Facebook stopt eind april met ondersteuning van apps op Windows 10 Mobile

Facebook stopt vanaf 30 april met de ondersteuning voor al zijn apps voor Windows 10 Mobile en Windows Phone. Mensen die gebruikmaken van de besturingssystemen die daarna aan de slag willen met Facebook, Messenger of Instagram, kunnen dat mogelijk alleen nog via de browser.

Gebruikers van Instagram voor Windows Phone en Windows 10 Mobile ontvingen de voorbije dagen de melding dat de app na 30 april niet langer beschikbaar is voor het Windows Phone-platform. Een woordvoerder van Microsoft bevestigt tegenover Engadget dat Facebook na die datum de ondersteuning beëindigt voor al zijn Windows Mobile-apps. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Windows Phone en Windows 10 Mobile strikt genomen twee losse besturingssystemen zijn.

Het is onduidelijk wat de gevolgen zijn voor Windows 10 Mobile-gebruikers; de Facebook-woordvoerder zegt alleen tegen Engadget dat de ondersteuning wordt gestaakt. Engadget lijkt daaruit te concluderen dat alle apps na 30 april niet meer gaan werken. Tweakers heeft Facebook, Messenger en Instagram op een Windows 10 Mobile-toestel geïnstalleerd, alleen bij Instagram verschijnt de melding dat de app binnenkort niet meer gebruikt kan worden. Eveneens is het onduidelijk of dit besluit gevolgen zal hebben voor WhatsApp. Tweakers heeft Facebook gevraagd om een reactie.

Het nieuws dat Facebook een punt zet achter zijn apps voor Windows Phone en Windows 10 Mobile komt niet als een verrassing. Sinds Microsoft in 2017 stopte met de ondersteuning van Windows Phone 8.1 is het platform op sterven na dood. Microsoft zal na december 2019 ook geen beveiligings- of software-updates meer uitbrengen voor Windows 10 Mobile, het besturingssysteem dat Windows Phone opvolgde. Veel apps zijn de voorbije jaren dan ook al verdwenen uit de Microsoft Store.

Hoewel het marktaandeel van Windows Phone nauwelijks nog iets voorstelt, is het niet duidelijk hoeveel gebruikers van Facebook, Messenger of Instagram daadwerkelijk de dupe worden van de beslissing van Facebook.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

05-04-2019 • 10:41

101 Linkedin

Reacties (101)

101
95
57
2
0
23
Wijzig sortering
Voor de laatste der Mohikanen die willen overstappen (net zelf afgelopen maand gedaan -> S10) en nog erg verslaafd zijn aan de Windows Mobile UI .... Dit was voor mij de life-saver waardoor overstappen naar Android te doen was:
https://play.google.com/s...d=com.nfwebdev.launcher10

Geheel met Live tiles en de veel betere manier van het categoriseren van je Apps, is het echt een verademing!
Het is en blijft android.
Helemaal mee eens ... maar tjah .... je moet wat 8)7
Alsnog vind ik wel dat als ik naar de plaatjes kijk van de app.
Het aardig op Windows Mobile 10 is gebaseerd en bijna niet meer op Android lijkt (al is en blijft het Android en zie je uiteraard bovenaan en onderaan de Android standaarden etc.).
Maar voor de mensen die echt gehecht zijn aan de omgeving van W10, dan is dit toch wel echt een mooie appje hoor :P
Aha, bedankt. Prettig, want ik ben er wel aan gehecht.
Vraag me af of er überhaupt nog gebruikt wordt gemaakt van Windows Mobile.

Zover ik weet was de ondersteuning al ongeveer een jaar geleden gestopt, neem aan dat consumenten in de tussentijd al overgestapt zijn naar iOs/Android
Ondersteuning al een jaar geleden gestopt? Volgens mij loopt ie tot eind dit jaar. Paar weken terug is er nog een update gepushed.
https://support.microsoft...-10-mobile-end-of-support

En ja, er lopen nog mensen rond met een Win phone die enkel bellen/whatsappen/fotograferen/weerbericht/mail checken.
Zodra Whatsapp niet meer werkt zal het pas helemaal uitsterven denk ik. Het is dat Signal geen Windows Mobile app heeft anders had ik ook nog met mijn 640XL rond gelopen.

