Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft stopt ondersteuning pushnotificaties voor Windows Phone 7.5 en 8.0

Microsoft heeft aangekondigd dat het vanaf dinsdag geen ondersteuning meer biedt voor pushnotificaties op smartphones die draaien op Windows Phone 7.5 of 8.0. De functionaliteit wordt vanaf 20 februari uitgeschakeld.

Dit betekent dat telefoons die op Windows Phone 7.5 of 8.0 draaien vanaf 20 februari niet langer notificaties zullen ontvangen. Daarnaast zullen ook de live tiles niet meer worden geüpdatet en zal de functie genaamd 'Mijn telefoon zoeken', om een zoekgeraakte telefoon te vinden, verdwijnen.

Als reden voor deze verminderde ondersteuning geeft Microsoft aan dat zowel Windows Phone 7.5 als 8.0 het einde van hun ondersteuningsperiode hebben bereikt. Daardoor zullen bepaalde diensten voor deze versies op termijn worden uitgeschakeld.

Notificaties worden nog wel ondersteund voor Windows Phone 8.1, al heeft Microsoft niet aangegeven wanneer ook de functionaliteiten ook worden uitgeschakeld voor deze versie. De ondersteuning voor Windows Phone 8.1 is officieel in juli 2017 afgelopen. Op Windows 10 Mobile wordt ook alles nog ondersteund.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-02-2018 • 19:46

94 Linkedin Google+

Submitter: deathgrunt

Reacties (94)

Wijzig sortering
Storm in een glas water. Bijna alle WP 8.0 telefoons zitten al lang en breed op WP 8.1 en WP 7.5 was al best zo goed als 'dood'. Overigens was WP 8.1 ook al best 'dood'. Daar kwamen al best een tijd nagenoeg geen apps meer op uit of updates stonden al enige tijd stil.

Die twee OS'en zijn al best oud en een opvolger is zelfs al gekomen en weer gegaan (WM10). Natuurlijk is het zuur als pushnotificaties niet meer werken maar heel functioneel zijn die telefoons verder toch al niet meer.

Wat @deblaauwn in de comments ook al zegt: WP 7.5 en 8.0 zijn ongeveer zo oud als Android 3.0 en 4.0 en daar is de support ook al lang en breed verdwenen. Dus zo heel gek is deze zet van Microsoft niet. Het zal wel gewoon niet meer rendabel zijn geweest om de servers voor pushnotificaties in de lucht te houden. En wat geld kost in plaats van oplevert wordt afgestoten binnen de meeste bedrijven.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 19 februari 2018 20:10]

WP 7.5 en 8.0 zijn ongeveer zo oud als Android 3.0 en 4.0 en daar is de support ook al lang en breed verdwenen.
Ik heb een (Cordova developers toestel) Android 4.x en die ontvangt gewoon push-notificaties (van mijn en third-party apps).

Als je device geen push meer ontvangt, is er echt iets goed mis (voor Android / iOS that is) - push is de core van elk OS, tegenwoordig...
Hij mag wel push notifications ontvangen, het OS krijgt alleen geen security updates meer. Het is maar de vraag of je dat nog wilt gebruiken.
Oei je zou maar een apparaat hebben dat niet langer ondersteund wordt door de fabrikant!


Oh wacht. Iets met de hele actuele wereld situatie van support en update termijn van apparaten? ;)

behalve pixel, Nexus en enkele uitzonderingen daargelaten...

[Reactie gewijzigd door Helium-3 op 19 februari 2018 22:33]

behalve pixel, Nexus en enkele uitzonderingen daargelaten...
Windows phone 8 kwam in 2012 uit en de koper wist exact hoeveel jaar de support was op het gebied van security updates . Bij elke nieuwe update van het OS werd het opnieuw met 36 maanden verlengt bijvoorbeeld met Windows phone 8.1 en in 2017 stopt het support daarvan. Ook al heb je met Windows Mobile 10 niet alle apps, je weet ook daar hoelang je updates nog kan verwachten.

