar het zou me niet verbazen als er in absolute aantallen in India, China, BraziliŽ, Rusland en Zuid-Afrika meer apps verkocht worden dan in de VS. ;)

China
Android 78.6%
iOS 19%
Other 1.3%
Windows 1.1%
BlackBerry 0.1%
Dit is iets anders dan de '80% heeft Android'...
Worldwide Smartphone OS Market Share, Q2 2014
Android 84.7%
iOS 11.7%
WP 2.5%
BlackBerry 0.5%
Others 0.7%

Overigens is het ook interessant om te kijken door wie de telefoons ontwikkeld worden.

Worldwide Smartphone Vendor Market Share, Q2 2014
Samsung 24.9% (Zuid-Korea)
Apple 11.7% (VS)
Huawei 6.7% (China)
Lenovo 5.2% (China)
LG 4.8% (Zuid-Korea)
Others 46.7%

Maar inderdaad, om op je reactie te reageren: In landen is er/kan er een (groot) verschil zijn ivm het wereldse gemiddelde.
Die 80%, verdeeld over weet-jij-hoeveel fabrikanten, zijn allemaal androidtoestellen die android-apps draaien. ;)
Net zoals je iOS- en W(P)-toestellen hebt.

En zoals je zelf al zegt zijn er grotere leveranciers dan Apple, cijfertjes even buiten beschouwing gelaten, als je daar aan mag leveren zijn dat nog leukere klanten.
Maar inderdaad iets om "trots" op te zijn dat er nederlandse chips in de nieuwe iPhones zitten toch?
Vergeet met de omzet cijfers van de Apple Store niet dat het om alle iOS apparaten gaat. Dus ook de veel populairdere iPad.

Verder heb ik altijd het idee dat studio's multi-platform zijn ofdat ze het programmeren en porten uit besteden.
Dat ze voor WP weer slechte ports maken zou dan ook weer te maken hebben omdat het budget een stuk lager ligt gezien de opbrengsten gegarandeerd een stuk lager zijn dan op IOS/Android.

Zelfs met meer geheugen had de port slecht geweest alleen had geheugen een minder grote issue hoeven zijn.
en voor games het feit dat ze al hun openGLES code (wat op android en iOS gebruikt word) moeten omzetten naar directX, aangezien WP geen openGLES ondersteunt
Het is een beetje off-topic, maar wel erg interessant (anders had ik je +2 gegeven), kan je het misschien toelichten of een link toevoegen?
Aan de ene kant ben ik het met je eens dat het goed is om de programmeurs aan te zetten tot goed programmeren, maar aan de andere kant: moet dat echt door toestellen minder RAM te geven? Want wat is voor de gebruiker het verschil tussen een toestellen met 1 Gb RAM waar taak X 25 mb inneemt en een toestel met 2 Gb RAM waar taak X 50 mb inneemt? Ik ben ook blij dat WP topmodellen 2 Gb RAM hebben, sommige zaken vallen ook niet te optimaliseren. Denk dan aan de al genoemde browser maar ook aan 3d games.
Knap is het inderdaad wel, maar om dit nou als iets positiefs voor developers te zien...
Blijkbaar maakt het in de praktijk niets uit. Ik ken namelijk geen apps die (vanwege die reden) niet op iOS verschijnen en wel op Android...
Al heeft de Lumia 930 gewoon 2GB aan ram geheugen.
Gebrek aan overvloed van ram, dwingt programmeurs namelijk slimmer te programmeren, waarmee je apps krijgt die vaak efficiŽnter werken.
Programmeurs slimmer laten programmeren doe je als het geheugen wordt uitgedrukt in kilobytes (en ja dat komt nog steeds voor). Maar bij 1 GB gebeurt alle optimalisatie door de compiler.
Sinds wanneer bepaalt een compiler welke algoritmes en datastructuren de programmeur gebruikt? Optimaliseren gaat over de laatste procenten. De gehele factoren worden voor die tijd door de programmeur bepaald.
Nederlandse trots
Wow, een bedrijfje dat toevallig in Nederland staat. Wees er maar trots op dan |:(
Hoezo toevallig? NXP is het voormalige Philips Semiconductors, gevestigd in Eindhoven en met een Nederlandse achtergrond.
Dan niet, azijnzeiker.
Valt me wel op dat Apple altijd erg de nadruk legt op werkgelegenheid binnen de US, maar enorm veel onderdelen van onder andere de iPhones uit zo veel verschillende landen komen. Dat moet, voor Apple zelf, toch ook in Amerika kunnen? Of lopen ze daar echt zo ver achter?
Er staat niet voor niets Designed in California, made in Taiwan op die dingen.
Ze maken hem geen eens in de US, daar hadden ze werkgelegenheid kunnen creŽren.

