Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Submitter: lightdestroyer

Online betaaldienst PayPal laat klanten van Belgische webwinkels voortaan kosteloos producten van webwinkels retour sturen. Deze Retourkosten Vergoeding moet meer mensen ertoe verleiden om producten af te rekenen met PayPal.

Als een klant een product heeft afgerekend met PayPal en deze terugstuurt, neemt de betaaldienst de retourkosten voor zijn rekening. Dat gebeurt niet direct, want consumenten kunnen het verzendbewijs met de kosten naar PayPal opsturen, waarna de betaaldienst het geld binnen tien dagen op het account stort.

De dienst Retourkosten Vergoeding was al actief in Nederland, maar nu kunnen Belgen ook gebruik maken van de vergoeding van de kosten, meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Vooral het retour sturen van producten die uit het buitenland komen moet toegankelijker zijn dankzij de dienst, zo zegt PayPal. Het is onbekend hoeveel mensen in Nederland gebruik maken van de vergoeding voor retourkosten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Mailtje van 28 jan.
activeer gratis:

Weer een zorg minder.

PayPal betaalt je retourkosten terug.

Shop zonder zorgen en betaal online met PayPal. We beschermen je gegevens en je aankoop, bijvoorbeeld als je niets ontvangt. En nu vergoeden we ook nog je retourkosten* als je iets terug wilt sturen. Wereldwijd. Deze nieuwe gratis service is met ťťn muisklik direct actief. Profiteer ervan!
Door op de activeringsknop te klikken, ga ik akkoord met de voorwaarden.


https://www.paypal.com/nl...turns/general-conditions/

[Reactie gewijzigd door damouzer op 17 april 2015 14:56]

Tja als webwinkel kost paypal je ook een dikke 3%. Dat is niet mis en daaruit wordt dit gewoon betaald.
Uiteindelijk is het dus de winkelier die betaald en rekent de webwinkel nog extra kosten dan betaal jij dit uiteindelijk allemaal zelf.
Is het niet zo dat een webwinkel de retourkosten sowieso moet betalen? Pixmania doet dat tenminste wel: Je levert het in bij een koeriersservice in de buurt die het kosteloos terugstuurt.

Bij webwinkels die je met Mastercard betaalt is het een van de (vele) vereisten voor zo'n winkel (staat in de algemene regels Mastercard voor ME's) dat de acceptant moet regelen hoe een product retour komt. Ik ben er een beetje uit, maar ik meende me te herinneren dat dat voor alle online retailers geldt, op welke manier je dan ook betaald hebt.
Bij een defect product ja.
Bij een product wat je zelf om andere redenen retourneert binnen de afkoelingsperiode nee.
De klant is verantwoordelijk voor de retour zend kosten. Sommige winkels doen dit wel als extra service maar het is zeker niet verplicht. Zou ook te zot worden dat winkels alle lasten moeten dragen voor consumenten die te lui zijn om naar de winkel te gaan
Ik ben geen jurist. Maar ondanks vernam ik in een of ander programma dat retour kosten sowieso niet voor rekening van de kopende consumenten zijn.
Dan he je dat toch echt verkeerd begrepen. retourkosten zijn altijd voor de ontvanger.
Er zijn wel een aantal voorwaarden. zo moet van te voren duidelijk gemaakt worden hoe hoog deze kosten ongeveer zijn. doe je dat niet dan zijn ze voor de webwinkel.

Er zijn bedrijven die er voor kiezen deze kosten te betalen maar verplicht is het niet. Daarnaast voor maatwerk producten is er helemaal geen retourrecht.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 18 april 2015 09:30]

Moet je toch voor meer dan 230 euro iets gekocht hebben om die 6,95 te kunnen compenseren die een klant als retourkosten heeft bij PostNL.

Natuurlijk stuurt niet iedereen hun product retour en zijn er genoeg webshops die zelf al retourkosten opzich nemen.

