Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties

De Nederlandse consument heeft in het afgelopen jaar voor circa 390 miljoen euro aankopen gedaan bij niet-Nederlandse websites, zo heeft marktonderzoeker GfK becijferd. Ongeveer een op de vijf Nederlanders van vijftien jaar of ouder winkelt op buitenlandse websites.

De zogeheten cross-border-bestedingen zijn volgens GfK gedaan door 2,8 miljoen Nederlanders. Vooral Chinese webwinkels doen het goed; 23 procent van de bestedingen ging daarnaartoe. Op de tweede plaats staat Duitsland met 18 procent, gevolgd door webwinkels uit het Verenigd Koninkrijk en de VS. Circa 20 procent van de Nederlanders heeft een product of dienst besteld bij een 'anderstalige' website, zo stelt de marktonderzoeker.

Bij de buitenlandse onlinebestedingen zijn vooral de aankopen van vliegtickets en accommodaties populair; meer dan 132 miljoen euro werd vorig jaar uitgegeven aan deze producten. Ook aan it-diensten werd met een jaaromzet van 42 miljoen euro relatief veel geld uitgegeven, gevolgd door de segmenten kleding en 'media & entertainment' die goed waren voor respectievelijk 31 en 29 miljoen euro.

Nederlanders gaven in het afgelopen jaar bijna 14 miljard euro uit aan onlineaankopen. De uitgaven zijn keurig verdeeld over diensten en producten; aan laatstgenoemde werd 6,94 miljard euro uitgegeven, terwijl diensten goed waren voor 7,02 miljard euro. In totaal zijn er in 2014 127,36 miljoen onlineaankopen gedaan, wat neerkomt op 5 procent van alle aankopen die op de totale markt zijn gedaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Het bevalt tweakers ook goed!
[Ervaringen] Online shoppen in China

Tip: koop voor kopersbescherming altijd met creditcard of PayPal.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 16 maart 2015 12:39]

PayPal moet je van goede huize komen wil je daar een "willekeurig dispute" winnen en dus je geld terugkrijgen.

Een creditcard biedt wat dat betreft meer zekerheid (zeker de wat duurdere kaarten) maar hierbij is vaak het terugvorderen een lastige zaak omdat je nog (ouderwets) papieren moet invullen en die worden dan in onderzoek genomen.

Het fijne van een creditcard is wel vaak de gratis verzekering die extra gratis bovenop een produkt/dienst wordt gegeven.
Verzekering betaal je zelf. Een Creditcard kost +- 20 a 60 euro per jaar. En het is voor mij en de medewerker van PaySquare een raadsel hoe je geld terug krijgt. Online kun je inderdaad niets doen. Zij verwijzen mij naar de bank en de bank naar hun.
Ja natuurlijk betaal je de verzekering zelf. Geld terugvorderen is over het algemeen een belletje naar je creditcard maatschappij en het is klaar. Wat een paymentprovider als paysquare daarmee te maken zou hebben is mij een raadsel.
Maar je betaalt niet alleen voor die verzekering, maar ook voor het gemak om met een kredietkaart te kunnen betalen, vooral nuttig in het buitenland, maar ook als er even geen geld op je rekening staat. Dat is die §20 per jaar niet zo extreem veel.
Mijn ervaring is echter dat je bij PayPal als koper zijnde bijna altijd de voorkeur van de twijfel krijgt, en de verkoper het meestal voor het nakijken heeft.

Kwestie van op tijd een geschil aanmaken.
Ik heb het zelfde, ik heb al een aantal keer op die manier toch mijn geld terug gekregen. Ik heb dan ook keurig het kapot aangekomen product terug gestuurd(nadat ik mijn geld terug had).
Ik heb anders goede ervaringen met PayPal inzake het terugvorderen van het aankoopbedrag bij het niet leveren van producten die bv. via Ebay gekocht zijn. Vooral nu ze de termijn waarbinnen je een dispuut moet indienen verlengd hebben van 45 dagen naar 180 dagen (45 dagen is soms net te kort met zendingen vanuit China e.d.).

zie ook: linkje, punt 7 "PayPal Aankoopbescherming"
MasterCard Gold: 18 maanden terugvordering & verzekering zonder vragen te stellen.

