Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tencent stopt met Windows Mobile-ondersteuning van WeChat

WeChat biedt niet langer ondersteuning voor Windows Mobile-telefoons. Daarmee verliest het platform de beschikking over een van de belangrijkste apps in China. Gebruikers die in willen loggen op de app, krijgen een foutmelding.

Verschillende websites, zoals MSPoweruser, melden dat de app nog wel in de Store te vinden is, maar het niet meer mogelijk is om in te loggen of een nieuwe account aan te maken. Gebruikers krijgen een foutmelding waarin het advies wordt gegeven om een Android- of iOS-apparaat aan te schaffen, omdat Windows Phone niet meer wordt ondersteund.

Met het verlies van WeChat raakt Windows Mobile een belangrijke app kwijt. Het is een van de meestgebruikte apps in China en heeft brede functionaliteit. Zo heeft de app verschillende Facebook-achtige sociale functies, maar kan hij ook gebruikt worden om rekeningen te betalen en geld over te maken.

Tencent, de ontwikkelaar van de app, had al eerder aangegeven dat het bedrijf geen Windows 10 Mobile-versie zou maken van de app. Het bedrijf was teleurgesteld met de afnemende inzet in het platform door Microsoft en zag het marktaandeel snel afnemen. Daarom was er enkel nog een Windows Phone-versie beschikbaar, die weliswaar wel op Windows 10-telefoons geïnstalleerd kon worden, maar sinds de beëindiging van de ondersteuning van Windows Phone 8.1 door Microsoft, geen lang leven meer voor zich had.

Door

Nieuwsposter

108 Linkedin Google+

Submitter: deathgrunt

Reacties (108)

Wijzig sortering
Als Windows 10 Mobile gebruiker - ik heb een Nokia 930 en Lumia 950 - heb ik nooit het idee gehad dat Microsoft het allemaal geweldig jammer vindt dat apps verdwijnen uit de Store. Kijk, wij, degene die een W10M mobiel hebben, vinden dat jammer maar Microsoft kan niet wachten tot alles wat W10M is kapot is zodat iedereen gebruik gaat maken van Microsoft software op iOS en Android.

Het is toch al zo'n anderhalf jaar geleden dat Microsoft heeft gezegd: we houden er mee op, we streden een strijd die we nooit gingen winnen.
Ze hebben nooit gezegd te stoppen. Integendeel zelfs. 6 maanden geleden heeft Satya Nadella juist gezegd NIET te gaan stoppen met Windows telefoons.

EDIT:

Ik realiseer me net dat Microsoft nog steeds flink series als Flikken Rotterdam en andere Nederlandse series sponsort met windows 10 telefoons. Als ze hier echt mee zouden stoppen zouden ze er ook geen geld voor uitgeven om de sponsering te doen.

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 24 september 2017 17:56]

Ja, zo kun je er ook naar kijken. Je zou ook kunnen zeggen: Windows telefoontoestellen in beeld brengen is geen reclame (MEER), want vrijwel niemand koopt het nog .... omdat de toestellen simpelweg vrijwel nergens te koop zijn.
Ik realiseer me net dat Microsoft nog steeds flink series als Flikken Rotterdam en andere Nederlandse series sponsort met windows 10 telefoons.
Het is juist andersom...

Je ziet de Lumia's in die tv-series omdat MS de enige is de geen geld vraagt voor het gebruik er van;

Als ze bv. Samsungs of iPhones (duidelijk) in beeld zouden brengen, dan vragen die partijen geld voor het gebruik van hun merkrecht.

MS is allang blij dat iemand die dingen wil gebruiken als 'asset' op de vloer en dus knijpen ze een oogje dicht en vragen er geen vergoeding voor.
Meestal sponsoren dergelijke bedrijven zo'n serie vanwege "onopvallende" reclames, de merken en systemen worden goed in beeld gebracht. Bij series die niet gesponsord worden zal je niet "Microsoft" in de credits zien staan, noch zullen er keer op keer duidelijk Windows in beeld komen.
Het is toch al zo'n anderhalf jaar geleden dat Microsoft heeft gezegd: we houden er mee op, we streden een strijd die we nooit gingen winnen.
Grootste probleem (voor developers) is dat MS officieel nooit iets heeft gezegd over het stoppen, doorgaan, ontwikkelen van de mobiele visie; het is raden en tussen de regels doorlezen "waar ze nu mee bezig zijn".

Maar de gerelateerde berichten bij dit artikel zegt genoeg over de toekomst van het systeem;
  • LinkedIn stopt (WP)
  • Microsoft stopt (WP)
  • ABNAMRO stopt (W10M / WP)
  • Facebook stopt (WP)
Eigenlijk doet MS momenteen een "Umbertootje" - iedereen weet wat er speelt, maar zelf doen ze alsof hun neus bloed en er niets aan de hand is
Grootste probleem (voor developers) is dat MS...
Er gewoon een zooitje van aan het maken is... en niet alleen nu, maar al meerdere jaren. Ze hebben geen duidelijke strategie, ze doen maar wat. Ze hebben geen duidelijk platform, iedere x-tijd komen ze met wat nieuws. Ze hebben geen duidelijke programmeertaal, net zoals met hun platformen komen ze iedere x-tijd weer met een nieuwe taal. Je moet je afvragen, hoe kunnen ze met zulke chaos eigenlijk overleven.

