Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties

Microsoft heeft op het Mobile World Congress de Lumia 640 en Lumia 640 XL aangekondigd. Beide midrange-toestellen beschikken over een scherm met 1280x720 pixels, waarbij de XL-versie een 5,7"-touchscreen heeft en de 'normale' Lumia 640 het moet doen met een 5"-scherm.

De Lumia 640 en Lumia 640 XL komen op de markt als vervangers van respectievelijk de Lumia 630 en Lumia 1320. Beide nieuwe modellen bevatten werkgeheugen dat met 1GB dubbel zo groot is als bij de voorgangers. Ook bevatten beide toestellen een quadcore 1,2GHz Snapdragon 400-soc van Qualcomm. De opslag bedraagt 8GB, maar deze is uitbreidbaar middels een microsd-kaart.

Microsoft heeft de Lumia 640 een 5" ips-scherm gegeven met een resolutie van 1280x720 pixels, goed voor 259ppi. Ook is een 8-megapixelcamera aanwezig aan de achterzijde met een 28mm f/2,2 autofocus-lens. De camera kan 1080p-video's schieten met 30fps. De camera aan de voorzijde heeft een oplossend vermogen van 1 megapixel. De accucapaciteit bedraagt 2500mAh.

De Lumia 640XL heeft een 5,7" ips-scherm met eveneens een resolutie van 1280x720 pixels. Naast een 5-megapixelcamera aan de voorzijde is er een 13-megapixelcamera aan de achterzijde geplaatst. De accu heeft een capaciteit van 3000mAh.

Lumia 640Lumia 640XL

De prijzen voor de Lumia 640 beginnen bij 139 euro voor de 3g-versie en 159 euro voor de 4g-uitvoering. De 640 XL krijgt een adviesprijs van 189 euro voor de 3g-uitvoering en 219 euro voor de versie met 4g. De toestellen komen in vier kleurstellingen beschikbaar en zouden rond april op de markt moeten komen, terwijl er ook dualsim-modellen moeten verschijnen. De toestellen, die nog op Windows Phone draaien, zullen een upgrade krijgen naar Windows 10 zodra dit besturingssysteem later dit jaar uitkomt. Ook wordt Office 365 meegeleverd, dat een jaar lang gratis is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (143)

Specificaties van de Lumia 640: (bron, bron) (productvideo)

OS: Windows Phone 8.1 with Lumia Denim (op termijn upgrade naar Windows 10)
Scherm: 5” HD (1280×720, 16:9) IPS LCD, 294 PPI, Glance screen, Corning Gorilla Glass 3, Sunlight readability enhancements
Accu: 2500 mAh battery
Processor: 1.2 GHz quad-core Qualcomm Snapdragon 400 processor
Hoofdcamera: 8 MP AF, f/2.2, 28 mm, LED Flitser, Lumia Camera 5
Frontcamera: 1 MP FF, f/2.4
Opslag: 8GB + 30GB gratis OneDrive-opslag, micro SD tot 128GB
Geheugen: 1GB ram
Sensors: Accelerometer, Magnetometer, Proximity, Ambient Light Sensor
Connectiviteit: Bluetooth 4.0, micro-USB2.0, Micro SIM, A-GPS/GLONASS/BeiDou, DLNA, Miracast, WLAN 802.11 b/g/n/
Gewicht: 144 g
Afmetingen: 141.3 x 72.2 x 8.85 mm
Kleuren: blauw, oranje, wit, zwart (zwarte uitvoering is mat, de rest glimmend)
Prijs (ex. BTW): ¤139 (3g-versie) / ¤159 (LTE versie
Extra: 1 jaar gratis Office 365 op 1 telefoon, 1 PC en 1 tablet, 1TB Onedrive-opslag, maandelijks 60 Skype-belminuten.

Specificaties van de Lumia 640XL: (bron, bron) (productvideo)

OS: Windows Phone 8.1 with Lumia Denim (op termijn upgrade naar Windows 10)
Scherm: 5.7” HD (1280×720, 16:9) IPS LCD, 259 PPI, ClearBlack, Glance Screen, Corning Gorilla Glass 3, Sunlight readability enhancements
Accu: 3000 mAh battery
Processor: 1.2 GHz quad-core Qualcomm Snapdragon 400 processor
Hoofdcamera: 13 MP AF, ZEISS lens, LED-flitser, Lumia Camera
Frontcamera: 5 MP wide angle FF
Opslag: 8GB + 30GB gratis OneDrive-opslag, micro SD tot 128GB
Geheugen: 1GB ram
Sensors: Accelerometer, Magnetometer, Proximity, Ambient Light Sensor, SensorCore
Connectiviteit: Bluetooth 4.0, micro-USB2.0, Micro SIM, A-GPS/GLONASS/BeiDou, DLNA, Miracast, WLAN 802.11 b/g/n/
Gewicht: 171g
Afmetingen: 157.9 x 81.5 x 9.0 mm
Kleuren: blauw, oranje, wit, zwart (witte uitvoering is mat, de rest glimmend)
Prijs (ex. BTW): ¤189 (3g-versie) / ¤219 (LTE versie
Extra: 1 jaar gratis Office 365 op 1 telefoon, 1 PC en 1 tablet, 1TB Onedrive-opslag, maandelijks 60 Skype-belminuten.

Beide telefoons hebben on-screen navigatiebuttons en beide zijn dual-sim. Een dedicated camerabutton ontbreekt.

