Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft had in 2014 budgetsmartphone met dunne schermranden in ontwikkeling

Microsoft werkte in 2014 aan een budgetsmartphome met dunne schermranden aan de zijkanten en bovenkant. Het ging om de Lumia 435, die wel uitkwam, maar in een andere vorm. Een prototype van de versie met dunne randen is nu opgedoken.

Windows Central heeft een exemplaar van het prototype weten te bemachtigen. Het zou gaan om een toestel met de codenaam Vela en het had de Lumia 435 moeten worden. Microsoft bracht begin 2015 dat toestel wel uit, maar dat was een heel andere smartphone dan het prototype dat nu is te zien, met veel dikkere schermranden.

Het uitgebrachte model heeft een 4"-scherm met 800x480 pixels, maar het prototype heeft een 5"-scherm met 1280x720 pixels. De Snapdragon 200-soc is wel gelijk. Verder bevat het prototype een 5-megapixelcamera aan de achterkant en een frontcamera die plaatjes schiet in 1280x720 pixels. Het budgettoestel heeft 1GB ram en 4GB opslaggeheugen, dat uitgebreid kan worden met een micro-sd-kaartje. De telefoon draait op Windows Phone 8.1.

Volgens Windows Central zijn de afmetingen van het toestel 126,7x67,8x9,3mm. In combinatie met een 5"-scherm met een 16:9-verhouding betekent dit dat het prototype een screen-to-body ratio heeft van 80 procent. Dat is bijna gelijk aan de Xiaomi Mi Mix 2 en maar iets minder dan de Galaxy S8, die een relatieve schermgrootte van 83 procent heeft.

Lumia 435-prototype. Foto's: Windows Central.

Omdat de schermrand aan de bovenkant zo klein is, verwerkte Microsoft de frontcamera in de 'kin' van het toestel. Xiaomi doet dat ook in de Mi Mix en Mi Mix 2, die vrijwel geen schermrand aan de bovenkant hebben. In 2014 waren er nog vrijwel geen toestellen met dergelijke dunne schermranden. Pas dit jaar zijn dergelijke schermen een trend aan het worden.

Het is niet duidelijk waarom Microsoft het prototype niet verder heeft ontwikkeld. Deze week maakte het bedrijf bekend dat ontwikkelen van nieuwe hardware voor Windows 10 Mobile 'niet de focus' meer heeft. Daarmee lijkt de komst van nieuwe Windows-smartphones uitgesloten.

Door

Nieuwsredacteur

127 Linkedin Google+

Submitter: -8-

Reacties (127)

Wijzig sortering
1 toestel? Windows central heeft tig geannuleerde toestellen liggen.

Nokia mclaren, 435, 560, 750, 850, 960, surface mini, nokia mini tablet.

Deze week op Android overgeschakeld, prima OS maar als er morgen een nieuw Windows toestel verschijnt sta ik vooraan in de rij.
Heb onlangs zowel een S6 als een iPhone 6 geprobeerd. Komend van een hoge segment Windows telefon heb ik beide ecosystemen uitgebreid geprobeerd maar ik kan er echt niet aan wennen. Gisteren maar weer een Windows Phone toestel gekocht die ik dan kan gebruiken totdat de laatste apps er mee stoppen. Voor mij is het belangrijker dat de basisfuncties goed werken van een OS dan het aantal apps. Zowel bij Android en iOs kon ik me regelmatig voor m'n hoofd slaan zo stom als sommige dingen werkten. Of simpele mogelijkheden ontbraken gewoon. Om maar iets geks te noemen: het snoozen van een herinnering of agendaafspraak met zeg 10 of 20 minuten. Niet mogelijk op iOs.

Op Android: gekke meldingen. Weinig consistentie tussen OS en apps. Geen (donker) thema waarmee eenvoudig het uiterlijk van zowel apps als OS eenvoudig kan worden aangepast. Uren gezocht op zowel iOs als Android naar een vervanger voor uitstekende kwalitatieve apps als Nextgen Reader, Tubecast enzovoort. Niet gevonden. Er zijn tientallen apps met allemaal hun eigen unieke functie, maar geen ťťn die perfect werkt. En zo honderden andere dingen waardoor het OS een bron van frustratie is in plaats van een tool die je het degelijks leven helpt te vergemakkelijken.

