Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Gebruikers van een Lumia 520 en 525 melden dat hun toestel het niet meer doet als zij teruggaan van de Windows 10-testbuild naar Windows Phone 8.1. Microsoft heeft de builds van Windows 10 voor de Lumia 520 daarom tijdelijk teruggetrokken.

Gebruikers melden dat als ze proberen om Windows Phone 8.1 terug te zetten op een Lumia 520, het toestel in flash-modus blijft staan en niet meer opstart. Microsoft heeft daarom besloten om de testversie van Windows 10 met buildnummer 10051 niet meer te verspreiden onder eigenaren van de Lumia 520 en 525.

Microsoft maakte de testbuild van Windows 10 onlangs beschikbaar voor onder meer de Lumia 520, maar die build is nog niet stabiel en consistent. Veel gebruikers hebben problemen met de software, waardoor ze na het uitgeprobeerd te hebben, weer terug willen naar Windows Phone 8.1, dat nu standaard op het toestel staat.

De Lumia 520 en 525 kwamen in 2013 uit en heeft inmiddels opvolgers in de vorm van de Lumia 530, 532, 535 en 540. Andere Lumia-modellen lijken geen problemen te hebben als gebruikers via de Recovery Tool proberen de Windows 10-testversie te vervangen door een stabiele Windows Phone 8.1.

L520

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Volgens mij, en dit kan aan mij liggen is het toestel niet kapot als er software matig iets niet "werkt" kapot is als het fysiek kapot is.

Correct me if I'm wrong.
Zie het als een geheel. Of het nou soft- of hardware storing is, het werkt niet meer. Bij een PC kan je de software zelf opnieuw er op zetten, bij een telefoon heb je dat niet.

Nog even op reacties wachten dus voordat ik mijn 625 over laat zetten.
Er is een tool vrijgegeven door Microsoft waardoor je Windows Phone er opnieuw op kan zetten. Het is dus wel mogelijk. Heb zo geen link bij de hand.
Bedoel je niet de Windows Phone Recovery tool? Die bestaat namelijk al geruime tijd en hoeft niet perse gebruikt te worden als je terug wilt gaan van Windows 10 naar Windows 8.1. Naast de W10 preview heb je ook Windows 8.1 previews (nieuwe versies), die je kunt installeren met behulp van de preview for developers app (dus niet de Windows insider app)

Toen Denim retail uit was gekomen kreeg ik de update niet omdat ik een preview had draaien. Ik moest eerst mijn telefoon recoveren met deze tool, waardoor ik de denim update wel binnen kreeg.

edit:
@SJBijzitter was me voor

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 17 april 2015 15:37]

En aan iedereen met een Lumia 52x, gebruik de tool die @SJBijzitter hier linkt dus niet. Want dat is de grote oorzaak van dit probleem.
Microsoft heeft al een nieuwe versie uitgebracht waarbij de restore wel goed gaat.
en die zorgt er dus voor dat de telefoon gebricked wordt
Er is geen tool en zelfs niet eens een mogelijkheid om beschadigde toestellen terug te zetten. Je smartphone wordt niet meer herkent door computers (enkel de opslag van je SD-kaart), je kan je telefoon ook niet meer starten, resetten, etc.
Die tool is juist de oorzaak van de gebrickte telefoons na recovery!
Met Lumia's kun je de Software Recovery Tool gebruiken. Deze flasht dan de laatste officiële Firmware terug op je toestel. Alles wordt daarom wel weer Factory Default. Zorg dus dat je even een backup draait vanuit Settings, zodat je deze daarna weer terug kan zetten.
Tenzij je dus van Win10 terug gaat naar 8.1 op deze lumia's, want dat werkt dus niet meer.
Blijkbaar in het geval van de Lumia 520 niet nee. Maar daar zal ongetwijfeld een fix voor komen.
Zelf had ik vorige week Windows 10 op mijn Lumia 920 geïnstalleerd en ben zonder problemen weer terug gegaan naar WP8.1 m.b.v. deze tool.

