Microsoft sluit appwinkel voor Windows Phone 8.1 halverwege december

Microsoft sluit de Windows Phone 8.1 Store op 16 december. Vanaf dan is het niet meer mogelijk om apps te downloaden voor het mobiele besturingssysteem en kunnen er geen updates meer uitgebracht worden.

Windows Phone 8.1 Update 1
Windows Phone 8.1

Microsoft noemt de definitieve sluitingsdatum op zijn supportwebsite. Windows Phone 8.1-apparaten blijven nog wel werken en datzelfde geldt voor de apps die er op geïnstalleerd staan. Gebruikers wordt aangeraden om alle gewenste apps te downloaden voor de sluitingsdatum. Microsoft stelt dat de werking van apps kan verslechteren na de sluitingsdatum, omdat er geen updates meer gestuurd kunnen worden na het sluiten van de downloadwinkel.

Gebruikers kunnen eerder gedownloade apps na 16 december niet meer herinstalleren als zij deze verwijderen. Bij het uitvoeren van een volledige reset of gebruik van de Windows Device Recovery Tool worden alle apps verwijderd en die kunnen dan niet opnieuw geïnstalleerd worden.

Microsoft merkt op dat sommige Lumia-smartphones nog voorzien kunnen worden van een upgrade naar Windows 10 Mobile. Die versie wordt tot eind dit jaar ondersteund en de downloadwinkel daarvan is voorlopig nog actief. Microsoft staakte de ondersteuning van Windows Phone 8.1 al in juli 2017.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-10-2019 • 20:33

87

Submitter: TheVivaldi

Reacties (87)

87
86
52
6
1
32
Wijzig sortering
Vanaf het begin af aan tegengewerkt door telefoonketens met hun "deskundige verkopers" die letterlijk allemaal onzin gingen verkopen als BSOD op je telefoon, vatbaar voor virussen, etc, etc.. Ook telecomconsultants heb ik onzin horen roepen als "alleen voor oudere mensen en kinderen eigenlijk geschikt, goedkope toestellen", zelfs een KPN consultant die beweerde dat KPN1 er niet op draaide(ik duwde de app in de store gewoon onder zijn neus), en uiteraard was er weinig marge in de retailhandel tegenover iphones en android toestellen. De consument(leek) leek bijna actief ervan te worden weggepraat. En geen apps? Het is dat whatsapp er op eindig is, en ik die nodig heb zakelijk.. alle andere zakelijke apps, van kpn1 tot xelion werkte prima, en voor 9292 waren ook alternatieven..

Vind het niet vreemd dat ze uiteindelijk ten onder gingen(hoewel mijn windowsphone toestel uit 2013 langer support heeft kunnen genieten dan elk android/ios toestel.. MS heeft er dus niet helemaal met de pet naar gegooid, en dat sommige toestellen niet mee konden? Je werd als je in de beta meedeed met een 512mb ram toestel ook niet gedowngrade...

MS was de enige met de financiele armslag om als derde naast android en ios een concurrentieslag aan te gaan. Ik hoop dat ze het nog een keer proberen maar dan met een toestel met een volledige windows, die toevallig ook kan bellen in een degelijk, net zakelijk toestel.
Ik heb destijds een jaartje voor KPN telefoon toestellen verkocht. In de iPhone 5/Galaxy S4/Lumia 920 generatie.

MS en Nokia konden niet op tegen de marketingmachine van Samsung en Apple. Vooral Samsung kwam achter de deurtjes lekker TV's en whatever weggeven aan verkopers als je maar genoeg prut van hun aansmeerde. Apple had al een erg sterke marge en had zichzelf al populair gemaakt.

Verkopers verkochten onzin over WP, want voor Apple en Samsung kreeg je workshops en trainingen. Werd je uitbundig geïnformeerd door beide fabrikanten op hoe je die toestellen moest verkopen. WP was bijzaak, want MS en Nokia waren lang niet zo agressief (achterbaks eigenlijk) met hun marketingmachine.

Hier op Tweakers hoor je de ondersteuning argumenten ook regelmatig voorbij komen. MS was de eerste die toestellen onder hun OS tot 5 jaar na release deftig ondersteund heeft! Dat maar weinig toestellen de nieuwe OS versies overleeft hebben. Apple's toestellen werden 2-3 jaar na release praktisch onbruikbaar doordat iOS de toestellen enorm traag maakte, waar de oorzaak niet zo lang geleden nog van naar buiten kwam (hoezo lekker CPU downclocken "want accu"). Op Android is het nu nog steeds bijna een wonder als je toestel meer dan 1 OS upgrade overleeft. Laat staan een securityupdate beleid dat langer dan 2 jaar duurt.

