Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties
Submitter: hansie_k

Microsoft heeft een eerste versie van de Windows 10 Technical Preview voor smartphones uitgebracht. Gebruikers die meedoen aan het Insiders-programma kunnen de software op hun toestellen zetten. De testversie voor de desktop is al enige tijd uit.

Microsoft Windows 10Wie meedoet aan het Insiders-programma van Microsoft en zijn smartphone heeft geregistreerd krijgt het nieuwe besturingssysteem vanzelf binnen via een over-the-air-update, blijkt uit de blogpost van Microsoft over de testversie. Ook toekomstige updates verschijnen automatisch.

Microsoft vraagt zijn gebruikers om feedback te geven op de software. Ook blijft het voor deelnemers mogelijk om terug te gaan naar een vorige installatie. Dat kan noodzakelijk zijn omdat de software nog niet goed werkt: volgens Microsoft gaat het om een vroege versie, waarbij nog verscheidene 'ruwe kantjes' weggewerkt moeten worden. Op zijn blog heeft het bedrijf uit Redmond een lijst met bekende bugs gepubliceerd.

Vooralsnog werkt de Windows 10 technical preview alleen op de Lumia 630, 635, 636, 638, 730 en 830. Ondersteuning voor high-end toestellen als de Lumia 930 en 1520 ontbreekt in deze eerste versie. Deze smartphones zijn gekozen omdat ze standaard genoeg ruimte hebben op de partitie waar het OS geïnstalleerd staat. Op termijn moeten er meer smartphones geschikt gemaakt worden voor het nieuwe besturingssysteem door dynamisch de OS-partitie aan te passen.

De preview voor de desktop is al langer beschikbaar. Vorige maand bracht Microsoft nog een nieuwe versie uit. In het najaar moet de final versie van Windows 10 op de markt komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Ja zeg, waarom niet de 920. :(
Ik heb 32GB, dit zou toch meer dan zat moeten zijn...
EDIT: Specifieke antwoord gevonden:

@Sven Dat is niet het geval voor diverse toestellen, zij stellen ook:
Some context on why we chose these and not higher end phones like the 930/Icon or 1520: We have a feature that will be coming soon called “partition stitching” which will allow us to adjust the OS partition dynamically to create room for the install process to be able to update the OS in-place. Until this comes in, we needed devices which were configured by mobile operators with sufficiently sized OS partitions to allow the in-place upgrade, and many of the bigger phones have very tight OS partitions.
De upgrade partitie moet dus groot genoeg zijn, ze moeten de partities eerst groter maken (en dus een gedeelte van je ruimte in snoepen) en daarna zou je hem pas kunnen installeren.
Begrijp alleen niet waarom ze dit niet direct kunnen doen met de installatie, het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn dat de installatie van W10 eerst je partitie vergroot en dan pas het OS installeert.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 12 februari 2015 20:09]

Als aanvulling hierop;

Gabe Aul vermeldde eveneens dat een bepaalde subset toestellen is uitgekozen met een soortgelijke hardware. Dit om eventuele OS fouten makkelijkere te kunnen signaleren zonder eerst te moeten kijken of het door de combinatie HW/SW komt.

Al met al een logische keuze en laten we wel wezen; W10 is nog verre van compleet. Dat men zelfs nu al een preview kan draaien voor 'phones' is uiterst bijzonder.
Ligt eraan hoe je er naar kijkt. Wil je het zien als een nieuw OS, dan heb je gelijk, wil je het zijn als W8.2, dan is het weer niet zo bijzonder, want uiteindelijk is dat precies wat W10 is, een grote update op W(P)8.1, de beginlagen blijven dan ook hetzelfde, de veranderingen zitten hem vooral in de interface e.d.
En W8 is een grote update op W7.
Maar de verschillen van 7 naar 8 zijn nu al kleiner dan 8.1 naar 10. Helemaal op WP gebied is er echt een _enorm_ verschil met W10 ten opzichte van WP8.1.
W10, W8 en W7 is veelal interface e.d, uiteraard zitten er wel altijd andere verbeteringen in, maar in de basis blijft het OS hetzelfde.

WP8(.1) naar W10 is ook veelal hetzelfde, natuurlijk komt het nodige erbij kijken, maar in de basis blijft het hetzelfde.

