×

Laat je stem gelden!

Dit jaar organiseren we voor de elfde keer de Tweakers Awards! Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Je maakt bovendien kans op een Philips Hue Starter Pack, JBL Charge 3, Call of Duty: WWII of twee vrijkaarten voor de uitreiking op donderdag 1 februari!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HP stopt met Elite x3 wegens uitblijven steun Windows 10 Mobile

HP stopt volgend jaar met zijn zakelijke Elite x3-smartphone met Windows 10 Mobile. Microsoft zou het mobiele besturingssysteem niet verder ontwikkelen. De Elite x3 is een van de laatste high-end smartphones van derde partijen met het OS.

Volgens de fabrikant heeft het niet veel zin door te gaan met het product en bijbehorende accessoires zonder de drijvende kracht van Microsoft. Aanvankelijk zou de x3-lijn uit diverse producten bestaan, maar de verkoop en ondersteuning stoppen in 2019. Dat maakt Nick Lazaridis, topman van HP EMEA aan The Register bekend.

De Elite x3 is een zakelijke smartphone met Windows 10 Mobile die na het afsluiten van een abonnement x86-programma's kan draaien. HP streamt die programma's. De smartphone kan dankzij Continuum in combinatie met een toetsenbord, muis en extern scherm werken en zo een zakelijke desktopomgeving creëren.

De processor is de Snapdragon 820, waarmee het toestel vorig jaar een van de weinige high-end smartphones met Microsofts mobiele OS was. HP bracht diverse accessoires uit voor de smartphone, zoals de Desk Dock: een docking station dat eruitziet als een laptop.

Microsoft weerspreekt tegenover The Register dat het geen tijd en moeite meer in zijn mobiele OS steekt: "We blijven Windows 10 Mobile ontwikkelen en Lumia-telefoons ondersteunen, evenals apparaten van onze partners."

Begin 2016 publiceerde Tweakers een preview van de HP Elite x3. Begin dit jaar gaf het bedrijf een blik op de opvolger, die er dus niet lijkt te komen.

Door

Nieuwscordinator

306 Linkedin Google+

Reacties (306)

Wijzig sortering
Verbaast me niks dat HP uit het win10mob bootje stapt.
MS lijkt steeds maar in dubio te zijn over hoe windows te implementeren in mobiel.
Eerst was er het arm windows phone 7/8 fiasco dat veels te laat op de markt kwam. Daarna leek ms te wachten op intel voor concurrerende mobiele x86 soc's maar intel liet het uiteindelijk afweten. MS schakelde daarna over naar win10 mobile met een unified win10 kernel. Nu lijkt de volgende stap windows andromeda te worden waarbij het os modulair wordt. Doet me een beetje denken aan linux met haar packages?

https://www.windowscentral.com/windows-core-os

MS blijft maar experimenteren met mobiel en dit wordt zo alweer de derde reboot, 4e als je de originele windows mobile erbij neemt.
De vraag is hebben het publiek en de hw partners nog wel vertrouwen in ms? Ik zie niets liever dan 3 sterke partijen in de mobiele markt maar zoals ms haar mobiele productlijnen behandelt geeft niet veel vertrouwen.
Je haalt imho een aantal dingen door elkaar. Laten we voorop stellen dat het commercieel inderdaad een fiasco is gebleken, maar dat ligt absoluut niet aan het OS of de ontwikkelstappen die het heeft ondergaan. Windows Mobile (het origineel), gebaseerd op Windows CE, had natuurlijk een draak van een interface. Gericht op het gebruik met een stylus, zoals destijds gebruikelijk was, en niet echt voor touch. Er was dus een nieuwe interface nodig. Windows Phone 7 had die nieuwe "metro" interface, terwijl het onder water draaide het nog steeds een evolutie van Windows CE was. Als framework werd Silverlight gebruikt om dit soort apps te maken.

Ook WP8 is hierop een voortborduursel van, en introduceerde met 8.1 de nieuwe WinRT runtime die ook op Windows 8 te vinden was. Een eerste stap naar daadwerkelijk universele apps. Met Windows 10 werd alles uiteindelijk rechtgetrokken en had je daadwerkelijk 1 OS voor alle apparaten (desktop, tablet, xbox, mobiel). Helaas nog wel op zo'n manier dat je aparte builds moet maken voor de verschillende versies, wat niet heel praktisch werkt als je n OS wilt hebben voor 100 verschillende form factors. Dat is het probleem dat weer wordt getackled met Andromeda (Windows Core).

Technisch gezien is deze hele evolutie gewoon logisch. Niet allemaal zaken die bedacht zijn en weer zijn laten vallen zoals jij suggereert, maar gewoon een iteratief traject dat je uiteindelijk brengt tot waar je wilt zijn. Het OS is voor mobiel gewoonweg fantastisch. Het performt uitstekend, ook op verouderde of low spec hardware, en de interrface werkt prima. Dat is iets waar veruit het merendeel van de mensen die eens met Windows 10 Mobile hebben gewerkt het over eens zijn. Echter, er zijn natuurlijk hier en daar wat keuzes gemaakt die op z'n zachtst uitgedrukt wat onhandig zijn geweest. Veel telefoons die geen upgrade kregen naar het volgende OS, het niet goed marketen van het platform en het niet aantrekken van developers. En de boel dan tot slot stilletjes af laten sterven, terwijl je nog even een laatste batch van nieuwe telefoons op de markt gooit. 3rd party support was al ver te zoeken en is nu bij wijze van spreken nog maar op 1 hand te tellen. Het hele mobile verhaal is wat MS betreft denk ik al lang en breed afgedaan, ookal zullen ze dat zelf niet snel roepen. Maar het feit dat hun eigen software tegenwoordig veelal sneller op Android en iOS wordt uitgerold dan op W10M zelf spreekt natuurlijk boekdelen.
MS blijft maar experimenteren met mobiel en dit wordt zo alweer de derde reboot
Maar dit wordt helemaal geen reboot. MS heeft een visie van hun OS op alle devices. Hoewel ze de strijd op de consumenten-mobieletelefoon-markt (3x woordwaarde) hebben verloren, wil dat helemaal niet zeggen dat een "mobiele" versie, in de ruimste betekenis van het woord, geen sense meer maakt. Ik ga niet beweren dat ze nooit meer een mobiele telefoon zullen uitbrengen overigens, wellicht gaan ze nog iets proberen in het zakelijke segment, maar Windows als OS voor mobiele telefonie voor consumenten ligt denk ik niet in het verschiet en dat is ook totaal niet waar Andromeda voor bedoeld is. We hebben het over Internet of Things. Windows op je koelkast en wasmachine, dat soort zaken. Niet een Windows zoals je gewend bent, maar het gaat dan ook over de onderliggende kernel en alle componenten. Zoals ik in de tweede alinea al noemde; 100 verschillende form factors, waarvoor je een OS wilt hebben waarbij je de benodigde componenten gewoon makkelijk bij elkaar kunt sprokkelen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 oktober 2017 01:27]

Technologisch is het idd steeds een logische evolutie. Marketingswijs: reboot. Hoe moet je anders steeds aan het publiek uitleggen dat ondanks beloftes je 1.5 jaar oude hw geen nieuwe updates meer gaat krijgen naar nieuwere versies? Van wp7 naar wp8 naar w10m naar Andromeda. Het patroon is steeds hetzelfde.

Begrijp me niet verkeerd, w10m is ongetwijfeld een capabel os maar hoe ms de ontwikkeling en pr van het platform afhandelt is echt miserabel. Van de afhandeling van de overname van Nokia tot aan het gebrek aan communicatie over de toekomst van w10m, hun promotie van w10m is praktisch nihil. Het geeft hw partners en geintereseerden (waaronder ikzelf) niet echt vertrouwen in de toekomst van windows mobile en bijbehorend iot platform. Andromeda klinkt veelbelovend maar alle hype komt meer van fans dan ms zelf. Bizarre situatie als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 7 oktober 2017 01:53]

w10m naar Andromeda
Andromeda is helemaal geen telefoon-specifiek OS. Waarom je het steeds in deze context plaatst is me een raadsel. Mobile staat ook compleet los van IoT.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 oktober 2017 01:57]

Andromeda gaat ongetwijfeld geintegreerd worden in de ontwikkeling en distributie van win10m aangezien het een overkoepelend project is.
Natuurlijk, maar mobile is absoluut niet de key feature. Als MS mobile levend had willen houden dan hadden ze dat wel anders aangepakt. Het is wel duidelijk dat ze daar zelf ook geen brood in zien. Andromeda zien als de volgende installment van mobile is wat mij betreft een misvatting. Mobile is gewoon iets wat er ook mee kan. Met de nadruk op "kan".

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 oktober 2017 02:03]

Mee eens. Iot krijgt dan ook de nadruk waar mobiel dan ook onder valt. Toch jammer mi en een gemiste kans van ms.
Het zal allemaal best. Voor mij betekende dit hele circus gewoon dat ik niet met mijn telefoon kon doen wat ik wilde.

Apps die ik gebruik voor werk, zoals voor de creditcard expenses, agenda, werkte amper. Geen internetbankieren, amper andere apps. Tel daarbij op willekeurige reboots en crashes. Twee brakke Windows telefoons later heb ik de boel aan mijn werkgever teruggegeven en een android telefoon gekocht. Heel leuk dat systeembeheer het fijn spul vindt om mee te werken. Ik vond het ruk.

[Reactie gewijzigd door Spanky79 op 7 oktober 2017 19:29]

Ik heb de afgelopen 2 weken weer een lumia moeten gebruiken ivm reparatie toestel. Wat een drama. Ik heb hem voordat ik hem in gebruik nam nog een factory reset gegeven + alle updates, maar het was echt een drama.
Dagelijks reboots, crashende apps, crashend instellingenmenu en gewoon ronduit traag.

Ik heb tijden een lumia 925 met veel plezier gebruikt, voordat WM10 erop kwam. Echt 1 van de betere telefoon ervaringen die ik heb gehad.
Maar hoe Microsoft dit OS zo hard heeft kunnen laten vallen, echt ongelofelijk.

Overigens heb ik hier ook nog een surface RT liggen.. Mooie boekenlegger. Ik mijd voorlopig wel even de experimentjes die uit de microsoft hoek komen.
Zelf heb ik nog steeds de Lumia 950, werkt als een zonnetje net als de voorganger 925 veel plezier aan. Natuurlijk zijn er wel eens bugs etc met de software die lastig zijn maar voor wat ik ermee doe functioneert hij prima. Eigenlijk nog nooit eerde zo`n prettige telefoon gehad en zeker niet voor zo`n prijs.

De Surface RT heb ik ook nog liggen, helaas is de batterij stuk en laadt hij nu niet meer op. `t zullen toch wel experimentjes blijven maar je moet ook expiremteren om vooruit te komen denk je niet? en als je een Lumia of Surface RT koopt werkt hij wel goed toch? dan kun je niet of nauwelijks ervan uitgaan dat het later slecht ermee af zou lopen anders had je hem ook niet gekocht lijkt me.
Zo, HP die uiteindelijk W10M gaat begraven met zulke onozele uitspraken?

Microsoft is niet gestopt met de ontwikkeling van Windows 10 Mobile. De ontwikkeling van Mobile, valt namelijk onder Client&Server. Dat is nu samen 1 divisie. Net als dat in het verleden Client & Server aparte divisies waren.

Het is dus nauwelijks nog extra werk om een aparte mobile build te maken. Er komen ook nog steeds elke keer nieuwe mobile builds uit. Dat zal ook niet ophouden. Of de Windows smartphones nou sterven of niet, de support voor Mobile, of eigenlijk, ARM, is voor Microsoft enorm belangrijk. Die gaan ze niet opgeven. Al is het maar om ze in de zakelijke markt een stevigere voet achter de deur hebben.

"U wilt uw hele omgeving naar Windows, wij bieden ook smartphones, tablets en koffiezetapparaten, allemaal binnen hetzelfde ecosysteem"

Fakenews? Goed bezig HP, maak publiekelijk 1 van je partners zwart.
HP die ook *eindelijk* het licht ziet en Microsoft volledig terecht terzijde schuift ja. Kom op. Banken willen niet meer ontwikkelen, ontwikkelaars zelf willen niet ontwikkelen, Microsoft zwijgt in lle talen over de toekomst van WM, waarom zou in hemelsnaam een bedrijf als HP dan nog aan zo'n dood paard blijven sjorren? Die hebben wel lets beters te doen dan zo'n minuscule niche-markt bedienen tegen beter weten in..

Het enige dat voor Microsoft belangrijk is, is geld verdienen. En dat doen ze niet door kunstmatige beademing toe te passen op een kasplantje dat W10M heet. In de zakelijke markt zijn de enige gebruikers diegenen die Microsoft Partner zijn of die telefoontjes gratis hebben gekregen.

Fake news? I think not.
MS zwijgt niet over de toekomst van WM.

MS heeft zelfs een statement gemaakt hierover:
Microsoft weerspreekt tegenover The Register dat het geen tijd en moeite meer in zijn mobiele OS steekt: "We blijven Windows 10 Mobile ontwikkelen en Lumia-telefoons ondersteunen, evenals apparaten van onze partners."
Microsoft heeft duidelijk aangegeven wat de toekomst van W10M is, dezelfde als die van W10! Ze hebben open en bloot aangegeven dat de Mobile divisie samengevoegd is met de Client&Server. De ontwikkeling van W10M wordt nu door exact hetzelfde team gedaan dat de rest van Windows verzorgt.

Natuurlijk wilt MS geld verdienen, daarom investeren ze ook in W10M. Weet je hoe enorm veel omzet het MS zal kosten als ze geen totaalproducten meer kunnen leveren? Desktops en servers is niet de volldige markt. Genoeg partijen willen gewoon alles goed geregeld hebben via 1 partij en niet van die houtje-touwtje oplossingen iphone smartphones, samsung tablets, windows desktops en linux servers in 1 netwerk.

De extra ontwikkeling voor W10M kost sinds het samenvoegen MS nog maar amper extra geld en tijd, de investering is vrij klein om deze up to date houden.
Het probleem met Microsoft is dat het in het verleden lang stil is geweest of dat er verschillende geluiden uit de verschillende lagen kwamen die zich met de verschillende mobiele versies bezig hielden.

En nu is er weer een geluid bij gekomen. Windows 10 op alle devices! Dat idee is alleen maar ontstaan omdat de vorige versies allemaal zijn gefaalt en de hardware ondertussen snel genoeg is om op een acceptabele snelheid te emuleren.

Dat staat nog los van het feit dat ik me terdege afvraag hoeveel mensen daadwerkelijk zitten te wachten op een W10 omgeving op hun phone. Dat was het idee achter Windows Mobile ook -- vergelijkbaar met Windows 8 op je pc. Nou ja, we weten allemaal hoe dat afliep.

UWPs moeten het nieuwe wonder worden. Kun je spulletjes op je emulatie laag op je goedkopen ARM processor draaien zodat het net je PC is. Echt -- is dat wat de gebruikers willen? Ik ken maar weinig ontwikkelaars die er heil in zien. Het is interessante techniek, uiteraard, maar nuttig? Ik betwijfel het.