De laatste Windows 10 preview draait nog niet lekker genoeg op mijn Lumia 920 om dat te accepteren als main OS.

Wel een leuke bijkomstigheid als je de laatste preview van Windows 10 installeert: je krijgt dan eerst de nieuwe WP8.1 Update 2 Firmware :)
en als deze software niet meer werkt dan heb je alsnog niks dus
Enkel bij Iphone en WP toestellen.

Android kan je altijd nog via ADB commandline een nieuwe rom/ firmware pushen :)
ook al is de telefoon zelf non responsive
Als de telefoon wel opstart, mijn lg had ook wel is een kapotte bootloader die alleen via jtag kon worden gefikst . Nu zijn er wel wat oplossingen die dit probleem makkelijker op te lossen maken

[Reactie gewijzigd door royb3 op 21 april 2015 18:09]

Als de software in mijn koffiezet apparaat niet meer werkt waardoor het apparaat niet meer functioneert dan kan ik toch wel spreken van een kapot product. Dat is bij een telefoon net zo natuurlijk als dit niet door de gebruiker te herstellen is.
Ik zou het ook niet als kapot benoemen, maar eerder als defect of onbruikbaar.
Op zich is dit terug te sturen naar de fabrikant die daar geen hardwarematige wijzigingen in hoeft door te voeren.

Ik vraag me alleen af of je aanspraak kan maken op dergelijke garantie (of betaalde reparatie). Lijkt me dat je dat hebt verworpen bij installeren van Win10

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 april 2015 15:35]

Wanneer je de preview app instelt staan er een paar korte punten waar je op moet letten. Een daarvan is dat de telefoon kapot kan gaan en dat dat dan eigen verantwoordelijkheid is.
kapot == defect.... Ook wel onbruikbaar... Dus gewoon het zelfde.
Bricken noemen ze dat toch?
Er is helemaal geen software meer, ook niet om firmware data te kunnen ontvangen op de usb-poort. Er moeten JTAG soldeerpunten op het moederbord gezet worden om via een speciale flasher software terug te kunnen zetten. Kortom, zodra je moet gaan solderen om het weer werkend te krijgen is het stuk, hoor.

[Reactie gewijzigd door jon.kiji op 17 april 2015 15:33]

Vaak zit er op de arm chips een standaard bootloader voor bv. de USB die in de hardware in 'gebakken' zit, hiervoor heb je de JTAG niet nodig en zou je in principe de standaard USB aansluiting kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door carbidsjitter op 17 april 2015 16:04]

Niet alleen dat, maar meestal zit er op alle redelijk moderne hardware een ROM bootloader die "altijd" werkt, naast de EEPROM, Flash of andere bootloader storage waar je een full-fledged bootloader in kan stoppen voor je OS.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de bootloader-loader geen I/O via USB toestaat om dat dat een mooi deurtje voor hackers betekent, maar er is altijd wel een manier om te flashen. Het is niet alsof ze in de fabriek magisch de eerste flash doen ofzo :D (hoewel je als je genoeg chips afneemt je ze ook pre-flashed kan krijgen :p ) Dus je punt staat.
Die jtag poort via USB wil nog weleens beveiligd zijn. Maar Microsoft heeft daar zelf natuurlijk wel de sleutels van.
Kan best, maar het gaat om onvolledige builds van Windows en instaleren kan schade aan het toestel aanrichten. Valt hierdoor dan ook niet meer onder de garantie.
Ja, maar dat doet de gebruiker zelf toch? Staat waarschijnlijk ook wel in de disclaimer
Klopt, doen ze zelf. Daardoor ook eigen risico.

