EBay wil divisie met Marktplaats en 2dehands.be verkopen

EBay is met verschillende partijen in gesprek voor een overname van zijn Classifieds-divisie. Onderdeel van dit bedrijf zijn onder andere het Nederlandse Marktplaats en het Belgische 2dehands.be.

Het Amerikaanse bedrijf meldt in een verklaring dat het alternatieven voor Classifieds onderzoekt en actieve onderhandelingen voert met verschillende partijen over een mogelijke verkoop. Halverwege dit jaar geeft eBay een update over de status van Classifieds.

De mededeling volgt op een bericht in The Wall Street Journal over de verkoopplannen van eBay Classifieds. Die krant schreef dat een verkoop eBay mogelijk zo'n 10 miljard dollar oplevert, omgerekend 9,24 miljard euro. De investeringsbedrijven TPG en Blackstone Group, en de Duitse uitgever Axel Springer zouden interesse hebben in eBay Classifieds.

Classifieds is een dochterbedrijf van eBay waarvan onder andere Marktplaats, 2dehands, het Deense Bilbasen en DBA, en het Duitse Mobile.de onderdeel zijn. EBay nam 2hands.be in 2013 over, Marktplaats in 2004.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-02-2020 • 13:28

262

Reacties (262)

262
255
182
19
1
67
Wijzig sortering
Het...
  • veeel te laat, en uiteindelijke matig geïmplementeerde beoordelingsmodel van verkopers
  • aantrekken, en vasthouden van oplichters
  • aantrekken en diep verweven van commerciële partijen in de website
  • maken van een basic app, welke zijn basic taken maar gebrekkig uit kan voeren
  • niet kunnen filteren op exacte zoektermen
zijn een aantal punten om te noemen welke marktplaats een broeinest van criminaliteit en frustratie maakt.
Ik heb weleens het idee dat Marktplaats door eBay werd gekocht vanwege belastingvoordeeltjes. Qua ontwikkeling is er vrijwel niets gebeurd in de 20 jaar dat Marktplaats inmiddels bestaat. Er is he-le-maal niets vanuit het eBay-ecosysteem doorgesijpeld naar Marktplaats terwijl ik in de jaren direct na de aankoop nog de illusie had dat het nu dan toch eindelijk eens een fatsoenlijk handelsplatform zou kunnen gaan worden.

BNR had afgelopen jaar een interessant interview met CEO Annemarie Buitelaar van Marktplaats. Hoe de interviewer reageert als mevrouw Buitelaar met enige trots vertelt dat mensen weleens laten weten dat er in de afgelopen 20 jaar zo weinig is veranderd, is even lachwekkend als veelzeggend. Mooi radiofragmentje ;)
> Qua ontwikkeling is er vrijwel niets gebeurd in de 20 jaar dat Marktplaats inmiddels bestaat.

Weet je dat zeker, is het niet in 2012 of zo van PHP in Scala overgezet, wat dus betekend dat het min of meer vanaf de grond overnieuw is gebouwd?
Goed, ik had ook niet verwacht dat ze anno 2020 nog steeds op PHP4 ofzo zouden zitten. Dus dat er "onder de motorkap" best het nodige veranderd is, trek ik niet in twijfel. Maar qua functionele ontwikkeling c.q. ontwikkeling in de zin van "volwassen worden" is er bijzonder weinig gebeurd.
Marktplaats opereert sinds de overname nogsteeds grotendeels onafhankelijk met een groot team in Amsterdam. Die zitten echt niet te slapen hoor. Ze zijn continu bezig en er zijn veel vernieuwingen. Wellicht dat ze die meer van de daken moeten schreeuwen omdat (blijkbaar) niet iedereen het doorheeft, maar er gebeurt veel hoor.
Die zitten echt niet te slapen hoor.
Waar blijkt dit uit? Heb je voorbeelden?
Volgens mij hebben ze Marktplaats heel bewust uitgemelkt.

Als je op een gewoon trefwoord zoekt zoals 'bank', dan kom je eerst 2 pagina's tegen vol met commerciële nieuwe banken (van 1000 euro of meer). Dit is zeker voor iemand die niet handig die filteropties kan gebruiken erg onhandig.

Technisch is het echt verouderd, als je een filtertje op de zoekpagina aan zet laad de hele pagina opnieuw (wat weer lang duurt)

Dit is waarom weggeefhoeken, ruilhoeken en marktplaats-initiatieven op Facebook aansluiten. Het is verre van ideaal maar beter dan marktplaats.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit perongelijk ging. Ze moeten dit geweten hebben en bewust de beslissing gemaakt hebben hiermee door te gaan.
Ik heb het interview beluisterd...wat een incompetent mens is die Annemarie zeg. Ze heeft duidelijk geen idee hoe het internet en de technologie werkt. Ze blijft vooral, op de herhaaldelijk gestelde vragen over een 'stilstaand Marktplaats' hameren op de vele honderden wijzigingen die wekelijks worden doorgevoerd...maar waar gebruikers niets van merken. 'Zo goed is Marktplaats!' 8)7
En dat Marktplaats zeer veilig is, gezien de 'weinig lopende zaken over oplichting' volgens haar. |:(

Luister via de link van @tERRiON, het interview is tussen 00:10:30 en 00:34:30.
eBay staat zelf ook al 20 jaar stil, dus in dat opzicht niet heel vreemd
Dit. Ik heb (na 5 jaar) Marktplaats weer een kans gegeven vorige maand.
Macbook online gezet. Eerste zes reacties waren 1-uur oude accounts met generieke auto-fill Nederlandse vragen. Follow-up vragen kregen als antwoord "I live abroad, can you send the product to me?"

Nooit meer. Tweakers 2dehands heeft een kleinere audience maar is is zo veel meer betrouwbaarder.
Ik had onlangs een nog leukere. Gewoon Nederlands, en de persoon wilde dat ik voor Airpods een tientje overmaakte voor ik ze op kon komen halen. Dit via een neppe betaalverzoek die duidelijk voor fishing bedoeld was. Niet gedaan, maar de persoon gaf toch het adres zodat ik langs kon komen. Bleek het een niet-bestaand huisnummer op een bestaand adres te zijn! Bv. de huisnummers lopen van 1 t/m 50, en de oplichter stuurt dan als huisnummer 52. Google Maps gaf de locatie gewoon aan, waarschijnlijk met de filosofie "52 zal wel in de buurt van 50 zijn". Heel raar.
Check address altijd op postcode.nl, dan weet je of het een bestaand adres is of niet.
Hier is wel iets voor op internet en dat is Openstreetmap.org, die geeft namelijk per huis het huisnummer aan.
Maar als er wordt aangegeven dat 50 bestaat, maar 52 staat er niet, dan zal je waarschijnlijk toch denken "Oh ik vind 52 vast wel en anders vraag ik het gewoon even bij nr 50". Daar spelen ze op in.
Ik niet want openstreetmaps wordt heel snel geupdate, omdat het opensource maps heeft die door de community geupdate worden. Een nieuwe bushalte kosten bv maar 2 weken. En in twee weken zet je geen nieuwe huis :-).
Leuk een community. Oplichters hebben ook communities:

0,0005 bitcoin voor degenen die 100 nep adressen voor mij maakt!
nee, zo gemakkelijk gaat dat niet met openstreetmaps. Wijzigingen worden door een random andere gebruiker gepeerreviewed
Heel snel updaten en (gratis) dubbelchecken lijken mij 2 dingen die niet samengaan.

Moet je wel een hele grote community hebben om elke wijziging, puur omwille van ligging, snel (wat is snel? Langer dan een week in deze tijden lijkt mij traag. Begrijpelijk, maar traag) te controleren.

Los van het feit dat het gemeld moet worden. (Ik kan zelfs mijn eigen huis van 1906 niet terugvinden, maar zal wel user error zijn, maar kan dus ook niet nakijken of de nieuwbouwwijk hier er op staat, nu een half jaar bewoond).
Huisnummers zoeken: gebruik bagviewer (officiële kadaster registratie) of pdok waar je nog veel meer info kunt vinden m.b.t. de locatie.
Ik had laatst ene "Peter". Had een niet te jong account, en wilde iets kleins overnemen. Maar omdat hij ing zakelijk had moest ik een code scannen en daarna kwam het geld op mijn rekening. Ter voorkoming van fraude. Nu heb ik zelf ook een zakelijk ing rekening en ik heb hem dan ook hard uitgelachen en gerapporteerd. Electronica altijd via tweakers of ebay, alleen voor de rest heb je helaas marktplaats nodig. Facebook enzo zit ik niet op...
Idd, apple producten en ander high-visibility electronicaspul op Marktplaats zetten is binnen 5 minuten beet hebben met een of andere scammer, dan wel een set van discutabele gasten die je liever niet aan je voordeur hebt staan laat op de avond.
Exact hetzelfde werkt ook bij 2dehands.be zet er maar eens elektronica op van paar honderd euro en je krijg gegarandeerd mails van account die net bestaan of max 1 week oud zijn. Sommige is het heel duidelijk dat het vaag en oplichting is,andere zijn al beter geschreven.
Als je hoort of je je bankrekening wil bevestigen door 0,01 euro over te maken omdat men wil weten of jij het ook echt bent weet je al genoeg.
Wat kunnen ze daar ook alweer mee?
Is een manier om je op hun eigen phising site terecht te laten komen.

nieuws: OM wil fraude via betaalapplicatie Tikkie harder aanpakken
Oo het gaat over Tikkie, dan snap ik het.
Ik betwijfel of ze er iets mee kunnen, als je 1 cent overmaakt. Aan een bankrekeningnummer hebben je niet zo heel veel. Als ze je een neplink naar Tikkie sturen en je daar intrapt, ja, dat is wat anders.
Hoeveel mensen denk je dat er in zo een neplinks trappen, die er tegenwoordig vrij goed uitzien. Probleem is dat er dus genoeg intrappen.
Blijkbaar. Maar ik kreeg een heel andere indruk van het bericht waarop ik reageerde.
Yep,. marktplaats is gewoon onbruikbaar door die onzin. :/
en diezelfde 1 u oude accounts waren 15 jaar terug ook al een probleem.
Ik vind vooral dat veel " handelaren " of websites zich hier op aanmelden. Particulier moet ik eerst 5 pagina's verder soms.
Toplink,. en dan zie je meteen ook 95% zijn bedrijfsadvertenties,. dus dan ben je snel klaar.
marktplaats is niet meer voor de gewone gebruiker,. compleet nutteloos :/
Daarnaast vergeet je dat als je 10 jaar geleden iets er op zetten voor een X bedrag men netjes X - 10 / 15% bood, wat dan nog in verhouding staat.

