Asus-dochter wil variant van Up-ontwikkelbord met meer geheugen maken

De bedenkers van de Up, een computerboard met Intel Atom-soc, willen ook een versie maken met 2GB ram en opslagmodule van 32GB, het dubbele van het oorspronkelijke model. Dat zal gebeuren als het stretch goal op Kickstarter wordt bereikt.

In oktober zette Asus-dochter Aaeon een Kickstarter-campagne op voor het maken van de Up, een computerboard ter grootte van een creditcard met een Intel Atom x5-Z8300-quadcore. Inmiddels is het streefbedrag van 50.000 euro binnengehaald en hebben de makers een stretch goal toegevoegd. Als het project 100.000 euro binnenhaalt, dan komt er een variant van het bordje met 2GB in plaats van 1GB werkgeheugen en een emmc-opslagmodule van 32GB. Ook dat is dubbel zo groot als de originele versie.

Met 2GB werkgeheugen moet het mogelijk worden om Windows 10 Pro te draaien. Het toevoegen van het extra ram is volgens Aaeon niet eenvoudig, vanwege het kleine formaat van het apparaatje. Om de versie van de Up met extra opslag en geheugen te bemachtigen, dienen backers 109 euro toe te zeggen. Het model met 1GB ram en 16GB opslag kost 89 euro. De eerste vijfhonderd backers van de goedkoopste optie krijgen een gratis upgrade van 1GB naar 2GB. Op moment van schrijven heeft het project iets meer dan vierhonderd backers.

Up met Intel AtomUp met Intel Atom

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-11-2015 • 18:21

57

Submitter: Pieeeeeee

Reacties (57)

Sorteer op:

Weergave:

Hoe kan het zo zijn dat een telefoon/tablet met een dun bordje wel vrij goede specs. kan hebben, maar een ontwikkel-bordje niet?
Ik bedoel hiermee dat er nu telefoons/tablets te koop zijn met een Intel Atom, 2GB, 802.11N/AC, vrij goede GPU (voor video), etc. Noem hier enkel Intel, omdat ik er nog geen van AMD ben tegengekomen en ARM's voor Windows niet helemaal interessant zijn (i.v.m. x86-apps, minder prestaties, etc.).
Die bordjes zijn net zo dun en klein, en het scherm kan er 'eenvoudig' worden afgehaald.
Same met die kleine HTPC'tjes van tegenwoordig.

Waarom is dan zo'n bordje 'moeilijk' te realiseren of denk ik te eenvoudig? :9
Niet dat het bord mij niets interesseert, maar soms denk ik 'het is toch al eens eerder gedaan'?

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 23 juli 2024 04:16]

Hoe kan het zo zijn dat een telefoon/tablet met een dun bordje wel vrij goede specs. kan hebben, maar een ontwikkel-bordje niet?
Een moederbord bestaat uit meerdere samengeperste lagen en eenmaal gefabriceerd dan kun je die waarnemen met röntgenstraling. Met alle verbindingen van componenten die dit apparaat aanbied dan zit zo'n klein ontwikkel bordje snel vol in tegenstelling tot consumenten apparaten. Waaronder het type processor, GPIO en 4x USB en dan zit zo'n klein bordje snel met ruimtegebrek.

Telefoon en tablets hebben veel minder componenten dan een IoT apparaat. Een tablet komt in de buurt maar meestal is het moederbord van een tablet ook breder dan een IoT apparaat. Een moederbord van een laptop komt daarintegen wel in de buurt maar die is velen malen groter dan zo'n IoT ontwikkelbordje.

Zover ik heb gelezen wilt het team de Up graag verder ontwikkelen maar ze zoeken juist aanhangers en investeerders. Mogelijk dat bepaalde technieken ook zijn beschermd door patenten?