En voor het argument "een creditcard kost geld"; door in het buitenland te shoppen (online of niet), haal je die paar tientjes per jaar er al uit die je aan ICS / ABN / whatever moet betalen.
Goede huizen? Wat bedoel je daarmee? Ik heb vaker een dispute ingediend en te maken gehad met verkopers die gewoon niet reageren. In dit geval krijg je bijna altijd je koopgedrag teruggestort.

Je bent goed beschermt met PayPal, als je een dispute indient wordt jouw bericht voorgelegd aan de verkoper die een gedurende tijd heeft om te reageren. Wanneer de koper niet reageert en enige tijd voorbij gaat kunt je je dispute tot een claim veranderen.
Creditcard is eenvoudig je stuurt een mail betwist de transactie.
De verkoper moet dan bewijs leveren dat het geleverd is, dus inclusief handtekening. Is die er niet of van een ander pech voor de verkoper.
daarnaast heb je bij sommige idd gratis verzekering tegen diefstal, schade enz voor 1 jaar of 6 maanden.
PayPal moet je van goede huize komen wil je daar een "willekeurig dispute" winnen en dus je geld terugkrijgen.
Het is net heel eenvoudig om een dispuut met Paypal te winnen als koper zijnde.
Hoe werkt dit met een creditcard? Heb een product gekocht uit China en ze hebben een verkeerdere geleverd. Normaal via Aliexpress ben je een beetje beschermd. Maar dit is via een andere site gegaan en de verkoper wil dat ik het terugstuur. Wat meer kost dan het product zelf.
Dat moet je denk ik als risico incalculeren. Wat wel altijd goed werkt, op Aliexpress tenminste, is een negatieve review schrijven. Verkopers zijn er ontzettend bang voor. Heb zo al eens een nieuw paar airmax van $40 gekregen, zonder retouneren.
als risico incalculeren, wow m.a.w koop in china en nu maar hopen dat het goed gaat. Voor een paar euro kun je dat risico nemen, voor 200 euro toch niet.
Het is inderdaad ook hopen dat het goed gaat. Als jij het pakketje met de goedkoopste mogelijkheid laat verzenden (China post waarschijnlijk), bestaat er best wel een kans dat het kwijt raakt. Dat heb ik zelf ook al meerdere keren ondervonden. Vaak kom je er dan met een verkoper wel uit. Mocht dat niet lukken en heb je met PayPal betaald, heb je een grote kans dat je het geld terug krijgt. Is bij mij 2 van de 3 keer gelukt.

Dingen kopen van §200 waar jij het over hebt, zou ik persoonlijk niet doen. Behalve als er een verzekering bij zit. Die kan je er bijvoorbeeld bij kopen bij de meeste "Taobao agents". Heb Taobao 1 keer geprobeerd, via Yoybuy. Pakket met kleding ter waarde van §354. Dat pakket was "kwijt geraakt bij China Post". Gelukkig had ik de verzekering erbij genomen en kreeg ik het geld terug, heb er wel 60 dagen op moeten wachten.
Nou... ik heb ondertussen tientallen pakjes met China Post over laten komen en sommige waren erg laat, maar er is nog geen ťťn pakje niet aangekomen. Wat betreft verzekering vind ik AliExpress een goede website. Verkopers zijn daar gedwongen trackingcodes af te geven en AliExpress houdt het geld vast totdat het pakje is aangekomen. Komt een pakje overhoopt niet aan, dan krijgt per definitie de verkoper de schuld en stort AliExpress het geld terug.
Dat het uit China komt betekend niet dat het slecht Is, ik heb al meerdere aankopen gedaan van 50-100 euro (zoals een DAC) en alles Is netjes aangekomen OF opnieuw verzonden en alsnog aangekomen.
Vraag om een bevestiging dat ze de verzendkosten vergoeden, voordat je daadwerkelijk tot retourzending over gaat. Daarna zul je ze nog steeds moeten vertrouwen op "hun blauwe ogen", maar je staat wel een stuk sterker.