Werkgelegenheid is marketing, winst maximalisatie is het doel.

Ieder bedrijf wil graag roepen dat ze banen creŽren, maar geen enkele is bereid dat te doen als het ook goedkoper kan.
Inderdaad, dat is precies wat mij verbaasd. Had toch verwacht dat Apple wel bereid zou zijn om hier iets meer aan te doen. Als zelf dingen als lederen bandjes voor de Apple Watch al in Nederland worden gemaakt in plaats van in de US, waarom houden ze zichzelf en iedereen dan voor de gek met uitspraken dat ze de werkgelegenheid van de US ontzettend belangrijk vinden en hier alles aan doen?
Een eerdere uitleg van Jobs destijds was dat het niet om geld ging, maar om mensen, snelheid en flexibiliteit. In zijn produktie planning moet Apple soms plotsklaps enkele tienduizenden mensen opschalen, en daarna weer laten gaan. Die aantallen mensen zijn er gewoon niet in de USA. Een andere reden is te vinden in bepaalde grondstoffen, die in Azie in grote getalen aanwezig zijn.
Niet helemaal waar natuurlijk. Apple heeft bv. de productie van de Mac Pro naar de US gehaald. In dit geval was het waarschijnlijk mogelijk omdat deze producten in het top-segment zitten en grotere marges hebben.

Maar zolang wij alles voor zo min mogelijk geld willen hebben, moeten we ook reŽel zijn en accepteren dat die producten dan uit lage-loon moeten komen.

Overigens denk ik ook dat Apple de productie van de iPhone in de US zou kunnen doen, met die marges, alleen is het dan totaal niet zo schaalbaar als in China. Je regelt niet ff 100000 man extra personeel als je een nieuw product lanceert, iets wat bij Foxconn wel kan.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 19 september 2014 17:09]

Belangrijkste reden dat de Mac Pro in de VS gebouwd kan worden is dat de volumes relatief laag zijn. In de VS zul je nooit genoeg personeel kunnen vinden om een half miljoen iPhones per dag te produceren.
Niet voor $10 per dag nee, maar de VS heeft meer werkelozen dan FoxConn in dienst heeft voor alle producten bij elkaar, iPhone 6 inbegrepen.
Het interessante is dat er berekening te maken zijn en dan merk je dat loonkosten eigenlijk relatief weinig impact hebben. Het grootste probleem is de flexibiliteit. Er zijn bij lange na niet genoeg geschikte mensen te vinden zijn die op korte termijn ineens ingeschakeld kunnen worden. Je kunt niet zomaar iedere werkloze inzetten voor dit soort productie. Het is geen ongeschoold personeel.

Natuurlijk, je kunt vast 2000 Amerikanen vinden die bereid zijn om op zeer korte termijn te verhuizen voor een tijdelijke baan. Maar, je kunt in geen enkel Westers land 25.000 geschoold personeel vinden die volgende week kunnen beginnen. En 25.000 is niets, Foxconn heeft 100.000 extra mensen ingehuurd alleen voor de iPhone 6. Dan is 30% van de productie in handen van Pegatron die ook nog eens vele tienduizenden mensen alleen aan de iPhone 6 hebben werken.

Kortom, tenzij je dit soort productielijnen verder kunt automatiseren en met veel minder personeel kan werken zul je dit nooit buiten AziŽ kunnen laten produceren.

Dit is wel leuk leesvoer als dit soort dingen je interesseren: NY Times: How the U.S. Lost Out on iPhone Work "Apple’s executives had estimated that about 8,700 industrial engineers were needed to oversee and guide the 200,000 assembly-line workers eventually involved in manufacturing iPhones. The company’s analysts had forecast it would take as long as nine months to find that many qualified engineers in the United States. In China, it took 15 days."

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 19 september 2014 18:06]

Alleen de assemblage toch?

Ze mochten er eerst alleen "assembled in the Usa" opzetten en niet "made in the Usa" omdat alles ready-made uit AziŽ kwam
Laatst een heel onderzoek geweest waarin wordt uitgelegd dat westerse landen mijlen achterlopen op de productiecapaciteit, snelheid en voornamelijk de kwaliteit.

A. We zijn er niet mee opgegroeid en komen niet in de buurt van de snelheid
van de bovengenoemde landen.

A. Gevolg, 500.000 iPhones op een dag tegen veel hogere kosten, meer personeel, mindere kwaliteit in Amerika laten produceren zou een domme zet zijn.

B. Wij westerlingen zijn er te lui en verwend voor om continue achter een loopband ipones in elkaar te schroeven. Ook doen we dit al jaren niet meer dus om een hele generatie te heropvoeden is wat overdreven.