Op je vorige vraag, mijn vader had ooit een keer zijn Lumia kunnen inruilen omdat hij een Software fout had waardoor hij niet kon bellen/smsen. Dus het toestel wordt dan wel als kapot beschouwd.
Ben ik wel met je eens. Waarschijnlijk heeft de Windows 10 build iets gewijzigs aan de partities o.i.d. waardoor het terug flashen naar WP 8.1 problematisch wordt. Dat is iets software-matigs en dus niet direct "kapot".
Normaal noemt met het softwarematig niet meer functioneren 'bricked'. Maar je kan het ook gewoon kapot noemen, al associeer ook ik dat meer met fysiek kapot, dan dat de software het niet meer doet. Ik zou dus eerder bricked gebruiken dan kapot.
Klopt, dan is het toestel enkel "soft-bricked", ligt het vervolgens aan hoeveel vrijheid de maker van de telefoon z'n eindgebruikers geeft of je dat wel of niet zelf op kunt lossen.

Net al even gespiekt op XDA-Developers (gerelateerd topic) maar er heeft nog niemand een oplossing gepost, wat niet betekend dat ie er niet is natuurlijk, geef het een paar dagen en dan kan het waarschijnlijk gewoon gerepareerd worden met een of andere app op je pc en usb kabeltje in je lumia :)
Bricked is een beter woord, of onbruikbaar.
Dit is waarschijnlijk een algemeen nieuwsbericht; geen tweakers exclusive.

97% van de mensen is geen tweaker en heeft dus geen flauw idee wat je bedoelt als je zegt dat je telefoon bricked is. Kapot is gewoon een goede term in dit geval. Al staat defect wat professioneler.
Gebruikers melden dat als ze proberen om Windows Phone 8.1 terug te zetten op een Lumia 520, het toestel in flash-modus blijft staan en niet meer opstart.
Als je kapot definieert als "niet werkend", is die telefoon dus gewoon kapot.
Yup "bricked" zeggen mensen vaak, de hardware werkt wel maar aan het stukje hardware heb je door de software matige fout niks meer dan aan een steen, wel vervelend natuurlijk!
Microsoft heeft de testversie van windows 10 veel te vroeg beschikbaar gemaakt voor iedereen. Het is veel te makkelijk om dit te installeren en veel gebruikers weten niet goed waar ze mee bezig zijn.

Zie de klachten van de leek dat gebruikersgegevens worden gemonitord etc. Dat is heel normaal bij 'technical' previews.

Tegelijk verwachten ze een volledig functionerend besturingssysteem dat bovendien nog eens volledig stabiel is. En gaan ze klagen wanneer hun systeem crasht terwijl ze hier hun dagelijks werk op doen. Daar is het helemaal niet voor bedoeld.
Waarom de schuld bij MS dan neerleggen? Je moet je aanmelden bij Insider, apart instellen dat je in de fastring wil gaan, nog AV's accepteren waar tot 10x toe staat dat het een beta/tech is, dan ben je toch echt zelf bezig.

Draait het probleemloos? Absoluut niet. Maar ik heb er duidelijk voor gekozen.
Het probleem is ook niet windows 10. Dat installeert gewoon, geen probleem. Het is het restoren van je toestel naar windows 8.1, met de lumia software recovery tool. Dat maakt het spul stuk.
Mijn lumia 520 is nu ook stuk. :'( (gelukkig heb ik de 635 nog).

Overigens is de hele bootloader weg. Het enige dat nog werkt is de Nokia Emergency Connection over USB, maar daar kan een normale sterveling niets mee.

[Reactie gewijzigd door jon.kiji op 17 april 2015 15:29]

Kun je wel 10 er weer op zetten, of dat ook niet?
Het probleem licht dan ook niet bij Windows 10 en de schade die de Recovery Tool aanricht van Microsoft - wat een tool is die ook op consumenten gericht is - zou op zich wel degelijk onder de garantie moeten vallen aangezien dat een dienst is die bij het toestel wordt aangeboden door Microsoft en valt niet onder die AV's.
Volgens mij ga je accoord met het feit dat de W10 preview onstabiel is, en niet af, etc.
Je gaat niet accoord met het niet meer terug kunnen flashen naar W8.1...
Je gaat akkord met alle (bij)effecten van het draaien van een test build. Ook het terug draaien van een upgrade is onderdeel van dat test traject.

