Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

De online-handelsplaats eBay schrapt 2400 banen, wat neerkomt op 7 procent van zijn werknemersbestand. Het Amerikaanse bedrijf maakte vorig jaar een verlies van 41 miljoen dollar, omgerekend 35 miljoen euro.

eBayDe ontslagen zullen over de gehele linie vallen: zowel de marketplace-tak als de zakelijke divisie en dochter PayPal worden getroffen. Het is onbekend of ook de Nederlandse tak, waar Marktplaats.nl onder valt, met ontslagen te maken krijgt.

Volgens PayPal-ceo John Donahoe zijn de ontslagen nodig om de organisatie te 'versimpelen', 'sneller beslissingen te kunnen maken' en om te zorgen voor een 'concurrerende prijsstructuur'. Het bedrijf draaide vorig jaar een verlies van 41 miljoen dollar, omgerekend 35 miljoen euro, tegen een winst van 2,8 miljard dollar een jaar eerder.

In de tweede helft van dit jaar zal eBay PayPal afstoten, werd eerder al bekend. Ook eBay Enterprise, waarmee winkeliers webwinkels kunnen opzetten, wordt waarschijnlijk afgestoten. Die tak zal worden verkocht of via een beursgang in een nieuw bedrijf worden ondergebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Stiekem hoop ik dat Marktplaats.nl gewoon helemaal afgeschaft gaat worden, zodat ook Nederlanderes gewoon van eBay gebruik moeten gaan maken. Vele malen beter :)
Waarschijnlijk is dit ook de strategie voor de lange termijn: Marktplaats.nl langzaam laten uitfaseren en laten absorberen in het eBay-netwerk. Marktplaats gewoon in één keer afschaffen zou geen verstandige beslissing zijn.
Nee dat is waar. Anders loopt iedereen wellicht massaal naar Speurders.nl. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor Nederlanders ook fatsoenlijk gebruik gaan maken van eBay, en inzien dat er eigenlijk toch veel meer voordelen aan hangen dan aan Marktplaats. De tijd zal het leren :+
Zijn jullie aan het Trollen? EBay is voor verkopers een waardeloos Platform. De totale kosten die in rekening worden gebracht zijn zo'n 10% van de verkoopprijs, en door het verplichte gebruik van Paypal (die Nederlandse wet- en regelgeving aan z'n laars lapt) ontkom je als verkoper niet aan het lopen van grote risico's om opgelicht te worden.

Verder is mijn ervaring dat verkoop via EBay zeker niet sneller gaat dan via Marktplaats. Er zijn weliswaar meer potentiële kopers maar het aantal verkopers is ook veel groter. De weinige keren dat ik iets op EBay zette kreeg ik dan ook nauwelijks reacties, ondanks scherpe prijs. Mijn vermoeden is dat kopers eerder naar power Sellers gaan, met een hoge rating. Verkopen via Marktplaats gaat altijd prima, ook als ik (wat ik bij dure dingen altijd doe) aangeef dat het alleen opgehaald kan worden. Zelfs als verzending mogelijk is komen veel kopers het echter nog ophalen.

Als je het mij vraagt is juist Ebay achterhaald, ze bestaan denk ik alleen dankzij een sterk first mover advantage. Voor kopers is het inderdaad perfect, maar om een dergelijk platform tot een succes te maken heb je ook verkopers nodig.

[Reactie gewijzigd door SPT op 22 januari 2015 09:32]

en door het verplichte gebruik van Paypal (die Nederlandse wet- en regelgeving aan z'n laars lapt) ontkom je niet aan het lopen van grote risico's om opgelicht te worden.
Vreemd, ik kan iemand die een nieuwe scherm voor zijn telefoon had laten komen uit China, en toen kwam hij er achter dat de scherm stuk was die hij net nieuw binnen gekregen had, en de bedrijf wou het niet vergoeden wat hij ook deed en zij.

Maar hij had gelukkig met PayPal betaald, want hij nam contact op met PayPal en zij gingen het oplossen voor hem, en ja hoor ruim een maand later stortte PayPal netjes de ¤100,- (dat koste de nieuwe scherm) terug op zijn account (bank).