<edit>
Dat de ondersteuning (pas) eind dit jaar stopt staat zelfs in het nieuwsbericht van Tweakers.

[Reactie gewijzigd door Gero71 op 5 april 2019 11:07]

Anoniem: 1092407
@Gero715 april 2019 11:25
Zijn alleen nog security updates toch? Maar ik heb ook een jaar of 2 Windows 10 Mobile gebruikt en ik heb lange tijd weer aan Android moeten wennen. Maar ook al zou WM nog in ontwikkeling zijn, het gebrek aan apps brak me wel steeds meer op. Ik ben zeker geen heavy user wat apps betreft en gebruik doorgaans de browser maar met name mijn banken apps, OpenVPN client en Youtube app zou ik niet meer kunnen missen.

Overigens blijf ik wel Sailfish OS in de gaten houden. Zodra de X versie daarvan met Android app ondersteuning op meer toestellen gaat draaien dan stap ik waarschijnlijk over.
Zo iemand ben ik. De rest doe ik op een tablet en pc's.
December dit jaar inderdaad, maar is wel afhankelijk van het type telefoon of het toestel tot dan in aanmerking komt voor updates. Veel toestellen krijgen ~4 jaar support. https://www.windowsphonea...nd-support-windows-phone/

[Reactie gewijzigd door Merik op 5 april 2019 18:19]

Een laatste der Mohikanen hier. Ik gebruik het nog steeds en vind het nog steeds het fijnste mobiele os om te gebruiken en voor te ontwikkelen. Nu gebruik ik ook zeer weinig apps, dus het gebrek aan ondersteuning van vrijwel alles deert me niet zo. Enkel Whatsapp zou wel een erg groot gemis worden en me misschien dwingen uiteindelijk toch over te stappen.
Ik heb na jaren Windows Mobile gebruikt te hebben eerst Android gehad en nu iOS en ben nog steeds van mening dat Windows Mobile op zoveel fronten beter is dan die OS-en, zeker op het gebied van gebruiksgemak ligt het ver voor.
Nu sinds een paar maanden op iOS, maar zeker op dat vlak loopt het simpelweg achter.
Ik mis de startpagina met de livetiles van WM dagelijks

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 5 april 2019 11:10]

Ben absoluut geen fan van Windows, maar ook ooit een Windows phone gehad, en moet zeggen dat zat verdomd goed in elkaar. Dus ze kunnen het wel.
Enorm tevreden hier van mijn OP3, maar ik moet je desondanks toch bijstaan. Windows Mobile zag er goed uit, alles zat op een logische plaats (dicht bij de duim) en ik had, in de topdagen van het OS, elke app die ik nodig vond.

Spijtig dat het zo moet varen.
Op Android kan je vast wel een launcher vinden die het nabootst :P
Vast, maar Android vond op veel meer gebieden een stuk minder handig. En dan hebben we het nog niet over privacy gehad.
Oh helemaal mee eens, mede daarom ben ik ook naar iOS gegaan. Na veel wikken en wegen, want ik had hetzelfde gevoel met HTC Sense als wat jij hebt met Windows. Maarja, HTC ging heel erg snel bergafwaarts dus dat was sowieso onhoudbaar. Uiteindelijk toch erg blij de overstap gemaakt te hebben. :)
Jammer genoeg dus niet. Want de layout/vorm van de tiles is misschien het meest herkenbare, maar het is niet de kern van het OS.

Ik ben een half jaar geleden uit noodzaak overgestapt van een 950XL naar een Nokia 3, en het is doffe ellende in mijn ervaring. Ik mis mijn oude toestel nog iedere dag en hij ligt dan ook op m'n nachtkastje om nog eens wat op te browsen in bed.