Microsoft geeft aan dat je toestel onbruikbaar kan worden door de update naar W10..
En ja, 'gevangen' zitten tussen een onstabiele W10 en niet terug kunnen naar W(P)8.1 hoort daar ook bij en valt gewoon onder de risico's. Desondanks is het natuurlijk niet prettig..
Normaliter is het zo dat een 'onbruikbaar' systeem teruggezet kan worden naar factory default middels de Lumia Recovery Tool. Onbruikbaar is in deze dat je OS vastloopt en terug moet naar factory settings. Onbruikbaar is niet Bricked.

Sterker nog, ik vraag mij af of de stap naar W10 er Uberhaupt iets mee te maken heeft. Ben benieuwd wat er zou gebeuren met een toestel waar W8.1 op draait en je de LSRT erop los laat. Het lijkt namelijk eerder een fout in de recovery tool dan dat windows 10 er iets mee te maken heeft.
Ja mensen verwachten van een tech preview of een beta gewoon een volledig functioneel product. Meteen beginnen te klagen over alles wat ze niet aan staat, en zeggen dat het een slecht product is.

Tja, als je nou eens die disclaimer leest en alle andere informatie die van te voren verstrekt word dan weet je waar je aan begint.

En dan natuurlijk ook overal klagen behalve op de feedback site waar je eigenlijk bugs moet melden.

Toch hoop ik dat hier nu een oplossing voor komt, want een gebrickt toestel bij het terug gaan naar 8.1 is natuurlijk ook niet de bedoeling. Of zou men Windows 10 geïnstalleerd hebben voor hij officieel voor de 520 werd gereleased?
Nee. W10 is officieel aangeboden in het Windows Insider program.
Dus de update gebeurde ook gewoon via de insider app. Die gaf van de een op de andere dag aan dat de lumia 520 supported was, anders had je niet eens de mogelijkheid W10 te installeren op het toestel.
Het is ook nooit goed. De ene keer is het te laat, nu is het te vroeg. Dan is het te moeilijk om te flashen, dan te makkelijk? Allemaal onzin. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.
W10 heeft hier niets mee te maken. De Lumia Software Recovery Tool bricked de 520. (Alleen zonder W10 hoef je die tool normaliter nooit te draaien).
Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.
Wat een onzin. Microsoft heeft een tool gemaakt die je Lumia bricked. Dat is niet door de schuld van de gebruiker, maar door het werk van Microsoft.
Wat een onzin. Het is juist supergoed dat ze vroeg bèta's beschikbaar maken, zodat ze snel in kunnen springen op commentaar van hun userbase en zo een optimale W10 experience kunnen bieden bij de uiteindelijke release. Doen ze dit niet, dan zitten users maanden met hoge verwachtingen, valt het vrijwel altijd tegen én moet men maanden wachten voor er weer een fatsoenlijke update komt.

Dat men ervoor kiest om een beta die overduidelijk ook aangegeven wordt als GEEN DAILY DRIVE, beta etc etc tóch op een dagelijks gebruikte telefoon te zette, tja, dat is het probleem van de user. Deze bug wordt ongetwijfeld snel opgelost en dan zijn ze weer een stapje verder. En hebben we een final version met een bug minder.
Ik zeg toch niet dat het ze het niet zo vroeg beschikbaar moeten maken, dat is namelijk goed. Maar de communicatie is duidelijk het probleem. Op dit moment is dit nog lang niet in het bèta-stadium, zoals jij al beweert en installeren teveel mensen dit op hun dagelijkse telefoon.

Over of de fout hierbij bij microsoft of de gebruiker ligt kan discussie zijn. Maar feit is dat dit zowel slecht is voor microsoft (slechte reclame), als bij de naïeve gebruiker (data-loss)
Meestal gaat het goed met vroege versie (dev. prev.), nu dus niet. Ondanks de ferme waarschuwingen het niet op je hoofdtoestel te zetten, doen sommige mensen het toch. Eigen schuld dikke bult vind ik. Hoewel ik het wel snap, want bij de Developer Preview kon het wél. Maar met Windows Insider is het dus onverstandig.... Wat mij betreft duidelijk genoeg kenbaar gemaakt.
Dev previews zijn bèta RTM`s, de TP een alpha, en helemaal de fast-ring.
Dat werd ook met koeienletters gecommuniceerd maar blijkbaar weet het gretige publiek het verschil tussen alpha en beta niet en is voor hen een testversie altijd een bug-arme beta.