Dus jij kan wel zeggen dat je opgelicht word door PayPal en zo, maar daar heb ik en andere die ik ken niks van gemerkt, juist het tegenover gestelde.
ik schrijf toch ook dat het voor kopers perfect is, maar juist voor verkopers slecht?

Het hele probleem is dat kopers tot 180 dagen na de transactie elke betaling nog kunnen betwisten. Paypal stelt daarbij altijd de koper in het gelijk, zelfs als de verkopende partij een zeer hoge rating heeft en bewijs kan overleggen dat hij heeft verzonden. Zelfs als de verkoper linkjes kan sturen naar fora waar zich andere mensen hebben gemeld die vanaf een bepaald postadres zijn opgelicht. Zoek maar eens op internet, je komt de meest bizarre voorbeelden tegen.

We moeten wel eerlijk zijn: Nederland is een land met in internationaal perspectief relatief lage criminaliteit en weinig corruptie. Het is niet voor niets dat Nederland (net als bijv. de Scandinavische landen) bekend staan als high-trust countries (er bestaat een hele literatuur over dit onderwerp). We kunnen er dan ook rustig vanuit gaan dat in situaties waar een Nederlandse verkoper zegt dat hij de waren echt heeft verzonden terwijl een buitenlandse koper beweerd alleen een doos met stenen te hebben ontvangen, de buitenlandse partij buitenproportioneel vaak de oplichter zal zijn.

Veel risico's dus, voor verkopers.
We kunnen er dan ook rustig vanuit gaan dat in situaties waar een Nederlandse verkoper zegt dat hij de waren echt heeft verzonden terwijl een buitenlandse koper beweerd alleen een doos met stenen te hebben ontvangen, de buitenlandse partij buitenproportioneel vaak de oplichter zal zijn.
Wanneer jij steeds claims maakt als koper, dan zal PayPal je account afsluiten. Ook is het zo dat je je gelijk moet bewijzen. Of jij nou uit Ierland, Spanje, of Nederland komt maakt in zo'n overweging niet veel uit en of je nou gelijk hebt in je claims of niet ook niet. Wanneer jij PayPal teveel geld kost vanwege claims (hetgeen ook customer support kost) dan sluit men je af. Dus tegen oplichters zou ik willen zeggen: verschiet je kruit niet.
Je zou dan ook gewoon veel voorzorgmaatregelen kunnen nemen om te kunnen bewijzen dat je het verzonden hebt.
Ik begrijp je helemaal. Echter vanuit kopers perspectief zijn sites als marktplaats of craigslist in de VS juist een groot risico voor kopers. Ik ben vaker op marktplaats dan op ebay bedrogen. Ik hoop dan ook dat er nog iets wordt opgezet dat marktplaats meer richting ebay doet bewegen en ebay richting marktplaats zodat kopers en verkopers allemaal voordeel hebben. Uiteraard wil de site ook iets verdienen maar denk dat las je dit goed aanpakt hes niet zo heel erg moeilijk is.
Hij bekijkt het dan ook van de andere kant, als verkoper.

PayPal heeft dan ook alleen buyers protection. Als verkoper loop je dus enorm risico opgelicht te worden door dat kopers gewoon kunnen zeggen dat het stuk was of niet gekregen, en dan ligt de bewijslast bij de verkoper.

Als koper zit je dus redelijk goed, als verkoper het tegenovergestelde.
Onzin: https://www.paypal.com/c2...ionFAQs-outside#coverage4

Als je de transacties controleert, op de verified statuses let en bewijs van aflevering hebt heb je over het algemeen meer bescherming bij paypal dan bij credit card transacties.

Wij doen zon 50,000 per maand via PayPal.
Ik heb als verkoper ook een paypal dispuut met een klant die de boel wilde besodemieteren. Ik kon aantonen dat het pakket verstuurd en ontvangen was, met handtekening ontvangst en alleen huisadres. Ik heb gelijk gekregen.
Lees nou: hij bekijkt het vanuit verkopers positie, wat veel mensen op mp ook doen: verkopen..

Als verkoper sta je echt in je hemd op ebay 9/10 keer.

