Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Microsoft gaat in maart stoppen met de ondersteuning van de dienst Kamers in Windows Phone. Met die dienst konden gebruikers van Windows Phone samen chatten, gezamenlijke notities bijhouden en een gezamenlijke agenda hanteren. De dienst bestaat sinds eind 2012.

Microsoft heeft het in maart stopzetten van de dienst kenbaar gemaakt in een e-mail aan gebruikers. Gebruikers van Windows Phone 8 en 8.1 kunnen de gegevens die ze opgeslagen hebben in de 'Kamers' blijven raadplegen, maar het aanmaken van nieuwe data zal niet meer mogelijk zijn.

Kamers kwam in Windows Phone met de release van Windows Phone 8 in oktober 2012. De software zit in de Personen-hub. Microsoft zegt dat Kamers plaats moet maken, omdat het ruimte maakt voor andere features in het aankomende Windows 10. Het is onbekend hoeveel gebruikers Microsoft heeft met Kamers. De feature werkt alleen op Windows Phone, waardoor naar schatting slechts enkele procenten van de Nederlandse en Belgische smartphonegebruikers de functie kunnen gebruiken.

Windows Phone 8 op HTC 8XWindows Phone 8 op HTC 8XWindows Phone 8 op HTC 8XWindows Phone 8 op HTC 8X

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik gebruik deze functie dagelijks om dingen te kunnen delen met mijn vriendin. Jammer dat Microsoft het gewoon er mee stop zonder ook maar iets te zeggen over waarmee ze het vervangen, of waaarmee je het kan vervangen.

Er zaten hier en daar wat vreemde dingen in Rooms. Zo kwamen chatberichten niet altijd even snel aan en duurden het synchroniseren van foto's soms hele dagen. Maar het had de potentie om iets goed te worden, vooral de verschillende tabjes om dingen te ordenen was zeer praktisch. Ook de gedeelde kalender werkte handig, je kon daarmee makkelijk eigen en gedeelde afspraken scheiden.

Wordt waarschijnlijk weer een ontzettend gekloot om iets te vinden wat een beetje vergelijkbare functionaliteit heeft.
@thomaazz :

Volgens mij heb je het mailtje van gisteravond dan niet helemaal gelezen...:

We zijn ruimte aan het maken voor nieuwe functies in Windows 10 waarmee je altijd in contact kunt blijven met de mensen waar je het meest om geeft. Nadat je een update hebt uitgevoerd naar Windows 10 Technical Preview voor telefoons, is Kamers niet meer op je telefoon terug te vinden. Je kunt je fotoalbums, agenda's en aantekeningen nog wel bereiken via het web of met behulp van andere apps op je telefoon. Maar je kunt je chatgeschiedenis niet meer zien en je kunt geen nieuwe chats meer verzenden of ontvangen.

Opmerking: als je belangrijke informatie in de kamerchats hebt die je wilt bewaren, moet je ergens anders een kopie daarvan opslaan voordat je een update op je telefoon uitvoert naar een versie hoger dan Windows Phone 8.1.

Inhoud van kamers bekijken met apps op je telefoon:

◾ Foto's – Je kunt je foto's en video's vinden in de OneDrive-app, in een map met dezelfde naam als de kamer.
◾ Agenda – Ga naar de app Agenda om de agenda van je kamer te bekijken.
◾ Aantekeningen – Je kunt de aantekeningen van je kamer bekijken in de app OneNote, in een notitieblok met dezelfde naam als de kamer.


Oftewel je kamer kan je niet meer in, maar de content die je had (agenda/onenote) kun je nog gewoon gebruiken in de losse app ervan. Iets wat ik sowiezo toch al deed, de kamer zelf ging ik nooit in. Echter deel ik je mening hoor, opeens uit het niets melden ze we kappen ermee. Mijn vriendin en ik gebruiken het ook dagelijks.