De volledige gebruikservaring, van hoe smooth alles is, livetiles, geen reclames of irritante verplichte online integratie all over the place, en gewoon de flow van het geheel is voor mij nog steeds zeer uniek en onvervangbaar.

Overigens, Telegram werkt gelukkig nog best goed op Windows Phone :Y

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 5 april 2019 13:17]

Nee, helaas. Net van een Lumia 950 naar Nokia 9. Het kleurboeken gebeuren van de interface, random popups met melding waar ik niet om gevraagd heb.., de google intergratie die je overal terug ziet..
Het is onprettige ervaring en ik snap niet dat mensen het accepteren.

Het ervaart als of ze denken dat ik dom ben en slecht ziend als ik Andriod gebruik.
Daar komt bij dat je met Windows Mobile nabij alles kan onder in het scherm. Veel optie bij Andriod worden boven aan in het scherm aangeboden. Dat lijkt me prima met kleine telefoons maar tegenwoordig hebben de meeste mensen wel een 5"+ ding..

Grote kans dat ik nog met wennen enzo :-)
Hear! Hear!

Het is dat mijn oude L920 technisch afgeschreven was na een goed aantal jaren intensief gebruik, dat ik afgelopen jaar maar privé een Android heb gehaald. Werktelefon is iPhone.
Maar wat interface betreft was WP superieur boven die twee en voor mij toch het fijnst.

Maar ook nu heb ik geen FB app. Die keer dat ik sporadisch op FB Kim, werkt de mobiele site uitstekend.
same here, nog steeds lumia 930 gebruiker.
ben wel van windows 10 terug naar 8.1 gegaan, vond 10 echt een draak van een programma (zwaar, log, langzaam en slecht voor de batterij en matige cameraprestaties op 930).

zit wel ondertussen naar nieuwe telefoon te kijken omdat huidige 5 jaar oud is. echter heb wel aantal eisen:
- geen glazen achterkant,
- 3.5 inch jack
- oled scherm
- android one/stock android zonder schil (updates enzo...)

echter schijnt geen telefoon hieraan te voldoen vooralsnog. zat te kiijken naar de mogelijke nieuwe Motorola telefoon geruchten of the xiaomi mia3 (geen 3.5 jack)...

als whatsapp stopt dan word het bijna must idd om over te stappen, en zo kort tijd al.. eind de maand. hoop dat het idd enkel facebook/messenger enzo betreft want dat gebruik ik sowieso al niet :)
De enige telefoon die ik mij kan bedenken die aan je eisen voldoet is de 1e generatie pixel toestellen, maarja, die zou ik niet aanraden want 2016.

De nieuwe pixel telefoons (3a) lijken ook prima te worden, alleen krijgen die volgensmij lcd schermen.
ja de pixel 3a was ik ook benieuwd naar. had pixel 3 ook tijd op lijstje staan, totdat ik erachter kwam dat yet again achterkant van glas is en het geen 3.5 inch jack heeft.
als 3a hopelijk wel oled krijgt dan word dit hem :)

het enige wat mi a3 mogelijk gaat missen is de 3.5 inch jack. dat is gelukkig nog op te vangen met adaptertje.. hopen maar dat achterkant idd van alu/plastic blijft:
http://technologistexpert...he-most-innovative-phone/

[Reactie gewijzigd door playah007 op 5 april 2019 19:31]

Heb ook nog een 930 liggen. Wat ik bizar vind is dat deze telefoon veruit het snelste is met 4G ontvangst vergeleken met iPhone 8 Plus en Samsung S9. Vergelijking gedaan met speedtest.net (ja, die app is er ook voor Windows Mobile 10). iPhone was meer dan helft trager en Samsung iets van 30%. Weet niet hoe het met nieuwste Apple en Samsung telefoons zit maar de dat dat ook niet zoveel verschilt. Telefoon heeft gewoon sterke ontvangst.
Cool.. Het staat me bij dat MS indertijd erg snelle flash chips heeft gebruikt in vergelijking met de concurrentie. Mogelijk heeft dat weinig met elkaar te maken.