Tegenwoordig vraag je X en dan krijg je biedingen van wel 90% lager dan je vraagprijs.
Wat ik dan doe ik mijn vraagprijs verhogen, maar dan prijs je je tov de rest weer uit de markt.

Ook is het tegenwoordig schering en inslag om te steggelen over de verzendkosten (7 euro), kopen ze iets van 5 euro dan willen ze het nog voor dat geld opgestuurd hebben ook, nou dan gooi ik het wel in de kliko, dat is dan voordeliger.

Of je maakt een prijs af en dan te weinig geld geven bij het ophalen, ook zoiets wat je vroeger niet zag.
Tegenwoordig vraag je X en dan krijg je biedingen van wel 90% lager dan je vraagprijs.
Wat ik dan doe ik mijn vraagprijs verhogen, maar dan prijs je je tov de rest weer uit de markt.


Dat zie ik idd vaker dat mensen een hoge vraagprijs instellen, maar dan mag je bieden vanaf 0,00 !
Je kan namelijk ook instellen; ' bieden vanaf' dit voorkomt dat je een bod van minder dan 90% van de vraagprijs krijgt.
Het voorkomt niet dat ze je gewoon een berichtje sturen met een belachelijk bod, maar dat kan je negeren en staat niet weergegeven als bod bij je item.
Ik zie heel veel ads waarbij dit niet gebruikt word, en als ik dan een bod doe wat hun niet bevalt krijg ik een boos bericht terug. Heb het eens gehad dat men 125,- vroeg, bieden staat open en start o 0, ik bied 100,- een reeel bod naar mijn idee en een start positie voor een eventueel tegenvoorstel lijkt mij.
Maar nee hoor krijg een bericht terug, in boze toon dat dit bod veel te laag was en dat hij minimaal 125 wilde. Ik netjes een bericht terug dat hij dan beter bieden uit kon zetten, of een minimaal bod in moet stellen. Bericht terug: " gaan we nou nog bijdehand doen ook, gv^%^$&%&&(! ik ben er helemaal klaar mee, bla bla bla. Duidelijk een gefrustreerde MP gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Stoffie22 op 23 juli 2024 19:41]

Daar heb je gelijk in, maar het schrikt ook mensen af als jij een hoge vraagprijs hebt met een bieden vanaf op 90% daarvan.

Ik ga graag met mensen in discussie over de prijs als ik iets aanbiedt, maar raak soms ook wel gefrustreerd als ze slechts 5 euro bieden op iets dat voor 75 wordt aangeboden.
Dan reageer ik meestal met een tegenbod en dat probeer ik dan altijd zo netjes mogelijk te doen. Schelden of in die trend terug reageren heeft toch geen nut.
Duidelijk een gefrustreerde MP gebruiker.
Klinkt mij als de gemiddelde MP-gebruiker
En vergeet niet matige implementatie van een betrouwbaar betaalsysteem, zoals paypal op ebay wel is.
paypal is vooral betrouwbaar voor kopers, als verkoper is het een drama als je met een koper te maken hebt die ter slechter trouw is.
hoezo?
Je krijgt toch melding pas wanneer geld effectief gestort is?
Koper claimt na een paar weken dat het namaak is, dat zijn account was gehacked, dat het artikel niet aan beschrijving voldoet etc.. etc.. dan kun je als verkoper meestal lullen wat je wilt maar Paypal stort het geld maar al te graag terug. En of een product zelfs maar terug gestuurd zou moeten worden boeit echt helemaal niemand, Paypal is een ramp voor verkopers.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 juli 2024 19:41]

Vaak misschien.... maar deze 'koper' heeft er baar slechte ervaringen mee...

Item A besteld (kost $35), Item B (met een waarde van +/- $3 geleverd)....

Eerst anderhalve maand steggelen voor er überhaupt iets van PayPal ondernomen wordt, en daarna een vrij simpele: stuur het maar terug...
kosten van terugsturen; 90 euro....

Terwijl ik heel nadrukkelijk kon aantonen dat het geleverde item absoluut niet in verhouding stond tot het geleverde, en de verkoper in kwestie inmiddels een reputatie had opgebouwd van ettelijke tientallen vergelijkbare zaken...
Nee, PayPal stelt een vonnis, en daar mag je het mee doen, of het nou terecht is of niet.

Kopersbescherming noemen ze dat dan.... Pfff....
Paypal is aanklager en rechter. Lees de verhalen maar eens van accounts die ze zonder opgaaf van reden of vage reden blokkeren. Dan kun je gewoon niet bij je geld.
Klagen waar bij wie.
Anoniem: 420148 @bbob24 februari 2020 15:19
De rechter. Ze hebben zich nog steeds aan de wet te houden.
De wet, ebay is gevestigd in, niet Nederland. Waar wil je ze aanklagen, hoe lang denk je dat dat duurt. Ben je een paar maanden verder en nog geen centjes.
Anoniem: 420148 @bbob24 februari 2020 17:09
ebay PayPal is gevestigd in, niet Nederland
https://www.thuiswinkel.o...-nederland-b.v/verklaring

U zei?
Ik zeg: https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/about
PayPal (Europe) S.à.r.l. & Cie, S.C.A heeft een licentie verkregen als een Luxemburgse kredietinstelling, zoals gedefinieerd staat in artikel 2 van de wet op de financiële sector, en valt onder het toezicht van de Commission de Surveillance du Secteur Financier, met vestigingsadres in L-1150 Luxemburg. Aangezien de service beperkt is tot e-geld, dat in het kader van deze wetgeving niet geldt als een stortings- of beleggingsservice, worden de klanten van PayPal niet beschermd door de stortingsgarantieplannen van de Association pour la Garantie des Dépôts Luxembourg (AGDL).
He je dus een probleem zul je toch echt naar Luxemburg moeten met je klachten.
Anoniem: 420148 @bbob25 februari 2020 14:07
Luxemburg valt onder de EU, dus geen probleem.

Europese procedure voor geringe vorderingen

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 23 juli 2024 19:41]

Voor consumenten als bedrijf en je paypal account blokkeren ze is dat niet van toepassing.
Daarbij nog steeds moet je een rechtszaak beginnen, hoe lang denk je dat het duurt voor er een uitspraak is ?
Anoniem: 420148 @bbob25 februari 2020 17:57
Je verplaatst de doelpaal constant, dus een discussie hebben wordt zo onmogelijk. Je originele argument was dat ze hun eigen aanklager en rechter zijn en dat ze buiten bereik van lokale wetten zitten. Dat is niet zo, want EU-wetgeving is op hen van toepassing en ze hebben een kantoor in Nederland. Dat jij geen zaak wil starten of hoe lang het duurt is irrelevant.
Dan kun je gewoon niet bij je geld.
Klagen waar bij wie.
De rechtbank.
De wet, ebay is gevestigd in, niet Nederland. Waar wil je ze aanklagen
Jawel en in Nederland en daarmee gelijk Europa, zoals hierboven aangegeven.
, hoe lang denk je dat dat duurt.
5.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 23 juli 2024 19:41]

De praktijk is gewoon keihard dat ze eigen recht er zijn.

Je je hebt wetten, daarvoor moet jij dus een rechtszaak beginnen, die duurt maanden of jaren. Dan krijg je je na die tijd gelijk, leuk maar je account was al die tijd geblokkeerd.

De realiteit is dan dat de meeste mensen geen rechtszaak beginnen, wetende dat het te lang duurt.
Wat als in de tussentijd het account wordt vrijgegeven en jij al geld kwijt bent aan een advocaat. Kun je doorzetten en om die kosten vergoed te krijgen waarbij het maar de vraag is of je ze vergoed krijgt.

De rechtbank het linkt leuk op papier. De praktijk is gewoon dat ze eigen rechter spelen, ze weten dat en maken en misbruik van.

De mensen die slachtoffers zijn van de uitkeringen die de belastingdienst stop gezet hebben, hebben ook gelijk, weet je hoe lang dat nu duurt, rechtszaken lopen ook, dat duurt jaren.

Ebay heeft trouwens een luxemburgse banklicentie, net als google in Irland zit en de ierse privacy organisatie klachten moet behandelen.

Vechten tegen grote organisaties of ze nu ebay heten of wie dan ook is vaak onbegonnen werk.