Voor de mensen die de live-stream willen terugkijken: link

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 2 maart 2015 14:57]

En toch jammer dat er een qualcomm 400 in zit... Ja het werkt soepel, maar toch...
Je weet dat het om budget toestellen gaat toch? 8)7
Ik heb de livestream bekeken en er vielen me een aantal dingen tegen:

- De naamgeving van de Lumia's gaat nu door de war lopen met de toevoeging XL. Noem hem dan gewoon Lumia 645.
- Ik had eigenlijk meer verwacht van Microsoft tijdens MWC '15. Meer (high-end) toestellen of een Surface mini. Een beetje karig zo, wat mij betreft.
- De UI die in Windows 10 voor Phones heel erg op andere OS'en gaat lijken. Het unieke gaat er zo echt uit. Ik mis het minimalistische, wat juist zo onderscheidend is voor Windows Phone. Als deze trend echt doorzet kan ik niet anders dan overstappen op een ander platform. Erg jammer, want ik ben groot fan van hoe de UI nu, in WP 8.1, is.
- Ze laten veel dingen zien die niet nieuw zijn, zoals de Surface Hub, en oud beeldmateriaal van de Hololens. (wat me overigens een erg gaaf apparaat lijkt)

Wat ik wel goed vond:

- de prijsstelling van de Lumia's. Die kunnen best wel een succes worden met deze specs.
- bij aankoop van de nieuw Lumia's gratis 1 jaar Office 365 (op 1 telefoon, 1 PC en 1 tablet), 1TB OneDrive en 60 Skype- belminuten per maand
- een opvouwbaar draadloos toetsenbord voor PC, tablet en smartphone. (bron) Compatible met Windows (Phone), OS X, Android. (preview van Mywindows.nl)
- Steven Elop maakte overigens bekend dat nieuwe high-end toestellen later dit jaar aangekondigd gaan worden.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 2 maart 2015 13:11]

Een echt high-end toestel zal waarschijnlijk pas tegelijk met Windows 10 geïntroduceerd worden. Daarnaast is de Lumia 930 bijvoorbeeld ook nog niet eens zo heel oud. De presentatie van de Lumia 930 was begin april 2014, dus is ook nog geen jaar oud.

Ik ben het wel met je eens dat ik graag een high-end toestel van Microsoft had gezien, maar ik denk dat ze meer impact kunnen halen als ze dit tegelijk doen met de presentatie van Windows 10.
De Lumia 930 is niets meer dan de Lumia Icon, die net iets meer dan een jaar geleden werd voorgesteld. In mijn ogen dus wel tijd voor een 940. Maar ik kan begrijpen dat ze daarmee wachten. Het marktaandeel daar is voor het verwaarloosbaar en het releasen van een toestel dat slechts een update van de 930 is zal niet opwegen tegen het releasen van een toestel gelijk met Windows 10 (en hopelijk wat unieke eigenschappen).
De Lumia 930 is niets meer dan de Lumia Icon, die net iets meer dan een jaar geleden werd voorgesteld. In mijn ogen dus wel tijd voor een 940. Maar ik kan begrijpen dat ze daarmee wachten. Het marktaandeel daar is voor het verwaarloosbaar en het releasen van een toestel dat slechts een update van de 930 is zal niet opwegen tegen het releasen van een toestel gelijk met Windows 10 (en hopelijk wat unieke eigenschappen).
Toch zijn Flagship telefoons belangrijk. Ze generen extra aandacht en laten zien wat er allemaal kan met een OS.

Overigens WP OS blijft natuurlijk raar met zijn OS, de laatste (Nederlandse) update is er nog steeds niet voor de duurste WP telefoon: de Nokia 1520. Terwijl hij al 3 maand verkrijgbaar is voor een budget toestel als de 520. Geeft niet veel vertrouwen voor de toekomst...
Voor de 1520 rolt de Denim update op dit moment in India, dus Europa zal niet lang meer duren. Microsoft had zich tot doel gesteld om alle Lumia's te updaten voor eind februari. Helaas niet helemaal gelukt dus. http://www.windowscentral...-lumia-1520-and-930-india
Bedankt! Overigens de 930 update is er inmiddels een week of 2 voor Nld. Ik blijf het een idiote policy van MS vinden op de juist de duurdere toestellen in de kou te laten staan in gehele gedeeltes van de wereld.
Dat ligt aan de providers. Omdat de goedkopere modellen meer verkocht worden, krijgen die prio. Microsoft gaat de PfD daarom aanpassen zodat de firmware in die OS update zit.
Ik kreeg die al op 16 januari op mijn 930 binnen (Tele2).
Ze zullen tegelijk met Windows 10 zeker een nieuwe toptoestel willen lanceren maar ze hadden de keuze uit de 9xx en 10xx series. Een opvolger van de 10xx had dus wel gekund.
De 930 was bij introductie al zeker een jaar op de amerikaanse markt beschikbaar als Lumia Icon en dus zeker niet een recent ontwerp. Desondanks heb ik een 930 aangeschaft na een teleurstellende ervaring met de veel te grote 1520 en ben er erg tevreden mee.

Ik zou echter graag een highend opvolger willen zien die wat subtieler is gestyled en dunner en vooral lichter is dan de bulky 930.