In de Insider app krijg voor je op "Get preview builds" kan klikken eerst te zien;

Prerelease software and services may not work as expected.
Potential problems include not being able to place calls (including emergency calles), increased data charges, and damage that causes your Phone to stop working permanently.


Met een linkje erbij dat je direct hier brengt voor meer uitleg.

En het gaat blijkbaar maar voor 2 gelijkwaardige toestellen, met dezelfde SOC, fout.
Kleine geitjes hou je altijd. ;)

Wel jammer als je je dagelijkse 520 of 525 zo gebricked hebt.
Want je verwacht natuurlijk dat al die waarschuwingen niet voor jou gelden.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 17 april 2015 16:59]

De manier waarop die smartphones gebruikt worden zijn dan ook niet gedekt door die waarschuwing die die app geeft. Die dekt het upgraden naar Windows 10 en gebruik ervan. Maar bij dit is het de recovery tool die in de fout gaat en je toestel bricked, niet Windows 10.
Dat weet je niet.
Het is opgetreden bij gebruik van de tool, echter blijft hij dan hangen ergens.
Velen hebben de recoverytool gewoon probleemloos gebruikt.
De twee toestellen hebben vrijwel dezelfde hardware, het kan dus ook aan partition-stitching liggen dat niet goed teruggedraaid wordt of aan de SOC.

En wat valt er niet onder;
and damage that causes your Phone to stop working permanently.

De fout zit in W10, van waaruit je hem gebruikt..
De recoverytool geeft geen problemen als je vanuit 8.1 de tool gebruikt, anders had je al veel eerder klachten over gebrickte 520`s en 525`s gehad.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 17 april 2015 22:07]

Nouja, wat ik hieronder dus al zeg: ook als het niet je dagelijkse telefoon is maar een dedicated testapparaat voor Windows 10, is het vrij vervelend als die bij een restore-actie gebrickt wordt.
Het Preview for Developers programma stuurt enkel en alleen stabiele builds rond (Teijgetje: ook geen "bèta RTMs", de verstuurde builds zijn allemaal in productie en worden op toestellen geleverd). Maar dat is een totaal ander programma dan Windows Insiders.
De toevoeging RTM aan beta was meer om duidelijlk te maken dat de previews vaak al verder zijn dan bèta's gezien ze vrijwel bugvrij zijn.
Ook is de RTM release daarna vrijwel onveranderd.

Het was meer dus om aan te geven waar de TP staat qua ontwerpfase, het lijkt wel of velen het verschil tussen alfa en beta niet kennen.
Dat het niet mijn 'hoofdtelefoon' is maar een testapparaat dat ik speciaal heb gekocht om Windows 10 beroepsmatig te testen, doet er niet toe. Ik heb voor die doeleinden toevallig geen Lumia 520 maar een 635 gekocht, dus ik heb er geen last van.

Maar als ik een 520 zou hebben waar ik niets meer mee kan, zou ik dat toch wel onnodig en vervelend vinden. Eigen schuld? Nee, de restore-tool faalt. Daar kan ik natuurlijk weinig aan doen. Ik ga ervan uit dat ik tussen verschillende versies van het OS heen en terug kan.

Onverstandig? Tja, ik ben ervan op de hoogte dat delen van de functionaliteit nog niet goed werken. Dat hoeft ook niet, daarvoor heb ik mijn 'hoofdtelefoon'. Maar ik wil Windows 10 wel gewoon kunnen testen, ondanks de known issues. Als zo'n restore tool de telefoon dan compleet onbruikbaar maakt, is dat vrij vervelend.
Heeft wellicht te maken met partition stitching ? Puur speculatief, maar dat is wat bij mij als eerste binnen schoot als mogelijke oorzaak.
Partition stitching is nog steeds niet in gebruik genomen omdat het niet af was. Ook de rede dat de 930 nog steeds geen Windows 10 heeft.