[Reactie gewijzigd door donderdraak op 23 juli 2024 04:16]

Ik dacht dat IoT, buiten een overhypt buzzword, voornamelijk wearable electronics en simpele sensors (voor domotica bv) impliceerde. Dus nog kleiner en minder complex dan een smartphone/tablet.

[Reactie gewijzigd door goarilla op 23 juli 2024 04:16]

IoT is een super brede term die eigenlijk meer staat voor de verbinding tussen apparaten dan wat het apparaat doet. Het internet of things, dus.

E.g het is het jaar 2025 en mijn huis zit vol sensoren, bijvoorbeeld om de hoeveelheid stof op de vloer te checken. De vloer heeft een bepaalde piek hoeveelheid aan stof bereikt en dus moet mijn robot stofzuiger aan het werk. Echter, het is 3 uur in de nacht en dus vrij kut om nu te gaan stofzuigen. De robot stofzuiger checkt m'n IoT wekker alarm/slaapritme meter wanneer ik wakker word en zal aan de hand van die data een stofzuig-moment plannen.

Op dit voorbeeld valt eindeloos toe te voegen om hem completer te maken, maar deze interactie is wat mijn smart-devices IoT maakt en de complexiteit kan zo ver schalen als je fantasie dat toe laat. De robot stofzuiger uit dit voorbeeld heeft toch echt flink wat rekenkracht nodig voor zijn path-finding, terwijl m'n IoT koffiezetapparaat alleen maar hoeft te vragen "koffie?" en dat zegt m'n wekker wel ja of nee.
Hoezo maken stofzuigers a.d. 2025 nog geluid?
Een tablet is iets groter dan een creditcard.

Ook neemt de standaard formaat ethernet aansluiting en USB poorten een groot deel van de beschikbare ruimte in. Die poorten ontbreken op een tablet.

[Reactie gewijzigd door NBK op 23 juli 2024 04:16]

De hardware op een tablet echter niet, kijk naar de daadwerkelijke hardware van een iPad is nog kleiner in totaal dan een rasp-pi! Het gros is scherm en accu.

Het grootste ' nadeel' is dat er natuurlijk aansluitingen op de rasp-pi moet natuurlijk.


http://news.softpedia.com...blet-Gallery-461834.shtml

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 23 juli 2024 04:16]

Het voordeel van de iPad is dat z'n mobo vrij lang kan zijn. Interconnects kunnen elkaar minder 'in de weg' zitten. (Als componenten niks met elkaar te maken hebben maar wel een ander delen, kunnen ze waarschijnlijk aan de andere kant worden geplaatst, wat het mobo langer/breder maakt, maar in geval niet uitmaakt en de boel eenvoudiger houdt)

Maar vouw m een keer dubbel en je hebt grofweg het formaat van den creditcard, waarbij alle ruimte al in gebruik is... Als je dan ook nog extra aansluitingen kwijt , zoals USB en ethernet, dan wordt het toch wat krap :)
Dat heeft er mede mee te maken dat zo'n ontwikkelbord een totaal ander doel heeft. De IO poorten van dat bord moeten tegen "mishandeling" kunnen, er moeten ledjes aangestuurd worden, ze moeten bestand zijn tegen hogere spanning dan eigenlijk mag. Zou je zo'n geintjes op het moederbord van een tablet uithalen dan is de lol er snel vanaf omdat het ding direct sterft. Daarnaast moeten ze ook fysiek meer kunnen hebben.
Daarnaast nemen de in en uitgang ook vrij veel ruimte in, als je kijkt zie je dat ongeveer 25% van de oppervlakte van het bordje in beslag genomen wordt door deze poorten, welke op een telefoon/tabel volledig ontbreken.
De moederborden in tablets zijn voor tablets ontworpen en kunnen waarschijnlijk niet iets anders dan een android OS draaien, waarvan de android OS waarschijnlijk ook nog is aangepast door de fabrikant.