WP7.x naar WP8 was daarintegen wel een gigantische verandering, op het oog leek het misschien niet zoveel tussen 7.8 en 8.0, maar de basis was compleet anders, namelijk van CE naar NT/8 kernel, en dat merk je ook, zowel in positieve als negatieve zin.

Ik ben een early WP adopter, van zelfs nog voordat we een Nederlandse marketplace hadden (WP7.0), en heb altijd test versies e.d. draaien, tevens heb ik ook destijds W8 in de preview gedraaid op 1 van mijn systemen, nooit heb ik echt problemen gehad, simpelweg omdat de bugs nooit in de kern van het systeem zit, maar door nieuwe features, en dat komt omdat ze heel tevreden zijn over de kern van het systeem, en terecht.
W10 op beide platformen gaat door op nieuwe dingen toevoegen aan het systeem, natuurlijk kunnen deze nieuwe dingen instabiliteit veroorzaken, maar omdat de basis stabiel is, kan je vrij veilig overstappen.
Bedankt voor de verheldering en ik ben het volledig met je eens. Wel heb ik 1 vraag. Wilt microsoft windows 8/10 zo vormgeven zodat gebruikers makkelijker naar een Windows phone kunnen overstappen, waardoor ze "stomme" keuzes maken mbt hun os? Wat ik zo zie is dat ze alles uit de kast halen om een "leuke" marktpositie in de smartphone markt te kunnen krijgen. Hiervoor ontwerpen ze een os voor zowel pc/laptop en smartphone/tablet om de switch van de een naar de ander gemakkelijker te maken en "bekender".. please some reactions, structured..
Ten eerste waarom stomme keuzes maken? Impliceer je hiermee dat Windows (op de pc of smartphone) een stomme keuze zou zijn?

Ze trekken alles uit de kast om een leuke marktpositie te krijgen? Dat lijkt me nogal logisch. Het samenvoegen van OS en daarmee ook apps, is gewoon een slimme keuze. Het hele modern ui is hoofdzakelijk gericht op touch, zowel op telefoon als tablet, er is dan ook geen enkele fabrikant die deze 2 wilt scheiden. Het verschil tussen MS en Apple/Google, is dat MS er voor heeft gekozen om hun desktop OS op tablets te laten draaien, terwijl die andere 2 gewoon 1 mobiel OS hebben.

Dat is dan ook waar MS steeds verder in gaat, waar WP7 nog echt een compleet eigen OS was, staat WP8 al veel dichterbij Windows 8. Met Windows 10 willen ze dat gat verder verkleinen.

Verder kan ik niet echt over ontwerpen van een OS spreken, het is vooral doorontwikkeling en antwoord geven op waar de gebruiker op zit te wachten. Veel tablet gebruikers vragen namelijk om alle apps te krijgen van WP, en anderzijds vragen desktop gebruikers om een start menu en apps windowed draaien. Natuurlijk zit er heel wat werk achter om het helemaal goed te maken, maar het is toch vooral een logisch een veel gevraagde doorontwikkeling.
Dus jij ziet geen voordeel in een OS wat dezelfde look en feel, en logica heeft over een wijde range van apparaten? Zoals alle OS bouwers doen/van plan zijn?

Is het niet logisch dat Apple op de table hetzelfde besturingssysteem heeft als op de telefoons? Dat designelementen in dezelfde lijn liggen?
Hopen dat ze "openen met" hebben. Dit is een gemis op 8.1.
Dat men zelfs nu al een preview kan draaien voor 'phones' is uiterst bijzonder.
Tja, het lijkt er bijna op dat Microsoft de 'Do It Together' filosofie van Jolla oppikt...
Maar wel raar dat de partitie van toptoestellen dan ineens kleiner is. Of heeft het ermee te maken dat die telefoons wel een SD-kaart kunnen gebruiken?
Volgens mij begrijp ik uit het verhaal, dat ze bepaalde toestellen klaar hebben gemaakt voor, de 3 genoemde toestellen 63x, 73x en 83x horen tot de laatste uitgebrachte toestellen. De kleine 53x ook maar ook dus de 93x. Bron