Zo zonde dat het Microsoft niet is gelukt Windows Phone een succes te maken. Hieraan is Microsoft ook zeker voor een belangrijk deel debet. Het is jammer dat Microsoft periodes heeft van grote innovaties maar het niet tot succes weet te maken. Groepen mensen aan zich weet te binden en dan als een baksteen laat vallen. Zeer teleurstellend. Zeker als je weet dat je hier als consument niets aan kunt doen. Een nieuw OS op smartphone gebied gaat er niet meer komen en bestaande OS'en vormen een duopolie waarin maar weinig echte innovatie meer is.
Vertel mij wat. Ik dacht dat op Android een wereld voor mij open zou gaan op app gebied. Wat denk je? De eerste app die ik wil instaleren bestaat helemaal niet namelijk tweakers :o :+ lang leven adaptieve websites en WM10 mist daardoor helemaal niets. Nou vooruit, de bankapp die de vingerafdrukscanner ondersteunt is wel gemakkelijk, maar daar is ook alles mee gezegd.
lol als de eerste app die je mist van tweakers is dan blijkt wel dat je daar weinig moeite in gestoken hebt om te weten te komen waarom.

Tweakers had een app voor windows, android EN IOS maar die van android en IOS is gestop in favor of de link vanuit de browser als snelkoppeling op je bureaublad te plaatsen.
Dit omdat ze de website hadden geoptimaliseerd hadden voor mobiel.

Maar ik ben een keer overgestapt van mijn htc m9 naar de lumia 950 XL.
Hoewel het in eerste instantie een nieuwe ervaring was bleken de limitaties al snel.
De hoeveelheid apps die ik op android had had ik op windows 90% niet en de bank app van abn werd ook al niet meer verder ontwikkeld.

Als daarna blijkt dat windows amper die toe komt aan de dingen die ze allemaal voor ogen hadden dat ze zouden maken heb ik de htc 10 maar gekocht.

Ik had windows for mobile graag zien slagen en heb nog steeds het idee om over te stappen als ze komen met iets goeds maar voorlopig blijf ik op android (binnenkort de lg V30 ;) )
Ik weet nu wel waarom tweakers geen app heeft, maar voordat ik op android overstapte was het mij ontgaan en was ik in de veronderstelling dat tweakers wel een eigen app zou hebben..

Maar het valt mij op dat de "app-gap" eigenlijk helemaal niet zo groot is als iedereen doet beweren. Het zijn voornamelijk bank en specifieke producten met een eigen app die functies missen.
Ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik had een berg (weet niet hoeveel) apps op mijn android staan maar op windows waren er misschien net 10 beschikbaar.

Daarnaast waren mijn meest gebruikte apps niet beschikbaar zoals chrome browser, youtube, en nog veel meer.
En dan waren de apps die wel beschikbaar waren die ik op android ook had slecht bijgehouden of erg instabiel.

het gaat ook bijvoorbeeld om aps van kpn, runtastic, udemy, navigatie apps, bank apps, weer apps, mail apps zoals gmail, goed werkende facebook en of twitter app, music apps als mixcloud om een paar categorieŽn te noemen.
Let wel ik zeg niet dat voor de boven gegeven voorbeelden allemaal geen apps zijn maar uit mijn ervaring werken ze allemaal bij lange na niet zo optimaal als dat het zeker zou moeten.

Just a reminder ik ben zeker fan van w10 mobile maar het is jammer dat ze geen extra moeite gedaan hebben op de universal apps na.
(wat ik overigens een erg goed idee vond.)
helaas stopt wm10 er binnenkort mee..
"Groepen mensen aan zich weet te binden en dan als een baksteen laat vallen. "

Dat komt omdat mensen doorgaans door koppelverkoop gedwongen zijn om Microsoft spullen te gebruiken. Er zijn echt maar heel erg weinig mensen zoals jij die blijkbaar enthousiast worden van de "techniek" en spullen die Microsoft maakt. De verkopen van bv de Windows phone gingen niet via winkels, maar via duizenden bedrijven die mensen als tweede telefoon zo'n Windows ding in de hand gaven.

Het is echt niet zo dat de gemiddelde mens met veel plezier naar de winkel rent om Microsoft spullen te kopen. De meeste mensen denken dat Microsoft nu eenmaal de computer is bijvoorbeeld en zuchten dat ze het moeten leren gebruiken.

Gelukkig komen er steeds meer platvormen bij en de jonge generatie kan overweg met alles. Dat betekent dat nu eindelijk ook steeds meer mensen echt gaan kiezen voor een besturingsysteem en bijbehorend ecosysteem.