Maar ik snap wat je bedoeld, ik had mijn oude experia Z uit elkaar gehaald en was versteld van wat ik aantrof, het was echt een klein bordje, zeker kleiner als de raspberry pi. Maar die telefoon koste ook n stuk meer als de raspberry pi.
Op een paar custom roms na zal de experia Z niet veel andere besturingssystemen laten werken terwijl de raspberry pi of dit apparaat dat waarschijnlijk wel kan.

Dit is (meer) het complete product i.p.v. een onderdeel van een product.
Mijn intel atom tablet draait gewoon windows 8.1, android en ubuntu..
Je zegt dat de telefoon meer kost als de raspberry pi, maar dat vind ik nog vrij logisch, aangezien er geen sensoren, scherm, accu, cameras, flitsers, leds, touchscreen en weet ik veel wat nog niet meer in zit wat de raspberry niet heb (wifi en bluetooth weet ik niet zeker).
Ik denk dat het grootste deel van de fabrikanten voor mobiele hardware die dit zouden kunnen realiseren niet zo zitten te wachten op 'eerlijke' computers. Een ontwikkelbord-achtig ding van deze prijsklasse die hetzelfde kan als een dure smartphone en de eigenaar ook nog vrij laat bij het kiezen van zijn systeemsoftware sloopt de bestaande mobiele markt.
Mensen hebben in deze markt niet hele grote powerbehoeftes. Zeker voor iot apparaten. Geef je het de kracht van een smartphone dan wordt het meer een soort compute stick en dat is weer een markt die niks met gpio hoeft.
Je hebt gelijk, er zijn al soortgelijke bordjes in omloop met usb3, sata, een degelijke videochip, tegen een verbruik van 5V , 2A / 4A . Zoek eens op Odroid of Cubieboard bijvoorbeeld. De raspberry pi is een lang gepasseerd station als het om specs gaat voor kleine experimenteer en domo bordjes. Er zijn best krachtige computers in omloop inmiddels.

[Reactie gewijzigd door Harry_Sack op 23 juli 2024 04:16]

Een groot verschil is het gebruik van closed source hardware en hardwaredrivers. In een telefoon is het geen enkel probleem dat het hele apparaat omhuld is met NDA's die het onmogelijk maken er ook maar iets aan te veranderen zonder eerst van de grond af aan de hele werking te reverse-engineeren. Voor een hacker-device is dat natuurlijk onbegonnen werk. Dat maakt de keuze aan hardware nogal beperkt en de kosten misschien ook wel hoger.
Om te beginnen nemen de connectors in totaal al meer ruimte in, die zitten niet in je telefoon (hdmi,usb,GPIO) etc, denk die ruimte om te beginnen maar eens weg.
Ik denk dat dit een zeer goed project is. Het kan (zoals ook getoond in de video) meer kracht geven aan elektronische apparaten zoals bijvoorbeeld drones of (niet fabrieks-)robots.

Dat er hardware security inzit is ook goed, beveiliging van een systeem is altijd beter als het vanaf onder (OSI-model) al is ingebouwd.

Ook is het (vindt ik persoonlijk) vrij impressief zoveel functionaliteit, opties,... op zo'n klein bord te krijgen.
Security moet vanaf begin tot eind in gedachten gehouden worden. Het "no-security" dat ze beweren bij de andere oplossingen is natuurlijk volledige onzin. Je kan iedere installatie veilig maken maar dat moet je zelf instellen en daar ia niets aan veranderd bij hun bordje
Ik zeg toch niet dat je geen andere beveiliging meer nodig hebt? Ik zeg gewoon dat het goed is, als het vanaf helemaal onder (de hardware) al is ingebouwd. Op elk niveau moet er en zekere vorm van beveiliging zijn, maar vaak ontbreekt het aan de hardware.
Ik vind het ech totaal niet interessant... Wat kun je hier nu mee wat niet kan met een Raspberry Pi 2? En zeg geen 'Windows draaien' want dat is niet echt zinnig op een Drone, alles wat je met zo'n klein bordje kan doen is typisch linux linux linux...