Mijn inschatting is dat ze wisten dat 10 er aan zou komen en daarom de partitie alvast goed hebben gezet, waarom dit echter niet met de 930 al gedaan is, is gissen, misschien omdat die eerder ontworpen en geproduceerd was, maar het ontbreken van de SD zou ook zeker de reden kunnen zijn om zo zoveel mogelijk ruimte over te houden voor de gebruiker.
Neem van een Android hobbyist aan dat je geen telefoon met preview/alpha/beta software wil hebben. Een OS moet wel een daily driver zijn, bleeding edge is leuk maar na een paar crashes op het verkeerde moment ben je er al snel klaar mee.
Mijn ervaring met early builds van microsoft is juist veel beter dan met early builds van android. Die zitten inderdaad vaak vol bugs en crachen bij mij vaker dan de early's van microsoft :)
Dit is de eerste early build die publiekelijk beschikbaar wordt gesteld. De dev previews die we de afgelopen tijd hebben gehad zaten op einde testfase
Ik snap wat je bedoelt. Ben het er echter niet mee eens. Windows 10 op desktop/laptop draai ik al sinds het uitkomen en ik moet zeggen dat deze bijzonder stabiel is. Tevens draai ik op mijn telefoon(Lumia 1520) altijd de dev preview. Waardoor ik dus altijd met de laatste updates zit en ook deze is super stabiel. Met Android was/is het inderdaad zo dat deze niet altijd even stabiel zijn (helaas zijn de normale builds dat ook niet altijd) maar Windows Phones zijn altijd vrij stabiel, mijn 1520 staat bijvoorbeeld staat al ruim 2 maanden aan (onderbrekingen komen voornamelijk door updates) en mijn 920 stond op een gegeven moment bijna een half jaar lang aan.
De dev preview was een beta in het eindstadium van de testen. Risico op problemen was daar laag en heb zelf ook nooit 1 probleem gehad. De insider versie die nu uitkomt is echter een early beta. Kortom meer risico op fouten/ruwe randjes.
Yep, Joe Belfiore heeft inderdaad vermeld dat je dit niet als de DEV preview moet zien. De DEV previews vanuit MS op de telefoons waren nml bijna gelijk aan de finals. Dat zal bij deze build van 10 echt niet het geval zijn.
M.i. leuk voor op een 2e telefoon die je nog hebt liggen en niet gebruikt als daily driver, maar zeker nog niet handig om op je telefoon te installeren waarbij je verwacht dat als je IM appjes het allemaal goed (blijven) doen en waarop je gewoonweg bereikbaar wilt zijn.
Normaal gezien geef ik je gelijk, maar in dit geval ben ik het niet met je eens.

De laatste jaren zijn de publieke bčta's van Microsoft stabieler en completer dan de meeste software die andere leveranciers als volledige release op de markt brengen.

Daarbij, Google software is vrijwel permanent in beta en komt zelden tot een "released" versie. En als dat al gebeurt is dat meestal net voordat ze er helemaal mee stoppen..
Microsoft wilt eerst met een paar telefoons kijken hoe het gaat en daarna meer mensen toelaten.

Het partitie systeem moeten ze Eerst nog intern testen of het geen gegevens verlies oplevert of je telefoon kapot maakt, zou een beetje jammer zijn. Verder mogen we het als een privilege zien dat we deze early builds krijgen. Bij Apple bijvoorbeeld moet je er voor betalen.

Heb geduld, is een schone zaak :)

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 12 februari 2015 19:59]

Hopelijk zit er ook goede spellingcontrole op. :)
Getypt met het magic flow keyboard van Windows Phone 8.1.0 :Y)
Opvallend dat de 3 jaar oude 520 hem nog niet heeft.
Maar ik vermoed dat ms nog bezig is met maatwerk voor die lichtgewicht.
Heeft vermoedelijk met partition stitching te maken wat nog ingebouwd moet worden in een toekomstige update. De 520 heeft zeker weten een krap bemeten systeempartitie.
Hee, partities resizen. Het lijkt wel Windows ;)
Het probleem treed vooral op dat het OS en de data partities expliciet gescheiden zijn. Zo kun je een 'reset my phone' doen welke al je data en instellingen wist, maar je OS on-aangetast laat.

