Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 172 reacties

Titan, een mmo-game waar Blizzard zeven jaar aan heeft gewerkt, zal niet verschijnen. Blizzard heeft het spel geannuleerd, zo heeft de ceo van de uitgever bekendgemaakt in een interview. Eerder sneed Blizzard al in het ontwikkelteam.

Blizzard Entertainment logo (75 pix)Blizzard-ceo Mike Morhaime deed het nieuws uit de doeken in een interview met gamessite Polygon. "We hebben geëvalueerd of dit echt de game is die we willen maken. Het antwoord is nee", aldus Morhaime. De ontwikkeling van Titan begon zeven jaar geleden, een paar jaar na de introductie van World of Warcraft. "We waren ervan overtuigd dat we wisten hoe we mmo's moesten maken", aldus Morhaime. "Dus begonnen we aan het meest ambitieuze project dat je kunt bedenken. Maar we kregen het niet voor elkaar."

Titan, de werktitel van de game, is nooit officieel aangekondigd, al liet de spelstudio de afgelopen jaren wel het een en ander over de game los. Zo zei Morhaime in een telefoongesprek met investeerders vorig jaar dat het spel waarschijnlijk speelbaar zou zijn zonder abonnement, in tegenstelling tot World of Warcraft. Eerder in 2013 gaf de ontwikkelaar al aan dat het team dat aan de game werkt was teruggebracht van honderd naar dertig man. Ook zou de richting van het spel 'opnieuw bepaald' worden.

Volgens geruchten zou de aardse geschiedenis en mythologie als uitgangspunt in het spel hebben gediend. Daarbij zouden de Grieken, Romeinen en Vikings centraal staan. Daarbij zouden spelers door de tijd kunnen reizen en allerlei soorten wapens gebruiken, van geweren tot magische wapens.

Chris Metzen, die bij Blizzard over de ontwikkeling van verhalen en spelseries gaat, zegt tegenover Polygon dat de beslissing om met het spel te stoppen 'marteling' is. Toch zou de beslissing nodig zijn geweest. "Weten wanneer te stoppen is belangrijk", aldus Metzen tegenover Polygon. Blizzard-ceo Morhaime is het daarmee eens: "Het resulteert altijd in beter werk."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (172)

Ik heb het originele interview doorgelezen en het komt op mij over alsof ze helemaal met de verkeerde basis aan deze game zijn begonnen, zo lees in het artikel hier niet. Technisch gezien wisten ze blijkbaar al helemaal hoe het moest gaan werken en hebben er toen een verhaal overheen proberen te drukken. Dat is wat mij betreft de omgekeerde wereld... een schrijver begint ook niet met het bepalen van het aantal bladzijden, hoofdstukken en alinea's van een boek. Kortom, ze hebben geprobeerd een game proberen te ontwikkelen met als startpunt de technische blauwdruk ipv eerst een goed verhaal te ontwikkelen.

Het is best een goed interview vind ik, Blizzard stelt zich vrij nederig op zonder dat ze echt zelf medelijden tonen. De vraag 'are we that mmorpg company?' en dan ook durven besluiten dat het eigenlijk niet zo is vind ik dapper, als ze het de wereld hadden gevraagd dan was het antwoord vrijwel unaniem 'Ja!' geweest. Het heeft wel 7 jaar geduurd voordat ze het doorhadden, maar het komt er op neer dat ze nu vinden dat het succes van WoW vrij uitzonderlijk is en dat technische knowhow niet genoeg is om een dergelijk succes te kunnen evenaren.

Ben nu wel benieuwd wat hun volgende grote project wordt, ik zou bijvoorbeeld een nieuwe Warcraft strategy wel op prijs kunnen stellen :) Dat is meer mijn kopje thee... Of een oude titel nieuw leven in blazen zoals een nieuwe Blackthorne! Dat zou ik helemaal machtig vinden. Diablo en Starcraft hebben we al... blijft eigenlijk niet veel over. Toch wel opvallend voor een studio van die leeftijd, ze hebben nog niet eens twee handen vol aan verschillende IP's. Warcraft, Starcraft, Diablo, Blackthorne, Superman, Rock'n'Roll racing, Lost Vikings 2 en het aankomende 'Heroes of the storm'.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 23 september 2014 21:37]

een schrijver begint ook niet met het bepalen van het aantal bladzijden, hoofdstukken en alinea's van een boek
Vele scripties zijn op die manier geschreven :+ .
Dappere beslissing. Zeker als je een game 7 jaar in ontwikkeling hebt.
Ja echt, omg dit is echt wel een beste nieuws item.

7 jaar ontwikkeling door het toilet. Dat zal niet om kleine bedragen gaan. Bovendien raakt WoW ieder jaar weer veel spelers kwijt en ligt er nu dus geen alternatief op tafel.

Mij benieuwd hoe dit aan wordt gepakt !
100 man x 25.000 euro als je zo een beetje een junior salaris gaat uitkeren x 7 jaar = minimaal 175.000.000 euro. Zelfs nog als er iets van kan redden blijft het een bittere pil om te slikken.
Blizzard development zit in California. In California werk niemand voor minder dan $100k per jaar. Stel de ene helft werkt voor $100k, de andere helft werkt voor $200k per jaar. Gemiddeld jaar-salaris: $150k.

In Nederland zijn de werkgevers bijdragen veel veel hoger dan in de US. In de US krijgt niemand een company-car, zelfs de executives niet. Omdat er geen belastingvoordeel te verkrijgen is. Pensioen is er niet, of veel lager. Belastingen zijn lager. Ik schat dat een $150k bruto jaar-salaris misschien zo'n $200k kost voor een werkgever. In Nederland zou dat eerder $250k of meer zijn.