Het blijft dus nog een relatief 'vriendelijk' gebaar om meer gebruikers naar PayPal te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Patrick_Wolf op 17 april 2015 16:20]

Of je rekend die transactiekosten gewoon door aan de klant zoals zovele winkels doen.
Creditcards ook als ik me niet vergis.
En zij geven niet de zaken die paypal voorziet (tenzij je echt een knappe gold of platinum hebt) En dan verloopt de issue oplossing nog lastiger (spreek uit ervaring)

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 17 april 2015 17:31]

Misschien de kleine lettertjes in het artikel bijzetten:

* Until 31 December 2015. The Refunded Returns service is offered by PayPal Pte. Ltd, in partnership with TELUS International Europe, the service provider. See conditions.
Ik meende dat de retourkosten sowieso al door de webwinkel terugbetaald dienen te worden (bij retourzending binnen 14 dagen). Wat is hier dan het voordeel voor de consument t.o.v. hoe het zonder de PayPal dienst verloopt?

[Reactie gewijzigd door Seroczynski op 17 april 2015 15:00]

Met name voor internationale verzendingen is dit handig, omdat de kosten daarvan hoog zijn en je vrijwel nooit de retourkosten terug krijgt. Bijvoorbeeld tech producten uit China importeren etc.

[Reactie gewijzigd door dutchgio op 17 april 2015 15:03]

Het is ook niet echt eerlijk verdeeld. Zo worden de verzendkosten van o.a. DealExtreme schijnbaar door de overheid zwaar gesubsideerd waardoor die alles gratis kunnen verzenden. Maar op het moment dat jij het moet verzenden kun je minimaal een paar tientjes neerleggen.
Heb je daar een bron voor? Het enige dat ik weet is dat je bij de Chinese post per kilo kan afrekenen ipv per pakketje. Dat valt voor een partij als DealExtreme, die toch vooral kleine en lichtgewicht items verstuurd, gunstig uit.
Ja, als je googled op "chinese webshop subsidie verzendkosten" vind je zat bronnen, zoals: http://buitenlandsewebsho...ese-webshops-zo-goedkoop/
Hoezo is dat niet eerlijk? Het zorgt ervoor dat je produkten vaak goedkoper zijn dan enkel de verzendkosten in Europa. Wanneer terugzenden meer kost dan wat je betaald hebt, dan hou je de spullen toch gewoon?
Dat dacht ik ook, maar het blijkt anders te zijn

''Wel mag u de klant zelf laten opdraaien voor de directe kosten van het terugzenden. Hij moet dus zelf de postzegels betalen die op het retourpakket geplakt moeten worden. U moet wel een inschatting geven van die kosten, tenzij het met de gewone post retour kan. Maar elke andere kosten of vergoeding die u in rekening wilt brengen bij zo’n retour is simpelweg verboden. Ook administratiekosten voor het afhandelen van de retour mogen niet.''

https://webwinkelrecht.nl...van-retour-vanaf-13-juni/
Bedankt. Ik heb het simpelweg verkeerd begrepen dus.
Natuurlijk hoeven ze die niet te vergoeden. Dat zou toch echt een belachelijke regel zijn!
Hoe krijg ik een concurrent failliet? Ik bestel zijn complete voorraad en stuur vervolgens alles terug.
Toch is het wel degelijk zo, Mastercard (ik heb er 10 jaar gewerkt) hanteert daar strikte regels voor die, volgens mij, voor elke online retailer, ongeacht de manier van betalen geldt: De verkoper is verantwoordelijk voor het retour halen van het product. Ik moet erbij zeggen dat de regels inmiddels wel enigszins kunnen zijn aangepast (Europese wetgeving). Pixmania heeft een eigen service waar je het pakket gratis inlevert, weet ik uit ervaring.
Inderdaad, dat vraag ik mij ook af. Bij de meest recente bestellingen die ik heb gedaan, werd door de betreffende webwinkels aangegeven dat retouren gratis worden opgehaald nota bene.
Retourkosten hoeven naar mijn weten niet door de webwinkel worden terugbetaald. Het totale invoice bedrag wordt wel retour gestort. Dus klant en winkel betalen beiden 1x vervoerskosten, webwinkel voor het opsturen, klant voor het retoursturen.

Vele webshops (met name de grotere) hebben bijvoorbeeld wel een postbus waar je op hun kosten pakketten naar kunt retourneren.