[Reactie gewijzigd door MrTre op 18 februari 2015 08:42]

Hoogstwaarschijnlijk zit er wel een vervanger in Windows 10 klaar. Ik denk dat MS sowieso wel aan een concurrent voor iChat van Apple aan het werken is, zodat je op smsen kan antwoorden van op je PC enzo.
Maar dan is het toch wel apart dat ze het uitfaseren nog voordat windows 10 uit is. Dan dwing je je huidige gebruikers om een alternatief te zoeken en als jij dan met je opvolger komt dan moet je ze maar weer terug zien te winnen.
Overigens zou het misschien ook weer een aanwijzing kunnen zijn dat windows 10 al lekker vlot uit komt, dat zou dan weer positief zijn (er vanuit gaande dat ze niet met een ontzettend buggy product uitkomen dat eigenlijk nog beta zou moeten heten).
In maart is ook Microsoft Windows Build. Misschien laten ze dan wel het nieuwe zien en kan iedereen die gebruiken of ze integreren Skype beter.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 18 februari 2015 12:08]

Build 2015 is eind april...
Dat is toch gewoon Skype?
Volgens mij ook. Microsoft heeft aangegeven Skype te willen integreren in Win10, waarschijnlijk om een vergelijkbare ervaring te kunnen bieden als Apple nu doet met iChat.
De chatfunctie wordt waarschijnlijk het minst gebruikt in de kamers.
Maar de functie voor de agenda was toch wel erg handig. Nu krijg ik hem alleen nog read-only te zien, maar moet dus nu een oplossing vinden om een gedeelde agenda in outlook.com te maken.
Je kan gewoon een extra agenda aanmaken en die delen met een ander. Dat werkt dan gelijk overal, niet alleen op Windows Phone.
Whatsapp in combinatie met onenote? Hoewel, in onenote kun je in theorie ook chatten en foto's delen (niet aan te raden overigens). Qua agenda functionaliteit verwacht ik binnenkort overigens wel de intergratie van Sunrise.

[Reactie gewijzigd door q2no op 18 februari 2015 08:20]

Probleem is dat je dan nog geen vervanger voor de gedeelde kalender heb. Uiteindelijk eindig je dan dat je groep over drie verschillende apps is uitgesmeerd, terwijl nu dat 1 overzichtelijke app is die op je startmenu ook aangeeft als er wat gewijzigd is.

Er zullen wel apps in het gat springen wat dit achterlaat, maar ik heb eigenlijk nog geen een overtuigende vervanger gezien.
Zoals hieronder ook wordt aangegeven maakt de room functie gebruik van OneDrive, Outlook.com-agenda, OneNote.

Dus eigenlijk heeft microsoft alles nog, alleen niet op een verzamelplek.

[Reactie gewijzigd door Voxxie op 18 februari 2015 08:51]

En dat is nu precies de kracht van Windows Phone ten op zichte van andere OS'en, dat alles op één verzamelplek staat.
"stond" ipv staat :)

maar ik heb goede hoop dat ze het op een mooie manier fixen.
De andere killing feature was dat Skype, sms, mms en Facebook berichten vroeger in de 8.0 versie netjes allemaal in de berichten app terecht kwamen. Die feature mis ik nu ook in 8.1, maar komt in 10 weer terug (en andere apps kunnen daar dan ook op in haken).
Is de vervanger niet GroupMe? Store link.

Edit @ hieronder: ik heb de app zojuist geïnstalleerd en kan bevestigen dat er een calendar kopje aanwezig is in een Group.

[Reactie gewijzigd door E2TK op 18 februari 2015 08:55]

Ik heb de app niet geinstalleerd, maar kan in de screenshots in je link niets vinden over gedeelde agenda's. Maar ik kan me voorstellen dat, als ze dit combineren met hun recente Sunrise overname, dit in de nabije toekomst inderdaad de vervanger is(wordt).
Heb de app net geinstalleerd en er zit wel een kalender functie per groep in. Zou best eens de vervanger kunnen worden inderdaad.
Ik ben zelf ook een dagelijkse gebruiker van deze functie. Met name de gemeenschappelijke agenda. Wat ik mij nu afvraag is of er nog andere mogelijkheden zijn om de gedeelde agenda te blijven gebruiken? Dan wel een nieuwe aan te maken?
Als je allebei de outlook.com agenda gebruikt: die kan je delen. En ik kan je vertellen dat dat prima werkt.