De meeste gebruikers willen ermee kunnen bellen, WhatsAppen en in hun agenda kijken. Het is echt geen rocketscience wat zo'n apparaat moet kunnen.
Een "One Windows to rule them all", het idee van Windows 10. Stamt uit de jaren 90. Ik herinner me nog oude Gates interviews (eind jaren 90, misschien rond 2000) waarin hij al spreekt over een droom van 1 OS, 1 APP, 1 omgeving, voor al je apparaten.

Hardwarematig was dit heel lang niet mogelijk, omdat NT bizar hoge minimum eisen heeft voor een kernel. Waardoor CE heel lang in leven is gebleven.

Windows Mobile is gebruikt om die CE ontwikkeling stop te zetten. En de 2 kernels samen te brengen onder 1, NT.

Niet alleen Mobile heeft hier profeit van gehad. heel de NT kernel, embedded... alles. Dit project was wat groter dan alleen "Windows naar de smartphones brengen". Dit project was eigenlijk de laatste stap in het klaarzetten van het "One Windows to rule them all".

Je ziet het ook wel terug in de ontwikkeling. MS is eerst heel hard bezig gezet met de boel klaar zetten. Vista en 7 die de eerste stappen hebben gezet in het loshalen van Windows en de hardware. Windows 8 die de hardware echt loshield en Windows 10 waarbij alles virtueel is en de hardware echt niets meer uitmaakt.

[Reactie gewijzigd door batjes op 6 oktober 2017 16:33]

One Windows to rule them all,
Precies en toen kwamen er 9 bedrijven waaronder HP die het in lava gooiden en het was over... :+
Ik kan me helemaal vinden in je verhaal. Ik lees met verwondering iedere keer over UWP en Continuum en hoe mensen dit als een soort Star Trek achtige super technologie zien.

Niemand interesseerd zich in UWP. Als voorbeeld, ik gebruik Evernote. Ik gebruik dat op de Windows desktop, mijn iPad, mijn werk laptop, mijn iPhone en onderweg op iedere computer die ik tegenkom. Allemaal andere runtimes. Who gives a fuck? Ik wil bij mijn applicatie kunnen en bij mijn data.

Wat een voordeel KAN zijn van UWP is makkelijker ontwikkelen en consistentie in de design language over devices heen. Maar welke devices? Er is geen mobile offering meer, dat schip is vertrokken. De meeste mensen hebben hooguit dus een PC. En schrik niet hoeveel van de jeugd zelfs dat niet hebben, nauwelijks gebruiken, of een Mac hebben.

En naast welke devices...welke developers? Ook die zijn vertrokken. Niemand bouwt W10 apps (behalve de echt grote jongens zoals Netflix) en gebruikers besteden steeds minder tijd op de desktop.

Continuum is gebaseerd op de fantasie dat de hele wereld wel eventjes docks neerzet zodat je met je telefoon (welke aan het uitsterven is) zomaar je desktop kunt bedienen. Aangezien dat niet gaat gebeuren (die docks) sleep je allerlei extra troep mee. Maar goed, ook dat is een theorie, want niemand heeft een Windows Phone.

Weet je wat wel goed werkt? Een laptop. Groot scherm, toetsenbord, weegt 1kg.
Verwijderd ivm cross post

[Reactie gewijzigd door shufflez op 7 oktober 2017 01:07]

Microsoft kan wel meer vertellen ... de markt beslist toch cht anders. Ze kunnen hun productbenamingen niet eens consequent houden als het langer duurt dan 2,5 jaar (Surface was toch een bureau/tafelcomputer? En nu ineens een tablet? En zo zijn er nog legio voorbeelden).

Ze zouden ook stoppen met Windows XP. En dat hebben ze ook gedaan. Behalve toen Wannacry uit kwam, toen waren er opeens tch nog Windows XP patches. En zo zijn er nogal wat voorbeelden van "oeps, ja maar z meenden we het niet..." en dat soort visieloze gerommel in de marge. Ze weten niet eens of ze nou een startknop, tiles, of een halfbakken versie van beiden moeten hanteren tussen de laatste 3 OS'en in.

En totaaloplossing? Hoezo totaaloplossing? We hebben UWP wat niet echt lekker werkt, Xamarin, en nog een berg soortgelijke meuk wat praktisch niet werkt - ze hebben wel/niet Nokia gekocht en verkocht... heck, als ik een Windows Phone heb kan ik die nog steeds niet gebruiken met Windows samen om te bellen! (En dan doel ik op iets basaals zoals Apple dat bijv. heeft met Handoff, of bellen via m'n Macbook en iPad met m'n telefoon als communicatiemiddel). Zelfs dt is er al niet... dus hoezo, totaaloplossing? Ik kan in Mac Mail gewoon out of the box Exchange mailboxen benaderen, dat lukt Microsoft al niet zonder Outlook te kopen! (Disclaimer: tenzij Windows Mail vanaf Windows 10 dat nu wel kan, maar dat is zo'n halfgare applicatie dat niemand die zou moeten willen gebruiken).

MDM zal vast wel op orde zijn, Microsoft kennende. Dat geloof ik best. Maar daarmee heb je nog steeds geen totaaloplossing als er vervolgens geen app te krijgen is om te managen op je toestel..

En toegegeven. Ik ben best gecharmeerd van de serveromgeving van MS. Dat werkt prima, heck, ik heb zelfs m'n MCSA gehaald omdat ik het een prima systeem vind. Maar de keuzes van MS? Nee, ik kan er met m'n verstand niet bij hoe die tot stand gekomen zijn.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 6 oktober 2017 15:08]

Microsoft en productbenamingen is altijd al hopeloos geweest. Het is de laatste jaren juist een beetje duidelijker geworden.

Word 2.0 opvolger "Word 6.0 for Windows" of de "Microsoft Windows Server Base Operating Systems Management Pack for Microsoft Operations Manager 2005"

Surface is op de tablet geplakt omdat ze de naam daar beter vonden passen. Zo heel bekend was die naam niet voor ze het zijn gaan hergebruiken. Zelfs op Tweakers wisten genoeg niets over de oude Surfaces en vraag een gemiddeld persoon maar eens wat over de Pixelsense, zo bekend die naam nu is, was de Surface dat vroeger.
Ze zouden ook stoppen met Windows XP. En dat hebben ze ook gedaan. Behalve toen Wannacry uit kwam, toen waren er opeens tch nog Windows XP patches. En zo zijn er nogal wat voorbeelden van "oeps, ja maar z meenden we het niet..." en dat soort visieloze gerommel in de marge. Ze weten niet eens of ze nou een startknop, tiles, of een halfbakken versie van beiden moeten hanteren tussen de laatste 3 OS'en in.
Er worden dan ook nog gewoon security patches voor XP gemaakt. Wannacry was een uitzondering waarbij het risico voor mensen gewoon te groot was, waarbij ze zo'n private patch, public hebben gemaakt. Mede betaald en mogelijk gemaakt door o.a. onze eigen overheid.

Ik snap niet helemaal waarom dit als negatief punt aangehaald wordt? De patch was er toch al, de kosten waren ook al gemaakt. Ik ben juist blij dat MS dit soort uitzonderingen maakt i.p.v. "Ja maar regels zijn regels!". Als regels regels waren en MS precies zou doen wat ze initieel claimen, zou Windows 7 al niet meer gesupported zijn, zou XP al vele jaren eerder een pijnlijke dood tegemoet gekomen zijn. Het is juist een sterk punt dat MS wat flexibeler is met hun toekomst.
En totaaloplossing? Hoezo totaaloplossing? We hebben UWP wat niet echt lekker werkt, Xamarin, en nog een berg soortgelijke meuk wat praktisch niet werkt - ze hebben wel/niet Nokia gekocht en verkocht... heck, als ik een Windows Phone heb kan ik die nog steeds niet gebruiken met Windows samen om te bellen! (En dan doel ik op iets basaals zoals Apple dat bijv. heeft met Handoff, of bellen via m'n Macbook en iPad met m'n telefoon als communicatiemiddel). Zelfs dt is er al niet... dus hoezo, totaaloplossing? Ik kan in Mac Mail gewoon out of the box Exchange mailboxen benaderen, dat lukt Microsoft al niet zonder Outlook te kopen! (Disclaimer: tenzij Windows Mail vanaf Windows 10 dat nu wel kan, maar dat is zo'n halfgare applicatie dat niemand die zou moeten willen gebruiken).
Jij bekijkt het vanuit een consumenten perspectief. Waarbij elk platform en OS ondersteund moet worden.

Binnen een bedrijf is dat echt bijzaak. Zolang alle hardware die ze gebruiken door een Windows aangestuurd wordt en door een Windows beheerd kan worden. Waarbij je 1 app hoeft te schrijven om dat over al je hardware te kunnen gebruiken. Lekker boeiend wat er te supporten valt buiten Windows.

MS is overigens al een tijdje bezig om 1 voor 1 die gesyncte features tussen Windows 10 desktop en mobile uit te brengen. Ontwikkeling kost tijd, alsof de eerste iPhones of Androids dat allemaal wel konden.

MS heeft wat dat betreft best een achterstand op mobiel vlak. WP8 was de eerste echte stap in de richting en W10 is eigenlijk gewoon een totaal nieuw platform. MS heeft (naar mijn idee) iets te veel moeite gedaan om mensen "familiar" te maken met het concept van -destijds- hun toekomts visie.

Tizen is ook al vele jaren bezig de achterstand weg te werken.

Ik kan ook gewoon exchange mailboxen benaderen via de Windows Mail app.
Maar de keuzes van MS? Nee, ik kan er met m'n verstand niet bij hoe die tot stand gekomen zijn.
Elk bedrijf maakt vreemde keuzes, is MS niet immuun voor, de meeste keuzes die ze maken doen ze wel met een reden. Marketingstechnisch voor het hernoemen van sommige producten, of productietechnisch "idee te vroeg voordat de hardware zo ver is", of omdat het niet aanslaat, geld kost en verder nergens anders bij MS kan aansluiten of een ondersteunende rol kan vervullen...
Eens met de strekking van je eerdere comment, deze is wat ver gezocht.

En vd eerste commercieel verkrijgbare Surface producten dat die naam droeg was geen Microsoft hardware, maar een Samsung SUR40. Microsoft duidt er (lees: met Surface-naam) alleen maar een product-categorie mee aan. Wat is er mis met het voeren van merknaam? Een Opel Astra bestaat er ook in vele smaken.

Het blijven ondersteunen van XP is bittere noodzaak en ipv negatief uitleggen kan je het ook omdraaien. Er zijn voldoende andere OS bouwers (Android iemand...) die versie op versie op versie volgen, waarbij grootste installed base achter blijft in updates & patches.

"Xamarin ... en soortgelijke meuk"; Xamarin heeft niet/nauwelijks iets met Microsoft te maken (sinds grondlegging in 1999) en integratie in (veelal gratis!) Visual Studio lijkt me ook vooral positief. Siemens, Pinterest en Slack zullen toch best enig idee hebben waarin ze ontwikkelen.

Microsoft heeft een deel van de mobiele divisie van Nokia gekocht, verder niets. Networking, infra, en veel daarbij horend IP is in andere BV gebleven. Weinig wel/niet aan toch?

Jij vindt Mac Mail superieur vs Windows Mail (die idd ook Exchange doet), maar daar zijn meningen over verdeeld natuurlijk. En heeft weinig te maken met het OS. Is compleet andere divisie binnen MSFT.

Nogmaals, ik begrijp deels de achtergrond van je rant, maar laten we wel huisje bij het schuurtje houden. Windows, Mobile, Office, Azure, Hardware en vast nog veel meer zijn (mede met dank aan EU) losse entiteiten binnen de enorme organisatie die Microsoft heet.
Jij kan ook zoveel vertellen ;)
Windows 10 Mobile is inderdaad einde. Lees je in waar Microsoft naar toe wil. Andromeda in UI en schaalbaarheid. Inderdaad de zoveelste reset. Zucht. Inderdaad. Maar als dat per saldo een beter of disruptive product geeft zoals de Surface is gebleken, misschien wel for the better (kan zo het goede NL woord niet vinden)

Voor de massa consumenten op mobieltjes stuurt Microsoft je naar de Android (en iOS) en zorgt dat ze daar geld verdelen.

We hebben allemaal onze mening/ervaring, maar maak er (niet weer) je zoveelste rant van.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 6 oktober 2017 15:37]

De Surface een disruptive product :). Op basis van wat is de Surface een disruptive product..? Het is geen commercieel succes en ik zie ook niet welke product categorie door dit "disruptief product" bedreigd is.
https://www.theregister.co.uk/2017/10/04/surface/
MDM zal vast wel op orde zijn, Microsoft kennende. Dat geloof ik best.


.... Nou, geloof dat maar niet..
Op de zaak volledig over aan het stappen op de laatste MS tech en het eerste wat is moetente komen vervallen is MDM voor Lumia (W10 n.b.) omdat MS dat NIET ondersteund itt apps en mobile management voor de MS cloud services voor IOS en Android devices....
Ze weten niet eens of ze nou een startknop, tiles, of een halfbakken versie van beiden moeten hanteren tussen de laatste 3 OS'en in.
hehe, dat roep ik ook al tijden, sinds Windows 8 is het nogal een schizofrene mix van oud en nieuw :')
Dan beter een kinderlijke UI met enkele keuzes toch ;(
Het is een overgang en die UI kan je niet in n keer overgooien. Dus eigenlijk heel logisch. Je ziet gelukkig dan ook dat de UI steeds consistenter wordt.
En ja, W8 was eventjes niet handig voor de leken. Degene die dat verzonnen had, werkt dan ook niet meer bij Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 6 oktober 2017 15:44]

Opzich niks mis met de nieuwe menu's, maar verwerk daar dan ook dezelfde mogelijkheden in die in het oude ook zitten en flikker het oude weg.

Ik heb op m'n werk pc, op m'n werk laptop en op mijn prive pc inmiddels Windows 10 Pro draaien en het werkt fantastisch. Maar die mix van oude en nieuwe menu's waarbij de nieuwe menu's nog een heleboel functies missen die je op de oude manier nog wel kunt gebruiken voelt nogal beta aan.

En dat al sinds W8.
Fantastisch, "maar het voelt nogal beta aan". Als dat geen fanmail is... Dat is al sinds Windows 7. Ik heb Microsoft dan ook de rug grotendeels toegekeerd na Windows 7: ik ben geen betatester. En ik bevestig: met Windows 10 is het niet opgelost.
Uit nieuwschierigheid, wat mis je in de windows10 menu’s?
Nee, het ging om de windows 8 tilesmenu
Outlookprofielen maken bijvoorbeeld ... printerbeheer... ADD/Remove Programs, noem alles maar op.
De woorden komen niet overeen met de daden.
Jawel, updates en kleine verbeteringen worden nog gewoon gedaan zoals Microsoft zegt.
Maar gezien de volgende reset zijn dat geen hele grootte.
Haha. Je bent een van de weinige gelovigen, nu zelfs Microsoft ermee gestopt is. Ik vind het doodzonde. Heb de Lumia 710, 920, 1320 en nu de 950 als dagelijkse telefoon. Ben helemaal gek op het OS, en vind het zonde dat het stopt.

Microsoft heeft inderdaad aangegeven de Lumias te blijven ondersteunen. Maar wanneer is de laatste nieuwe Lumia aangekondigd? En heb je scherp hoe het marktaandeel extreem hard achteruit holt?