Bij ultra-budget telefoons zoals de 500 serie is de OS partitie waarschijnlijk heel erg krap gemeten om elke vrije MB aan de gebruiker te kunnen geven via de data partitie. En dat wreekt zich dan bij een update van het OS die groter is.
Want met een ander OS heb je niet soms meerdere partities? :?
Geintje. Ik heb in mijn leven heel wat partities geresized onder Windows.
Microsoft heeft van budget telefoon tot de dure telefoon gekozen. Ze hebben natuurlijk voor de 630 gekozen omdat deze veel resenter (lees maart 2014) is.
Kalm aan, volgende maand wordt de Lumia 520 2 jaar. Je loopt een jaar vooruit. ;)
Moet even plagen.....menig droid van die klasse en leeftijd was allang afgeschreven geweest.
Hier had Tweakers een paar dagen geleden een nieuwsbericht over geplaatst.
Helaas komen momenteel alleen de volgende toestellen in aanmerking voor Windows 10 TP:
  • Lumia 630
  • Lumia 635
  • Lumia 636
  • Lumia 638
  • Lumia 730
  • Lumia 830
bron

Ben wel benieuwd waarom de Flagship toestellen nog niet in deze lijst voorkomen. Zoals de Lumia 1520, waar Joe Belfiore duidelijk de preview op demonstreert...

edit: Ah:
"The majority of Lumia phones, from our most advanced to the most affordable, can be upgraded to Windows 10. That said, for this technical preview, we need to start with a small subset of devices in order to isolate OS issues from hardware or board support package issues so we can stabilize the platform. This is a normal part of the engineering process, but you would not have seen it in the past because we haven't done a public preview before—so those builds were Microsoft only. (In the first 4-6 months of development, our team would typically focus on only one specific device—then we'd broaden.)"
en
"We have a feature that will be coming soon called "partition stitching" which will allow us to adjust the OS partition dynamically to create room for the install process to be able to update the OS in-place. Until this comes in, we needed devices which were configured by mobile operators with sufficiently sized OS partitions to allow the in-place upgrade, and many of the bigger phones have very tight OS partitions. Note that this doesn't mean that Windows 10 will take more disk space than Windows Phone 8.1, it's just a function of the upgrade process at this point. Once the partition stitching feature is completed, many more devices will be supported."
bron

edit:
info naderhand al aan origneel artikel toegevoegd

[Reactie gewijzigd door LCP op 12 februari 2015 19:58]

Als je de bron in het nieuwsbericht zou bekijken dan zou je dit kunnen lezen. Tevens begrijp ik je bericht niet zo goed, de informatie die jij verstrekt stond al in het nieuwsbericht, plus uitleg.
Some context on why we chose these and not higher end phones like the 930/Icon or 1520: We have a feature that will be coming soon called “partition stitching” which will allow us to adjust the OS partition dynamically to create room for the install process to be able to update the OS in-place. Until this comes in, we needed devices which were configured by mobile operators with sufficiently sized OS partitions to allow the in-place upgrade, and many of the bigger phones have very tight OS partitions.
Die info is later pas toegevoegd aan het artikel nádat ik mijn bericht plaatste ;)
Ik vind het nog steeds lame dat Tweakers niet aangeeft dat een nieuwsbericht is gewijzigd. Soms wordt er in de eerste 10min nog zoveel verandert dat je het oorspronkelijke bericht bijna niet meer terug vind in de nieuwe tekst :S
Ja, eigenlijk zou de eerste die een post plaatst gewoon het artikel volledige moeten quoten zodat we een referentie punt hebben voor alle reacties die daar over gaan. :p
Eigenlijk zou een nieuws artiekel meteen goed moeten zijn
Ook de htc 8x en htc one komen in aanmerking.
De 735 is toch identiek aan de 730 alleen dan mét 4G en zonder dualsim? Dus die zou ik wel in dit rijtje verwachten.
Ik ben wel blij dat ze het ook technical preview noemen,
Dat betekend dat het nog de bčta versie is,
En het dus nog vol met bugs kan zitten, maar dat wel duidelijk is. Dus dat je als 'gewone' gebruiker 100% zekerheid wilt beter kunt wachten op de officiële release.
Maak er maar alpha van. Ze zeggen zelf ook dat ze nog nooit zo'n vroege preview hebben uitgebracht.
De Lumia 1520 heeft toch ook voldoende ruimte? Of vergis ik me daar in. Wat is er eigenlijk "nieuw" in windows 10 phone? Ergo de dingen waarom je dit zou willen installeren?
ja lumia 1520 is goed genoeg voor Windows 10, alleen high end devices hebben een wat krapper berekende partitie van de os (Geen idee waarom maar het schijnt zo te zijn), Waardoor de update nu nog niet kan worden uitgevoerd, MS moet eerst met een partion sizer the partitie vergroten. dat voegen ze later toe aan Windows 10 installatie vandaar.dat het nu nog niet kan.
Helaas nog even wachten voor de 920, 925, 930 en 1520