Overigens wist ik van heel het bestaan van de kamers niet af.. En dat terwijl ik zo'n beetje elke optie weet te zitten. |:(
Heb zojuist even een kamer aangemaakt met m'n vriendin om het toch nog even uit te proberen.. :)
Ik wist dan weer niet van het bestaan van het delen van de outlook.com agenda. De kamer agenda stond prominent vastgepind op mijn startscherm, ik kreeg daar trouwens ook meldingen van op mn w8.1 pc, ik wist alleen niet dat je vanaf je pc ook een gedeelde agenda kon beheren via outlook.
Ik vind het wel raar dat ze dit zo abrupt aankondigen met windows 10 nog niet in zicht, ik dacht windows 10 komt waarschijnlijk 10 oktober uit.
Foto's delen kan nog steeds via de OneDrive folder. Kalender delen blijft ook gewoon werken en de gedeelde OneNote is er ook nog gewoon. Alleen chat verdwijnt, maar daar kan je vast wel n alternatief voor vinden.
Ik gebruikte het ook dagelijks.
En ik merkte ook, zoals jij ook al zegt, dat er ruimte was voor verbetering. Microsoft geeft wel aan in de mail die ze verstuurd hebben, dat er een vervanger komt.

Sinds ik ben overgestapt op Windows 10 op mijn gsm, had ik gemerkt dat deze functionaliteit er uit was. Heb dan een bug report gestuurd.

Ik denk dat het voor hen gemakkelijker is om iets volledig nieuw te maken, dan om alles backwards compatible te maken.
Blackberry messenger heeft deze functionaliteit en draait op alle telefoons.
Syncen van foto's en chatberichten zijn instant ,dus daar moet je wel mee om kunnen ;)
Agenda delen kan ook zonder, als je Outlook gebruikt (het kan vast ook met andere agenda's)

Foto's delen kan ook makkelijk via IM (Whatsapp of BBM) of e-mail. Het zal zeker even wennen zijn, maar ik denk niet dat je het veel moeilijker zult hebben nu.

Edit: Hmm over de andere reacties heen gelezen, dus negeer maar :P

[Reactie gewijzigd door Ulas op 18 februari 2015 10:44]

Jammer dat Microsoft het gewoon er mee stop zonder ook maar iets te zeggen over waarmee ze het vervangen, of waaarmee je het kan vervangen.
Dat is helaas vrij gebruikelijk als je commerciele diensten gebruikt. Het enige doel dat MS heeft (evenals andere bedrijven) is om winst te maken. Als een dienst niet bijdraagt aan dat doel (direct of indirect), dan is hij ten einde - en wat de gebruikers dan aan moeten is niet echt meer hun zorg.
Although the move will annoy those who'd gotten used to using Rooms, it's probably the right one for Microsoft to make in the long run. A group chat feature that relied on all its members using Windows Phones for full functionality doesn't fit with the company's more open-minded strategy of putting its software on various operating systems — especially when it owns GroupMe, a robust but rarely promoted cross-platform messaging service.
source: http://www.theverge.com/2...ooms-chat-dies-next-month

edit:Nuance moet elders;
Arnoud; dit is een bericht wat gevuld is met relatief nutteloze informatie, en je mist toch wat informatie die je collega tech sites wel weten aan te stippen. Leuk voor het plaatsen, om het plaatsen... De titel zelf had vrijwel volstaan op deze manier.

[Reactie gewijzigd door CozNL op 18 februari 2015 09:35]

Voor de nieuws berichten wordt het steeds oninteressanter op Tweakers. Slecht vertaald, beperkte kennis van zaken of ronduit verkapte klickbaits. De engelstalige sites (Engadged, wired, Ars etc.) leveren inhoudelijk beter werk en zijn vaak eerder.

De pricewatch is nog het handigste aan Tweakers.
Ik gebruik de functie om een echte gedeelde agenda op te stellen. Synchronisatie van de twee agenda's werkt niet goed in Outlook.com en je kan alleen elkaars agendapunten zien en niet aanpassen. Bovendien is de synchronisatie met tot 48u vertraging. De agenda die via Kamers gedeeld is heeft al die nadelen niet en is een echte gezamenlijke agenda.