De 930 was mijn mooiste telefoon ooit!
Ik ben net overgegaan van de 930 naar de Samsung s9 +. Prima toestel. Draadloos laden, 3,5mm, geen glazen achterkant en oled. Geen Stock Android maar met Launcher 10 is weer net Windows 10.

Ik ben helemaal tevreden.
Zelfde bij mij persoonlijk en in de omgeving:
Als Windows Mobile gebruiker werd je uitgelachen door iedereen die nooit WM heeft gebruikt, en iedereen die ik ken die wel WM gebruikers waren (inclusief ikzelf) maar om verschillende redenen toch zijn overgestapt naar zowel Android als iOS geven aan het (WM) nog steeds te missen.

Betere ondersteuning van applicatie-ontwikkelaars in een feit, maar qua OS en interface (en dan vooral de consistentie in de interface) komen beide serieuze alternatieven nog niet in de buurt van wat WM bood.

Maar helaas; 'we' hebben verloren.
Ik heb familie voor KBC werken, en mits de informatie waarschijnlijk niet representatief is, zegt het toch iets.
Vorig jaar (start 2018) maakten nog 40 000 klanten van KBC gebruik van Windows Phone/mobile. Dit jaar is dit gezakt naar 6000...
Het gebruik is dus absoluut verwaarloosbaar geworden. Logisch, maar jammer.
Ik doe het momenteel nog met een Lumia 950. Het toestel heeft geen lange adem meer (een uur browsen kost 50% batterij...), nieuwe batterij lost niets op en het probleem lijkt gekend onder gebruikers. Echter voldoet het toestel nog steeds (al moet veel met de mantel der liefde bedekt worden...) en mits ik nu toch reeds een tijd rondkijk wil ik zo lang mogelijk vasthouden aan mijn 950... Het OS is te prettig en zolang whatsapp beschikbaar blijft is het oké voor mij.
Maar conclusie: ik ben nooit echt tevreden geweest van de 950. Maar dat komt door wat in het artikel staat... Bij de start van Windows 10 Mobile was het eigenlijk al opgegeven...
Ik had ook last van een kortademige accu op mijn l950 maar toch 2 accu's voor samen 10€ gekocht op aliexpress en ik zweer erbij dat de accu beter us dan de originele. Overigens heb ik ook nog een 930 die soepeler op w10m draait dan de 950.
Ik heb een 'originele' met Microsoft logo gekocht. Maar die geeft dus de indruk dat het niet aan de batterij maar aan de software ligt. Heb je een link naar jouw batterij?
Support loopt tot eind 2019, en ja ik en vele andere zijn inmiddels overgestapt ikzelf op Android de afgelopen 2 jaar en aankomende maand stap ik over op iOs.

nieuws: Microsoft staakt in december ondersteuning van Windows 10 Mobile

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 708439 op 5 april 2019 10:58]

Ja hoor, ik ken nog steeds mensen met een Nokia L930 toestel als daily driver.
Ja, werkt nog steeds super (bellen / sms / outlook / threema / dual-sim). Meer hoef ik niet op een mobiel.
Ik heb toen de iPhone 8 kwam met veel pijn en moeite de overstap gemaakt naar iOS, toen de ABN app er mee stopte voelde ik mij genoodzaakt om de overstap te maken, ik denk met elke app die ondersteuning stopt er meer mensen die nog op Windows phone zitten gaan overstappen.