Mocht het inderdaad zo zijn dat de kosten niet tegen de baten opwegen, dan zul je af en toe je verlies moeten nemen. Recent heb ik een aantal t-shirts gekocht via AliExpress, daar zaten er toch een aantal bij die voldeden aan de omschrijving, maar in de praktijk niet bevielen. Ik hoop maar dat ze er bij het Leger des Heils blij mee zijn.
Tenzij je anders kunt bewijzen is dit gewoon een vergissing geweest en zul je het product terug moeten sturen of je verlies moeten accepteren. Als het versturen duurder is dan het product zelf neem ik aan dat het verlies erg meevalt. Misschien kun je het op marktplaats aan iemand anders verkopen.
Als jij het juiste hebt besteld en zij de fout hebben gemaakt door je het verkeerde te sturen, dan zullen zij de kosten moeten dragen voor terug sturen. De kans is dan groot dat je hem niet terug hoeft te sturen. Je kunt hen vragen de verzendkosten voor te schieten.....

Een collega had een telefoon hoesje besteld en de verkeerde kleur gekregen. Hij wilde eerst niet klagen, maar toe hij dat toch deed, hebben ze hem de juiste gestuurd. De verkeerde mocht ie houden.

[Reactie gewijzigd door jeanj op 16 maart 2015 13:35]

Klopt, inderdaad 10x makkelijker om via deze wegen te betalen.

Het is ook terug te vragen bij andere betaalwegen (zoals bankbetaling) maar dat is zo een enorm gedoe. Creditcard en PayPal ben je inderdaad wereldwijd gedekt over dit soort aankopen en kan je je geld zo terugvorderen.
heden dag niet meer; euro is geen flikker meer waard!!
trent is te begrijpen, door globalisering is het soms financieel aantrekkelijker om in het buitenland te kopen
Leg die trend van globalisering eens uit? Je betaalt bij een bestelling buiten de EU gewoon NL BTW + inklaringskosten. Zo aantrekkelijk is het in veel gevallen dus niet. Zeker niet nu de euro als een gek aan het dalen is vanwege het opkopen van schuldpapier door de ECB en het loskoppelen van de Zwitserse Frank.
Even off-topic, maar het opkopen van schuldpapier door de ECB zorgt niet voor een daling van de euro, maar voorkomt een sterkere daling. Ze houden de vraag naar euro's kunstmatig hoger dan de vrije markt dat zou doen.

EDIT: En als een bedrijf onder een bepaald bedrag aan inkomsten uit Nederland blijft kunnen ze de locale sales tax gebruiken ipv de Nederlandse, kan ook een paar procenten schelen.

on-topic: Tja, ik bestel regelmatig bij webshops uit het buitenland. DX en china schieten me te binnen, maar ook voor andere hobbies laat ik vaak dingen uit Groot-BrittaniŽ en Duitsland overkomen. Ook valt het me op dat steeds meer webshops een Nederlandse site opzetten en bijvoorbeeld iDeal toevoegen als betalingsoptie.

[Reactie gewijzigd door mavamal op 16 maart 2015 13:21]

Dat is niet waar. Het opkopen van schuldpapier met nieuw gedrukt geld, brengt meer geld in omloop dus de waarde van de euro gaat hoe dan ook onderuit. QE zorgt voor meer aanbod van de euro.

[Reactie gewijzigd door Whatson op 16 maart 2015 13:41]

Inderdaad ;)
Maar fair enough! Ben op zoek naar een headphone case voor mijn nieuwe Sennheiser HD 439. Zal eens checken in China.
Het gaat vaak om goedkope producten die onder de grens van §22 vallen. Pas daarboven komen er BTW en inklaringskosten bij kijken.
Als het pakket via China post gaat, komt het in 95% van de gevallen gewoon aan. Ook als het boven de §22 is. En je moet maar zo denken, hoe meer Nederlanders in China bestellen, hoe drukker het bij de douane wordt. Dan heb je een nog grotere kans van slagen. :)
verzendkosten binnen Nederland: §6.95
verzendkosten van China of Hong Kong naar Nederland: §0.01
onder de §22 of binnen Europa ook geen invoerkosten, en veel van die supergoedkope winkels weten ook goed hoe ze invoerkosten kunnen ontduiken(gift/lagere waarde opgeven)