Nu zitten we met Apple en Google opgescheept, waar de gebruiker duidelijk niet op de eerste plaats staat. Google heeft Android enkel om een mooier advertentie plaatje te bouwen van gebruikers en Apple zou de GPS locatie van Anne Frank aan Hitler cadeau gedaan hebben om marktaandeel in het derde rijk te behouden. Een driehoek balans zou veel beter zijn geweest voor ons allemaal dan de huidige duopolie.

Maar gebruikers kiezen hier zelf voor, zelfs de meeste Tweakers (die beter zouden moeten weten :'( ) hebben hier voor gekozen. Ik baal er van dat ik nu een Android heb, ik vertrouw mijn eigen smartphone niet.
Ik blijf er bij (niet populaire stelling hier op tweakers) dat die vlakkken er ook mee te maken hebben. Neem die foto die bij dit artikel zit, verschikkelijk gewoon.
Hoewel dit niet mijn layout was is juist het kunnen vergroten en verkleinen van iconen voor mij echt een van de killer features van WP.

Nu nog elke dag mis ik de directe inzage van mijn agenda op de tile of het kunnen pinnen van bepaalde gesprekken van WhatsApp. Daarnaast had je een lijst van al je apps die je niet veel gebruikt op een logische plek en hoefde je niet alles in nietszeggende mapjes te gooien.

Het kostte je even wat moeite om er goede layout te krijgen maar had je die eenmaal was het echt vele male informatieve en sneller dan iOS of Android.
Op Android kan ik de skin van launcher 10 tiles aanraden, ik draai deze nu op mijn nokia 7.1 en het is net of ik nooit mijn windowsphone heb verlaten. :)
Ja voor mij geen Android, ik blijf ver zoveel mogelijk Google services. (Misschien ooit Microsoft's variant ervan dus hou me hier niet aan haha)

Daarnaast is die skin lang niet zo goed omdat er veel dingen missen zoals diepere integratie met apps (bij mijn weten).

[Reactie gewijzigd door Sc0tTy op 23 juli 2024 14:24]

Het kostte je even wat moeite
Een reden waarom Windows Phone faalde. De massa heeft geen interesse in moeite, maar moet alles voorgekauwd krijgen.
Lekker overdrijven.
De foto bij het artikel is een extreem aangepast startscherm. Standaard stond dit op raster van 5x3 blokjes, bijna hetzelfde dus als bij iOS of Android.
De massa heeft inderdaad geen interesse in moeite, daarom kopen ze gewoon hetzelfde als wat de buurman heeft (of de duurdere versier). De marketing van Samsung deed de rest.

Het valt velen blijkbaar niet op dat van alle merken van vroeger eigenlijk enkel nog Apple en Samsung overschieten. Al de rest is dood of zo goed als dood.
We hebben wel vele Chinese bedrijven in de plaats gekregen, maar of we daar nu zo blij mee moeten zijn...
Grappig genoeg zie ik bij iedereen dat allerlei apps in mapjes staan dus dat argument niet helemaal op.
Nu nog elke dag mis ik de directe inzage van mijn agenda op de tile of het kunnen pinnen van bepaalde gesprekken van WhatsApp. Daarnaast had je een lijst van al je apps die je niet veel gebruikt op een logische plek en hoefde je niet alles in nietszeggende mapjes te gooien.
Dat kan allemaal met Android ook. Bij Whatsapp weet ik het niet, maar in Telegram kan je iig een shortcut naar een conversatie op het homescreen zetten.
Directe inzage in kalender doe je met widgets. Hangt af van welke app je gebruikt.
Apps sorteren op meest gebruikt kan je ook doen, al zal dat mogelijk afhangen van welke launcher je gebruikt
De zichtbaarheid van de vlakken is bij W10M door regelbare transparantie volledig weg te halen. Op mijn Lumia startscherm is geen enkel vlak te zien. Enkel witte iconen of teksten tegen een donkere achtergrond.
Maar dat moet je net weten en zo zie je ze niet in de winkel liggen.
Veel mogelijkheden van een mobiel OS zijn in de winkel niet zichtbaar, daar moet je als gebruiker zelf achter zien te komen, en zo moeilijk is dat ook niet, mits je er ook wat tijd in stopt. Het aanzien van mijn Android toestel (Pixel 2 XL), ziet er ook niet zo uit zoals deze op internet te vinden is. Dat laat zich meer aanzien zoals mijn Lumia 950 XL, die, zoals gezegd, er ook niet uitziet als een standaard WP8.1/W10M toestel ;)
Nee maar als je dus als klant in de winkel staat neem je iets dat je herkent en dan kom je bij android of apple uit want die hebben het uiterlijk dat overeenkomt met de eerste touchscreen smartphones.
Dat klopt dus niet, WP7 had al het tegel uiterlijk en was als zodanig ook ruimschoots aanwezig in de winkels, een erg groot aandeel hebben ze nooit gehad hier in Nederland of in vele andere landen. Ze hebben ook nooit de moeite genomen om het Nederlands goed in het OS te verwerken, zoals in Windows eigenlijk ook niet het geval was (denk aan de spraak of de assistent Cortana)