Wat de aangekondigde 640's betreft, ik denk dat dit toestel een zeer aantrekkelijke aanbieding gaat worden voor mensen die Windows 8/10 willen proberen en niet gelijk terug willen vallen naar de 535. Een fatsoenlijke resolutie, een redelijke soc (snel zat voor wp) en voldoende geheugen. Als de helderheid van het scherm beter is dat die van de 535 (die het in daglicht echt niet lekker doet) dan hebben ze een winner denk ik! :)
Een echt high-end toestel zal waarschijnlijk pas tegelijk met Windows 10 geïntroduceerd worden. [...]
Elop zegt in zijn praatje ook dat ze nog andere toestellen incl. "in the flagship tier" gaan aankondigen wanneer Windows 10 wordt gereleased. Sowieso was het al niet te verwachten dat ze iets bijzonders gingen aankondigen op MWC. Dat houden ze wel voor zich tot BUILD 15 en de launch van Windows 10.
Wat bedoel je dat het steeds meer lijkt op andere telefoons? Het heeft nog steeds de 'tegeltjes' interface?
Windows Phone is meer dan alleen die tegeltjes het geheel Segoe UI font, grote teksten, veel horizontaal scrollen, hubs en met de komst van 8.1 het parallax effect etc etc al met al een eigen smoel. En het lijkt er met Windows 10 een beetje op alsof ze 'veilig' willen spelen dus meer op de concurrent willen gaan lijken. En ik zeg 'lijkt' omdat de versie die nu rond gaat nog enorm vroeg is om een echt oordeel over te hebben.
- Hamburgermenu en navigatie bovenaan in plaats van onderaan, met een navigatiebalk in kleur in plaats van zwart.
- Zoek- en adresbalk van nieuwe browser bovenaan in plaats van onderaan. (zeker met grote schermen erg onhandig.
- iconen in instellingenmenu, wat afbreuk doet aan de consistentie.

Wat hier niet te zien was, maar wel in eerdere demo's van Windows 10:
- andere toggle's voor opties, nieuw en oud kris-kras door elkaar gebruikt.
- Als het thema op zwart staat alsnog witte menu's (ook afbreuk aan consistentie)

Ik weet dat het nog maar om een TP gaat, maar ik vrees dat het zo gaat blijven. Het is het probleem van het idee van de "Universal Apps". De apps hebben op de telefoon hetzelfde uiterlijk als op de PC. Het is dus kiezen: of de layout met de kleurrijke apps van de PC, of het rustige, minimalistische design van Windows Phone.
Ik ben het met je eens wat betreft de nieuwe huisstijl. We gaan van modern en luchtig (wp 8.1) naar archaïsch en benauwend (Windows 10). Ik hoop echt dat ze zich nog bedenken, ze doen er echt alles aan om hun usp's om zeep te helpen en zo veel mogelijk op ios en android te lijken. Erg jammer.
Tja, wat voor de een een USP is, is voor de ander een afknapper. Ik vind de modern UI stijl om te kotsen, en ben juist blij dat men richting beter design gaat (wat subjectief is). Bestaande WP fans zullen daar ongetwijfeld anders over denken.
Maar baseer je jouw mening op screenshots? of video/hands-on? Ben gewoon benieuwd, want zelf vind ik de screenshots van 8.0 en 8.1 nooit zo goed en vind ik de hands-on juist erg goed.
Ik baseer mijn mening op hands-on, van zowel modern ui op de desktop, als de Lumia 635.
Zaken die ze nu veranderen zoals de adresbalk verplaatsen naar de bovenkant van het scherm vind ik echt vreselijk.
De adresbalk beneden is op een telefoon veel beter.

Ik vind dat veranderen wel degelijk een design verslechtering.
- De UI die in Windows 10 voor Phones heel erg op andere OS'en gaat lijken. Het unieke gaat er zo echt uit. Ik mis het minimalistische, wat juist zo onderscheidend is voor Windows Phone. Als deze trend echt doorzet kan ik niet anders dan overstappen op een ander platform. Erg jammer, want ik ben groot fan van hoe de UI nu, in WP 8.1, is.
Dus je vind het erg dat de UI meer begint te lijken op andere platformen, en daardoor voel je je verplicht om over te stappen naar een van die andere platformen? :)
Jazeker, omdat de andere platformen meer volwassen zijn, wat mij betreft. De UI van WP8.1 is echter iets wat mij op dit moment nog bij WP houdt, omdat het zo fijn werkt.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 2 maart 2015 12:53]

Ben ik helemaal met je eens. Ik vind Windows Phone nog steeds prachtig voor mij was dat ook de stap van de Zune (waar de introductie van Segoe was) naar de Zune HD en van daar naar WP7 en niet omdat het een smartphone was maar omdat ik al helemaal gewend was aan de interface. De Modern UI (toen nog Metro) is voor mij de reden dat ik WP gebruik. Als het precies hetzelfde eruit zag als de concurrent (icon grids) dan zou ik niet weten of ik wel een Windows Phone had gehad het design trekt mij gewoon.

Het design van Windows 8/10 op desktop vind ik dan weer een stuk minder ;) Dat is dan ook niet de echte Modern UI (die we kennen van WP!) en helaas gaat Windows Phone er met W10 wel zo'n beetje uitzien. Erg jammer!
Surface heeft altijd eigen launch-events, en de high-end Lumia modellen komen later dit jaar als Windows 10 gelanceerd wordt. Het is ook logischer om te wachten met nieuwe Surface modellen tot Windows 10 komt, helemaal gelet op de het feit dat de Surface Pro 3 het nu nog prima doet in de markt.
Voor 139 euro wil ik best Windowes phone testen, staat daar versie 10 op?