en dan ook producten die niet, bijna niet, of laat beschikbaar zijn in Nederland.
zoals de Europese New 3DS die hier pas sinds kort te krijgen is terwijl deze via import al maanden geleden gekocht kon worden.
ook heb ik net een LG Tone infinim via een Nederlandstalige Engelse webshop gekocht omdat geen enkele Nederlandse webwinkel hem heeft.
in Nederland kan je ook nergens op maat gemaakte horizontale telefoon tasjes van PDAir vinden, of de betrouwbare extended batteries van mugen.
en de power cover voor mijn surface pro komt uit Amerika, omdat deze nergens anders verkocht wordt.

er zijn dus zat redenen om in het buitenland te bestellen, ook als er soms invoerkosten betaald moeten worden.
Simpel voorbeeld: Soms koop ik boeken bij of via Amazon voor onder de 5 euro. Soms wel met zo'n 8 euro verzendkosten, maar bol.com vraagt rustig 20 euro voor hetzelfde boek.
Dan heb je nog sites als dx, banggood, aliexpress met zeer goede deals. Kijk je in Nederlandse (web)winkels, vind je vaak dezelfde Chinese meuk, maar voor andere tarieven. Liever zo dicht mogelijk bij de bron bestellen, scheelt veel geld.
Tja, met sites als DealExtreme wordt het ook wel erg aantrekkelijk in bepaalde gevallen... accu van mijn 360 controller defect/slecht, wat in NL al minstens 13 euro kost voor een imitatie... zelfde imitatie accu op DX §3,05 en gratis verzendkosten. Okay, levertijd is wel vrij lang maar ik heb het wel voor nog minder dan een kwart van de prijs.

Die toename zal denk ik wel vooral te maken hebben met kleine weinig risicovolle aankopen zoals bijvoorbeeld de door mij genoemde accu, als het meer geld betreft en ook garantie in het spel komt zullen de meeste denk ik nog wel vrij terughoudend zijn. Uiteraard is het gemiddelde hier op Tweakers hoog mbt elektronica aankopen in het buitenland, maar die kwestie van garantie zal toch een hoop opbreken om grote aankopen te doen.
Inderdaad ik keek laatst in de mediamarkt naar een hdmi naar dvi adapter, prijs: 25 euro 8)7 .

Prijs op Dealextreme 2.50 euro met gratis verzend kosten. :)
En dan had je nog niet eens op Aliexpress gekeken....
link
Ik heb het nooit gehad op de Chinese eBay site Aliexpress, ik vind het niet makelijk werken, en vind het ook makkelijker en fijner werken via DealExtreme, en nog nooit problemen mee gehad, en ze zijn erg netjes al gaat het om garantie, heb een Tablet van §160,- terug moeten sturen (wat trouwens naar Engeland gaat waar een unit staat en als die vol is naar hun gestuurd woord in China), en 1 a 3 dagen later sturen ze netjes een nieuwe op en woord de verzend kosten terug betaald.