Het zal nog wel even duren voordat bedrijven af zijn van hun legacy (misschien dat erbarmelijk security staat van Windows omgevingen hier voor een versnelling zorgt) en meer applicaties losgekoppeld hebben van Windows, maar dan zul je ook daar zien dat men opeens keuzes kan maken.

Dus het is niet zo dat men "opeens" Microsoft laat vallen, men is opeens niet meer gedwongen om het te gebruiken en dan kunnen opeens een keuze maken.
Dus het is niet zo dat men "opeens" Microsoft laat vallen, men is opeens niet meer gedwongen om het te gebruiken en dan kunnen opeens een keuze maken.
Dat is niet wat matroosoft bedoelde. Hij doelde er op dat Microsoft klanten aan zich bond en vervolgens de klanten als baksteen liet vallen. Bijvoorbeeld met de overgang WP7 -> 8.. en naar 10.. En door geen nieuwe low budget toestellen uit te brengen, of high-end.. of door eigen apps op IOS en android voorrang te geven op ontwikkeling... en en en...
Als het goed is is MS bezig met Andromeda OS, dit maakt Windows 10 helemaal modulair. We zullen zien want ik heb echt geen zin om terug te gaan naar Android. iOS is helemaal geen optie voor mij, wat een bagger OS is dat!
Als MS in 2018/19 jaar niet met een nieuwe tel komt dan moet ik wel switchen naar Android. Ga ik voor de Nokia 9 denk ik.
Ik denk dat het ook een kwestie van wennen is. Bij Android is de kwaliteit en consistentie ver te zoeken, maar bij iOS zitten de features are nagenoeg altijd wel in.
Het snoozen van een herinnering of agendaafspraak met zeg 10 of 20 minuten. Niet mogelijk op iOs.
Dat kan dus prima. Swipe op de alert omhoog of naar de zijkant en selecteer snooze.
Ja, een 960 lijkt me ook een prima optie indien die er zou zijn. Jammer maar helaas. Ik werk nu nog met een 950 naar volle tevredenheid. Maar aan opvolging is natuurlijk wel een gebrek.
Er is vast nog wel een x3 ergens verkrijgbaar toch?
EDIT: Nog minder dan 15 bij de goedkoopste uit Pricewatch: product: HP Elite x3

[Reactie gewijzigd door shufflez op 10 oktober 2017 23:37]

649,- ! Nog erg duur voor een product dat niet verder ondersteunt wordt.
Deze week op Android overgeschakeld, prima OS maar als er morgen een nieuw Windows toestel verschijnt sta ik vooraan in de rij.
Echt waar? Gebruik je helemaal geen apps dan? Mijn ervaring is namelijk dat zelfs de meest basic apps niet bestaan, slecht werken en/of niet ondersteund worden.

Ik heb maar een aantal apps nodig, maar zelfs die zijn er niet voor Windows Phone. Ik kan dan ook niet wachten om terug te gaan naar Android. Zeker nu MS aangegeven heeft nog minder aandacht te geven aan hun mobiele platform. Windows Phone is dood helaas, maar dat ligt voor een groot deel aan MS zelf.
Ik vind het eerlijk gezegd wel een rare combinatie. Waarom zou je een telefoon die qua vormgeving blijkbaar een jaar of 3 voor liep, koppelen aan een low budget soc, 4 gieg opslagruimte en een matig beeldscherm? (We zaten toen al in de FHD tijd).

Als ze zoiets als flagship uitgebracht hadden, hadden ze waarschijnlijk het vetste toestel van dat jaar gehad.
Tsja, en daarmee heb je het verhaal van het mobiele OS van Microsoft in een notendop samengevat: 'als, als, als'.

'Als mijn tante klootjes had gehad, was het mijn oom geweest', zei een leraar Nederlands van mij wel eens.

Als Microsoft met WM6. 5 niet zo'n halfslachtige poging had gedaan om een OS dat op een pennetje vertrouwde touchfriendly te maken, maar direct voor iets als WP7 was gegaan, dan had het er heel anders uit gezien voor MS.

ALS ze WP7 toestellen gewoon hadden kunnen upgraden naar WP8 had het ecosysteem gewoon door kunnen groeien en was het nu veel groter geweest.

ALS Microsoft niet zo'n extreme focus op de VS had gehad, dan hadden ze gezien dat in Europa hun OS beter verkocht dan iOS-apparaten (Italie, waar verhaal).