Maar het keuze probleem bestaat er al even niet meer, Windows toestellen zijn allang uit de winkels verbannen :) Het is, of een Android, met zijn vele gezichten (afhankelijk van het merk), of iPhone met zijn éénduidig uiterlijk.
Waarom verspreid je minsinformatie?
Apple's toestellen werden 2-3 jaar na release praktisch onbruikbaar doordat iOS de toestellen enorm traag maakte, waar de oorzaak niet zo lang geleden nog van naar buiten kwam (hoezo lekker CPU downclocken "want accu").
Ik had een iPhone 6S met een accu van nog 82%, die had dat probleem niet. De iPhone 6 van iemand die ik ken had dat probleem wel, maar de accu was ook slecht. Jij hebt dus duidelijk geen verstand van waar je over praat. Het was alleen niet net van Apple dat de optie om dat uit te schakelen later kwam, maar met die optie uit viel die iPhone met een versleten accu wel om de dag uit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Omdat het wel gebeurd, en in heel veel markten en het totaal geen misinformatie is.

Waarom denk je dat de hele second hand reparatie markt om zeep geholpen probeert te worden? Ik hoef niet perse een nieuwe telefoon als mijn accu leeg is.
Ja je hebt gelijk, echter je vergeet een cruciaal ding.

In de tijd van de opkomst van iOS en Android was MS met hun mobiele OS de marktleider. De slag om de mobiele markt hebben ze al ver voor windows phone 8.1 verloren. Ze zijn met 6.x gigantisch de mist in gegaan. Vervolgens zijn ze in 7.x gestapt waar gebruikers niet naar konden updaten. Vervolgens zijn ze in 8 gestapt waar gebruikers niet naar toe konden updaten.

Het is niet alleen nieuwe telefoons verkopen (ik heb al eerder een keer een lang betoog hierover gehouden). Maar ook het vasthouden van bestaande gebruikers. Mis informatie was er wel degelijk heel veel. Ik ga ook bewust niet meer naar sommige winkels, niet zozeer omdat ze logen over dit OS maar als ze hier over liegen waar liegen ze dan nog meer over? Dat neemt niet weg dat MS met wanbeleid degene was die het OS doode. Natuurlijk hielp mis informatie niet maar kan jij 3 verschillende reclames op tv herinneren voor een Nokia telefoon met het Windows OS? Zo ja, ik daag je uit ze hier te plaatsen ;)

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 23 juli 2024 14:24]