Dat noem ik nou service :)
Dikwijls is de kwaliteit er ook naar. Maar goed, kan je er nog 10 kopen voor die prijs :)
Ik snap nog steeds niet hoe DX met zulke lage verzendkosten kan werken. Binnen NL verzenden is vaak al duurder.
Even heel simpel uitgelegd... DX koopt groot ruimte in bij de vervoerder en heeft daarvoor scherpe prijsafspraken. Binnen Nederland zou zoiets ook prima kunnen, maar weinig mensen willen zolang wachten op het product, de hoge kosten die we hier betalen komen vooral omdat de vervoerder in principe alles binnen 24u op de plaats van bestemming moet hebben en dus niet kan bufferen tot een bepaalde hoeveelheid en dan pas uitleveren... en dat is wat DX in principe doet.
Niet helemaal, chinese webwinkels hebben vaak gratis (of erg goedkope) verzending omdat dit door de overheid wordt gesubsidieerd, op deze manier betalen verkopers/webwinkels geen of zeer weinig voor de verzending. De leveringstijd heeft daar gedeeltelijk ook mee te maken, snellere levering is mogelijk maar daar betaal je meestal meer voor. In zo'n geval wordt het pakketje ook verzonden met bijvoorbeeld dhl en niet met hongkong post (wat een overheidsbedrijf is)
Dat zal prima binnen China werken, maar TNT/DHL/UPS/etc moeten ook betaald worden, het is niet een bezorger van HongKong post zelf die het komt afleveren neem ik aan... en of het gesubsidieerd is of niet dat veranderd nog niets aan de methode die ik eenvoudig heb voorgelegd, want er moet uiteraard nog altijd geld worden verdiend ondanks de subsidie. Die uiteindelijke som zal toch positief moeten uitvallen en gezien de prijzen zal er niet veel marge zijn, de Chinese overheid wil er niet armer van worden lijkt mij.
Ik heb zelf vaak vanuit China mogen versturen. Wat er bij de staatspost gebeurt is dat er niet per pakketje gewogen wordt maar hele ladingen tegelijk. Als grote verzender betaal je dan een gereduceerd tarief per kilo en de pakketjes krijgen dan een "0"-postzegel. Dat er 0 op staat betekend dus niet dat de verzender niks betaald heeft.

Overigens bieden ook verzenders als UPS en DHL flinke kortingen als je hele ladingen tegelijk afrekent. Wel stikkeren die alle pakketjes nog steeds afzonderlijk ivm hun tracking systemen. Meestal ben ik Shenzhen->Amsterdam ruim de helft goedkoper uit dan andersom.

Zelfs als je een kleine verzender bent kun je hier nog wel van profiteren. In China stikt het van de agenten die kleine verzendingen verzamelen en combineren om vervolgens het voordeel met jou te delen. Nadeel is wel dat het dan soms een dag langer duurt.

Overigens zijn er ook wel een aantal diensten in Nederland die pakketten verzamelen en tegen een goedkoper tarief via PostNL versturen, maar het is inderdaad een stuk minder spectaculair dan in China.
Dat is niet de hoofdreden, de echte reden is massale staatssteun.
Het is eigenlijk niet eens meer soms maar bijna structureel. Producten zijn duurder bij Nederlandse webshops, verzendkosten zijn hoger dan uit het buitenland (!), zaken zijn minder vaak op voorraad en beschikbaar, reviews zijn structureel nutteloos, producten terugsturen is moeilijker. Als bijna alle aspecten bij buitenlandse webwinkels beter zijn verbaas ik me eigenlijk over het feit dat er zo weinig in het buitenland van het totaal word besteed. Wellicht is er nog steeds een stukje taalbarriŤre voor de gemiddelde shopper maar ik koop praktisch niets meer bij Nederlandse webshops, afgezien van voedsel wat uiteraard wat lastig is vanuit het buitenland.

Ik heb niets met het sponsoren van de Chinese economie gezien hun misselijkmakende praktijken maar ben erg tevreden met shops uit Duitsland en de UK wat overeenkomst met het bericht.
Her is erg jammer maar begrijpelijk. Financieel gezien is het vaak aantrekkelijk. Het maakt echter de Nederlandse detailhandel helemaal kapot.
Persoonlijk vind ik dat de overheid hier iets aan moet doen, willen ze niet dat hun eigen bedrijven kapot gaan.
Waarom moet de overheid daar iets aan doen? Wat schieten we er als burger mee op om 20 euro te betalen voor een kabeltje van 1 euro?

De belangrijkste reden dat ik zelden iets bij de traditionele detailhandel koop heeft overigens niets met goedkope Chinese webshops te maken, maar alles met service. Ik bestel veel liever iets bij Coolblue of BOL dan dat ik een BCC of Mediamarkt binnenloop.

Waarom? Omdat ik bij de MediaMarkt een energie leverancier opgedrongen krijg en bij de BCC arrogant te woord gestaan wordt. Als ik er dan terug moet om iets terug te brengen of om te ruilen neem ik uit voorzorg maar vast wat bijdehante familieleden mee, want dat gaat zelden zonder morren.