ALS Microsoft alle toestellen die WP8. 1 draaiden de upgrade naar W10M hadden gegeven, hadden de eerste die-hard fans toen al niet afgehaakt.

En zo kunnen we nog wel even door gaan.

Microsoft heeft echt veel beslissingen genomen waar de gebruikers van hun mobiele OS niet blij mee waren. Tel daarbij op dat ze de rol van Google diensten op mobiele apparaten ernstig onderschat hebben (plus het feit dat Google optimaal mis/gebruik heeft gemaakt van hun positie in die markt, denk aan de eis dat de MS YouTube app een html5 app MOEST zijn, terwijl hun eigen Android en iOS app dat niet eens waren) en je hebt een aardig plaatje waarom het niets is geworden met hun mobiele OS.

Eeuwig zonde, ik was zo blij met mijn Samsung Omnia 7 destijds. Ook de Lumia 800, 900 en 925 waren fijne toestellen.

Het is een leuke tijd geweest Microsoft, bedankt en wie weet tot ooit.
Ik denk dat ze juist de bezels konden weglaten omdat een low budget telefoon niet zo veel interne hardware nodig heeft, en niet perse heel dun hoeft te zijn. Je kan dan met een kleiner oppervlak, en dus minder bezels werken. Maar weet het niet zeker ofzo, alleen een vermoeden.
microsoft heeft zoveel goede mobiele ideen laten sterven.
koop de enige maker van windows phone toestellen, en dan meteen niets uitbrengen (lig niets high end)
echt ontzettend zonde, windows phone was echt best een mooi mobiel OS,
weinig overhead, mooi om te zien, lichtgewicht kwa opslag,
en nokia had de beste camera, het had echt wat kunnen worden,

ook dit toestel echt best wel mooi, zeker voor een aantal jaar geleden.
Er zijn ook nog een aantal Lumia toestellen onder Microsofts naam uitgekomen (950 en 950XL onder andere), na de overname. Ook zijn er meerdere fabrikanten geweest, bijvoorbeeld HTC, HP en Acer, maar dat heeft niks mogen baten. Je hebt gelijk dat er vele goede ideeŽn bij Microsoft helaas het daglicht niet zien.

[Reactie gewijzigd door Cerenas op 10 oktober 2017 19:00]

En toch zitten er in die toestellen enorm veel unieke functies die andere platformen vaak (nog) missen en/of veel later uitbrengen. Qua hardware (vooral de camera!) is de 950XL echt nog 'n pareltje wat mij betreft.
Mee eens en heb zelf ook zeker plezier gehad van de tijd dat ikzelf Windows Phone/Mobile had. Zelf de HTC 8S (kreeg geen update meer naar 8.1), Lumia 930 en Lumia 950XL gehad, toen overgestapt naar Android (OP3) puur omdat veel apps gewoon outdated raakten of erg instabiel waren, het OS vond ik super fijn en vond de Lumia 950XL ook een top toestel!
Ik zal dus nog enkele jaren met mijn Nokia 735 moeten doorbrengen.
Je kan nog upgraden naar de 950(XL) voor 'n zacht prijsje ;)
En dan meteen een toestel in het bezit krijgen welke anno 2017 nog steeds een van de betere, zo niet de beste foto's uit zijn lensje tevoorschijn tovert. Daar heb je geen apps van derden voor nodig, hoewel er toch uitstekende apps van derden voor bestaan.
Grappig, ik heb een l950xl en een samsung s7 edge, de s7 is in elk opzicht beter, betere kleuren, betere exposure en sneller met schieten. De s8 is misschien iets beter dan de s7 en de iphone 8 zal ook iets beter zijn dan de s7, dus ik weet wel zeker dat het niet de beste foto's tevoorschijn tovert.

De camera is goed, daar had ik hem voor gekocht, maar laten we niet overdrijven.
Er bestaan reviews die het tegendeel bewijzen, v.w.b. foto's bedoel ik dan, niet voor video. En ook de iPhone (8+) moet daarbij het onderspit delven, maar wat doet dat er eigenlijk nog toe?
De camera is goed, maar ik kan je ook reviews laten zien die van elk ander toestel het tegendeel bewijzen, (niet voor video), uit mij eigen ervaring kan ik het gewoon zeggen, zoals ik het zie. (ik heb wel aardige fotografie kennis en schiet ook met zowel analoog als FF digitaal, vandaar met interesse in een goede camera telefoon)
Toen hij uitkwam was hij top, maar niet veel beter dan een s6 toentertijd.