Enige tijd geleden de stap gemaakt naar Android en ben erg tevreden over mijn OP5t, maar het gevoel dat je geen idee hebt hoelang je updates kan verwachten is zeker geen pretje. Iets wat bij Apple ook is, dus daar verschilt android niet veel mee. Ben ook niet mee eens dat Nexus modellen beter support hebben aangezien Google in het verleden vaker update support zomaar stop had gezet.

[Reactie gewijzigd door vali op 19 februari 2018 23:31]

Ik ging niet specefiek in op de Windows phone life time maar meer op hoe het over het algemeen gesteld is. Nexus, pixel en Windows phone hebben volgens mij bij elkaar nog (lang) geen procent marktaandeel

En ik weet niks van support zomaar gestopt bij Nexus, dat lijkt me juridisch ook niet legaal om eerder dan belooft te stoppen. Oprit moment prijs ik google omdat ze nu buiten de beloofde termijn nog feature updates pushen naar mijn Nexus 5x zoals Android 8.1 vorige maand. En dat terwijl er al sinds september 2017 geen feature support termijn meer is. Dus daar prijs ik google op dit moment zeker in.

[Reactie gewijzigd door Helium-3 op 19 februari 2018 23:29]

Ik ging niet specefiek in op de Windows phone life time maar meer op hoe het over het algemeen gesteld is. Nexus, pixel en Windows phone hebben volgens mij bij elkaar nog (lang) geen procent marktaandeel
Ondertussen niet meer nee, maar dat was in 2015 voor Windows Phone heel ander verhaal. Neemt niet weg dat support lang doorliep terwijl marktaandeel niet meer groot was.
En ik weet niks van support zomaar gestopt bij Nexus, dat lijkt me juridisch ook niet legaal om eerder dan belooft te stoppen.
Het ging er meer om hoe ze met de Nexus -en Pixel lijn omgevingen op het gebied van beloftes en die niet nakomen. Jou nexus 5x security updates wordt gestopt op september 2018.
In mid-2016, Google provided specific timeframes for when Nexus devices would stop receiving new Android version updates. Today, Google is back to update us again, but this time, for when security updates will specifically cease for all current Nexus and Pixel devices.

[Reactie gewijzigd door vali op 19 februari 2018 23:53]

In tegenstelling tot Android 4.x kunnen Windows Phone 8 toestellen gewoon worden bijgewerkt naar Windows Phone 8.1 of zelfs 10. Er is geen enkel WP8 toestel dat niet op de een of andere manier is voorzien van een upgrade path naar WP8.1. Android 4.1/4.2 en omhoog zijn nog relatief groot, maar Windows Phone 8 is zo goed als onbestaand (en zij die daar nog altijd op zitten kunnen vooruit).
Niets storm in een glas water. Ik vind dit erg vervelend, Mijn Samsung Ativ s kan niet geupgrade worden naar 8. Ik gebruik die nog voor mijn werk.
Verder gaat vergelijk mank met android 3 of 4 omdat daar push nog steeds ondersteunt wordt.
Dit is weer typisch dat onbetrouwbare Microsoft gedrag waardoor ik me er steeds meer van afkeer.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 20 februari 2018 10:22]

En wat precies doe je ermee dan, want het is niet dat hij stopt met werken hoor. Push notificaties doen het niet meer.
Dus gebruik je whatsapp, zul je whatsapp moeten openen om een bericht te ontvangen. Maar volgens mij doet whatsapp het al niet meer op telefoons van voor 8.1.
Email, blijft gewoon werken, dit kun je gewoon anders instellen.