Mijn ervaringen bij Coolblue, BOL, maar soms ook de fysieke iCentre's zijn wat dat betreft hemels. Je stuurt iets terug en je krijgt een winkelkrediet. Geen kruisverhoor, geen verzendkosten, geen gedoe. Betaal ik daar een paar euro meer dan bij de concurrent? Ja vast, maar dat doe ik dan graag.

Enfin, terug on-topic: bij dat kabeltje heeft het dus geen enkele zin om die in een fysieke Nederlandse winkel te kopen. Voor die 20 euro krijg je namelijk niks terug. Wil je die kabel terugbrengen of omruilen dan moet je daar zo'n gevecht voor voeren dat het de moeite niet is. Als ik op die manier dingen af moet schrijven, dan liever af en toe 1 euro aan een Chinees die de verkeerde kabel heeft gestuurd.
Hele reden dat ketens als Mediamarkt etc beginnen over energiecontracten en dergelijke is omdat de marges zo klein zijn geworden door de buitenlandse concurrentie. De ketens concurreren met allerlei buitenlands webshops die zelf minder betalen aan heffingen en belastingen. De marges die een buitenlandse webshop heeft tov nederlands zijn niet te halen.

Wil je in nederland blijven bestaan, dan moet je je richten op service en extra diensten, de producten zelf kan je het niet meer alleen van hebben. Service is echter een lastig concept, want iedereen heeft daar een andere mening over.

De overheid verliest zelf veel aan inkomsten omdat veel hier niet meer wordt gekocht. Dus moeten ze hier iets aan doen? Absoluut.
De marges mogen kleiner geworden zijn, maar als ik het nieuws mag geloven eten ze bij de Mediamarkt nog altijd geen droog brood: http://www.nu.nl/beurs/39...rbedrijf-media-markt.html

Wat de overheid betreft: ik stuur die ene euro misschien naar China, maar die 19 andere geef ik nog altijd gewoon in Nederland uit. Zoals anderen in andere reacties al toelichten is de titel enigszins suggestief en gaat er in absolute getallen maar weinig geld naar het buitenland.
Merkartikelen van Samsung, LG enz. zijn in het buitenland vaak duurder, plus dat je nog eens een flinke importbelasting en inklaringskosten moet betalen.

In Nederland verdienen ze het meest aan de accesoires als hoesjes en kabeltjes, hier zit een enorme marge op (het goedkope printer, dure cartridges idee). Hoewel bij de Action de spullen niet veel duurder zijn dan bij Alibaba.

Daarom lijkt het me logisch dat ze de accesoires eens gewoon voor de normale prijs aanbieden en de prijs van de apparatuur omhoog gooien.
En inklaringskosten is al helemaal van den zotte, puur omdat de douane het commercieel uitbesteedt..
Klopt.
Onze overheid moet maar eens flink achter de oren gaan krabben met hun btw, kopie heffingen, accijnzen en weet ik veel wat voor heffingen nog meer.
Rekenen ze dan bijv zalando als buitenlandse webshop? Hq is In Berlin.

Conrad inweze ook dan.

[Reactie gewijzigd door Centauriprime op 16 maart 2015 12:45]

Dat zal niet, want dan zou je bv ook Mediamarkt onder de buitenlandse winkels kunnen scharen want dat heeft ook een Duits moederbedrijf... ik ben zelfs bang dat er dan nog maar weinig ketens overblijven die nog helemaal Nederlands zijn.
Verschil is dat winkels zoals mediamarkt, bcc etc allemaal een nederlandse vestiging hebben en zalando volledig vanuit duitsland werkt. In feiten is dit dus gewoon net zo buitenlands als amazon/miniinthebox.

[Reactie gewijzigd door ITsEZ op 16 maart 2015 13:51]

Het verschil zit en denk ik voornamelijk in de beoogde markt, Zalando is werkelijk actief hier, maakt reclame en heeft een Nederlandstalige website. DX is totaal niet NL georiŽnteerd wat dat betreft, ze hebben geen nederlandstalig platform en maken ook geen reclame hier.