Eind 2019 is het echt ten einde helaas, het was een mooi systeem Windows Phone.
Haha, zeker hoor, zelf ben ik pas sinds een dikke maand over, maar vrouwlief en schoonma gebruiken nog steeds Win10 mobile. En vooral voor deze twee is W10M bijzonder geschikt, want minder tech-savvy gebruikers, overzichtelijke interface en betaalbare telefoon. Straks moeten ze beide over naar Android (want Apple te duur voor hen) en dan moet ik ze maar weer op gang helpen 8-)
Waarom? Hier een viertal Lumia 640XL's in huis, en dat zijn prima functionerende telefoons zolang je geen apps wil. Whatsapp/Telegram werkt er ook prima op, beter zelfs dan op iOS/Android, en naast browser, navigatie en camera heb ik niet veel anders nodig.
Voor FB kun je overigens altijd naar mbasic.facebook.com: de zogenaamde "Afrika" lage bandbreedte optie, en die is zo fijn, ik gebruik m overal, ook op de desktop.
Jups mijn moeder heeft nog een lumia 630 dus met windows mobile 8.1. Zit der nu wel echt te pushen dat ze toch iets nieuws moet gaan halen want veilig is het niet meer. Maar als whatsapp er dadelijk mee stopt heeft ze in ieder geval geen keus.
Bij Flikken Maastricht worden ze nog steeds gebruikt ;)
https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet

Gewoon de reguliere Windows 10 life cycle support gebruiken. Tot einde van het jaar is er nog support op de 1709
Een vriendin van mij gebruikt haar telefoon nog naar volle tevredenheid.
Bellen, SMS, WA, Nu.nl en het weer.

Meer doet ze er niet mee
Ik gebruikte tot voor kort nog een Lumia 640 als werktelefoon. Hoefde daarmee toch alleen maar te bellen/mailen/whatsappen en een authenticatie-app voor VPN, en dat ging prima. En ondanks dat het ding eigenlijk supertraag was qua specs, was er met windows mobile goed mee te werken. De integratie met ander werkgerelateerd MS-spul (Outlook, Office) was prima en verder vond ik het qua user interface ook goed in elkaar zitten.

Maar op een gegeven moment werd het vanuit mijn werkgever verplicht gesteld om een bepaalde encryption-app te installeren (voor als de telefoon gestolen is/kwijt raakt). Die was niet beschikbaar voor Windows Mobile, dus toen maar over gegaan naar een Android toestel.

Hoop dat Windows Mobile weer een keer een tweede leven krijgt, want het zat op zich wel goed in elkaar en was erg onderscheidend van Android/iOS.
Jawel hoor. En naar volle tevredenheid. Eeuwig zonde dat het stopt.
Ja. Ik nog niets gevonden om het te vervangen. Apple en google zijn voor mij niet acceptable.
Ik raad je aan het een tijdje met een dumb-phone te proberen. Samen met een tablet thuis heb ik meer eigenlijk niet nodig. Sms’jes zijn haast gratis dus de noodzaak van whatsapp is ook een stuk minder dan toen het begon.
Er is een nieuwe banaangele Nokia nogwat (dat uitschuivende Matrix-model van rond de eeuwwisseling) die blijkbaar een dumbphone is met wat basis-apps. Laatste keer dat ik keek was Whatsapp in de maak ervoor... Lijkt mij ook nog wel een optie om een telefoon puur voor communicatie per stem/sms/whatsapp en een simpele browser te hebben. Goed voor de concentratie en tegen de smartphoneverslaving.
pricewatch: Nokia 8110 Zwart

Zat ik ook aan te denken, maar bleef maar niet uitkomen.
Blijf het vreemd vinden. Windows 10 Phone zag er zo veelbelovend uit. Cross platform ondersteuning voor apps. Continuum Dock om de telefoon als pc te gebruiken. En dan trekt Microsoft de stekker er ineens uit.
Was van een Iphone overgestapt naar een Nokia Lumia 1020 (geweldige telefoon) en daarna door het afhaken van Microsoft weer terug naar Iphone. Vind het nog steeds eeuwig zonde.
De user interface van Windows Mobile was veel slimmer en handiger dan die van iOS en Android. Veel meer gericht op het efficient beschikbaar maken van informatie. Ik bedoel iOS is met z'n iconenbrei met die knullige getalletjes in de rechter bovenhoek en de notificatieschermen eigenlijk helemaal niet zo handig.
Ja ik snap dat dus niet. Ik vond Windows juist uitermate onhandig in elkaar zitten en instellingen waren all over the place, verborgen op plekken waar je ze niet verwacht en wat belachelijke limitaties. Ook dat de telefoon, geheel in lijn met Microsoft’s manier van werken, zonder het te vragen ‘s nachts updates gaat downloaden en installeren en dan reboot waardoor je niet meer bereikbaar bent totdat je je pin weer invoert. :+ Allemaal van dat soort grappen. Vreselijk om mee te werken. Telefoon weggegeven aan m’n nichtje, maar dat was ook nog een mega ramp vanwege de GDPR-verificatie. Kon je geeneens een beveiligingscode op het toestel instellen tot je online-verificatie was geslaagd. 8)7 Wie verzint dat nou!?