9292 werkt gewoon hoor.
Verwijder hem maar eens en probeer eens opnieuw te installeren? Sinds ong. Maart dit jaar kun je geen verse installatie meer doen(hij word niet actief van je toestel verwijderd)
Hoewel een app niet meer te vinden is in de Store, kan deze vaak nog wel vanuit je persoonlijke app bibliotheek geïnstalleerd worden. Maar waar hebben we het over, gedaan is gedaan 😏
oh, het ligt aan de verkopers?
Begin jaren 90 had ik handheld computers en de eerste PDA's met Windows CE vond ik erg tegenvallen omdat ik meer verwachtte na zoveel jaren. Wat smartphones gehad waarop je wat apps kon krijgen. Toen toch maar weer voor Microsoft 's mobile gekozen met de HTC HD2. Mooi ding, dat apparaat, maar dat OS was niks. Toen de gelegenheid zich voordeed om die te hacken naar Android, eerst via SD-card en daarna op de intense flash. Nee, Microsoft zou het niet lang volhouden met dat achterlijke besturingssysteem van hen. De dood volgde snel. Maar zoals wel vaker met techno-reuzen kwamen ze opnieuw.. Net als PHILIPS die na hun VCR weer met een nieuw systeem kwam, V2000. in tegenstelling met Microsoft's wanstaltige gui, was Philips alleen te laat. Hun systeem was tenminste nog daadwerkelijk beter. Ik heb menig moderne telefoon nog getest bij klanten die het aangesmeerd kregen door die verkopers waarover je het had.
Een ervan moet ik binnenkort migreren.
De enige die je de schuld kunt geven is Microsoft zelf. Ik roep hard dat ze er niet eens een 2e keer aan hadden moeten beginnen... too little, too late
Anoniem: 1206458 16 oktober 2019 09:44
Oh oh oh wat mis ik Windows Phone 7 toch ;( Zo soepel en vloeiend heb ik een interface zelden gezien. Helemaal ongehoord in de tijd waarin het werd geïntroduceerd. Natuurlijk, iPhone's waren soepel maar zo vloeiend als WP7 de animaties weergaf was echt uniek en een mega verschil tussen Windows Mobile 6.5 van daarvoor.

De interface met de "te grote" letters, die gelijk duidelijk maakten dat je van rechts naar links moest vegen voor meer content. Geïntegreerd telefoonboek met LinkedIn, Facebook en Twitter.

Het was gewoon heel jammer dat WhatsApp toen zo lang op zich heeft laten wachten, en Google gelijk de deur dicht smeet voor het gebruik van haar diensten op WP.

Ik mis WP7 nog steeds!
Windows Phone is dood, ik had grote hoop in 2013/2014. Toen een nieuwe CEO kwam, klapte de telefoonmarkt van Microsoft, erg jammer!
Ik denk dat dit heel erg goed voor de industrie is. Microsoft is een meer open bedrijf geworden. De macht kent nu meer balans. Dit is uiteindelijk goed voor iedereen.
85% in handen van 1 partij is wel een balans, maar wel een heel erg scheve en slechte balans. Dat vind ik erg jammer. Ik had liever 3 spelers gezien die allemaal rond de 30 a 35 procent hadden gehad, dan hou je elkaar scherp.

In Windows Phone zat meer vernieuwing dan in 5 jaar Android en IOS bij elkaar... Maar ja, het heeft niet zo mogen zijn helaas.
Vernieuwing is helaas niet automatisch goed. Puur iets veranderen kan iedereen wel, en er is altijd wel een (klein) groepje gebruikers te vinden, maar als het niet groot omarmd wordt is het snel over.

Ergens rond 2003 waren er ook diverse fabrikanten die bijv. met custom form factors kwamen en spannende software die allemaal gigantisch geflopt zijn, niet om dat ze niet vernieuwend waren maar om dat ze iets deden wat door de markt afgewezen werd.
Echter bij wp zaq je echt features die de concurrentie later over nam, zoals glance screen (batjes hieronder heeft een volledige lijst). Maar die features hebben helemaal niks te maken waarom men het niet omarmde, dat had meer te maken met app support (en nog wat redenen)

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 23 juli 2024 14:24]

De CEO wissel, misschien, maar dat Microsoft er zo met de pet naar gegooid heeft wat Windows Phone 8.x en Mobile 10 toestellen betreft is gewoon erg jammer. Men had een super intergratie kunnen doen met al hun andere producten, zie Apple...

Op het zakelijke vlak hadden ze zeker veel kunnen betekenen en mogelijk zelfs het 'oude' Blackberry kunnen vervangen. Helaas, is het tegendeel waar... de eerste Intune versie(s) ondersteunde de andere twee beter dan hun eigen product bijvoorbeeld...
Er komt toch weer een Microsoft telefoon maar dan op Android:

https://www.cnet.com/news...oid-and-thats-a-big-deal/

Persoonlijk zie ik dat liever, ik vond MS nogal traag met introduceren van nieuwe features op WinMo of het fixen van bugs. Hoe lang ik heb moeten wachten voor iets simpels als screen rotation lock was te bizar voor woorden.

Plus Microsoft Apps op Android zijn stuk voor stuk geweldige productieve apps dus mij hoor je zeker niet klagen.
Ze liepen met de meeste features in Windows Phone jaren voor op Android en iOS.