Zoek op google: snad ebay

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 22 januari 2015 09:53]

Ik ken iemand die er trots op is dat ze "gratis" spullen heeft gekregen door een Paypaldispute te openen. Na het ontvangen van het product...

Dat persoon heb ik dus maar van mijn contactlist weggehaald...
Bij Marktplaats heb je altijd mensen die ver onder de waarde gaan bieden. Staat er bijvoorbeeld een mobiele telefoon op voor 200 euro, zo goed als nieuw. Nieuw waarde nog 400, wordt er vrolijk 100 euro geboden. Ik kom nooit meer op Marktplaats en ik noem die mensen "marktplaatstuig". Het is niet leuk om zo zaken te moeten doen. Tweakers daarintegen werkt prima. Mensen hier weten teminste wat de waarde is van producten en bieden ook zo.
Stel je een minimumprijs in, werkt ook.
Dan krijg je wel weer e-mails met "voor 100 euro haal ik het op.". Nee hoor, geen Marktplaats meer voor mij. Ik koop wel via Ebay, vooral spul uit China. Werkt prima.
Je wilt dus kopen via Ebay, maar je wilt niet meer verkopen met Marktplaats. Begrijp ik dat goed?

Ik koop ook wel eens via Ebay, maar aan verkoop op Ebay begin ik niet vanwege de risico's met PayPal.
Bij Marktplaats krijg je het geld meteen in het handje en loop je geen risico dat je het achteraf nog kwijt bent.
De mailbox met nepberichtjes schoon je makkelijk op.
Jezus man, dat heet 'afdingen'. Nee heb je, ja kun je krijgen, dat soort werk. Ook een beetje kijken hoe graag iemand het voorwerp écht kwijt wil, zeker als het al langer te koop is aangeboden.

Hoe moeilijk kan het nou zijn om heel kort 'Sorry, ik ga je niet op je aanbod in' terug te mailen? Heb je nou eigenlijk een probleem met Marktplaats of een probleem met mensen en onderhandelen? Medunkt het laatste, eerlijk gezegd.
Waarom maak je daar druk om?
Ik laat dat soort onzinbiedingen gewoon staan. Ik verkoop tegen een aannemelijk bod en dat is een onzin bieding niet.
Ik heb er weinig last van. Heeft misschien ook met het soort spul te maken, ik koop / verkoop alleen spullen uit WO2. Zal wel een ander publiek zijn.
Helemaal met SPT eens, ook ik heb gemerkt dat het verkopen op Ebay een dure aangelegenheid is zonder dat het ook maar enige meerwaarde heeft t.o.v. Marktplaats die bovendien ook nog eens gratis is!
Ik ken werkelijk niemand in mijn omgeving die ebay gebruikt. Dat wordt een beetje als amerikaans gezien denk ik, waar je credit cards of Paypal nodig hebt om te kunnen betalen. Ik gebruik het zelf dan wel maar niet meer dan een paar keer per jaar.

Voor concertkaartjes of tweedehands auto's vind ik marktplaats nog altijd de beste keuze. Ebay is dan weer super voor grijze import.
Nou ik heb eBay intensief gebruikt om PCB's te verkopen. Mijn voorkeur is dan wel om de .com te gebruiken. Daar is het mogelijk om aanbieding "doorlopend" te maken, en niet met en beperking van wat was het zeven of veertien dagen in NL? Bovendien heb je dan groter wereldwijd publiek.
Ja de commissie van eBay op sales is hoog, ja je verliest op valuta koersen, ja PayPal vangt hoge commissie, ja de (met name internationale) porto is in NL absurd en PostNL is zo verschrikkelijk bar slecht in haar dienstverlening. En dan nog, dan nog is het ebay.com consortium van beter dan Marktplaats.