Misschien leuk John de Mol tegen facebook, eerst maanden praten praten, dan krijgt hij gelijk van de rechter, facebook gaat in hoger beroep. Dan heb je het over een miljardair die geld heeft en ook niet verder komt.

Jij hebt dan echt de illusie dat je van ebay kan winnen. succes 8)7
Ook die ken ik.... van uit m'n werk al diverse keren meegemaakt...

PayPal betaalde factuur wordt betwist, en vervolgens mag mijn werkgever zich in diverse bochten wringen om de bedrijfsaccount weer ontdooid te krijgen....

Mijn conclusie, zowel PP, als MP... zijn over de UHT-datum heen.... tijd voor nieuwe platformen...
Anoniem: 420148 @ReLexEd24 februari 2020 15:19
en de verkoper in kwestie inmiddels een reputatie had opgebouwd van ettelijke tientallen vergelijkbare zaken...
Check je dat niet even vooraf? Kan me haast niet voorstellen dat die reputatie is opgebouwd terwijl jouw pakketje in transit was.
In dit geval was dat helaas wel het geval... al moet ik mezelf aanrekenen dat de verkoper relatief jong was.... (wat dus ook nu voortaan een red flag in mijn boekje oplevert ;-))

Deze webshop maakt er kennelijk een aardige killing mee.... lanceer webshops, doe er een jaartje relatief low-level zaken mee, en scoor reviews die het goed doen....
Gebruik daarna het opgebouwde imago om in een kort tijdsbestek een groot aantal frauduleuze leveringen te doen.
Rinse.... Repeat....

Ik heb er een prima learning-case van gemaakt, en er maar voordeel mee gedaan, dat ik er ondertussen al een bups anderen mee heb helpen voorkomen dat ze er ook in stonken...
Dan ben je gewoon niet op je strepen gaan staan, je hebt namelijk echt wel een stuk meer rechten als consument.
Ik heb een soortgelijk iets meegemaakt, maar jullie hebben beide min of meer gelijk. In het verleden koos PayPal praktisch altijd de kant van de koper, maar dit is in de afgelopen paar jaar drastisch veranderd en nu is niet de verkoper maar juist de koper meestal de zak.
Gewoon geen paypal gebruiken dan toch?
Doe ik in elk geval niet,. alleen voor "donaties". Maar koop/verkoop - echt niet.
Juist omdat het gewoon te veel in ebay zit verwoven.
Wist ik niet ...
Wat moet je anders gebruiken internationaal? iDeal werkt niet voor Belgen :(
Zakelijk? Creditcards.

Creditcard bedrijven hebben om historische redenen er al lang voor gezorgd dat internationale betalingen werken; genoeg zakenmensen willen in het buitenland hun hotel en restaurant kunnen betalen.
Waar leest u "zakelijk" ?
Het gaat over betalingen inter particulier
IDeal is in principe zakelijk, net zoals creditcards. Vandaar dat ik die vergelijking maakte. Voor particuliere betalingen hebben we in Nederland dingen als Tikkie. Dat werkt ook al voor Duitsers, maar nog niet in België.
Nog wat interessante info die nutteloos is voor Belgen? :|
Nog wat interessante info die nutteloos is voor Belgen? :|
Payconiq komt is ook in Nederland beschikbaar, Pengo niet. Nederland heeft dan weer de Rabo Wallet en Amro's Tikkie. Overal denkt men dus nog steeds erg regionaal en nationaal.
En met al dit gezeur als verkoper kost het je nog geld ook. Je betaald als verkoper voor de zekerheid van de koper die je nog kan naaien ook.
Dit is precies waarom een beoordelingsysteem binnen Marktplaats zo'n must is. Dan kun je beter voorzien of iemand die trucendoos zou kunnen gaan opentrekken.

Paypal is overigens absoluut geen ramp voor verkopers, wel een gevaar.
En dan nog de commissie die ze rekenen op een transactie. Nee, het was bij ons de minst preferente betaaloptie voor de webshop.
Als je je als verkoper al benadeeld voelt door 1 geretourneerd product dan moet je wellicht een andere markt zoeken;)
Het is juist goed dat we zulke consumentenbescherming kennen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 23 juli 2024 19:41]

Ik vind ontrouwe kopers smerig maar ik geloof het wel dat er kopers zijn die dan gaan liegen. Ik als koper zou echt blij zijn als ik mijn daadwerkelijke pakket met de daadwerkelijke product dat 100% overeenkomt met de beschrijving. Dan zou ik gewoon bij die verkopen vaker willen winkelen.
dat is waar... dan kan je beter adverteren op MP, waar je als koper weer geen enkele bescherming hebt :)
Zo heeft eBay voor ieder wat wils!

Geintjes daargelaten, de escrow service van MP werkt best prima. Ik heb daar als koper al eens geld terug van gekregen.

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 23 juli 2024 19:41]

Voor MP was het dan altijd gewoon handje contantje, ophalen en betalen.
Niks met verzenden te maken, bijna nul kans op oplichting.

Maar wel opletten op vals geld.
En gestolen goederen / heling.
Als verkoper wil je héél ver weg blijven bij PayPal. Er zijn al genoeg bedrijven failliet gegaan door PayPal's manier van zakendoen.
Ten eerste is de commissie al 3.4% of 3.9%, afhankelijk van het bedrag. Die moet je of doorberekenen met de nodige zure gezichten, of ten koste laten gaan van je winstmarge. iDeal is al snel goedkoper. Wat PayPal onaantrekkelijk maakt is het systeem waarbij als iemand een claim tegen jou indient, terecht of onterecht, al jouw rekeningen bevroren worden. En ze kiezen bijna altijd de kant van de koper, ook al is het een oplichter. Je kan jouw leveranciers niet betalen zolang de claim loopt, en dat duurt minimaal 3 weken. Als jij mijn concurrent bent, en jij hebt PayPal, dan weet ik wel hoe ik jouw PayPal rekeningen een maand of 6 of 12 kan blokkeren. Fijne wedstrijd.

[Reactie gewijzigd door mischaatje2 op 23 juli 2024 19:41]

. iDeal is al snel goedkoper.
Dat werkt internationaal?

Kan iDEAL internationaal gebruikt worden?
Een iDEAL-betaling kan alleen van en naar een Nederlandse rekening. Dus alleen bij webwinkels die een Nederlandse rekening hebben.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 19:41]

Ik ken iDeal niet, maar ik betaal geregeld met een klassieke internationale overschrijving naar ene NL nummer (en omgekeerd). Dat kost mij niets en de verkoper ook niets... welk voordeel bied iDeal?
Dat hij je geld in z'n zak steekt en verdwijnt met de noorderzon?
iDeal is net als Paypal een tussenpersoon met verzekering.

https://en.wikipedia.org/wiki/Escrow
iDeal is ZONDER verzekering.
iDeal is ZONDER verzekering.
Inderdaad :X

https://www.marktplaats.n...eken&utm_content=verkoper

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 19:41]

iDeal is ZONDER verzekering.Inderdaad :X
Daarom is iDeal ideaal voor verkopers, als klant kun je niet terugboeken en ook geen verhaal meer halen via je bank, dit in tegenstelling tot een creditcard of Paypal.

Heel veel overheidsorganisaties, zoals het CBR (aanvragen rijexamen), de RDW (tijdelijke schorsing kenteken), werken daarom uitsluitend met iDeal. Bij een incassomachtiging kan de betaler altijd terugboeken en men wilt dus niet dat dit kan. Dat is ook de basis van heel veel oplichtingspraktijken via valse Tikkie-links.
Dat de ontvanger direct een bericht krijgt dat de betaling eraan komt. Meer niet en daar rekenen ze behoorlijke kosten voor. Geen kopersbescherming, niets.
Daar heb je gelijk oversteken voor
Nog steeds een wassen neus van Marktplaats, heb je niets aan, inhoud wordt namelijk niet gecontroleerd.
De verkoper kan een blok hout opsturen en beweren dat het gekochte product verzonden is, koper kan claimen een blok hout ontvangen te hebben terwijl er een echt product ontvangen was.
De enige manier is een dienst waar een onafhankelijke 3e partij de inhoud van de bestelling daadwerkelijk fysiek controleert.
Zoiets was er ooit voor internationale zendingen vanuit eBay, maar heb daar afgelopen 10 a 15 jaar niets meer over gehoord.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 23 juli 2024 19:41]

[...]
De enige manier is een dienst waar een onafhankelijke 3e partij de inhoud van de bestelling daadwerkelijk fysiek controleerTTTT
Zoiets was er ooit voor internationale zendingen vanuit eBay, maar heb daar afgelopen 10 a 15 jaar niets meer over gehoord.
Dwz dat het naar een centraal punt moet worden opgestuurd, daar gecontroleerd en daarna opnieuw verstuurd ...
Kan me niet voorstellen dat dit rendabel kan zijn onder de 1000€ waarde.
Nog steeds een wassen neus van Marktplaats, heb je niets aan, inhoud wordt namelijk niet gecontroleerd.
De verkoper kan een blok hout opsturen en beweren dat het gekochte product verzonden is, koper kan claimen een blok hout ontvangen te hebben terwijl er een echt product ontvangen was.
De enige manier is een dienst waar een onafhankelijke 3e partij de inhoud van de bestelling daadwerkelijk fysiek controleert.
Dat was er zelfs bij betaling onder rembours niet.
Dat was volgens mij een dienst van PostNL voor alleen zakelijke klanten (dat is althans de link die nu opkomt als ik op rembours zoek) die nu niet meer bestaat.
TNT (meld het nog wel in de begrippenlijst) heeft het in oktober 2010 aangegeven dat in 2012 geheel af te schaffen.
https://twinklemagazine.n...t-door-checkpay/index.xml
Destijds was er nog PayDutch voor MarktPlaats (@OxWax "gelijk oversteken") en CheckPay voor oveigen, maar dat is inmiddels ook afgeschaft.

