Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties
Submitter: Rainbow

Blizzard heeft donderdag op de Gamescom de naam van het nieuwe hoofdstuk in de 'World of Warcraft-saga' aangekondigd: Legion. De uitbreiding draait om de terugkeer van een vijand voor zowel Horde als Alliance, het demonische Burning Legion.

demon hunterDe uitbreiding zorgt ook voor nieuwe features, waaronder het nieuwe continent The Broken Isles en klasse-specifieke wapens, zogenaamde Artifacts. Het maximaal te behalen level stijgt naar 110. De uitbreiding bevat bovendien een nieuwe Hero Class, de Demon Hunter. De nieuwe class is opvallend veel sneller en beweeglijker dan de bestaande classes. Zo heeft de Demon Hunter een double jump.

Om direct aan de nieuwe dungeons en raids mee te kunnen doen, is het mogelijk om een personage te boosten tot level 100. Het nieuwe continent, de Broken Isles, bestaat uit negen nieuwe zones. Daar kunnen spelers op zoek naar de nieuwe wapens in de game, de Artifacts. Dat zijn wapens die in kracht meegroeien met de speler. Er is een specifiek wapen voor elke klasse-specialisatie. Zoals Blizzard het zelf uitlegt: 'de mythe-gesmede wapens groeien in kracht en de eigen keuzes zullen de eigenschappen en het uiterlijk aanpassen.' De Artifacts dragen namen als Doomhammer, Ashbringer, Maw of the Damned, Ebonchill, Sheilun en Thas'Dorah.

Tot slot neemt Blizzard het bestaande Honor System op de schop. Legion krijgt versie 3 van het systeem, met als voornaamste verandering dat spelers nu Honor kunnen besteden aan nieuwe Talents speciaal voor PvP. De game krijgt bovendien Prestige, voor spelers die hun Honor-score willen resetten en opnieuw willen beginnen. Wie de hele Honor-cyclus nogmaals doorloopt, verdient daarmee Prestige, wat naast roem ook beloningen op kan leveren als een speciale Mount of een nieuw uiterlijk voor het Artifact van de speler. Wanneer Legion uitkomt, maakt Blizzard niet bekend. De studio laat wel los dat er later dit jaar een bètatest van start gaat.

The Broken Isles - World of Warcraft

Aankondiging World of Warcraft: Legion

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Wat overigens voor sommige mensen ook nieuwswaardig zou kunnen zijn is dat enkele dagen geleden naar buiten kwam dat het aantal Wow abonnees is gedaald van 7.1 miljoen vorig kwartaal, naar 5.6 miljoen nu. Waar dat vlak na de release van de vorige expansion, Warlords of Draenor, nog 10 miljoen was. Een flinke daling dus, en het laagste aantal sinds December 2005, wat ongeveer een jaar na de originele release van het spel was. Zie ook: http://www.mmo-champion.c...o-5-6-Million-Subscribers

Het is de vraag of deze expansion dusdanig interessant is en genoeg te bieden heeft dat al die mensen weer terugkomen.

Daar kan ik zelf niets over zeggen, maar ik vind persoonlijk wel dat het er nu al een stuk interessanter uit ziet dan Warlords of Draenor. Het ziet er ook wel naar uit dat ze een en ander geleerd hebben van de slechtere aspecten van WoD. Maar goed voor WoD hadden ze ook een aantal zaken beloofd die er nooit gekomen zijn, dus het wordt even afwachten hoe dat zal lopen.


Hier is trouwens de gehele aankondiging op Gamescom te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=e1WIEl4hRvA Begint op ongeveer 30:18.

[Reactie gewijzigd door Rainbow op 6 augustus 2015 20:08]

Ik ben ook wel erg benieuwd naar hoe de subscriber base zich zal gaan verhouden. Wel kan ik zeggen dat ik gedurende de hele presentatie bij geen enkel punt zoiets had van "hmm... hier heb ik mijn twijfels bij".. en dat is voor mij persoonlijk wel opvallend. Dit aangezien ik bij voorgaande expansions (zijnde Cataclysm, MoP en Draenor) altijd wel in meer of mindere mate bij één of meerdere zaken mijn twijfels had.

Nu moet ik zeggen dat het erop lijkt dat ze bij deze expansion alle registers open trekken; Sargeras wordt genoemd (misschien de eindboss?), Queen Azshara, Gul'dan, Illidan, Neltharion, de Emerald Nightmare, Emerald Dream, Demon Hunter hero class enzovoorts. Ook lijken ze de zaken als de Garrisons wat in te perken (dat idee kreeg ik), wat mijn inziens veel teveel saai was (verzamel een legertje followers, klik en stuur ze op een quest).

Wat ik wel vreemd vond was m.b.t. de 5 mans dungeons. Ze openden dat stuk met een uitspraak dat er in vorige expansions veel te weinig 5 mans waren en dat ze niet lang genoeg houdbaar waren (naar mate je betere gear krijgt). Echter, in het stuk erna kwamen maar iets van 6 dungeons voorbij. Ik mag hopen dat dit slechts een kleine greep is uit het totaal, want 6 zou bitter weinig zijn... nog minder dan vorige expansions. TBC, mijn inziens nog altijd de beste expansion, had bijvoorbeeld 16 dungeons die allen op normal en heroic gespeeld konden worden en ook allen waren voor max level toegankelijk (normal mode dan).

Het principe wat ze in latere expansions deden, een stuk of 5 dungeons tijdens het levelen en daarna op max level er een paar bij, vond ik maar waardeloos. Mij (en wellicht menig ander) biedt een instance tijdens het levelen veel meer meerwaarde dan op max level, zeker met hoe eenvoudig en toegankelijk raids nu zijn. In Vanilla en TBC moest je op max level, voordat je raid waardige gear had, eerst normals farmen om de heroic 5 mans aan te kunnen en daarna (afhankelijk van hoeveel geluk je had met item drops) een behoorlijke tijd 5 man heroics doen. In b.v. MoP kon je 90 worden, misschien 1 of 2 instances doen en je kon de LFR raids in.

Maar goed, ik wacht het rustig af en houd het in de gaten. Ik zie tot nu toe heel veel dingen die mij aanspreken en ik zal ook vast weer even bij de launch gaan spelen, maar of ik langer dan een maand actief zal blijven betwijfel ik nog. Daarvoor moet deze expansion dan toch echt veel aantrekkelijker worden dan de voorgaande.
In vanilla heroics dungeons? Jij bent mal. In vanilla bestond zoiets niet. Dan was het gewoon een dungeon op een bepaald level en dat was het. Zoals het moet zijn. Met die heroics zooi sta je elke keer dezelfde bout dungeon te farmen op hoger level. Gewoon meer content.
Ow sorry hoor.. typfoutje kan gebeuren :/

Warning: enorme wall-of-text! TL:DR staat onderaan

Het was ook meer bedoelt met TBC als voorbeeld, in Vanilla waren er nog genoeg zaken die wat gebrekkig/onduidelijk waren en vaak "deed men maar wat". Met de 40 mans raids van destijds konden er best een paar man AFK zijn of totaal onkundig/onwetend zijn voor wat betreft hun class en/of de fight. In TBC bij fights als Kael'Thas, Illidan, zo'n beetje elke Sunwell fight, maar zelfs bosses in Karazhan en zeer zeker ook Zul'Aman timed runs kon je je geen slackers veroorloven. Veel succes om destijds in het begin met ongeveer T4 level gear (of een paar items uit SSC of TK) de Zul'Aman timed runs te doen als niet iedereen exact wist wat ie moest doen.
Met die heroics zooi sta je elke keer dezelfde bout dungeon te farmen op hoger level. Gewoon meer content.
Met de heroics sinds WotLK ja, daarvoor niet. Als net lvl 70 character had je nog lang genoeg een flinke uitdaging een (een groot deel van) de heroics, zelfs met wat T4 gear. Had je niet minimaal 1 persoon met harde CC: vergeet het maar. Is de healer van class X die op dat moment wat zwakker is dan de overigen: maak je borst maar nat. Weet de tank niet hoe je uit LoS moet pullen: veel plezier in heroics als Arcatraz of Shattered Halls. Breken dpsers de CC, kan men niet een kill order volgen of heeft men totaal geen weet van/negeert men sommige boss abilities: wipen gegarandeerd.

Natuurlijk werd het ook toen met tijd/gear makkelijker, maar het duurde bij mij heel lang voordat heroic instances saai werden in TBC. De enkele epics die van de eindboss dropten waren even goed als raid gear en soms broodnodig, omdat dat specifieke item best in slot was alle T4 item drops meegerekend. The Sun Eater, een 1h tank wapen uit heroic Mechanar, was het beste tankwapen in totdat je Mallet of the Tides kreeg uit SSC, tenzij je de defence rating kon missen en je het geluk had dat King's Defender een keer dropte (een item met heel lage droprate). Of nog het beste voorbeeld: de epic tanking druid staff van Cenarion Expedition op Exalted. Dit was het beste (en een van de zeer weinige) tank druid wapen tot aan de tier 6 raids.
Ook had je de rep nodig uit specifieke heroics voor je professions, waarmee je zeer gewilde of zelfs noodzakelijke potions, enchants of (soms bind on pickup) items kon maken. De nature resistance tanking gear van Cenarion Expedition had je gewoon nodig wilde je enigszins door SSC komen, hetzelfde gelde voor shadowresistance bij Mother Shaz'rah in Black Temple.

Kortom: heroics waren toen nog leuk, uitdagend en hadden een doel; ze droegen bij aan jouw progressie door de raids. Tegenwoordig? Pff.. je doet ze alleen voor een of twee items te krijgen om de ilvl requirement van LFR te halen en verder kan het mensen hun reet roesten. Destijds had je geen ilvl requirement en was het ook niet nodig: Waarom? Veel succes om met een undergeared tank (niet defence capped) Magtheridon of zelfs Moroes te doen. Door bepaalde moeilijkheidsgraden in het spel was er een soft-gearcap/requirement wat een hard getal/itemlevel overbodig maakte.
Uitdaging is er totaal niet (met als dieptepunt het AoE feest van de heroic dungeons in WotLK) en een ander groter doel dienen ze ook niet. Gear is veel te makkelijk te craften of in LFR al slaapwandelend te verkrijgen, de items die je kunt maken met BoP patterns voor professions zijn te zwak en/of overbodig door LFR enzovoorts.
...
Gewoon meer content.
Meer content is (bijna) altijd een pluspunt, maar daar ligt het probleem voor wat betreft dungeons niet. Dat ligt hem in het hele verhaal wat ik hierboven heb geschreven. Echter denk ik niet dat Blizzard ooit nog terug zal keren naar een dergelijk uitdagend model.

Enerzijds zijn spelers ook veel te verwend geraakt, men wil alleen braindead op "Join LFG" klikken, als een zombie door de instance rennen en loot krijgen. Zelf een groep vormen die qua gear, classes, CC mogelijkheden en met name karakter van de mensen in staat is om de instance uberhaupt te kunnen doorlopen is echt teveel gevraagd. Zodra men nu 1 keer wiped op een boss of trash heb je een grote kans dat iemand begint te schelden of direct leaved. Deed je dat in TBC, was je en jouw instance lock kwijt (je kon maar 1 keer per dag die heroic doen) en kon je die dag fluiten naar een kans op dat ene item wat je wilde zien droppen. Daarnaast, als iemand zich heel asociaal gedroeg, werd dat vrolijk in tradechat gezet en veel succes aan die persoon om nog een groep te vinden.
Anderzijds Blizzards hele idee achter het feit dat je tegenwoordig op elk random moment, later in een expansion, kunt beginnen, max level worden en vrijwel direct kunt instromen in de dan laatste nieuwe content zorgt ervoor dat ze hun eigen content, zijnde de 5 mans, vrij snel zinloos maken. Vroeger moest je (tenzij de rest van de guild in T5+ gear zat en je hard geboost kon worden) op max level gewoon elke keer netjes de hele riedel doorlopen: lvl 70 normals, heroics, mee met T4 (soms alt) raids alvorens je mee kon met de main T5 of T6 raids. Tel daarbij op de attunements, wat mijn inziens hele mooie idiot-filters waren, en 5 mans bleven vrijwel de hele expansion van waarde. Werd t wat saai naderhand? Ja natuurlijk, maar het toevoegen van Achievements hield het toen nog wel leuk.

TL:DR
In met name TBC: 5 mans (heroics) waren gedurende vrijwel de hele expansion relevant, noodzakelijk en lange tijd uitdagend en daardoor leuk, door de volgende zaken:
- Een aantal best-in-slot items (tot aan T5 raids) dropten in heroics, epics waren veel schaarsers
- Minimale gear (defence rating voor tanks, mana regen voor casters/healers, hitrating) was hard nodig wilde je het jezelf niet extra lastig danwel onmogelijk maken
- Rep van factions was nodig voor zeer gewilde potions/enchants, of zelfs onmisbare gear (resistance gear)
- Heroics waren uitdagend en vereisten (tenzij je T4+ gear had) op zijn minst enige vorm van CC, samenwerking, class en fight kennis en bovenal geduldige en aardige mensen
- Heroics waren door bovenstaande zaken, alsmede door attunements, gedurende de hele expansion een significant onderdeel van het pad wat je moest doorlopen wilde je iets bereiken (qua raiding)

Tegenwoordig, of beter gezegd sinds WotLK:
- Heroics zijn veel makkelijker, teamwork, CC, minimale gear en skill en discipline is absoluut niet meer nodig
- Attunements, speciale rep gear e.d. bestaan niet meer
- De gear die er dropt is vrijwel overbodig vanwege LFR en veel te eenvoudig verkrijgbare vendor/crafting gear

...en bovenal:
- Blizzard wil dat mensen halverwege een expansion kunnen instromen en niet alles van voor tot achteren hoeven te doorlopen, oftewel ze maken zelf 5 mans heroics irrelevant; er is geen natuurlijk pad meer wat jij/jouw character moet volgen om beter te worden/iets te bereiken. Je kan gewoon "maar wat doen" en je komt er wel, of Blizzard nerfed de boel de grond in na een tijd.

Hoeveelheid (meer) van content is mooi, maar de complexiteit, het nut en de uitdaging ervan is vele malen belangrijker.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 6 augustus 2015 23:57]

Ik heb ook alleen je TL;DR gelezen (ben op werk).

Ik zit tussen beide argumenten in. Ik ben mega-casual, dus ik ben erg blij met toegankelijkheid. Maar ik wil soms ook wel een goede uitdaging!

Raids deed ik amper omdat ik niet goed genoeg ge-'geared' was, wat ik eeuwig zonde vindt omdat ik graag de WoW story volg. Maar ik moet toegeven dat ik (oa hierdoor) tegenwoordig veel minder speel, dus ik heb weinig meegekregen van looking for raid o.i.d.)


Hoe dan ook, er moet gewoon méér content in een expansion komen voor dat geld. Velen halen aan hoe groot het verschil is tussen BC en bijvoorbeeld WoD. Deze expansions hadden wel dezelfde prijs! Hoewel het kan zijn dat ze na BC erachter kwamen dat ze toch wel erg weinig eraan overhielden, betalen we ook subscription. En ik vindt dat als we dat betalen toch voor een paid expansion ook echt wel vet op de botten mogen.

Ben erg benieuwd wat we komende maanden nog meer te zien krijgen over L... De teaser ziet er goed uit iig.
Juist voor non-raiders hadden WoD, MoP e.d. veel meer content dan TBC.

TBC had enkel het levelen naar max level, 5 man dungeons om te gearen en dan de keuze om te gaan PVPen of PVEén (Raiden) of beide. Veel andere max level content was er niet en zeker raiden was toen der tijd een stuk minder toegankelijk dan nu.

Heden ten dage heb je voor deze groep spelers een stuk meer te doen:

- Nieuwe Darkmoon faire content
- Meer levels in het 5 man dungeon progression path :Challenge modes en Mythic Dungeons waar je gewoon gear kan verzamelen wat vergelijkbaar is met normal mode raiding
- Brawlers guild
- Pet Battle system
- Zones als Tanaan, Timeless Isle en treasure hunting in MoP / WoD
- Garrisons (love them or hate them, maar ze zorgen wel voor flink wat content voor casual spelers met de Garrison questlines, Invasions, verschillende soorten dailies en veel achievements)
- Looking for raid
- Flex raiding (wat het een stuk makkelijker maakt om in te stappen in het raiden).

Qua prijs ben ik het ook niet helemaal met je eens, Cata, MoP en WoD waren hier ongeveer ¤10 goedkoper op release day te krijgen dan TBC en Wrath, wat dat betreft betaalde ik in ieder geval zeker niet hetzelfde voor alle expansions.
Ben het volledig met jou eens. Heb vanaf de release t/m Cataclysm gespeeld. Tijdens die uitbreiding verloor ik helaas de liefde voor het spel.
Het gevoel wat mij op den duur bekroop is dat het op een gegeven moment niet echt meer uit maakte wat je deed, goede (pre-raid) gear kreeg je toch wel.

Heroics, die toch uitdagend zouden moeten zijn, waren zo makkelijk dat je er werkelijk doorheen vloog. De enige tactic die je soms nog nodig had was; 'kill mobje A eerst'. Voor de rest alleen maar aoe dps en gaan met de banaan. Geen tactics, geen CC, zoals je al omschrijft.
Toegankelijker Blizzard? Absoluut. Maar wat mij betreft zijn ze, zeker na WotLK, een verkeerde weg ingeslagen. Of moet ik zeggen; doorgeslagen.

Toch volg ik het spel nog altijd wel een beetje. Oude liefde rust immers niet. Helaas krijg ik bij het zien/lezen van deze content weer niet het gevoel van die eerste jaren WoW. Het is een beetje als teruggaan naar de oude buurt waar je vroeger opgroeide. Je ziet dezelfde plek, met mooie herinneringen. Maar je weet dat het nooit meer wordt zoals het toen was..
Ik wou hier op ingaan met de focus op het eerste gedeelte.

1. Sargeras is hoogst onwaarschijnlijk. (Behalve als dit de laatste expansion moet zijn.) De Tomb of Sargeras (Een locatie) en de wereld waar Sargeras in zijn goede dagen de demons opsloot en in zijn slechte dagen deze demons uitbrak en hiermee de Burning Legion vormde zijn de punten van focus. Dit geeft geen indicatie dat Sargeras uberhaubt gezien zal worden tijdens deze expansion en met de huidige opstelling van belangrijke karakters lijkt mij dit zeker niet noodzakelijk.

2. Neltharion oftewel Deathwing. Is momenteel alleen "death" na Cataclysm en wij zullen waarschijnlijk alleen de aangekondigde locatie waar hij verbleef voor zijn coruptie.

3. 6 Dungeons werden wat meer in-depth besproken. Uiteindelijk is het aantal Dungeons die werden aangekondigd: 9.

4. Het klopt. WoW word nooit meer zoals Vanilla. Accepteer het en wees blij! Vanilla had van zich zelf genoeg fouten en problemen en had nooit op zich zelf zolang mee gegaan.
Ben toch benieuwd waarom je dit een stuk interessanter vind dan WoD? Ik heb tot nu toe alle expansions gespeeld, maar ik merk gewoon dat hoe meer expansions er komen, hoe minder druk ik met een expansion ben. Waarbij ik tot aan cataclysm de game echt avonden heb gespeeld en geraid is het me, in dezelfde guild, niet gelukt om twee maand WoD te spelen.

Het verhaal is goed en het lijkt allemaal wel interssant, maar de game blijft gewoon hetzelfde. Ik zie nog steeds geen toevoeging in deze expansion that mij helpt om langer wow te spelen. De token systeem, wat recent is uitgekomen, zal de enige manier zijn om mij weer voor lange tijd terug te kijrgen. Maar het eeuwige gegrind zal ook snel weer vervelen.
Welke game ken jij die dusdanig veranderd is dat het langer dan 10 jaar fris blijft? Ik geen enkele. Ik denk dat je te veel van Blizzard vraagt als je wilt dat het spel zo lang interessant blijft. Er zijn legio nieuwe features toegevoegd, naast bergen aan content, maar natuurlijk blijft de basis hetzelfde. Zou Blizzard nog verder gaan met vernieuwen, dan zou het praktisch een compleet nieuwe game moeten worden. Dat zou honderden miljoenen kunnen kosten en het zou de meer conservatieve fans juist ook tegen de haren strijken. Geen enkele andere MMO blijft echt jarenlang wezenlijk vernieuwen; daar zijn sequels en nieuwe titels voor.

Daarnaast: Wat Blizzard ook doet met het spel, je zult dat gevoel van de eerste maanden nooit opnieuw ervaren. Die magie van het verkennen van die wereld, waarbij je alle gameplay mechanics voor 't eerst leert kennen, dat is niet te herhalen binnen dezelfde game. Ook andere soortgelijke MMO's brengen dat gevoel niet terug, wat één van de redenen is dat zoveel MMO's na WoW geen groot succes zijn geworden.

Naar mijn mening is de kwaliteit van World of Warcraft enorm omhoog gegaan door de jaren, ondanks dat er ook zeker misstappen zijn geweest. Het spel is stukken speelbaarder en toegankelijker geworden, terwijl er voor de die-hards nog altijd moeilijke content is (raids op de hoogste moeilijkheidsgraad en serieuze PvP). Er is veel meer te doen dan in de eerste jaren, en binnen de bestaande basis is zoveel mogelijk afwisseling toegevoegd.

Maar ook ik zal het spel niet meer gaan spelen, want geen enkele game blijft eeuwig leuk. Ik reken dat Blizzard niet aan, maar ik hoop wel dat ze met hun nieuwe en toekomstige games (o.a. Overwatch en wat maar moge volgen) blijven verbazen. Daar zullen we de vernieuwing moeten zoeken.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 6 augustus 2015 21:01]

Welke game ken jij die dusdanig veranderd is dat het langer dan 10 jaar fris blijft? Ik geen enkele.
Even je kennis verbreden:
  • EVE Online (2003, heeft géén paid expansions)
  • Lineage II ? (2003/2004)
Ik vindt zeker ook dat de kwaliteit omhoog is gegaan. Wat jij misstappen noemt, is wel waar, maar natuurlijk blizz experimenten, welke er absoluut moeten zijn om uit te vinden of het werkt. (Bijvoorbeeld korte dungeons, cross-realm dingen en zeker ook phasing) Dus dat vergeef ik ze wel.

Ik vond zelf Cataclysm erg geslaagd doordat de oude wereld weer nieuw werdt. Ben er nog steeds erg blij mee omdat alle geslaagde technieken erin gebruikt zijn.

Inderdaad ben ook ik erg veel minder gaan spelen. Maar vooral omdat de maandelijkse kosten gewoon teveel worden, naast paid expansions. En er is simpelweg veel nieuws op de markt wat mijn speeltijd opeet. Hiervoor is WoW inderdaad niet content-vol genoeg om mij een jaar lang te kunnen boeien.
Je vergeet dat EVE een enorm hoge learning-curve heeft, die totaal niet te vergelijken is met WoW.
Je vergeet dat EVE een enorm hoge learning-curve heeft, die totaal niet te vergelijken is met WoW.
Dat was ook niet de vraag ;)
Ten eerste zijn dat twee spellen. Ten tweede heeft dat spel ook weinig aan echte vernieuwing gedaan. De reden waarom DOTA voor de fans ervan lang leuk blijft, is de menselijke factor en niet de veranderingen aan het spel zelf. Je speelt tegen mensen, net als een potje voetbal of schaken. Die spellen blijven ook lang leuk, maar zijn tegelijk wel gewoon meer van hetzelfde.
Mwa 'scene', Dota (2) is een van de meest gespeelde spellen en volgens mij ook een van de meest bekeken spellen (in iedergeval die met de grootste prijspot). Dota (2) is steeds het zelfde spel principe maar door het polijsten en de kleine veranderingen in balans, spelkaart, en graphics blijft de game fris. Ik vind dan ook de analoog met Wow niet heel erg gek.

De mensenlijke factor in Dota is zeker aanwezig. Maar dat geldt voor Wow denk ik ook. Zouden zoveel mensen deze game nog spelen als alle andere spelers werden vervangen door bots?
Als je puur naar nummers kijkt dan is Dota 2 is maar een kleintje tegenover LoL.

En Dota en Dota 2 zijn verschillende games. Zijn er genoeg die Dota 2 geen opvolger van Dota vinden. Dat zegt genoeg over de veranderde gameplay.
Dota wordt zeker minder gespeeld dan LoL. Maar het is toch het meest gespeelde spel op Steam. Ik noemde het dan ook een van de meest gespeelde spellen, niet HET meest gespeelde spel :).

Of Dota en Dota 2 andere games zijn valt over te discussieren. Daar verschillende de meningen erg over.
Nou vind ik wel meevallen, dat gebrek aan vernieuwing toch? Er worden tot op de dag van vandaag heroes toegevoegd, items, etc. De map blijft kleine tweaks ondergaan, vaak zijn er revamps van ouwe heroes. Er is veel aandacht voor balancing - kortom een heel goed voorbeeld van hoe je een PVP multiplayergame fris kan houden. Ook toen het nog een usermod was van WC3.

Dota2 is verder een haast identieke port geweest van TFT Dota Allstars. En deze twee games verschillen inderdaad behoorlijk fors van de 'originele' dota zoals die door Eul werd gelanceerd, alweer twaalf jaartjes geleden. Dota Allstars veranderde de game van een strategische puzzel in een fragfestijn-arena waarbij de kills je om de oren vliegen.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 7 augustus 2015 20:05]

Ben toch benieuwd waarom je dit een stuk interessanter vind dan WoD
Ik vind het hele thema van tijdreizen heel duf, en het feit dat er zowel geen nieuwe class als nieuwe race was, vond ik niet echt bij een expansion passen. Al met al voelde het meer als een dure, betaalde content patch dan expansion.

Er is natuurlijk nog maar weinig bekend over Legion, en zoals ik al zei werd er voor WoD ook veel belooft, dus het is afwachten. Ik ga het sowieso wel even proberen, maar wie weet heb ik er na een maand of twee dan ook wel weer genoeg van.
.... van 7.1 miljoen vorig kwartaal, naar 5.6 miljoen nu. .... en het laagste aantal sinds December 2005
Het getal dat Blizzard uitbrengt is vrij betekenisloos. Ze gooien alle betalende klanten van overal op een hoop, en publiceren een getal. Mooi voor de aandeelhoudersvergadering. Maar het getal zelf zegt vrij weinig.

De reden is de manier waarop ze subscriptions doen in Azie. In Azie koop je een "time card" niet voor een maand-abonnement. Maar voor een aantal uren dat je mag spelen. Veel goedkoper dan in het westen. Bv 5 euro voor 40 uur spelen. Die 40 uur mag je spelen wanneer je wilt, verspreid over vele maanden. Als je dus genoeg hebt van WoW, kun je altijd eventjes 1-2 uur per maand inloggen, hallo zeggen tegen je guildies, even voelen hoe het was om in Azeroth te zijn. En dan weer uit te loggen, en pas 1 of 2 maanden later weer eens te kijken. Ik speel niet meer. Maar als het zo in Europa zou werken, dan logde ik iedere maand wel eventjes een uurtje in. Misschien een paar pets verzamelen. Maar no way dat ik weer echt zou spelen. En no way dat ik ooit nog Blizzard geld betaal. De aziatische subscriptions moet je dus eigenlijk gewoon negeren, als je wilt weten hoe populair WoW is.

MMO-Champion houdt zelf statistieken bij over alle westerse accounts. Die checken ze geregeld via de armory. Bv om te kijken hoe veel spelers shipyard doen. Of hoeveel een bepaalde achievement hebben. MMO-Champion denkt dat ze bijna alle westerse spelers tracken. (Alleen als geen enkele van je chars ooit in een guild heeft gezeten, misschien dat ze je dan missen).

Begin Mei zei Blizzard dat het aantal subscriptions was gezakt van 10+ miljoen in Nov 2014 tot 7.1 miljoen in 2015Q1 (da's Jan-Maart). MMO-Champion zei toen, begin Mei, dat ze 3.1 miljoen westerse accounts trackten. En van die 3.1 miljoen had een derde niet meer ingelogd sinds 1 Maart ! Dat betekent dat er 1 Maart waarschijnlijk nog maar 2 miljoen westerse speler over waren ! Van de 5 miljoen westerse spelers in Nov 2014. Dat is een 60% verlies in 5 maanden.

Nu zijn er weer 1.5 miljoen minder. Mijn schatting is dat minsten 0.5 miljoen daarvan uit het westen komen. Dus WoW heeft nu nog 1.5 miljoen westerse spelers. 8 Maanden nadat ze er 5 miljoen hadden. Dat is 70% van hun klanten. Als we een gemiddeld abonnementsgeld van $12 per maand aanhouden, dan loopt Blizzard hier 3.5 miljoen x $12 x 12 maanden = $546 miljoen per jaar !
Het is de vraag of deze expansion dusdanig interessant is en genoeg te bieden heeft dat al die mensen weer terugkomen.
De release van WoD heeft aangetoond dat er letterlijk miljoenen mensen staan te springen om hun geld te geven aan Blizzard, als ze maar WoW kunnen spelen. WoW zoals ze het zich herinneren. Maar de huidige WoW is onherkenbaar.

Blizzard is als een xtc-dealer die voor een schoolplein staat met tieners. "Alle tieners zeggen ja tegen MDMA". Helaas is de dealer vergeten om xtc mee te nemen .....

Een half miljard dollar aan gemiste inkomsten per jaar. Enkel en alleen omdat Activision WoW overlaat aan prutsers als Tom Chilton, Afrasiabi, Holinka en Hazzikostas.
Klopt als een bus, doe wotlk( of eerder) settings maar terug met onze echte talent trees en mensen komen wel terug..

[Reactie gewijzigd door ChAiNsAwII op 7 augustus 2015 12:33]

Ik zou een boel zaken kunnen verzinnen die beter zouden kunnen in de 10 jaar dat ik WoW speel, maar talent trees is er niet 1 van. Ik zou zelf geen enkel argument kunnen verzinnen waarom de oude talent trees beter waren. Per spec was er altijd 1 combinatie van talents het beste voor PVE of PVP, en keuze vrijheid was er niet echt (hoogstens een paar vrij te besteden punten die geen directe invloed hadden op de DPS die je deed, op de healing die je deed, of voor de prestaties als tank. Die beste specs waren gewoon uitgerekend via tools als Simcraft en iedereen gebruikte ze. Als je bijv. 5 mages in je raid had, of 3 hunters of insert andere class kon je er makkelijk geld op inzitten dat ze allemaal voor 90%+ dezelfde talent gekozen hadden.

Alle belangrijke talents waren gewoon "set in stone" en gaven spul als 1% crit per talent point, of 1% damage voor spell y per punt, 1 seconde langere stun per punt of je kreeg ability X wanneer je daar een punt in stopte.

Daarnaast was respeccen tijdens raids e.d. een ramp. Had je even een healer minder nodig, en bijv een DPS meer voor een bepaald gevecht moest iemand eerst naar zijn class trainer toe, alles unlearnen, alle punten opnieuw zetten, terug gesummoned worden. Dit hele proces kostte al snel een minuut of 10 van je kostbare raidtijd. Dit werd wel iets beter nadat dual spec werd ingevoerd, maar ook daar had je vaak nog langere downtime dan dan je nu hebt. Ook wilde je vaak vanwege de tijd die het kostte (en de kosten in gold die best hoog konden oplopen) van respeccen dit niet al te vaak doen, dus je zat vaak "vast" aan dezelfde talents welke activiteit je ook ondernam in het spel.

Daarnaast hadden de oude talent trees voor nieuwe spelers veel valkuilen, kozen ze niet de optimale talents dan was de DPS. healing e.d. altijd lager dan dan ze zouden kunnen doen. wat er veel voor zorgen dat wanneer ze applieden bij een guild ze niet aangenomen werden of niet door een trail heen kwamen, of dat ze gewoon uit groepjes gekicked werden vanwege "underperformance"

Bij de verandering naar het nieuwe talent systeem zijn bijna alle "set in stone" talents zoals 5% crit voor 5 punten, Spell Y voor 1 punt, 10% extra HP voor 5 punten e.d. allemaal baseline geworden. Je hebt ze dus nog steeds, je hoeft alleen niet meer verplicht te talenten.

Terwijl de nieuwe talents voor flink meer keuze zorgen dan in het oude systeem. Op alle characters die ik speel wissel ik sinds MoP veel vaker van talents, vaak andere talents per raid boss, andere talents voor solo play dan in een groepje, andere talents voor PVP dan voor PVE en dat is allemaal te regelen in een paar seconden. Nu zijn er nog steeds talents die duidelijk het beste zijn voor een bepaalde situatie, die je eigenlijk in die situatie wel moet kiezen, maar al met al is het talent nu een stuk flexibeler, met een stuk minder waardeloze of niets toevoegende talents.
Dat jij er mee wegloopt is mooi voor je, maar dat geldt niet voor iedereen en dat blijkt ook uit de cijfers...mijn druid en zn treeform is imho gewoon helemaal verknalt ook boomy is niks vergeleken met vroeger zo jammer, kunnen ze wel dps doen maar ik vind de manier van spelen maar niks en met mij meer mensen blijkbaar...
Laat ik het zo zeggen, ik denk niet dat de talent trees een reden zijn waarom veel mensen nu stoppen, het is een verandering die 3 jaar geleden is doorgevoerd en op de mensen die nu stoppen weinig invloed zal hebben.

Dat er destijds mensen door gestopt zijn is zeker maar zelfs op de forums hoorde je destijds veel meer positieve geluiden over de nieuwe talent trees dan negatieve en de laatste tijd komt het amper nog naar voren.

Dat Druids anders spelen ben ik zeker met je eens, ik denk echter dat dit een stuk meer te maken heeft met de class revamps die gedaan zijn, dan met de nieuwe talent systemen. In MoP zijn een heleboel classes flink veranderd, maar dat is zeker niet 1 op 1 te herleiden naar enkel het nieuwe talent systeem daar hadden veel meer zaken mee te maken. En ja, dat kan je positief hebben ervaren of negatief, echter ook wanneer ze enkel de class revamps gedaan zouden hebben en het oude talent systeem behouden zouden classes nog steeds erg veranderd zijn.

Alle Classes die ik gespeeld heb tussen release van vanilla tot het einde van Cataclysm zijn even die periode ook enorm veranderd qua speelstijl, terwijl het talent systeem toen nog gewoon het uitgebreide model betrof. En in die periode heb ik ook zeker classes gehad die ik na patch X of Expansion release Y minder leuk vond om te spelen, maar daar stond dan weer tegenover dat juist andere classes die ik daarvoor niet leuk vond, na zo'n patch ineens wel een stuk leuker waren om te spelen.
pre-expansion subscriber los is meestal ~1-2.5 mil de laatste paar jaren
Met de release gaat die wel weer ~2 mil omhoog voor een maand of 2, daarna weer omlaag.

Legion ziet er niet verkeerd uit, ik zou best wel weer eens een nieuwe class willen maken.
Maar, ik speel al 2 jaar niet meer, en aan de subscriber ratings te zien wel meer mensen niet.
Sinds Cataclysm is het een beetje bergafwaards - en je leven gaat door.

Ik zou het niet erg vinden weer eens een expansion te kopen - maar ik zou er nu maarliefst 3 moeten kopen om alles te kunnen doen.
Daarnaast ben je iedere maand een 13-15 euro kwijt aan subscription.
Voor een spel waar ik nu eigenlijk toch lang zo veel tijd als vroeger gewoon niet meer heb,. stel 1-2 dagen in de week. Dan vind ik het niet waard om iedere maand zo'n bedrag over te schrijven naar 1 bedrijf,. terwijl je voor datzelfde geld zat games op steam kan kopen zonder maandelijkse "verplichting".
Dit klopt niet. Al sinds Mists of Pandaria worden de voorgaande expansions samengevoegd in de basis versie. Dat wil zeggen, je krijgt op het moment dat er een nieuwe expansion bijkomt de voorgaande expansions als je World of Warcraft aanschaft. :)

Zodra Legion uitkomt krijg je dus WoW + TBC + WotLK + Cata + MoP + WoD en moet je Legion er nog bijkopen. Het losse spel nu met alles tot aan WoD kost 14,99 in hun webshop, en Warlords nog eens 44,99. Als je kijkt in de tweakers prijsvergelijker is dit ook goedkoper te krijgen, en er zijn ook geregeld acties waardoor er 25-50% korting zit op de game en de uitbreiding.

De slimme shopper heeft alles voor ongeveer 40 euro in huis (ex gametime).
Probleem is dat zelfs ik (MoP/WoD) niet meer weer van hetzelfde wil hebben. Raiden vond ik het leukst, het was end game content waar je verder in kon komen. Arena's PvP vond ik ook wel wat hebben en 10 vs 10. Maar met PvP is de vooruitgang dergelijk traag dat er iedere expansion maar weinig nieuwe pvp maps uitkomen (in tegenstelling tot raids).

Raiden vond ik minder worden doordat alles eigenlijk te veel gebalanced is en de gevechten eigenlijk te lang. Zo zijn er bosses waar het gevecht uit verscheidene delen bestaat en de eerste delen makkelijk te doen zijn. Na 15 minuten op knopjes rammen om je damage zo hoog mogelijk te hebben (als DPS EN tank) 30 seconden veel moeten doen waarbij er iets fout gaat om het daarna allemaal weer opnieuw te doen.

Op zich met 12 bosses in een raid is dat best vermakelijk. Maar om die bosses weer iedere keer opnieuw te doen als je raid team een moeilijkheidsgraad omhoog gaat is dan weer saai. Het is meer van hetzelfde met iets meer (dus een spel uitspelen op makkelijk voordat je aan uitdagend kan beginnen). Hierdoor is de nieuwigheid er van af en is het meer het gevoel van een repetitie dan dat je echt nieuwe dingen aan het doen bent.

Het wordt tijd voor een nieuwe WoW. Nieuwe start, nieuwe classes, betere graphics en het gevoel dat je een nieuw spel aan het spelen bent. Hierdoor hebben startende spelers niet het gevoel dat ze eerst een paar jaar moeten spelen om op gelijk niveau te komen als de rest (hoewel dit voor end game niet het geval is, is het met achievements en andere dingen wel degelijk het geval).

Ik zal in ieder geval niet meer terugkeren naar WoW. Ik had het gevoel dat het meer een 'to-do' lijst werd dan een spel wat ik echt leuk vond om te spelen (terwijl het van een afstand helemaal niet als to-do lijkt).
Vooral eens met dat laatste. Het begin was geweldig, wereld verkennen en alles ontdekken. Het gebrek aan features is ook wat het deels toen zo leuk maakte, zoals soms de uitdaging om de raid uberhaupt fatsoenlijk binnen te komen als horde/alliance tegelijk voor de ingang verzamelden. De wereld was ook nog 'levendig' doordat mensen moesten rondreizen, en dat zonder flying mounts waardoor er ook meer actie was (zowel helpen als wpvp/roaming) doordat je elkaar nog eens tegenkwam.

In de wedstrijd om WoW toegankelijker te maken (super!) zijn juist een hoop van de zaken die het in de basis leuk maakten ook weggevallen. Voor mijn gevoel zitten veruit de meesten de hele dag afk in de stad, te wachten op de pop-up voor content, en daarna gaan ze weer stil zitten. Sommige dingen hebben ze geprobeerd weer in te perken door de jaren heen (gebieden waar je niet mag vliegen bijvoorbeeld) omdat ze de problemen inzagen, maar de nodige fix (terugdraaien) was niet meer mogelijk.

Bovendien is de 'hardcore' basis, de 12-18 jarigen van Vanilla, nu 22-28, en dat is ook iets wat bijvoorbeeld juist om veel kortere raids vraagt. Je kunt niet 'even' voor 2-3 uur gaan zitten om 9 uur savonds een raid af te werken, als je de volgende dag weer om 7 uur op je werk moet zijn of dat je kleine aandacht nodig heeft. Dat vraagt ook om serieuze aanpassingen, naar raids die bijvoorbeeld in 2 uur (inclusief een wipe per boss) volledig gedaan kunnen worden. Of ze moeten de huidige jeugd weer aanspreken, die hebben weer andere eisen dan 10 jaar geleden.


Dus inderdaad, een reboot lijkt me het enige juiste. Dan kun je een hoop 'features' eruit halen die het spel nu redelijk uitgestorven maken of te repetitief, samen met een paar noodzakelijke grafische en engine upgrades.
Misschien ook eens alle servers op 1 hoop gooien, a la guildwars, zodat je gewoon heel snel 200+ man in een regio hebt met alle gevolgen van dien voor party/quests/pvp/...

Hoewel Warcraft een fantastische basis is als spel, beginnen steeds meer gratis spellen Blizzard in te halen op vlakken., en om daar iets aan te doen zal het roer niet om moeten, maar gewoon vervangen worden. Of misschien zelfs maar terug naar de RTS roots voor 1-2 nieuwe games, om even het MMO genre rust te geven voordat je met 'Warcraft 2' uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 6 augustus 2015 23:21]

Nouja, exact dit. Ik heb met bijzonder veel enthousiasme WoW gespeeld vroeger. Met name denk ik, omdat ik uberhaupt niet bekend was met het Warcraft universum. Om dan langzaamaan nieuwe landen, nieuwe factions, nieuwe verhaallijnen en nieuwe quests te ontdekken, prachtig. Dat was met afstand mijn beste game-ervaring tot nog toe. De sfeer in de game is immers iets wat WoW perfect voor elkaar had. Muziek, uiterlijk, personages, etcetera.

Halverwege tijdens de eerste uitbreiding, ik meen The Burning Crusade, ben ik eruit gestapt. Te massaal, maar aan de andere kant veel te makkelijk. Zowel qua daadwerkelijke gameplay als qua sociale gameplay. Net wat je zegt, ik heb de grootste lol gehad om Upper Blackrock Spire groepen bij elkaar te krijgen. Frustrerend nu en dan, maar mensen zoeken en daarmee uiteindelijk je weg maken naar Blackrock Mountain was schitterend. Heb daar veel in-game vrienden aan overgehouden. Momenteel is het group finder, invite krijgen, geen woord tegen elkaar zeggen en items farmen. Items die overigens ook steeds met een ander naampje weer terug komen in een andere dungeon.

Raids hetzelfde. Ik weet nog (jaja, opa verteld), dat wij als guild voor de eerste keer Onyxia's Lair binnen gingen. Man man man, wat prachtig was dat. Wederom gedonder met de Horde bij de ingang, de sfeer in de dungeon, de muziek, en een dik feest in Ironforge na afloop. Zelfde met Molten Core. De eerste keer Ragnaros platleggen. En het zijn ook die raids die ik nu veel en veel minder vind. Iedereen werkt met bossmods die precies zeggen wat je wanneer moet doen. Boss tactics zijn veel te ver gezocht. De raids uit Mists of Pandaria bijvoorbeeld, die boss fights zijn zodanig complex dat je er gewoonweg niet onvoorbereid in kunt. Vruuger werd je nog geacht zelf een werkende tactiek te bedenken met je guild, dat is er niet meer bij. Mede door de Raid Finder. Opzich goed natuurlijk om iedereen alle content te bieden, maar het mist gigantisch veel sfeer.

Waar men ook hoog nodig vanaf moet is het itemlevel. Dat is het enige waar nog naar gekeken wordt. Hiermee laat je de daadwerkelijke skill van de speler achterwege en het resultaat is dat mensen zich blind staren op itemlevels van spelers. Wat ik ook graag zie verdwijnen is transmogrify (in ieder geval, datgene om items een ander uiterlijk mee te geven). Iedereen loopt er in epic-looking gear bij. Voorheen was het nog een afweging tussen goed voor d'n dag komen en fatsoenlijke stats hebben. Kon je ook een beetje aan zien met wat voor speler je te maken had.

WoW is, in ieder geval aan het einde van Mists of Pandaria, toen ik er weer mee opgehouden ben, eerder een singleplayer spel geworden waar andere spelers in de weg lopen. Of nou ja, af en toe eens langs vliegen. Want mensen tegenkomen is er ook niet meer bij: iedereen hangt in de lucht. Ik durf wel te stellen dat de flying mounts een van de slechtste toevoegingen waren die men kon doen. Ik zou erg graag nog een keer WoW Vanilla willen spelen alsof het de eerste keer was. Helaas zal dat niet gebeuren.


Wat een sentimenteel gedoe eigenlijk. Maar ik vind het doodzonde van wat er van dat geweldige spel gekomen is. En desondanks overweeg ik toch om het er weer eens op te wagen.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 7 augustus 2015 00:30]

Ion Hazzikostas, één van de lead developers van Blizzard gaf in een interview (ergens pre-patch 6.2) aan dat de uitdaging voornamelijk ligt bij het punt dat World of Warcraft 10 jaar bestaat en langer idem dito voor de spelers die ook ouder worden. Te gelijker tijd moeten zij ook nieuwe spelers blijven aan trekken. Waardoor een conflict onstaat tussen de belangen van
  • Casual versus professional (hardcore) gaming
  • Jongere versus oudere spelers
  • en de toegankelijkheid voor nieuwe spelers tegenover de ervaren gehuisveste spelers.
Nou weet ik niet waarop Ion Hazzikostas namens Blizzard dit op baseert maar dit is dus de conclusie van één van de lead developers. Hij noemde geen namen maar hij is (inmiddels "was" misschien) van mening dat de laatste expansies niet de juiste balans toonde voor de belangen van de verschillende spelers stromen binnen WoW.

Voor degene die Blizzard en World of Warcraft verdedigen. World of Warcraft was vele jaren een ware goudmijn voor Blizzard. Er is geen bedrijf in dezelfde branché actief die zulke positieve (financiële) cijfers toont. 1,1 miljard positief eigen vermogen, World of Warcraft bracht over 2014 nog 215 Miljoen Amerikaanse dollar op aan winst. Blizzard had echter één probleem World of Warcraft was verantwoordelijk voor 70% van de omzet dus er kon weinig risico genomen worden tot dat Hearthstone uitgebracht werdt.

Ik verwacht dat Warlords of Draenor ook min of meer een transitie/test expansion is geweest om uit te vinden wat wel en niet te doen. Ik ben niet op de hoogte van wat Warlords of Draenor belooft had maar niet waar gemaakt maar wellicht om die redenen is content express weggelaten.

[Reactie gewijzigd door cisco202 op 8 augustus 2015 09:03]

Die daling in subs komt ook voor een groot deel door de bans op bots een paar maanden terug.
En dit baseer je op? Niets, precies. Tuurlijk zullen die bot ban waves niet meegeholpen hebben, maar om nou te zeggen dat dat een groot deel van die 1,5 miljoen sub loss was is hilarisch (en fout).
Blizzard heeft vanwege overduidelijke redenen niet de exacte nummers vrijgegeven maar Lore heeft gezegd dat het één van hun grootste ban waves ooit was dus dan kun je toch al wel snel een inschatting maken. Let ook op, ik zei een groot deel. Niet een meerderheid.
Bots nee hoor die lopen nog vrolijk rond in grote getallen, de bgs zijn er vol van...
Ik moet zeggen: het is leuk dat ze weer een nieuwe Hero Class uitbrengen, maar over het algemeen is het weer een beetje van hetzelfde:

- Nieuw continent
- Nieuwe dungeons
- Nieuwe raids
- Nieuw Honor system
- Je mag al je characters weer levelen, ditmaal tot 110.

Heb zelf WoD geprobeerd nadat ik gestopt was in Pandaria. Heb 4 maanden gespeeld, maar nooit meer zo intensief als ik in het verleden heb gedaan.

Wellicht tijd om eens te kijken naar WoW 2?
Een geheel nieuwe WoW zou inderdaad weer wat meer vernieuwing kunnen brengen, maar het MMO-genre is erg lastig om in te innoveren. MMO's moeten altijd voor de lange termijn speelbaar zijn (om het maandelijkse abonnementsgeld en / of de microtransacties te laten stromen), en dus moet er heel veel content zijn. Wil je veel content betaalbaar bouwen, dan moet er herhaling zijn. 10 types quests die continu herhaald worden met kleine variaties is bijna de enige optie. Net als het kansspel van loot, waardoor je dungeons en raids gaat herhalen voor dat ene item. Elke quest uniek bouwen is geen haalbare kaart, want MMO's kosten sowieso al snel meer dan 100 miljoen. Zoveel raids bouwen dat je er nooit eentje hoeft te herhalen, is ook geen optie. En wil je ook nog 's het vechtsysteem helemaal anders doen, en de healer-tank-dps-driehoek aanpakken, en de basisconcepten achter dungeons, raids, en pvp compleet herzien, dan kost het nog veel meer. Een MMO bouwen die echt compleet nieuw aanvoelt is erg lastig en erg duur.

Ooit zal er vast wel een echt innoverende MMO uitkomen, misschien van Blizzard zelf, maar meestal blijft het bij dezelfde basis met één of enkele Unique Selling Points. Vandaar ook dat het genre in het slop is geraakt en er zoveel MMO's snel in de vergetelheid zijn geraakt.
Wat zien mensen toch altijd in WoW 2? Ik snap dat echt niet. Je gaat echt niet je nostalgie bevredigen hoor. Ook zullen er zo ongelofelijk veel mensen van wegblijven omdat ze hun characters/achievements/items niet kwijt willen raken.
Die kun je toch migreren? Punt waarom mensen dat een goed idee vinden is dat het concept van WoW best goed is maar dat het spel verouderd aan het raken is, en teveel legacy systemen heeft waar je niet meer van af kunt. Een questing experience zoals in ESO zit er gewoon niet in. Of een minder repetitief combat systeem. WoW 2 zou dat kunnen oplossen.

Ik denk dat de reden is dat die er niet komt, is dat het simpelweg teveel werk is. En ze kunnen het echt niet voor veel meer verkopen dan wat een expansie kost, dus dat is ook al geen beste reden.

Blizzard weet heus wel dat Wow op een bepaald moment dood gaat, vandaar dat ze dus zo inzetten op andere spellen.
Ja dat zou kunnen inderdaad, maar is zoals je al zei veel te veel werk voor een onzeker aantal spelers. Ook was juist het punt van Tomf1 om weer het "nieuwe" (rose-tinted glasses etc.) mee te maken, wat een tegenstelling van migreren is.
Allemaal een beetje van hetzelfde? Ja natuurlijk! Het is een toevoeging op nog steeds dezelfde game. Je moet niet een compleet nieuwe game verwachten.

Een uitbreiding zou juist moeten draaien om nieuwe content. Met een nieuwe zone, nieuwe dungeons en raids en een nieuwe class is dit precies wat er gebeurd. Dat er een nieuwe Honor system in zit is een leuke toevoeging (mits het een verbetering is).

Ik zou niet weten wat ik nog meer zou verwachten van een nieuwe uitbreiding.
Vraag je, wordt het niet tijd voor een enorme grapisch verbetering. Andere MMO/MMORPG zien er veel beter uit.
Kijk maar eens hoe mooi WoW zou zijn met hedendaagse graphics.

https://youtu.be/mPc-YE29jv8
Al zou het er uit zien als dat,. of zelfs nog beter - graphics zijn niet het belangrijkst.

Performance, is belangrijker dan graphics.
Een goed verhaal, en leuke gameplay staan daar weer boven.

WoW is de laatste tijd gewoon meer van hetzelfde, het blijft leuk, maar is niet meer innoverend.
Ze moeten echt met iets heel schokkends komen willen ze veel mensen terug kunnen halen.

Gooi er een F2P model tegenaan als ze onder de 1mil subs komen, dan weet je hoe laat het is,. maar dan gaan er wel veel mensen spelen.
Als het in china kan, waarom in europa dan niet?
Sqewie je hebt me overtuigd. Toen ik de bovenstaande trailer zag van Legion was ik niet onder indruk. Ik had meer gevoel dat het zelfde is gebleven dan van 10 jaar geleden.
Dat ziet er leuk uit, maar hoe lang denk je dat je dat verschil blijft merken? Ik zou het spel misschien weer een maandje of twee gaan spelen als het er uitzag als een moderne game, maar daarna zou alles weer hetzelfde zijn. Tegelijk zou 't voor Blizzard een enorme berg geld kosten om de hele engine en alle assets te vernieuwen (alle texturen, modellen, effecten). Naar mijn mening zou het weggegooid geld zijn.
Vind ik weinig relevant. Het ligt eraan hoe je de graphics gebruikt. Er is immers geen game geweest die ik gespeeld heb die met zulke graphics zo'n sfeer wist te realiseren. Het alpine landschap van Dun Morogh waar ik met mijn dwarf begon in Vanilla, het frisse van Stranglethorn Vale, de boerderijen van Westfall, het eary bos iets onder Stormwind (de naam ben ik even kwijt) en de Pleaguelands. Het prehistorische gevoel in Un'goro Crater, het verbrande landschap rondom die grote berg in Eastern Kingdom waar Molten Core zit, de fjorden van Howling Fjord, de no-worries feel in Nagrand, en zo kan ik nog wel even doorgaan. De sfeer is perfect, en dan kan ik me echt niet storen aan outdated graphics.
Ik vind het er nou niet zo heel spectaculair uitzien. En zeker niet als ik het spel daadwerkelijk aan het spelen ben. Het is niet lelijk, maar ik kom nog net te veel 'hoekige' models tegen om te kunnen zeggen dat ze hun graphics op pijl hebben.
lijkt me een rare reden, je speelt een mmorpg over het algemeen niet voor de graphics, denk dat de mensen meer ''wow zat'' zijn en weer opzoek gaan naar iets nieuws, wat tegenvalt aangezien er nu geen goed alternatief is die hetzelfde ''wow'' gevoel geeft (voor mij persoonlijk dan)
Ze updaten de engine elke expansion, en zijn ook bezig met het updaten van de models. Zo hebben al veel van de models van speelbare races (humans, night elves, etc) een update gekregen. En het is wel duidelijk dat nieuwe omgevingen er veel beter uitzien dan de oorspronkelijke omgevingen (die overigens sinds Cataclysm niet meer in het spel zitten, omdat ze de gehele oude wereld vervangen hebben). Maar eigenlijk is het niet te doen om echt alle modellen en textures overal te updaten. De gehele oude wereld vervangen in Cataclysm kostte gigantisch veel tijd en moeite, dus om écht alles te gaan updaten en modern te maken, is wel bijna onmogelijk.

Ik denk persoonlijk dat het ook niet zo'n probleem is. De enigszins gedateerde en cartoony graphics hebben wat mij betreft wel charme. En kijk bijvoorbeeld ook eens naar Minecraft. Het ziet er totaal niet uit, maar toch spelen miljoenen mensen het elke dag.
Hoor je Demon Hunter, denk je meteen..wooo diablo style twin handbows en turrets!

Is het een freaking melee... :/
Ik dacht bij Diablo "woohoo dual blade melee" is het een stomme bow user.
Inderdaad, beetje verkeerdom gedacht van SinergyX. Gok dat hij/zij niet in TBC gespeeld heeft.
TBC ook gewoon gespeeld, maar ik had gehoopt op een ranged class, niet een melee class (of desnoods een hybrid). Ik denk niet verkeerd om, ik geef gewoon voorkeur aan een twin-bower dan een twin-blade melee.
Ikzelf hoopte ook op een ranged class inderdaad. En zoiets als Maiev had ook zeker gekund. Maar turrets past niet echt in WoW, tenzij het een Tinker class is. :)
Wat is Diablo :? Ik ken alleen de Demon Hunters uit WoW: The Burning Crusade...
Ben ik trouwens nu echt de enige die stiekem nog steeds wacht op Warcraft IV ?
Ik snap wel dat met WoW ze meer geld per maand binnen halen, imo een betere businessmodel. Maar toch het zou toch stiekem ook wel leuk zijn als daar weer een vervolg op komt.
Meh, Warcraft RTS series hebben me weinig kunnen boeien. Maar nu Starcraft 2 binnenkort afgesloten wordt (qua verhaal), heb je best kans dat het team ervan op een nieuwe RTS gezet wordt, je weet maar nooit.
Je kunt wel blijven uitbreiden, maar sommige haken gewoon in de tussentijd af omdat het steeds meer van hetzelfde is. Maar nog altijd een grote groep gamers die het blijven spelen dus zolang zullen ze uitbreidingen maken :)
ik ben blij dat ik WoW achter mij gelaten heb,

de impact is groot voor alles, om WoW te kunnen bij houden en mee te kunnen in het spel
moet je veel dingen opgeven zoals je sociale leven, werk en andere en uiteindelijk val je ergens in een putje waar je moeilijk uitgeraakt

een casual gamer bestaan niet bij WoW, casual gamers zijn 1 hit kills in PvP en voor de rest is het een hack'n'slash game waar je dagen/weken moet farmen voor middelmatige items

ik ben mijn vrienden verloren, werk en vriendin toen ik 18 was, samen met vrienden als casual begonnen maar mijn vrienden haakten af want het spel was niet intressant omdat ze geen tijd hadden om uren achter het scherm te zitten

na de 2de expantie ben ik uiteindelijk gestopt want ik ging uit mijn appartement gezet worden en kon de huur niet betalen
nu ben ik 32 jaar en ben gelukkig getrouwd plus een dochter van 2 jaar oud en heb geen schulden en heb mijn eigen appartement en woon in het buitenland

als ik soms fotos zie op reddit/imgur van WoW spelers waar vuilnis is opgestapelt in hun kamer/huis
en enkel van fast food leven en redbull ben ik echt blij dat het nooit zo ver gekomen is
Speel sinds vanilla, heb extreem hardcore geraid, sinds WOTLK tandje terug, maar blijven spelen. 36, koopwoning, vriendin, dochter, auto, goede vaste baan.

Dus bij deze is je voorbeeld generalisatie ontkracht.
Dom gelul, heb pcies t zelfde wat jij hebt en kan ook gewoon spelen, tegenwoordig hoef je niet weken te spelen om wat gear te verzamelen, 13 uur in ashran doorbrengen en je hebt een heel pak ;)
Ashbringer

Zou je werkelijk met 'de' ashbringer mogen rondlopen? :P
Jazeker, alleen ben je niet de enige ;)
En variaties er van. Ik vraag me alleen af hoe 'speciaal' het voelt als je overal om je heen allemaal mensen met Ashbringers en Doomhammers ziet lopen.
Same but different!

Elke expac gespeeld. En meestal wel ruim een jaar. Nu log ik op een vrije dag in, doe een beetje ashran en arena voor de conq cap en log weer uit tot na de woensdag erop. Net zolang tot ik max geared ben en dan ga ik mn alt lvlen/gearen. Meer dan dit is t niet....ja je garrison bijhouden.
Wat is je punt? Het spel houdt je nog steeds blijkbaar uren per week bezig, voor maar 12 euro per maand (of ~45k gold).
Het is hier inmiddels traditie. Nieuwe uitbreiding, me verheugen op wat ik allemaal ga doen en welke vette gear en mounts ik ga scoren. En dan na een maandje of 2 de boel opzeggen, omdat ik er eigenlijk geen reet aan vind.

Blizzard heeft veel euros uit me getrokken, maar als ik kijk hoeveel uur ik de games daadwerkelijk speel. Snap mezelf niet altijd hehe.
Raiden was nog leuk in de Lich King, de 10 man met de guild en de 25 man met pickup/premade raids doen.
Een heel stuk beter dan het LFR systeem van nu, waar je constant scheldpartijen hebt en mensen zonder pardon kicken of droppen.
Ik heb WoD aan geschaft met 2 maanden speeltijd, deze heb ik niet vol kunnen maken, na 10 minuten had ik het gevoel dat ik weer hetzelfde deed als de jaren daarvoor, met andere (remake) graphics.

Het enige wat mij aanspoorde om in te loggen was de super leuke guild waar ik in zit, maar ook dat kan de verveling van wat nu weer te doen niet tegen houden.
Plus de beslissing van Blizzard dat Demo Locks niet leuk zijn ,dus nerfen we die de grond in.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True