Er bleven ook een paar mensen heilig in Symbian geloven terwijl dat toch ook echt niets meer voorstelt...
Altijd mooi, zoveel emotie in de reacties hier. Het lijkt altijd wel of mensen boos en erg gefrustreerd zijn. Zie je heel veel als het om MS WM gaat terwijl blijkbaar niemand WM gebruikt, en toch wordt iedereen er altijd zo mooi emotioneel van. Ze gebruiken geen MS WM producten maar toch zijn ze blijkbaar door MS geschaad op een of andere manier. :)

In ieder geval wat ik wilde zeggen, een bedrijf dat geen geld wil verdienen moet nog opgericht worden.
Daarbij een bedrijf wat geld wil verdienen gaat natuurlijk geen geld in iets stoppen wat geen kans van slagen heeft of waar ze geen lange termijn visie mee hebben.
Ik denk dat @batjes wel in de goede richting zit. MS werkt rustig verder aan een uniform systeem voor alle soorten van digitale apparatuur.

Zoals MS in jaren '00 te veel misbruik heeft gemaakt van haar positie zal dit ook nog gebeuren (is al aan het gebeuren volgens berichtgeving) door Google. 'Wat' weten we nog niet maar ooit gaan ze zich te zeker in hun positie voelen, zoals zoveel grote bedrijven in de geschiedenis en een grove fout maken. Dan is er een softwarebedrijf dat iets op de plank heeft wat goed door is ontwikkeld en goed alternatief vormt.

Persoonlijk gebruik ik WM met veel plezier en is het gebrek aan apps het enige (soms) frustratiepunt. Het voelt allemaal zeer natuurlijk en loopt heerlijk soepel, ook op meer dan 2 jaar oude hardware en ook op goedkope toestellen. Dus in basis is het helemaal geen slecht OS en ik hoop dat ze het door ontwikkelen ook al mochten er de komende 10 jaar geen telefoons meer voor op de markt komen.

Addendum.

Persoonlijk zit ik nog te wachten op een Windows-tv achtige omgeving omdat dat AndroidTV op mijn (toch redelijk prijzige) Sony mij continu frustreert met allerlei wijzigingen en troep op de home screen welke ik er niet af mag halen, of welke gewoon de volgende dag terug geplaatst zijn terwijl ik de app helemaal naar achteren geschoven had buiten zichtbereik.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 6 oktober 2017 15:58]

Ik vind het altijd weer grappig hoeveel frustraties gespetterd wordt. Het is ongelooflijk hoeveel gemopperd wordt over historie terwijl andere systemen meer van links naar rechts aan het springen geweest is dan Microsoft mobiel.
Grappig vind ik de manier hoe de grote jongens beoordeeld worden door consumenten, die blijkbaar alle wijsheden in pacht hebben.
Ik heb jaren lang probleemloos gewerkt met Windows 8 en 10 en ik word echt niet gelukkiger met een ander systeem ondanks AppGapp.
Ik lees vol verbazing hoe een telefoontje van duizend euro aangeprijst wordt als vernieuwend en uniek terwijl ze niet echt duidelijk voorbij streven aan de inmiddels 2 jaar oudere toestellen wat Microsoft op de markt gezet heeft. Het is helemaal belachelijk wat voor prijzen voor deze kwetsbare "vlaggen/baggerschepen" gevraagd wordt.
Ik ben overtuigd dat als ik nu een nieuw Windows Mobile toestelletje koop, dat deze langer ondersteunt gaat worden dan verschillende andere "vlaggenschepen" gezien de ervaring.
Ik heb hier een 5 jaar oud Nokiaatje wat op WM10 draait.
Welk ander 5 jaar oud toestel kan op de laatste systemen werken?
Ik ben benieuwd.

Waar ik naar uitkijk is een apparaat wat net zo duurzaam is als de laatste Lumia's. Minstens zo goede 20mp camera die in donkere omstandigheden ook werkt, meerdere exchange accounts soepel kunnen draaien. Agenda koppelen aan een fatsoenlijke navigatie met recente updates. Een mooi scherm met een hoge pixeldichtheid, waarbij de licht/donker regeling heel vloeiend is en fijn leesbaar is bij alle omstandigheden, QI, USB-C, verwisselbare accu, extra opslag etc. als vervanger in de toekomst.
Helaas zijn de andere fabrikanten nog niet zo ver.
Dus zit ik nog steeds vast aan WM10.
Je maakt er weer nodeloos een strijd van, vol subtiele Apple haat.

Het is het onderwerp veranderen. Het gaat over Microsoft. Hoe fijn jij je toestel ook vind, Microsoft is bijzonder klantonvriendelijk omgegaan met zijn fans. Juist een fan zou daar over moeten klagen, en de frustraties zijn terecht.

Buiten dat is Apple vergelijking onzinnig. De iPhone X is juist door zeer velen, inclusief Apple fans, neergehaald als absurd duur, met matig design. Er staat helemaal niemand te juichen, dus geen idee hoe je daar aan komt.

En dat is dus wat ik bedoel met fan zijn. Juist als fan dien je kritisch te zijn naar je "eigen" merk. Neem nou een toestel als de 1020. Een brok hardware innovatie. Is het niet frustrerend voor jou als fan hoe ontiegelijk slecht Microsoft dat in de markt heeft gezet? Is het niet kristalhelder dat dit software problemen betreft, waar de vinger naar Microsoft gewezen moet worden?
Het is absoluut waar dat Microsoft te simpel over marketing dacht, het is absoluut waar dat Nokia dacht dat ze god in Frankrijk waren en dat alles vanzelf ging. Waar ik ontzettend veel respect voor had is Steve Jobs die met stelen en roven, een vreselijk kort lontje en een brok energie iets vernieuwends wist te verkopen.
Een computer wist hij bruikbaar te maken voor een consument, een mobieltje wist hij om te toveren naar een klein alleskunnertje, een tablet.... en alles met style... maar toen? Toen was Jobs dood en daarbij de innovatie ook.
De Android golf liftte mee met deze innovatie, maar hobbelde vaak net achteraan met te snel vrijgegeven producten. Intussen komen we aan bij de Oreo koekjes, en wat de revue gepasseerd is met producten wat niet klaar was, was aanzienlijk... Ik hoor de producenten in mijn achterhoofd schreeuwen tegen de techniekers... "Doesn't matter.... Ship it"
Meego in dure hardware stoppen en niet presenteren... Ook niet handig. Een fantastisch ding lees je van alle kanten, maar wat de boer niet kent wordt niet gevroten.
Symbian doorontwikkelen? Geen idee of dat nog mogelijk was, maar er waren al verschillende stapjes en zijwegen.
Microsoft pikte een oud jammerend mannetje van een bankje in het park op. Dat mannetje heette Nokia vervolgens stopte Microsoft het mannetje in een oudeliedenhuis en mocht het mannetje een beetje knutselen in een stoffig hoekje van het MS huis.
Uit het hoekje kwamen mooie degelijke spulletjes, maar de software was niet klaar...
Oei... wat nu.... "SHIP IT" hoor ik ze weer in mijn achterhoofd brullen.. "doen we later wel recht trekken".
En ja, ze hebben het behoorlijk recht getrokken, maar te laat, want de reviews logen er niet om en twee jaar oude reviews worden elke dag gelezen, ondanks het oud nieuws is en worden reviews nooit meer aangepast naar de huidige situatie.
Appbouwers twijfelde nog of ze er wat mee moesten, maar ook het systeem bleek behoorlijk dicht getimmerd te zijn wat ook nog te veel energie koste... dan maar eerst de gevestigde orde en MS zien we later wel.
Serieuze applicaties zijn er echt wel en draaien ook gewoon goed. Zelf mis ik niets, maar misschien weet ik niet wat ik mis. Mijn dochter is onlangs overgestapt van IOS naar Android en is gelukkig met haar nieuwe One+5, ze is bekend met WM10 en ze adviseert mij om vrolijk nog te blijven hangen bij MS, want bij de andere zijn ze nog niet zo ver met de hardware en de implementatie van mijn bedrijf.
Ik heb gecontroleerd, maar er is inderdaad nog niets wat een Lumia 950 n op n kan vervangen.

Wat nu straks...

Tuurlijk volg ik de mobiele hype een beetje en zie dat MS een beetje aan het voetje vrijen is met Android en dat biedt hoop voor de toekomst.
Misschien is de Nokia 9 straks zo ver met zijn camera, en HMD stopt schone software in zijn toestelletjes heb ik vernomen, waardoor de updates en beveiliging vlotter doorkomt.
Maar een toestel boven de 750,- is in mijn beleving absurd.

Het is jammer dat je subtiele Apple haat verneemt en het spijt me hiervoor want dat is niet de bedoeling.
Ik heb voor de zekerheid nog eens mijn tekst doorgelezen maar ik zie niets over Apple, Iphone of X staan.
Apple is voor mijzelf niet toepasbaar omdat de robuustheid van de toestellen helaas mijn onhandigheid/lompheid niet aankunnen.
Zeker met een prijs/kwaliteit verhouding is het voor mij echt niet handig.

Waarin ik heel teleurgesteld is was, was dat de Nokia E7 niet meer ondersteund werd en er een fout kwam in de exchange agenda die niet recht te trekken was.
Ik deed veel schrijfwerk en er was niet iets wat toen de E7 kon vervangen.
Ik heb toen veel toestellen uitgeprobeerd en niets kwam in de buurt van de E7 qua typewerk
Als je mij een fan categoriseert, dan mag je me gerust een E7 fan noemen.

Qua ondersteuning mag ik zelf niet klagen wat Microsoft tot op heden voor me gedaan heeft. Natuurlijk heb ik wensen, maar ik ben oprecht overtuigd dat Microsoft het tot op heden niet slechter gedaan heeft dan andere producenten op het mobiele vlak.
Zelf ben ik ook een tevreden windows mobile gebruiker (ding van het werk, doet wat het moet doen) maar toen ik onlangs prive een nieuwe nodig had toen heb ik toch voor android gekozen, mede vanwege verhalen over wegvallende ondersteuning van bepaalde banken. Wat ik heel jammer vind. Ik denk dat er meer tevreden windowsgebruikers zijn die toch gaan uitwijken. En daar zijn een aantal valide redenen voor, maar het blijft voor mij onduidelijk dat een bedrijf als Microsoft zijneEigen mobiele OS niet actiever heeft ondersteund, wat toch wel een van de basiseisen is om succesvol te zijn denk ik. NB nee ik werk niet in de telecom dus mijn verhaal kan onzin zijn.
Ik ben blij voor je dat WM10 je zo goed bevalt, maar in het verleden zijn superieure systemen (niet mijn mening, maar ik begrijp dat jij er zo over denkt) wel vaker ten onder gegaan aan inferieure systemen omdat het met slechte timing/marketing op de markt gezet werd, waardoor de consument het simpelweg niet kocht. MS is _veel_ te laat aan komen kakken met hun WM7 en WM8 en de eerste toestellen werden (als ik het me goed herinner) veel te snel alweer afgedankt omdat de nieuwste WM er niet op zou draaien. En als je die early adopters zo wegzet, wie moet er dan enthousiast doen over je mobiele besturingssysteem met een marktaandeel van 1-2%?

De strijd is gestreden hoor, Android en iOS zijn de winnaars omdat ze op het juiste moment werden gentroduceerd: in de tijd dat MS zat te slapen. Dit draai je niet terug en ik denk echt dat, hoe goed het WM10-OS ook is, de consument niet kan leven met het gebrek aan apps voor het besturingssysteem. Ik bedoel: als je niet eens kunt mobiel bankieren op je mobieltje, wat verwacht je dan van zo'n OS?
Goed verhaal Kittop. Geniet nu al bijna 2 jaar van een heel goed toestel.
Ik denk dat @batjes wel in de goede richting zit. MS werkt rustig verder aan een uniform systeem voor alle soorten van digitale apparatuur.
Daar doelde ik inderdaad wel een beetje op.

Dankzij wat reorganizaties intern en het gedoe wat we als consument meegekregen hebben van WP7 > WP8 en naar WM10 met de beloftes en ideen die gemaakt zijn. Heeft er wel voor gezorgd dat de ontwikkeling voor W10M nog maar een miniskule fractie van het Windows development budget is. In plaats van een hele divisie vol mensen en een bult kosten en overhead, zijn er nu een paar handjes vol mensen in het Windows ontwikkelings team die zich buiten de standaard Windows ontwikkeling, zich focussen op Mobile. (De features uitzoeken die overmoeten, welke features Mobile nodig heeft waar de andere takken wat minder aan hebben etc). Verder is het eigenlijk een kwestie van de build knop indrukken, beetje testen, en de fast ring ingooien. Al het zware werk voor Windows 10 Mobile is de afgelopen jaren verzet. Het is nu een kwestie van de boel bijhouden en on par houden met de main Windows Client.

Een tiental ontwikkelaars op de vele duizenden ontwikkelaars die met Windows bezig zijn is niets, daarom ben ik er wel van overtuigd dat Microsoft de Mobile ontwikkeling niet stop zal zetten.

De focus op Mobile die er jaren geleden was, de vele miljarden die MS er ingestopt heeft... is gewoon weg. Nu raakt iedereen in paniek dat Mobile helemaal wegval :/

Alsof de ontwikkeling van Windows Client stil kwam te liggen toen het geabsobeerd werd door het Server team.
Oke mooi verhaal, nu de feiten: niemand gebruikt windows mobile 10, geen enkele fabrikant maakt nog wm10 devices. Bij de lumia 950 hadden ze vol mooie verhalen en projecten (astoria b.v.) , grote bedrijven als FB die mee deden, wat is het uiteindelijk geworden... dit dus, helemaal niks. User base is in de promile, app base is niet bestaand, gaan ze nu weer miljarden tegenaan gooien? Denk je dat bedrijven als HP opnieuw gaan instappen?
Al het zware werk is verzet en niemand die er gebruik van maakt, wat niet anders betekent dan een waste of time and resources. Er zijn geen apps en daardoor komen er geen gebruikers, gebruikers blijven weg daarom kiezen app ontwikkelaars eieren voor hun geld en heb je geen apps voor WM10, MS is een onbetrouwbare partner gebleken, veel belooft er weinig gedaan(geen enkele reclame of geloof geuit in hun systeem).
Ik zie graag een minder sterke google en meer keuze op het gebied van OS' en maar MS maakt er een potje van en HP heeft gewoon een afschrijving moeten doen op hun investering in wm10. En nu krijgt HP de schuld van dit "fake news" bericht? Doe is even minder fanboy en wees realistisch.
Astoria kwam in de clinch met het feit dat Android en W10M anders zijn opgebouwd. De meeste apps konden werkten er wel mee, maar ze hadden moeite met het implementeren van Android compatible background tasks.

Er waren 2 mogelijke resultaten:

Of MS zou Windows 10 Mobile anders moeten opbouwen, waarop de kans ook nog eens ontstaat dat men Android apps maar ging poorten en niemand nog UWP apps ging bouwen.

Of, het project stopzetten.
Al het zware werk is verzet en niemand die er gebruik van maakt, wat niet anders betekent dan een waste of time and resources
Want Windows CE en Embedded was geen markt voor? Dat kan nu dankzij W10M ook over naar NT.