In de mail die Microsoft stuurt naar alle gebruikers wordt nogal vaag gedaan over het behoud van de agenda functionaliteit uit Kamers. Er wordt gezegd dat de agenda en foto's die gedeeld zijn via Kamers nog beschikbaar zullen zijn via Outlook.com of Onedrive maar er wordt niet gezegd of de gedeelde agenda nog geüpdated zal kunnen worden.

Op zich denk ik niet dat Kamers heel veel gebruikers zal gehad hebben. Het hoofddoel is eigenlijk een gedeelde ruimte opstellen voor gezinsleden waarin men een gezinsagenda kan opstellen. Ook kan men een boodschappenlijstje opstellen, foto's met elkaar delen en chatten met de leden. Deze laatste twee functionaliteiten zullen wel voornamelijk via Whatsapp gebeuren bij de meeste mensen. Die gebruikte ik dan ook niet.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 18 februari 2015 08:14]

Geinig, sinds ik van wp naar iOS ben gegaan heb ik juist problemen met de gedeelde agenda van mijn vriendin (ook iOS). Elke agenda afspraak moet opnieuw in haar agenda geaccepteerd worden. Tijdens mijn wp periode nog nooit ergens last van gehad.
De gedeelde agenda van outlook.com werkt prima vindt ik. Je kan inderdaad elkaars agenda items niet wijzigen wat mij ook logisch lijkt, vindt het niet fijn als mijn afspraken verzet worden ;)
Wil je dat wel, zal je iemand moeten uitnodigen bij het agenda item.
Je kan ook een extra agenda maken waar je beide in kan schrijven.
Ik gebruik de familiekamer om foto's te delen met familieleden van verjaardagfeesten, kerstmis, etc. Ik gebruik dit veel liever dan alles op fb te zwieren...

Ik begrijp Microsoft niet, dit is voor mij net één van de onderscheidende features van windows phone en dan wordt deze geschrapt.
Dat kan je toch veel beter via OneDrive doen? Dan kan je het ook delen met personen die geen Windows Phone hebben.
Jammer ja.. Gebruik het nog steeds, de chat werkt ook super! (wat eigenlijk de Messenger is die uit WP verdwenen is) Vooral alles op één plek hebben was het grote gemak!
Ik snap niet precies wat er nu veranderd is. Ik heb zojuist een nieuwe kamer geopend met mijn vriendin, en alles werkt gewoon. Foto's delen, chatten, notities delen, alles werkt perfect. Geldt dit soms enkel voor Windows 10?
Microsoft gaat in maart stoppen...
Ja, juist. Overheen gelezen. ;)
Ik wist van het bestaan af, echter heb ik het nooit gebruikt..
Ik heb pas sinds kort een Windows Phone (Nokia Lumia 830 om precies te zijn), maar ik heb tot op heden nog nooit deze functie gebruikt.
Toen ik de titel las dacht ik dat het om een chatgroep van de 1e en 2e kamer ging :+ :9~

OT: zelf een windows phone gehad en ken genoeg mensen die er nog steeds 1 hebben maar had hier nog nooit van gehoord. Gebruikt iemand dit überhaupt?
OT: zelf een windows phone gehad en ken genoeg mensen die er nog steeds 1 hebben maar had hier nog nooit van gehoord. Gebruikt iemand dit überhaupt?
Blijkbaar zeer weinig mensen, veel nieuwssites die dit melden hebben als reactie "Well, never used it anyway" eronder staan. Daarbij zijn er ook al enkele andere diensten - sommige van Microsoft zelf - die deze functionaliteit ook gedeeltelijk bieden.
Balen, gebruik dit ook al bijna 2 jaar samen met mijn vrouw. Hopelijk komt er een fatsoenlijk alternatief: Gek dat ze de support al eerder stopzetten.
Die alternatieven zijn er al:
Agenda, OneNote, OneDrive en Skype
In het begin heb ik dit gebruikt met m'n vrouw. Groep aangemaakt. Haar een video laten uploaden (destijds kon je via whatsapp reeds opgenomen video's nietversturen). Video zag ik idd verschijnen. Klik je erop en foutmelding....