@hieronder... ik bedoel meer mbt op service/helpdesk etc, dat moet je toch engelstalig doen. De webshop laten vertalen is niet zo heel erg moeilijk, altijd wel een paar gewillige studenten die dat willen doen voor een leuke deal.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 16 maart 2015 14:50]

Dx heeft ook een nederlandse website, ze maken alleen geen nederlandse tv/radio reclame maar dat heeft waaeschijnlijk meer met doelgroep te maken. Verder zie ik dan via adwords wel regelmatig chinese webwinkels langskomen.

@hierboven miniinthebox heeft bijvoorbeeld gewoon een nederlandse klantenservice.

[Reactie gewijzigd door ITsEZ op 16 maart 2015 14:58]

DX maakt hier geen reclame inderdaad, maar zover ik het kan zien is hun site toch echt in het Nederlands : KLIK

[Reactie gewijzigd door RedDragon17 op 16 maart 2015 14:44]

Eerder door Google Translate gehaald. -15% UIT ;) ?
Hoogstwaarschijnlijk niet, het gaat om "anderstalige" webshops. Zalando is in Nederlands beschikbaar neem ik aan? Denk dus dat het om webshops gaat waar geen Nederlands als taal-optie beschikbaar is.
Hoe zit het met de Belgen?
Ik schat dat 4/5 Belgen in Nederland koopt :)
Bol.com & coolblue etc
Coolblue is gewoon een Belgische winkel als dochter van een Nederlandse winkel. Je hebt 2 fysieke winkels in BelgiŽ. Als je daar binnenstapt en iets koopt koop je gewoon in BelgiŽ hoor.
Net zoals bij Hema of Kruidvat.
Idd je hebt gelijk.
Maar als ik mijzelf als voorbeeld neem koop ik 80% in Nederland (cameranu/bodyenfit/...)
De Belgen zullen ůůk wel over de grens hun internet aankopen doen
UV zaklamp:
NL 8,95 + 4,95 verzendkosten
Aliexpress 1,93 gratis verzenden

Rugtas/schooltas uil:
NL 37,95 + 5,75 verzendkosten
Aliexpress 11,69 gratis verzenden

Versterker opamp:
NL 24,95 per stuk
Aliexpress 4,82 per twee! gratis verzenden

Jas voor de kleine kost in NL tussen de 35 en 50 euro en op Aliexpress tussen de 8 en 10 euro inclusief de verzendkosten.

Het prijsverschil is voor een aantal zaken nu gewoon te groot om een aankoop bij een NL winkel/webshop te kunnen rechtvaardigen.

Nu Aliexpress ook iDeal heeft zullen alleen maar meer mensen daar gaan shoppen.
De overheid kan beter maar eens snel gaan kijken wat ze hieraan kunnen gaan doen, het is 5 voor 12 voor een hoop winkels.
Nu Aliexpress ook iDeal heeft zullen alleen maar meer mensen daar gaan shoppen.
De overheid kan beter maar eens snel gaan kijken wat ze hieraan kunnen gaan doen, het is 5 voor 12 voor een hoop winkels.
Ik vraag me af waarom de Action hun spullen wel voor AliExpress prijzen (+21% BTW) kan aanbieden, en alle andere winkels niet?
Zeer beperkt en vooral wisselend aanbod? Kwestie van containertje laten komen en op = op. Dat werkt toch iets anders dan een voorraad houden en aanvullen van populaire artikelen. :)
Dat inderdaad. Plus natuurlijk afzichtelijke 'winkels' op goedkope locaties en onderbetaald personeel.