90% van de ontwikkeling die MS in W10M gestopt heeft, moest toch gebeuren. Er waren/zijn tientallen, honderden miljoenen apparaten die nog op WinCE draai(d)en. Raad eens wat Windows Mobile voor een kernel had voor de overgang naar NT.
Er zijn geen apps en daardoor komen er geen gebruikers, gebruikers blijven weg daarom kiezen app ontwikkelaars eieren voor hun geld en heb je geen apps voor WM10,
Apps hoeft ook niet meer, de Microsoft Store vult zich langzaam met UWP apps. Daarom zal het me niet zo verassen als UWP wat volwassener is en de store wat verzadigder zal worden. Dat MS nog wel een poging gaat doen met W10M.
MS is een onbetrouwbare partner gebleken, veel belooft er weinig gedaan(geen enkele reclame of geloof geuit in hun systeem
MS heeft vele miljarden in de marketing van WP en W10M gestopt. Het sloeg niet aan, MS moet maar miljarden in dat zwarte gat blijven stoppen?

MS heeft enorm veel concessies gedaan bij WP/W10M om maar te proberen het beter aan te laten slaan. Zelfs op Tweakers was WP vrij onpopulair.

MS kan in eerste instantie wel op de achterpoten blijven staan en koppig zich aan hun originele woord te houden. Maar als niemand daar op zit te wachten.

OEMs als HP die in eerste instantie niet mee wouden doen, de kat uit de boom hebben gekeken. MS hebben afgezeken omdat "nokia een voorkeurspositie had", het niet leuk vonden dat MS zo streng met zijn OS was en een bult eisen had, alsof ze Apple waren. En als WP/W10M dan een langzame dood begint te sterven, MS de schuld geven dat MS de hoop opgegeven heeft. Waar was HP ten tijde van de 920?
Er wordt heel erg veel gespeculeerd over hoe Microsoft's uitspraken geinterpreteerd moeten worden, en hier zie je dan ook de discussie schommelen tussen realistisch en plaat voor de kop optimistisch.

Voor mij steekt echter een gebeurtenis er duidelijk bovenuit. De afschrijving. De gehele investering in Nokia is gewoon compleet afgeschreven. Fabrieken gesloten. Duizenden mensen ontslagen. Produktie bijna lamgelegd.

Een bedrijf wat een complete mobiele divisie overneemt en geloof heeft in het opzetten van een groot ecosysteem wat het kan opnemen tegen Android en iOS zou die afschrijving niet doen. Zo simpel is het. Twee jaar geleden is het sterfproces dus al ingezet, en ik vind dat je dat als feit kunt beschouwen. Waarom? Om de afschrijving.
Feiten genoeg, alleen worden die compleet genegeerd.

@batjes Je geeft zelf al antwoord op de vraag of wm10 nog verder zal leven: "MS heeft vele miljarden in de marketing van WP en W10M gestopt. Het sloeg niet aan, MS moet maar miljarden in dat zwarte gat blijven stoppen?"
Nee dat doen ze inderdaad niet, ze zijn er mee gestopt. Dus ze gaan nu opnieuw miljarden investeren om weer wm10 te her-lanceren met nieuwe toestellen.... wat ik dus zei en waarom iedereen zegt dat wm10 dood is.... Nee dat gaan ze niet.
Windows store vult zich langzaam met apps? is dat zo, ik ken niemand die in de windows store kijkt, dat weten developers. Gamers nemen steam, programma's download je van de makers homepage/store, ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik op de windowss store gekeken heb, waarom zou ik op me pc kijken voor telefoon kwaliteit apps, alsof ik 'titanclash' ga spelen op me gamepc...
-Net even snel gekeken, wat een bende, ms games (forza) voor de rest alleen maar troep voor mobiel-
Apps stromen langzaam de store binnen. Niet al te lang geleden was de Spotify app waardeloos, tegenwoordig is die goed bruikbaar. Skype werkt ook lekker. Ik zie dat de eerste versie van AutoCAD ook al zijn weg de store ingevonden heeft. Paint.net is recent toegevoegd. Ziggo heeft zelfs een app gebouwd. Telegram een nieuwe app. Irfanview zit er ook in.

Als je een jaar geleden in die store keek, zaten de meeste van die apps er niet in. Ondertussen stromen de apps langzaam de store binnen.

De apps komen wel. De potentiele markt van de Microsoft Store is niet kleiner dan die van Android of iOS. Verder is de store niet heel veel anders opgezet als de stores op iOS en Android, welke net zo'n puinhoop zijn met rotzooi en vuilnis apps.

Ik heb liever een centraal punt zoals een repo of een store waar ik de bende binnen kan halen. Dan dat ik het www door moet spitten om de applicaties en troep te vinden die ik gebruik.

Tevens zijn UWP versies van apps, veel lichter op de resources dan hun Win32 tegenhangers, ook als ze dezelfde functionaliteit hebben.
Het verschil met android en IOS is dat veel mensen niet weten hoe ze moeten sideloaden (of weten dat ze iets zonder store kunnen installeren) meeste mensen weten van hun pc wel dat ze kunnen installeren zonder store, sterker nog meesten gebruiken gewoon geen store. Ik zie geen reden in om de store te gebruiken, het is gewoon niet handig, je hebt al een veel betere store = de browser.
Op ios en android word je min of meer geforceerd om het te gebruiken want het is simpel weg makkelijker (meeste mensen -buiten tweakers om- weten niet eens hoe dat moet) om de store te gebruiken en lagere gevaren.
De windows store heeft niet alleen concurrentie van android en ios, ook andere platformen als steam, GOG.com, origin, humble bundle etc, die specifiek voor pc zijn en veel hoogwaardigere producten leveren.
Ik gebruik geen uwp apps, ik gebruik gewoon applicaties die sowieso veel resources kosten en goed gemaakt zijn: solidworks, photoshop, lightroom, etc, de store versies van photoshop is om te huilen (is gewoon een 'candycrush' versie), Voor Autocad heb je alleen AutocadMOBILE = nog een candycrush.
Lijkt niet eens op de volledige versies, is gewoon een filler.
Stores hebben regels en laten een heleboel niet door, www geeft wat je zoekt niet wat zij willen dat jij ziet.
Media Center? Maar zelf dat hebben ze weten te verkloten. Dat had nu prima kunnen draaien op een Raspberry-achtig boardje in je TV.
"Daarbij een bedrijf wat geld wil verdienen gaat natuurlijk geen geld in iets stoppen wat geen kans van slagen heeft of waar ze geen lange termijn visie mee hebben.
Ik denk dat @batjes wel in de goede richting zit. MS werkt rustig verder aan een uniform systeem voor alle soorten van digitale apparatuur.

Zoals MS in jaren '00 te veel misbruik heeft gemaakt van haar positie zal dit ook nog gebeuren (is al aan het gebeuren volgens berichtgeving) door Google. 'Wat' weten we nog niet maar ooit gaan ze zich te zeker in hun positie voelen, zoals zoveel grote bedrijven in de geschiedenis en een grove fout maken. Dan is er een softwarebedrijf dat iets op de plank heeft wat goed door is ontwikkeld en goed alternatief vormt."
|:(

Ik denk dat jij niet beseft hoe snel de dingen gaan. Er is geen tijd om "rustig verder te werken" of "iets op de plank te hebben", we zijn niet meer in de jaren tachtig van de vorige eeuw.
Ik denk dat Microsoft met iets veel groters aan komt zetten! Het is alleen wachten wanneer het komt en wat het is...

Wel iets met een mobiele toekomst, het zal geen smartphone worden of tablet maat iets wat de wereld nog niet heeft gezien.
Een hardware device.

En daarbij denk ik dat Microsoft nog steeds werkt aan een smartphone, een revolutionaire smartphone OS dat men anders gebruikt dan de normale interface, zoals we die kennen van IOS
En ANDROID,

(eentje die op patenten rust).

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 6 oktober 2017 18:34]

Het probleem is juist dat Microsoft al jaren niet meer weet wt de markt wil. De markt zit niet te wachten op een nieuw device dat anders is dan al het andere. UI’s zijn met een reden ontworpen zoals ze zijn, Windows 8.x was een totale flop omdat MS dcht te weten wat eindgebruikers willen.

Laat MS maar lekker aanmodderen, meer dan 1,5% van de markt krijgen ze toch niet.
Ja ze beloofde met Windows Phone ook een revolutionair OS en ze gingen Apple en Google wel even leren hoe het moest. Alleen hebben ze die belofte niet echt waargemaakt.
HP is juist in de steek gelaten door MS. Nooit eens woord van MS over de toekomst, ze brengen al anderhalf jaar lang geen toestellen uit terwijl ze Nokia gekocht hebben. Alleen Wileyfox en HP hebben een verdwaalde Windowstelefoon uitgebracht de laatste tijd met samen precies dertien verkochte toestellen. De enige updates die er komen laten 60% van het toch al dunbezaaid aantal toestellen vallen. Drie Keer is er een update geweest waarbij alle bestaande toestellen in de kou kwamen te staan.

Windows 10 Phone is morsdood. MS heeft alleen de ballen niet om het te vertellen omdat het dan echt over en uit is voor ze in mobile. Om de schijn op te houden komt er zo nu en dan een bugfix uit. Als er iemand zich genaaid moet voelen, is het HP wel :)
Met HP heb ik zelf geen moeite, die naait ook.
Ik wordt gek van de bloatware van mijn HP printer en mijn 2,5 jaar oude HP laptop heb ik gedegradeerd naar discus.
Ondertussen draait mijn 5 jaar oude Lumia WM10...
Misschien niet vloeiend, maar in vergelijking naar mijn 1,5 jaar oude printer stelt het niets voor.

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat je werkt met een WM10 toestel, want mijn toestel wordt nog steeds keurig onderhouden en werkt vloeiend. Dus zo dood is het nog niet. Misschien staat de ontwikkeling stil en worden er steeds minder toestellen ontwikkeld voor WM10. Maar er komt vast wel wat anders voor in de plaats.
Het wordt vast wel spannend.
Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt, want de huidige alternatieven zijn ook niet overtuigend.
Je kunt gewoon 'kale' drivers downloaden op de HP website dus het is volledig aan je zelf te wijten als je de bloatware mee installeert voor je printertje. Je naait dus vooral jezelf.
Weet ik.
Als ik een duur ding koop verwacht ik dat het functioneert en niet hoeft te kloten, en tijdens mijn werk gestoord wordt door irritante pop-ups.
Tegenwoordig hanteer ik het "Jetta Klijnsma beleid" : alles wat aan IT niet functioneert donder je de deur uit.
Dat is goedkoper dan aanmodderen.
''Het is dus nauwelijks nog extra werk om een aparte mobile build te maken.''

Blijkbaar wel, want de Mobile-builds lopen sinds april niet meer gelijk met de pc-builds. Mobile krijgt nu voornamelijk bug fixes en enkele nieuwe functies voor enterprise. Ook in gemeenschappelijke onderdelen (bijv. Edge) krijgt Mobile niet de functies die pc wel krijgt.
Maar vrijwel alle recente builds voor Windows 10, zijn fixes. Er komen ook gewoon nog builds uit met nieuwe features. Niet alles voor Windows 10 is van belang voor Windows 10 Mobile, en vice versa.

https://www.neowin.net/ne...-some-actual-new-features

Vorige maand nog een featurebuild voor W10M
Zeker al een tijd niet op de Windows Phone sectie van het forum hier gekeken. WM10 is gewoon bijna ten einde, helemaal als je ziet dat Microsoft apps op Android en iOS gewoon beter zijn en functioneren, Nu er ook een Edge app op iOS en Android gaat komen en er zelf een zogenaamde Windows Launcher op Android is en er geen nieuwe telefoons meer verschijnen met WM10. Voor mij een teken dat het nog een beetje uitzingen is en dan het doek gaat vallen.
Ik kom hier vrij weinig op het forum, en voor mijn 'accurate' Windows nieuwtjes volg ik Neowin en Windowscentral. Tweakers is dan maar bijzaak.

Windows 10 Mobile heeft een jaar of 2 geleden een andere focus gekregen. De consumenten markt heeft de focus niet meer, de zakelijke markt nog wel. Voor elk tientje wat MS nu nog in W10M investeerd, trekken ze er makkelijk honderden dollars voor uit, dus waarom zouden ze ook stoppen. 3/4de van MS hun inkomen is de zakelijke markt, waar ze een groot deel aan de danken hebben wegens het kunnen leveren van alles wat een bedrijf IT technisch nodig zal hebben. Servers, desktops, tablets, smartphones, koelkasten, handscanners, productiemachines...Het is allemaal wel met een Windows aan te sturen en via een Windows te beheren en managen. Windows Mobile zal gewoon blijven net als Windows Embedded.
Man zelfs Bill Gates gebruikt tegenwoordig een Android dat zegt genoeg https://www.google.nl/amp...ates-android-phone-switch
Dat geeft aan waar Microsoft nu het geld ziet op mobieltjes. In de Android Store heb je dan ook een speciale Microsoft app die vrij snel een Android mobiel omtovert tot een Microsoft mobiel. En dan vangt Microsoft per Android mobiel al geld voor patenten en dergelijke.

Maar dat wil niet zeggen dat W10M niet gewoon blijft werken en updates blijft houden. En dat je vanwege persoonlijke smaak niet een W10M mobieltje kan gebruiken. Werkt top hoor. Ik kon al 2x overstappen, maar zie afgezien van apps het voordeel niet. Het zo'n beetje door hobbelen tot de volgende reset. Wat niet eens een mobieltje hoeft te beteken.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 6 oktober 2017 16:15]

Ik weet niet bij welk bedrijf jij werkt maar het is vrij normaal dat je eigen producten gebruikt ipv producten van de concurrentie. De ceo van Google loopt echt niet met een iPhone hoor en de ceo van Apple ook niet met een Android.
Joe Belfiore gebruikt ook Apple en Android tijdens zijn Windows presentaties op channel 9. Schokkend.

MS heeft zich teruggetrokken uit de consumentenrace van de smartphones. Natuurlijk is de 950 ondertussen links en rechts door de concurentie ingehaald.

Staat verder helemaal los van de ontwikkeling van W10M zelf.
Maar ja, waar ontwikkelen ze het voor als er geen telefoon ia die het gebruikt, dat kost nog steeds geld en moeite zonder dat iemand er iets aan heeft.

En ook zakelijk doet vrijwel niemand meer iets met W10M, dus die focus lijkt ook niet echt aan te slaan. Als er geen mobieltjes zijn, welke zakelijke gebruikers gebruiken dan nog W10M? En op welk device?
Omdat Windows 10 Mobile niet enkel voor smartphones gebruikt wordt. Windows 10 Mobile is ook een vervanging voor de WinCE apparaten. En die markt is groot genoeg (en bijna volledig in handen van MS).

Het werk wat in W10M gestopt wordt/is, 90%+ hiervan moest en moet nog steeds gedaan worden. Die 10% specifiek voor Windows 10 Mobile phones, is wat overhead en ik denk dat MS nog wel toekomst plannen heeft. Niet de eerste keer dat de Windows Mobile phone development zelf op een wat lager pitje komt te staan.
Ik hoop dat je beseft dat je discours doet denken aan een gelovige die in de terugkeer van De Verlosser gelooft?
De 950 is bijgehaald, maar nog niet ingehaald.
Ik ben tot op heden nog niet een product tegen gekomen die de 950 op alle fronten gepasseerd is.
Misschien de Iphone X, maar die mag zijn camera nog gaan bewijzen.
Intussen is de introprijs van de Iphone X. 2 maal de Lumia 950.
De huidige gevestigde orde moet zich schamen dat ze tot op heden een 2 jaar oud toestel niet op alle fronten kunnen overtreffen met hun budget en ervaringen.
Schandalig wat ze durven vragen voor deze niet complete toestellen. En geen alternatief kunnen bieden.

[Reactie gewijzigd door kittop op 7 oktober 2017 00:31]

WM heeft hardnekkige fans. De 950 was in potentie een mooie flagship telefoon (als de software wat stabieler was geweest) maar doen alsof het een telefoon was die er met kop en schouder bovenuit stak is belachelijk. Ook niet qua camerakwaliteit: de Samsung S6 bijvoorbeeld, om maar iets te noemen, moest zeker niet onderdoen en was niet eens zoveel duurder.

Inmiddels zijn we twee jaar verder en is de 950 gewoon een twee jaar oud flagship toestel dat nooit helemaal bugvrij is geworden, maar met een steeds groeiende app gap op een platform dat geen toekomst meer heeft.
Ik sta versteld van je naviteit : Windows Mobile is dood in het bedrijfsleven. Smartphones met Windows vind je in geen enkel serieus bedrijf meer. Dat is een verhaal dat over is en niet meer terugkomt.
Zo "accuraat" ben je niet in je nieuwsvergaring. Ook het zakelijke aspect van Windows Mobile is dood. Die paar bedrijven die er enthousiast mee aan de slag zijn gegaan (en dat was destijds een goede keuze: betaalbaar, degelijk en beheersbaar) lopen nu allemaal vast omdat het merendeel van de toestellen op 8.1 blijven steken en niet naar 10 kunnen. Niet dat dat uberhaupt nut heeft, want ook het hele app gebeuren is op sterven na dood en de ontwikkeling van zakelijke apps gaat ook niet gebeuren.

Blijft over een doodlopende straat en net zoals bij consumenten een dikke middelvinger naar de klant.
fijn dat ze nieuwe builds maken maar als er geen enkle high end telefoon meer voor te krijgen is houd het toch echt op voor dit os.
word voor mijn nu toch ook rondkijken voor android of ios ;(
Ik blijf mn 950xl zo lang mogelijk gebruiken en dan wordt 't iOS ben ik bang... (die chaos die Android heet begin ik niet aan)
Ik heb vier weken geleden een Nokia 5 met Android 7 gekocht. Wat blijft dat toch een chaotisch besturingssysteem. Ik kan er niet aan wennen en denk eraan om toch mijn trouwe Lumia 650 weer uit de kast te halen. Ben het helemaal met je eens, misschien dat iOS in de toekomst een optie is.

[Reactie gewijzigd door Miuccia op 6 oktober 2017 15:03]

Probeer Square Launcher eens. Dan heb je een redelijk goede WM10 ervaring. Zelf gebruik ik het ook regelmatig en je kunt er zeer veel instellingen gebruiken om het naar je eigen hand om te zetten.
Wees gerust, na Windows Mobile is iOS ook een drama. Mijn vriendin is van W10M naar Android en ik van een 650 naar iOS (iPhone 6S), maar ik had haar toestel sneller weer op orde dan mijn iPhone. Dus helaas, het wordt nooit meer zo goed als we het hadden. ;(
Wat is precies drama aan ios tov Windows mobile? Apps die wel werken? Of een razendsnel toestel ipv een traag toestel. Ik wil je 6s wel kopen hoor. Krijg je van mij wel een nieuwe 650. Maar dat wil je vast niet als het erop aan komt.
Niet zo kort door de bocht h. iOS is echt anders dan W10M en als je W10M gewent bent is iOS op veel vlakken een achteruitgang. De hele UI is compleet anders en die van W10M is volledig gemaakt op de workflow van een gemiddelde gebruiker (op basis van onderzoek) en dat doet iOS absoluut anders, die is gemaakt op hoe ze bij Apple vinden dat je moet werken.

Je kunt veel zeggen over Windows 10 Mobile, maar het OS op zichzelf is weinig op aan te merken en doet ook nu nog dingen goed die zowel Android als iOS niet goed doen. Je hebt meer gemak dan iOS en (bij een high end Lumia 950 ook minimaal de snelheid) en heel veel van de vrijheid van Android. Het was echt een best of both worlds OS. Je Lumia 650 van 150 euro met een Snapdragon 200 presteert alsnog opvallend goed, vergeleken met een iphone en Androids. Zeker als je het prijsverschil meerekent.

Het is alleen jammer dat Microsoft er zo lomp mee om is gegaan en dat de apps zo ver achter zijn gebleven. Maar dat lag zeker niet aan de kwaliteit van het OS en de toestellen.
Nergens zie je zo'n fanatieke fanboys als bij Windows phones. Er was heel wat mis met de Lumias, maar dat wordt allemaal met de mantel der liefde bedekt. Camerakwaliteit was zeker niet beter dan de concurrentie - vooral een software probleem - en ook de batterijduur was niet bijzonder. Maar vooral: onstabiele software vol met bugs was het grootste probleem.
@quantumleapje
"Nergens zie je zo'n fanatieke fanboys als bij Windows phones" verbaast je dat?
Jou vier keer "was",,, is niet meer. Dat is 2 jaar oude info.
Wel bij de tijd blijven h.
Camera kwaliteit?.... Welke concurrentie?

@pjdijkema:
Welke 2 jaar oude midrangers?
De nieuwe One+5 van mijn dochter is iets sneller als je ze naast elkaar legt... Wauwie....
Lees er gelijk welke review uit die tijd op na: de 950(XL) heeft een camera die inderdaad het niveau haalde van de cameras van de betere toestellen uit die tijd (denk aan de Samsung S6, iPhone 6s), maar het statement dat hij beter was dan de concurrentie is nergens op gebaseerd, een mythe die de WM adepten proberen in stand te houden. Op basis van de software kan je zelfs zeggen dat de concurrentie beter was, want er schortte wel wat aan de totaalervaring op WM10.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 7 oktober 2017 11:22]

Hoe oud is deze review?
Microsoft heeft flink gewerkt aan de software na die tijd. Bij de introductie was de 950 verre van klaar met zijn software. De huidige 950 van vandaag kan behoorlijk mee met de huidige nieuwe toestellen. Tot op heden zijn de camera's er niet beter op geworden bij de concurenten. Nu heb ik nog niet de Iphone X tot mijn beschikking gehad, dus die moet zich nog bewijzen. Vooral in omgeving met minder licht moet de gemiddelde dure toestellen het afleggen t.o.v de Lumia 950.
De software van de eerste Lumia 950 camera haperde nog wel eens en was erg traag met sluitertijd. Dat was redelijk snel aangepast. Maar de beeldstabilisatie was toen ook al subliem.
De camera van de 950 was twee jaar geleden bij het verschijnen van het toestel inderdaad niet helemaal top, omdat de software het wat liet afweten. En inmiddels is de software misschien gefixt, maar de hardware is natuurlijk die van een smartphone van 2 jaar geleden. Dus alweer een beetje voorbijgestreefd : https://www.dpreview.com/reviews?category=mobilephones Het leidt geen twijfel dat alle topmodellen van "concurrenten" (HTC, Samsung, LG, Apple) inmiddels betere cameras hebben.
Nope....
Pure theorie.
Loop maar mee in de praktijk.
Het gaat vooral om de combinatie van alles, zoals:
Ware kleuren, beeldstabilisatie, donkere omgevingen, tegenlicht etc.
vooral bottlenecken zijn de combinatie ware kleuren met donkere omgeving.
Het gebeurt regelmatig dat collega's me vragen om een fotootje te maken van een bouwkundig detail en door appen voor Snagr.
https://www.youtube.com/watch?v=HDJ3Hi-bvHQ
Ik begrijp je punt niet. Dpreview is een fotografie site, die doen testen in allerlei omstandigheden, die met de 950 gebeurde meer dan een half jaar na het uitbrengen van dat toestel.

En ja, uiteindelijk gaat het om de praktijk en dan is vooral de fotograaf belangrijk en iets minder de camera.

Als je een camera wil die in bijna alle omstandigheden goede fotos neemt, is er overigens volgens mij weinig beter dan een iPhone, of een Pixel. Als je de technisch beste camera wil op pixel-niveau is wellicht Samsung nog altijd iets beter: zonder veel twijfel de beste telefoon voor pixel-peepers.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 7 oktober 2017 12:30]

http://allaboutwindowsphone.com/

Persoonlijk vindt ik de bovenstaande site een beetje Lumia verheerlijking, maar misschien maakt het mijn punt je iets duidelijker.

Het nadeel is, is dat SnagR geen Windows app heeft, anders had de hele opleverdelegatie een Lumia opgetrommeld denk ik. Het vernieuwde Victoria hotel is zo'n donker hok geworden dat elke device-camera flipt.

Nu hebben we het alleen over de camera, maar het geheel als device met meerdere exchange-accounts en agenda's draait gewoon subliem. Per dag doe ik gemiddeld 4 adressen aan, en de combinatie tussen navigatie en adreslink in de agenda is superb.

Mijn vrouw is mijn compagnon in het bedrijf en die loopt zelfs nog met een windows 8 Lumia. Ik vroeg haar zojuist wat ze wil als haar telefoon kapot gaat... "weet ik het" gaf ze als antwoord vervolgens vroeg ze aan onze dochter, die net is overgestapt van Apple naar een One+5...
"Ma,,, jij wordt niet gelukkig van een andere telefoon, ondanks dat Instagram af en toe hapert en niets anders blijft heel bij jou" was haar antwoord...
"Misschien een kleine Samsung, maar van die camera's wordt je ook niet vrolijk" gaf ze als toegift.
Nou, dan moeten we straks op zoek naar een 2e hands 920 "als" die van haar stuk gaat.

Zo zie je een kloof ontstaan tussen werk/prive, jong/oud, vernieuwend/stabiel.
misschien moet de markt daar meer op specificeren?

[Reactie gewijzigd door kittop op 7 oktober 2017 13:04]

De camera van de 950 was twee jaar geleden bij het verschijnen van het toestel inderdaad niet helemaal top, omdat de software het wat liet afweten.
Opmerkelijke uitspraak, misschien gold de situatie die je beschrijft voor de aanloopfase van de 950, zoals kittop suggereert. Juist die Lumia camera app was altijd iets wat Android gebruikers vanuit interface oogpunt ook wel zouden willen hebben. Zelfs Microsoft lijkt dat te onderkennen.

[Reactie gewijzigd door teacup op 8 oktober 2017 15:31]

Je kunt ook gewoon je best doen om even te lezen. Niemand zegt dat Windows 10 Mobile perfect is/was. Maar dat het een aantal eigenschappen heeft die de concurrentie ontstijgen kan niemand ontkennen. Er is niet voor niets door iOS zo ontzettend veel gekopieerd uit Windows 10 Mobile.

Zo ook de camerakwaliteit, die is hl lang beter geweest dan de concurrentie en bij de release van de Lumia 950 stonden ze ook korte tijd weer bovenaan. Dat betekent ook dat de Lumia 950 nu niet de beste camera heeft, het toestel is nu al wat ouder, maar nog steeds heel goed mee kan komen.

De batterijduur was niet specifiek bijzonder, maar een vergelijkbaar Lumia model ging over het algemeen een stuk langer mee op een accu dan een Android telefoon. Dat de Lumia 950 een periode heeft gehad dat ze dat om zeep geholpen hadden, is zeker waar. Maar een Lumia 650, 640(xl) hebben het altijd hl goed gedaan. Verder is de iOS en Android historie ook verre van bugvrij.

Er was soms iets mis met de Lumia's. Net als dat er soms iets mis is met iOS en iets vaker dan soms iets mis was met Android. De enige echte bugvolle release was de eerste Windows 10 release voor de Lumia 950. Die was dramatisch en onstabiel, maar dat was ook nog opvallend snel bijgewerkt. Alles na de 1511 update was eigenlijk weer gewoon stabiel.

Als je de reacties goed leest, bedekt niemand Windows 10 Mobile met de mantel der liefde, men erkent echter duidelijk dat de situatie bij Windows 10 Mobile lang niet zo slecht was als mensen zoals jou, zonder noemenswaardige ervaring met Windows 10 Mobile, doen geloven.
Je kan niet ontkennen dat er heel veel met de mantel der liefde wordt bedekt. Bugvrij heeft blijkbaar een andere betekenis als het over WM10 gaat... Geen enkele software is bugvrij. Maar ik kan me bij iOS bvb niet herinneren dat ik ooit tegen een bug ben aangelopen, noch n van mijn huisgenoten, in de voorbije vier jaar... Een crashende app (wat in principe aan de app zal liggen), is het enige waar ik in de praktijk nog wel een tegen aan loop.
Presteert opvallend goed? Behalve als je gaat internetten. Op een 950 gaat het nog wel maar de midrange toestellen waren op dit vlak niet bepaald snel..zeg maar gerust traag.
de 6S is van de baas dus helaas.... Ik heb mijn 650 nog als backup phone. Je onderschat W10M: het voelde zeker niet trager. Apps: helemaal gelijk die strijd heeft W10M verloren. Met name het instellen van het OS met alle settings zoals ik 'm wil hebben kostte veel meer tijd dan op Android. Ik wou mijn ervaringen delen met het overstappen naar effectief zowel Android als iOS. Android voelt dan gewoon logischer. My opinion.
Wat bedoel je precies met chaos?
Het is heel moeilijk uit te leggen hoe een WM10 en 8 gebruiker een android toestel ervaart.
Maar de benaming "Chaos" kan ik delen.
De reden dat een gemiddelde WM10 gebruiker eerder naar een de Android kant opvalt dan naar IOS is misschien de verscheidenheid in keuze naar een passend alternatief toestel.
Wat ik ook veel lees, en zelf ook ervaar, is dat het overstappen naar een ander systeem een grote geestelijke blokkade is voor een gemiddelde WM10 gebruiker.
Ik begrijp wat je bedoelt denk ik, ook door de reactie van KeesAlderlieste. Zelf vond ik WP 8 en W10M een chaos, dit omdat ik BB10 gewend was en wat ik erg handig en prettig vond. Ik vond vooral W10M niet goed functioneren en heb nu al enige tijd Android. Bevalt prima maar kan voor mij persoonlijk niet tippen aan BB 10. Zo denk ik dat het chaotische voor de een wel telt en de ander niets chaotisch ervaart.
Ik kan nog huilen omdat de Nokia E7 niet meer werd ondersteund. ;(
Inconsequente bende. Je moet 's een android gebruiker proberen telefonisch uit te leggen hoe ie een mail account moet instellen bijv, onmogelijk.
Ene app heeft hamburgermenu linksboven, de volgende rechtsboven of een tandwiel ergens onderaan. Iedereen doet wat goed is in zn eigen ogen...
die android vrees, die deel ik dus ook meet je :'(
maar de prijzen voor de "high end" iphone zijn te triest voor woorden.
dat nieuwe "high end" van hun is zo een beetje de standaard die de 950XL heeft
Ik kom ook van Windows phone af en nog een vrijwel nieuwe 950XL liggen en toch naar android gegaan en wel hierom; ik kan (als het moet) elk jaar mijn telefoon vernieuwen voor het geld van 1 enkele iphone. Daarnaast zit in bij Apple in een ecosysteem dat buiten het gemak onevenredig veel geld kost (accesoires even achter wegen gelaten)

De stap Windows Phone > Android is veel kleiner dan naar ios omdat de ossen na de grote update in 2016 behoorlijk naar elkaar toegetrokken zijn. Met wat tweaks krijg je android zelfs redelijk dicht getimmerd echter het vergt wat tijd.

ben je lui wil je het out of the box ja dan kan ik enkel ios toestellen adviseren maar persoonlijk vind ik het qua prijs ronduit belachelijk worden. Je koopt er in velen gevallen een complete pc voor (met randapparatuur)!

[Reactie gewijzigd door downcom op 6 oktober 2017 16:29]

Wat is er mis met de 950XL dan? Camera kan nog steeds mee met de huidige smartphones, de accuduur is ruim voldoende en het toestel is nog altijd retesnel.

De 950 is vooralsnog high end genoeg. Let wel dat W10M nu als focus de zakelijke markt heeft en niet meer de consumenten markt.
Kijk eens op het forum hier met alle problemen die sommige hebben met de batterij van de 950.
https://gathering.tweaker...message/52761383#52761383
Die problemen zijn "nieuwe" batterijen die verkocht worden alsof het Microsoft original is. De vraag is waar deze batterijen vandaan komen. Accuduur is minder, snelladen werkt niet, batterij is ietsje groter dan origineel.
https://windowsarea.de/20...-akkukauf-achten-solltet/

De oude originele batterijen geven geen problemen, alleen dat ze door ouderdom versleten zijn. Maar dat kan met elke GSM gebeuren.
Los daarvan was 8.1 sneller, energiezuiniger op mijn 930 dan 10. Toch raar voor een officile update.
Het heeft ook niet de beste accuduur, maar het is ruim voldoende. Je komt er makkelijk al appent of bellend de dag mee door en als je er een beetje zuinig aan mee doet rustig meerdere dagen.
Lees de berichten op het forum maar, zijn een groot aantal gebruikers die geeneens een dag halen. Verder hoe mooi en goed WM10 ook mag zijn het is gewoon een aflopende zaak aan het worden.
Ik was daar 1 van, maar heb een week geleden een update gekregen en kom nu weer tot nog ~40% over op einde van de dag, kan best goed een flinke software issue zijn die of specifiek met apps te maken heeft (heey iPhone 8 met YouTube) of een rariteit in het OS.

In de basis is het alleen weinig anders dan mijn android, heb nu ook altijd een P8 lite bij me, die zit richting de tijd dat ik naar huis ga rond de 30%. Nadeel daar, er komt helemaal geen update meer, de 950 lijkt nog steeds updates te krijgen.
Laat ik zeggen dat mijn 930 onder 8.1 veel beter presteerde om alle fronten dan 10. Ondanks dat het toestel een officile update heeft gehad. En verderop in deze discussie al dingen aangegeven. Twitter mooie app, maar al tijden geen update. Instagram mist functies en is gewoon een iOS port. Whatsapp is nog steeds een Silverlight app en zal zeker geen UWP meer worden. En ga zo maar door. Voor alleen een beetje telefoneren, je agenda bekijken, foto maken is het een goed toestel.

Maar tegenwoordig ben je steeds meer afhankelijk van apps of wordt je zelfs verplicht apps te gebruiken (amateur voetbal in Nederland met de app wedstrijdzaken (helaas alleen voor iOS/Android).

Dus als je alles bij elkaar optelt en aftrekt zie je toch een neergaande lijn die ik echt niet meer zie stijgen. Misschien hadden ze door moeten zetten dat ze je ook Android apps onder WM had kunnen gebruiken, maar dit heeft zelf BB10 ook niet gered.

En met geen nieuwe toestellen zullen er steeds minder gebruikers zijn en steeds meer een reden WM zoals we het nu kennen vaarwel te zeggen. Hoe jammer dit ook is ...
Ik kan dit ook beamen. Heb prive nog een WP8.1 630 en voor mijn werk een W10M 650. De gebruiksinterface, zowel in browser als op OS niveau is zonder twijfel in W10M meer sponsig dan in WP8.1.

De 630 lijkt efficinter met zijn resources om te gaan en zijn 2 jaar oudere accu heeft een langere accuduur met intensiever gebruik dan de 650. Nu heeft de 650 een snellere processor, meer werkgeheugen en een amoled scherm met een grotere resolutie. Al deze verschillen zouden we alleen gecompenseerd mogen verwachten door een grotere accu in de 650. Veel groter is die accu trouwens niet, maar 2000mAh t.o.v.1830 mAh voor de 630. Misschien moet de conclusie voor het accugebruik zijn dat W10M het niet eens zo slecht doet ten opzichte van WP8.1. Maar de sponsigheid van de interface blijft dan wel ng over.
Ik heb het toestel zelf niet, wel meerdere mensen in mijn omgeving. Nog nooit klachten gehoord. Mensen die gewoon bijna een week doen met 1 lading als ze er een beetje zuinig mee doen. Maar verder, hele dag beetje appen, facebooken, routeplanner, mediaspeler.. of je nu 30 of 40% overhoud aan het einde van de dag, maakt vrij weinig uit. Ik moet mijn moto veel vaker aan het infuus hangen dan mijn moeder met haar 950xl, die ook nog eens een heel stuk actiever op de telefoon is.

Als ik zo na lees op het internet, genoeg die met het zwaardere gebruik wel de dag doorkomen.

Mensen die verbaast zijn dat ze spelletjes spelen, muziek streamen en dus heel het systeem bezig houden, dat het dan niet de hele dag doorkomt, tja, dan houdt eigenlijk geen enkel toestel het een hele dag vol.

Of mensen die insiders builds draaien... Tja, die zijn sowieso een stuk minder zuinig en daar draait nog een bult overhead in de vorm van debugging e.d. mee ook nog.

Als je de normale Windows 10 Mobile versie draait, doet het echt niet onder aan andere toestellen. Met vergelijkbare accugroottes.
Ik haal bijna nooit een hele dag. Heb een nieuwe dure originele MS accu bijbesteld, maar nog steeds geen veste tijd. En ik heb geen GPS of BT aan staan. Gebruik hem niet overmatig veel.

Maar goed, blijf er evengoed heel blij mee tot nu toe.
absoluut niets mis met de 950XL dat is nu juist het probleem :(
ben er super tevreden mee, probleem is alleen dat hij na 2 jaar gebruik en mibruik aan vervanging toe is.
Maar ze zijn nergens meer te koop :(
Apart, maar wel typisch MS om die Europese markt weer te laten stikken. -.-
950 nog wel beperkt, en de 950 XL is in de Amerikaanse MS store ook nog gewoon te koop.

Je kan misschien proberen die Indische klantenservice chat op de MS website te vragen. Ze gaan meestal best ver in het uitzoeken.
Bij Bol.com staat ie er nog steeds...
bij Bol.com vind ik alleen de 950 versie te koop niet de 950XL
Ik heb er een aantal weken geleden nog een (xl) geleverd gekregen door onze telecom tussenpersoon en die werd in een bol.com doos afgeleverd. (alleen een witte, zwart niet meer leverbaar. Maar ik kreeg 'm ter vervanging van mn xl met glasbreuk dus gewoon de zwart achterkant overgezet.. )
alleen wit ja met 7~10 dagen levertijd, dus ik betwijfel aan die beschikbaarheid.

we hebben er minimaal 3 nodig voor ons bedrijf, de prijzen van refurbished waren net zo hoog als de aanschafprijs wat ik begin van het jaar voor een nieuwe betaalde.

[Reactie gewijzigd door carpcatcher op 6 oktober 2017 16:05]

Retesnel? Lees eens wat reviews van destijds...
Voor mijn 950 heb ik een accu erbij gekocht...
Deze deed veel langer over zijn laadtijd en bleef ook langer vol...
Slijtage?
Nou nou, wat een boude terminologie. Denk dat HP echt wel na heeft gedacht voor zij tot dat besluit kwamen, of denk jij van niet?

En alles in het Microsoft-domein willen hebben is ook een loze stelling, welke Microsoft ook niet ambieert gezien hun activiteiten naar zowel Linux, OSX als iOS toe. Elke onderneming heeft een heterogene ICT-omgeving en daar is niets mis mee. De tijd dat systemen echt gesloten waren is allang voorbij.
Als je weet hoe MS hun partner HP/HPE heeft laten bungelen toen ze overgehaald waren nog maar eens een keer windows op mobile devices te gebruiken, dan snap je wel dat die bal nu teruggekaatst gaat worden. 3 maal is scheepsrecht dus in dit geval ben ik het wel eens met HP en geloof ik die mooie praatjes van MS echt niet meer. Ga eens intern luisteren bij HP en dan weet je dat wat MS de pers blijft vertellen en wat ze uiteindelijk doen wel 2 heel erg verschillende dingen zijn.
Mijn advies aan HP zou dan ook zijn, partner met anderen en laat MS je niet iedere keer met een kluitje het riet insturen : niemand wil Windows op zijn Mobile als de continuiteit niet is gegarandeerd en die garantie kan HP niet geven zonder onvoorwaardelijke steun van MS. (HP Elite is geen Lumia)

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 6 oktober 2017 15:30]

Er komen geen toestellen meer, er wordt niks gezegd over mobiele devices muv notebooks, er zijn geen app ontwikkelaars meer over, en MS blijft zeggen “there are no enemy soldiers in Iraq”. Iets klopt hier niet.
Huh? HP is juist de grote IA64 fan, en zo ongeveer de enige. Ook daar was het Microsoft die de stekker eruit trok, en geen nieuwe Windows Server varianten uitbracht voor Itanium. En vervolgens wilde Intel er k van af, maar was het HP die dwars lag en een proces tegen Intel aanspande.

Nee, als je al andere zaken zou willen noemen, dan is het dat HP zich aan het terugtrekken is, en eigenlijk nog alleen printerinkt wil verkopen. Ongeveer alle andere business wordt opgedoekt.
HP en Intel die MS overhalen te investeren in IA64, waarop HP dan hun eigen OS gaat gebruiken. Intel die al heel snel eigenlijk de hoop voor een ia64 overwinning op AMD64 had opgegeven... Natuurlijk heeft MS weinig zin om geld in zo'n gat te gooien.

MS was in eerste instatie juist vrij pro 64. De bedoeling was om van XP een 64bit only systeem te maken, dus ia64, amd64 was er nog niet. Mede dankzij de beloftes van Intel en HP. Is hier in de eerste stappen van de XP ontwikkeling al vanaf gestapt want ze zagen al gebeuren dat de markt op X86 zal blijven hangen.

HP die nog boos was omdat MS HP met licenties in een hoekje gedrukt had, HP die rotzooi als OEM gebouwd heeft (toen het nog 1 geheel was) en MS met de gebakken peren liet zitten.

Die 2 werken samen omdat het nodig is, niet omdat ze elkaar mogen.
Ja, MS stopt met WM, WM gaat dood, jammer, helaas, overstappen.

Zo, hebben we die herhaling alvast gehad, geen enkele bericht afgelopen weken rond WM (of MS) of dit moet weer langskomen.
Ja, MS stopt met WM, WM gaat dood, jammer, helaas, overstappen.
Dat rijmt niet met uit het artikel:
Microsoft weerspreekt tegenover The Register dat het geen tijd en moeite meer in zijn mobiele OS steekt: "We blijven Windows 10 Mobile ontwikkelen en Lumia-telefoons ondersteunen, evenals apparaten van onze partners."
Verder werkt mijn Lumia 950 prima.
Bellen, Mail, Agenda, Fotograferen, Whatsapp, Skype, Viber, Parkmobiel, TeamViewer, Onedrive, Dropbox en Navigon doen het allemaal zonder problemen.
De ING-app doet het nog steeds goed genoeg en anders prima via de browser.
Groove, Spottify e.d. gebruik ik niet. Ik luister liever naar info over de FM radio en muziek luister ik thuis surround via mijn muziek installatie.

Al die andere 120 apps op mijn telefoon worden misschien 1 a 2 keer per jaar door mij gebruikt dus zal ik ze denk ik niet echt missen als ze er niet meer zouden zijn.
Helemaal eens. Heb mijn x3 in 2016 gekocht en zeker support tot 2019. Dat is langer dan de meeste fabrikanten O-) dus tot het echt over gaat vind ik het prima zo.
Dan kunnen jullie hier wel weer -1 op gaan stemmen, maar als je nu nog een Windows Phone koopt, ben je ook gewoon ontzettend dom bezig. Het OS is dood, get over it.
Er zijn geen apps voor en dus wil niemand het. Kip en ei verhaal, die Microsoft niet meer te boven komt.
Er zijn nog gewoon fans die het kopen en die fans zijn meestal wel op de hoogte van de situatie rondom w10m. Sommigen vinden het prima om zich te redden met een browser om te bankieren en nog maar 2 apps waaronder whatsapp, laat die mensen toch tevreden zijn. Ze zijn niet dom, gewoon koppig en tevreden.
Ik heb nog nooit aan bankieren op m'n smartphone gedaan en mis het ook totaal niet... dat zijn dingen die ik in alle rust thuis doe en ook nooit dringend zijn (de meeste rekeningen laten een ruime betalingstermijn toe).

Trouwens de Bancontact app bestaat voor Windows Mobile en werkt prima... alsook alle andere apps die ik erop gebruik (zoals voor m'n Sonos, EvoHome verwarming, LIFX lampen, ...) dus waarom moet ik zo nodig een Android/iPhone hebben ?

Persoonlijk vind ik Windows Mobile als OS nog steeds veel netter als de Android/iPhone.
Meh nee, als je alleen gaat browsen met een android kun je beter blijven bij dat waaar je plezier aan hebt. Zelf heb ik trouwens ook een android hoor, maar als anderen iets anders willen is dat toch mooi.
Wat heeft veiligheid te maken WM? WM is 1 van de veiligste, niet alleen vanuit het OS, maar secondair omdat niemand de moeite neemt er maar iets mee te gaan kloten. Nadeel heeft z'n voordeel.
Alsof elke android fabrikant zo snel is.
Sterker nog, ik kreeg een update met gratis virus mee gebakken in de rom. (T6pro).
Overal is het wat dat betreft kommer en kwel
Eindelijk, het heeft even geduurd, nu nog volhouden.
Windows Phone krijgt voorlopig nog gewoon updates hoor, als je niet weet waar je het over hebt houdt dan gewoon je mond.

Als iemand zijn telefoon alleen gebruikt voor bellen, agenda beetje browsen en af en toe een foto maken en diegene kan nog vooruit met een Windows telefoon, waarom zou die persoon dan per s een Android telefoon moeten halen? Laat ze gewoon lekker nog zolang het kan die windows telefoon gebruiken.

Daarnaast is Windows phone door de lage populariteit ook niet echt een interessant doel voor malware/hackers etc. Geen garantie dat het veilig is natuurlijk, maar het helpt wel. Een midrange Windows telefoon van 3 jaar oud is sowieso veiliger dan een midrange Samsung telefoon van 3 jaar oud want die laatste krijgt zeker geen beveiligingsupdates meer.
Nagel op de kop, en dan vooral je laatste alinea. Vreemd dat niemand zo doet over Linux, want die zitten in hetzelfde schuitje. W10M is de Linux van de mobiele OSen op vlak van marktaandeel: de (serieuze) minderheid. En dat wordt continu heilig verklaard, en dat heb ik helaas nooit gesnapt waarom ze wel zo over W10M/WP moeten doen. Waarschijnlijk weer dwaaskoppen die er iets tegen hebben dat een een MS product is...
Misschien dat de associatie tussen W10M en Linux voor wat betreft het imago is te maken, maar daar houdt verder alle vergelijking wel op. Linux zelf is eigenlijk een soort fork van het klassieke Unix OS. Maar ook Darwin/OS-X/MacOS, iOS, Android, Chrome OS vinden ook hun basis in het Unix platform en zijn dus ook een soort fork van het Unix OS. Vanuit deze optiek is het van uit het OS gezien verstandig al deze OS-sen onder dezelfde noemer te scharen.

De Windows software van Microsoft heeft daarentegen helemaal niets met Unix/Linux te maken. De Windows software borduurt voort op fundamenten gelegd met MS-DOS en Windows NT.

Windows verschilt fundamenteel van al die Unix spin-offs. Heel veel in een Unix achtig OS is file gebaseerd, tot aan de beschrijving van de kernel en de sessie toe. Met files heb ik het over leesbare ASCII files, in principe voor iedereen te lezen en te editen. Windows OS slaat veel op in databases (registry, system logs) die worden opgeslagen in een proprietary formaat, als bestand voor een text-editor ontoegankelijk. In het file-based werken is er nog een ander OS dat zelfs Linux naar de kroon steekt, VAX-VMS. Ik ben geen developer, maar naar ik heb begrepen trok VAX-VMS het file gebaseerd zijn nog verder door. Zou dit OS crashen, dan was de situatie van de sessie in aanloop van de crash volledig te reproduceren.

[Reactie gewijzigd door teacup op 8 oktober 2017 11:27]

Mwah...dat van die Apps vind ik wat te kort door de bocht. Voor Windows 10 zijn er steeds meer apps ook al blijft een groep hier op Tweakers toch stampvoetend volhouden dat Windows 10 (waar ook Windows 10 Mobilt onderdeel van uitmaakt) slecht is en dat je toch geen Apps op Windows 10 installeert.

Ook voor Windows 10 Mobile zijn er genoeg (bekende) apps te vinden, maar inderdaad is dat gewoon een aflopende zaak. Het is tijd voor een Windows 10 platform wat zich gewoon aanpast aan de vormfactor....zonder onderscheid te maken tussen tablet, laptop of telefoon.....
Zou het? Sinds begin deze maand is ABN AMRO gestopt en binnenkort flikkeren ze hun eigen Groove er af. Mag je naar Spotify.
Groove blijft bestaan, enkel als mediaspeler, ik ga weer terug naar 'oldschool' MP3's binnenhalen, Groove blijft gewoon lokaal en OneDrive ondersteunen. Spotify wordt het niet zolang het geen mediaspeler is (direct MP3, dus niet via bibliotheek) en geen OneDrive support heeft, zou ik nog eerder Deezer overwegen.
Groove was meer dan een mediaplayer bedoeld GerCor, en dat is ook zo. Wat betreft andere veelgebruikte apps. Twitter werkt goed maar mist veel opties en is al tijden niet geupdate. Instagram loopt ver achter is niks meer dan een port van de iOS app, Whatsapp is nog steeds een Silverlight app en geen UWP en dit gaat Whatsapp ook niet meer maken, voor iedereen die iets met amateur voetbal in Nederland heeft te maken, voor de wedstrijdzaken is er alleen een iOS en Androdi app, en ga zo maar door. Helaas is dit allemaal geen positief nieuws en ook een teken dat het eind gaat naderen.
Na Groove worden Bing en XBOX al omschreven als de volgende kandidaten voor de slachtbank !
Waar haal je deze informatie vandaan? Ik hoop toch niet dat ze stoppen met de Xbox (hoewel ze deze generatie toch wel gruwelijk hard verloren hebben)..
Maar deze feestdagen gaat de "One X" keihard winnen, wacht maar af...
Officieel ga je dat nergens vinden maar Bing heeft een wereldwijd aandeel van amper 3%... dat is zelfs minder dan wat Windows Mobile had ! Dit in combinatie met Nadella die enkel nog een focus op cloud heeft en nog meer op "share value" maakt dat alles wat niet opbrengt op een gevaarlijke lijst terecht komt/kan komen.
Eigenlijk is Bing al een tijd lang marktaandeel van google aan het wegsnoepen. het groeit best hard.
https://gizmodo.com/micro...y-underestimat-1798053061
Gelukkig doet Bing het beter in de US... ook dat is een spijtige strategie van Microsoft, als een product het elders in de wereld wel beter doet (Windows Mobile haalde in verschillende Europese landen een aandeel dat gelijk liep aan de iPhone !) loop je nog steeds een risico dat men het dumped.

Een browser standaard op je PC zetten... tja, het is een manier om marktaandeel te krijgen.
Ja en weet je waarom ze met al die bank apps stoppen? Omdat het 'mobile-only' apps zijn, dus die doen het niet op je Windows 10 laptop/tablet. Groove vind ik wel jammer, maar om eerlijk te zijn heb ik het een aantal keren geprobeerd (In de Zune tijd al) en eigenlijk tot afgelopen week. Maar van heel veel albums kun je dus alle tracks niet streamen met je Xbox/Groove Music pass, tja...dan mogen ze de stekker er ook wel uittrekken. Heb veel albums gehad, waar je dan 60% van de tracks kon luisteren met je pas....tja dat slaat nergens op.

En er zijn genoeg geruchten te vinden (op Windows Central vooral) over die universele Windows core....waarbij de core dus echt op Xbox, tablet, mobile hetzelfde kan zijn.
Jack, het waarom banken stoppen met apps voor W10M maakt mij niet zoveel uit. Het is gestopt, punt.

Ik ga vrolijk verder op mijn werktelefoon, een Android ding, met Mobiel bankieren.
;-) En zo hoort het ook....gelukkig doen al je Microsoft apps het ook op Android..
En zolang die gratis zijn gebruik ik die apps. :+
De hoop van Microsoft was natuurlijk dat ontwikkelaars UWP apps gingen bouwen die geschikt zijn voor desktop n mobiel. Aangezien Windows op de desktop nog steeds erg groot is en ze de hoop hadden dat UWP hier een grote vlucht zou krijgen zou Mobiel hier automatisch op meeliften.
Dat was volgens mij wel de verwachting, maar veel UWP apps krijgen vervolgens alleen de 'desktop view' (of hoe heet dat). Ze zouden de interface responsive moeten maken by default voor alle apps..
Is het niet eerder zo dat het hele concept van "zakelijke smartphones" volledig achterhaald is? In een zakelijke omgeving zie ik vooral iPhones en Galaxy's (S6/7/8).
Yep, zakelijke telefoon anno 2017 betekent SIM van de baas in eigen toestel.
Dank je nadella, je visie lijkt goed, maar stelt veel mensen teleur
Inderdaad, Balmer kon schreeuwen maar had in elk geval nog geloof in Windows op een mobiele omgeving. Nadella jaagt nu ook de trouwe windows gebruikers weg. Ik weet niet of dat uiteindelijk goed zal zijn voor Microsoft. Ik denk van niet.

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 6 oktober 2017 13:53]

Kan het ze niet kwalijk nemen. Iedereen is gestopt met een mobiele OS te ontwikkelen.

Op een gegeven moment moet je je verlies nemen. Gelooft er hier iemand serieus dat MS Android of iOS kan verslaan?
Daar gaat het mij niet om. Microsoft zegt niks en doet niks en laat zelfs haar trouwe gebruikers in de kou staan.

Waarom zouden die in een bedrijfsmatige beslissing nu extra hun best doen voor Microsoft? Ik denk dat je het niet moet onderschatten.

Op zijn minst had Microsoft haar gebruikers tijdig geinformeerd.
Waarom zou MS iOS en Android moeten verslaan?
Ze hadden veel beter ingezet op de puur zakelijke markt zoals BB ooit deed.
En er eventueel een privacy foon van gemaakt.
Maar nee ze gingen net met hun desktop OS de Smartphone toer op om hun universal programs te ondersteunen.
Wat ik bedoel, een mooie niche positie was ook een perfect leefbare situatie die 10-15% was ideaal.
Probleem was de visie en ondersteuning op lange termijn, die niet geloofwaardig over kwam/komt
Het gaat niet om verslaan... het gaat om levensvatbaar te worden. Apple wint het ook niet van Android en ik denk echt als apple op de huidige manier door gaat daar ook velen zullen overstappen op een Android toestel.

Eenerzijds te belachelijk duur geworden, anderzijds BKR bij dergelijk dure toestellen want de gemiddelde koper wil het toestel af betalen via een abonnementje

En technisch gezien maakt het OS niet gek veel verschil, het zijn de apps en ondersteuning die het verschil gaan maken.

[Reactie gewijzigd door downcom op 6 oktober 2017 16:32]

Nadella was ook tegen de overname van Nokia, ze waren al veel te laat en konden zich niet onderscheiden van android en ios. Het was vooraf al gedoemd om te mislukken, ook al hadden ze op een bepaald moment 5-10% marktaandeel.

Het is jammer, maar uiteindelijk echt wel de goede keuze.
Ik zie niet waarom WP10 gedoemd was te mislukken. Het OS was daar (en ten tijde van WP8 erg goed). De broodnodige reclame en promoties ontbraken waardoor (bijna) niemand het risico nam zo een toestel aan te schaffen.
Er werd geen winst gemaakt met de smart phones, vergeet dat niet. Ze hebben er 8 MILJARD tegenaan gesmeten door heel Nokia op te kopen om het te laten groeien. Als dat al niet werkt, kan je beter de handdoek gooien.
Dat is pertinent onwaar. MS heeft veel reclame gemaakt en best groot uitgepakt: Deadmaus met de presentatie van de Lumia 800, maar ook was er veel product placement, zo werd er heel wat afgebeld met Lumias in een series als "Overspel" en een aantal andere NL series. Microsoft heeft daar flink wat geld tegenaan gegooid.

Het probleem was dat ze echt veel te laat met Windows Phone 7 kwamen, hun marktaandeel met de slechte laatste versies van Windows Mobile 6 kwijt zijn geraakt en de gebruikers van een van de laatste succesvolle Windows Mobile telefoons, de HTC Touch Diamond geen enkele reden hadden om op een MS systeem te blijven. Daarna waren er nog maar een paar aanbieders die de toestellen leverden en was de markt al grotendeel verdeeld door Apple en Google. Ze hebben gewoon zitten slapen, daarna nog wel een hoop geld er tegenaan gegooid, maar mocht niet of nauwelijks meer baten. Ze zijn nooit boven de 3.6% uitgekomen
Vergeet niet het gebrek aan (recente versies van) populaire apps.
Grappig dat je dat zegt. De hele nieuwe richting van MS is namelijk in gang gezet door Ballmer. Zijn vertrek was gewoon onderdeel van die strategie.
Waarom niet? Het heeft geen zin om aan een dood paard te trekken, zeker niet om een handjevol die-hards tevreden te houden. Je kan je energie beter richten op iets wat wel geld oplevert.
Wat dacht je van de categorie: Geen Android fan en Apple is te duur?
Dat is toch ook geen alternatief als je een Lumia 950 hebt gehad man, de 5C heeft een scherm dat de behuizing doorkraakt (zelf meegemaakt). Verder is het scherm echt een schermpje voor op een printer, de camera is zo waardeloos als de webcam op een laptop van 5 jaar oud en de accu is bijna net zo klein als die van je afstandsbediening ;)

Ik hoop dat ze eens wat raak schieten met het Andromeda project, zou mooi zijn om naast mijn Surface Pro een mooie Windows telefoon te hebben (ik heb een 920 en een 950 gehad, nu op Android), maar ik heb nog geen telefoon gezien die de lenskwaliteit en vooral AUDIOkwaliteit van mijn 950 heeft kunnen evenaren. En nee, ook een S7-8 niet. :+
Ze proppen nu wel leuk meerdere microfoons op de iphones en androids, maar het zijn toch echt niet de goede HAAC mics die op de Lumia's zitten. Dat is toch altijd iets dat ook mij blijft opvallen bij filmpjes en andere opnames met die toestellen. Hoe helder een concertopname kon klinken was echt bijzonder. Zelfs sommige professionele geluidsopnames klonken slechter.
Het is maar wat je goedkoop vindt. Als koper heb je geen idee hoelang je nog support krijgt op een oude IPhone. Reden hiervan is dat Apple zomaar kan bepalen om geen IOS versie meer uit te brengen voor bepaalde modellen en dat valt support ook gelijk. Dat laatste realiseren mensen zich steeds meer(jammer genoeg nog steeds niet iedereen) dat je dan geen security patches krijgt.

Bij Microsoft is het duidelijk hoe update beleid is en bij Android gaan ze ook die kant op.

[Reactie gewijzigd door vali op 6 oktober 2017 21:35]

Zonder verdere support. Volgens mij is iOS 10 de laatste versie voor die 5C.
Ik zou een SE of een 4,7" 6S als budget-optie nemen.

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 6 oktober 2017 14:42]

Zoals andere mensen hier al zeggen heeft tweedehands best veel nadelen. En zolang ik door deze dingen naar W10M wordt geduwd en ik geen grote app gebruiker ben heb ik niks op het systeem tegen.
Hahaha dus de gelijke specs voor de 950XL zijn de 5C ?
De specs van mijn nu 2 jaar oude 950 XL liggen nog gelijk/boven de Iphone 8.
Fijn. Jammer dat er geen software is om al die fraaie specs te gebruiken.
Volgens mijn lees je niet goed.
De software ondersteund de huidige hardware prima, alleen is en komt er geen nieuwe hardware meer.
En binnenkort worden de weinige apps die er nog zijn niet meer geupdate of zijn ze niet meer te gebruiken.
Welke software? Het OS en de browser? Heel veel meer is er namelijk niet.
Uhmm ik moet helemaal niks en ben ook geen fanboy.

Toch heb ik nog steeds mijn nokia 930 die alles doet en kan wat ik nodig heb.

Ik zou pas echt idioot zijn als ik om de 2 jaar laptop bedragen uitgeef aan een nieuwe telefoon en er niks meer mee kan als de de vorige versie (gimmick BS daar gelaten of functies die je beter op een ander device kan uitvoeren)

Dus ik denk dat er meer vakjes zijn dan de 2 die jij aangeeft.
Mijn oude 930 was de lens kapot nu eentje met inductielader gekocht voor 80 euro. Maar ja hoe lang kunnen we dit nog volhouden. Hopelijk eind 2018 echt een surfacephone.
"Volhouden" suggereert dat het moeite kost. Zoals ik aangaf, kost het mij geen enkele moeite.

Het moment van wisselen komt wanneer ik:
- Niet meer kan bellen/sms'en
- of mijn contacten en agenda niet meer synchroniseren
- of geen @e-mail meer kan ontvangen
- of geen WhatsApp kan gebruiken
- of niet meer op het web kan browsen

De enige Apps die ik verder heb:
- Acrobat reader
- Adobe Photoshop Express
- Amazon
- Bing maps
- EHBO App
- Guitarist Tuner
- ING Bankieren (alleen in zakelijke noodgevallen)
- LinkedIn
- Lumia apps
- Magister
- MS Office Apps,
- NOS
- OneDrive
- OV9292
- Parkline
- Ral Colorpicker
- Rekenmachine
- Samsung Mobile print
- Schiphol
- Spectrum Analyzer
- Spotify
- Stopwatch
- Synology Apps,
- Teamviewer
- Translator
- TripAdvisor
- Weather
- En nog wat remote apps voor programma's die 24/7 op mijn server draaien.

Dus echt gehandicapt maakt een windows phone mij zeker niet en heb er al meer op staan dan ik reeel gezien echt nodig heb. De meeste gebruik ik nauwelijks en zijn alleen maar voor het geval dat...

Ik snap heel goed dat er mensen zijn die niet zonder bepaalde Apps kunnen, omdat deze binnen hun netwerk veel gebruikt worden en daarmee een soort sociale verplichting opgelegd krijgen.
Zeker mijn kinderen :D Maar die hebben dan ook een iPhone. En waar zij een iPad hebben, heb ik meer aan een Windows 10 tablet die gewoon win32/X64 applicaties draait waar ik productief gezien echt wat aan heb en naadloos synchroniseert met mijn telefoon en workstation.

Dus je hebt gelijk dat een Surface Phone de logische volgende stap voor mij zou zijn.
Ik geef ook niet de belachelijk hoge bedragen uit die een nieuwe high-end telefoon tegenwoordig kost (ik ben van de "de high-end van vorig jaar of daarvoor is tenminste al flink in prijs gedaald" en nu interessant) maar ik ga me ook niet martelen door haast alles met de browser te doen en de rest te laten. Zo is Signal een essentiele app voor me, dan kun je dus kiezen uit iOS en Android.
Maar als je zelfs je trouwste klanten laat vallen moet je niet raar opkijken als de stap naar Apple steeds makkelijker gemaakt gaat worden.
Heeft niets met fanboy te maken. Ik vind W10M prettiger om mee te werken, en ziet er beter uit dan de andere OS'en. Ja, die hebben meer apps, die vaak ook beter zijn, maar ik kan met mijn L950XL doen wat ik wil, behalve 1 ding, dat mijn Nefit Easy bedienen... tja, dan loop ik wel naar de muur, en voor de instellingen gebruik ik wel een ander device.

Maar Apple zie ik niet zitten, los van de prijs, en Andriod is te chaotisch. Het zou niet verkeerd zijn om een derde platform te hebben op mobiel gebied, ondanks dat Nadella daar anders over denkt.
Je zou eens een Huawei moeten proberen. Die hebben met hun EMUI schil Android versimpeld. Het lijkt soms net teveel op iOS, maar je hebt er wel de vrijheid mee die bij Android hoort en een simpeler geheel. Samsung viel mij nogal tegen, maar ik heb een tijdje met een Huawei P10 rondgelopen en dat is eigenlijk bijzonder goed bevallen. Die P10 en ook de P10 lite zijn ook lekker snel, voelen sneller aan dan andere toestellen in die prijsklasse.
Mijn vorige smartphone was een Huawei P6, toentertijd een kwalitatief niet een al te best vlaggenschip toestel, begon na een jaar al uit elkaar te vallen. En Samsung wil ik ook niet. Als ik nu over zou moeten stappen wordt het waarschijnlijk de Nokia 8. iPhone wordt het iig niet.
De P6 was dramatisch. De P8 vond ik ook belabberd. De P9 ging wel maar was lelijk. Ook de software op die toestellen was om te janken zo slecht.

Echter heeft de P10 series een veel simpelere variant van de voorheen dramatische EMUI software, veel betere hardware (niet zozeer sneller, maar wel kwalitatief hoger) en dat zie je echt duidelijk. Ze hebben ook wat Windows 10 Mobile features meegenomen, zoals het zonlicht filter in de software. Ding doet het opvallend goed.
Veel toestellen die op een 835 processor draaien hebben mooie reviews,
Het is vaak de combinatie met gebruikte hardware en instellingen van het scherm die wat dubieuzer zijn.
Ze hebben allemaal wat, maar zo'n zonlichtfilter is inderdaad heel fijn.
Je ziet dat de gevestigde orde die veel eigen/aangepaste software gebruiken ook afgerekend wordt op hun update beleid. Camera's zijn redelijk gelijk, maar steekt geen n echt boven het maaiveld uit in zijn algemeenheid.
Zelf kijk ik reikhalzend uit naar de Nokia 9.
Alle 3 de gebruikers :o

Even serieus, volgens mij kost het onderhouden van een compleet mobiel platform je op een globaal niveau een goede cent, tientallen miljoenen lijken me geen onredelijk getal om het hele proces van a tot z te financieren. Die wil je aan het einde van de rit natuurlijk wel een keer terugverdienen en dat is blijkbaar niet gelukt.
Het valt mij op dat je aan alles ziet dat Microsoft eigenlijk niets meer met dit os doet terwijl ze wel ontkennen dat ze hiermee gestopt zijn.

Welke strategie zit daar achter? Of is het gewoon gebrek aan leiding en besluitvaadigheid bij MS zoals ik bij te veel bedrijven zie tegenwoordig.

W10m samen met de continuum dock zag ik toch echt als innovatie en iets dat voor heel veel mensen een uitkomst zou bieden. Is de markt er dan weer niet klaar voor? Dat zou de zoveelste keer zijn voor Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Clifdon op 6 oktober 2017 13:50]

Ik denk dat ze de stap niet durven zetten. Praktisch alle gebruikers zijn naar andere oorden vertrokken en hun laatste hardwarepartner gaat ermee stoppen. Windows Mobile in de lucht houden voor die laatste miljoen gebruikers wereldwijd is geen optie.

Ze zijn er eigenlijk al mee gestopt, maar durven dit niet te zeggen. Wanneer ze stoppen, is hun laatste kans in de mobiele markt verkeken. De mobiele markt heeft namelijk wel de toekomst. Desktops, en op een veel later moment laptops, zullen uiteindelijk een zeer kleine nichemarkt worden. Stoppen met de mobiele markt is dus een soort doodvonnis.

Ik gok dat MS over tien jaar puur een bedrijf is dat zakelijke klanten bedient, een nichespeler in de cloud.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 6 oktober 2017 15:23]

Een nichespeler in de cloud? Jij hebt duidelijk geen idee hoe groot Azure eigenlijk is en wat voor klanten ze hebben. Het is zelfs zo erg dat voor de grootste klanten in Europa Microsoft de enige partij is die de juiste software en cloud infrastructuur kan leveren.

Hoe meer je richting de enterprise markt gaat kijken, hoe kleiner Amazon is. Google telt daar helemaal niet mee zelfs, die is niet actief in die markt want die heeft geen diensten die interessant zijn voor de enterprise markt. Hoe kleiner de bedrijven zijn waar je naar kijkt, hoe eerder Amazon tevoorschijn komt. En als je de kleinste gaat bekijken, dan kom je Google pas tegen.
De expertise die is opgebouwd bij het ontwikkelen van WM zal echt nog wel toegepast gaan worden, al dan niet met veranderingen, in een toekomstig product. Die expertise is niet verloren natuurlijk.
Als je een ontwikkelteam uit elkaar laat vallen en de mensen een paar jaar aan iets anders laat werken ben je een groot dee van die expertise ook kwijt.
Denk het niet. MS zal ongetwijfeld gedegen documentatie hebben van hun ontwikkelde software waar een beetje ervaren iemand binnen de kortste keren zijn weg in vindt.
Heb je ooit zelf aan grote softwareprojecten gewerkt? Als je een nieuw team ergens opzet met "hier is de documentatie en daar is de source code" kan het jaren duren voordat dat allemaal soepel loopt. En zolang niemand het overzicht heeft wordt er in dat jaar zoveel rommelcode geschreven dat je daarna nog eens flink wat tijd kwijt bent met refactoring om alles nog enigzins onderhoudbaar te maken.
Heb inderdaad meerdere programma's gebouwd. En nee, het duurt allesbehalve jaren voordat je thuis bent in programmacode. Dat is je reinste flauwekul.
Programma's kan varieren tussen hello world en megaprojecten als een OS. Bij een klein programma kun je inderdaad na een paar maanden wel goed meedraaien, als je ingewerkt wordt door het team dat er aan werkt. Als dat team er net meer is en het gaat om een echt groot iets dan duurt het wel langer.
Dat is al jaren hun strategie: namelijk het nooit officieel doodverklaren maar gewoon nooit meer een nieuwe versie. Na een tijdje begrijpen de meesten het wel.
Het valt mij op dat je aan alles ziet dat Microsoft eigenlijk niets meer met dit os doet terwijl ze wel ontkennen dat ze hiermee gestopt zijn.
MS is ook helemaal niet gestopt met het OS, wat feitelijk gewoon Windows 10 is. Het is meer dat ze niet zoveel heil meer lijken te zien in de mobiele telefoonmarkt.
Ze hebben wm10 op een aparte branch gezet die op een redstone 2 lijn blijft staan. En daarnaast zijn ze bezig met core OS waarmee ze nieuwe zaken willen doen voor nieuwe hardware... Als het ooit klaar is. wm10 is dood als een pier en word niets meer mee gedaan anders dan security updates.

Het enige wat van ook in deze mobiele branch is wat overblijft in de nieuwe mobielere hardware zijn de uwp apps.

https://www.windowscentral.com/windows-core-os
Eigenlijk onderschrijf je mijn punt alleen maar. Als je hiermee aangeeft dat W10 Mobile dood is, dan is W10 Desktop dat net zo goed - straks is het allemaal gewoon daadwerkelijk 1 codebase.
...en dan komt er vanzelf een device waar WEL apps voor zijn en waar je dan heel toevallig ook gewoon mee kunt bellen :+
Dat is een woordspelletje: noem Windows Mobile gewoon Windows en plots draait Windows Mobile weer op honderden miljoenen devices :)
Begrijpelijke actie van HP. Ik merkte dat Microsoft meer afstand nam van win10 mobile op het moment dat ze een andere branch hadden op mobiel dan op de desktop. Je ziet dat nu duidelijk(er) aan de build nummers bij de insider fast ring.
Zelf heb ik een Lumia 930 die eigenlijk toe is aan vervanging. Zeker nu die niet de fall creator update krijgt... begint het toch te kriebelen om een nieuwe telefoon te nemen. De 950 is niet echt meer verkrijgbaar. Wel op aliexpress trouwens, maar dat vertrouw ik niet voldoende. Dus als ik vandaag een keuze zou moeten maken zou ik gaan voor de samsung s8 met microsoft launcher en edge (ivm continuum op desktop).

edit: voorbeeld van buildnrs (16251 voor desktop en 15235 voor mobile) https://blogs.windows.com...bile/#0kLOOO2F4zvuOHma.97

[Reactie gewijzigd door capsoft op 6 oktober 2017 13:55]

Werkt continuum via Edge op Android?
Contiuum staat daar los van, daarvoor heb je Continue on PC.
https://www.windowscentra...se-continue-pc-windows-10

Daar is gister toevallig een nieuwsbericht over geweest op Tweakers:
nieuws: Microsoft brengt Edge naar Android en iOS
De smartphoneversie van Edge bevat functies uit de desktopversie zoals de Reading List, New Page Tab en Reading View. Ook komt er een Continue on PC-functie, zodat gebruikers hun mobiele browsesessie voort kunnen zetten op een Windows 10-pc. Die functionaliteit wordt geactiveerd met de Windows 10 Fall Creators Update die op 17 oktober uitkomt.
Ik bedoelde continue on pc. Bij Apple noemen ze dat handsoff toch ook continuum?
Bijna, bij Apple heet het continuity. Op https://support.apple.com/en-ca/ht204681 staat daar weer informatie over :)
Zolang Whatsapp werkt blijf ik mijn Lumia 950 gebruiken, andere apps zijn prettig, maar kunnen in veel gevallen ook via de browser.

Ik heb deze telefoon bewust gekocht wetende dat het weleens een van de laatste Windows Phone toestellen zou kunnen zijn. Sterker nog dat was de reden om het juist op dat moment te kopen. Ik ben ervan uitgegaan dat het toestel hardware-technisch minimaal 2 jaar mee zou kunnen. Ik was bang dat ik anders alleen tweedehands toestellen zou kunnen kopen, dat lijkt helaas het geval te worden. Het (voor mij) fijne besturingssysteem gaf in combinatie met de prijs op dat moment de doorslag.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 6 oktober 2017 14:59]

Ben heel benieuwd hoe de toekomst voor Smartphones met Windows eruit gaat zien, ik zou het dom vinden van zo'n groot bedrijf om de smartphones links te laten liggen. Ik hoop ook gewoon dat ze langzaam het aantal apps aan het zijn opbouwen via UWP en dat ze samen met Continuum later weer met een smartphone komen, bijvoorbeeld een Surface telefoon.... Vind het hele concept namelijk super gaaf en ik dnek dat het heel veel potentie heeft.

Met WP zat het niet mee, omdat het applicatie aanbod gewoon extreem laag is, als ze dit op peil konden brengen, dan waren er veel meer kansen voor het platform.
Die toekomst is het museum. Ze hebben het geprobeerd en het is niet gelukt. En ze hebben door de vele reboots en nu jarenlang zwijgen over concrete toekomstplannen nu zo'n onbetrouwbare reputatie dat haast niemand er meer aan zal beginnen op de blinde windowsfanaten na, en dat zijn er niet zoveel.
En hoe dan ook laten ze mobiel niet zitten. Zie de inspanningen voor een Android-launcher. Maar vooral ook apps met het Officepakket voor zowel iOS als Android. Mobiel blijven ze, of dat met een eigen besturingssysteem zal zijn is nog de vraag. Ik verwacht het steeds minder. (Maar vooralsnog blijf ik het gebruiken).
Lijkt me een volledig begrijpelijke keuze, ik voelde me een half jaar na aanschaf van de lumia 950 al in de steek gelaten door Microsoft. Regelmatig bug's in het systeem waar niks aan gedaan leek te worden, bonus programma's en extra's die selectief beschikbaar werden gesteld (niet in nederland).
Toen de telefoons gratis weg werden gegeven heb ik mijn lumia 950 meteen "gedumpt", zwaar teleurgesteld in Microsoft. De telefoon liep ver voor op de concurrentie, al was het alleen de camera en Iris scanner maar. Zeer maar dan ook zeer jammer dat een project al dood wordt verklaard voordat het goed en wel van start is gekomen.

[Reactie gewijzigd door ITsEZ op 6 oktober 2017 13:51]

Kom op nou! Microsoft was al sinds 2009 bezig met Windows Phone wat feitelijk hetzelfde OS was als Windows 10 Mobile. Maar ze blijven steeds de doelpalen verschuiven, waardoor ze het nooit stabiel konden krijgen.

Kreeg een of ander verlichte geest weer het idee om de kernel te veranderen waardoor ze weer opnieuw konden beginnen. Tja, natuurlijk is het dan nog steeds niet 'af'.
WP7 en voorgangers hadden een CE kernel en WP8 een NT kernel. Win10 heeft nu onecore, maar aan de huidige branch is te zien dat ze inzetten op andromedia os wat een windows is die modulair is opgezet en daardoor nog meer kan delen met mobiel, xbox etc.
Dat zie je ook een beetje als je een uwp app maakt, dat je voor bepaalde device families extensies hebt.
Maakt niet uit want Windows 10 Mobile zal er niet meer zijn om het mee te maken.