En nu gaan ze hun vleugels uitslaan op cross-platform... nou dat is duidelijk te zien. Hun .NET core platform is nu al aan het zinken. Nee, dank je.
.Net Core aan het zinken?
Een paar redenen waarom ik het hier niet mee eens ben.

- Het is opensource. https://github.com/dotnet
Dus stel dat MS er mee stopt, wat mij heel onwaarschijnlijk lijkt, kunnen wij als developers het forken en ver mono-en.
- De developers van .net zijn ook van de opensource besnuffeld.
Wat zij graag willen, volgens mij, is .net zo breed mogelijk uitrollen.
(Ik heb geen link hiervoor, maar is mijn interpretatie)
- Het werkt op dit moment goed.
Ik heb een project in elkaar geknutseld en deze werkt op (Ik heb ze gedeployed en getest) Debian X64, Raspberry Pi 3 en Windows X64.
- Visual Studio Code.
Multi platform en werkt goed (Ik heb getest op Windows en Debian)
- Nuget.
Alle 'includes' kunnen via nuget worden opgehaald en geupdated.
Helaas zijn ontwikkelaars (van de packages) nogal laks om de packages te updaten, zodat je nog steeds regelmatig zelf de sources via git moet ophalen. Gelukkig is dit gemakkelijk en direct de refereren.
- Het werkt fantastisch en is snel.
Ik programmeer nu in C# op de RPi. Ook GPIO etc kunnen worden benaderd.
Dus de C# programmeurs, waarvan ik er een ben, is het nu niet meer noodzakelijk om op Python over te stappen. (Dit wil niet zeggen dat ik geen Python aan het leren ben..... :Y) ).

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 24 september 2017 18:01]

Ze hebben geen duidelijke programmeertaal, net zoals met hun platformen komen ze iedere x-tijd weer met een nieuwe taal
Wait, what? Bedoel je misschien framework? En dan met name Silverlight/WPF?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 september 2017 17:43]

Waarom is het mij dan wel duidelijk? Ik heb dat toch duidelijk gelezen? Je kunt nu trouwens nog steeds lezen, dit is internet en eenmaal geplaatste berichten zijn nauwelijks te verwijderen. Zoek maar eens - in Edge :+ - op 'Microsoft stopt met Windows Phone'.
Ik heb ook even gezocht op 'de aarde is plat' en nu blijkt dat de aarde dus ook echt plat is. Het staat op internet dus het is waar.
Het lijkt er wel op dat dit soort investerings groepen een negatief effect hebben op de keus van de consument. Tencent is groot.. heel groot. Ze kopen allerlei kleine bedrijven op en laten sommige uitgroeien tot iets moois, maar ze laten ook dingen kapot gaan.

Windows Mobile is een voorbeeld, ze hebben dit nergens in hun portefolio gepromoot, en zo zie je dat er echt veel grote veel gebruikte apps onder Tencents naam vallen, en niet WM onderteund zijn.

Neem als voorbeeld SuperCell. Een game maken van bv ClashOfClans... SuperCell maakt de betere completere games van de mobiele markt, en heeft een userbase waar je helemaal achterover van valt. Met een omzet om misselijk van te worden. Maar ze rollen geen enkele van hun games op WM uit. Dat is al haast een doodvonnis. Clash is bizar groot net als hun andere games, dat als je die al niet op je platform hebt, dat je met een handicap het veld in treed.

Jammer dat dit soort bedrijven zoveel invloed hebben, en WM hier geen kans van heeft gekregen.
Maar waarom zouden die bedrijven flink geld investeren in een platform met een paar duizend gebruikers; waar dus niets te halen valt voor ze? Een platform waar de ontwikkelaar van het OS zelf er nauwelijks iets mee doet en constant verkeerde keuzes heeft gemaakt. Daardoor is de marketshare nu onder de 0,3% gedoken en stevent af op de 0%.

Het is dus volstrekt logisch dat ze geen WM apps meer ontwikkelen. Je bereikt er echt bijna niemand mee en t is gewoon een stille dood aan het sterven. Fabrikanten (microsoft zelf uitgezonderd) maken ook geen nieuwe telefoons meer, niemand koopt ze immers dus waarom zouden ze? De laatste telefoon die ik ermee voorbij heb zien komen is de HP Elite x3, van vorig jaar. En die verkocht ook voor geen hol.

Microsoft heeft de plank misgeslagen, het is zo te zien een kwestie van tijd voordat ze er zelf ook maar gewoon mee stoppen. :+

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 september 2017 10:44]

- Een platform met een paar duizend gebruikers
> Dat ligt er maar aan hoe je ernaar kijkt (los van dat 'een paar duizend' wel erg summier word ingeschat) ze kunnen ook een 'UWP' app maken, die dan ook op desktop werkt, voor de miljarden windows gebruikers

- Een platform waar de ontwikkelaar van het OS zelf er nauwelijks iets mee doet
> Windows mobile krijgt meer updates dan alle andere mobiele operating systems..? Ik moet altijd een beetje lachen als mensen deze opmerking maken, het is precies andersom.

- Microsoft heeft de plank misgeslagen
> Mee eens.