Privacy waar we nu naar snakken.
Accuduur, background tasks limieteren, geoptimaliseerde API, slimme push notificaties, etc
Snelheid in gebruik, de low-end 520 haalde verscheidene snelheidsrecords bv.
Die -paar- apps die op gelijke voet stonden met hun iPhone en Android tegengewichten die -vooral op low-ends- gewoon veel beter en soepeler draaiden. Waar nu Apple geweldig gevonden wordt waar het met een dual core-tje de quadcore+ Androids omver trapt, deed MS dit al zonder eigen SoC's te bouwen.
Dark mode wat nu dik 5 jaar later langzaam eens doorkomt in Android en iOS
Hubs die ondanks slecht ontvangen (deels omdat Facebook, Google etc. ineens niet meer kon je privacy konden opsnoepen), toch best een goed systeem was.
Deftig update beleid, jarenlange security updates en ook de WP7 gebruikers kregen de meeste WP8 features gebackport in WP7.5 (echt netjes van MS). Men hamert wel op het in de steek laten van gebruikers van WP7 > WP8 en WP8 > W10M. Maar de iPhone 4 werd als stront door een trechter toen de iOS voor 5 uit kwam. Bij Android kon je al helemaal geen updates verwachten. Dus dat was echt een non-argument. Geen smartphone was destijds na 2-3 jaar nog bruikbaar, en MS maakte daar ineens 5 jaar van!
Glance wat nu standaard is op elke beetje smartphone.
Draadloos laden
Handschoenenbediening van het touch screen
Live tiles (1 van mijn grootste gemissen)
Offline maps wat nu ook overal standaard is.

En volgens mij mis ik nog best wat innovatie/nieuwigheden.

MS en Nokia waren de 2 die destijds een enorme hoeveelheid nieuws brachten in Smartphone land en de innovatie een paar tandjes omhoog geschroeft hadden.

Maar ja, Google heeft de bende keihard lopen boycotten. Veel fabrikanten waren niet zo'n fan van Microsoft's stricte "geen custom bullshit skins"-beleid en grote partijen zoals Facebook (en wederom Google |:( ) waren absoluut niet blij van het enorm sterke privacy beleid waar zelfs nu nog Apple een puntje aan kan zuigen. Waardoor het op veel vlakken in app aanbod achter liep. Want gebruikers was het probleem niet gezien MS in redelijk wat landen in de buurt of zelfs voorbij Apple kwam in marktaandeel.

MS heeft een deftig OS neer weten te zetten met de gebruiker op de eerste plaats, maar zelfs hier op Tweakers was het platform alles behalve populair. We hebben ons zelf in de uitverkoop gezet. Google is waardeloos en de laatste weken blijkt dat Apple eigenlijk geen haar beter is (zie gedoe in China bv, geld > gebruikers)

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 14:24]

Het idee van live tiles heeft me altijd erg aangesproken. Maar afgezien van het totale gebrek aan ondersteuning (dat blijft natuurlijk een kip-ei probleem, dat zal ik je geven ;) ): wat kun je in jouw ogen nu echt met live tiles wat met een goede widget of wat niet kan? kwestie van apps met goede, cleane widgets zoeken uiteraard - maar ook een goede live tile is niet vanzelfsprekend, dus dat probleem heb je sowieso.

De 'leukste' live tiles zouden toch een paar messaging/mail/etc apps, weather, en wellicht wat nieuws etc. zijn - dat zijn zaken waar je in principe ook widgets voor zou moeten kunnen maken?

Oprechte vraag - misschien snap ik überhaupt al niet wat ik mis! :+
Ik heb een opmerking over
wat kun je in jouw ogen nu echt met live tiles wat met een goede widget of wat niet kan?
Het is niet zozeer dat de een iets kon wat de ander niet kon. Het voordeel van livetiles is eigenlijk dat ze uniform zijn. Wat je ook plaatst het behoud altijd de stijl die jij gekozen heb. Wil je rode tiles dan is je live tile rood, wil je doorzichtige tiles dan is die doorzichtig. Dus anders gezegd het schaalde mee met jou stijl voorkeur.

Toegegeven dit is meer een voordeel van Windows Phone/Mobile naar Android maar toch dit was echt een groot verschil tussen de twee dezelfde items
Nougoed, transparant zijn natuurlijk de meeste (goede) widgets ook in te stellen - maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik zoek zelf altijd zó snel naar die vol-transparante instelling dat het niet eens bij me opgekomen was dat het met kleurtjes etc. wél een minpunt is :+
Widgets zijn grotendeels statisch waar live-tiles ontwikkeld waren om (de naam zegt het al) live content weer te geven. die content werd apponafhankelijk uniform weergegeven en bestond vaak uit meerdere pagina's. Door dus een enkele blik op mijn homescreen zie ik alles wat gaande is.