Het grote gebrek van Marktplaats, is het ontbreken van verkoper waardering, met het risico van een steen in de post. De gerechtelijke macht heeft immers al aangegeven dat dat okay is als iemand handelt onder eigen naam.
Het ontbreken van verkoperrecenties is inderdaad vervelend, maar ook het feit dat biedingen vrijblijvend zijn zonder dat je er verder aan vastzit.
Dat, het vrijblijvende bied karakter, is hier op Tweakers ook zo hoor. :)
Maar dat maakt het niet beter of zo. Daarom is eBay ook een serieuzere veilingsite dan Marktplaats. En Tweakers verdient niets aan Vraag&Aanbod, dus dat is een heel ander verhaal.
Het maakt het zeker niet beter voor marktplaats inderdaad dat het bij tweakers ook kan :) Bepaalde zaken bied ik liever hier aan dan op eBay of Marktplaats. Ondanks het feit dat een bieding niet bindend is. Het is dankzij de recensies hier dat ik me hier prettig voel. Plus dat het in Nederlandse handen is.

Marktplaats verdient in de meeste categorieën ook niets. Behalve wat reclame inkomsten misschien maar dat is hier op Tweakers ook zo.
Ebay is prachtig voor bepaalde verkoop kanalen, zaken die vrij zeldzaam zijn of uniek, voor de rest is het een vrij pijnlijke ervaring voor beide partijen. De koper die verzuipt in het aanbod, waarderingen waar mee gesjoemeld wordt, etc. Voor de verkoper helemaal een puinzooi, mensen die alsnog hun geld terug eisen als ze het product binnen krijgen en Paypal zonder pardon het geld terug boekt, Paypal zonder opgave van reden je rekening geheel blokkeert en met je geld aan de haal gaat, door het grote aanbod de prijzen drukt en ebay/paypal vervolgens een grote hap uit de taart nemen.

Ebay gebruik ik sporadisch voor de verkoop, Marktplaats regelmatig. Voor de koop pak ik altijd eerst marktplaats en als het daar niet te vinden is ga ik op ebay kijken. Meestal zijn de verzendkosten de factor waardoor ik het uiteindelijk niet koop via ebay tenzij ik ergens om zit te springen. Ivm. mijn RPG, miniatuur en Japanse bouwdozen hobbies is het aanbod op Marktplaats gewoon onvoldoende.

Waar ook veel goede deals gesloten worden zijn de individuele hobby fora, waar mensen al een reputatie hebben en die over het algemeen niet te graaien gooien voor een paar euro...
Het ontbreken van een verkoper waardering op marktplaats is zeker een gemis.

Wat ik als koper zoveel mogelijk doe wanneer ik iets wil kopen:

Ik kijk hoe lang de verkoper al actief is op MP. Er gaat een rode vlag op bij een account van een paar dagen oud.

Ik google op gebruikersnaam van verkoper met zoekcriteria "oplichting". Het is niet waterdicht maar ik heb al een paar keer een hit gehad op bepaalde oplichters.

Ik probeer zoveel mogelijk op te halen i.p.v. te laten verzenden.
Ik kijk gewoon naar hoe lang degene actief is op marktplaats. Als het meer dan een jaar is, is de kans klein dat je wordt opgelicht.
Inderdaad. Marktplaats is shit geworden. Vroeger echt tweedehands en particulieren. Tegenwoordig moet je je wegbanen door handelaren en nieuwe troep waarvan veel nep is. En dan heb ik het nog niet over de vele oplichters.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 22 januari 2015 08:27]

Ik ben het met je eens, maar ebay is niet anders met meer dan 90% handelaren.

*nee, geen bron
Ebay is volledig overspoed met handelaren inderdaad, die hun volledige product assortiment uit hun winkel er neer klappen.
Je vind er amper 2e hands.
En daarom zoek ik gewoon mijn toevlucht tot Tweakers vraag en aanbod _/-\o_
Indien mogelijk wel ja, goede ervaringen so far.

Maar ja is natuurlijk enkel tweakers gerelateerd. Ik kan er niet mijn ikea bed op kwijt ;)
Ja, dat klopt. Maar ik denk dat veel spul dat de "Tweakers" verhandelen electronica is. Simpelweg omdat we hier veel nieuw kopen en het oude gewoon voor een leuk prijsje weg willen doen. Natuurlijk zul je voor je bed helaas je advertentie op marktplaats moeten zetten, of ze moeten hier eens een nieuwe catogerie in het leven roepen :Y)
In Duitsland is er "Ebay Kleinanzeigen" een speciale afdeling voor 2e hands van particulieren.
Klopt marktplaats is echt ruk. Vooral met computerapparatuur is het een drama. Ontelbaar mailtjes gehad van marktplaats zelf dat de verkoper mogelijk onbetrouwbaar is en in het buitenland woont wanneer ik op advertenties reageer. Mja daarom hebben wij V&A van tweakers:)
Jammer wat ervan geworden is, je kon jaren terug er gewoon iets opzetten en er kwam gewoon een prima persoon voor de deur.