[Reactie gewijzigd door E2TK op 17 april 2015 15:05]

Dat is incorrect. Ze zijn verplicht om de verzendkosten van hun naar jou te vergoeden. De weg terug niet.
Dat lijkt me niet. Vaak wordt dat pas gedaan vanaf een bepaalde ordergrootte. Bijvoorbeeld vanaf 20 of 100 euro, geen verzendkosten.

Juist de weg terug is vaak zonder kosten. Logisch ook, aangezien ik anders zou moeten betalen om een product dat niet conform mijn verwachtingen is weer te ruilen, dan wel de koop ongedaan te maken. De eventueel betaalde verzendkosten (naar mij toe) worden dan niet vergoed.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 17 april 2015 15:22]

Nog nooit geweten bij geen enkele webshop behalve zalando en amazon dat ze je verzendkosten om iets terug te sturen vergoeden. En in BelgiŽ is dit pijnlijk. Wij werken met speciaal gefokte postduiven waardoor ons post systeem 2x zo duur is in NL.
Alleen wanneer iets foutief op kapot/beschadigd was werden terugstuur kosten vergoed. Garantie behandelingen zijn ook nog nooit vergoed geweest (van mijzelf naar de webshop).
Dit moet ook niet volgens het belgische of europese recht.
dat is dan waarschijnlijk omdat je niet veel koopt... Om er maar enkele te noemen die zo meteen in mijn hoofd opkomen: Esprit, Bol.com, TennisDirect, Futurumshop, CoolBlue.
Een beetje een domme reactie. U weet niet hoeveel ik online koop (eigenlijk alles), maar ik ken genoeg winkels waar ik niet gratis kan retourneren waar ik wel koop. Veel webwinkels uit de UK of Duitsland bv waar dit dan zou helpen. Knives&Tools kan ik niet gratis naar terugsturen ook niet voor garantie en hetzelfde voor nog genoeg outdoorwinkels uit NL.
Ik koop meer dan genoeg online. Natuurlijk kan ik winkels vergeten zijn.
Maar werkelijk nog nooit bij tennisdirect iets willen kopen :p.

Futurum en bol al wel. Coolblue ook al vaak. Maar ik woon vlakbij een vestiging dus ik breng het eig terug. Bol was ik vergeten, zelfde principe als bij Zalando dat je het naar een kiala punt brengt. Futurum blijkbaar ook, heb ik even nagekeken maar dat was niet altijd zo.
Er zijn dus idd online shops die ik niet mee vermeld heb die via kiala dit doen. Maar dit is extra en zij zijn echt wel in de minderheid hoor. Misschien koopt u niet genoeg online?
Als je met Mastercard betaalt kun je terugvallen op hun regels voor retourzendingen. Een merchant moet zich nu eenmaal houden aan de door Mastercard opgelegde regels waarin oa staat dat een verkoper moet regelen hoe iets retour komt. Dat is handig voor grote spullen zoals bedden bijvoorbeeld, maar geldt tevens voor kleine(re) dingen. Bij weigering kun je dan ook een klacht indienen, en dan regelt de acceptantenservicedesk bij Mastercard dat.
Het "lijkt" jou niet, maar het is wel zo. De verzendkosten zijn bij een herroeping van een aankoop van een EU verkoper, bijna altijd voor rekening van de verkoper. De kosten voor het terugzenden zijn wel voor de koper.
Er zijn een aantal uitzonderingen. Als de verkoper extra verzendkosten heeft moeten maken, omdat de koper bijv. heeft gevraagd om een speciale/urgente zendingen, dan zijn de extra kosten WEL voor rekening van de koper.