"De camera aan de voorzijde heeft een oplossend vermogen van 1 megapixel" Dat is wel heeeeeel weinig! Leven we in 2001?


"Beide nieuwe modellen bevatten werkgeheugen dat met 1GB dubbel zo groot is als bij de voorgangers." Ook dit is wel aan de hele lage kant hoor? maarja.. voor 139 euro?

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 2 maart 2015 10:31]

1 megapixel als frontcam is voor 99% van de smartphonegebruikers voldoende. Het grootste gedeelte gebruikt hem niet en voor de skype/videobel gebruiker voldoet die 1 megapixel frontcam prima. Dan blijft alleen de puber die graag "high quality" selfies maakt nog over ;)
Onzin, 1 megapixel is helemaal niet voldoende voor skype/video bel, dit is gewoon VGA kwaliteit en heel erg onscherp, dit zie je terug bij elke smartphone.

Dit is niet bedoeld voor HD videocalling
Vergis je daar niet in hoor, VGA is 640x480, oftewel 0,3MP
1MP zal ongeveer 1280x720 zijn, ofwel rond HD en in principe (puur qua resolutie gezien) meer dan genoeg voor video.
Zelfs Full HD is "slechts" 2MP...

De meeste selfies die worden gedeeld op Facebook Whatsapp enz worden niet eens gedeeld in >1MP... En 13MP foto wordt bij verzenden via Whatsapp automatisch geschaald naar 1032x772=0,8MP
De toestellen, die nog op Windows Phone draaien, zullen een upgrade krijgen naar Windows 10 zodra dit besturingssysteem later dit jaar uitkomt.

:)
Versie 10 komt er op. is niet direct bij de launch. Misschien dat de preview die al wel op de 630 kan, ook meteen beschikbaar is op de 640. Maar je kan windows phone ook testen met een lumia 435 of bijvoorbeeld de 535 http://tweakers.net/product/412613/microsoft-lumia-535/
Voor windows phone is 1 gb ram meer dan genoeg. Het is veel minder hongerig naar RAM dan bijvoorbeeld android.
Windows 10 is nog niet uit, er is momenteel een insider programma waarmee mensen een preview kunnen draaien.
1gb is misschien wel weinig voor de gemiddelde android telefoon (correct me if i'm wrong) maar WP heeft niet veel nodig. Mijn lumia 630 loopt helemaal vloeiend met 512. De preview versie van WP 10 hapert soms iets maar dat zal wel opgelost worden in de definitieve versie.
Ter vergelijking, iPhone 6 heeft ook 1 Gb ram. Hoor je niemand over :)
Zie ik dual sim in die plaatjes?

Lijkt er wel op (geen idee betrouwbaarheid) http://www.allaboutphones...-en-lumia-640-xl-aan.html

[Reactie gewijzigd door jemson op 2 maart 2015 10:29]

Ja, volgens mij vergeet tweakers twee belangrijk punten: dual-sim, zowel 3 als 4g en beiden toestellen beschikken over Glance.
Volgens mij werd er ook nog 1 jaar office365 gratis bij aangeboden, maar dat weet ik niet meer zeker.

[Reactie gewijzigd door geenstijl op 2 maart 2015 10:32]

dat laatste staat, inclusief een gratis extra 'een', in de laatste zin van het artikel...
Deze toestellen wel, maar er is een paar centen bespaard om geen glance te hebben op de 930..... zucht.

Elke Lumia zou glance moeten hebben IMO, daar niet van. Maar geinig dat er meer budget lumia's zijn met glance dan high end.
Deze toestellen wel, maar er is een paar centen bespaard om geen glance te hebben op de 930..... zucht.

Elke Lumia zou glance moeten hebben IMO, daar niet van. Maar geinig dat er meer budget lumia's zijn met glance dan high end.
Volgens mij had dat niet zoveel te maken met besparen, maar meer met het feit dat er simpelweg geen Amoled schermen leverbaar waren met ingebouwde 'display memory'.
In dat geval zou het een grote blunder zijn van Microsoft.
Mijn Lumia 820 van 3 jaar(?) terug heeft amoled en uiteraard Glance.

Glance is een geweldige feature en is eigenlijk de enigste reden dat ik de Lumia 735 overgeslagen heb. En zo zullen er wel meer mensen zijn.
Volgens mij hebben de Lumia 930 en 730 een hogere resolutie dan de Lumia 820. Om dus wat duidelijker te zijn: er was geen hoge-resolutie Amoled scherm met display memory leverbaar.
Waarschijnlijk was het dan de combinatie van 1080p en amoled. De 1020 had een 720p amoled scherm met glance, en de 1520 met een 1080p ips scherm ook. Imo hadden ze dan eigenlijk voor een ips scherm als in de htc one moeten kiezen, aangezien die ook een vergelijkbare technologie gebruikte (DotView).
Mja maar dan moet je je weer afvragen of daarvan genoeg schermen geleverd konden worden (voor acceptabele prijs).

Ik vind het zelf ook erg jammer, maar je doet er weinig aan.
Die waren er wel, maar zulke schermen zijn schaarser en dus duurder.