Rembours was ook beschikbaar via Kiala afhaalpunten, maar Kiala is nu van UPS. die bieden het nog wel aan via cash, cheques of postwissels, maar wie gebruikt die laatste 2 nog?
Zoiets was er ooit voor internationale zendingen vanuit eBay, maar heb daar afgelopen 10 a 15 jaar niets meer over gehoord.
Ken ik ook niet. Zo lang gebruik ik eBay ook nog niet. Wel zijn er van die repackers zoals Pitney Bowes die controleren of de verzending wel legaal is en het daarbij herverpakken, tegen een tarief van rond de GBP 10 (wisselend bedrag).
Sinds Instant Payments (eindelijk!) kunnen, is iDeal inderdaad best achterhaald. Het zal wel blijven door de markt inertie, maar de kosten voor een IBAN overboeking zijn 0 cent, die voor iDeal een paar dubbeltjes als ik het wel heb. De NL banken hebben dat goed gedaan: Instant Payments vertragen en iDeal snel uitrollen met een andere kostenmodel wat niet onder EU wetgeving valt.
Tot voorkort werden bedragen van de ene bank naar de andere niet direct overgemaakt bij overschrijvingen binnen NL. Dus dan moet je minstens een dag wachten voordat het verstuurd kan worden. Verder: een stukje gebruiksgemak. Je hoeft slechts de betaling te verifiëren, en niet ook nog in te loggen en betaalgegevens in te voeren.
In dat geval is het voordeel van iDeal dat je het alleen maar hoeft aan te klikken en met de bank-app alleen bevestigen. Heel veel gemak dus.
Dan moet je mij niet aanschrijven, maar je bank. Haal ze over. Hoe meer banken mee doen, hoe aantrekkelijker het wordt voor hen die nog niet meedoen. iDeal kan zeker internationaal goed werken, zeker binnen het SEPA gebied. Maar ook daarbuiten kan het onder voorwaarden goed werken. En als het PayPal compleet uit de markt drukt, daar kan ik alleen maar reteblij van worden.
En toch kan ik op aliexpress met ideal betalen. Dus het kan best.
Hoe zit het dan met Amzon.de? Daar kan ik wel met iDeal betalen en die rekeningen beginnen ook met DE.
Ik betaal alleen met Ideal op AliExpress omdat PayPal daar niet tot de mogelijkheden behoort.
Sinds wanneer worden paypal rekeningen geblokkeerd bij een claim die door een "klant" wordt geopend? Die ken ik niet.

Naar mijn eigen ervaring krijgt bij een claim (oplichting of niet) die "klant" gewoon zijn geld, en kan jij als verkoper fluiten naar je geld, maar kun je wel gewoon bij je rekening.

Bankbetalingen werken in de EU gratis, maar bijna niemand gebruikt dat. Is veel omslachtiger. Buiten de EU lopen de transactiekosten al snel op, en is dat paypal percentage al snel (mede ook vanwege het gemak) peanuts.
omdat klant (koper) altijd in recht staat; kan claim/refund doen, moet de verkopende partij maar anders aantonen. belachelijk!
Noem eens wat voorbeelden van bedrijven?
Heb al aardig wat verkocht via marktplaats. Ze bieden een ideal betalingssysteem aan, de kosten(40 cent) wordt wel door de koper betaalt. Het kost dan meestal een dag voordat je 't geld op je rekening krijgt via hun betaalplatform. Ze ondersteunen hiermee tenminste wel Ideal. Met een duidelijke interface of iemand betaalt heeft of niet.
Dit is de enige site waar ik daarvoor betalen moet dus ik doe het liever 1 op 1 zonder tussenkomst van hun.
Meestal een dag later... Tikkies en ING betaalverzoeken gaan direct en zijn ook nog eens gratis...
Bovendien duurde het de ene keer dat ik het heb gebruikt 5 dagen, lekker laten zitten dus.
Enige voordeel is volgens mij wel dat het moeilijker te faken is omdat het in de UI van Marktplaats zit ingebakken in plaats van dat het een externe link is.
Ik ben het met je eens.
Als verkoper ben ik al 2 keer geld kwijtgeraakt aan misgelopen transacties op ebay. Als oplichter is het voldoende om te zeggen dat ze hun product niet gekregen hebben: Paypal kiest ALTIJD de kant van de koper.

Fuck ebay/paypal. Ik verkoop enkel nog via 2dehands via bankoverschrijving.
Oplichters worden nu harder aangepakt. Ik heb twee keer problemen gemeld met verkopers niet lang geleden zijn allebei van Marktplaats verwijderd. Probleem blijft dat ze met een ander emailadres opnieuw kunnen registreren.
Heb het met ebay kleinanzeigen in Duitsland gehad, daar kun je nergens klagen en wil men iets ondernemen moet je eerst aangifte gaan doen. Gin om klein bedrag maar dat werkt dus niet.
https://www.gelderlander....r=https://www.google.com/

Verwijderd worden van MP heeft niks te maken met de politie natuurlijk. Gelinkte voorbeeld gaat wel om iets meer dan een enkele playstation, of tv en zelfs daar doet de politie niks noemenswaardigs mee(er zijn duizenden andere voorbeelden te vinden). Politie doet tegen online oplichting/diefstal die aantoonbaar inclusief adres worden aangeleverd helemaal niks.
Als je internetaangifte doet bij de politie bij Marktplaats oplichterij dan wordt je van Marktplaats afgegooid dus Marktplaats krijgt een bericht van de politie als er aangifte tegen een verkoper is gedaan. Er wordt ook bij de aangifte gevraagd door de politie of je jouw mail beschikbaar wilt stellen voor verkoper zodat ie eventueel het geld terug kan geven. Dus Marktplaats heeft zeker wel contact met de politie en er wordt ook zeker wel iets gedaan nl. men wordt van de site verwijderd als men het geld niet teruggeeft.

Bij hogere bedragen of als je het niet helemaal vertrouwd kun je het bij Marktplaats zo regelen dat de verkoper het geld pas krijgt bij ontvangst...moet je wel een bedrag voor neertellen...
Vooral die derde, enkel reclames van bedrijven en ook die niet weg kunnen filteren.

2ehands moet 2ehands zijn geen nieuwe producten.
"niet kunnen filteren op exacte zoektermen"

Protip: van die standaard booleaanse operatoren werken heel goed in marktplaats. Is vooral handig als iets op meerdere manieren wordt gespeld. Dus bijv.:

(philips OR phillips) AND (airfryer OR "air fryer")

(dat is dus 1 hele zoek-tekst)
Ik weet dat er op MP veel oplichters actief zeggen maar ik moet zeggen dat ik er in de loop der jaren vooral goede zaken heb gedaan. Heb de nodige spullen verkocht en gekocht, vooral audio apparatuur en LP's. Mmet opsturen gaat het eigenlijk ook altijd goed. Wat ik wel vaak doe als iets wat duurder is en de verkoper woont niet in de buurt is deze persoon even opbellen. Als iemand bonafide is dan is dat geen probleem. Ook vaak prettiger om wat achtergrondinfo over een product te horen, bellen is prettiger dan alleen berichten sturen.
Oplichters worden gewoon beschermd daar.

Het is super makkelijk om een in het oog springed groen vinkje te krijgen met de tekst gecontroleerd telefoonnummer, bankrekening gecheckt, geverifieerde gebruiker etc. Allemaal psychologische dingetjes die de koper/gebruik een gevoel van veiligheid/vertrouwen geven maar eigenlijk in het voordeel van de oplichter is. Ontzettend zwak van Marktplaats dat ze dit zodanig ingevoerd hebben om een (vals) gevoel van veiligheid te creeeren.

Zelf ben ik dus ook opgelicht omdat ik in de schijnveiligheid die Marktplaats creeert ingetrapt ben. Alle vinkjes groen (bankrekening, telefoonnummer, account gecheckt etc), advertentie stond al 4 weken online. zelf heb ik naam/telefoonnummer gechekt, meerdere reacties waren verstuurd etc etc. Zelfs nog via het 'betaal veilig en snel' platform van Online Betaalplatform gebruik gemaakt wat mij 0,40cent heeft gekost, hiermee kan echter niet de rekeningnummer van de gebruik controleren, maar het systeem adverteerd met VEILIGGGG en snel..

Dus door bovenstaande durfde ik de koop aan te gaan terwijl ik nooit, maar dan ook nooit op afstand via Marktplaats iets laat versturen. Maar hey, ik dacht, het systeem is verbeterd en met zoveel checks zit het vast wel goed en via dat BetaalPlatform ben ik extra beschermd.

En ja hoor, gewoon opgelicht.

Marktplaats laat zich niet horen, Online Betaalplatform laat zich niet horen, de politie doet niks met aangiftes onder bedrag X.