Tegenwoordig zit het vol awkard mensen waar je gezeik mee kan krijgen, je wordt doodgegooid met opties om te kunnen betalen "voor meer succes". Ik heb de site niet volledig gebruikt, maar ik heb gehoord over dat je bij sommige categorieën zelfs moet betalen voor een advertentie?

Laten we ook niet beginnen over de "nog niet verkocht?" mails :P
Om die reden heb ik mijn marktplaats account laten deactiveren. Marktplaats is niet meer wat het vroeger ooit was.

Een moederbord wat op Hardware.info of Tweakers nog 50 euro oplevert, raak je op marktplaats misschien voor 30 euro kwijt. Koopjesjagers..... :(
Eerder andersom?
Dan doe je iets verkeerd of je buigt te snel voor een laag bod.

Edit: ik zie dat je uit ruime v&a ervaring put :+

[Reactie gewijzigd door Vinzz op 22 januari 2015 14:24]

En wat te denken van het feit dat je zojuist iets op marktplaats hebt gezet en er meteen bij staat dat je zojuist geplaatste product "verder dan pagina 10" staat, met de mededeling dat je je advertentie kunt laten opvallen voor ¤2,50 , ¤8,27 of ¤44,95 ;)

Ik verkoop af en toe losse videobanden, VCC's en betamax-tapes, waar ik echt geen ¤2,50 per advertentie voor ga betalen om op te vallen. Maar het is op marktplaats wel ontzettend lastig om tussen al die tapes te zoeken.

[Reactie gewijzigd door 575572 op 22 januari 2015 11:30]

Ik had zojuist ineens een enquête van Marktplaats in mijn mailbox en ik hoopte al op een open vraag. Een meerkeuzevraag was in welke mate ik Marktplaats zou aanbevelen aan mensen in mijn omgeving als die een product willen verkopen. Mijn antwoord was 3 van de 10.

Hierop volgde de open vraag:
Wat moet Marktplaats veranderen zodat u Marktplaats hen nog meer gaat aanbevelen voor het aanbieden van producten of diensten?

Daar heb ik een mooi verhaaltje van gemaakt ;)

http://i59.tinypic.com/1dzs8.jpg

[Reactie gewijzigd door 575572 op 22 januari 2015 18:06]

Wacht maar tot je een keer iets op ebay verkoopt dan..
Inderdaad. Kopen is misschien wel fijner via Ebay, maar denk er maar niet aan iets te willen verkopen.
Mee eens alleen ebay is ook slechter geworden, zo is de optie vervallen om meerdere dingen automatisch te kopen bij 1 verkoper en dus lagere verzend kosten te krijgen, nu moet je eerst kontakt maken voordat je dat krijgt. en de beste( in mijn ogen) zoek optie beschikbaar voor nederland is vervallen, dit maakt het zoeken moeilijker
Deze optie is er wel weer als je .nl veranderd in .de of .co.uk
Hiermee krijg je weer een winkelwagen
Door gewoon met je ebay gegevens in te loggen op de buitenlandse ebay komt je verzend toch uit in de nl
Ik zie je probleem met marktplaats vanuit het grondbeginsel niet zo. Ebay heeft een flink nadeel in de vorm van dat ze een x-percentage van de verkoop willen, ondanks het feit dat je er doodgegooid word met ads die site voor mijn gevoel eigenhandig voor de komende 200 jaar moeiteloos in de lucht moet kunnen houden.