Het was van wat ik er van meegekregen heb voornamelijk een kosten kwestie.
Er is niks bespaard op de 930, het scherm is echt heel erg mooi, maar het komt door het AMOLED scherm die geen geheugen heeft waardoor Glance niet mogelijk is. Dus de techniek achter Glance is gewoon niet mogelijk op het scherm van de 930. http://www.windowscentral...not-have-glance-heres-why

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 2 maart 2015 11:00]

Toch wel, de Nokia N9! Die had een Amoled én Glance :)
Dat klopt alleen die van de 930 kan het niet staat ook in de link. :) Het ligt idd niet aan het AMOLED scherm maar aan die in de 928 en de 930 (en volgens mij was er nog een toestel die geen Glance had maar daar kan ik even niet op komen)

edit: Even opgezocht de Lumia 730/735 heeft ook geen glance

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 2 maart 2015 11:07]

Oh, had die N9 al WP8.1, was die zijn tijd zo ver vooruit?
Nope, maar wel dezelfde techniek voor het Glance scherm. Sterker nog, het Glance scherm van de Windows Phones is gebaseerd op die van de N9, net als het ontwerp van vele Lumia's :)
Ja, de 4G versie komt er in enkele en dubbele sim:
Specificaties 640 LTE Dual-SIM

Wel jammer dat je na een jaar niet meer gratis gebruik kunt maken van alle Office functies:
[quote[ook wordt Office meegeleverd, dat een jaar lang een gratis is.[/quote]
Office op de telefoon zelf zal wel gratis blijven, alleen kan je na een jaar geen gebruik meer maken van Office 365 (dus de hele Office suite incl desktop apps).
Dual sim 3G, single sim LTE en dual sim LTE, volgens Ars Technica.
Jup,

Dual Sim voor 3G en 4G varianten.

Bron: http://news.microsoft.com...ou-prepared-for-anything/ (laatste puntje)

[Reactie gewijzigd door ruudkobes op 2 maart 2015 10:32]

Ja het lijkt alsof de tiles al wat gescrold zijn, maar de icoontjes in de taakbalk lijken inderdaad dual sim aan te geven. http://www.windowsphone.c...he-icons-on-my-phone-mean
waarschijnlijk moet je dan wel weer wat meer betalen dan de bedragen die in dit bericht staan, maar goed. Het is een mooie feature.
720p op dit formaat is toch wel aan de lage kant... Maar gezien de prijs niet verwonderlijk.
Voor de Lumia 640 valt dit wel mee met 259 ppi? De iPhone 6 kan absoluut high end beschouwd worden en heeft 'slechts' 326 ppi, wat maar 26% meer is. Op een gegeven moment zitten er wel genoeg pixels op een scherm en gaan meer pixels je alleen maar tegenwerken in de accuduur.

259 ppi voor 139 (3G) of 159 (4G) euro vind ik een hele mooie deal.
Maar op de Lumia 640 XL is de ppi nog veel lager... Dat is vergelijkbaar met een toestel van enkele jaren terug.
Vergelijkbaar met een toestel van 600+ euro ja. Wil je full HD dan moet je gewoon meer betalen, dat is gewoon overal zo.

Verder is PPI minderbelangrijk dan de dichtheid van de pixels, dat is iets wat vaak slecht is op goedkope toestellen. Dus je zal hem eerst moeten zien om echt te kunnen zeggen of het beeld een probleem is of niet.
Maar vergis ik mij nu? PPI is toch de dichtheid van de pixels? Points per inch
Sorry ik moet het misschien duidelijker maken.

PPI is Pixels Per Inch, maar dan gaat het er nog om hoe groot die pixels zijn en hoe dicht ze op elkaar zitten.
Er is niets mis met 720p op 5 inch, echter zijn die budget toestellen vaak zo lelijk, omdat er zoveel ruimte zit tussen de pixels, dit maakt het ook dat je de pixels duidelijk gaat zien, zelfs wanneer er helemaal geen randen of iets zijn, je ziet dan het zwart tussen de pixels.
"je ziet dan het zwart tussen de pixels........"

Kijk eens dit filmpje in HD, als je zwart ziet rondom de pixels (bij 294 ppi) zijn jouw ogen waarschijnlijk niet meer te redden...... ;)
(aangenomen dat je HD kan kijken en geen HD kijkt op een 720p scherm....)

Om het duidelijker te maken; 294 ppi zijn tweehonderdvierennegentig pixels per strekkende inch.
Apple noemt zijn 5 met 326 ppi reteretina-goed, en zo zou mijn 334ppi 1020 dus ook een retinascherm hebben.
Dat zegt het over de grootte van de pixels.
Heb je namelijk grotere pixels dan krijg je een lagere ppi omdat er minder pixels in die inch passen.
Heb je kleinere pixels dan is de ppi hoger.

Maar 294 ppi met kleine of grote pixels bestaat niet. ;)
Bij 294 ppi is elke pixel 25,4/294 = 0,086 mm groot.
En je moet echt goeie ogen hebben om die nog geen tiende millimeter `(11,6 pix/mm) apart te kunnen onderscheiden, laat staan daar nog zwart tussen te kunnen waarnemen. ;)
Omgekeerd is het 5"(diagonaal) scherm van 1280 x720 bij terugrekenen 1280/294 = 4,35 inch/11,05cm hoog en 720/294 = 2,45 inch/ 6,22 cm breed met dus een schermdiagonaal van 4,99 inch/12,68 cm (Pythagoras).
Oke ten eerste zie je in dat filmpje niet het beeld van die telefoon. Die hele telefoon + interface is computer geanimeerd.

Ten tweede begrijp je niet waar ik het over heb.