Had de stille hoop dat Marktplaats daadwerkelijk verbeterd was. Ik ga het de komende 10 jaar weer vermijden

Serieus, als Marktplaats wordt opgedoekt dan heeft de Politie jaarlijks duizenden aangiftes minder. Vind dat de politiek hier wel meer bovenop mag zitten want het is een grote belasting op de maatschappij

[Reactie gewijzigd door AOC op 23 juli 2024 19:41]

Je kan MP wel opdoeken, maar komt er voor terug dan?
Ebay.nl is geen optie vanwege de verkoopkosten die je als verkoper moet betalen.
Speurders is al jaren minder in gebruik dan MP.
Ik zet mijn spullen meestal op beiden, maar 99 van de 100 keer verkoop je het via MP en niet via Speurders.
Facebook Marketplace vind ik ook nog geen goede oplossing.
Tja. als je gratis wilt adverteren, dan moet het geld ergens vandaan komen... juist ja, uit de advertenties.

Ik heb geen enkel probleem mee, wel eens geprobeerd via Ebay iets te verkopen? Ze vragen 10% van je verkoopprijs!! Zelf vroeger een advertentie in de krant was goedkoper.

Geen enkel probleem met zoeken naar items, de categorieën zijn prima en je kunt verder goed in zoeken. De menu zijn niet zo glad als de moderne menu’s, maar je kunt alles makkelijk terug vinden, voor een gratis dienst werkt het best prettig.

Wel een geprobeerd via ebay.nl iets te zoeken, dat is een grotere drama, alleen ebay.com heeft het redelijk voor elkaar.
Hetzelfde met 2dhands.be, soms verkoop ik er al wel eens iets, maar iets zoeken? Eerst door 1000 online winkels gaan. Waarom??? Ik wil 2dehands kopen, daarom ga ik naar zo'n website, als ik wil winkelen zoek ik wel via de tweakers pricewatch ofzo. Vreselijke website. En 90% van de tijd kan je niet eens beoordelen of gaat de send message button stuk via browser apps of firefox.
Aaah dus kan dus de reden zijn dat ik soms zomaar 1 ster krijg van iemand, waar ik niks van snap.
Ik vind het geen goede manier om een statement te maken.
Ik vind het systeem wel handig. ik begrijp dat jij een andere mening hebt, maar zo haal je mijn score omlaag. Het is niet de juiste manier om dingen te willen veranderen, dat begrijp je toch wel?
Ik respecteer jouw mening dat je het systeem niet goed vind, maar sabotage is geen goede manier om dingen te willen veranderen vind ik.
Als ik een keer inbraak mogelijk heb gemaakt, omdat ik mijn deur vergeten ben op slot te doen hoop ik niet dat jij in de buurt bent :)
Ik zie dat je hier op v&a ook zeer recent een fikse negatieve beoordeling hebt opgelopen. Is erg vervelend nietwaar?

Zal wel onterecht zijn of niet, net als jouw random negatieve beoordelingen.
Haters zijn er overal. Voorlopig wacht ik nog steeds totdat de persoon in kwestie uberhaupt iets verstuurd. Dat tweakers dan toestaat dat er een negatieve beoordeling mag zijn? Het zij zo. Ik heb daar geen invloed op, dus ik kan me er niet druk om maken. Ik heb in 2 topics uitgelegd waarom ik eerst niet wilde betalen en uiteindelijk toch betaald heb. Nu volgt er een lang traject met in gebreke stellen, aangifte etc en dat allemaal voor een paar tientjes. Ook hier zijn moderators soms te kort door de bocht, maar ze hebben in ieder geval nog vermogen om te zien dat er iets niet lekker gelopen is en ze zijn welwillend om verbeteringen door te voeren, iets Marktplaats totaal niet wil.

En als ze niet welwillend zijn om iets op te lossen, dan moet je ook gewoon het systeem slopen en ze kapot maken. Moeten ze maar niet net doen alsof ze het allemaal dik voor elkaar hebben. Ander voorbeeld: Ik meld regelmatig elke dag een paar keer een advertentie van iemand die een 2080Ti Duke verkoopt voor 350 euro. Ik meld het aan marktplaats via de knop, ik meld het in chat. Ik zeg kunnen jullie hier nou niks aan doen? IP bannen, verbanden zoeken tussen deze accounts etc. Ga desnoods in overleg met een partij zoals tweakers hoe zij dit bijvoorbeeld doen. Marktplaats zegt gewoon "We kunnen niks doen, anders dan we nu al doen". Dat is gewoon je kop in het zand en oplichting toestaan, daar kan ik niet mee akkoord gaan.

Ik heb zelfs alle domeinnamen die ze gebruikten zoals poox.nl, vese.nl, dexen.nl en zo hebben ze er nog 10 tallen allemaal gemeld aan marktplaats, ook aan strato via abuse@ want daar is het geregistreerd, ze doen allemaal niks. Ze laten oplichting gewoon toe, tja dan ben ik er ook wel klaar mee, fuck hun en hun kut systeem dan maar.

PS: Doe overigens eerst even een onderzoek voordat je heel tof de toetsenbordheld uithangt en nu tegen je vriendjes op het schoolplein opschept dat je iemand via internet heb proberen te bashen, terwijl je eigenlijk helemaal niet wist waar het over ging.

[Reactie gewijzigd door poNgz0r op 23 juli 2024 19:41]

Ik snap het zeker hoor. Heel vervelend al die onterechte negatieve beoordelingen. Wie doet zoiets.
Onterechte beoordelingen kunnen vervelend zijn, als er dan niemand is om het op te lossen is het helemaal vervelend. Is dit wat je zoekt? Ga dan adverteren op Marktplaats!
Ik denk dat ze nattigheid voelen. Het wordt steeds meer een ongeregeld zooitje op marktplaats.
Altijd oplichters, bagger veel reclame (daarbij bedoel ik advertenties van MKBers en grote ketens, niet de reclames zelf), geen support en het mag ook wel eens een upgrade krijgen.

Gauw wegdoen voordat de overheid een keertje een stok voor de criminaliteit steekt.
Voor niet al te gewilde zaken is MP prima. Zo heb ik er al een bankstel en twee kasten gekocht zonder problemen. Het gaat vooral mis met populairder spul. Zet er voor de grap eens een relevante telefoon of auto / motor op en je kan je lol op. Dat moet je dus ook niet doen.
Precies dit, wanneer ik Marktplaats gebruik voor niche hobby-spul, tweedehands Xbox spellen of bijvoorbeeld een bak Duplo die je in de omgeving ophaalt is er niets aan de hand. Ik zou echter niet gauw een telefoon via Marktplaats kopen en 'm in dat geval al helemaal niet laten versturen.
Kijk dat bedoel ik.... ruim 10 jaar gelden kon je dat dus nog gewoon doen, zonder dat je veel problemen had. Tegenwoordig..... dus niet meer.
450 euro overmaken en hopen dat er een iPhone jouw kant op komt? Dat was 10 jaar geleden ook al een slecht idee hoor
Ik doelde niet specifiek op de aankoop van een dure gsm, maar meer op de kopers mentaliteit in vergelijking toen en nu.
Dit. Ik heb meerdere malen wat gekocht voor mijn (2e) auto, wat een ontzettende niche is want er rijden er nog geen 100 meer rond van dat model (mitsubishi galant 7), en er is altijd netjes verstuurd na betaling van mijn kant. Mijn vriendin maakt zelf kleding, en koopt en verkoopt stoffen, gaat om tientjes. Nog nooit van een koude kermis thuis gekomen. Maar advertenties als iphone 11 voor 450 euro moet je gewoon niet in trappen.
Zolang je spullen zelf gaat ophalen kun je het vertrouwen, worden gewilde dingen verstuurd voor een scherpe prijs dan klopt het meestal al niet. Al moet ik zeggen dat ik nog nergens problemen mee heb gehad. Ik kijk wel altijd even hoeveel sterren die gene heeft en hoelang hij al is geregistreerd op MP.
> Ik kijk wel altijd even hoeveel sterren die gene heeft en hoelang hij al is geregistreerd op MP

Zegt niet alles, kunnen prima gehackte accounts zijn / "boosted review" accounts.

MP doet er vrij weinig aan met dit soort dingen. Beste middel is altijd het ophalen van producten wanneer dit mogelijk is met (populaire) producten :Y)

[Reactie gewijzigd door silverchaoz op 23 juli 2024 19:41]

Mja, totdat je een recente smartphone of laptop aanbiedt. Dan zijn er best gasten te vinden die dat 's avonds laat wel even willen komen ophalen bij je thuis. Met zijn vieren. Met de betaallink al klaarstaan op hun smartphone scherm.
Het blijft altijd een risico, het tweedehands verkopen of kopen. Je weet niet wie er komt en als je iets ophaalt weet je ook niet bij wie je terecht komt. Dat heb je ook bij alle andere verkoop sites. En niet alleen bij Marktplaats.
Dat klopt, maar het is overeenkomstig met wat anderen hier zeggen: zolang je niche spullen aanbiedt werkt het best OK, maar zet je courante spullen online zoals een iPhone, dan trekt dat direct vuilnis aan.
Voor de meeste items is Marktplaats nog prima te doen, maar als je een iPhone, laptop of auto probeert te verkopen is de kans inderdaad groot dat je ziel binnen enkele dagen wordt leeggezogen en zul je alle vertrouwen in de mensheid verliezen.

Edit: nog wat tips om oplichting te voorkomen:

1. Zet nooit je e-mailadres, telefoonnummer of adres in de beschrijving
2. Deel nooit je e-mailadres of telefoonnummer met een potentiele koper, communiceer alleen via de beveiligde chatomgeving
3. Deel nooit je bankgegevens, betaling alleen contant of via het ingebouwde betaalverzoeksysteem
4. Open geen URLs die worden doorgestuurd, zeker geen Tikkies of andere betaalverzoeken
5. Spreek op een openbare plaats af als de koper je item wil ophalen, deel nooit je adres
6. Ben niet naïef, gebruik je gezonde boerenverstand en ga er altijd vanuit dat iedereen je probeert op te lichten want statistisch gezien is de kans heel groot.

[Reactie gewijzigd door fj78 op 23 juli 2024 19:41]

Je mist hele belangrijke punten om oplichting te voorkomen. Bij de Tesla wall charger had ik er namelijk enorm last van en vis ze er nu zo uit.

1. Ze gebruiken altijd een adres ver weg, dus zuid Limburg of West Zeeland.
2. Ze doen vaak aan een voorschot voordat ze het willen versturen.
3. Als je het wilt ophalen dan moet het ineens dezelfde dag...
4. Meestal accounts die nog maar een paar dagen actief zijn.
5. Let op foto's... Meestal worden ze hergebruikt. Zeker als je wat langer opzoek bent valt dat erg op.

Ik heb een tijdje een stuk of 10 aangegeven voor oplichting, dat wordt opzich keurig opgelost, alleen duurt het in mijn ogen te lang... Meestal 2 a 3 werkdagen voordat het eraf is.

Ik zou als ik marktplaats was iets meer verificatie doen, zodat oplichters niet constant nieuwe accounts kunnen aanmaken. Bijvoorbeeld telefoonnummer verificatie zou misschien al wat schelen, dubbele nummers mogen niet meer voorkomen. Ik had namelijk het idee dat ik soms dezelfde oplichter weer aan het aangeven was, tweede keer was hij/zij namelijk een stuk agressiever...
Telefoonnummers, prepaid hebben ze genoeg.
ip adres, vpn en hup je hebt ander ip adres
email tja binnen no time ander adres.

Enigste dan werkt is dat men jou op je huisadres brief stuurt met code die je dan moet ingeven. Maar goed daarmee los je het katvanger probleem die ook hun bankrekening te beschikking stellen niet op. Dat laatste kun je moeilijk iets tegen doen.
Ik denk dat het veelal de kleine oplichting wel verhelpt, er zijn gewoon heel veel van die oplichters die niet zoveel nadenken maar gewoon oplichten omdat de politie weinig doet. Zie ook b.v. afleveringen van Alberto Stegeman... Mensen vertrouwen een ander te snel, er zijn genoeg methodes om het minder makkelijk te maken om een account aan te maken, die hoeven wij toch niet te bedenken voor Marktplaats.
1. Ze gebruiken altijd een adres ver weg, dus zuid Limburg of West Zeeland.
Er zijn mensen die in Zuid-Limburg wonen hoor.
West-Zeeland ken ik niet, maar West-Zeeuws-Vlaanderen is echt wel een uithoek waar ook mensen wonen. Ook de rest van Zeeuws-Vlaanderen is een uithoek waar mensen wonen.
Als punt 1 alleen van toepassing is betekend het niet dat het gelijk een oplichter is, maar combineer je een punt met enkele andere punten dan moet je extra alert zijn...
Ik had het twee jaar terug met aankoop van een Ring Pro. Ze zetten echt in op alle producten, volledig vrij spel om massaal mensen op te lichten. Marktplaats gebruik ik nu enkel als ik het kan afhalen.
En hierdoor zijn de verkopers die wel tergoedertrouw zijn in het nadeel.
Zelfs een drumstel proberen ze je op te lichten (I'm in UK for the moment, I can have it send... |:( )
Uiteraard zei ik : ok, I'll pay when it arrives ( Roland TD30KV 2500€)
Anoniem: 710428 @OxWax24 februari 2020 14:43
Vrij logisch voor dat bedrag
Je vergeet nog iets als je ergens op een openbare plaats afspreekt.
Ben altijd op je hoede, zorg dat je nooit alleen bent en laat zeker niet al de spullen zien. Ik ben trouwens meestal met twee man.
Verder laat je niet intimideren, vooral als blijkt dat de tegenpartij moeilijk doet over tellen van geld, plotseling er een aantal gelijk uitziende personen om je heen komen te staan, gaat dreigen of je naar een stiller plekje wil lokken.
Zelf ben ik niet bang uitgevallen en heb ik gelukkig hier buiten een bedreiging met een keukenmes, die gast moet nog steeds bijkomen van een zeer harde trap in zijn kruis, weinig problemen gehad.
Dus ook voor dit soort buitenhuis plekken, ben op je hoede.
En nog eentje...al heel wat ouder dan het internet: betaal nooit eerder dan je het produkt fysiek in handen hebt, en gecontroleerd. Vrijwel iedere vorm van oplichting is gebaseerd op het verkrijgen van je geld voordat je het produkt hebt.

Zolang je je geld nog in je zak hebt, licht niemand je op. Simpel principe.
Edit: nog wat tips om oplichting te voorkomen:
Prima tips maar.
De eerste keer dat ik iets wilde kopen via MP stuurde na mijn bod de verkoper mij in MP een bericht. MP blokkeerde echter het versturen van mijn retourbericht. Kan aan mijn brouwser gelegen hebben,maar toen ik vanaf een andere pc wilde reageren, 3 uur later, had de verkoper al gefrustreerd omdat ik niet reageerde de koop geannuleerd.
...
en ga er altijd vanuit dat iedereen je probeert op te lichten want statistisch gezien is de kans heel groot.
_/-\o_ Marktplaats ten voeten uit.
Inderdaad, onlangs was ik op zoek naar een nieuwe iPhone 11 Pro en dat is ongetwijfeld een populaire categorie onder oplichters, maar ik was desondanks verrast hoeveel het er daadwerkelijk waren. Van de 5 contacten haakten er vier af toen ik een afspraak wilde maken om het toestel op te komen halen. Ik kan ze vaak al snel spotten, maar ga vaak nog even door om ze daarna te rapporteren. Mij zien ze in ieder geval niet meer terug. V&A op Tweakers zal ook niet perfect zijn, echter heb ik persoonlijk alleen maar positieve ervaringen.
VA hier op Tweakers is dan misschien geen broeinest van oplichters, maar met de grote hoeveelheid handelaren en verkopers die MP verlaten word het er niet beter op. Steeds vaker dat je een deal maakt met iemand en dat mensen niet meer reageren, of het product is opeens toch aan iemand anders verkocht (waarschijnlijk voor meer dan de deal die jij net hebt gesloten).
Krijgen ze mooie feedback van mij als het gebeurd (nog niet meegemaakt hier op tweakers tot op heden).

Maar over het algemeen zijn tweakers een stuk aangenamer om zaken mee te doen dan iemand op MP.
eBay Classifieds is niet alleen Marktplaats, maar ook DBA (zoals in het artikel staat), wat hier in Denemarken heel veel gebruikt wordt.
Tegenover Marktplaats is DBA echt zóveel beter. Zo kan je geverifieerd worden via een soort DigID-systeem, kan je standaard filteren tussen bedrijven en private verkopers etc.

Marktplaats heeft, afgezien van de naam eBay Classifieds, absurd weinig te maken met eBay. Op elk van de platformen die genoemd worden in het artikel, zit gewoon een eigen afdeling die de keuzes maakt die bijv. Marktplaats kapot hebben gemaakt.

Dus om nou te zeggen dat ze dit doen omdat Marktplaats in het pakketje zit, is nogal een aanname.

[Reactie gewijzigd door RVervuurt op 23 juli 2024 19:41]

Het lijkt me eerder dat ze zien dat er veel op Facebook e.d. wordt geadverteerd voor dingen waar eerst iedereen altijd voor naar een site als Marktplaats ging. In tegenstelling tot sommige bedrijven zien ze misschien wel correct dat dit concept enigszins gepiekt heeft.
Yup staat bol van oplichters die website.
Daarnaast ook een berg nep spul
Waar ik mij het meest aan stoor is dat marktplaats geen enkel vorm van foto validering heeft als je een advertentie plaatst. Ik was toevallig op zoek naar een product waarbij ik de zoekopdracht bewaard had. Ik kreeg vervolgens iedere dag netjes een melding dat product x werd aangeboden. In enkele gevallen viel het me op dat het product iedere dag voor nagenoeg dezelfde prijs werd aangeboden door een andere adverteerder, maar met telkens exact dezelfde foto’s die in een huiskamer gemaakt zijn. (Dus niet een stock images). Het gaat voornamelijk om aanbieders waarvan hun account wellicht gekaapt is. Uiteraard melding van gedaan, maar het is al bijna een week hetzelfde verhaal.

Geavanceerde beeldherkenning, verplichte 2 factor en het in quarantaine zetten van accounts die lang niet meer gebruikt zijn, of waarvan overduidelijk het wachtwoord is uitgelekt zou echt verplicht moeten worden.
Waarom willen ze Nederlands grootste site voor koop/verkoop afstaan?
Omdat Nederland een hele kleine speler is op de wereldmarkt, kijk eens wat het allemaal covert en vergelijk het dan met Nederland: http://www.ebayclassifiedsgroup.com/

Als ik tussen de regeltjes door lees, dan heeft Ebay het meeste geld al uit Classifieds gehaald en is verkopen op lange termijn een betere strategie dan de huidige activiteiten doorzetten. Het zou me niets verbazen dat ze onder Ebay andere alternatieven aan het ontwikkelen zijn die gaan concurreren met de Classifieds portfolio, je kan dan beter nu verkopen en daar geld aan verdienen en later een eigen (betere) concurrent neerzetten.

Marktplaats.nl is alweer ruim 20 jaar oud, Ebay.com is een paar jaar ouder. Maar als je de ontwikkeling van Marktplaats naast die van Ebay legt zie je een veel groter verschil. Waarbij men bij Ebay juist een veiligere ervaring verkrijgt, voelt die bij Marktplaats aan als minder veilig. Ebay heeft altijd een commerciële insteek gehad qua aanbieders, dat is bij Marktplaats veel minder geweest maar is er over de jaren heen er steeds meer ingeslopen en zorgt nu voor veel irritatie bij Nederlanders die het gebruiken.
Mijn grootste bezwaar tegen Marktplaats t.o.v. eBay is al vanaf dag 1 dezelfde: als koper, maar ook als verkoper, weet je totaal niet waar je aan toe bent.

Een verkoper kan namelijk prima zelf een hoger bod uitbrengen, om jou te bewegen nog wat hoger in te zetten. Daarnaast (en dat irriteert me echt mateloos aan Marktplaats) kan het zomaar zijn dat je na een bod helemaal geen reactie van de koper krijgt, ook niet na het sturen van een bericht. Dan biedt iemand ineens 0,05 hoger, en wordt binnen 5 minuten het aanbod geaccepteerd.
Het issue is in veel gevallen niet de technologie van Marktplaats, maar de mensen die er gebruik van maken. Al je opmerkingen zijn issues met mensen.

Ik kan me geheel voorstellen dat mensen op een gegeven moment gewoon klaar zijn met bepaalde acties van anderen of geheel klaar met bepaalde mensen. Ik heb bv. over de jaren heen een soort van 'blacklist' van mensen waar ik geen zaken meer mee doe, geef ik geen reactie op, etc. En in discussie gaan met mensen die niet kunnen lezen en/of iets willen begrijpen is ook niet iets waar ik op zit te wachten.
Het issue is in veel gevallen niet de technologie van Marktplaats, maar de mensen die er gebruik van maken. Al je opmerkingen zijn issues met mensen.
Ik heb net op Marktplaats gezocht op 'Eet een beetje heet' (categorie: boeken).
Resultaat 14 boeken met iets van 'heet' in de beschrijving, maar niet het boek dat ik zocht. |:(

En zulke slechte zoek resultaten is dus niet de eerste keer. Verder zijn de zoekresultaten altijd eerst nieuwe spullen en dat op een van oorsprong 2e hands spullen verkoop site.
Ook daarom kom ik er niet meer.

[Reactie gewijzigd door Euronitwit op 23 juli 2024 19:41]

https://link.marktplaats.nl/m1478132457

Dat komt doordat de plaatser van het artikel het op een bagger plaats en manier heeft geplaatst. Ipv. verschillende items, is het 1 item met 20+ boeken er in onder overige boeken ipv. kookboeken. Daarnaast is hoofdletter gebruik kennelijk ook een vak dat een boeken verkoper niet beheerst...

Maar laten we eerlijk zijn, zoeken is een vak apart, zelfs als je via Google zoekt op:
Eet een beetje heet kopen
Je krijgt geen resultaten waar je het daadwerkelijk kan kopen... ;-)

Imho is default zoeken op advertentie inhoud vragen om meer problemen dan je lief is. Het is menig Nederlander kennelijk erg lastig een duidelijke advertentie te maken.
Je moet zoeken op 'Eet een beetje heet' zonder het woord kopen, want zo heet het boek niet. Dan geeft Google meerdere zoek resultaten (, maar helaas wel allemaal uitverkocht.)

Ik weet, dat het boek al jaren is uitverkocht. Heb het zelf in de kast, maar mijn dochter aast erop. Oplossing is om een exemplaar voor haar te vinden.
maar mijn dochter aast erop. Oplossing is om een exemplaar voor haar te vinden.
*kuch* Zie Marktplaats advertentie, Boek #21...
Is het nog de grootste? Zelf gebruik ik het amper nog omdat het dankzij alle gesponsorde/winkel/bedrijf advertenties vrijwel niet meer te gebruiken is. In mijn omgeving hoor ik mensen ook vooral via Facebook (ver)kopen.

n=1 uiteraard :)
Marktplaats zonder spam is daar de oplossing voor :)
https://chrome.google.com...gaoakphligfonjmaodh?hl=nl
Dat een dergelijke plugin nodig is om de website ook maar enigsinds bruikbaar te maken zegt al genoeg.

Voor mijn gevoel is Marktplaats 80% spam en oplichters. Als verkoper is mijn ervaring niet veel beter, mensen die niet komen opdagen, een deal maken en vervolgens niets meer laten horen etc.

Het is een zooitje. Alle tech meuk gaat sowieso via V&A. De ervaring hier op Tweakers is 100x beter.

Helaas werkt dat niet voor meubels enz ;-)
Marktplaats is eigenlijk alleen geschikt voor shit die je niet zelf naar de stort wil brengen. Gratis afhalen, de eerste hier voor de deur a.s. zaterdag vanaf 10.00 uur krijgt het mee.
Ik heb er een hoop last met de app.
Fotos laden niet meer in, of advertenties laden niet in.

Ook worden er veel advertenties verwijderd die gewoon van Jan en Jans zijn.
Grappig, de eerste 5 pagina's doorklikken voordat ik een pagina zie met resultaten die niet betaald zijn :+
Als verkopende partij heb ik persoonlijk betere ervaringen met marktplaats.

Auto heeft 4 weken op facebook en autoscout gestaan en allemaal idioten die 50% van de prijs afwillen.

25 euro betaald een marktplaats en me auto was na 2 dagen verkocht. Wellicht was het geluk maar dit heb ik vaker gehad op MP.
Dat is ook een verschil tussen betaalrubrieken en gratis rubrieken. Betalen geeft een drempel tot een bepaalde kwaliteit van advertenties en serieusheid ervan. Gratis is deze drempel er niet. De functies van Autoscout i.c.m. advertenties op marktplaats omtrent auto's zou ideaal zijn.
Mijn zwager verkoopt ook regelmatig een auto via MP maar daar hoor ik inderdaad hetzelfde van. De prijs van €25 voor een advertentie voor een auto is een no-brainer
Ik denk dat Waterkoker de grooste site voor koop/verkoop bedoelt die daar ook specifiek op gericht is. Facebook is niet gericht op het verkopen van goederen - dat mensen het als dusdanig gebruiken is een ander verhaal ;)

Zeg maar net als dat je ook paracetamol bij de Action kunt kopen, maar de Action heeft een ander doel dan een apotheek.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 19:41]

Er is binnen Facebook een speciaal onderdeel voor koop en verkoop, zie https://nl-nl.facebook.com/marketplace.
Kan wel zo zijn, maar dan nog is Facebook daar niet voor opgericht, dat is mijn punt. Marktplaats is alleen dat: een marktplaats. Facebook is een sociaal netwerk met toevallig een marktplaatsgedeelte.
Laat ik het dan zo zeggen i.p.v. met de Action: Facebook is een winkelcentrum met ruimte voor kraampjes, terwijl Marktplaats een groot grasveld vol met kraampjes en niks anders is.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 19:41]

Helemaal eens met dat Marktplaats door alle commerciele partijen niet meer overzichtelijk is. Maar Facebook Marktplaats is IMHO nog een stuk erger qua oplichters, afzetters en onzinnige aanbieders. Als je wat zoekt op MP kun je redelijk langs de commerciele partijen maar op FB is het elke keer maar afwachten wat je krijgt en bij wie je wat koopt.
In mijn ervaring is facebook echt enorm veel beter dan marktplaats. Ik ben er nog nooit op opgelicht hooguit dat iemand een keer niet reageerde. Meestal kijk ik eerst op V&A op tweakers, maar ik merk toch wel dat mensen op facebook producten goedkoper aanbieden dan op V&A dus ik koop toch vaker op facebook. Nou ben ik ook iemand die de producten bijna altijd komt ophalen, want ik ben een keer bijna opgelicht op marktplaats als ik het had laten verzenden.

In mijn ervaring staan er veel meer producten op Facebook marketplace dan op marktplaats, is de communicatie veel sneller en makkelijker want het gaat via Facebook. Het is ook veel makkelijker om producten in de buurt te vinden en als ik mij verveel kan ik heel makkelijk zien wat mensen aanbieden qua producten in mijn directe omgeving (straal van 10/20 km).
Dan hebben we daar duidelijk een andere mening over en ervaring mee. Maar om dat meteen ‘onzin’ te noemen is niet echt chic en ook onnodig.
Hier ook, tot nu toe geen enkele keer succes met Facebook groepen, elke keer geen reactie na deal, niet komen opdagen of toch nog ter plekke de prijs veranderen...
Marktplaats is niet perfect maar (afhankelijk van wat je (ver)koopt) een stuk beter dan de Facebook groepen, misschien dat het voor meubels oid beter is...
Heb je het over Faceboek groepen of marketplace? Die laatste is nl. een speciaal onderdeel binnen Facebook voor verkoop van allerlei 2e hands artikelen. Zie https://nl-nl.facebook.com/marketplace.
Geld?
daarbij ben ik er niet rouwig om, veel oplichting waar men altijd naar jou wijst.
Anoniem: 1322 @AOC24 februari 2020 14:35
Omdat Amazon dit jaar naar Nederland komt.. En de Amazon.de site, marktplaats nu al uit het water blaast.. Sterker nog, op de tweakers pricewatch is het nu al vaak de goedkoopste.
Omdat er te weinig op verdiend wordt waarschijnlijk.
Zelfs na het invoeren van kosten voor betaalverzoeken en dergelijken.

Catawiki vraagt al een percentage van de transactie.