Mijn praktijk ervaring wordt ondersteund door het technische verhaal: (dan heb ik het nog niet over de s8, lg g6/v30, iphone 8 of X)
De lumia heeft een iets grotere sensor (1/2.4), maar wel 20mp tegenover een (1/2.6) 12mp s7, wat de samsung grotere sensor pixels geeft (1.4 vs 1.12 Ķm van de lumia) = minder ruis op hogere isowaarden of anders gezegd: beter geschikt voor low light. De s7 heeft een grotere lens opening f1.7 vs 1.9 lumia maar dat is verwaarloosbaar voor meerdere redenen o.a. dat de lumia een iets grotere sensor heeft.
Wat ik erg goed vond was de min afstand waarmee je kon focussen maar dit heb je op de s7 ook.
De s7 heeft een nieuwere generatie (sony) sensor, marginaal verbeterd maar dynamic range is gewoon elk jaar beter geworden (de s7 wordt verkocht met sony en samsung sensor beiden zijn goed, lumia heeft sony sensor).
Beiden schieten raw en beiden kunnen full manual mode, ik werd moe van de vastlopers, opwarmen toestel en battery drain, constante beloftes op verbetering terwijl ik er volle pond voor betaald had (had hem als een van de eersten in NL). Als budget toestel is het prima mits je geen apps nodig hebt.
Ja echt, ik ben zooo blij met die camera O+ <3
Ik ben benieuwd hoe lang je het vol houdt, nu Microsoft min of meer heeft aangekondigd dat het OS dood is.
Nieuwe apps hoef je iig niet op te rekenen, vermoed ik.
Als Windows Mobilegebruiker reken ik al geruime tijd niet op nieuwe apps. Als je een appfanaat bent heb je sowieso nooit iets op het platform te zoeken gehad.

Zelf heb ik Windows Mobile omdat Android en iOS geen optie zijn voor mij. Tot 2019 hoef ik er ook nog niet over na te denken, aannemende dat de hardware het volhoudt. Daarna zien we wel.
En wat als Whatsapp zegt, eind 2017 stoppen wij met de ondersteuning van het WM platform?
Dan heeft hij net zoals ik zelf pech gehad.
We zouden dan wellicht verder kunnen kletsen via Skype. Zoveel verschil is er niet tussen die twee.
Moet je alleen je kennissen overhalen om dat ook te gaan gebruiken. Dat is nogal een bottleneck.
Die kan je dan altijd nog smsen :)
Die kan je dan altijd nog smsen :)
Lekker retro old skool. :)
En als laatste stap kunnen we altijd nog bellen. O-)
Smsen is gratis tegenwoordig. Dat magische woord “gratis” (ja het kost een klein beetje data) heeft diensten als whatsapp en iMessage grootgemaakt.
Kennissen met alleen een data abonnement :p

Dan maar mailen! :+

[Reactie gewijzigd door spNk op 10 oktober 2017 20:19]

Telegram werkt prima op Windows Mobile ook :)
Het schijnt toch al een gerucht te zijn dat Whatsapp zelfs de zakelijke variant gaat uitbrengen voor WP.

https://www.windowslatest...oming-windows-phone-soon/
Ik wil niet de zwartkijker zijn, maar het kan wel eens zijn dat na die laatste uitspraak van Joe Belfiore Whatsapp hier toch een wat andere kijk op gaat krijgen. Niet te hopen, maar goed mogelijk. :(
dat doen ze ook... Voor WP8 dan in ieder geval. Zie https://faq.whatsapp.com/nl/wp/21478428/?category=5245235
Er is nog steeds hoop.
Het nieuwe Andromeda Os nu Windows Core OS genoemd, ook voor mobiel gebruikt gaat worden.

https://www.windowslatest...ce-phone-windows-core-os/
of
https://www.youtube.com/watch?v=RbY8ZG6aV24

[Reactie gewijzigd door AlfABetA op 10 oktober 2017 20:54]

Mocht dat er komen koop ik het gelijk op ťťn voorwaarde: dat er eindelijk apps voor komen, en die onderhouden worden. Waze voor Windows Mobile is bijvoorbeeld niet te gebruiken...
Alles staat of valt met de ondersteuning voor je platform. Of MS laat Android apps draaien op Andromeda ;)

Edit: Hoe ga je hier ooit hoesjes voor maken :+

[Reactie gewijzigd door WP_Pj op 11 oktober 2017 13:49]

Een simpele nieuws app zoals Nu.nl / NOS en een bankieren app noem ik geen app fanaat zijn.
Microsoft heeft niets aangekondigd. Zeker niet dat het dood is. Er is alleen getweet door een MSFT medewerker dat er geen nieuwe ontwikkelingen voor W10M in de pijplijn zitten, alleen wanneer dit vereist is voor de enterprise markt. En dat er voorlopig niets valt te verwachten op nieuwe hardware.
Er blijven nog steeds voorlopig (t/m ergens in 2019) bugfixes en security updates komen.

Het is niet zo dat er met W10M toestellen nu ineens niet meer mee valt te werken. Ja, de toekomst ziet er niet rooskleurig uit, en er zullen wellicht apps wegvallen, of apps krijgen geen updates meer, maar er zullen ook nog apps bij komen, niet veel, maar ik zie nog steeds nieuwe verschijnen (voor UWP).
Apps die toch al in de pijplijn zaten. En nee, ze zeggen het niet hardop, maar het komt er wel op neer. Voor particulieren is het dood, zo dan.
Er zijn nog redelijk wat hobbydevelopers actief die zeer regelmatig nieuwe apps uitbrengen.
Ook mensen die werken op basis van C# en Xamarin is het builden voor Windows Mobile vaak maar een paar klikjes extra.
Mijn 735 heb ik deze zomer opgegeven, niet dat de hardware op was, maar:
- gebrek aan apps (parkeren, openbaar vervoer, ...)
- nooit een koppeling kunnen leggen tussen agenda en navigatie apps
- allerlei lastige beperkingen in mogelijkheden.
Misschien kan je Android een zooitje vinden, maar het kan wel veel meer.
Als zwaar teleurgestelde windows gebruiker lees ik dit soort berichten eigenlijk liever niet. Vraag me af en toe echt af hoe het daar in de directiekamers aan toe is gegaan. Voor medewerkers met goeie ideeŽn,maar geen steun erg frustrerend lijkt me, maar denk dat de meeste sowieso al vertrokken waren of met 1 van de rondes eruit gewerkt zijn.
De nieuwe CEO, Nadella, heeft het nooit zien zitten in Windows Phone en heeft het zodra hij in de positie kwam ook vrij snel de nek om gedraaid (nou ja vrij snel, ongeveer 2 jaar systematisch te werk gegaan), daarvoor werkte hij de boel ook al tegen. Ergens begrijpelijk, maar ook jammer, ik was ook een groot fan van het OS.
"I did not get why the world needed the third ecosystem in phones, unless we changed the rules... But it was too late to regain the ground we had lost. We were chasing our competitors' taillights."

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 11 oktober 2017 10:41]

Geen ruimte voor een derde ecosystem. Nou, ik denk dat als Microsoft het vanaf het begin serieus had genomen, en beloftes had nagekomen, dat het echt wel had kunnen lukken.
Sadella
:+
Hij heet nog altijd Nadella ;)
Oeps, ik zat met S. Nadella in mijn hoofd. Heb het even aangepast.

[Reactie gewijzigd door StrongArmLance op 11 oktober 2017 10:41]

Dat men daar af en toe gefrustreerd is blijkt wel aan dit soort berichten: nieuws: Microsoft: hardware en features voor Windows 10 Mobile hebben 'niet d...

Joe is jaren de persoon achter Windows mobile geweest, vorig jaar een jaartje op vakantie geweest, heeft nu een andere functie, en kon het zondag op Twitter niet laten om toch op berichten te reageren, buiten de officiŽle kanalen dus.
Dat dit toestel er niet gekomen is verbaasd me niet. Vraag me af wat destijds de productiekost zou zijn geweest en eventuele winstmarge. Dat het platform gefaald heeft, daar mogen we vooral Google voor bedanken die echt alles gedaan hebben om het platform te doen mislukken door hun eigen sites en diensten niet goed te laten werken, door apps voor de eigen diensten die door MS werden gemaakt te blokkeren en door andere app makers te overtuigen van geen apps voor het platform uit te brengen. Tjah, en als gebruikers dan die apps willen heb je een dood platform in handen.
Voor developers is Windows Mobile sowieso nooit een interessant platform geweest, het marktaandeel was veels te laag en dat kun je niet allemaal aan Google toeschrijven.
Ja, maar dat was een kip-ei verhaal. Developers maken geen apps door te laag marktaandeel, en dat lage marktaandeel komt door te weinig apps, en op die manier komt er nooit een 3e speler naast Apple en Google, wat erg jammer is. Maar het is inderdaad niet allemaal de schuld van Google, alhoewel ze Microsoft wel flink hebben tegengewerkt door een YouTube app gemaakt door Microsoft te blokkeren.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 10 oktober 2017 20:58]

Microsoft heeft heel lang precies hetzelfde gedaan met Mac en Linux.
Noem eens een voorbeeld van een app door een ander bedrijf ontwikkeld om een service op Mac of Linux te krijgen, die Microsoft vervolgens heeft geblokkeerd/tegengewerkt. Ik kan er zelf namelijk geen bedenken.
Het oude Office-formaat werd geheim gehouden en moest ge-reverse-engineered worden door Mac en Linux programmeurs.

Vandaag heb je nog steeds DirectX.
Ja, maar is dat vervolgens ook tegengewerkt door Microsoft? LibreOffice heeft volgens mij gewoon .doc en .docx support zonder dat Microsoft daar wat aan doet, en DirectX op Linux krijgen is vrijwel onmogelijk te doen door andere programmeurs (Er is Wine, en ook dat wordt niet tegengewerkt door Microsoft zover ik weet).

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 10 oktober 2017 23:29]

Microsoft is niet zomaar nr1 geworden op de desktop. Ze hebben behoorlijk misbruik gemaakt van hun monopoly positie en zijn over lijken gegaan om windows, iexplorer, ms office en directX als de standaard neer te zetten. En met success, de desktop is van ms.

Veel devs herinneren zich het gedrag van ms nog wel en nu komt het terug om ze te achtervolgen.
PS: als iemand met een Linux avatar zou je dit toch echt moeten weten. :?

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 11 oktober 2017 00:11]

Maar daar heb ik het toch niet over? Ik heb het erover dat Microsoft een eigen YouTube app had gemaakt die werd tegengewerkt en geblokkeerd door Google.

IE en Office zijn via Wine op Linux te draaien en als alternatief is er nog LibreOffice, voor zover ik weet werkt Microsoft dit niet tegen (en ze werken ook niet mee en leveren geen support, wat logisch is) en Microsoft blokkeert het ook niet.
Je moet je mss wat verdiepen in de geschiedenis van Linux en hoe ms 15-20 jaar terug tegen hun aankeek.

MS heeft open source standaarden als open- en libreoffice altijd tegen gewerkt door ze tot op zekere hoogte incompatible te houden. Logisch ook, als mensen massaal libreoffice gaan gebruiken bloed ms office dood. Zo zagen ze linux initieel ook als een bedreiging voor Windows dat weggevaagd moest worden. Het is pas van de laatste jaren dat ms houding tegenover Linux en open source aan het veranderen is. Dit komt mede door de opkomst van cloud en iot en dat ze devs goed moeten houden.
Microsoft is niet zomaar nr1 geworden op de desktop. Ze hebben behoorlijk misbruik gemaakt van hun monopoly positie en zijn over lijken gegaan om windows, iexplorer, ms office en directX als de standaard neer te zetten. En met success, de desktop is van ms.
Over lijken gegaan? Vertel eens, wie is er vermoord in de naam van MS en heb je daar bewijzen van?

Ik wist niet dat MS zich daadwerkelijk bezighield met maffia praktijken.
Rustig maar, is spreekwoordelijk.
Punt is het oude ms heeft veel kwaad bloed gezet onder ontwikkelaars met het oude beleid.
Monopolistisch beleid, niet maffia praktijken. Hebben ze ook boetes voor gehad.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 11 oktober 2017 09:40]

De zaak Stacker vs Doublespace was niet zo fris https://en.wikipedia.org/wiki/Stac_Electronics
Microsoft heeft er een potje van gemaakt. Hoef je alleen maar voor te lezen op de site van Hackers News waar sinds gisteren een thread staat inzake het in de koelkast zetten van Windows Mobile: https://news.ycombinator.com/item?id=15432720
Je hebt geen winst als je een markt betreed. Als je break-even speelt dan doe je het al goed.


Kwa specs zal die te dicht tegen anderen aanzitten en dan verpest je je eigen markt.
Google heeft MS ook overtuigd om hun Apps (Office en anderen) eerst voor Android uit te brengen en dan pas voor Windows Mobile?
Google heeft zeker niet geholpen, maar het falen heeft MS voornamelijk aan zichzelf te danken. Alle redenen zijn al 10-tallen malen vernoemd.
Beetje raar om Google de schuld te geven van het falen van Microsoft.