Wel grappig dat de 930 word gezien als High-End iets wat tijdens de product review op tweakers nog werd betwist.
Windows Phones zijn voor Tweakers alleen maar high-end als het hen goed uitkomt blijkbaar. Ze zijn niet high-end in reviews om ze daar een lage score te kunnen geven, maar ze zijn wel high-end in nieuwsberichten als ze buiten de boot vallen vanwege tijdelijke problemen. Tja.
Dat kwam alleen maar omdat de telefoon niet de laatste processor had, maar die van een jaar terug. Dat het scherm 2 keer beter is wordt dan even vergeten. Bovendien is het OS ook 2 keer beter, alleen jammer dat de app bouwers dat nog niet inzien.
Wat wilt ge als die al de helft kost van een iPhone of HTC en die andere,kun je hem toch moeilijk High-end gaan noemen ;) .Heb nu enkele dagen een 930 en moet zeggen op een paar schoonheidsfoutjes en dikte na een top ding.RAW en 4k welke kan dat nog?
De 730 wel maar de 735 dus niet. :? Zijn toch nagenoeg identieke toestellen? Net als bij de 630 en 635?
De 735 wordt niet ondersteund omdat er geen Dual-SIM ondersteuning is in Windows 10 for phones. Wordt nog aan gewerkt.

Edit: Correctie, de 730 is de Dual-SIM variant van de 735. Sorry, dat is dus niet de reden.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 12 februari 2015 21:48]

Ik heb een 735 Single SIM maar wel met 4G ondersteuning.
Omdat ik geen dual sim heb val ik buiten de boot? :?
Vreemd want het is juist de Lumia 730 die dual sim heeft. Net als de 630 overigens.

[Reactie gewijzigd door harde_cynist op 12 februari 2015 21:41]

Erg jammer dat de 930 nog geen preview krijgt. Moeten we weer wachten.
Ik dacht overigens dat er ook een restore of backup app kwam zodat je altijd terug kon gaan? Verder niets meer van gehoord helaas.

Maar goed, nu dus nog even wachten voordat ik hem uberhaupt kan proberen. Ben wel benieuwd wat voor nieuwe features er nog meer worden gevonden.
Als je de blog post had gelezen van Microsoft, had je ook gelezen dat Microsoft wel degelijk een roll back app heeft gemaakt
Edit: Verkeerde repley op verkeerde reactie 8)7

Misschien komt het uit als update op Lumia recovery tool
http://www.winbeta.org/ne...lvr.it&utm_medium=twitter

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 12 februari 2015 21:11]

Die maakt het alleen mogelijk om de laatste OS versie te installeren. Niet zozeer een backup te maken van je gehele device (om die vervolgens terug te zetten). Al is het wel de tool die MS aangeeft om weer terug naar 8.1 te gaan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 12 februari 2015 22:33]

Staat toch allemaal op Onedrive ?
Mja maar dat duurt weer lang om te downloaden en installeren.
Gewoon een volledige backup maken en die terug kunnen zetten lijkt me veel handiger. Al kan ik me voorstellen wat dit beveiligingstechnisch kan doen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 februari 2015 09:37]

Ik snap wel dat ze eerst hun lumia's de preview geven, maar ik wacht ongeduldig op die van HTC 8X ! Mooie tijden
Het heeft niet zo zeer te maken met het heeft niet zo zeer te maken met de ontwikkeling van de eigen telefoon. Ze hebben voor deze telefoons rollback images beschikbaar. Deze ontbreken van andere fabrikanten!
Zie hier de echt supercoole nieuwe features die in Windows 10 voor Phones komen: http://wmpoweruser.com/mi...-technical-preview-phones

Ik kan niet wachten!
Ik lees nog steeds niet over het eenvoudig aan kunnen passen van volume zonder de buttons te gebruiken, helaas. Leuk die Expanded Quick Actions, maar daar hoort ook de volumeregeling bij te zitten.
Daar hebben ze nou een feedback app voor in de technical preview. Misschien daar eens in melden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True