Ik geloof je wanneer een pixel de ruimte gebruikte van 0,086, maar dat zegt nog niets over hoe groot de pixel zelf is en hoeveel zwart er omheen zit.

Nog niet duidelijk? Pak je telefoon en focus hem op je monitor, of ga gewoon zo dicht mogelijk op je monitor zitten, wat zie je? Wat je zou moeten zien is bijvoorbeeld een witte pixel, met daar omheen zwart (of wanneer je het met je telefoon doet, moet je rgb pixel zien en zwart), dat zwart is de ruimte tussen de pixels in. De pixels sluiten namelijk niet 100% aan.

Resolutie maakt dus uit hoe scherp iets precies is, maar het zijn de zwarte lijnen die een scherm mooi of lelijk maken in dat opzichte, tenminste naar mijn mening.
Ik heb hier trouwens nog een oude Nokia, lage PPI, maar de pixels zitten zo strak op elkaar, dat zolang je geen tekst leest, dat het scherm er heel mooi uitziet.
Ik snap je prima.
Doe wat je me aanraadt; Als jij tussen 11, 6 pixels per millimeter nog zwart ertussen ziet zit je logischerwijs te dicht op je scherm
Probeer eens die 134 stippen op een vierkante mm (=294 ppi) te onderscheiden of leef je eens uit met een speldepunt op een vierkante millimeter en kijk hoeveel je er kan zetten,
Je maakt mij niet wijs dat jij dat onderscheidt (of er één groot gat van maakt) en dan ook nog zwart ertussen waarneemt. :X
En de iPhone 6 is zeker wel mooi met bijna 13 pixels per mm (326ppi), en dan zie je ze niet meer individueel??? |:(

Zoals je mij aanraadt de individuele pixels op mijn beeldscherm op te zoeken. 8)7
Bijna alle gewone beeldschermen hebben veel minder ppi, mijn full HD 1920x1080/40" tv is bijvoorbeeld maar 56 ppi (2,2/mm).
Superbeeld vind iedereen.....
Maar logisch dat je de pixels kan gaan zien, maar zit je dan niet veel te dichtbij of heb je wellicht een verkeerd scherm voor jouw gebruik?

Zit je zelf trouwens altijd zo dichtbij??
Da`s niet goed hoor. ;)
Even langs Eyewish?? :+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 3 maart 2015 01:36]

Maar op de Lumia 640 XL is de ppi nog veel lager
Nee, de XL heeft 259PPI

De gewone 640 heeft 294 PPI
http://lumiaconversations.microsoft.com/2015/03/02/640/
326ppi is voldoende om geen afzonderlijke pixels meer te zien. Bij 259ppi zie je ze duidelijk wel.
Duidelijk is een beetje overdreven, vind je zelf ook niet?
Jij kan duidelijk binnen een millimeter 10,2 pixels (104/mm²) onderscheiden? _/-\o_

Of speel je de retina kaart uit, en is alles lager dan de iPhone 5/6 resolutie duidelijk zichtbaar omdat Apple dat zegt? (voor 3x de prijs van de 640, want iets kleinere phablets (4,7") zijn er pas sinds de 6)
Ja maar 326 ppi kost 700 euro en 259 ppi 139. Dus wen absurde vergelijking, het gaat hier om we goedkope telefoon, Samsung of elk ander merk geven ook geen full HD voor 150 euro. Daar over klagen is dus totals onzin
Ja precies dat is 40 euro meer. Een telefoonschermpje kost voor telefoonboer ongeveer 30 Euro, voor een scherm alla s5 is dat 45 euro. Dus eigenlijk niet te vergelijken.
Een iPhone 6 heeft slechts 750p voor een prijs die meer dan drie keer zo hoog is. Dat schijnt iedereen normaal te vinden.
Ik niet, hoor :)

10-15% van de totale markt is ook niet iedereen :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 maart 2015 11:14]