Ik snap de ophef niet, oh wacht toch wel, paniekschopperij.
Een berciht hier op tweakers over het stopzetten van pushnotificaties. Jij noemt dat paniekschopperij. Ik vind die term erg ver gaan, Het is een basis-functionaliteit die er uit gaat. Apps handmatig checken kan inderdaaad, maar is niet van deze tijd, ook van 5 jaar geleden trouwens.
Ik heb een Windows Phone 7.5 en grappige is, de operating systeem is stabieler, sneller dan de lompe Windows Phone 8.1.
Wat? Ik dacht dat zoiets basaals als notificaties door het OS en apps geregeld werden, en niet een of andere 'service' vanuit MS waren. Dus je krijgt geen melding meer als je bijvoorbeeld een sms ontvangt? Lijkt me sterk

Edit: Ah, dank allen voor de opheldering. Wist niet dat berichten van apps via MS's zn webserver liepen, dacht dat dit gewoon lokaal afgehandeld werd. Sunt, maar zolang de basisfuncties blijven werken (zoals bijv de sms melding) kan ik ze na al die jaren geen ongelijk geven. Wel vraag ik me af, is alles via zo'n webservice sturen geen enorm potentieel beveiligingslek ipv gewoon lokaal afhandelen?

[Reactie gewijzigd door brick5492 op 19 februari 2018 20:06]

Push notificaties of toast berichten kunnen op Windows Phone altijd op meerdere manieren worden gedaan. De app kan het in een background process (1x in de zoveel tijd) ophalen van een eigen server en een push bericht vanaf het background process naar het OS pushen.

Maar dat kost veel meer batterij dan het OS het laten regelen via een centrale push notificatie berichten service. Het OS kan dan 1x data verbinding openen naar de centrale server en alle notificaties van alle apps en diensten komen dan via hetzelfde kanaal binnen. Dit wordt gedaan zodat het OS zo efficient mogelijk kan werken en de accu duur wordt hierdoor mee verlengd.
En android en iOS en andere systemen. Alle pushnotificaties lopen voa een server, dus allemaal boycotten?
Als jij denkt dat het bij Apple en Google anders is, heb je flinke oogkleppen op.
Een SMS wordt lokaal afgehandeld en is niet echt een push notificatie. Een push, zoals de naam aangeeft, komt van een online service en in Windows Phone wordt, net zoals in iOS, gebruik gemaakt van een centrale service zodat je geen tientallen apps krijgt die in de achtergrond blijven pollen en je batterij leegtrekken.
Die sms komt natuurlijk ook niet zomaar ergens vandaan, daar hebben providers ook servers voor staan. Dat is bv. te merken aan het feit dat sommige providers tegenwoordig mms niet meer ondersteunen, die komen dus helemaal niet meer aan. Maar omdat dat allemaal transparant afgehandeld wordt voelt het misschien iet zo aan.
Natuurlijk, maar dat maakt geen onderdeel uit van de apps en hun push notificaties. Het ontvangen van de SMS gebeurd door het telefoongedeelte dat van de zendmast een signaal krijgt bij zijn volgende polling om te zeggen dat er een SMS klaarstaat. Telefoon ontvangt deze en geeft een trigger aan het OS om de notificatie te tonen. SMS is geen netwerkverkeer. MMS was dat trouwens wel geloof ik.
SMS heeft niets te maken met push notifications.

Maar om te voorkomen dat elke app constant een internetconnectie open moeten houden om te checken op nieuwe berichten/update/notificaties, wordt er alleen een verbinding open gehouden met de push notificatie servers van Microsoft. Apps kunnen via deze connectie updates doorgeven, die jij als notificatie binnen krijgt...
Een sms is een systeemfunctie, ik verwacht dat dat nog wel zal werken. Een push notification van een app loopt echter wel via een cloud service van Microsoft (WPNS), en daar wordt nu dus de stekker uit getrokken. Op WP8.1 en W10 Mobile zal het protocol misschien anders werken waardoor het voor die platforms nog wel werkt.

Microsoft is hier niet alleen in, ook op iOS en Android lopen push messages via servers van Apple (APNS) en Google (GCM).
Een SMS-notificatie zul je nog blijven ontvangen als het goed is. Het gaat hier om app-notificaties. Deze worden door een partij naar Microsoft toegestuurd en Microsoft stuurt deze naar de gebruikers. Zo hoef je slechts 1 open verbinding te hebben om al je notificaties te ontvangen en geen tientallen tegelijk. Dat scheelt aanzienlijk in batterij- en datagebruik.
Dat gaat meestal via een centrale server. Op iOS is dat via Apple (APNS), op Android via Google en Firebase (GCM/FCM). Op Windows zal het dus wel via Microsoft (zijn) (ge)gaan.
En hoe zit het dan met Windows Phone 7.8?
Wordt ook geannuleerd (maar niet benoemd).