Alles staat netjes uitgelegd op europa.eu.
Alles staat netjes uitgelegd op europa.eu.
inderdaad, en daar staat ondubbelzinnig:
Ook de verzendkosten die u aanvankelijk heeft betaald, moeten u worden terugbetaald.
dit zijn de verzendkosten van verkoper naar koper.
Ga na of de verkoper u heeft laten weten dat de kosten van het retourneren binnen de bedenktijd voor uw rekening zijn.
dit is dus ondubbelzinnig NIET verplicht terug te betalen door verkoper. enkel indien hij eerst heeft aangegeven dat hij dit voor zijn rekening neemt kan hij daar later niet op terugkomen.
Dat is niet ondubbelzinnig. In eerste instantie moet de koper de terugverzending betalen. In het geval dat de verkoper haar klant niet goed inlicht over haar herroepingsrecht, moet de verkoper ook de terugverzending betalen en krijgt de de klant zelfs 1 jaar (dacht ik) om een (online) aankoop te annuleren.
Zover ik weet, en volgens verschillende sites zijn de retour kosten voor de verkoper. Echter als ik kijk naar hoe het in de wet staat, geen idee. Door alle verwijzingen is het mij niet meer duidelijk, maar voor wie het eventueel wilt nazoeken:

http://www.eerstekamer.nl...ment3/f=/vjilbgbtpxzq.pdf

Edit: Ah kijk. Ze mogen de kosten voor het retourneren verhalen op de klant.
Bron: https://www.paazl.com/nl/...-voor-bezorging-retouren/

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 17 april 2015 15:19]

Dit is wat er op dit moment geldt in heel europa sinds mid juni 2014: internetaankopen en herroepingsrecht.
Recht hebben en krijgen zijn twee verschillende dingen.
Het is niet zo moeilijk als je denkt hoor. Als je via een EU bank hebt betaald kun je vaak makkelijk aan je geld terugkomen. Bij een creditcard betaling wordt een "chargeback" gedaan en krijg je vaak meteen het geld terug en moet de verkoper maar zien te bewijzen dat hij gelijk heeft. Als je een overschrijving hebt gedaan, kun je aan jouw bank vragen om het geld terug te "vragen". De bank van de verkoper krijgt dan een bericht, en die eist dan van de verkoper dat hij binnen 7-14 dagen bewijst dat hij gelijk heeft.
Daarnaast zijn er allemaal klachten- en arbitragesystemen in Europa waardoor je vaak je zin kan doordrukken.
Ik weet niet hoe het in BelgiŽ zit,
Maar in Nederland is een idealbetaling of overboeking vrij definitief, en je eigen verantwoordelijkheid. De bank gaat het geld niet voor je terugvragen maar dat mag je zelf proberen.
Kan ik een iDEAL-betaling terugdraaien?

U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht een akkoord te geven voor een betaling binnen uw internetbankieromgeving. Het bedrag wordt direct van uw rekening geboekt. Binnen een paar seconden na uw goedkeuring is de betaling, net als bij een overboeking of PIN-betaling in een winkel, verwerkt.
Dat brengt met zich mee dat de betaling na uw akkoord, net als bij een PIN-betaling, niet meer teruggevorderd kan worden.
Indien u gebruik wilt maken van uw recht om uw “aankoop op afstand” te annuleren, kunt u de webwinkelier houden aan de daarvoor geldende wettelijke regels.
Daarom schreef ik ook dat je bank het terug kan VRAGEN (en niet vorderen)! Je bank kan aan de bank van de verkoper vragen om het geld terug te laten storten. Ik heb het zelf meegemaakt waarbij ING mij VROEG om bewijs dat ik een verzending had verricht. Na 3 weken geen reactie hebben ze gewoonweg geld van mijn rekening geplukt een naar de koper verzonden.

Het kan dus wel, maar dan moeten alle banken en de verkoper meewerken.
Een gewone overschrijving is definitief, een bank kan niet geld van iemand zijn rekening halen bij een andere bank. Lijkt me logisch.

Een domiciliŽring (automatische incasso) kan je wel terugvorderen. Dit gebeurt altijd en zonder tussenkomst van de tegenpartij. Maar goed dat gebruik je niet voor gewone aankopen.