Resultaat: 100 man x $200k x 7 jaar = 140 miljoen dollar.

En daar komen dan nog de extra bedrijfsvoerings kosten bij. Kantoor-ruimte, computers, infrastructuur, beveiliging, kantine, etc.

Jammer voor de Blizzard-aandeelhouders.
Ik heb nul medelijden met ze.
Money-grubbing bastards.
Agh die 140 miljoen is peanuts voor ze lijkt me. Als je een beetje uitrekent wat voor omzet ze draaien. Als je al de laagste playerbase neemt krijgen ze alleen aan abonnements geld al 8.000.000 x 10 euro = 80 miljoen per maand binnen. Per maand! Op het hoogtij was dit dus bijna 120 mil per maand. x 12 maanden x 7 jaar = 6,7 miljard. Dan nog alle games x 50 euro per stuk. Totaal 6 games. dus 6,7 x 6 = 40 miljard. Dan collector's edition en alle andere merchandising nog niet meegerekend. Sure gaat personeelskosten etc allemaal vanaf. Ik zou me niet verbazen als ze meer dan 100 miljard aan omzet hebben gedraaid aan WoW alleen. Denk niet dat ze heel erg wakker liggen van die 140mil.
ook jij vergeet dat korea heel anders werkt en je niet zomaar 8milx10 euro kan doen. en vergeet belasting niet die hun gewoon moeten afdragen. tevens zijn er mensen met timecards die via een local shop verkocht worden. en die wil er wat aan verdienen etc.
ja er heeft 7 jaar lang 100 man aan gewerkt? yea right
True.
In het begin en op het einde waren het er zo'n 30. Op het hoogtepunt waren het er 100. Misschien dat het gemiddelde 50 was. Dan moeten de cijfertjes van de schatting door twee gedeeld worden. Ik denk dat er in het begin meer door senior-developers aan gewerkt is. Dat zou de prijs weer iets opdrijven.

[Reactie gewijzigd door gryz op 24 september 2014 12:13]

Dat niemand voor minder dan 100 k werkt lijkt me wat overdreven. En belastingen en afdrachten zijn idd lager en dus lang geen 50k. Ik zou het houden op 100k per jaar voor de werkgever dus iets van 80k euro.
Nee, die cijfers kloppen wel zo'n beetje. Een huis huren in Silicon Valley kost al snel 50K per jaar daar, dus 100K bruto salaris is een instapsalaris voor developers in CA.

Het verhaal over pensioen klopt ook niet. Een heel gangbare regeling in de VS is 401(k) waarbij werkgevers 50% van de pensioenbijdrage mogen betalen tot een maximum van 17.5K.
Pizzabezorger voor 100K per jaar.
Ik denk dat ik ga verhuizen naar Cali.
Natuurlijk verdienen pizzabezorgers geen 100k per jaar. We hebben het hier over high-skill high-trained tech-werkers. En de bedragen die ik noemde gelden inderdaad voor Silicon Valley. Blizzard zit in de LA-area. Echter, de cost-of-living in de LA-area is minstens zo hoog als in Silicon Valley. (Tenzij je in de slums gaat wonen, wat echt niemand doet in de US). De ik verwacht dat de salarissen in de LA-area minstens zo hoog, of hoger, zijn dan in Silicon Valley.

Pizza-bezorgers en schoonmakers verdienen juist zo weinig zodat anderen weer flink kunnen verdienen.
(25.000 is misschien net een junior salaris, maar een werknemer kost misschien wel 4x zoveel als dat hij/zij aan salaris krijgt.)
Nee. 4x zijn Nederlandse belastingtarieven. Het sociale zekerheidssysteem in de VS is een stuk beperkter, maar daardoor ook héél veel goedkoper (Elke 10 euro rondpompen kost je nog eens 1-2 euro voor de ambtenaren)

Overigens is 25K geen juniorsalaris in de VS voor een developer. Denk dan eerder aan 50K, maar dat komt dan uit op circa 80K voor de werkgever.
Ik denk dat je je een nulletje vergist. Ik kom uit op 17.500.000.
sorry maar de rekensom klopt van geen kanten.

Ten eerste krijgt vrijwel niemand een dergelijk laag salaris.
Ten tweede het salaris wat iemand per maand krijgt is netto. Relateer dit naar bruto en daarna de eventuele verzekeringen / werkgeversafdrachten (zal je ongetwijfeld ook in de VS hebben
Ten derde de rekensom zoals je schetst is 17.500.000.

Ik weet dat je minimaal aangaf maar... het bedrag is eerder richting het vijf voudige.
sorry maar er heeft niet 7 jaar lang 100 man aan gewerkt. weet niet waar je dat fabeltje vandaan haalt. maar zoeizo laatse jaar is het van 100man naar 70 man. tevens hebben de jaren ervoor ook geen 100 man aan gewerkt. en ze zullen een hoop idea etc gewoon gebruiken voor andere projecten.
Uit het artikel haal ik dat cijfer van die 100 man.

Toch wel vreemd dat je voor een telfout gewoon volledig in de grond geboord wordt. Het is weliswaar een grote telfout, maar daarna beginnen er dan berekeningen gemaakt te worden die in de richting komen van het bedrag dat ik genoemd heb.

Ik heb ook gezegd dat het een bottom end schatting was, dat correcte getal dan. Er is inderdaad veel minder belasting in de states waardoor de mensen over het algemeen ook wel een stuk meer verdienen. Hier verdienen ze minder maar moet het bedrijf een pak meer betalen aan de staat.

En waarschijnlijk hebben ze ook met free-lance artiesten en zo gewerkt, maar als je ziet hoe gedetailleerd games van Blizzard zijn, dan weet je dat daar een pak werk ingestoken wordt. Dat is niet iets wat je met 10 man maakt.

Ze hebben trouwens een behoorlijk goed idee over wat een MMO mag kosten als je de opbrengsten bekijkt.
http://www.statisticbrain...entertainment-statistics/
Toch zag ik dit aankomen, de manier waarop Blizzard en de games die ze maken zijn veranderd door de jaren sinds het originele World of Warcraft, het is gewoon een ander bedrijf geworden en ik zag het eigenlijk niet meer gebeuren. Ik denk vooral dat ze inzien dat ze gewoon op geen enkele manier het onmogelijk hoge niveau van World of Warcraft (Vanilla) gaan kunnen evenaren en dat is wel wat iedereen wil zien en een hoop mensen ook verwachten. Zelfde is gebeurd met Starcraft II en Diablo III. De gamesmarkt is gewoon veranderd op een manier die ik betreur.
ben het niet met je eens. ze wel de hoge verwachting kunnen herbeleven. zo zien een hele boel mensen arche age de WoW vanilla 2.0. en ben het wel enigszins met hun eens. maar dat is de hele reden niet dat titan gecanceld is. volgens mmo-champion zijn de volgende reden de reden dat titan gecanceld is

The team set out to make another amazing MMO after World of Warcraft, but they didn't find the fun or passion.

Metzen said the decision to cancel Titan was excruciating, but cancelling projects has always resulted in better quality work.

Right now Blizzard doesn't want to spend time working on another MMO.

Hearthstone and Heroes of the Storm helped Blizzard realize they don't have to work on giant projects.

dus kort gezegd. wij willen door gaan met de 3 main games die daar gaan we mee veder. en voor de rest willen we "kleine" games maken gezien het grote succes van hearthstone.
Arch-age is pay2win. Het zal dus nooit kunnen tippen aan WoW.
Zorgen dat je een beetje fatsoenlijk word in pvp en je hebt geen labour points nodig hoor.
Dunno ik heb me niet verdiept in het spel maar als je op wat voor manier dan ook voordeel kan halen door geld uit te geven lijkt het me gewoon niets. Je gamed of je gamed niet. In games gaat het om verder komen in het spel door levels te halen of whatever, daar zit de lol hem in. Ik begrijp gewoon niets van het hele Free2Play (Pay2Win) concept.
Ligt er aan wat je als "voordeel" ziet. Je kunt alleen het proces versnellen, maar er is niets in de game wat je betaald kunt halen, wat je gratis niet kunt halen.
Free2Play betekend niet automatisch dat het Pay2Win is. Pay2Win houdt in dat je betaald toegang hebt tot items/skills die beter zijn dan die van de overige spelers.
Dit is bij Archeage niet het geval. Alles wat betaald te halen is, is gratis ook te doen, dit kost je alleen meer tijd.
Dat is dan toch Pay2Win? Je kunt sneller levelen door te betalen wat je dus sterker maakt. Of je character er mooier uit laat zien. Het maakt mij eigenlijk niet uit, dit soort dingen verpesten voor mij een spel al genoeg om het niet meer te hoeven spelen.
Pay2Win betekend dat je toegang hebt tot delen van het spel dat andere niet kunnen bereiken.

Sneller levelen staat niet gelijk aan Pay2Win aangezien een gratis gebruiker het zelfde kan halen, deze zal er alleen meer tijd in moeten stoppen om hetzelfde te betalen.
Toch is het Pay2Win. Je komt iemand tegen van gelijk level, hij maakt jou dood. Vervolgens betaal jij om sneller te levelen, 2 dagen later kom je hem weer tegen en maak je hem met gemak dood.

Ik zie het spel vanuit het perspectief van WoW, met world-pvp enzo, het verpest voor mij toch echt het spel.
in mijn ogen is arche-age geen pay2win. tuurlijk minder lp is klote als f2p player. maar het zorgt er alleen voor dat je iets achterloopt op de rest. of dat je lp niet zomaar aan alles kan uitgeven. maar als een pirate heb weinig lp nodig. maar ja in mijn ogen is arche age ook vele malen beter als WoW nu is.
arche age mist alleen pve servers, of die er ooit zullen komen betwijfel ik.
Nee die zullen er nooit komen. Maar je heb wel peace zones. En warzones. In peaces zones hoef je je alleen druk te maken om pkrates
Arche Age is een Koreaanse MMO en het voelt ook zo aan. UI is traag en character momevent voelt raar aan, om maar een aantal dingen te noemen. IMO zijn Westerse mmo's en Koreaanse mmo's niet te vergelijken..
wat is er traag aan de ui? en heb totaal niet het gevoel dat de char movement raar aan voelt. dit in verglijking met rift bv.
het is natuurlijk niet zo dat je 7 jaar ontwikkeling door de plee spoelt. Je pakt gewoon de verliezen maar er zullen ook nuttige dingen zijn uitgevonden die ze ineen ander spel weer inzetten of misschien al ingezet hebben. Zo gaat dat gewoon met ontwikkeling ik zit dan niet in gameontwikkeling maar meer consument producten maar daar gaat het net zo....
7 jaar eh WeeDzi, dat zijn nogal wat jaartjes.

En ja hoewel verliezen belastingstechnisch gunstig kunnen zijn wil je als onderneming toch evengoed zo min mogelijk geld weg zien vloeien. Ik kan me dus voorstellen dat ze bij Blizzard na zeven jaar dus wel een flinke kras op het achterhoofd hebben van het krabben.

Het publiek zit klaar, Blizzard hoeft alleen iets knaps te leveren.
Tja zeven jaar..... maar als je er achter komt dat je nog 7 bezig zult zijn dan kun je maar beter de stekker er uit trekken..... Daarnaast reageerde ik dat niet al het geld weggespoeld wordt en dat er wel goede dingen zijn ontwikkeld (waarschijnlijk)

en het publiek zit niet klaar want het is nooit aangekondigd. en er waren genoeg andere alternatieven van blizard

ja zuur dat je op die manier een project moet killen maar als je erachter komt kun je maar beter stoppen ipv een halfbakken product te maken. zoals gezegd not the first time i have seen it........

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 23 september 2014 20:29]

7 jaar ontwikkeling door het toilet. Dat zal niet om kleine bedragen gaan. Bovendien raakt WoW ieder jaar weer veel spelers kwijt en ligt er nu dus geen alternatief op tafel.
Ten eerste: Zoals al gezegd is dit niet door de plee. Ik ben er van overtuigd dat veel van de ideëen uit Titan hun weg gevonden hebben (of nog zullen vinden) in WoW.

Daarnaast; Ja, WoW is over zijn hoogtepunt heen. Maar nogsteeds heeft het zo'n 5 keer zoveel spelers als aan het begin van TBC (wat door "de hardcore spelers" als het hoogtepunt van het spel gezien wordt) en verwachten we weer een behoorlijke groei voor het einde van het jaar. Zelfs als er geen opleving is in WoD en de daling doorzet zoals hij nu gaat dan kunnen ze nog een jaar of 5-10 vooruit zonder hun koppositie te verliezen.

Ik ben blij dat men de stekker uit Titan getrokken heeft. Er is nog geen enkele game company geweest die succesvol meerdere MMOs naast elkaar gedraaid heeft. In feite zorgde Titan er voor dat WoW minder aandacht kreeg; wellicht dat dat nu voorbij is (zei hij hoopvol ;))
wat vind je succesvol? perfect world draait er genoeg naast elkaar(niet allemaal even succesvol) en trion doet het momenteel ook goed met zowel rift als arche age naast elkaar al is arche age nog niet zo oud.
Maar Blizzard verdient iedere maand aan subscriptions. De meeste andere MMOs verdienen alleen aan hun in-game scams. (Ja, ik houd niet van F2P. Dat kan makkelijk duurder zijn dan een abonnement).
in game scams? is duidelijk te merken dat je niet van f2p. want je weet de prijs en kiest er zelf voor om het te betalen. neem arche age. als je daar een sub neemt krijg je alles wat je nodig heb. en hoef je helemaal niets uit de shop de kopen. net zoals bij WoW.
Ik weet niet waar je die cijfers vandaan haalt, hoor. Kijk naar deze graph op mmo-champion en je ziet dat je er ver naast zit.

http://www.mmo-champion.c...o-6-8-Million-Subscribers
De cijfers missen de laatste update en zijn afgerond op hele miljoenen. Voor de laatste update zaten ze idd op 7.6 miljoen (->8). Maar ze verliezen inderdaad zo'n 2 miljoen spelers per major release: 12->10->8
Inderdaad gelul.

Uit mijn hoofd:
Einde van vanilla - 8 mljoen spelers.
TBC - 10 miljoen spelers.
Hoogtepunt WLK - 11.8 miljoen spelers.
Cata - 9-10 miljoen.
Nu in MoP - 8 miljoen.
Daarnaast zal er ook wel behoorlijk veel geld verloren zijn gegaan..

Niet dat blizzard dit niet kan incasseren.
Niet echt. Ze moeten iets nieuws vinden om inkomsten uit te vissen omdat wow nooit meer zo'n hoge player base als vroeger zal hebben. En dat terwijl het dev team van Titan veel groter was dan die van wow.. Ze hadden het beter anders kunnen aanpakken.

[Reactie gewijzigd door Hoiz op 24 september 2014 00:28]

Hebben ze al, 't wordt zéér veel gespeeld: Heartstone.
Qua cijfers levert dat natuurlijk nauwelijks iets op vergeleken met een mmo.
De kosten zullen wel ook lager zijn, je hoeft immers geen gigantische serverparken te hebben voor heartstone. Meeste kan allemaal peer to peer gedaan worden.

Minder omzet, maar ook minder kosten.
Misschien niet meer zo'n hoge playerbase maar het is nog steeds een erg grote melkkoe voor blizzard! Vergeet niet dat de playerbase die speelt ook daadwerkelijk elke maand geld aan het spel uitgeeft (t.o.v. bijvoorbeeld een F2P MMO).
Dezelfde playerbase als in het begin, neen. Maar momenteel ondergaat WoW een dikke visuele upgrade, die met Warlords of Draenor geintroduceerd zal worden. Voor zo ver ik weet in ieder geval.

WoW kent pieken en dalen, momenteel zit het in een daling, vanwege weinig content, en straks bij de release van WoD crashen de servers weer, omdat er zo veel mensen tegelijk inloggen.

Ik speel het nog zo af en toe, maar ik zit wel te wachten op de volgende uitbreiding, die reeds aangeschaft is.
Dan heb jij nog nooit geprobeerd op een launchdag in te loggen. En dan vooral het eerste uur na verkoopstart. Je mag op zo'n moment al blij zijn als je wachtwoordauthenticatie er doorheen komt.

Met een launch komen er regelmatig duizenden tot miljoenen extra gebruikers terug, naast het effect dat alle al actieve in een keer tegelijk in proberen te loggen.

Daarom vliegen tot nog toe tijdens elke launch de authenticatieservers eruit. Na enkele dagen zwakt dat dan af omdat de spelers weer op wisselende tijden gaan spelen en de logins verspreid worden over de dag, daardoor keert het terug naar normaal. Vanwege dit heeft het voor Blizzard ook weinig zin om er een rits extra servers voor in te richten omdat het de moeite niet loont. Dan maar ff pijnlijden.

Ondanks dat je zou zeggen dat ze ervan geleerd moeten hebben.
Wat JvZ zei. Launchdag is bij wijze gewoon een soort van gigantische DDOS aanval op de servers van Blizzard. De top van spelers was in 2010 (12 miljoen), en sinds dien is het een beetje berg afwaarts. Dus meer servers plaatsen voor minder spelers is doorgaan niet nuttig. Meestal is er een kleine spike op het moment dat er een nieuwe expansion is (van 9.1 naar 10 miljoen voor Mists of Pandaria), maar die is het volgende kwartaal al weer weg (9.6 miljoen). Desondanks zit WoW na 11 jaar nog steeds op 6.8 miljoen (betalende! Peiling van augustus 2014) subscribers. Andere pay-to-play MMO's komen veelal niet boven de 1 miljoen uit, zeker niet na een jaar op de markt.
En ook niet de eerste keer.
Kennen we Starcraft Ghost nog?

http://en.wikipedia.org/wiki/StarCraft:_Ghost

Ik baal daar overigens nog steeds van. Zo'n tof concept in die setting *kwijl*

[Reactie gewijzigd door Vayra op 24 september 2014 11:15]

Inderdaad zeg, dat zal met pijn in het hart (en de portemonnee) besloten zijn, voor zover bij mij bekend moest Titan eigenlijk de nieuwe WoW worden (als in, het nieuwe core-product van Blizzard) dus dit zal wel even slikken zijn geweest.

Ben ik wel benieuwd waar ze nu aan werken, ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze deze beslissing hebben kunnen/durven nemen zonder al iets nieuws op de plank te hebben liggen.
Zonde zeg, ze hebben toch een hoop geld weggegooid.

Er even vanuit gaande dat er vanaf het begin 130 man aan gewerkt hebben, is de rekensom simpel.

Een developer verdient tussen de 50.000 en 60.000 euro per jaar.

Minimaal:
(100 * 50.000 * 6) + (30 * 50.000 * 1) = 31,5 miljoen euro
Maximaal:
(100 * 60.000 * 6) + (30 * 60.000 * 1) = 37,8 miljoen euro

Deze 2 bovenstaande bedragen gaan alleen over de salariskosten. Kan niet direct een verband vinden tussen hoeveelheid personeel en overige kosten (faciliteit etc). Maar 35 miljoen euro is toch belachelijk veel geld om zomaar weg te gooien.

Zou ook niet graag een van de 100 developers zijn die aan de game gewerkt hebben, kan me voorstellen dat het een grote teleurstelling is dat een game waaraan je 7 jaar gewerkt heb gecanceld wordt.

Mijn bronnen komen wel uit 2006 en 2010, zou dus kunnen dan de salarissen inmiddels wat hoger of lager liggen

Edit: Rekensom aangepast adhv. reactie van WeeDzi, bedrag is nu 35 miljoen

[Reactie gewijzigd door rens-br op 23 september 2014 21:45]

Een developer verdient tussen de 50.000 en 60.000 euro per jaar.

En aangezien een goede ruwe schatting doorgaans is loonkosten = 2x bruto loon, ruwweg het dubbele dus.

Maar et zijn ook opportunity cost. Wat hadden deze medewerkers kunnen doen als ze aan andere zaken gewerkt hadden. Heel veel zaken uit WoW zijn de afgelopen jaren expliciet geschrapt vanwege te weinig capaciteit. (Aan de andere kant zal er wel enige overlap zijn geweest.)
Een developer verdient tussen de 50.000 en 60.000 euro per jaar.

En aangezien een goede ruwe schatting doorgaans is loonkosten = 2x bruto loon, ruwweg het dubbele dus.
We hebben het hier over de USofA, dus dat verschil is een heel stuk kleiner. Werknemer kost daar ongeveer 18-26% extra bovenop het uit te betalen salaris. Zie bijv. http://money.cnn.com/2013...business/salary-benefits/
Ja. Maar in California gaat niemand werken voor minder dan $100k per jaar. Misschien als je net van de Universiteit komt. Maar binnen een paar jaar zitten ze boven de $100k.

Mijn schatting is dat dit grapje ergens rond de $100M heeft gekost.

[Reactie gewijzigd door gryz op 24 september 2014 12:17]

Goed, mijn opmerking ging alleen maar over het verschil tussen wat een werknemer in de VS aan salaris krijgt vs. wat een werknemer kost maar vooruit.
Ja. Maar in California gaat niemand werken voor minder dan $100k per jaar. Misschien als je net van de Universiteit komt. Maar binnen een paar jaar zitten ze boven de $100k.
Je zit aardig in de buurt, maar het zit toch ergens tussen jullie 2 in....
Armin had het over salaris in euros dus dan kom jij op net iets meer dan 75000¤, dan klinkt dat verschil al minder dramatisch.
Aangezien het de VS betreft en de rest van de bronnen natuurlijk US$ aan houdt zal ik dat ook maar doen.

Het gemiddelde salaris voor game developers is ruim 80000$, waarbij programmers en engineers boven het gemiddelde zitten en artists en animators onder het gemiddelde.
Programmers en engineers hebben een gemiddeld startsalaris in de eerste 3 jaar van ruim 65k en pas na meer dan 6 jaar komen de salarissen van 100k in zicht.
Artists en animators hebben een gemiddeld startsalaris in de eerste 3 jaar van net iets meer dan 46k maar kunnen daarna wel doorgroeien naar ongeveer 93k gemiddeld.
Game designers starten gemiddeld rond de 48k, en groeien door naar ruim 77k.

Average salary by U.S. region by discipline (alleen voor West, waar Californië onder valt):
  • Programmer: $ 101,387
  • Art and Animation: $ 81,229
  • Game Design: $ 82,204
Bron: Game Developer Salary Survey 2012
Er wordt daar ook een vergelijking gemaakt tussen salarissen in de US en Europa maar dat kan je niet zonder meer doen aangezien in de meeste Europese landen bedrijven vanwege wetten/cao veel meer zaken voor werknemers betalen die je in de US zelf moet regelen.

Salarissen bij Blizzard: "Blizzard Entertainment average salary is $78,699, median salary is $75,000 with a salary range from $28,121 to $168,000."

Ter vergelijking een ander high-tech bedrijf uit Californië, JPL :
"Jet Propulsion Laboratory employees earn $81,000 annually on average, or $39 per hour, which is 36% higher than the national salary average of $56,000 per year. According to our data, the highest paying job at Jet Propulsion Laboratory is a Program Manager at $153,000 annually while the lowest paying job at Jet Propulsion Laboratory is a Contractor at $42,000 annually."

[Reactie gewijzigd door Eric70 op 24 september 2014 08:06]

Top bedrijven betalen meer dan een gemiddeld bedrijf. Omdat ze dat kunnen. Bij een topbedrijf blijven mensen ook langer hangen, waardoor gemiddelde salarissen hoger worden. Vaak is het leuker om bij een klein startupje te werken, dan bij een groot log bedrijf. Maar als ze beter betalen, dan kiezen mensen misschien toch voor een groot bedrijf.

Blizzard heeft vooral game-masters en customer-support mensen in dienst. Ze hebben enkele honderden developers. Maar duizenden customer-support mensen. Developers verdienen een hoop meer dan iemand die aan de telefoon verloren wachtwoorden herstelt. Als het average salaris bij Blizz $78k is, dan zitten developers makkelijk boven de $100k.

Op een nieuw project zitten veel senior-developers. Ten eerste omdat een bedrijf geen risico wil nemen, en zijn seniors meer te vertrouwen bij het opzetten van iets nieuws. Junior mensen laat je lekker eerst op oude projecten meedraaien. Zodat ze het klappen van de zweep leren kennen. Senior-developers zullen eerder gaan zeuren dat ze iets nieuws willen. Senior-developers zullen eerder mee willen doen in een nieuwe prestigeus project. Junior medewerkers doen gewoon wat ze verteld wordt.

Behalve salarissen zijn er ook nog bonussen. Geen idee of stock-options ook nog wat voorstellen tegenwoordig. Maar bonussen kunnen oplopen van een aardig bedragje tot jaarlijks een extra jaarsalaris erbij.

Ik blijf bij mijn schatting. Dat de developers van Titan zo'n $150k bruto per jaar verdienden lijkt me heel waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door gryz op 24 september 2014 12:19]

Het zou inderdaad best kunnen dat Blizzard meer ervaren (duurdere) krachten zet op nieuwe projecten, dat klinkt best logisch. Maar ik denk dat ook blij Blizzard programmers ruim meer verdienen dan designers en artists. Hoewel ik me dan ook weer voor kan stellen dat er op een 'nieuw' project naar verhouding ook meer programmers werken.

Bonussen had ik ergens gelezen lagen gemiddeld ergens tussen de 15k voor artists en 21k voor programmers (US, industriewijd). Bij Blizzard...???
Ik was nog wat aan het lezen over Titan en kwam toen dit tegen:
During a panel at the DICE Summit in February 2011, Morhaime said Blizzard had placed its most experienced MMO developers on Titan, using what they learned developing World of Warcraft to pave the way.
*Mike Morhaime is mede-oprichter en CEO van Blizzard.


offtopic:
Niet dat ik specifiek naar bevestiging hierover op zoek was, maar dacht dat het toch wel aardig was om te bevestigen dat je op dit punt gelijk hebt.
.

[Reactie gewijzigd door Eric70 op 26 september 2014 09:35]

Bedankt !
Soms denk ik dat ik een ouwe grommende zeurende man ben op deze website. Goed te horen dat ik, ondanks dat, toch soms gelijk heb. :p
in de tekst staat 100 man wat later terug gebracht werd naar 30.....
niet dat het dan een klein bedrag is
Een halve maand WoW inkomsten door de plee dus, als je rekent met de inkomsten van WoW op zijn piek.
Ach een beetje Hollywood blockbuster kost vaak ook 150 miljoen of meer dus dan valt die 40 miljoen voor een project van 7 jaar ook wel mee denk ik zo ;)
35 miljoen klinkt veel, maar zelfs nu zijn de maand-inkomsten van WoW hoogst waarschijnlijk nog hoger dan dat, dus dan valt het wel mee.
Erg jammer. Dit had the next big thing kunnen zijn... :'(
Blijkbaar niet volgens Blizzard. ;)

[Reactie gewijzigd door D-Three op 23 september 2014 20:11]

Zal ook wel komen omdat tot nu toe elke MMO RPG die tot nu toe na WoW is uit gekomen is nog niet eens en of kwalijk de helft krijgt van wat WoW op zijn max had met een Subscriptie model.

Men heeft het denk ik ook wel gehad met grote MMO's Ik denk dat we kwa Techniek en interactie een flinke stap verder moeten zijn om de next big MMO te kunnen maken.

Alles lijkt op moment op elkaar met kleine aanpassingen en of andere kleine innovatieve aspecten.

Blizz zal wel gedacht hebben we kunnen moeilijk met onzelf concurrenteren zeker dat WoW nog steeds aardig wat Subs heeft.

Wat ik nog het meest apparte hier aan vind is dat we totaal geen footage hebben gezien van wat Titan eigenlijks is?
Zelf gok ik op een Starcraft MMO maar ze hebben altijd gezegt dat het niet zo was ( Ook al dacht ik stiekum van wel )

Nou hoop ik dat WC4 komt of een remake van Deel 1 en of 2.

[Reactie gewijzigd door Psyonara op 23 september 2014 20:38]

wc4 zal er niet komen omdat WoW de lore van warcraft vertelt en ze sc serie voor rts hebben. remake van 1 en 2 zal er wel komen.

en als je kijkt naar arche age kijkt dan zie je dat sand box mmo's de next big thing zal zijn. alleen zit trion vast aan xl games. en als arche age faalt komt het door xl games. niet door trion en niet omdat mmo's niet meer in trek zijn
Na mijn idee vind ik Sandbox MMO's ook nog niet echt de next big thing weet wel dat Landmark e.d. uit gaat komen en Minecraft is nog steeds gigantisch populair maar heb zelfs het idee dat dat het niet gaat worden.
Blizzard staat er om bekend dat als ze iets ontwikkelen wat ze toch niet aan staat - dat ze het gewoon net zo makkelijk in de prullenmand gooien.

Hoogstwaarschijnlijk hebben ze al iets in ontwikkeling de afgelopen paar jaar waar we nog niks van af weten, maar wat we spoedig iets over zullen horen.

Quote: ""However, it doesn't mean that the development team is no longer working on something. Multiple sources who seem to point towards a new unannounced project from Blizzard that would be codenamed Prometheus and could be another project built around a new license for Blizzard.""

[Reactie gewijzigd door bbr op 23 september 2014 21:24]

Wow! na 7 jaar een ontwikkeling stoppen met de Game zonder dat ie een cent opgeleverd heeft! daar gaat een bak geld verloren! blijkbaar levert World Of Warcraft genoeg op!
Ik denk dat Blizzard ook een gezicht te verliezen heeft. Wil je dan dat ze een 2nd rate game vol met bugs op de markt zetten ? Dan denk een idere bij het volgende Blizzard game, zal wel niks zijn want het vorige was...

Een goede naam opbouwen duurt jaren, een slechte krijgen kost meestal maar een spel...
Klopt helemaal, behalve de bugs dan...

Het lijkt me waarschijnlijker dat er in 7 jaar gewoon te veel is verandert. Tegenwoordig zien we in mmo's natuurlijk de ontwikkeling dat spelers naadloos van server wisselen. Daardoor krijg je hele grote shards en games als PlanetSide (bullet impact kost namelijk veel meer cpu power dan het oude WoW systeem waarbij je een target moet selecteren).

Grafisch is er ook net heel wat verandert. Denk aan tesselation; met minder power kun je veel gedetailleerdere omgevinden maken.

Waarschijnlijk konden ze onderhand beter overnieuw beginnen.
De techniek die in de loop der jaren ontwikkeld/ontdekt is komt echt wel bij de bestaande spellen terecht hoor... Dus het is niet 100% weg gegooid geld natuurlijk.
Starcraft Ghost is toendertijd ook gecancelled. Het getuigd van lef om dit te durven doen!
Warcraft Adventure(s) ook. Dat zou de opvolger worden van WCIII, maar toen zijn ze begonnen met WoW.
neuh dat heet ondernemerschap
Belangrijkere vraag is nu, waar gaan ze zich nu mee bezig houden? Ik ben benieuwd
Eindelijk een vervolg op Blackthorne?
Zo zie je maar weer dat het niet alleen bij overheidsprojecten fout kan gaan. Zeven jaar ontwikkeling weggooien moet je trouwens wel lef voor hebben.
In het interview:
"The discipline of knowing when to quit is important," Metzen said.

Vond dit wel een aparte uitspraak:
"Are we the MMORPG company?"

Misschien pakken ze het ooit weer op?
"I wouldn't say no to ever doing an MMO again," Morhaime said. "But I can say that right now, that's not where we want to be spending our time."
"The discipline of knowing when to quit is important," Metzen said.

de les is dus eerder.
fail hard and fail fast... zoals ze zeggen.
want dan is het dus ook nog betaalbaar, dit is miljoenen...

knowing when to quite hebben ze dus nog niet helemaal door want dat had al jaren geleden moeten gebeuren dan.

ja klinkt bot maar is wel waar. niet dat dit de verkeerde beslissing is, hij is alleen erg laat genomen, maar iets releasen wat de Blizzard naam aan zou tasten is nog veel gevaarlijker kortom de beste keuze, maar blijft toch een beetje een bende...
Kosten voor een Game Dev in Californië voor 1 werknemer is ongeveer/gemiddeld $10.000 per maand, dus het zal inderdaad wel in de papieren lopen. ;)
Lef? Zeven jaar laten sudderen en dan wel moeten.
Of zeven jaar ontwikkelkosten weggooien terwijl die in andere projecten hadden kunnen zitten, of de moed hebben om niet toch nog even, na 7 jaar ontwikkeltijd een halfbakken product op de markt te brengen en daar klanten geld voor te laten betalen.

Dat is inderdaad meer lef dan jouw uitleg hoor.
Ik denk eerder dat een beslissing is na een evoluatie van concurentie.. Als je kijkt naar de MMO wereld is er gewoon teveel aanbod en er zijn teveel flops.
Zelf denk ik dat ze misschien ook een beetje naar Wildstar hebben gekeken want deze game zou ook echt Major worden maar heeft ook in een korte tijd veel fanbase verloren omdat het zo tegenviel.

Ook zouden ze met deze game teveel gaan concureren met hun eigen WoW MMO ( dit kan nooit een slime move zijn? ) En dan nog maar te zwijgen wat er allemaal uit Asia over komt waaien de aankomende jaren.

Als je het mij vraagt hebben ze een goede beslissing genomen, hoe jammer ik het ook vind want denk dat dit wel een mega game had kunnen worden.

Mij benieuwen waar de focus van dit team nu naar toe gaat of zullen ze allemaal hun baan kwijt raken?
Concurrentie ja. Evoluatie ja. Maar.. ik denk niet als hoe jij het bedoeld.

- Blizzard is van Activision.
- Acitivion heeft zojuist Destiny uitgebracht (nu xbox/ps, PC gaat er zeer waarschijnlijk ook aankomen).
- Destiny heeft zojuist records gebroken sinds de launch in o.a. verkopen (exclusief PC sales, moet immers nog komen).

Waarom zouden ze de concurrentie met Destiny aan willen gaan, een game dat behoort tot hetzelfde moederbedrijf?

Ik denk dat het oorspronkelijke plan iets in de lijn was van: Destiny voor consoles, Titan voor PC. 2 afzonderlijke games zonder echte overlap in concurrentie, en mogelijk ook vandaar dat ze bij Destiny constant de boot hebben afgehouden voor wat betreft wel/geen PC support.

Tot nu toe was dat laatste de hele tijd een 'misschien' rumor, en het zou mij niets verbazen als we op middelange termijn bevestigd zien. Maar eerst natuurlijk de volgende WoW release, anders loop je alsnog risico met jezelf te concurreren binnen Activision.
Titan eruit, WoW release, volgend jaar kerst destiny voor PC?

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 23 september 2014 20:38]

Dat zou zeker kunnen maar het blijven speculaties omdat er vrij weinig vrij is gegeven en wij als buitenstaanders dus alleen maar kunnen speculeren, en dat hebben wij zojuist beide goed gedaan :)

Als je als bedrijf meerdere games uitbrengt zal je altijd met je zelf blijven concureren ook al zijn de game genres niet het zelfde, maar aan de andere kant pak je ook weer een bredere publiek. Dus het blijft wikken en wegen en je zult uit eindelijk toch een beslissing moeten maken.

Wat jij zegt over Titan en Destiny kan ik me wel in vinden en wie weet heb je gelijk. Misschien gaan ze wel dingen van Titan verwerken in Destiny ?

1 ding is zeker.. Blizzard zit niet stil en zal nooit stil zitten :D
Blizzard is niet van Activision.
Hoe kom je daarbij? Ze zijn inderdaad samengegaan, maar opereren als 2 aparte bedrijven.

Natuurlijk zullen ze wel samenwerken en proberen elkaar niet in de weg te lopen.
Maar jij speculeert er maar op los zonder enige feiten.
Destiny is een FPS en is of was Titan deed ook? Lijkt mij sterk maar we weten het gewoon (nog) niet.
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met je opmerking over de WoW concurrent. Wanneer je naar de huidige MMO markt kijkt zie je één grote trend: F2P.

Elke WoW speler die overstapt naar "Titan" kost ze dus WoW-geld en de opbrengsten zijn (voor mij) lastig in te schatten vanwege het onzekere verdienmodel F2P.

Wellicht zijn ze na 7 jaar ontwikkeling verbaasd over de nog immer grote betalende playerbase van WoW, hebben ze doorberekend hoe groot deze playerbase over 5 jaar nog zal zijn, en komen ze er achter dat nu uitbrengen geen optie is, maar wachten ook niet (meer dan 7 jaar ontwikkeling..er zal toch wel wat gedateerd raken neem ik aan).

Daarnaast zien ze ook bij Blizzard wel dat WoW waarschijnlijk de perfectie (in de zin van wat de consument verwacht) benaderd heeft. Met ups en downs, maar schijnbaar genoeg ups. De tekenstijl en lore van WoW maakt bijvoorbeeld dat het makkelijker is acceptabele graphics te blijven houden.
Benieuwd of we wel beelden hiervan te zien krijgen zoals wat artwork. Ben hier wel erg nieuwsgierig naar.
Ja dit ben ik dus ook wel. Ik zou toch op zn minst graag willen weten waar ze gedurende die 7 jaar dan precies aan gewerkt hebben. Hopelijk echter geen gameplay.. want dan ga ik mss nog verdrietig worden dat de stekker eruit is getrokken :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True