Het werkte vloeiend (logisch, immers kon je er nauwelijks load opzetten want geen apps :P), maar verder vond ik het echt een zeer onhandig en redelijk lelijk OS - en haast onbruikbaar door ‘t gebrek aan apps. En zo zie je maar weer, smaken verschillen. Mijn ideale systeem was nog altijd HTC Sense (zoals ‘t vroeger was voordat ze allerlei nutteloze shit gingen toevoegen), maar iOS is een mooie second en komt daar redelijk dicht bij in de buurt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 april 2019 11:53]

Qua instellingen (dat is nu ook in Windows 10 voor de desktop een chaos) en updates heb je helemaal gelijk. Mijn punt is de informatie representatie (wat mij betreft het hoofddoel) op het homescherm, zoveel beter dan iOS en Android. Ik gebruik na een killer update (update "black" maakte bluetooth kapot) ook geen Windows phone meer als telefoon, maar het toestel gebruik ik nog als GPS voor wandelingen en daar werkt het weer zoveel lekkerder dan iOS. Offline Here maps die vanuit alle applicaties beschikbaar zijn.
Ik denk dat ik misschien in Windows gestapt ben toen het eigenlijk al te laat was (er was buiten WhatsApp eigenlijk niets te krijgen, zelfs een alternatieve browser kon je vergeten), dus misschien heb ik daardoor nooit kunnen ‘genieten’ van informatie in Live Tiles. Dat waren nu voornamelijk snelkoppelingen naar apps eigenlijk. En een weer widget. Wellicht dat ik me daarom moeilijk kan voorstellen dat het fijn werkte - simpelweg niet in actie gezien. :P En voor enkel snelkoppelingen was het niet denderend overzichtelijk zullen we maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 april 2019 12:53]

o naja beetje zoeken en er waren wel degelijk veel apps . natuurlijk android heeft meer apps ja , maar voor windows was er ook voor alles wel een app of een vervanging van een bepaalde app te vinden .ik heb eigenlijk zelden last gehad van de app gap. en als er echt nix is werkt de webbrowser prima hoor tegenwoordig kun je op een website app ook gewoon alles doen en ziet het er prima uit kun je dus prima mee werken . maar ik heb altijd het idee gehad dat mensen gewoon te lui zijn geweest om te zoeken want er was genoeg te krijgen .
Het ligt er denk ik aan wanneer het was. Ik vond de standaardbrowser niets, maar er was geen Chrome, Firefox, Opera of wat dan ook te krijgen. Zelfs de zoekterm "browser" leverde volgens mij niets op (althans, geen browsers).

In beginsel waren er natuurlijk veel meer apps op Windows, maar langzaam maar zeker trokken steeds meer ontwikkelaars zich terug. Ik ben vrij laat ingestapt en kon dus eigenlijk niets krijgen. Luiheid ook weinig van doen, als je iets zoekt in de Store en er is niets/geen resultaten dan kan je daar verder vrij weinig mee doen. :P Tenzij er een omweg was om zaken te zoeken, maar daar kan je niet van verwachten dat iedereen het weet.
Ik heb vanaf ongeveer dag 1 WP8, 8.1 en nu nog steeds W10M gebruikt en ik ben het zeker eens met je opmerking over Windows Update. Dat is echt ongelooflijk irritant, leuk dat ze de update doen als ik lig te slapen. Alles behalve leuk dat ik dan de SIM pin opnieuw moet invoeren. Een familielid staat hoog op de lijst voor een donor lever en ik kan het niet hebben dat ik niet 24/7 bereikbaar ben. Gelukkig weet je van tevoren dat het Patch Tuesday is en kan je de updates ook op een ander tijdstip laten plaatsvinden.