Overigens is mijn grootste gemis op android nog steeds het keyboard van windows phone en de messaging api. Whatsapp bijvoorbeeld heeft dezelfde interface als SMS, wat een hoop rust brengt.

Met andere woorden: consistentie was voor mij het grootste pluspunt van windows phone (gek eigenlijk aangezien dat op W10 desktop juist een issue is, zal wel komen door legacy).

Het een na grootste pluspunt, het toetsenbord: Niet alleen zag het er elegant uit en was de spacing erg goed. Door predictive text input werden letters die mogelijk als volgende letter gebruikt zouden worden een paar pixels groter geschaald. Dat maakte het dat ik met mijn duimen alleen exact even snel kon typen als op mijn laptop. Naar mijn weten doet geen enkel toetsenbord dit sindsdien (inclusief microsoft's swiftkey).
Hoe bedoel je grotendeels statisch? Genoeg Android-widgets met actieve interface-elementen en automatisch verversende informatie etc.
Ben zelf niet zo van grote widgets voor mail/messaging etc maar je kunt IIRC widgets bouwen die bij wijze van spreken je hele inbox compleet met archive/delete/mark important knoppen op een van je home screens plempen.
Weer/buienradar-widgets verversen automatisch informatie, music player widgets bevatten play/pause, forward etc knoppen - wat was er minder 'statisch' aan live tiles?

Ik heb zelf erg m'n best gedaan WM te proberen (op een lumia 920) maar werd er wekenlang gillend gek van en ben dus maar teruggegaan naar Android. Ben oprecht benieuwd wat ik nou gemist heb :)
Een livetile heeft geen actieve interface elementen en geen eigen ontwerp. Het enige wat het doet is informatie weergeven, meer niet. Dat is de eenvoud die tegelijk bijzonder krachtig is. Ik denk dat je er gewoon van moet houden en het grootste deel van de mensheid dat niet doet, want microsoft heeft niet voor niets geen livetiles meer in windows X :)
Ik was totaal geen fan van de (live)tiles en ja het heeft lang geduurd voordat Android volwassen was maar nu werkt het echt perfect imo. Android was altijd al vrij soepel en snel al merkte je dit niet door de fabrikant skins maar ook dit is intussen grotendeels opgelost. Een happy S10E gebruiker. Ik heb een Xbox One S en een PC met windows 10 dus het is absoluut niet dat ik iets tegen Microsoft heb integendeel zelfs vindt dat ze laatste jaren goed bezig zijn. Gebruik ook een laptop met Linux (Manjaro). Enige dat ik echt nooit zal kopen of gebruiken is Apple.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 23 juli 2024 14:24]

Ik gebruik Launcher 10 . En heb weer het fijne Windows startscherm en na een paar euro ook weer live tiles...

Aanrader
Anoniem: 710428 @HansvDr16 oktober 2019 08:12
Thanks!

Ik heb even zitten testen ermee, maar ik ga zsm de laatste nokia android kopen en die erop zetten. Heb ik toch nog echt het gevoel van een Windows Phone

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 710428 op 23 juli 2024 14:24]

Inderdaad, Launcher10 met Livetiles voor een paar euro, Edge browser en Outlook mail app en m'n Nokia 8.1 geeft me hetzelfde vertrouwde gevoel als m'n oude Lumia 640.
Jaren voor? Ik herinner mij nieuwsberichten, lang nadat Windows Phone gereleased was, als "Microsoft deelt instellingen op in categoriën" of "Microsoft bouwt een top-down slidemenu in". In mijn ogen basis van de basis die in de allereerste release al had moeten zitten. Dat, gecombineerd met de niet gesmaakte tiles en bagger apps, hebben het de nek omgewrongen. Niet google's boycot of slechte marketing of "geen custom skins"-beleid of wat dan ook.

De meeste van je argumenten hebben ook met hardware te maken, of bestonden ook al op Android alleen kende je (of de massa) ze nog niet.
Upgradebeleid had/heb je zelf in de hand als je er een custom rom opgooit.