Microsoft heeft er toch echt zelf een potje van gemaakt.

Daarnaast is bijvoorbeeld Apple wel in staat om telefoons te verkopen.
Omdat ze niet om Apple heen kunnen. Bij WP was dit heel anders.
Waarom kunnen ze niet om Apple heen? Volgens mij is Google totaal niet afhankelijk van Apple.
Apple heeft een groot marktaandeel, Google heeft juist Windows buitengesloten (geen apps zoals Maps, Youtube etc) in de hoop dat MS hierdoor geen voet aan de grond zou krijgen, en dat is ze gelukt.

Google is gewoon het nieuwe MS.
Moet ik nu concluderen dat de onderneming "Google" fout is omdat deze de onderneming "Microsoft" niet helpt om een concurrerend OS in de markt te zetten?

En wat betekent "Google is gewoon het nieuwe Microsoft"? Vertoont Google hetzelfde gedrag als MS, m.a.w. krijgt MS nu koekje van eigen deeg?
In de begintijd van de smartphone ben ik op een ontwikkelaarsbijeenkomst geweest met MS, Apple en Google. Ik schat dat het in 2009 was.
Bij Apple en Google was het heel erg druk, bij Microsoft muisstil. Microsoft smeekte ontwikkelaars om apps te maken en subsidieerde ze zelfs. Maar het werd niks want het platform liep flink achter op Google en Apple.
Hadden ze het toen serieus genomen, dan was het misschien wat geworden.
Moet zeggen dat ik deze wel erg lelijk vind om te zien. Vooral die groene muur als rand vind ik afstotend lelijk.
Ben ook niet zo'n fan van die rand, daarom vind ik de iphone x er ook niet zo denderend uitzien... Net zo'n rand, alleen dan zwart wat hem iets minder opdringerig maakt.

Wat dat betreft was MS de hun tijd weer aardig vooruit ;)
Die groene rand was bedoeld als verwisselbare backcover. Dat was bij de Lumia's van rond die tijd heel gebruikelijk. Je had er dus zo een zwart, rood, wit, paars, blauw of welke andere kleur dan ook op kunnen klikken....
... Als ze hem ooit uitgebracht hadden natuurlijk ;)
Dit toestel is dus uiteindelijk de nogal zouteloze 435 geworden die zelfs door de die-hard MS fana niet begrepen werd. Er was ook al een 520 die nagenoeg dezelfde specs had.
In mijn wp7.nl tijd (inmiddels ook overleden btw) heb ik nog eens een heel vergelijkingschart gemaakt omdat de verschillen tussen de verschillende low en midrange Lumia's soms minimaal waren. Z
Ziet er erg gaaf uit. Erg jammer om te lezen dat deze smartphone nooit het daglicht gaat zien.
Maar dat weerhoud me niet om te blijven hopen dat er ooit nog iets moois gaat komen uit MS-mobile kamp.
Ik weet nog dat ik lang geleden de Dell Venue Pro kocht met Windows Mobile erop. Oooooh wat was dat een heeeeeeerlijk toestel! Toen dacht ik, met de juiste partners komt MS er wel met hun Mobiele OS...., helaas.......
Heb een jaar lang "tijdelijk" de lumia 435 gebruikt. Was die maar zo mooi als deze. Hoe dan ook, destijds een extreem goedkope telefoon, 70 euro en je kon bijna alles. Dat was wel de kracht van Windows mobile. Jammer dat ze de developers niet hebben kunnen overhalen.
Beetje jammer dat ze dit idee hebben laten vliegen. Zoals vele andere ideeŽn ...
Windows mobile is zo goed als dood om het cru te zeggen. Ik vindt het wel jammer dat het zo is moeten eindigen windows mobile had speciale elementen die je noch op Android noch IOS kan vinden kijk maar naar de tiles over het volledige scherm in stock android of IOS is dit onmogelijk , maar dit was zeer handige functie die ik persoonlijk wel iets vond hebben. Okť ja android en IOS hebben ook zulke functies , maar persoonlijk vond ik deze zeer goed doordacht , vooral de generatie die niet met smartphones kon met deze simpele interface overweg wat toch wel een beetje uniek is vindt ik persoonlijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen nu een Windows phone zou moeten kopen , maar een Windows phone heeft ook dergelijke capaciteiten. IOS en android ook natuurlijk , maar dat is wat of topic om dit hier te gaan bespreken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*