Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Jolla heeft de Jolla Tablet aangekondigd. Het apparaat met een 7,85"-touchscreen en Intel-soc moet gaan draaien op Sailfish OS 2.0. Jolla wil met behulp van crowdfundingsite Indiegogo de tablet rond juni op de markt brengen.

De Jolla Tablet beschikt over een Intel-quadcore-soc van 1,8GHz met 64bit-ondersteuning. Er is 2GB werkgeheugen aanwezig, samen met 32GB interne flashopslag. Uitbreiding is mogelijk via een micro-sd-kaartje. Het 7,85"-touchscreen bevat een ips-paneel met een resolutie van 2048x1536 pixels, goed voor 330ppi.

Aan de voorzijde van de Jolla Tablet is een 2-megapixelcamera aanwezig, terwijl aan de achterkant een 5-megapixelcamera is te vinden. De accu heeft een capaciteit van 4300mAh. Vooralsnog is alleen een 802.11n-wifi-versie van de tablet aangekondigd. De tablet is verder 8,3mm dun en meet 203x137mm.

Jolla Tablet

De Jolla Tablet zal draaien op Sailfish OS 2.0. Dit opensource-besturingssysteem biedt volgens Jolla verbeterde privacy voor de gebruiker. Ook stelt Jolla dat Sailfish OS 2.0 de multitaskingfunctionaliteit heeft vergroot. Zo kan in de multitasking-view een video gepauzeerd worden zonder dat de video-app fullscreen geopend hoeft te worden. Bovendien kan Sailfish OS 2.0 naast native-apps Android-applicaties draaien, waardoor het app-aanbod groot is.

De 384 gram wegende Jolla Tablet moet in eerste instantie een prijs krijgen van 189 dollar, ofwel 150 euro, voor de eerste duizend exemplaren. Jolla wil zijn tablet via de crowdfundingsite Indiegogo aan de man brengen. Het Finse bedrijf zoekt tweeduizend donateurs, waarvan de eerste duizend elk de introductieprijs van 189 dollar betalen en de tweede duizend elk 199 dollar, waarmee 388.000 dollar opgehaald moet worden. Als de crowdfundingactie zijn doel behaalt, wil Jolla de tablet rond juni uitbrengen.

Update 12:28: Het Indiegogo-doel van 388.000 dollar is binnen een paar uur behaald waarmee levering van de tablet zeker lijkt te zijn gesteld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Geweldig!
Jolla's Sailfish is een leuk platform. Heeft niet alleen de focus op privacy controle maar ook op het ondersteunen van diverse app-formaten.
Zo speelt het android, andere linux(meego) html5 en eigen apps af.

De developer community is ook erg sterk, doordat er veel mensen van oude linux nokia's zijn overgestapt naar Jolla.

Verder is het een Europees bedrijf, waardoor je als gebruiker niet of minder te maken hebt met de nieuwsgierigheid van de overheid van de vs. Ik gun ze ook daarom het beste.

En ik denk dat ik ook zo'n tablet aanschaf, want m'n nexus7 is in 2 jaar extreem traag geworden dus rijp voor vervanging. Edit: gekocht als early adopter. Nu tot Mei wachten.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 19 november 2014 10:55]

Due to a bug with the driver for the Nexus 7′s internal Samsung NAND storage, Android on the Nexus 7 was not properly issuing TRIM commands to clear unused sectors. This caused write speeds to slow down dramatically. This was fixed in Android 4.1.2, and Android should now properly be issuing TRIM commands to the internal storage.
However, this update does nothing to fix existing sectors that should have been TRIMMed in the past, but were not. To do this yourself, you can try the LagFix app from Google Play AND this will will fix the problem.Link-
https://play.google.com/store/apps/d...dmonkey.lagfix

On topic: zou Jolla niet kunnen draaien op de Nokia N1?
Een samenwerking tussen het nieuwe Nokia en Jolla klinkt niet verkeerd moet ik zeggen.
Bedoel je met het nieuwe Nokia Microsoft-Nokia of het niet Microsoft-Nokia?
Het niet-Microsoft-Nokia. :P
Als ik kijk naar de specs dan is dit de Nokia N1 in een ander jasje.

Edit: Als je heel vluchtig kijkt, want de N1 beschikt over betere hardware (betere camera, accu en processorsnelheid), maar moet dan ook 50 dollar meer kosten :).

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 19 november 2014 13:19]

Ik ben het helemaal met je eens(nul07), ik wou net een soortgelijke post gaan typen. Maar in plaats daarvan reageer ik maar op jou.

Het enigste wat mij tegenhoud is dat de hardware zo slecht is gemaakt/gekozen. Dat zie je overigens wel vaker bij ontwikkelaars van open source software die hardware uit brengen, de KDE tablet bijvoorbeeld. De reviews zijn duidelijk over de telefoonhardware, bagger.

Hopelijk zetten ze met deze tablet de weg naar boven in qua kwaliteit, maar ik vrees met grote vrezen.

[Reactie gewijzigd door Gaming247 op 19 november 2014 11:00]

Als je het hebt over bouwkwaliteit, is dat geen issue volgens reviewers van de vorige Jolla Smartphone. En is men zelfs content met de opzet van 'the other half' van de telefoon.

In het verleden behaalde resultaten bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst maar als ik het productfilmpje zie, lijkt de tablet modern vormgegeven en prima in elkaar te zitten.

Dat de soc, niet de zwaarste van het zwaarste is, maakt wat meer uit op een tablet met zwaarder os, dan op een tablet met licht vloeiend os.

Waar ik stiekem meer bang voor ben, is bugs op het platform. Op sailfish 1 komen die met regelmaat voor volgens forummers. Het mini Jolla Topic
De slechte punten uit die review zijn als volgt:
  • Slecht scherm
  • Accuduur onvoldoende
  • Prijs te hoog
Deze tablet heeft zo te zien een enorm goed scherm.
De batterijduur was een software bug, jij maakt er een hardware issue van. Die is al lang en breedt opgelost.
De prijs is te hoog voor wat je er voor kreeg, dat is subjectief, ik had graag meer betaald puur en alleen voor de vrijheid die de software me geeft. Daarnaast, dat punt is volkomen uit het water geblazen als je de prijs van deze tablet bekijkt en die van de concurentie er naast legt.

Ik wil niet zeggen dat je kennis van Jolla's producten "Bagger" is, maar zo komt het wel over.
De derde tranche voor $204 is ook al voor drie kwart verkocht (nu 1533 stuks van 2000). Bijna $800.000 in de pocket. Not bad for a day's work...
______
EDIT 20-11 07:30, de derde tranche staat nu ook al bijna vol op 1935 van 2000 verkocht.
______
Natuurlijk lijkt dit veel, maar in het grotere spel zijn dit maar peanuts. Het gaat erom dat ze wat extra cash hebben om het te ontwikkelen, aantonen dat er vraag naar is, mensen betrekken bij de ontwikkeling (customer input). Dit alles draagt bij aan het doorontwikkelen van Sailfish.

Het naanaar de markt brengen van een nieuw OS is een spel van de lange adem. Daarvoor hebben ze ook al flink wat venture capital aangetrokken. Maar in de ontwikkeling af en toe gebruik maken van crowd funding is helemaal niet slecht. Zo'n succesvolle campagne is ook goede marketing en misschien is dat wel de grootste meerwaarde voor Jolla.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 20 november 2014 07:32]

De derde trance is uitverkocht. Er is nog 1 laatste batch van 1000 stuks, die nu ook al aardig snel verkoopt. Wil je er nog een bemachtigen, dan moet je snel zijn. Na deze 1000 komt er geen batch meer bij.
Hoe goed werkt dat in werkelijkheid, Android apps op Jolla? En heb je gewoon de android store beschikbaar?
Hoe goed werkt dat in werkelijkheid, Android apps op Jolla? En heb je gewoon de android store beschikbaar?
In technische zin werkt het heel goed. Ik heb nooit problemen met apps als de NS Reisplanner, online bankieren, of Nu.nl. Ik heb die wel handmatig, via usb op de telefoon gezet.

De normale Play Store van Google is niet standaard beschikbaar. Het is met wat frutten wel mogelijk, heb ik gelezen, maar de vraag is of je het moet willen. Je moet dan ook de Google Play-services installeren en dat doet weer een beetje het idee van privacy en open source teniet. Veel mensen die SailFish OS nemen doen dat omdat ze gezond paranoide zijn. Dan wil je die meuk niet op je telefoon.

Qua navigatie is het soms tegennatuurlijk. Als je eenmaal de swipe-naviagtie van SailFish in je systeem hebt zitten, is het heel raar dat je op een knopje onderaan het scherm moet drukken om een pagina terug te gaan.

OT: het gaat heel hard. Ben blij dat ik vanochtend meteen toegegeven heb aan de impulsaankoopdrang :)

[Reactie gewijzigd door DJ Henk op 19 november 2014 14:04]

Je hebt niet zomaar de Andriod store (iig niet de Play Store) maar je kan wel de Yandex store bijv. gebruiken.

Meer vind je hier: http://www.wired.co.uk/ne...lla-and-sailfish-hands-on

Nu wachten tot mei 2015.. Dan maar eens kijken hoe die wordt.
Leuk ding, al vraag ik me af hoe ze nog steeds niet falliet zijn.
Hun eerste toestel verkoopt wel aardig in hun thuisland, maar daar buiten word het amper verkocht.
Bovendien is er naar mijn weten ook nog geen andere fabrikant die een toestel met SailFish OS uit heeft gebracht (of dat van plan is).
Misschien heeft het minder te maken met het aantal gebruikers, maar eerder met het aantal toegewijde gebruikers. Jolla-bezitters staan erom bekend dat ze veel om hun toestel geven en graag feedback geven. Ze kiezen de smartphone niet zozeer vanwege de specs, maar eerder vanwege de mentaliteit van de achterliggende community.

Lang verhaal kort: onderschat nooit waartoe een gedreven community - ook financieel - in staat kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Ossebol op 19 november 2014 11:27]

https://www.indiegogo.com...first-crowdsourced-tablet gaat idd ook hard op de indiegogo.

Heb er zelf ook 1 al 1 besteld.
Ze zijn er al bijna, volgens mij gaan ze het in een dag halen! Ik zat tussen de eerste duizend. :)
ik was te laat ;-) gaat hard!
Bovendien is er naar mijn weten ook nog geen andere fabrikant die een toestel met SailFish OS uit heeft gebracht (of dat van plan is).
Hoeft geen probleem te zijn lijkt mij. Er zijn ook (officieel) geen fabrikanten die telefoons met iOS verkopen naast Apple.
Nee natuurlijk, maar die verkopen een hoop telefoons en Jolla verkoopt er vrij weinig.
Natuurlijk, Jolla is een klein bedrijf maar dan nog.
Tja, zolang ze er winst op kunnen maken kunnen ze doorgaan. Ze zullen niet de monsterwinsten van Apple of Samsung halen, maar als ze hun kosten kunnen dekken, kunnen ze vrolijk doorgaan :)
Dat noem ik een lange termijnvisie. Niet elke fabrikant gelooft in paniekvoetbal en graaien wat er te graaien valt.
@drdelta:
iOS is gesloten, die leent zijn OS niet uit. Nokia zei al ooit over android:
"peeing in your pants for warmth in winter", waarmee bedoeld wordt dat het geen vrijheid biedt en dus veilig voelt, maar geen mogelijkheden. Dat is voor veel gebruikers prima, maar niet voor iedereen.

Overigens veilig is ook relatief, gezien de iCloud hack.

Jolla heeft ook geen duizenden werknemers, hooguit een paar honderd denk ik. Dan heb je ook niet zo veel nodig, behalve een trouwe fanbase ;)
Die iCloud hack die geen hack was?
Maar waarbij wel privéfoto's gepubliceerd zijn en je dus niet veilig bent? Precies, die ja.
ios verkoopt voor apple goed genoeg een non argument lijkt me

je kan je beter de vraag stellen bij deze prijzen wat ze er aan kunnen verdienen $189
laten we eens zeggen $20 x 1000 = $20.000 niet echt veel om je kosten te betalen lijkt me
Denk dat de winst zelf nog iets minder zal zijn.

Maar op zich leuke specs, scherpe prijs maar daar kun je als bedrijf niet van leven, je zal toch echt geld moeten verdienen en dat zal op deze manier heel moeilijk zijn.

Als je in deze manier geen investeerder krijgt zegt dat ook genoeg. crowdfunding is dan een oplossing maar zegt ook meteen dat grote investeerders er weinig markt in zien.
je kan je beter de vraag stellen bij deze prijzen wat ze er aan kunnen verdienen $189
laten we eens zeggen $20 x 1000 = $20.000 niet echt veel om je kosten te betalen lijkt me
Denk dat de winst zelf nog iets minder zal zijn.
Ze willen minimaal 1000*$189,- + 1000*$199,- ophalen, dus bij die berekening zouden zou $20*1000 + $30*1000 verdienen, wat alweer $50.000 is. Nog steeds geen vetpot, maar al iets rooskleuriger.

Bovendien hebben ze inmiddels de buit al binnen. Gaat erg hard (na 5 min refresh $10.000 erbij)!
omdat ze dat zelf ook beseffen, en hun bedrijf daar naar gericht hebben. Voor zover ik weet verkoopt jolla in meer dan 32 landen, en hebben ze inderdaad een vrij grote "homebase". Ik geloof zelf dat ze een tijd in DNA best selling phone hebben gestaan. Daarnaast hebben ze ook (hopelijk) nog een deel van het geld van Nokia dat ze gekregen hebben en andere investeerders.

De N9 is ook zo'n device waarvan niemand weet hoeveel er verkocht zijn, de schattingen lopen daar uit elkaar van 600 000 tot 2 mlj, ik denk dat dit toestel weliswaar niet zoveel verkocht zal zijn, maar het zal wel ergens in de buurt komen.
Ziet er goed uit die tablet! Ook erg leuke specs, alleen heel jammer dat er maar 2GB RAM in gestopt gaat worden. Snap dat niet helemaal: goed scherm, leuke processor en dan bezuinigen op een reepje RAM? Ik betaal liever 20 dollar meer ofzo, en dan wel 4GB RAM.
Zelf ben ik bang voor het energieverbruik van de processor. Ik zou niet snel een tablet met een Intel-SOC kopen, al weet ik dat Intel er hard aan werkt om hun energieverbruik op het niveau van ARM te krijgen, ze blijven vast zitten aan een vertaling van 'CISC' (externe complexe instructieset) naar RISC (interne eenvoudigere instructieset die volgens mij gebasseerd is op een ARM-instructieset uit de tijd dat Intel StrongARM-processoren maakte) die niet gratis is.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 19 november 2014 16:06]

ze blijven vast zitten aan een vertaling van 'CISC' (externe complexe instructieset) naar RISC (interne eenvoudigere instructieset die volgens mij gebasseerd is op een ARM-instructieset uit de tijd dat Intel StrongARM-processoren maakte) die niet gratis is.
|:( Waar heb je het in vredesnaam over? Op performance-per-watt loopt Intel al sinds Clover Trail voor op de vergelijkbare ARM chips.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 november 2014 19:06]

Bedankt voor de bron, ik wist dat helemaal niet.
Zlef ben ik bang voor het energieverbruik van de processor. Ik zou niet snel een tablet met een Intel-SOC kopen, al weet ik dat Intel er hard aan werkt om hun energieverbruik op het niveau van ARM te krijgen, ze blijven vast zitten aan een vertaling van 'CISC' (externe complexe instructieset) naar RISC (interne eenvoudigere instructieset die volgens mij gebasseerd is op een ARM-instructieset uit de tijd dat Intel StrongARM-processoren maakte) die niet gratis is.
Dat is precies de reden waarom ik niet voor deze tablet ben gegaan.
OS, specs en prijs buiten de SOC zijn IMO prima.
Als er een NVidia K1 in gezeten zou hebben, zou ik dit device gekocht hebben.

Ik vraag me af wat de reden is dat Nokia en Jolla voor de ATOM i.p.v. ARM gaan?
Ze moeten ergens op bezuinigen om de prijs aantrekkelijk te houden. De meeste telefoons en tablet werken trouwens met geheugen rond de 2GB, dus dat zal wel los lopen. Ik zou me eerder druk maken om de accu.
¤ 150 is een heel goede prijs voor een tablet met dergelijke specificaties. Een vlotte processor, goed scherm, voldoende RAM en 32 GB intern ... daar betaal je bij de concurrent makkelijk ¤ 250 - 275 voor. Nu alleen hopen dat ze de dollarprijzen niet 1:1 gaan omzetten naar euro's.
Je betaald jolla in dollars.
Enige waar je rekening mee mag houden is verzendkosten. $20,- en mogelijke invoerkosten.
lijkt me sterk aangezien het een Europees bedrijf is. Well vermelden ze er bij dat je mogelijk nog $20 moet toevoegen voor het verschepen en eventuele belastingen niet bij de prijs in zitten.

Veel van de dollar prijzen die wij zien zijn trouwens zonder belasting, met belasting er bij betalen we vaak nog steeds meer maar is het verschil minder groot.


edit:

Van de FAQ
Does the Perk price include VAT or other taxes?

No, contributors must pay any taxes and duties related to his/her shipping country. Tax, customs fees and other applicable customs charges are not included in the price of the tablet. Once we get close to the delivery date, we will ask you to confirm your shipping address and we will instruct you on VAT payment

[Reactie gewijzigd door Creesch op 19 november 2014 11:53]

Waar komt die drang tot multi-tasken op tablets toch vandaan? als ik op m'n tablet zit wil ik me juist op 1 ding focussen. Lezen, filmpje, social etc.
Als ik meerdere dingen tegelijk wil/moet doen is een groot scherm gewoon veel prettiger. En grote tablets worden zwaar...
Als ik bv in android 4.4 een artikel in de NOS app zit te lezen, tussendoor een binnenkomende mail bekijk wordt ik na terugkeer bij de NOS app weer in het beginscherm gezet. Multitasken in iOs en Android is niets meer dan een aantal screenshotjes van de laatste staat van de app. Ik wil zelf uitmaken of een app blijft doorlopen. Op mijn Nokia n900 kan ik een youtube filmpje met muziek op de achtergrond draaien en verder werken in mijn terminal..
Op BB10 kun je wel echt multitasken, zelfs op de Playbook, met Playbook OS, van zoveel jaar geleden werkt dit goed. Wat jij zegt werkt gewoon goed op Android maar mogelijk moet je een andere YouTube app installeren. Eigenlijk is het dus onzin wat je zegt als je enkel voor dit doel multitasking wilt.
Multitasken met een andere youtube lukt mischien nog wel op Android, maar voor de rest heeft idovitz helemaal gelijk. Veel apps en spelletjes starten weer overnieuw als je bijvoorbeeld een je mail of een sms opent. |:(

Meego, Sailfish en ja ook BB10 doen dat gewoon echt veel beter. Ik heb net muziek op Youtube zitten luisteren op mijn Z10. Ik kan deze gewoon minimaliseren en dan een spelletje opstarten, mail bekijken enz terwijl de muziek gewoon blijft spelen. :)
Ik kan op mijn ASUS Transformer tablet (met Android) heel makkelijk tussen apps switchen en dan kom ik weer terug op het punt waar ik gebleven was. Dit doe je met de 3e 'knop' van links linksonder in je scherm. Als je gewoon de boel wer via het icontje op je scherm opent dan lukt dit niet. Kwestie van op de juiste manier omgaan met de mogelijkheden van het OS!
Dat is dan een geheugenkwestie op het device waar jij jouw ervaring met Andriod op baseerd. Al gebruik je op andriod eht multi-task menu worden apps ook niet opnieuw gestart(uitzonderingen daargelaten zoals de Rabobank app, maar daar is het een bewuste keuze). Al open je een app opnieuw via de app drawer word hij vaak opnieuw geopend(maar niet altijd, ik heb zelf ook geen idee waarom)
Leuke strategie, zorgen dat je al winst doet voor de tablet door de review komt, want als ik zo de batterij bekijk dan zal hij toch zeer optimale cpu cycles moeten draaien om in vergelijking te komen met de "concurrenten" ...
Leuke strategie, zorgen dat je al winst doet voor de tablet door de review komt,
In het filmpje werd gezegd dat er 100 man in dienst zijn.
Laten we zeer gunstig rekenen en er vanuit gaan dat ze part time werken. Dan kost een personeelslid zo minimaal $50k per jaar.
Aan arbeid kost je bedrijf dan 5M per jaar.
Maak je op de hardware tablet per tablet 30$ winst dan heb je met 2000 tablets slechts 60K aan inkomsten.
Niet eens genoeg om je personeel 5 dagen te betalen.
Ze moeten 73x hun indigo doel halen om alleen uit de personeelskosten te komen. Dus dikke winst, hebben ze nog niet doordat de eerste reviews komen.
30$ winst lijkt me weinig. Van die 100 man, werken ze niet allemaal aan deze tablet ... ze hebben namelijk ook een telefoon. Feit is, dat ze reeds 2k tablets (en nu nog meer) van de band kunnen laten rollen, zonder dat er één door een onafhankelijke partij kan worden beoordeeld.

Ik wacht wel de reviews af ...
Klopt. Dat doen ze op basis van reputatie en idee.
En dat is knap als kleine fabrikant.

Dus dat ze zo goed scoren, zegt wat over hoe ze de behoefte van mensen aanvoelen.

Daarnaast zullen ze ook wel, met hun vorige telefoon een prima fanbase opgebouwd hebben.
opzich wel een mooi ding, maar vind hem wat lomp ogen,

ben ook benieud hoe lang je met een accu kan doen als je em op zn staart trapt.

(een 1,6ghz quadcore met 3200mah krijg ik in 5 uur leeg)
Hij is een kleine 70 gram zwaarder dan de Nokia N1 en komt met mindere specs en een kleinere accu. De N1 kost wel nu nog maar 40 dollar meer aangezien je 208 dollar moet neertellen voor een Jolla tablet.
Maar op sommige punten stellen de specs wel weer gunstig af: 32gb opslag bijvoorbeeld. Dat kost bij veel modellen toch weer een stuk extra...
Ook ik zit in het tweede treintje ;( . Ze hebben de snelheid er zeker inzitten ($343,402). Volgendjaar een leuk speeltje voor de vakantieperiode :*) ..
In ieder geval ben je zeker dat je er 1 van de eerste 2000 hebt. Dat is al uniek op zich.
Ze zijn uitverkocht binnen 3 uur na het lanceren van de crowdfunding campagne :)

[Reactie gewijzigd door JS1982 op 19 november 2014 12:02]

In ieder geval ben je zeker dat je er 1 van de eerste 2000 hebt. Dat is al uniek op zich.
Ze zijn uitverkocht binnen 3 uur na het lanceren van de crowdfunding campagne :)
En het is zover. Dat is enorm snel gegaan..