En zo privacygevoelig is MS nu ook niet. Ik heb op m'n pi-hole een lijst van MS-servers moeten toevoegen om de datamining van Windows een halt toe te roepen.
Ja, maar wél android. Ik heb met heel veel plezier win 8.1 en w10m gehad.
Niet perfect, maar heel veel potentie en wel een stuk veiliger dan android. Zelfs IE was te pruimen. (En dat zeg ik als linux en ios gebruiker)
Jammer
Misschien stript Microsoft al het Google-spul en vervangt het voor eigen spullen. Al hebben ze dan heel erg veel te doen gezien er tig google services zijn die je eigenlijk nodig hebt en daar geen broncode van is, dat moet Microsoft dan allemaal vervangen.
Windows 8.x is, phone en os, zijn bijzonder “responsive” en nog altijd bruikbaar. Ik kan niet zonder Office en Windows 8.1, ook al zit ik overwegend op OS Mac. Ik gebruik zo nu en dan wat oudere programma’s die op Windows wel blijven werken. OneDrive maakt de verbinding met Microsoft producten. Ik grijp zo nu en dan terug naar een Windows omgeving vooral omdat Microsoft Windows een sustainable visie heeft.
een van de meest ongelofelijke blunders ooit voor een mega grote tech bedrijf. heel veel ervaring, heel veel geld, heel veel talent en dan verliezen ze in de smartphone wereld...ik kan er nog steeds niet bij.
Tja en dan te bedenken dat het niet eens aan het product lag
Google blokkeerde effectief alles wat van hun diensten gebruik maakte op windows toestellen, zo werd bijvoorbeeld de uitstekende youtube app gebanned. Daardoor kwam ook het draaien van APK's niet van de grond (er zijn beta's van Windows Phone 10 beschikbaar waarin je APK's kunt sideloaden op w10 phone devices, hierin zit ook de oorsprong van het windows Linux subsystem).

Overigens deed google dit ook in de browsermarkt: Niet alleen Edge, maar ook Edge-dev dat nota bene draait op chromium werd specifiek getarget om op sommige momenten net even wat minder goed of soms geheel niet te draaien op Youtube, maps en andere diensten van google. Lijkt nu overigens niet meer aan de orde.
Anoniem: 710428 @erto16 oktober 2019 07:47
Ze zijn gewoon door de andere huge smartphone makers eruit gegooid. dood zonde
Gelukkig zijn mijn Lumias Windows 10 :)
Volgens mij is dat ook zo dood als ik weet niet wat na december 2019
Klopt. Na december werkt in ieder geval Whatsapp niet meer, dus dan zal ik ook helaas over moeten. En updates voor het systeem zelf krijg ik al niet meer sinds april.
Wat voor toestel gebruik je? Mijn vriendin gebruikt nog een 950 XL (en ik heb er nog een als 2e telefoon, en voor de camera) en deze krijgen nog zeer regelmatig updates, toevallig deze week nog.
640LTE

https://support.microsoft.com/en-us/help/4520010
Windows 10 Mobile, version 1703, reached end of service on June 11, 2019. Devices running Windows 10 Mobile and Windows 10 Mobile Enterprise will no longer receive monthly security and quality updates that contain protection from the latest security threats. To continue receiving security and quality updates, Microsoft recommends updating to the latest version of Windows 10.

Juni dus, dacht april.

[Reactie gewijzigd door Username3457829 op 23 juli 2024 14:24]

Ik krijg iedere patch-Tuesday OS-updates op mijn Lumia.
Letterlijk de laatste alinea van het artikel

"Microsoft merkt op dat sommige Lumia-smartphones nog voorzien kunnen worden van een upgrade naar Windows 10 Mobile. Die versie wordt tot eind dit jaar ondersteund en de downloadwinkel daarvan is voorlopig nog actief. Microsoft staakte de ondersteuning van Windows Phone 8.1 al in juli 2017."
Daar zorgt eerder Whatsapp voor dan Microsoft zelf ben ik bang.
Mooi moment om laatste restje Facebook uit je leven te bannen.
Oei, dat is wel jammer. Hoewel alles nog wel blijft werken wilt dit dan zeggen dat in geval van zware problemen ik wel een probleem heb.
Ik gebruik immers mijn oude Nokia 630 nog als GPS toestel als ik in een vreemde stad ben ofzo. Ik krijg immers nog steeds kaart updates binnen in Here maps, de werking van die GPS is immers prima, ik belast de batterij van mijn primaire smartphone er niet mee, kan de kaarten offline bekijken, het toestel is niet te groot,...
Daarnaast gebruik ik het toestel soms als backup toestel als ik iets actiever ga doen (kajakken, gaan lopen,...).