- Het is zo te zien een kwestie van tijd voordat ze er zelf ook maar gewoon mee stoppen
> Dit is ook onzin, er zijn al meerdere Microsoft medewerkers die gezegd hebben dat ze gewoon aan een nieuwe smartphone werken, reden dat het zo lang duurt is omdat ze proberen echt iets nieuws te doen (wat uiteindelijk waarschijnlijk een soort continuum/laptop/telefoon zal worden, ik schat zelf in een x86 telefoon omdat die x86 emulatie op ARM toch een beetje vreemd blijft)
Ze hebben de plank niet misgeslagen.
Ze zijn te laat in de juiste boot gestapt qua mobiel besturingsysteem.
De macht en kracht van Android en Apple is te groot om een plaats te bemachtigen in de mobiele wereld.
Win10mob is de appletv van ms, een onder geschoven kindje.
Project heeft enorme potentie maar hoe dat te benutten....

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 24 september 2017 11:28]

Ze hebben veel te lang achterover geleund en geteerd op het succes van WM6. De reactie van Steve Ballmer op de eerste iPhone geeft aan dat ze volledig verrast waren bij Microsoft. Tot op dat moment had Microsoft de boot gemist.

WP7 gebruikers konden niet upgraden naar WP8. WP8 niet altijd naar W10M. Vervolgens creëerde Microsoft zelf onduidelijkheid toen het ging om app ondersteuning, door met project Astoria en UWP te gaan rommelen. Web App generators werden gepubliceerd, Xamarin werd overgenomen, en nieuwe telefoons bleven uit. Zie daar het bewijs dat ze de plank hebben misgeslagen.

[Reactie gewijzigd door FitsSprits op 24 september 2017 12:41]

Neen. Ze hebben het platform zelf fors verwaarloosd. Nokia heeft de laatste jaren meer gedaan voor het platform dan ms zelf. Ik vond het ook sneu hoor, heb er zelf 2 gehad en heb ook een app in de store staan, maar de schuld ligt 100% bij ms zelf.
En omdat ze zelf vaak in zo'n positie zaten, hadden ze beter moeten weten. Ik denk ook dat de opstelling van MS daar debet aan is. Zo gauw het ergens op begint te lijken kopen ze het en kleden ze het uit om maar zoveel mogelijk eraan te kunnen verdienen, maar dat heeft iedereen nu wel in de gaten en gaat daar rekening mee houden. Dus ik begrijp het wel. MS buiten de deur houden, of erger gewoon dwars zitten.
Dus volgens jou moet er niemand ooit nog met een mobiel OS komen... je bent bij voorbaat verloren ?

Gaan we deze logica in alle andere markten ook gebruiken... ?

Het probleem met Microsoft is gewoon het gebrek aan geloof in de eigen producten (en dan heb ik het heus niet alléén over Windows Mobile) en het snel opgeven van hun inspanningen.
Jij leest van alles tussen de regels die ik niet heb geschreven.

MS was gewoon te laat. Maar vooral op het verkeerde moment.

In de toekomst zal de markt nog wel veranderen.
Dus ja we zijn bij voorbaat verloren aan de grillen van de markt.
Facebook was ook te laat... nochtans staan ze nu op nummer één.

Te laat zijn maakt het niet eenvoudiger maar het is zeker geen excuus om er niet voor te gaan (en daar gaat het bij Microsoft de laatste tijd toch wel erg vaak fout, ondanks de mooie innovaties die men initieel doet komt het zelden tot een echt product).
Ik denk dat het wel meer dan 'een paar duizend' zijn, zeker in minder welvarende landen.

MS ziet idd geen heil in de mobiele markt meer. Ze zijn de weg ingeslagen van een OS dat schaalt o.b.v. schermgrootte. Lijkt me ook niet meer dan logisch - het is van de pot gerukt dat je als gebruiker moet jongleren met een halfbakken OS op je mobiel met apps waar je voor betaalt maar die je alleen daar kunt gebruiken, weer andere inhoud betalen en managen op je game console en een volledig OS op je laptop/PC waar je WEER voor andere apps moet kopen.
Ze hebben het geld in ieder geval geïnvesteerd in het verleden vanwege beloftes van Microsoft enerzijds maar er was ook wat anders aan de hand. Toen het Windows Phone platform in opbouw was en bijvoorbeeld de Lumia 630 uitkwam, een vergelijkbaar gesloten platform als iOS in combinatie met zeer betaalbare toestellen die ook nog eens redelijk performen zorgde ervoor dat mijn collega's wereldwijd en ik een grote influx van Windows toestellen zagen in het voortgezet onderwijs. In sommige schooldistricten in de VS hadden we het over 20-50% marktaandeel enkele jaren geleden. Dat is niet mis.

Opzich jammer want ik denk persoonlijk dat er nog minstens 2 grote platformen zouden moeten zijn, naast iOS en Android en er zijn ook nog best wat mensen die, zoals Apple-adepten alles van Apple hebben, Linux adepten vaak een rijtje-Android-Linux-apparaten hebben er mensen zijn die bewust kiezen voor alles Windows.
Lees even langs de inhoudelijke argumentatie heen waarom geen apps voor W10M (of opvolger) ontwikkeld zouden moeten worden. Het punt dat snitje maakt is dat er een polarisatie optreedt als grote investeerders zouden beïnvloeden waarin de bedrijven die hun eigendom zijn hun energie aan besteden. Populair gezegd krijg je dan een soort kluitjesvoetbal of monocultuur. Hierin heeft hij een punt denk ik. Of iedere investeerder zich zo in details met de bedrijfsvoering van die bedrijven bezighoudt is wel een tweede trouwens.

Als 9 van de 10 bedrijven X doen, dan kan het voor bedrijf 10 interessant zijn om juist Y te doen en hiermee een niche te bedienen. Om eerlijk te zijn vind ik dit ook meer van ondernemerschap getuigen dan wat die 9 anderen doen. Of deze stelling voor de smartphone-industrie opgaat... Smartphones zijn zo onderdeel van onze massacultuur geworden dat dit op gespannen voet staat met het bestaan van niches. En laten we wel wezen, helemaal los van Microsoft is die massacultuur killing voor de creativiteit. Iedereen reageert op iedereen met als resultaat dat ons gedrag op dat van lemmingen gaat lijken.
Toch werkt Netflix prima op mijn WM10. En ik denk dat NEtflix toch even een wat lastiger stukje software is dan een chatapp.
Netflix is UWP ontwikkeld wat inhoud dat een code, met lichte grafische aanpassingen, zowel op Windows als op Windows Phone werkt. Als het niet UWP was dan had Netflix waarschijnlijk ook geen Windows Phone app gehad omdat het simpelweg te duur is en het te weinig oplevert.
De UWP app van Netflix werkt alleen op Windows 10 voor PC, op Windows 10 Mobile wordt nog gebruik gemaakt van de oudere Windows Phone 8.1 Netflix app.
Ik heb ook niet gezegd dat er helemaal geen apps en ontwikkelaars meer zijn, dus er zijn een handjevol voorbeelden te vinden van bedrijven/apps die er nog op zitten ja. Ik denk trouwens dat een videoplayer helemaal niet lastiger is dan een app als WeChat hoor... Echt absoluut niet. :P
WeChat is niet zomaar een "chatapp". In China is het letterlijk de hub van alle mobiele communicatie.Als ze het goed hebben opgezet dan is het gewoon een schil met heel veel API's voor alle functionaliteiten. Het zal dan ook niet heel lastig moeten zijn om het te blijven ondersteunen, maar is dat het waard voor ze?

Waarschijnlijk niet, zelfs als er miljoenen gebruikers zouden zijn. (Lees: 1 miljoen = <0.1% van de bevolking)

Maar daarnaast kan ik mij ook voorstellen dat Apple en/of Samsung (of een andere Android leverancier) Tencent wat geld heeft aangeboden om WM10 support te droppen, zodat die gebruikers geforceerd worden om een Android of iOS toestel te kopen.
Als een bedrijf er brood in ziet onderhouden ze wel een app. Helemaal bij een chat app is breed gebruik noodzakelijk voor het eigen voortbestaan, dus als je een heel platform buitensluit dan moet het gebruik toch wel echt minimaal zijn tov van de rest.

Het kost echt een hele zak geld om iets als ClashOfClans naar een nieuw platform te schrijven, en dan wordt daar niet snel voor gekozen als het platform nog geen 1% van de marketshare heeft.

In plaats van klagen kan Microsoft ook actief dit soort developers aansporen apps wel beschikbaar te maken door (een deel) van de ontwikkelkosten te vergoeden. Het is voor bedrijven puur een rekensommetje en zonder een cash injection kan het er gewoon niet uit.

Dat Microsoft zelf de passieve houding omtrent het platform heeft aangenomen geeft mij ook eerder meer het idee dat ze het zelf ook hebben opgegeven.
Microsoft zou ook lumias op Android met een windows skin uit kunnen brengen en waar onedrive en live en bing enzo standaard zijn...
Maar waarom? Ik wil juist geen Android vanwege Google, en zonder google geen playstore. Op dat moment heeft het draaien van Android weinig meerwaarde omdat je dan die apps nog steeds niet hebt (ja, sideloaden, maar dan ook alles handmatig updaten). Bovendien gaat het Microsoft vast niet om het hardwareaandeel van de markt (daar wordt weinig mee verdiend) maar om het softwareaandeel. Willen ze daar nog gaan meespelen moeten ze met een apparaat komen wat je smartphone én je (simpele) desktop/laptop kan vervangen. Een extra device zit sowieso niemand op te wachten.
klopt, een extra device wil niemand. Maar Microsoft gaat het niet meer redden om developers mee te krijgen om nieuwe apps te schrijven voor hun. Daarvoor hebben ze er jaren en jaren een te grote puinhoop van gemaakt, elke keer weer.

Met een skin over Android (met Google services, misschien met een speciale deal met Google, daar zou Google ook baat bij kunnen hebben) geef je mensen in ieder geval het softwaregevoel van een Microsoft product.

Ik wil ook geen Android vanwege Google, en ik vind het systeem van Apple ook naar. Daarom zit ik nog steeds op mijn trouwe Lumia 950. En ik wil liever niets anders. Maar ja, wat moeten ze dan? Wéér iets nieuws revolutionairs introduceren wat niemand backt, en niemand koopt?
Zelfs Microsoft zelf verkoopt geen Lumia telefoons meer in hun store... in de Nederlandse is alles met smartphones al helemaal weg gehaald en in de U.S. store bieden ze alleen erg verouderde toestellen van HP en Alcatel aan.
ik denk dat de schuld meer ligt bij Microsoft en niet bij de developer/publishers.

Microsoft zelf geen bagger ondersteuning of helemaal niet voor windows mobile en de life expectancy is heel erg short.
De simpele waarheid is dat een ontwikkelaar geen enkele verantwoordelijkheid heeft om een platform te ondersteunen, doen groeien of in leven te houden.

Een ontwikkelaar heeft als doel zijn app of dienst onder de gebruikers te krijgen. Gebruikers op een platform krijgen is de verantwoordelijkheid van Microsoft in dit geval. Aangezien Microsoft geen enkel geloof in zijn eigen platform heeft, waarom zou een ander dat wel hebben?
Tot een paar maanden geleden luisterde ik, als W10M-gebruiker, regelmatig naar diverse Windows (Phone) podcasts, waaronder die van TwiT, MSPoweruser en AAWP (All About Windows Phones). Het is ongelofelijk hoe toegewijd en trouw het gros van deze enthousiastelingen zijn. Het kleinste lichtpuntje, wat zeer sporadisch voorbij komt, wordt groots uitgemeten en niet zelden wordt hier een complete afgelevering over geanalyseerd. Zeer vermakelijk en van hoog niveau. Echter, slecht nieuws, zoals dit wordt daar meestal goed gepraat. Want wie heeft er apps nodig, als er ook web apps zijn! 😉 Ik raad iedereen aan eens een willekeurige aflevering van een Windows podcast te beluisteren. Er gaat een wereld voor je open!
Dat klinkt meer alsof ze het niet objectief kunnen beoordelen. Bepaalde apps kunnen niet vervangen worden door webapps. Windows Mobile komt gewoon ten einde.
Liefde maakt blind en ik kan het weten, als voormalig W8P en W10M gebruiker.
Als WM10 gebruiker van het eerste uur heb ik het toch ook wel gehad met het platform. Er zijn maar een paar apps die echt lekker werken, maar het gros is bagger. GPS trackers die niet meer tracken zodra je je scherm uitzet. Zelfde voor voice recorders. Navigatie die spontaan uit gaat midden op de snelweg omdat de gps even wegvalt en zo kan je nog wel even doorgaan. Aan de ene kant blijft MS stug updates uitgeven, maar vaak is het het net niet.
Slecht nieuws.
Als een van de grootste chatapps ter wereld windows mob laat vallen is het platform net weer iets zwakker. Windows10 mob is nu echt dood.
Hoopte echt dat ms nog iets zou ondernemen maar helaas.
Wechat is niet van MS. Die hebben er denk ik ook wel de balen van dat deze app verdwijnt.
Maar persoonlijk denk ik dat MS de focus op tablets en telefoons met een standaard windows OS moet leggen.

zelf ben ik niet echt een appgebruiker, als het kan doe ik het via de browser. Maar als Whatsapp verdwijnt dan word het wel lastig voor mijn 950XL. Doodzonde dan, want het is gewoon een goed toestel.
Microsoft en Facebook zijn wel friendjes, WhatsApp blijft denk ik gewoon bestaan.
Iedere ontwikkelaar kan zonder imagoschade app ondersteuning voor WP8.1 of W10M beëindigen. Ontwikkelaars hebben hiervoor alle argumentatie aan hun zijde. Afgezien van wat gelekte geruchten (overtreffende trap) is geen specifieke informatie bekend geworden. Informatie over Surface Phone lijkt best concreet, maar niets wordt officieel door Microsoft bevestigd.

De uitspraken die Microsoft wel officieel doet zijn zo algemeen dat er teveel ruimte is voor interpretatie. Kort gezegd weet niemand waar Microsoft op mobiel vlak precies mee bezig is. Erg spannend natuurlijk allemaal. Microsoft pulls it off, en komt met de ultieme mobiele incarnatie voor het komende decennium. Dit laatste acht ik trouwens nog steeds mogelijk. De fixatie die MS "lijkt" te hebben met deze ultieme toepassing heeft alleen als bijeffect dat het bestaande platform leegloopt. Dit laatste kan trouwens een bedoeld effect zijn. Het kan een doel zijn om WP8.1 en W10M zo snel mogelijk uit het collectief geheugen te krijgen.

Mijn vrees is alleen dat gaande dit proces van afbraak er zoveel schade is ontstaan in het vertrouwen van het publiek dat die MS niet meer de rol van leverancier van mobiele apparatuur (waar ze ook mee komt) toevertrouwd. Ontwikkelcapaciteit is mogelijk minder een probleem als MS die platform-unificatie voor elkaar krijgt, zelf als de software die hiervoor geschikt is een ultimatum wordt ten opzichte van hardware-specifieke software.

We kunnen straks dus in de maffe situatie terecht dat MS echt met het volmaakte hardware/software produkt op de proppen komt dat door gebrek aan goodwill en draagvlak bij het publiek niet meer als zodanig wordt herkend en geaccepteerd. En dat vind ik jammer. Microsoft heeft in de Bèta van W10M veel naar haar gebruikers geluisterd. Dit luisteren lijkt alleen iets te instrumenteel te zijn gebeurd, en heeft ze te weinig tussen de regels doorgelezen. Misschien is het voor dit laatste nog niet te laat, al ben ik hierover sceptisch geworden.
In welke zin hebben ze naar gebruikers geluisterd? Ze hebben toch aardig wat ongevraagd verwijderd, zoals o.a. Radio FM, muziek herkennen. Cortana is nog steeds voor slechts 13 taalgebieden terwijl andere 'landen' dat toch ook graag hadden gehad. Geldt ook voor de PC trouwens .... en gebruikers maar roepen.

Ik zie het zelf zo: geef de gebruikers de kans Insider te zijn, dan ontsla je zelf een flink deel van het personeel. De gebruiker test het immers voor je.
Wat ik vermoed is dat de doelen van MS andere waren dan die de gebruikers interpreteerden. Een klassiek verschil in verwachtingspatroon. De bestaande hardware vormde een risico voor de WP8.1 - W10M migratie. Het insidersprogramma lijkt vooral tot doel te hebben gehad dit risico in kaart te brengen.

Het kan best zijn dat MS in eerste instantie een hogere ambitie had en ook over functionaliteit met haar gebruikers wilde spiegelen maar dat dit door de hardware issues er niet van kwam. Zo kwam uiteindelijk de focus te liggen op het zonder kleerscheuren naar W10M migreren. De functionaliteit raakte hierdoor automatisch naar de achtergrond. In dat geval was het geen keuze iets niet te doen, MS had simpelweg de capaciteit niet meer voor functionele aanpassingen. Zoals ik het zie werden niet alleen bepaalde functionaliteiten in de vrieskust gezet, gaande naar de migratie, maar werd met de meeste functionaliteit een pas op de plaats gemaakt. Ook erna gebeurde er functioneel sowieso weinig.

[Reactie gewijzigd door teacup op 25 september 2017 07:15]

Microsoft zit er niet mee hoor, mocht WhatsApp stoppen met de ondersteuning. Microsoft laat het OS zelf doodbloeden, en zo'n beetje alle werknemers daar gebruiken iOS of Android. Er zijn al zoveel apps verwijderd, en nooit heeft Microsoft daar wat aan gedaan/erop gereageerd, dus ik denk niet dat dat bij WhatsApp wel zal gebeuren.

De manier waarop Microsoft dit OS de grond heeft ingetrapt zorgt er denk ik voor dat niet veel ontwikkelaars weer terugkomen als het nieuwe mobiele platform van Microsoft er is, en gelijk hebben ze.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 24 september 2017 11:51]

Facebook stopt volgens mij met hun WP10 app. WhatsApp gaat voorlopig nog wel even door.
WhatsApp heeft geen W10M app. Het is een WP8 app, die je ook met W10M kunt gebruiken. WhatsApp heeft al vaker aangegeven geen W10M app te maken omdat de meeste Windows gebruikers een WP8 toestel hebben.
Mwa vergis je daar niet in. Als er ergens niks te halen valt dan trekt uiteindelijk ieder gezond bedrijf zijn handen ervanaf. Of ms en fb nu vriendjes zijn of niet

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 24 september 2017 10:50]

Dan moet het Microsoft om te beginnen wel al iets boeien natuurlijk he... en daar lijkt het niet echt op.
Mijn punt was zonder steun van third party apps is Winmob10 nergens.
Hoopte echt dat ms een nieuw offensief zou beginnen maar ze laten het platform gewoon langzaam doodbloeden. Eeuwige zonde mi.
Ik was serieus aan het overwegen een Winmob10 te nemen bij een volgende upgrade. De 950xl is een goed toestel maar de soc is al redelijk gedateerd. Ik hoopte stiekum op een hw refresh maar helaas niks.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 24 september 2017 10:34]

Er worden al maanden nauwelijks apps gemaakt voor W10, het platform bloed dood en dat is al lange tijd aan de gang. Je kan het imho al maanden niet meer serieus nemen als platform voor je nieuwe telefoon.
naja ik heb er geen probleem mee windows werkt gewoon het fijnste dat er een aantal apps niet zijn boeit me totaal niet , de belangrijkste apps zijn er of er is een alternatief . android is te open en daardoor vind ik het niet betrouwbaar en een iPhone wil ik uit principe niet steunen omdat het gewoon veel te duur is .
en ik ook het os totaal nix vind ..
Ja maar de meeste mensen willen dus wel graag allerlei apps hebben en zich niet in de rondte moeten zoeken en werken om er omheen te werken. Ergens is dat ironisch, het lijkt een beetje op wat Linux betekend voor veel mensen op de desktop: “teveel moeite, m’n software werkt er niet op en ik snap het niet”. :P

Ik heb zelf ook een Lumia liggen, maar er is geeneens een Chrome, Firefox of Opera te vinden :/ Zit je met Edge, hehe. Elke zoekopdracht voor apps levert helemaal niets op. Behalve WhatsApp :+ Maar met enkel een handjevol mainstream apps ga je het gewoon niet redden als mobiel platform, dan wordt het meer iets voor de hobbyist of die hard fan; en dat verkoopt gewoon niet in ‘t algemeen.

Het stomme is dat het inderdaad helemaal geen slecht OS is. Het heeft niet mijn persoonlijke voorkeur omdat ik het niet fijn ingedeeld vind en er wat kleine irritaties inzitten die echt de typische Windows ergernis leveren, zoals de updates. Dat ding forceert updates, en reboot dan doodleuk midden in de nacht waarna je niet meer bereikbaar bent totdat je je pincode weer invoert. Dat soort onzin. Het zit verder gelikt in elkaar en het is behoorlijk snel, zelfs op brakke hardware is het nog redelijk te gebruiken... Maar dat kan ook gewoon deels zijn omdat je er nauwelijks iets mee kan omdat er gewoon geen apps zijn zowat en het ding dus nooit echt belast wordt met zware taken...

Het is zonde want dit OS had flinke potentie, maar het is gewoon niet goed aangepakt door Microsoft. En nu laat de ene ontwikkelaar na de andere het platform voor ‘t gemak gewoon geheel vallen, en ik kan het ze op geen enkele wijze kwalijk nemen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 september 2017 10:58]

Opera is wel beschikbaar, Surfy is bepaald niet slecht.
Als OS voor zakelijk gebruik met Mail, Browser en office taken werkt het als een speer.
De 640XL groot scherm, dual sim, stabiel met W10, lange accu duur, minder dan ¤200.-
Ik ben bewust van android afgestapt en apple vind ik een drama. Maargoed, de massa pakt het niet op en bedrijven investeren er niet in.
Waarom zou je op een mobiel perse Firefox of Chrome willen? Op n desktop kan ik t me wel voorstellen. Je merkt bijna niet eens welke mobiele browser je gebruikt, toch? Zo weinig scherm ruimte dat het verschil m in de nuance zit. Native browsen lijkt me op mobiel 't beste.
Omdat ik op Firefox uBlock kan installeren, e.a. extensies die ik gewend ben. Omdat ik met Firefox toegang heb tot al m'n bookmarks, history, passwords, enz.

Native browsen zou je eerste overweging moeten zijn. Als het voldoet, prima, maar het is niet perse het beste. Verder is het vziw ook zo dat iedere app die Chrome embedded gebruikt dit geheugen niet deelt met de officiële Chrome. Het zijn twee verschillende browsers.
kijk, omdat je verschillende OSsen gebruikt moet je de contentkloof dichten met apps als brug 8)7 . Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat ook Apple en Google 1 OS gaan draaien op alle platformen.
Gelukkig heb ik de mogelijkheid een PC te gebruiken met een MBP en een Android telefoon, met op alledrie Firefox of Chrome. Ik hoop dat dat nog lang zo mag blijven.
Het is inderdaad niet voor iedereen het beste. Ik wil juist Edge (is dat er wel op iOS en Android?) omdat ik al mijn bookmarks, history, passwords etc wil syncen :-). Gebruik zelf nooit Chrome of Firefox.
Monument of Côc Côc zijn prima browsers en uitstekende alternatieven voor Edge op W10 mobile wat mij betreft, maar zoals wel vaker wordt er al heel snel geroepen dat er iets niet zou zijn, of een alternatief daarvoor. Beide browsers worden nog steeds van updates voorzien op dit moment.
Android is te open waardoor je het niet vertrouwd? Het is juist beter te vertrouwen omdat het open is. Ik snap jouw beredenering niet...
Ik snap hem wel. Android lijkt heel veel op wij Windows: je kunt er werkelijk waar alles op installeren. En in dat 'alles' schuilt helaas het risico.
Ik snap hem wel. Android lijkt heel veel op wij Windows: je kunt er werkelijk waar alles op installeren.
Dat kun je aan en uitzetten. Spyware/adware zit in de Play Store, dat geef ik toe. Maar het zit ook in de App Store.
Ik neem aan dat Microsoft itt Nokia wel wil voorkomen dat het Elop effect optreed.
Het Elop effect was echter juist zeer gewenst voor Microsoft en de bedoeling dat het zou gebeuren. Het was Elop’s taak om Nokia helemaal te slopen zodat Microsoft het relatief gezien heel goedkoop kon overnemen. En zijn taak is wat dat betreft uitmuntend verricht... Nokia is kapotgegaan, Microsoft heeft recht op de patenten en heeft er wat mobieltjes mee kunnen uitbrengen. Een ooit zo grote en machtige fabrikant is niet meer, dankzij Elop en Microsoft.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 24 september 2017 11:08]

Niet zo zeuren, Nokia was daarvoor al ten gronde gericht door zichzelf. Weinig innovatie / doorbraken op software niveau en veel bugs in hun toestellen. Daarnaast gewoon veel te trots op zichzelf, zonder zicht te houden op wat de markt doet en de consument vraagt.