Live Tiles is redelijk app afhankelijk. Maar de standaard Outlook laat bijvoorbeeld onderwerp en afzender zien van mails die zijn binnengekomen. Here Maps heeft een functie waarmee je bepaalde routes die je vaak rijdt kan opslaan en dan zie je op de Live Tile verkeersinformatie voor de route die je normaal gesproken rond dat tijdstip zou rijden.
De Agenda app laat je aankomende afspraken zien op de Live Tile. En in het verleden voordat FB en anderen hun APIs veranderden, had je in de Personen Hub app een overzicht van social media updates en dat soort dingen meer.
De Weer app geeft de huidige temperatuur etc weer, afgewisseld met de voorspelling voor de komende 3 uur en 3 dagen en gebruikt GPS om die informatie aan te passen aan waar je bent.

Apps zoals MetroTube (de beste YouTube app ooit imho), MyTube en Netflix gebruikten de Live Tile om thumbnails te laten zien van nieuwe content die je volgt.

Live Sight in Here Maps was ook super handig. Doormiddel van de hoofdcamera, GPS en het kompas kreeg je een soort AR modus voor je navigatie te voet. Dat werkte ook echt best wel goed.


Als ik iets moet met de Android telefoon van mijn vriendin, dan verbaast het mij nog steeds hoe de interface van Android amper anders is dan wat ik tig jaar geleden met WM6.5 had. Alles is een simpel icoontje, je home screen heeft eigenlijk amper een informatie overzicht. Terwijl dat juist is wat ik zo fijn vind aan WP en W10M, je home screen is alsof je naar een overzicht van krantenkoppen kijkt en je tikt aan waar je meer van wil lezen. Driekwart van de informatie die ik op Live Tiles zie, zit bij android in een notificatielijst waar je alleen maar in kan scrollen en die al gauw onoverzichtelijk wordt.
De bulk van wat ik wil weten als ik mijn telefoon aanzet, zie ik gelijk op mijn home screen. Zonder er een app voor te hoeven openen of meer moeite te moeten doen dan het scherm te unlocken.

En dan heb ik het nog niet over de levensduur van de batterij. Mijn 640XL kan rustig een dag of twee zonder op te moeten laden en als ik bewust spaarzaam doe makkelijk een week. De oude Xperia XA van mijn vriendin kon amper een dag standby staan zonder leeg te raken.
Het spijt me, maar ik vind de settings op W10M zeer prettig: een beperkt aantal heldere categorieën. Op iOS en Android: "general". WTF zijn general settings? Of bijv. iOS: alleen via je settings menu WiFi echt uit moeten zetten...

Mijns inziens was W10M de balans tussen simplicity en advanced:
simplicity (lees: gebruiker mag weinig) <--------------------------------> advanced (alles kan, maar snap het maar eens*):
iOS <------------ Win/W10M -----------------> Android, Linux

* De mappenstructuur is typisch Linux - het is onoverzichtelijk, je ziet sowieso alles - is gewoon niet altijd handig (ik vind het heerlijk als ik het nodig heb, maar val me er niet continue mee lastig aub)
Ik snap de -1 niet goed, want ik ben het 100% eens. Ik heb geen Windows Phone gehad, maar m'n vader wel en die vroeg regelmatig om iets in te stellen, en dan kon ik mijn haar wel uittrekken omdat alles zo onhandig en onlogisch in mekaar zat.
Overigens: -1 = ongewenst, troll, belediging. Niet dat je het oneens bent met de mening.
Ik denk dat je weinig van dit o.s. hebt begrepen of simpelweg de kennis er niet van hebt.
Want er zit een hoop tussen wat ik niet herken.