Partition Stitching zit er sinds build 10051 in http://blogs.windows.com/...now-available-for-phones/. Zou dus best kunnen

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 17 april 2015 17:25]

Onzin. Partition stitching was vereist om de preview naar alle toestellen te brengen die nu ondersteund worden. De 930 heeft geen Windows 10 Preview omdat er problemen zijn met de schaling van de interface op dat toestel.
Dank je voor de reminder. Heb het aangepast.
als je weet wat je doet kan je best veel met de nokia emergency usb connection alleen de juisten software krijgen is moeilijk.

Er is bij anderen lumia toestellen toch ook al gezien dat windows 10 je partities veranderd en blijkbaar heeft microsoft een iets te globale versie van de recovery tool gemaakt die bij zomige toestellen daar dus geen rekening mee houd.

ik heb wel vaker toestellen van nokia gehad die na mislukte flash via die nood usb connectie gewoon weer werkend te krijgen waren alleen moet ook daarvoor in de recovery tool de juiste aansturing mee gegeven worden en dan zal die gewoon met deze modus kunnen werken en toestellen kunnen flashen.
Heb je er meer informatie over? Ik heb namelijk geen enkele software gevonden die met die connectie overweg kan. Ook de Nokia Care Suite kon er geen kaas van maken.

Met specifieke drivers kreeg ik de connectie wel zo ver dat het zich presenteerde als rs232 poort, maar ik ken de AT commando's niet.

Power en Vol Down werkt overigens niet, omdat het toestel helemaal niet meer in wil schakelen.

[Reactie gewijzigd door jon.kiji op 17 april 2015 15:56]

nee het is ook geen toegankelijke software mits je in de reparatie en dev wereld zit , ik kreeg het ook stom toevallig via via na dat ik er meerderen had liggen die dit probleem hadden.
Heeft die software ook een naam? :-)
ja alleen zit deze in een speciale flash computer van ms/nokia deze software gaat dieper je toestel in dan dat de tools van ms nu kunnen normale firmware flashes gaan niet verder dan max 15% van je toestel in deze software computer gaat voor de volle 100% naar binnen

de tool die ik jullie mee kan geven is gewoon vindbaar
dit is de nokia software update for retail deze kan de meeste gebrickte toestellen ook fixen.
http://nds2.fds-fire.noki...pdaterForRetail_4.1.0.exe

maar een waarschuwing gebruik een laag voltage usb poort dus geen usb poort die ook oplaad fucties kent dan kan deze tool ook nog wel is de fout in gaan.

Ik kan en mag de softare die in die flash computer zit niet prijs geven hier zitten strikte licenties aan vast.
Okee. Ik ga die retail-tool eens proberen, dank je.
Heb je toevallig een specificatie van die Nokia Emergency USB Connection?
(Protocol specificatie).

Meh: "Phone is not supported."

[Reactie gewijzigd door jon.kiji op 17 april 2015 21:00]

protocol specs weet ik zo niet iut me hoofd maar zal ze maandag eens na zoeken
Ah, dat zou mooi zijn.
Ik kan bevestigen dat het op de Lumia 925 in ieder geval niet voorkomt. Ik had W10 op mijn Lumia 925 geinstalleerd, maar de build was zwaar buggy. Downgraden, resetten gaat super gemakkelijk met behulp van de Windows Phone Recovery tool. Ik heb nu weer Windows Phone 8.1 draaien. Hopelijk is de nieuwere build beter.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 17 april 2015 15:31]

Ik heb op mijn 920 het even gehad maar toch maar snel een rollback gedaan naar 8.1. Dit doordat het idd zwaar buggy werkte en de interface er echt heel erg slecht uitziet. Je kan zien dat ze nog heel wat werk te verzetten hebben.

De rollback deed er trouwens bij mij best lang over. En de software is alleen beschikbaar voor Windows apparaten dus als je alleen een Android of OSX (en ja je kan ook Windows onder OSX gebruiken ik weet dat!) apparaat hebt dan heb je een probleem.