Ebay's user verificate en controle op Marktplaats zou een welkome toevoeging zijn maar voor de rest zou ik Marktplaats mooi laten voor wat het is.
Ebay is vooral voor kopers leuk, als verkoper delf je het onderspit.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 22 januari 2015 09:46]

Het is tegenwoordig wel beter maar ebay had vroeger echt een draak van een site (heel onoverzichtelijk). zodra je je aanmeldde kreeg je allerlei spam waar ik echt 3 pogingen heb moeten doen om te unsubscriben. Marktplaats is lekker simpel.
Op Marktplaats kun je veel gratis aanbieden. Een voordeel zou wel zijn dat de bieders bij Ebay doorgaans ook daadwerkelijk kopen. Bij Marktplaats is dat een stuk minder. Ook de grote hoeveelheid nep artikelen op Marktplaats is vele malen groter dan bij Ebay.

Ik zie dus voor- en nadelen.
Tweakers gebruiken natuurlijk V&A: http://tweakers.net/aanbod/
Heb ebay een tijdje gebruikt (i.c.m. paypal) en vond het geweldig werken totdat ik iets ging verkopen... Dan kom erachter dat paypal en ebay 100% aan de kant staan van de koper!

Na een discussie waarop paypal besloot dat ik alsnog geld terug moest betalen aan de koper (nadat ik duidelijk bewijs heb geleverd van gekocht waar) heb ik besloten om paypal op te zeggen.

Verkoop nu via marktplaats en dat gaat best goed. Enige wat ik mis aan MP is dat mensen reviews kunnen plaatsen van de mensen waarbij ze spulletjes kopen. Zo weten potentiële nieuwe klanten of iemand echt een oplichter is of niet.
Vind die reviewsystemen een beetje kinderachtig/naief. Je kan nooit een reputatie opbouwen.
Heb genoeg sukkels zelfs hier gehad bij V&A die mij een PM sturen dat ze achteraf willen betalen omdat ik weinig reviews had. Of dat ze mij een lage bod uitbrengen om dezelfde reden :')
Het mooiste vond ik nog dat iemand ging afhaken omdat ik uiteindelijk weinig reviews had waardoor ik meteen onbetrouwbaar ben. Dat moest hij nog even vermelden per mail :')

Een beetje handelen moet gewoon geleerd worden In het mailtje van markplaats staat altijd: "Als het te goed is om waar te zijn, dan is dat ook zo". Een GTX 980 koop je niet voor 200 euro.
Hoe vaak zie je hier bij V&A een geheugenmodule of een videokaart die fotografeerd is op een bed of tapijt? ESD anyone? Al heb je een miljoen reviews dan kan je dit niet recht praten.
Blindelings staren naar reviews gaan niet helpen. Hoeveel van die organisaties heb je die reviews voor jou plaatsen in ruil voor geld?

Ben zelfs op ebay opgelicht met een handelaar. Diegene had ~7000 100% reviews. Na het bestellen toch mijn bestelling gewijzigd en koper ging akkoord mijn geld te retourneren. Ik had al inmiddels het andere product betaald. Na zo'n 9 maanden geen geld terug. Ebay deed niets. Die schoof het af naar Paypal en die gasten wilden er helemaal niets mee te maken hebben. Geld was al inmiddels binnen
Na heel wat dreigen heb ik na 1 jaar tijd 200 euro terug gekregen van de 300 van de koper.
Een review systeem is wel degelijk handig als je veel handelt via marktplaats...

Dus kinderachtig, absoluut niet!
Dat reviewsysteem van ebay gebruik ik alleen maar om de waarschijnlijkheid van het ontvangen van het geadverteerde product te meten. Al die variabelen die je kan opgeven die zeggen me geen drol, er worden toch standaard 5 sterren uitgedeeld door iedereen (incluis ikzelf) tenzij er wat te zeuren is.
Maar als de verkoper het dan volgens de TOS van Ebay goed oplost is de service alsnog goed en zie je het alsnog niet terug in de reviews.
Het is voor een belangrijk deel wel degelijk een flinke wassen neus. Er kan net zo goed alleen een weergave van het aantal successvolle verkopen staan, dan weet je net zo veel.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 22 januari 2015 09:51]