Meestal willen investeerders iets van 14% rendement...
(want anders kunnen ze het beter op de bank zetten...)
Het grootste nadeel vindt ik dat ondanks filteren er toch nog veel te veel gesponsorde/betaalde/reclame aanbiedingen/bedrijfs aanbiedingen tussen mijn zoekresultaten staan. Ik zoek namelijk alleen gebruikte en particulier 2e hands aangeboden goederen. Als ik iets nieuws wil van een bedrijf of winkel dan ga ik daar wel naartoe. Voordat Ebay zich ermee bedoelde was MP een fijne site. Nu niet meer.
Gebruik die Chrome extension of voor een andere browser kan je
www.marktplaats.nl##li.mp...-Listing-sellerCoverLink)
www.marktplaats.nl##article.feed-item.mp-Listing-card:has(a[href*="casData"])

in µBlock gooien, dat is verre van perfect maar haalt in ieder geval de standaard commerciele bedrijven er uit.

[Reactie gewijzigd door Adanteh op 23 juli 2024 19:41]

Late reactie van mij maar goeie tip! Ik ga er eens mee aan de slag :)
Je bedoelt dat het al 16 jaar bagger is? Ebay heeft het namelijk in 2004 overgenomen...
Ja klopt, het is al 16 jaar bagger. Ik kijk alleen nog af en toe naar 1 rubriek aangezien daar gelukkig geen commerciële aanbieders zijn. Daarnaast zijn de moderators zeer slecht op de hoogte van bepaalde zaken waardoor ze advertenties verwijderen wat nergens op slaat maar omdat ze ooit eens iets hebben horen langswaaien denken ze ook dat het zo is. En als je dan zelf echte fraude gevallen/advertenties aangeeft laten ze die doodleuk staan.
Er is nog een extensie, "Marktplaats zonder spam" maar dat hoort eigenlijk niet nodig te zijn.
Dan maar hopen dat er iets beters komt met een nieuwe eigenaar. Marktplaats is helemaal verziekt. Tussen de commerciele aanbieders, oplichters en mensen die boos worden als je niet reageert op hun onzinbod, laat ik het al een paar jaar liggen. Het is niet meer een echte tweedehands-handel site.

Van eBay heb ik het idee dat het niet echt loopt in Nederland, een echt alternatief zou welkom zijn.
als tweakers nou even hun v&a copy paste naar een aparte site met meer catagorieeen. Er wordt vaak gebitched maar ik vind v&a top. ik zie kansen.
Ik ook. Maar het is vooral de community die erbij zit. Ik zie geen 5 ads van vage verkoopsites er tussen als ik op een 1660Ti of zo zoek op V&A. Probeer dat eens op marktplaats.
Ik heb vaak veel te klagen over Tweakers.net, maar dit is inderdaad een hele goede tip! Als V&A uitgebreid zou worden met andere zaken zou het heel interessant zijn imho.
Zou zeker en goed idee zijn. Ik heb eens mijn espresso volautomaat via tweakers verkocht. Geen marktplaats taferelen, wel fijn.

Toch, als je ophaalt bij mp is er niet zoveel aan de hand. Verkopen vaak ook niet, behalve af en toe onbetrouwbare kopers (niets meer laten weten of niet komen opdagen, zonder te zeggen dat er geen interesse is, kleine moeite )en de "voor 10 euro kom ik je ps4 nu ophalen"-types. Gelukkig vaker goede ervaringen dan slechte. Mensen die netjes op tijd betalen en langskomen. Ze maken soms best veel geld over in vertrouwen. Gelukkig ben ik dan ook te vertrouwen, maar toch.
Ik denk ook dat Ebay de oorzaak is dat Marktplaats in de huidige staat verkeerd, Ebay wilde eigenlijk dat mensen naar hun eigen site kwamen en dat heeft denk ik dingen zoals een beoordelingssysteem jaren tegengehouden.

Sinds kort is er zo'n systeem maar werkt waardeloos.
Wellicht. Vroeger had ik nog wel eens success op marktplaats, maar tegenwoordig. Een videokaart of zo moet je niet eens maar aan wille beginnen daar. Waardeloze filters en stikt van de shady advertenties. Maar ja, een alternatief is er niet echt.
Een videokaart of zo moet je niet eens maar aan wille beginnen daar.
Laatst nog een prima tweedehands videokaart gekocht via Marktplaats. Ik zie het probleem niet zo.
Tweakers V&A is goed.

Op 2dehands.be heb ik persoonlijk ook altijd al positieve ervaringen gehad.
Zelfs voor de overname wilden de gebruikers een beoordelingssysteem en waren er veel oplichters.
Het beoordelingssysteem werkt totaal niet.
Laatst bood ik een oude pc aan, gratis op te halen. Iemand was geintereseerd en hij wilde het verzonden hebben. Na de verzendkosten voor hem te hebben uitgezocht bleek hij het gratis verzonden te willen hebben en begon te schelden en te dreigen dreigen. Aangegeven via martktplaats. Later vond ik een review van hem op mijn profiel: 2 sterren met "Betere service verlenen". Hoe kan iemand die niets van je heeft gekocht jou beoordelen?
Ik denk dat het heus wel kan werken hoor. In Duitsland heb je een vergelijkbare situatie. Daar heb je ebay kleinanzeigen. Dat is de marktplaats van Ebay in Duitsland.
sqully.be / sqully.nl al bekeken?
Hoop dat het de situatie wat verbeterd, want het is vrijwel onmogelijk een normale advertentie te vinden tussen alle commerciële aanbieders.
Je kunt het zo instellen dat de meeste reclames verdwijnen. Helaas weten veel mensen dat niet.
A installeer een adblokker en stel die zo in dat ook enkele niet opdringerige advertenties niet worden toe gestaan.
B op Marktplaats zelf: sorteer op prijs of datum (dus niet ''standaard'').
Je kunt ook nog ''aangeboden sinds'' en ''prijs'' instellen.
Ik heb een adblocker maar die filtert bedrijfsadvertenties er niet standaard uit. Ik ga eens kijken of dat mogelijk is. Op prijs sorteren helpt niet, bedrijfsadvertenties blijven er dan gewoon tussen staan.

Wat voor mij altijd helpt is Conditie op "Zo goed als nieuw" of "gebruikt zetten". Bedrijfsadvertenties zijn namelijk altijd nieuw, zelfs als het om tweedehandsproducten gaat.
By Chrome heb ik Adblock Plus waarbij enkele niet opdringerige advertenties niet zijn toegestaan. Op Marktplaats ''blu-ray'' ''CD en DVDs''''Datum nieuw/oud'' ''vandaag'' instelling snelkoppeling heb ik onderaan 4 advertenties op iedere pagina dat krijg je ook niet weg denk ik.
Voor chrome is er een markplaats adblocker te vinden waarmee je alles kan filteren.
Waarschijnlijk bedoel je Marktplaats Anti-Spam. Die werkt redelijk maar blokkeert vaak ook veel advertenties die ik wel wil zien. Dan ga ik alsnog 2x door de lijst heen en kan ik hem beter helemaal uit laten.

Of bedoel je een andere?
Ik was vergeten dat ik ook een extensie gebruik op Chrome...''Markplaats zonder spam''
https://chrome.google.com...gaoakphligfonjmaodh?hl=nl
Je kunt het beste achteraan beginnen in de pagina's, de eerste 10 zijn meestal allemaal bedrijven die je zelfs blijft zien als je in je eigen omgeving zoekt op postcode.
Zoals hier al een paar keer is genoemd, hier is een extensie voor voor Firefox en Chrome:
https://addons.mozilla.or...on/marktplaats-anti-spam/
https://chrome.google.com...gaoakphligfonjmaodh?hl=nl
Als je kijkt in de rubriek Servers op MP wordt je al jaren kapot gespammed met ServerHome. Via de Firefox addon "Marktplaats Anti-Spam" kun je ze er mooi uitfilteren :P
Nu nog voor 2dehands.be welke vol staat van de bedrijven die vaak ook verkeerde producten bij verkeerde categorieën zetten.
Maar dat ik met een addon spam eruit kan filteren, betekent nog niet dat mijn eigen advertentie van iets wat ik tweedehands wil verkopen beter zichtbaar wordt voor andere gebruikers. Ik heb een week geleden een Corsair voeding aangeboden op Marktplaats, die stond een uur na plaatsing al op pagina 11 vanwege alle advertenties van bedrijfjes die kabels aanbieden (want voeding en kabels is één categorie waarbinnen je niet kunt filteren anders dan met een zoekwoord - en probeer eens wat je met het woord 'voeding' nog allemaal te zien krijgt dat geen voeding is |:( ).
10 miljard dollar is een hoop geld voor dat soort tweedehands-websites. Er zijn 10 namen/websites dus dat zou komen op 1 miljard per stuk gemiddeld :X
Marktplaats is dat ook wel waard. Blijkt een enorme geldmachine te zijn met honderden miljoenen omzet en hoge winsten.
Marktplaats is inderdaad een "markt" plaats geworden. Bedrijven en andere commerciële partijen gebruiken en misbruiken de advertenties om hun onderneming/winkel te promoten. Je zoekt je suf tussen de spam van advertenties naar de echte 2dehands particuliere aanbieder.

Oplichterij is het tweede grote probleem. Maar ja, wat is het alternatief in Nederland?
Voor elektronica hebben we gelukkig tweakers. V&A heb ik alleen maar goede ervaringen mee.
Anoniem: 1346456 @Vogelnest28 februari 2020 12:05
sqully.be / sqully.nl ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.