EDIT: Ik heb niets tegen alternatieven hoor, ik ben een groot fan van de Banana Pi die met Gigabit ethernet komt en een Sata poort. Mar het specifieke hiervan lijkt x86 te zijn, en de hogere prijs - verder zijn er geen voordelen en volgens mij levert dat bijzonder weinig op...

[Reactie gewijzigd door Superstoned op 23 juli 2024 04:16]

Dit zou gigabit ethernet en één usb3 poort moeten krijgen, waar de raspberry 2 het net als de oorspronkelijke raspberry pi met 100mbit en usb2 moet doen.
Bovendien is er niks mis met een paar alternatieven, dat bevordert de innovatie.
Ik heb niets tegen alternatieven hoor, ik ben een groot fan van de Banana Pi die met Gigabit ethernet komt en een Sata poort.
Een nas, media center.... (als het meer RAM krijgt dan kan je virtueel iets hosten?)
Je kan er een hoop krachtigere projecten mee beheren. Het is een prima apparaat voor developers zoals ik.
Mis je voor een NAS de Sata of USB 3 niet?
Voor een NAS is de Banana Pi erg leuk. Zelfde prijs als de Raspberry, maar met dual core (wel wat hoger geklokt), zelfde ram, Gigabit ethernet en SATA port (!!!).
Ik was even vergeten hoe het boardje heette! De banana pi is idd een mooi compleet ding.
Inderdaad. Jammer dat dit bordje geen Sata aansluiting heeft. Dat zou pas vet wezen.
Iets wat iets meer power nodig heeft dan een Pi? Moet het perse op een drone dan?
Ok, dit is een stukje sneller maar gebruikt meer stroom. En een groot voordeel van de Pi is dat je het op veel plekken in kan zetten omdat het weinig stroom verbruikt. Daarbij wordt een drone specifiek genoemd door de persoon waarop ik reageerde ;-)
Betere specificaties? Meer kracht? ...?
En, ik denk niet dat omdat er al een alternatief is, dat we alle andere alternatieven of gelijkaardige apparaten maar moeten negeren.

Als er van hetzelfde concept, meerdere uitvoeringen zijn, is er concurrentie tussen de uitgevers van die uitvoeringen. Concurrentie = Beter of anders moeten zijn dan de andere = Betere producten maken = Betere/goedkopere/.../ producten voor producent.

Buiten dat, vrij logisch dat het 'linux linux linux' is, Linux is het favoriete en beste besturingssystemen voor apparaten gelijk deze. Je TV, router, muziekspeler, andere apparaten,... Draaien waarschijnlijk Linux (Android is ook Linux).
Dit o.a door z'n stabiliteit en het lightweight zijn.

[Reactie gewijzigd door ONiel op 23 juli 2024 04:16]

Ik zie in elk geval één nadeel op t plaatje: geen mini usb voeding, maar een adapteraansluiting ;(

En wat zou het mooi zijn als de pin layout van de GPIO compatible is met de RPi.

[Reactie gewijzigd door GeeBee op 23 juli 2024 04:16]

Ik zie dat als een voordeel. De normale micro-usb aansluiting kan niet genoeg stroom leveren voor dit bordje (en bij de rPi2 is het ook al op het randje). Een barrel connector (of nog beter: schroef of klik-stekker) heeft dat probleem niet.
UP - GPIO pinouts (bron afbeelding kickstarter)
https://ksr-ugc.imgix.net...f360aa17151c2c080b33d2516

Raspberry GPIO pinouts
https://www.google.nl/search?q=raspberry+pi+gpio

(Je kunt overigens heel makkelijk een USB naar 5V dc plug maken)

[Reactie gewijzigd door donderdraak op 23 juli 2024 04:16]