Ook via de kredietkaart krijg je niet zomaar je geld terug, zeker niet als de webwinkel kan bewijzen dat je zelf wat besteld hebt en dat ook bij jou afgeleverd werd. Vaak is er ook een franchise van toepassing waar je zelf voor opdraait.
Bij een Mastercard hoef je, vrij strikt de CB-regels geÔnterpreteerd genomen (ik heb er nog wel ergens een kopie van), niet eens het product eerst retour te sturen. Je moet de verkoper ervan op de hoogte stellen dat je het product wilt retourneren en hem vragen het op te halen of te regelen ;) Doorgaans wordt er wel vanuit de CB-servicedesk gevraagd om het retour te sturen en er een bewijs van te leveren (sterkere klacht).
Dat zal misschien binnen Nederland wel leuk wettelijk geregeld zijn, maar daar trekt een webshop in bijvoorbeeld Amerika zich natuurlijk geen barst van aan. Als ze het daar doen, dan is het als coulance, maar niet omdat dat in dat kikkerlandje toevallig eens op papier is gezet.

Dat klopt ook wel met de dienst zelf – Paypal zul je bij Nederlandse webshops veel minder zien dan bijvoorbeeld iDeal, wat je in het buitenland weer amper tegenkomt.
Het bestaat dus al in Nederland. Is hier dan niemand die dit al heeft uitgeprobeerd en ons hier wil vertellen of het goed lukt?
Het bestaat dus al in Nederland. Is hier dan niemand die dit al heeft uitgeprobeerd en ons hier wil vertellen of het goed lukt?
Yep :)
Heb §19,50 terug gekregen van Telus voor een retourzending naar Engeland :*)
Er ging een deelzending retour t.w.v. § 30,= dus anders had ik dat niet gedaan. Topservice.
Paypal is voor de ontvangende partij een zwaar risico - dus de klant betaalt dat gewoon mee. Van weg blijven.
Ja, ondernemen is risico nemen toch? Credit cards kosten de ondernemer ook zo'n 3%, dacht ik, maar niemand laat de omzet lopen. Zat mensen zonder creditcard, die geregeld spullen in China etc. kopen met Paypal. Hoe zouden die anders moeten betalen?
Ik heb een tijdje geleden geprobeerd gebruik te maken van die retourkostenvergoeding. Ik moest etterlijke mailtjes naar paypal sturen, waarna ze "intern gingen onderzoeken" waarom de vergoeding toch niet bijgescreven was. Ook probeerden ze me steeds te verwijzen naar hun partner Telus International, die mij net zo snel weer terug stuurde.

Toen ik op de Facebook-pagina van Paypal ging klagen, werd het direct opgelost...
En dat tot 12x per jaar
Per persoon kunt u met PayPal Retourkosten Vergoeding tussen 28 januari 2015 en 31 december 2015 12 terugbetalingen ontvangen. Per PayPal-transactiereferentie is slechts ťťn terugbetaling toegestaan.
Gratis bestaat natuurlijk niet, de webshop betaald een behoorlijk percentage aan paypal.
Moet Paypal dit dan gratis doen? Of is het gewoon een bedrijf dat geld vraagt voor de geleverde diensten.
Zeer goeie deal. Ik betaal zoveel mogelijk met paypal momenteel (voornamelijk luiheid, da fucking kaske voor de bankkaart zoeken altijd) en hun inmening bij problemen.
Even voor de duidelijkheid: Deze service werd al drie maanden geleden in Nederland uitgerold bij wijze van beperkt test. Een maand of twee geleden is het opgeschaald. Ze zijn nu bezig met uitrollen in Benelux en Duitsland nu en volgens Paypal zelf willen ze tot het einde van het jaar de testfase afsluiten en als standard service opnemen in o.a. de algemene voorwaarden.
Voorlopig geeft de service recht om 3 keer per 12 maanden voor maximaal §31 terug te vorderen voor een retourzending. Ik heb vernomen dat ze van plan zijn om dat in de toekomst uit te breiden.

Ik heb deze service al een maand geleden gebruikt. Je hoeft alleen de retour verzendbewijs scannen en uploaden en een webform in te vullen. Binnen vier dagen had ik dat geld op mijn paypal account. Echt perfect voor internationale verzendingen als je geen gratis retour mag doen.
Voor de belgen onder ons:

https://www.paypal.com/be/returns

[Reactie gewijzigd door jorge.regula op 17 april 2015 15:37]