Conclusie
Als een bedrijf alleen maar bezig is met werkgelegenheid creŽeren en vervolgens achteruit gaat in kwaliteit, snelheid etc dan zijn ze niet echt slim bezig. Het is altijd mooi geroepen, werkgelegenheden creŽeren maar op dit gebied zijn we niet kundig en te verwend geworden.
Made in Taiwan? Waar staat dat dan?

Er staat assembled in China. Dat is heel wat anders.

Misschien ben je niet van het feit op de hoogte, maar China erkent Taiwan niet als zelfstandige staat, maar als een afvallige provincie van de Volksrepubliek China.

Het lijkt mij sterk dat dat ergens op zou staan, ik heb het iig nog nooit gezien.

Kan me niet voorstellen dat Apple de Chinese overheid beetje tegen de schenen gaat schoppen door dit op hun producten te zetten.

Bij mij staat er iig op alle producten 'assembled in China'
Het ontwerpen van chips kost veel tijd en geld. Voordat een product goed genoeg is voor massaproductie, zijn er vele miljoenen geÔnvesteerd in arbeidskosten, testchips, licenties etc. Ook heb je een uitgebreid sales team nodig omdat je veel chips moet verkopen om de ontwikkelkosten terug te kunnen verdienen. Daarom zijn er niet veel bedrijven die zulke chips kunnen leveren.
Amerika loopt niet achter, Amerikaanse bedrijven hebben puur gekozen om hun tijd en geld te stoppen in andere producten.
NXP is een bedrijf wat ook gewoon een grote plant in de USA heeft staan. Bovendien hebben ze een Amerikaanse directie.

Het hoofdkantoor staat in Nederland, dus daarom ook beetje Nederlandse trots.

Denk je dat ook bv Shell geen raffinaderijen en fabrieken in de USA heeft? Ook Shell hoofdkantoor zit in NL.
Wat dat betreft is het wel ironisch en tegenstrijdig dat Apple de produktie van hun processor SoC van Samsung overgeheveld heeft naar TSMC in Taiwan.

Want Samsung heeft jaren geleden vele miljarden geinvesteerd in een gigantische chipfabriek in Texas, vooral om Apple processors te (mogen) maken. Amerikaanse werkgelegenheid dus. Nu de Apple produktie zo goed als weg is bij Samsung staat die fabriek waarschijnlijk grotendeels leeg (en wordt waarschijnlijk verbouwd tot DRAM fabriek of zo).

Referentie: http://www.cnet.com/news/...4-billion-in-texas-plant/
Je kan moeilijk verwachten dat Apple voor elk onderdeel een nieuw bedrijf gaat opstarten. Als de technologie in de VS beschikbaar was geweest dan hadden ze daar wel voor gekozen.
De technologie is (gedeeltelijk) ook wel in de VS beschikbaar, naar dat is nou niet meteen een reden om voor vendor X of Y te kiezen. Kostprijs, voldoen aan de specs etc. spelen hier een belangrijk rol.
Kwaliteit en leverbrtrouwbaarheid op grote schaal zijn voor Apple het belangrijkste. En echt goede leveranciers zijn zeldzaam.
De halfgeleidertechnologie is in de VS in elk geval beschikbaar. NXP heeft daar ook gewoon fabrieken staan, idem voor een hoop andere componenten, maar uiteindelijk is productie optimaal op de plaats waar de meeste toeleveranciers tegelijk een vestiging hebben. In de praktijk komt dat vaak neer op China. Prototypes kunnen in theorie wel gewoon in de VS gebouwd worden, daar tellen de overheadkosten wat minder.

Let wel, ik heb het dan nog niet over arbeidskosten die ook meetellen. In China kan het uit om veel met de hand te doen (relatief weinig kosten om een productielijn op te zetten), bij productie in de VS zal misschien iets meer gemechaniseerd moeten worden en in Europa nog wat meer (een van de specialismes van Philips). Mechanisering zal in China ook steeds meer zijn intrede doen, ik weet/vermoed sterk dat Hon Hai (een van de grootste OEM's van Apple) daar ook druk mee bezig is op de achtergrond.
Apple en hun marketing toch. De M7/8 worden zo in de picture gezet (alsof het speciaal is) terwijl het gewoon sensor hubs zijn. Zo hadden de snapdragon 600 en 800 series processoren reeds sensor hubs en ook de Atmel van in de Galaxy S4 is daar een voorbeeld van. Achja...
Er is een verschil wat een chip is (bv een microprocessor) en waarvoor deze wordt ingezet (bv als gateway). Daarnaast is er een groot verschil of zo'n 'sensor hub' een aparte chip is of niet, dit ivm het stroomverbruik .
Elke sensor hub is een microcontroller (co-processor als je wil) met een processor, geheugen en inputs/outputs. Deze kan idd apart zijn (zoals dat het geval is met de Atmel in de S4 volgens mij) of bij opdezelfde chip zitten (zoals bij de snapdragons en de A7/A8). Kwestie van functie ben ik van de Snapdragons niet zeker maar de Atmel van de S4 voerde exact dezelfde functie uit als de M7. De M7 en M8 zijn simpelweg sensor hubs (microcontrollers) niets speciaal aan.
Je mist het punt dat het uitmaakt of deze controller gecombineerd is met de core processor of niet. De proces technologie van een aparte controller kan dan geoptimaliseerd zijn voor low power en dat kan niet als deze controller geÔntegreerd is met de core processor.
Het is niet geÔntegreerd op de core processor eh. Alleen aanwezig op dezelfde chip. Dat is nu net het doel van een sensor hub. Dat verwerkt in low power die inputs.
Ze doen allemaal die marketing, en iedereen snap natuurlijk dat het gewoon onderdelen zijn die ingekocht worden. Ze zeggen ook helemaal niet dat het sensoren zijn van pure diamant met verbindingen van engelen haar. Sterker nog, ze geven alleen aan dat er een co-processor aanwezig is die dit allemaal hardware matig mogelijk maakt.