Alles lager dan 8.1 stopt vanaf de 20e met functioneren.
Heb je daar ook een bron van? Alle artikelen hierover verwijzen naar die forum-post op answers.microsoft.com, en daar wordt toch echt expliciet 7.5 genoemd (en niet 7.8 of WP7 in het algemeen).
Correctie.
Alles blijft gewoon werken, alleen push notificaties niet meer, waaronder bijvoorbeeld het automatisch updaten van eventueel zo ingestelde live-tiles, dus lijkt het meer op een ios of android device. ;-)

[Reactie gewijzigd door MartinM7H op 20 februari 2018 11:17]

Voor 100 euro heb je al een Nokia Lumia met Windows 10. Dus niet upgraden als je nu nog steeds op 7.5 of 8.0 is niet echt een excuus om boos te worden dat notificatie-ondersteuning wordt stopgezet.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 19 februari 2018 19:55]

De hoogglans witte Nokia 900 is een van de mooiste smartphones ooit gemaakt. In die zin is het jammer om deze in te moeten ruilen voor een één in een dozijn telefoon.
Mijn oude 920 was als hoofdtelefoon (en is als back-up) het meest betrouwbare toestel wat ik ooit gehad heb. Na al die jaren gaat de batterij nog steeds 2 dagen mee, is het ding nog even snel, de camera nog altijd zeer goed, de interface soepel, de gesprekskwaliteit de hoogste die ik ooit gezien heb, overal goede ontvangst waar andere telefoons soms niets hebben, zijn er geen vastlopers,... En destijds had ik er al maar 200 euro voor betaald. Ik herken me helemaal niet in jouw klachten.

Daarnaast is het altijd slecht als er minder concurrentie is dus ook jouw mening dat de wereld beter is zonder een 3e OS deel ik helemaal niet (en niet alleen omdat ik nog steeds vind dat WP 8.1 het meest aangename OS ooit is). Dat jij pech had en/of de telefoons helemaal niets vind wil niet zeggen dat er geen plaats op de markt is voor een derde speler om de andere twee een beetje te pushen. Het is bv. dankzij de Lumia 520 dat er goedkope Android telefoons gekomen zijn die niet helemaal brak zijn en zowel iOS als Android hebben wat zaken geleend bij Windows Phone (en uiteraard ook visa-versa).

Ik hoop alvast dat mijn 950, hoewel ik er minder tevreden van ben dan mijn 920, nog lang mag meegaan want terug naar Android zie ik niet zitten en een iPhone kost nog steeds een pak meer.
Ben het in die zin met je eens dat er meer concurrentie moet komen van een ‘andere’ speler als Apple of Google met een baanbrekende techniek. Liefst open source uit Linux hoek. Echter de ‘grote jongens’ hebben teveel macht gekregen die niet gemakkelijk kan worden afgenomen al we niet gezamenlijk een vuist maken. Zie echter nergens zulke bewegingen ontstaan, we doen steeds meer afstand van onze zwaar bevochten rechten. Ben ook van mening dat momenteel alle innovaties worden geblokkeerd door patenten en octrooien. Niets gaat meer zonder dat er wordt gekeken naar nut en noodzaak maar met advocaten in een rechtbank. Zeker In de telefoonbranche. Microsoft heeft echt baanbrekende ideeen gerealiseerd in hen gloriedagen. Heb nu nog goede hoop dat ze de quantum computer weer goed hebben gezien en voldoende in hebben geïnvesteerd zie het alleen met de telefoon niet goed komen sorry.
Yo!
Anderhalf jaar geleden een 640XL dual sim voor 120? euro gekocht. Prima telefoon:
-Gaat 5 dagen mee, met weinig gebruik.
-Gratis HERE applicaties. bv HERE Drive met alle kaarten van de hele wereld (te downloaden).