[Reactie gewijzigd door Amadeus1966 op 5 april 2019 12:28]

Ik deel een ervaring, jij zegt dat het niet klopt en kan blijkbaar niet eens benoemen wát er niet aan zou kloppen, terwijl een andere tweaker juist beaamt wat ik zeg. Dat schiet niet op...
Denk dat er genoeg over geschreven is toch?
Ik heb diverse lumia's versleten, zowel met wp8, wp8. 1 en 10, maar jij de ervaring dus zou zeggen leg het maar uit want met mijn jarenlange ervaring begrijp ik het schijnbaar nog steeds niet.
Prima, mijn ervaring is hier terug te vinden:
WhatsappHack in 'nieuws: Facebook stopt eind april met ondersteuning van apps... :+
Als je specifiek vragen hebt of iets kan aanwijzen dat niet zou kloppen in mijn ervaring (of wat ik misschien fout heb gezien/begrepen aan het OS) dan hoor ik het graag en zal ik het eventueel verder toelichten, anders hou ik het verder voor gezien daar we in cirkeltjes gaan. :)
Helemaal mee eens: ook het action/notification centre is veel compacter, maar geeft toch enorm veel informatie in een oogopslag (vgl. iOS met de enorme boxen).
Toevoeging: Android apps plaatsen allemaal een icoon bovenin: ook lekkere chaos!
Zelf heb ik nog Windows Mobile 6-6.1 en dan Windows Phone 7.5-8-8.1 gebruikt. Het besturings systeem zat erg goed in elkaar. Op toestellen met lage specs draaide Windows erg goed tov Android.

Het nadeel was de store, amper apps. Je moest je telkens verhelpen doormiddel van de webbrowser.
Het nadeel was de store, amper apps. Je moest je telkens verhelpen doormiddel van de webbrowser.
Wetende dat webapps de toekomst kunnen worden, was het OS dus zijn tijd te ver vooruit? ;)
Ook toen de apps nog wel "ondersteund" werden werkten ze al voor geen meter. Extreem traag, log, constante crashes, minieme integratie met het besturingssysteem... De enige uitzondering hierop was Whatsapp.
Dit is mijn ervaring met Android. Ik had een HTC in 2015/16 en 2016-18 (Huawei P8 lite) van werk, naast mijn eigen L930... Android: elke maand een reset nodig, crashte wekelijks (toestellen waren nieuw). En soepel: omg, apps starten in no-time op. Wat mij betreft was W10M altijd een genoegen. Behalve inderdaad dat sommige apps wat weinig features hadden :(
Dat is ook mijn ervaring met algemene apps op Android vs Windows. Echter de Facebook-apps op Windows waren echt erbarmelijk qua snelheid en stabiliteit.
Echter de Facebook-apps op Windows waren echt erbarmelijk qua snelheid en stabiliteit.
Dat ligt toch niet aan het OS, maar aan de Facebook app developers.
Helemaal mee eens, het app-platform van facebook is dramatisch slecht, zeker gezien het feit dat andere apps op Windows als een zonnetje draaien.
Die boeien me weinig, WA wordt dan nog mogelijk een probleem als ze die stopzetten. Foto opslag is zoveel beter op WP dan ik nog steeds geen reden zie over te stappen.
Anoniem: 956449
5 april 2019 11:24
Voor alle informatie over Windows 10 mobile en Windows Phone 8.1 is onderstaande website een informatieve bron.

http://allaboutwindowsphone.com/
Chill waar koop ik een windows 10 mobile telefoon?
De facebook app werkte zoiezo al niet meer. crashte contstant. Ben ook al overgestapt naar iphone. Wel jammer want vind windowsphone wel beter
Inderdaad ik mis mijn informatieve tegeltjes, iphone heeft ze niet en ik ben niet van de android.
I have a dream!

Dat dit een krantenkop wordt:

"De wereld stopt eind april met het ondersteunen van Facebook"
Windows 10 Mobile R.I.P.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee