Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft gaat door met Insiders-programma voor Windows 10 Mobile

Microsoft gaat voorlopig door met het uitbrengen van nieuwe builds voor gebruikers van een Windows 10 Mobile-smartphone in het Insiders-programma. Dat was onzeker, nadat Microsoft aankondigde dat nieuwe features voor het OS 'niet de focus' hebben.

Diverse Microsoft-medewerkers hebben gezegd dat gebruikers in de toekomst nieuwe builds kunnen verwachten, schrijft All About Windows Phone. Daarbij zouden in het Insiders-programma builds komen voor Redstone 4, de komende Windows 10-update die in maart volgend jaar zou uitkomen.

Het is onbekend welke toestellen precies nog Insider-builds kunnen verwachten, maar Microsoft kondigde wel aan dat het over en sluiten is voor de Lumia 640 en 640 XL, twee van de populairste toestellen die draaiden op het mobiele besturingssysteem. Volgens AAWP kunnen gebruikers van Lumia 950, 950 XL, 650 en 550 nog wel Insider-builds verwachten, ondanks dat de support binnenkort ophoudt. Microsoft heeft reguliere updates voor de 950 en 950 XL beloofd tot december van dit jaar.

Daarnaast zijn er nog andere telefoons die na de Lumia 950 verschenen, zoals de HP Elite X3 en Alcatel Idol 4 Pro en die zitten nog in de periode waarvoor Microsoft ondersteuning heeft beloofd. Microsoft zei enige weken geleden dat het ontwikkelen van nieuwe hardware en features voor zijn mobiele besturingssysteem 'niet de focus' heeft.

In plaats daarvan maakt het apps beschikbaar voor andere platformen en gebruikt het zijn expertise met mobiele ARM-socs om emulatie mogelijk te maken van Win32-apps op laptops met Snapdragon-processors. Die laptops zouden zuiniger moeten zijn dan varianten met x86-processors. Microsoft keert terug naar de desktop en wil op alle apparaten Windows 10 laten draaien, waaronder een nieuwe categorie apparaten die dicht tegen smartphones aan ligt.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-10-2017 • 14:18

91 Linkedin Google+

Reacties (91)

Wijzig sortering
Ik denk dat het ondanks dit nieuws, toch gedaan is met de Microsoft mobilie OSen
Microsoft heeft het 4x geprobeerd.
4x een goed platform neergezet.
4x de gebruikers in de steek gelaten.

(ter verduidelijking welke 4 ik bedoel)
PocketPC~=winCE~=WM6 ~=WM6.5
WM6.5 -> 7 hard cut
WP 7.8 -> 8 hard cut
WP8.1 -> W10M hard cut
W10M -> dropped.

Het insider programma zal dienen om eventueel wat security fixes een beta run te geven en de 6maandelijkse update (iets sneller) uit te rollen.

Ik denk dat zelfs de harde kern (waar ik mezelf ook onder reken) geen vertrouwen hebben in W10M of welk platform Microsoft de volgende poging ook mee komt.
Met uitzondering van 1 apparaat, waren al mijn mobiele apparaten voorzien van een Microsoft OS. End of an era..

@Tiny Voor mij geld overgens exact hetzelfde. Gelukkig nog een zeer nette 950, net een nieuwe accu besteld. Ik kan nog wel 2 jaar verder zoals het er nu naar uit ziet..

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 30 oktober 2017 15:09]

Hoe bedoel je 4 keer eigenlijk?
Je had pocket pc
daarna kwam Windows Mobile
toen kwam windows phone 7.x wat nog op de oude kernel draaide
toen kwam windows phone 8.x met de nt kernel
toen kwam windows 10 mobile wat op dezelfde kern draait als win 10 desktop (one core)

Ze liepen ooit voor. Idem met tablets. Het schijnt dat ze het met het volgende device weer proberen om voorop te lopen. Zoals ze ook met hololens en surface hebben gedaan.
Valt wel mee, ik was juist actief bezig met android toestellen, maar inmiddels weer ~2 maanden verder, ik kan er nog steeds alles mee. Misschien ben ik niet zo'n Facebook/instagram/facetime/whatever social gebruiker en alles wat ik in de basis doe, kan ik nog steeds. Vooralsnog wederom nog geen reden over te stappen.
Geen bank app, Spotify is verschrikkelijk. Deezer is verschrikkelijk. geen fatsoenlijke youtube app (schuld van google maar ja; het is er niet) MS map app is dramatisch. geen werkende linkedIn (he.. is dat niet van MS?) Office werkt beter op IOS en Android als op Winpho10.. . etc. etc.

Ik ben een groot gelover in de Ui. echt; het is de beste work "flow" van alle mobiele OS-en.
Maar ja.. Het werkt gewoon niet. Er is geen ecosysteem. Het is nog steeds incompleet en buggy op sommige vlakken (herstarten van processen wil vaak niet). Ik heb 3x mijn vingers gebrand.(710,920, 950) er komt echt geen 4e keer. Kan ook niet als ik ze zelf moet geloven: de 950 was de laatste telefoon.

Nee. Ze hebben Nokia vermoord, de eigen mobiele divisie vermoord en de gebruiker herhaaldelijk met een kluitje het riet in gestuurd. Het leukste? Het waarom weten ze zelf waarschijnlijk niet eens.

In het hele verhaal zit een masterclass kapitaal vernietiging verstopt. Het is echt een Griekse tragedie. Een tragedie die op de middellange termijn best nog wel eens grote gevolgen kan hebben voor MS.
Oh absoluut, zaligmakend is het zeker niet. Ik had altijd Groove, juist met Onedrive support, maar dat wordt Spotify en dat is inderdaad een draak van een programma. Bankieren heb ik nu nog een rabo app, maar werk al tijdje gewoon via de mobiele site.

Maar de rest, ik heb Skype, email, WA (kreeg zelfs de update nog), Ziggo TV, ik kan bellen, facebook, websites voor de rest, natuurlijk mis ik hier en daar wat, of had ik liever iets wat anders gezien (zoals Edge op Android nu bv dat continue reading heeft), maar om daarom een nieuwe telefoon te nemen? Is het zo erg? Misschien voor anderen. Maar voor mij is een nieuwe telefoon het geld simpel nog niet waard, als deze het nog voor wat ik moet doen, gewoon doet.

En wat ik straks doe als Groove er niet meer is? Of Rabo stopt? Of zelfs WA? Zie ik tegen die tijd wel weer, ding werkt, ding doet het, dan ben ik nog wel tevreden.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 30 oktober 2017 17:23]

Nou inderdaad. Ik heb mijn Lumia 950 straks al bijna weer 2 jaar en loopt nog als een trein.

Veel apps doe ik er niet op, maar als ik zou moeten overstappen ga ik die tiles wel missen. Sommigen vinden het druk, ik vind het juist super, alle info kort en bondig op 1 scherm.

Ik ben bang dat als ik ergens anders een telefoon koop ik na een jaar al het geemmer heb met zaken die niet meer lopen, updates die niet meer voor het model uit komen. Daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.

Mijn Lumia 950 blijft draaien zolang het kan. Daarna gaan we wel eens shoppen.
Ik kan nog maar zat met mijn HP Elite X3.
Navigon Europe, zeer goede garmin NAV met kwartaal updates , gewoon top.
Parkmobile, Kaarten werkt super ook met openbaar vervoer, in diverse grote steden gebruikt.
Netflix,Ziggo en PLEX met Miracast streamen opTV , werkt super.
My Movies voor je filmd base, top product.
Rabobank werkt met app, gaat op alle platforms stoppen met app's en gaat naar webapp 's.
ABNAMRO werkt super via webapp.
SNS werkt de app.
E-Thermostaat prima met Essent.
eTwist prima UWP app voormijn Remeha ketel.
Enpass UWP op alle platforms om je paswoorden in op te slaan.
Authenticator prima 2 face UWP app.
Homewizard via webapp , werkt zelfde als ios en android.
CC camcard voor al je bussines cards.
LinkedIn via Web, loopt soepel en goed.
IP CAM Control UWP app, werkt op alle platforms.
Extern Bureaublad, prima UWP remote desktop van microsoft.
Twitter UWP app.
Garmin connect met Fenix 5s , top product.
regenmeter UWP app, werkt top.

Misschien is W10M dood voor jullie, maar voor mij is het spring levend. Het zal verdwijnen maar W10 met telefoon ondersteuning komt er gewoon en dan hebben we nog maar 1 OS, that rules them all :).
De toekomst is voor mij nog steeds Windows.
ING doet het nog perfect, Triodos ook gelukkig.

De ASN bank is gestopt met haar app, voor mij de reden om over te stappen naar Triodos. En die doen wat ze moeten.
Welke SNS app gebruik je? Die van mij werkt niet meer.. :-(

Ik hoop met je mee, maar ik heb niet veel vertrouwen meer...
Oops je hebt gelijk, doe ik via browser.
Nokia heeft zich zelf vermoord door te slapen op het moment dat ze wakker hadden moeten zijn.
Het enige wat ik mis op het platform is de app van de bank. Alle banken hebben het platform inmiddels gedumpt.

Verder red ik me nog prima, maar ik kan me best voor stellen dat mensen welke voor 600 euro een HP Elite X3 hebben gekocht het afgelopen jaar zich een beetje genaait voelen.
Nee hoor, ING bank heeft gewoon nog een actieve applicatie.
maar tot december helaas. dus niet de moeite waard om over te stappen.
Het is nergens officieel aangekondigd, maar bij navragen werdt het genoemd op Twitter.
@andrik1
https://twitter.com/ingnl/status/912611293605097472

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 30 oktober 2017 16:29]

Is dat zo? Dat is wel belangrijk nieuws voor mij. Ik kan niet zo snel een bericht er over vinden. kan jij een link geven?
dat is heel slecht nieuws. Hoewel ING gelukkig via de website ook perfect werkt, en je met een TANcode geld over kan maken, dus niet zo'n stom kastje-ding nodig hebt.
Ik heb abn website gepinned aan mijn startscherm, werkt heel goed.
Het enige wat ik mis op het platform is de app van de bank.
Exact hetzelfde hier.
Ik mis chromecast ondersteuning, alle functies(!) van de Ing app, itv online van kpn, de videoland app, ds video van synology, fox sports go
Dat is ook de enigste app die ik tot nu toe mis, de ABN app werkt sinds kort niet meer. Voor de rest heel erg tevreden over de telefoon en het OS. Zou het liefst niet overstappen naar een van de 2 grote partijen omdat het te fijn werkt, nu hopen dat m`n mobiel het nog lang genoeg uithoud tot MS weer verder gaat met mobile... :P
Zie mijn reactie boven je, HP Elite x3 , super machine.
Zolang mijn Lumia 950 het nog doet, zal ik hier mee blijven rond lopen.
Tegen de tijd dat deze er mee ophoudt, dan hoop ik dat er wat meer bekend is over het nieuwe type device......
Same, mijn vriendin en ik beide een 950XL waar wij heel tevreden mee zijn.

Het enige waar ik tot nu toe van baal is het verdwijnen van de SNS app. En ik hoopte de beloofde grote uitbreiding / verbetering van ContinuŁm nog mee te maken. Dat lijkt helaas van de baan te zijn. :(
Mijn wiskunde lerares heeft er een, de rest heeft bijna allemaal een iPhone. Ben opzich teleurgesteld dat ikzelf terug moest op Android. Maar ach, het kan ook niet altijd zo'n in de lucht zijn. Had een 640 maar m'n vrienden overtuigde me weer android te nemen. Helaas is m'n (P8 liter) niet echt een feest als ik eerlijk ben, jain het begin was het een snelheidsboost van jewelste, maar na een jaar of anderhalf is de speed er toch echt wel uit. Nu wachtende op een V20, ter opvolging. Ik had nog gekeken naar de 950 maar aangezien het platform dood te gaan lijkt...
Ja mogelijk nog boeiend 2e hands, ze zullen nu wel voordelig worden ;-)

Er waren in het Android4Lumia team wel mensen bezig met de 950/950XL maar het is daar al lang stil...
Ik verwacht wel dat ze goedkoop worden zullen. 2de hands is idd een optie, eerst maar wachten op de V20 (als die nog komt) Het android 4 lumia team, mhm i've never heard of that team before. Ik zal even gaan googlen zo.
Ze hebben een github pagina, maar ik zie daar zo snel geen verwijzingen naar de 950/950XL:

https://github.com/Android4Lumia
veel audere lumia's van de 700 serie zie ik. Wel thanks voor de sneller reply.
mooi dat het geen probleem is ;)
Raar genoeg zie ik onder het artikel dat een L950 nu ruim §540 kost - ik heb de mijne ruim een jaar geleden voor minder dan de helft gekocht.Met dat 'goedkoper worden' gaat het dus niet zo hard...
Ghe, een wiskunde LERARES en dan ook nog een lumia. Koesteren die vrouw:)
haha, als ik nou goed was in wiskunde en een jaar of 30~40 misschien. Maar ben een leerling, wel een beetje raar he... maar zeker die kom je niet tegen vaak.
Wereldleiders doen het ook *kuchmacron*, waarom niet he :)
Ook 950XL gehad.
Het verdwijnen van de SNS app heeft me over laten stappen op Android.
Ik mis mn Windows phone nog elke dag :'( :'(
Ik heb het nog niet opgegeven :P
Zelfs ik met m'n 550 geef 't niet op :P Zolang Whatsapp nog werkt is 't een prima communicatiemiddel voor mij.
Hier in het bezit van een Lumia 950 en ook tevreden :)
Oude versie SNS app werkt dan ook niet meer?
Heb zelfs nog een 1020 ( 0 vergeten, ken ook geen Lumia 102 :+ ) die ik niet zo lang geleden tweedehands hebt gekocht vanwege de camera... en ja ik had daarvoor een 535 dus zelfs met alles behalve de camera ging ik er nog op vooruit.

Denk ook dat daar de kracht van MS lag, de low budget toestellen die ondanks de lage specs toch een leuke gebruikservaring konden bieden.

Je kan zeggen wat je wilt maar er is geen enkele android build die op dezelfde hardware dezelfde gebruikservaring kon bieden imho.

[Reactie gewijzigd door MarvTheMartian op 30 oktober 2017 19:10]

Helemaal mee eens, en voor mij de reden om voorlopig nog lekker mijn 950XL te gebruiken.
Het nieuwe type device
Je bedoeld de Nokia Android 2019 'Microsoft Edition'? :+

[Reactie gewijzigd door twilex op 30 oktober 2017 22:38]

Ik denk dat het vooral ligt aan het feit dat Microsoft heel erg aan de slag is met het alles moet universeel en modulair zijn bezig is.

Op moment gaan de geruchten dat er gewerkt word aan andromeda os een variant van Windows 10 die alleen de core heeft. Hierop moeten dan losse universele modules kunnen komen die dan daar de OEM op de telefoon/laptop/xbox etc gezet kan worden die specifiek voor het toestel zijn.

Een van de vele artikelen die te vinden zijn hierover:
http://www.trustedreviews...indows-10-modular-3294633
Ik ben ťťn van de recente overlopers. Overgestapt van een Lumia 930 naar Android (Samsung S8), valt me alles mee tot zover overigens.

Een beetje overdreven gezegd, maar er gaat een wereld voor me open.
Ik heb opeens apps die werken (buiten WhatsApp en Facebook). Ik kan weer internet bankieren. Ik kan weer parkeren met mijn telefoon. Ik heb weer een FlitsMeister die niet iedere 2 minuten eruit klapt. etc.
Onder het motto: Best handig, zo'n smartphone! :) Toen de 930 ook kuren ging vertonen met vastlopers in de nacht (dus dan gaat de wekker niet meer aan), was ik er helemaal klaar mee.

De switch was wel echt met pijn in het hart overigens hoor!
Hoewel ik het eens ben met de strekking van je post (heb zelf ook al een MS OS vanaf Windows Mobile 6.5), was de overgang van WP8.1 naar W10M geen hard cut. Een aantal telefoons kregen een update (minder dan aanvankelijk beloofd, maar alsnog een aantal toestellen, en met custom roms vrijwel allemaal), en WP8.1 apps runnen gewoon onder W10M.

Ik heb nu nog een 950XL. Ben er eigenlijk wel klaar mee. Een aantal updates hebben het gebruiksgemak eerder slechter gemaakt dan beter (het is nu bijvoorbeeld niet meer mogelijk om na een punt of dubbele punt in een zin het volgende woord met een kleine letter te beginnen - hij wijgert de letter gewoon neer te zetten als het een kleine letter is |:(), en de ene na de andere vendor dropt W10M support voor hun app.

Ik ben wel benieuwd naar de Nokia 9. Met pijn in het hart ga ik afscheid nemen van Windows als OS, want ik heb ervaring met zowel Android en iOS en ik vind de Windows Mobile interface gewoonweg het fijnste werken op een mobiel device. Maar er zitten zo ontzettend veel nadelen aan dat ik het niet meer voor mezelf kan goedpraten om nog langer te investeren in dat OS.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 oktober 2017 16:06]

Windows Phone 8.1 naar Windows 10 Mobile was geen "hard cut". Het was niet eens een cut. Alle toestellen met WP8.1 konden over naar Windows 10 Mobile, en ja, sommige werden niet langer ondersteund, maar ze konden wel nog steeds 10 draaien.
Zo jammer dat windows 10 het niet geworden is :(
Dit is niet het einde van de mobile OS. Dit is juist het begin daarvan!

Het is het einde van huidige OS wat nu op de mobile draait. OS van de computer komt naar de smartphone en xbox wat ze al jaren geleden hebben aangekondigd. Nu zijn de stores nog niet het zelfde, dus zijn ze nu nog niet gelijk aan elkaar ook al lijken ze veel op elkaar.

Op een gegeven moment verdwijnt OS wat nu op de smartphone staat en de Xbox. En zal alles windows worden.

1 spel/programma kopen, wat zowel voor xbox, pc en smartphone gebruikt kan worden. Dat is namelijk alleen wat microsoft kan aanbieden
Ach, Microsoft klaagt al hele tijd over hun eigen beleid. Er waren zat apps op een gegeven moment, voldoende om mensen over de streep te trekken.

Maar toen introduceerden ze W10, maakten ze het extreem moeilijk voor bestaande Windows Mobile users om te upgraden (eind vorig jaar zat 80% nog op W8 Mobile ondanks dat hun toestel geschikt was voor een update) en ergste van alles: sinds ze Nokia Mobile overnamen, hebben ze alleen de 930 en de x50 serie uitgebracht. Sterker nog, de 950 werd na 6 maanden uit de Amerikaanse Windows Stores verwijderd!

Dus wat wil je? 1) je bestaande users verneuk je door ze niet te melden dat ze kunnen updaten en als ze dat wel handmatig willen doen, moeten ze eerst uit zichzelf ontdekken dat ze hiervoor een app moeten installeren (Systeem Updates zegt namelijk dat je toestel up to date is).
2) je hebt geen line up.

Zonder hardware geen users.

En als je bestaande users niet kunnen updaten, terwijl developers juist voor W10 moesten gaan ontwikkelen, is er ineens een gat tussen user en app developer.

Nee, Microsoft hoeft helemaal niks toe te geven. Dit is gewoon doelbewust beleid geweest en de uitkomst was heel duidelijk. Dit is dus precies hoe Microsoft het heeft gewild.
Dat heeft Nadella toch ook toegegeven? Hij zag Windows Mobile niet zitten, dus op het moment dat hij CEO werd was het feitelijk gedaan.
Met nog een paar jaar Nadella is er straks alleen nog de Azure en apps voor IOS waar het naampje Microsoft op staat.
Nou, voorlopig wordt de waarde van MS nog geschat op 500 miljard dollar (apple 624 en google 570 januari 2017), wat sinds 2000 niet zo hoog is geweest en wat wel erg veel is voor een IOS appje waar ms op staat. Iets doen ze toch verdomd goed.
Daarbij zouden in het Insiders-programma builds komen voor Redstone 4, de komende Windows 10-update die in maart volgend jaar zou uitkomen.
Neen. Dit zijn geen Redstone 4 builds. Redstone 2 was de laatste grootte update en wat Microsoft nu versie 1709/Fall Creators Update voor Windows 10 Mobile noemt iso ok nog steeds Redstone 2, niet Redstone 3.
Het had zo mooi kunnen zijn als ze het net als apple hadden gedaan. Zoals een iphone uit de doos met een mac uit de doos werkt, is ongeevenaard, microsoft had dit in principe ook kunnen doen en misschien zelfs nog wel verder kunnen gaan. Daarnaast het het misschien ook geholpen als meer developers populaire apps voor de telefoon maakte. Heb zelf de 920 gehad, maar miste toch wel veel, en dat is later niet beter geworden geloof ik.

Edit: Ze hadden ook zoals playstation en xbox kunnen doen. Basicly telefoons uitbrengen voor prijzen waar niks aan verdienen, en op die manier marktaandeel uitbreiden en proberen geld te verdienen door services aan te bieden.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 30 oktober 2017 14:42]

Basicly telefoons uitbrengen voor prijzen waar niks aan verdienen
Dat hebben ze naar mijn idee ook redelijk lang gedaan met de Lumia's, en er waren ook altijd flinke aanbiedingen.
De laagst gemiddelde prijs van de lumia 950 xl was anders 400 euro, het lijkt me zeer sterk dat ze daar niks aan verdienen. In die tijd was de oneplus 2 ook 400 euro en dit toestel is hardware matig toch beter ontvangen dan de lumia. Het lijkt mij dat de kostprijs van dit toestel nooit 400 euro is. Als ze er 300 voor hadden gevraagd hadden ze alsnog geen winst/geen verlies gemaakt, en was de markt voor dit toestel direct een stuk groter geweest. de 650 euro die ze vroegen toen dit toestel uitkwam, was gewoon on par met de concurrentie. Terwijl software matig het geen gelijke experience kon leveren.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 30 oktober 2017 15:15]

Hmm ik kocht mijn 950XL voor 300 euro met een aanbieding, en was bij introductie iets van 700.

En als je kijkt wat voor hardware er in zit, de Oneplus had dan iets meer geheugen maar het amoled scherm van de 950XL was toch wel superieur, zeker met de flink hogere resolutie.
En dan is er nog de 20MP camera, hoger geklokte CPU, support voor meer netwerken, nfc, miracast, draadloos laden, enz..

Toegeven, ze zijn voor 'n groot deel vergelijkbaar, maar voor een flagship als de 950XL vind ik die prijs flink meevallen als je kijkt wat een flagship tegenwoordig kost (800-1000 euro).

En zeker de middenklasse toestellen waren erg betaalbaar.
Klopt, maar ik zeg ook niet dat het toestel slecht is, maar dat ze hem voor marktprijs hadden moeten verkopen, om zo marktaandeel te krijgen. Als ze marktaandeel hadden gehad, kwam de rest vanzelf. Daarnaast hebben ze het in het low en midden segment erg goed gedaan, maar het overgrote deel van de menigte will high-end smartphones, als je ziet hoeveel miljoenen iphones en galaxy's er over de toonbank gaan. Hier had microsoft op in kunnen spelen bedoel ik alleen te zeggen, door gewoon absurd lage prijzen, voor het beste te vragen, waarna ze dit incrementeel net zoals one plus nu doet had kunnen verhogen. Het probleem was dat in die tijd, alle toptoestellen ~700 euro kosten, en microsoft bood op dat moment weinig extra, tegenover de ios en android platformen.
Ja goed punt - ik had mij verkeken op de introductieprijs, en blijkbaar was mijn goedkope aanschaf ook een uitzondering ;)

Ik denk dat het vooral scheef is gegaan bij de aanstelling van Satya Nadella :)
Vind het erg jammer dat Microsoft zo slecht communiceert over Windows Mobile en hierdoor enorm veel onzekerheid heeft gecreŽerd waardoor App & telefoon ontwikkelaars het platform links hebben laten liggen.

Persoonlijk vind ik Windows Mobile namelijk sterk en fijn om mee te werken, het heeft mij zelf even doen twijfelen om alsnog de overstap te maken van iOS naar WM echter door Microsofts onduidelijkheid heb ik hiervan afgezien.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 30 oktober 2017 14:28]

Dit was ook voor mij een reden om na mijn 930 de keuze te maken voor iOS vanwege de helderheid ipv in te stappen op de 950xl die mij erg aantrok.
Ik ontwikkel zelf voor UWP en kan zeggen dat er flink wordt gebashed op UWP maar op veel vlakken kunnen Android en iOS nog leren. Documentatie is up-to-date en helder, goede voorbeelden en makkelijk eigen componenten te maken.

De veelheid aan apps voor UWP wordt als goede bash gezien om heel UWP af te schieten. Ik denk dat als UWP meer in zou steken kwaliteit van de apps en dat als focus uitstraalt je helemaal geen discussie meer moet krijgen over de hoeveelheid, maar wat de kwaliteit dan is.

Als Microsoft nu eindelijk wel eens wat meer duidelijkheid gaat geven over TestCloud hebben we weer een hobbel genomen. (voor de onbekende, deze staat al meer als 2 jaar op "Wordt spoedig ondersteund")

[Reactie gewijzigd door eL-Prova op 30 oktober 2017 14:44]

Goed dat W10M verder wordt ontwikkeld, als ze ermee zouden stoppen zouden ze definitief niet meer kunnen aanhaken op het gebied van smartphones. Nu wordt dat nu alsnog erg lastig, maar hopelijk kan het UWP na een tijdje zijn vruchten afwerpen, waardoor WM weer een flinke boost kan krijen, omdat er gewoon veel meer ondersteuning in is.
Ik ben bang dat dit niet meer gebeurt. Ze kunnen zich beter gaan richten op Android en iOS, zodat ze daar innovatieve, onderscheidende diensten kunnen leveren. Bundel ze vervolgens op een nieuwe Microsoft telefoon en je hebt een geweldige afzetmarkt...
UWP heeft alles overboord gegooid waarom windows ooit populair geworden is: de vrijheid om iets te ontwikkelen en distribueren zonder afhankelijk te zijn van anderen. Voeg daar die andere succesfactor win32 aan toe, die je wel in UWP kunt wrappen maar dan vervolgens toch niet op (ARM) telefoons draait en het is een doodgeboren kindje.
Ik las ergens dat iemand verwachtte dat de 3gb ram modellen in 2018 de beta's zouden krijgen van andromedia os (modulaire win 10)
Weet even geen bron, zal wel windows central zijn geweest.
Erg jammer dat de ondersteuning bagger is, vannacht met een windowsphone van een collega bezig geweest en moet zeggen dat het verrassend gebruiksvriendelijk is.

Wie windows 8 of hoger draait op de pc, kan zich denk ik aardig redden met een windowsphone.
Eigenlijk moet Windows met de smartphone markt precies doen zoals zij nu op de notebook/laptop markt hebben gedaan. Terugslaan met een geweldig stuk hardware product met premium afwerkingen. Of de strijd met andere fabrikanten niet meer aangaan zodat zij meer W10M apparaten gaan produceren. De exclusieve samenwerking met Nokia heeft denk ik toen wel de nekslag gegeven waardoor men toen overgestapt naar Android.
"....ondanks dat de support binnenkort ophoudt. Microsoft heeft reguliere updates voor de 950 en 950 XL beloofd tot december van dit jaar."

Dit begrijp ik niet helemaal, wat zijn "reguliere" updates? Microsoft heeft aangegeven dat de toestellen waarvoor de officiŽle FCU is uitgebracht, updates ontvangen tot minstens eind 2019 (mogelijk zelfs langer). Op dit moment is dit nog steeds maandelijks het geval?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True