Ik denk dat het in Nederlamd wel hoger ligt dan 5% Moet wel gezegd worden dat ik nog heel veel iPhones 4/4 zie.
Het verbaast me eigenlijk hoe weinig toestellen er de dag van vandaag te krijgen zijn voor 200 euro, 4 à 5 inch, 720p scherm en 4G. Je hebt enkel de Moto G 4G (oud model), Huawei G740 en de Lumia 735 die bij de meeste mensen een belletje doen rinkelen. Anders dien je al naar minder bekende merken over te stappen.
Ik vind je opmerking dus onterecht...
De resolutie is niet zo hoog naar het is gelukkig wel een ips scherm. Beeldkwaliteit word door meer bepaald als de resolutie en het feit dat er een ips scherm in zit beloofd op andere vlakken genoeg. Goede zwart waardes zijn bv op een wp toestel imo veel belangrijker doordat er veel zwart in mui zit.
Ik heb nu wel een beetje spijt van mijn L535... Zeker geen slecht toestel, maar voor drie tientjes meer die 640 3G was zeker een waardevolle upgrade geweest. Ach, anders had ik nu een dikke maand zonder telefoon gelopen, en deze bevalt ook prima. Toch prachtige toestellen voor de prijs, hoop dat ze aanslaan en veel mensen richting wp krijgen. Wel een beetje jammer dat ze nog bij S400 hangen en geen S410 hebben gebruikt, maar then again: je kan niet alles hebben :)
WP 8.1 ondersteund gewoon geen 64 bit processors. Ik neem aan dat we bij W10 die overstap wel kunnen gaan maken.
Er zijn al toestellen met 64 bit processors die Windows Phone draaien
Welk WP toestel heeft dan een 64 bit processor?
Bijvoorbeeld de Yezz Billy 5S LTE die in januari is uitgekomen.
De versie die daar nu van is uitgekomen is een versie met een SD400 (32bit). Er komt een W10 variant van met een SD410: http://www.gsmarena.com/yezz_billy_5s_lte-6923.php.
Onjuist. Windows Phone is gemaakt op de NT kernel en die draait gewoon op x64. Dat er (nog) geen x64 WP toestellen zijn is een ander verhaal :)
Ik heb het wel over ARM based 64-bit. x64 is de 64 bit variant van x86.
Dat is een goeie. Dat is waarschijnlijk ook waarom ze nu nog geen flagship lanceren, je gaat nu geen 32-bit flagship uitbrengen. Ze wachten tot de release van windows 10 voor ondersteuning voor alle bruutste en laatste tech, om zo een geweldige release te maken.
Ik zit met het zelfde. Heb net 3 weken een lumia 535, hoor ik dit nieuws. Waarschijnlijk heb ik dus in mei een andere telefoon. Want het scherm (ik kom van een 520) valt me flink tegen. Net zoals de accu duur. Verder is die touchscreen bug behoorlijk irritant. Ik hoop wel dat ze die tenminste oplossen voor die tijd.
Ik heb hetzelfde. Het scherm ben ik wel aan gewend, maar de hogere resolutie op deze 640 is zeker niet mis. Accuduur is prima voor mij (ik kom overigens ook van een L520), en de touchscreen bug heb ik niet heel veel last van. Daarnaast las ik dat er weer een update aankomt binnenkort, dus dat is mooi :)
Van die update heb ik nog niet gelezen. Ik heb zelf ook een 535 en juist wel enorm veel hinder van het touchscreen probleem, het ding reageert de helft van de tijd niet goed op multitouch en spookt als een gek. Ik laat 'm vandaag ophalen voor RMA, de telefoon is vaak simpelweg onbruikbaar en dat irriteert mateloos. Ik las dat het erg per exemplaar verschilt en ook verschil zit tussen hardwareversie v3.0.0.0 en v5.0.0.0.

De Lumia 640 lijkt mij een heel stuk aantrekkelijker, ik had hier ook liever op gewacht :P Mooi een scherm met wat hogere resolutie, betere camera aan de achterzijde die in 1080P video's opneemt inplaats van 480P, al is bij de normale 640 de front camera maar 1MP maar dat boeit me niet zoveel. Ben benieuwd of de 640 (XL) helemaal "touchscreen-gezever"-vrij blijft.
Ik heb een tip voor je :)

Ik heb vorige week mijn 535 via de microsoft support side aangemeld voor een reparatie, nadat ik ook sinds de aanschaf van mijn 535 hinderlijke touchscreen issues had.

1. DHL haalt je pakketje heel netjes op.
2. De reparatietoko heeft het gehele scherm kostenloos vervangen (valt toch binnen de garantie)
3. Toestel binnen een week terug.

Mijn 535 werkt nu als een malle, dus zeker aan te bevelen om je hele scherm gewoon te laten vervangen in de garantie.

http://www.microsoft.com/.../lumia535/troubleshooter/
Even door de lijst heen klikken met vragen om vervolgens aan te melden voor reparatie.

succes!
Thanks :) ik had 'm zaterdag al aangemeld, volgens mij wel via een iets andere weg maar het mailtje wat ik kreeg was ook van die Bertelsmann.de, wat ik ook in jouw link zie staan. Hij wordt vanmiddag via UPS opgehaald, hopelijk wordt het probleem net zo mooi opgelost als bij jouw telefoon. Vind het wel slecht dat er zoveel mensen zijn met dit probleem, toch best een slechte kwaliteitscontrole eigenlijk dan bij MS. Ik ben daarom ook zo benieuwd of dat met deze nieuwe 640 serie beter is :)
Ook wordt Office meegeleverd, dat een jaar lang een gratis is.
Wat? Office op Windows Phone is altijd gratis.
Wat? Office op Windows Phone is altijd gratis
Daarnaast dus ook gratis op één PC en één tablet, inclusief 1TB Onedrive storage. En daarnaast maandelijks 60 Skype-belminuten. Dat alles voor één jaar.

[Reactie gewijzigd door matroosoft op 2 maart 2015 10:44]

Leuk gedaan van MS. Denk dat ze heel slim bezig zijn met dit soort telefoon. Scherpe prijzen leuke specs, 1 jaar lang gratis office en opslag. Dat je daarna moet betalen ik ook bij vele andere zo.

De specs zelfs zijn leuk, geen qhd scherm dat accuduur vreet maar gewoon een leuk beeldscherm dat goed te gebruiken is. De prijs is helemaal leuk. Genoeg mensen die geen 4000 tot 8000 euro voor een telefoon willen uitgeven.