niet helemaal waar. er is wel degelijk een verschil als een verkoper 98.4 % heeft of 99.8 % goede reviews. lees bij de eerste de negatives maar eens door.
EBay is niet meer wat het geweest is. Tegenwoordig kunnen verkopers niet eens meer negatieve reviews plaatsen, het is volledig uit balans. En het wordt overspoeld met goedkope Chinese rotzooi, waar vroeger veel particulieren interessante spullen aanboden. Tegenwoordig is het meeste ook vaste prijs in plaats van veilingen. Zo krijg je je concept wel kapot...
Tel daar nog bij op dat de chinese post voor niets werkt, dus geen verzendkosten op je wasknijpers van 99 cent, en zo krijgen we de markt wel kapot...
Dat is echt een gemis, een fatsoenlijk review systeem!
Heeft Ebay vorig jaar aankopen gedaan? Want zoveel verschil tussen winst en verlies is ernstig.
Vind het eigenlijk raar. Op de radio zeiden ze net nog tijdens het nieuws dat Ebay winst heeft gemaakt maar minder dan verwacht.

Voorbereiden om zaken af te stoten, kost natuurlijk geld maar het is wel een zeer groot verschil. Op één jaar kan het toch geen 3 miljard (afgerond) schelen ?
EBay said its results were affected by "a discrete tax charge" of $3 billion.
Bron: http://www.marketwatch.co...-to-tax-charge-2014-04-29
"Het bedrijf draaide vorig jaar een verlies van 41 miljoen dollar, omgerekend 35 miljoen euro, tegen een winst van 2,8 miljard dollar een jaar eerder."

Hoe kan dat?
EBay said its results were affected by "a discrete tax charge" of $3 billion.
Bron: http://www.marketwatch.co...-to-tax-charge-2014-04-29

Het is dus een smoes om van 2400 mensen af te kunnen als voorbereiding op de splitsing. Zal wel een leuke bonus voor het management opleveren.
Op het juiste moment je posten afschrijven, creatief boekhouden om zo een goede reden te vinden om omwille van de financiele situatie alsnog ontslagen door te kunnen drukken
Misschien een naive vraag, maar waarom heeft ebay zó veel werknemers? Ik kan me niet voorstellen dat je meer dan 100 mensen nodig hebt om de site draaiend te houden en het is niet alsof ze nou heel vaak met nieuwe dingen komen ofzo..
Dit is precies wat ik ook dacht ja.
eBay schrapt 2400 banen, wat neerkomt op 7 procent
Met een simpel rekensommetje kom je uit op ruim 34.000 medewerkers, lijkt mij ook een beetje overkill ja, zelfs als je nagaat dat dit ook PayPal en marktplaats (en mogelijk nog andere locale web-markten?) omvat.

Ik dacht eerlijk gezegd altijd dat eBay mischien 200 werknemers had (waarvan de meeste support/helpdesk) en paypal misschien maximaal 500 (waarvan wederom de meeste helpdesk) dus ja, ben erg verrast te horen dat er 10 duizenden medewerkers zitten.
En niet terug naar het Ebay zoals het ooit was ?
Meer een site voor particulieren waar nog wel eens wat te halen viel voor een mooie prijs en niet een site waar je moet zoeken naar een mooie prijs.
Ik ben benieuwd of het impact heeft op Magento, de recente overstap naar GitHub hebben ze vast niet alleen voor de ontwikkeling gedaan.
om te zorgen voor een 'concurrerende prijsstructuur'.
Alipress / Alibaba is inderdaad een stuk goedkoper als verkoper zijnde.
Alibaba Groep (niet alibaba.com) haalt zijn inkomsten vooral uit advertenties.
Verkopen op Taobao is gratis, en toch verdient Alibaba miljoenen met Taobao.com :)

Alibaba heeft Alipay al een tijd geleden op eigen benen gezet. Het afstoten van Paypal door Ebay zet de deur wagenwijd open voor de mogelijkheid tot het aanbieden van Alipay op Ebay _/-\o_

(Paypal rekent enorm hoge tarieven voor verkopers in China, en er is geen koppeling mogelijk met Chinese banken)
Het bedrijf draaide vorig jaar een verlies van 41 miljoen dollar, omgerekend 35 miljoen euro, tegen een winst van 2,8 miljard dollar een jaar eerder.
Dafuq? Hoe kan er nu zoveel verschil in zitten?
Marktplaats is van Ebay.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True