Edit: Wat ik trouwens wel apart vond was dat ik voor W10 eerst nog 8.1 update 2 kreeg. Deze update zit er aan te komen en heeft zag ik wel erg aangename aanpassingen (vooral in het settings menu).

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 17 april 2015 15:52]

Offtopic vraagje:

Wanneer je de w10 testbuild installeert, blijven de foto's die, niet op OneDrive staan (zoals whatsapp), aanwezig? En bij de downgrade? En hoe zit het met de open gesprekken?
Volgens mij deed hij wel netjes upgraden en zoals SilverAqua al aangeeft krijg je eerst een Windows 8.1 update. Ik zou het risico in ieder geval niet nemen nu. De build is echt aardig buggy. Ik was eerst bang dat mijn telefoon ook stuk was, want hij startte gewoon niet meer op. (zwart scherm). Bleek dat hij volledig was vastgelopen. Ik moest een geforceerde restart doen. (power en volume down 15 sec ingedrukt houden).

Als je de recovery tool moet gebruiken om weer te downgraden ben je in ieder geval alles gegarandeerd kwijt.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 17 april 2015 16:15]

Je WhatsApp gesprekken worden inclusief media gebackuped naar de sd kaart. Vanuit hier kan dan ook weer bij het instellen van je nummer teruggezet worden.
Mensen moeten zich van te voren goed beseffen dat dit geen ''kant en klare'' software is die zonder problemen gebruikt kan worden. Niet voor niets duurt het nog maanden voordat Windows 10 officieel op de markt komt. Installeer je de preview op je mainstream toestel dan loop je een relatief groot risico. In deze fase van de ontwikkeling ben je nog geeneens een beta-tester maar meer een proefkonijn.

Hoe aanlokkelijk het ook is, zo'n voorproefje, de meeste mensen zouden er goed aan doen hun geduld te bewaren. Microsoft had, i.m.o., de drempel niet zo laag moeten leggen. Nu krijg je dit soort taferelen, mensen die niet door hebben waar ze mee bezig en welk risico ze nemen. Niet voor niets waarschuwt Microsoft ervoor dat je toestel kapot kan gaan.
Niet voor niets waarschuwt Microsoft ervoor dat je toestel kapot kan gaan.
Wel, on the defence of the user: Microsoft waarschuwde dat Windows 10 je toestel mogelijk zou kunnen schaden, niet de tools die ze leveren om terug te gaan naar Windows Phone 8.1 die trouwens ook voor toestellen met Windows Phone 8.1 gebruikt kan worden als je in WP8.1 problemen hebt.
Ook in de recovery tool staat dat deze je telefoon kan bricken. Deze vlieger gaat dus niet op.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 17 april 2015 18:33]

Werkte gewoon prima hier van W10 naar W8.1 weer terug. En bij de mensen waar het 'kapot' was, was het gewoon met de recovery tool op te lossen.
De revcovery tool veroorzaakt juist het probleem bij sommige telefoons. Deze vlieger gaat dus niet op.

[Reactie gewijzigd door svenvNL op 17 april 2015 18:30]

Ik vraag mij wel af wat die mensen nu met die telefoons moeten doen, of heeft Microsoft een oplossing voor?
Microsoft kennende zullen ze nog wel met een progsel komen. Heb hier allerlei dingen over USB, bootloaders en dergelijke gelezen dus zou mogelijk zijn.
Ik was even in de verleiding gekomen om ook Windows 10 op mijn Lumia 520 te zetten, aangezien deze toch een hard reset had gekregen na een reparatie. Blij dat ik daar van af heb gezien!

Edit: Reden dat ik van de W10 preview afgezien heb: de vele bugs die er nog in zitten en niet alle verrassingen van W10 voor mijzelf willen verpesten voordat het klaar is. Bovendien werd aangeraden om het niet op je primaire telefoon te installeren, wat mijn L520 wel is.

[Reactie gewijzigd door Haphius op 17 april 2015 15:26]