Ben heel benieuwd of MS met windows op de telefoon markt nu gaat scoren. Ik hoop er op als tegenwicht tegen google android.
Genoeg mensen die geen 4000 tot 8000 euro voor een telefoon willen uitgeven.
Ik denk dat er niemand is die 4000 tot 8000 euro voor een telefoon wil uitgeven...
typefoutje klote toetsenbord 0 blijft hangen, moet natuurlijk 400 en 800 zijn 8)7
Office 365 is toch voor maximaal 5 devices per user?
In dit geval niet. Als alle gezinsleden in een huis ieder jaar een nieuwe Windows Phone kopen, heb je alsnog voldoende licenties. :)
Lumia 640 and Lumia 640 XL also come with a one-year subscription to Office 365 Personal, which includes the latest Office applications (Word, Excel, PowerPoint, Outlook and OneNote) on the Lumia as well as on one PC or Mac and one tablet, plus 1TB of OneDrive storage, and 60 free minutes of Skype Unlimited Worldwide calling per month
http://news.microsoft.com...ou-prepared-for-anything/
Ik lees hier:
Enjoy a full, installed Office experience across PCs, Macs, Windows tablets and iPad® and Android™ tablets, and most mobile devices. Each user can install Office on 5 PCs or Macs, 5 tablets (Windows, iPad, and Android), and 5 phones.
https://products.office.c...fice-365-business-premium

Dit geldt voor Business Premium en E3.
Precies. Maar hier geldt Office 365 Personal.
Het gaat hier om een jaar lang Office 365.
Ah. Dat... had Tweakers iets duidelijker mogen vermelden.
De XL heeft een fijn grote accu voor zijn budget van rond de 200 euro!
Maar de huidige heeft toch 3400? Die vond ik al licht genoeg, vooral door de gewichtsverdeling en zijn formaat.

Die nieuwe naamgeving verrast me wel. Van een hoog nummer, 1320, naar een laag, 640 XL.Wel een stuk beter te begrijpen nu dat het een midrange telefoon is. 900 en hoger moet gewoon voor de high end zijn.

Hopelijk zakt de prijs snel en dan is het een heerlijke GPS.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 2 maart 2015 10:31]

600 is nog low, 700 en 800 zijn mid.
600 begint nu op het randje te liggen, zeker nu ze de 4XX serie begonnen zijn. Denk dat je ze beter als volgt kan zien:
10XX High end, camera oriented
9XX High end
8XX Affordable flagship (Higher mid range)
7XX Mid range
6XX Lower mid range
5XX Higher low end
4XX Low end
Eindelijk een mooie opvolger voor de 620. De 630/635 had een upgrade moeten zijn maar dumpte vervolgens wel de flitser, autofocus, lichtsensor, het kompas, NFC, frontcamera, en nog een berg features. De resolutie en CPU kunnen dan beter zijn, maar dat ging ten koste van alle andere features die het zo'n complete telefoon maakte voor zo'n lage prijs.

Dit ziet er beter uit: veel features, nog steeds een lage prijs. Alleen jammer dat ze de fysieke terug-, start- en zoekknoppen niet ook hebben teruggebracht, en het grootste gemis: geen hardware cameraknop.

Toch, als die 620 het dan eindelijk een keer begeeft is dit eindelijk een mooie upgrade.
True, waar, not false! Ik heb hier ook nog een 620, wat echt een fantastisch toestel is, maar nodig vervangen moet worden. Ik heb ook de 630 liggen, maar die heb ik door het ontbreken van veel onderdelen die jij benoemd nooit ingezet voor dagelijks gebruik. Welkom 640 ! :*)
De 620 is lekker klein. Ik ben ouderwets, en ik doe dus nog steeds mee met de race om een zo'n klein mogelijk toestel te hebben.

Mijns inziens waren de iPhone 3G(S) en de Lumia 620 de allerfijnste telefoons qua formaat.

Is de 640 ook nog steeds zo lekker klein?
Helaas, 5" scherm ten opzichte van de 3.8" van de 620. Nu wordt de schermdiagonaal sowieso langer omdat de onderste drie knoppen ook on-screen zijn, maar dan nog lijkt hij me weer een stukje groter.

Van mij hoefde dat ook niet inderdaad, de 620 is perfect qua broekzakformaat. Helaas, maar blijkbaar een te hardnekkige trend.
Wellicht dat de Motorola Brickphone de volgende hippe telefoon wordt?

De Brickphone is een GSM 2,5G (geen 3G of 4G) in het formaat van een baksteen. De standbytijd is volgens mij 60 dagen. Wellicht krijgt de volgende Brickphone een smartphone upgrade en 4G. In het formaat van een baksteen en met een standbytijd van 60+ dagen :)

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 2 maart 2015 11:08]

Eigenlijk was de 630 de opvolger van de 520. De opvolger van de 620 was de 730 (ook de opvolger voor de 720, through). ;)
Ik ben blij met de nieuwe telefoons en denk dat Microsoft goed bezig is, maar ik wil zo graag een geschikte opvolger voor mijn 925... En dan zijn mijn wensen een pureview camera, glance, sd kaart mogelijkheid, max 5", fysieke cameraknop en een vlottere processor dan de snapdragon 400. Als de 1520 nou ook in 5" formaat beschikbaar was? Kan helaas niet wachten tot de introductie van Windows 10 want mijn contract loopt af in juli. Wat te doen :?
De 930 is in principe de 1520 in kleinere vorm. Enige verschil is de batterij, maar 3400mA zul je nauwelijks zien bij toestellen kleiner dan 5,5"
Ben ik het deels met je eens, want glance en een sd-kaart slot ontbreken, die de 1520 juist weer wel heeft. Dat zijn ook de belangrijkste redenen waarom ik niet voor een 930 wil gaan, ik merk dat ik bij mijn 925 ruimte tekort kom.
Ah, check. Die was ik even vergeten. En glance is inderdaad wel echt een bonus. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True