[Reactie gewijzigd door Citroentjuh op 16 maart 2015 15:13]

Dus personeel van winkels op de betere locaties ( blokker, C&A ? ) worden wel goed betaald ?
De goedkope locatie staan los van het salaris uiteraard. Maar ik vrees wel dat de salarissen van een prijsvechter als Action nog lager liggen dan die van andere ketens ja.
afzichtelijke 'winkels' op goedkope locaties
Er zit hier een redelijk grote en nette Action midden in de chique winkelpromenade. Dus dat valt misschien ook wel weer mee...
Dat is dan wel echt een uitzondering, de Actions die ik gezien heb zitten zeker niet op de beste locaties en zijn niet veel anders dan een enorm magazijn met vreselijke tl-verlichting.
Ik verwacht dat het wel wat zal dalen. In November naar de USA geweest, en toen was de koers 1,25 USD per euro. Toen ik de reis boekte in Augustus was dat 1,36. Nu is het 1,05. De moeite niet meer waard om iets te importeren. Vooral niet als daar nog importheffing en de bijna criminele voorschot premie van de vervoerder bij komt.
idd. Ik heb ook al eens flinke kosten moeten betalen aan de vervoerder. Inclusief btw werd het artikeltje van 18 euro opeens heel erg duur. En mobiel pinnen ho maar. Gepast graag, geen wisselgeld aanwezig bij de vervoerder. Zal wel met een afstortkluisje werken denk ik.

Amerikaanse aanbieders op Ebay gebruiken al vaak de optie waarbij alle import en belasting kosten al worden mee berekend. Op zich prima en netjes. Probleem is echter dat ze dan ook tegelijk een forse vergoeding incalculeren voor het verzenden.
Uh, alles beneden de +/- 20 euro wordt geen invoerrechten e.d. op geheven... Ook geen inklaringskosten ( transportkosten blijven natuurlijk wel ).

Overigens zijn die inklaringskosten die de vervoerders nog effe extra rekenen ( bovenop transport ) naar mijn mening pure oplichting.

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 16 maart 2015 21:11]

Ik heb het in mijn voorbeeld dan ook over btw, niet over invoerrechten :-)
Bij de belgen ligt het percentage dat in het buitenland gekocht heeft waarschijnlijk nog hoger. Er zijn gewoon niet zo veel webshops in BelgiŽ doordat de verouderde wetgeving op dat vlak het ontstaan van webshops ernstig afremt.
Die tekst is van 2009.. Ondertussen is koppelverkoop toegestaan in BelgiŽ.
Wat daar beweert wordt (verbod op geld eisen voor de 14-dagen bedenktermijn) lijkt me ook totaal uit de lucht gegrepen: ik ken geen enkele shop waar je zomaar de dingen krijgt en pas later moet betalen. Behalve Zalando dan.

Een ťcht minpunt voor de Belgische webshops is het verbod om personeel op bepaalde uren te laten werken in de handel. Zo zijn er wetten die verhinderen dat shops eenvoudig tot middernacht personeel kunnen inzetten om vlot de volgende dag te kunnen leveren na een bestelling. Maar blijkbaar kan dat dus niet zomaar, net zoals werken op zondag.
Precies. En dat is nogal schrijnend, want bijvoorbeeld De Post mag dat wel.
Wetten uit een vorig millenium.
Amazon zal daar ook onder vallen, de Duitse en Franse webshops verzenden gewoon gratis naar Nederland. .
Is dat nog steeds dan? want in iedergeval de UK is daar vorig jaar mee gestopt.. Overigens was het sowieso afhankelijk bij amazon bij welke reseller je bestelde (soms is daar gewoon via een losse reseller inclusief verzendkosten goedkoper dan met de supersaferdelivery)..
Ja. Het is nog steeds mogelijk om vanaf Amazon Duitsland te bestellen, in tegenstelling tot UK, waar ik vroeger bestelde. Dit jaar nog een lp, een accupack en een headset (2 weken geleden) besteld.

[Reactie gewijzigd door oef! op 16 maart 2015 14:37]

Als Belg zijnde koop ik (bijna) altijd in het buitenland, veelal in Nederland ;) De keuze in goede webshops, met een vlotte site is bedroevend bij ons. (al zijn er de laatste jaren wel enkele bijgekomen, maar dan is het een bijshop van een Nederlandse webshop)
Same here, daarom verbaast het mij een beetje dat de Nederlanders dan weer elders gaan kopen :)
Misschien zijn de prijzen in NL wel beter juist omdat wij Nederlanders zo snel elders kijken :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True