Overstap op Windows Phone met inmenging van MS was op dat moment hun enige hoop.
Dat is niet waar. Nokia had toen nog 60% van de markt in handen, verkocht ongeveer 500 miljoen toestellen en had al een paar flinke upgrades voor het OS in petto. Maar Elop draaide Symbian, MeeGo em Meltemi vakkundig de nek om. Nokia was verre van ten gronde toen Elop er kwam en had nog alle kansen om terug te keren. Elop zorgde ervoor dat dat niet zou gebeuren. Overstappen op WP was echt niet hun enige hoop, maar wel wat Elop geforceerd heeft - en op dusdanige wijze dat ze nooit meer terug konden krabbelen daar Elop alle development had beëindigd en zich volledig afhankelijk wilde maken van Microsoft. (En daar ook flinke bonussen voor heeft gekregen van Microsoft.)
Achteraf heb je altijd gelijk, maar ik ben het met "rookie no. 1" eens, Nokia zat al in een neerwaarts spiraal.
Klopt, hoewel het nooit strafrechtelijk is bewezen dat Elop met voorbedachten rade dit alles van plan was.
Nee het zou best kunnen dat ie werkelijk gewoon teveel blind vertrouwen had in Microsoft en gewoon slecht bezig was als CEO. Maar de omstandigheden, hoe het gegaan is en wat hij eraan verdiende zijn verdacht to say the least.
Elop kwam over als een mol met de intentie Nokia van binnenuit te saboteren. Deed het imago van ms en win10 mob geen goed en dat zag je ook weer terug in de verkoop. Of het waar is doet er niet meer toe, merkschade was permanent en al gebeurd.

En ms had al een onsympathiek imago.
Ja klopt maar ja, hoop doet leven he?
Is ook ergens de reden waarom ik nooit voluit voor win10 mob ben gegaan. MS zelf leek er zelf nooit het vertrouwen in te hebben.
Zelf had ik wel interesse en met Continuum leek het platform eindelijk volwassen geworden te zijn. Hoopte op een nieuwe hw offensief dit jaar maar nog niks.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 24 september 2017 10:42]

Satja treks z'n schouders op en zag dat het goed was 😆 Dit komt puur door verwaarlozing, zonde.
Beetje vreemd verhaal?

"We hebben een app voor windows mobile/phone, maar er zijn niet genoeg windows mobile/phone gebruikers dus nu laten we die niet meer inloggen"

Juist ja...

Komt op mij een beetje over als 'we hebben een zak geld aangeboden gekregen als we de windows app uitfaseren, en die zak geld willen we wel' ik kan namelijk niet echt iets anders bedenken waardoor ze zouden willen stoppen met een app die gewoon functioneert?
Omdat het onderhouden en nieuwe functies ontwikkelen veel geld en tijd kost. Als er vervolgens nauwelijks gebruikers zijn heeft het gewoon geen zin om door te blijven ontwikkelen. WeChat is niet de enige die weggaat he... Veel app makers kappen ermee.
Maar wat valt er te onderhouden aan een app die werkt?
Wijzigingen in het OS, wijzigingen aan de functies van de app zelf en het uitrollen van nieuwe features.
Zou ereen relatie zijn met dit bericht?
WeChat confirms that it makes all private user data available to the Chinese government

[Reactie gewijzigd door OrangeTux op 24 september 2017 09:59]

Nee.
Dat heeft er niks mee te maken. Immers zijn alle andere apps nog steeds te gebruiken. Ook de Windows 10 (desktop) app.
Windows Mobile heeft gewoon geen aandeel in China, heb in al die jaren nog nooit iemand met een Windows telefoon gezien, en heel spaarzaam in de winkel.

Daarbij verstuurde Tencent die prive-gegevens al veel langer, alleen nu is het expliciet vermeld dat ze het doen.
ja sommige devs vind ik een beetje lui. en dit is een slechte beslissing , waarom laten ze het op windows wel werken en niet op mobile .. besteed er een beetje tijd aan maak er een universal app van en het draait zonder extras ook op mobile . en ondanks dat windows mobile op 3e plek staat met een klein aandeel spreken we toch nog over tig miljoenen gebruikers ..
Tig miljoenen gebruikers, maar wel een steeds kleiner wordend aantal.
Ik werd op het verkeerde been gezet. Er wordt steeds gesproken over "Windows Mobile" en later in de tekst over "Windows Phone". Terwijl "Windows Mobile" toch een apart besturingsysteem is (die wel erg verouderd is maar toch).
Nee de Windows 10 versie voor telefoons heet Windows 10 Mobile. Windows Phone was 7 en 8. Windows Mobile 6 hadden we idd ooit ook nog
onlangs raakte dit bekend: http://www.moneycontrol.c...e-government-2391847.html
wie denkt nog pure privacy te hebben in wechat heeft het mis.
Het wordt tijd om een andere messenger uit te kiezen.

[Reactie gewijzigd door Ludwig005 op 24 september 2017 15:24]

Heeft iemand ooit gedacht privacy te hebben in WeChat dan? Het was al lange tijd bekend dat ze gegevens uitwisselen met de overheid, ze verzamelen nu alleen nog meer dan voorheen. Logisch, zijn ze verplicht als Chinees bedrijf.
Het is wel bijzonder lang geheim gebleven.
Geheim? Iedereen die Wechat gebruikt wist dit al lange tijd. Zelfs bij de voorloper van Wechat, QQ was het bekend dat er data werd verstuurd / verzameld. Dus zo'n geheim was het niet.
Opzich is het logisch windows mobile heeft gewoon te weining gebruikers om onderteuning te bieden. Je gaat geen geld en tijd steken in een OS wat bijna niet gebruikt wordt. Windows mobile is gewoon een grote flop. Windows is niet de enigste die er last van heeft. Android/iOS domineren de markt waardoor het niet mogelijk is om er tussen te komen.

[Reactie gewijzigd door glenn456 op 24 september 2017 10:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*