Waar ze marketing op doen is de functionele kant, de apps, de tools de mogelijkheden. En geef ze eens ongelijk, dat doet Samsung toch ook met hun hartritme sensor e.d.
Ik vind 1 GB werkgeheugen wel erg karig voor een toestel van § 700+. Mijn iPad Mini Retina sluit al regelmatig games vanwege een tekort aan werkgeheugen en ook worden tabbladen in Safari geregeld opnieuw geladen om RAM vrij te maken.

Wat mij betreft was 2 GB RAM geen overbodige luxe geweest, ongeacht hoe efficiŽnt iOS is. Zelfs mijn Galaxy S3 van ruim 2 jaar terug had al 1 GB RAM ...
Dit vind ik inderdaad vreemd, hoeveel scheelt het nou voor Apple? §10? Een schijntje vergeleken met 700 euro...
Vermenigvuldig dat met 100 miljoen iPhones, en het is plotseling wel significant.

Overigens scheelt het Apple (in kostprijs) veel minder dan §10, eerder een eurotje of twee (en nog een iets groter accu, want meer ram = meer energieverbruik).

Als je het hele proces en andere kosten toevoegt, spreek je over een verschil in verkoopprijs van enkele tientjes.

[Reactie gewijzigd door mohf op 19 september 2014 18:32]

Dan komt er ook 100 miljoen *§700 binnen he, dat vind ik zo'n kul argument.
Sterker nog, de VS versie van de S3 had al 2 GB (reden waarom die momenteel wťl op KitKat + Touchwiz kan draaien en dus de officiŽle update heeft gekregen).

Overigens is juist nu apart dat Apple vasthoudt aan 1 GB, nu ze langzamerhand meer multitasking opties toevoegen en met name resoluties ook omhoog gaan (1080P op de 6Plus). Dan loop je automatisch ook eerder tegen beperkingen aan bij gebruik van meerdere apps, zeker i.c.m. veel tabbladen in je browsers (vooral videos).

[Reactie gewijzigd door Jortio op 19 september 2014 22:36]

Ipad retina heeft nog hogere resolutie (2048x1536 vs 1920x1080), dus je argument klopt niet.

[Reactie gewijzigd door mohf op 19 september 2014 18:34]

Argument klopt wel degelijk in de context van de start van dit draadje: smartphones (specifiek de nieuwe t.o.v. de oude, zoals de 5S/5C). Dat de iPad retina met nog hogere resolutie tegen de limieten aanloopt zoals geschetst, als je veel apps tegelijk gebruikt en dan met name ook veel tabs in browsers e.d., is juist een teken dat de grenzen al waren opgezocht. M.a.w., goede kans dat bijv. de iPhone 6 Plus hier ook last van gaat krijgen met slechts 34% minder pixels.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 19 september 2014 19:30]

Step 6
This step may feature the improper use of a boomerang, performed either by professionals or under the supervision of professionals. Accordingly, iFixit must insist that no one attempt to recreate or re-enact any boomerang-related repairs performed during this teardown.
Ik heb gelachen gedurende de teardown! 8)7
Nederlands bedrijf is een heel ruim concept, Ikea, Een nederlands bedrijf :+
Hmm. Dit was al bekend voor de teardown?
" Beide iPhones komen volgende week vrijdag uit in Nederland en BelgiŽ."
eehm, nee. Beschikbaar voor pre-order volgende week. "Te bestellen vanaf 26 September"
Alleen de officiŽle Apple stores zullen enkele demo modellen hebben, maar de officiŽle leverdatum is er nog niet.
Preorder is vanaf de 19de, concrete levering 26e (voor de eerste levering). Waarschijnlijk heb je de datum van Apple's site af. Die verkopen geen pre-order producten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True