Jammer, maar enigszins het is begrijpbaar. Al vraag ik mij af hoeveel moeite het nu werkelijk kost om zoiets live te houden. Nu veel zieltjes win je er natuurlijk niet mee.
Ik heb zelf ook nog een Windows 8.1 en je merkt hoe weinig moeite hier nog ingestopt wordt. Daar werkt die store de helft van de tijd niet en is iets stom onnozel als de weer app gewoon al een jaar ofzo niet werkend. Cutting your loss
Anoniem: 93248 @SMGGM15 oktober 2019 21:08
Dat zijn een hoop ‘immers’ in een alinea :)

Ik gebruik mijn oude 520 nog als klustelefoon, gaat prima! Die gebruik ik dan alleen om te bellen en af en toe en foto te maken.
Met Here op Android mag je ook de hele wereld al dan niet per land offline downloaden. Werkt gelukkig bijna net zo fijn. Ik mis mijn Lumia 950 nog dagelijks sinds hij echt niet meer te gebruiken was (kapot. Software was perfect).
Buienradar doet het nog! _/-\o_
Gauw downloaden!
Tijd om op mijn werk eens de Lumia's met pensioen te sturen
Pff, ja, de laatste dino's. Ik heb gisteren alvast mijn HP Elite X3 verruild voor een iPhone XR. Spijtig. Binnenkort de andere laatste...

Privé de Lumia 950XL in december al voor een Xiaomi Mi Mix 2s, Android dus.

Gelukkig kun je met de MS apps, incl. Edge, je hele historie meenemen, met als belangrijkste mijn wachtwoorden en dergelijke. En OneNote. Het is relatief eenvoudig om met Launcher 10 en die Mi Mix 2s toch een Windows 10 Mobile ervaring te benaderen. De launcher was het kenmerkende voor W10M en voor mij echt heel erg handig. Echt erg storend dat ik op iOS vier kolomtjes * 7 rijtjes icoontjes links bovenin "mag" hebben in plaats van een stuk of 40 overzichtelijk in allerlei formaten gegroepeerd op de plek die ik wil.

Ik hou erg van mijn iPad, maar een iPhone... het blijft behelpen. Ik kan niet eens een mailtje sturen met een NFC kaartje, iets dat ik dagelijks deed met mijn Windows Phone...

[Reactie gewijzigd door Chinco op 23 juli 2024 14:24]

Ik moet wel zeggen dat die lumia's prima telefoons zijn, behalve met het OS
Ik vond de 920 en heel fijn ding, maar de 1520 blijft mijn absolute favoriet. Even hadden ze met WP tractie, om op dat moment los te laten. Kapot gemaakt door Googles weigeringen en treiterijen, veel logische maar foute beslissingen, tja, je kunt er een boek over schrijven als je het gevolgd hebt.
Anoniem: 498327 @Chinco16 oktober 2019 07:25
Ik zag zelfs dat ze in 2013 even de grootste telefoonleverancier waren, vóór Apple en Samsung!
Wel mooi dat MS aangeeft dat sommige toestellen naar W10M kunnen. Om dat te doen heb je wel een app uit de store nodig want MS heeft die update nooit uitgebracht via het reguliere update mechanisme. Ze mogen de update wel wat meer gaan pushen dan.

Verder is het wel logisch dat de support voor 8.1 gaat stoppen, zullen nog maar weinig toestellen actief zijn die erop draaien en niet naar 10 kunnen.
De support van windows 10 mobile eindigt volgens mij ook dit jaar, zo’n 2 weken na half december dus.

Edit: dat is de support, de downloadwinkel zal inderdaad nog wel lang bestaan, zolang die in de reguliere windows 10 geen grote wijzigen krijgt (gezien ze dezelfde zijn).

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 23 juli 2024 14:24]

Nee, die 8.1 is al 2 jaar terug gestopt. De winkel blijft voor 10 nog wel. Gewoon open.
Anoniem: 1248170 15 oktober 2019 20:52
ik gebruik geogps nog voor op de boot

https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

nooit geevenaard op android/ios
Heel jammer goed systeem fijn apparaat. Vind het een belediging van je klanten hoe Microsoft ermee is de omgegaan en ook nog oliedom. Misschien een mooi moment de smartphone aan de kant te schuiven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.