Hoeveel keer krachtiger is hij dan de Raspberry Pi? Ik moet zeggen dat het wel een mooi bordje is.
Maar vraag me af hoe het grafisch zit. Toch niet weer een Intel chip met closed source grafische drivers van VR of iets dergelijks.
Ik heb even voor je gekeken: hier zit gewoon Intel HD Graphics in (bron)
Dat zegt niet alles, Skylake en Broxton (Gen 9) hebben wel firmware's nodig voor onder andere DRM.
https://www.phoronix.com/...el-SKL-BXT-Firmware-Blobs
Deze Atom is gebaseerd op Airmont (Gen 8 ) gpu en zal dat niet nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 23 juli 2024 04:16]

Tegenwoordig werkt dat altijd wel in mij ervaring, de enige echte misstap was de GMA500 in de eerste generatie atoms van netboekjes, die hadden alleen maar brakke windows drivers en geen support
Dat was dan ook een PowerVR gpu.
Is wel belangrijk om te weten of de geboden hardware in deze atom chip ook prima ondersteuning heeft in Linux betreffende de drivers e.d. Tegenwoordig doet Intel dat prima, maar je weet maar nooit.
Lijkt me leuk bordje om mee te spelen. Kijken of ik hem als vervanging van mijn servertje kan gebruiken waarmee ik mijn zonnepanelen etc monitor. Daar draait software op die alleen onder Windows kan draaien.

Lijkt me leuk hobby projectje :)
Ja, dat is eigenlijk de enige reden die ik kan verzinnen om zo veel meer geld uit te geven om een x86 te krijgen tov een van de vele andere ARM bordjes zoals (mijn persoonlijke favoriet) de Banana Pi (1ghz dualcore, 1Gb ram, SATA, Gigabit Ethernet, Eur 35-40).
De veel hogere performance is ook onder Linux natuurlijk wel prettig.
Jammer dat je dit bordje niet via PoE/PoE+ kan voeden.
Goed idee! Volgens mij kan je maatwerk aanvragen via kickstarter
Maar levert dat wel genoeg energie?!?
De eerste vijfhonderd backers krijgen echter een gratis upgrade naar het duurdere model.
Dit klopt niet helemaal, de upgrade die je mogelijk krijgt is 2 GB ram met 16 GB emmc, niet 32 GB!
Dat geldt dus voor de eerste 500 backers:
we would like to express our gratitude by offering free upgrade 2GB RAM+16GB eMMC configuration to the first 500 backers* who have already purchased the 1GB RAM+16GB eMMC configuration if we can reach our stretch goal.
Dus de 100.000 moet wel gehaald worden in nog 24 dagen (nu 65.799 euro), als je nu dus nog snel bent kan je de 89 euro versie bestellen en als het goed is krijg je dan bericht van de gratis upgrade van 1 GB naar 2 GB met 16 GB emmc.
Met nadruk op als het goed is want de volgende tekst schept verwarring:
For new backers, the new reward option of 2GB RAM+32GB eMMC will be offered. Of course, original reward of 1GB RAM+16GB eMMC will be still available to pledge.
Voor nieuwe backers... maar de 500 backers zijn nog niet gehaald, dus wat wordt het dan als je de 1/16 GB combinatie besteld?
Dankjewel, ik pas het aan in het artikel :) Het lijkt mij dat iedereen die de 89 euro optie besteld de 2GB-versie krijgt (tot aan de 500e backer), mits het stretch goal wordt gehaald.
Beetje noob op dit gebied, maar zou ik hiermee mijn arduino kunnen vervangen? Arduino is te sloom on meerdere sensoren end video signalen te verwerken...
Als dit boardje lijkt op een Raspberry Pi qua interface, dan niet. De Arduino heeft specifieke aansluitingen, zoals A/D omzetters, zodat je makkelijk kunt meten en regelen.

Ik gebruik zelf de Arduino in kleine projecten, en stuur de data via USB naar de Raspberry Pi. De laatste is dan weer net een "echte" computer met opslag, netwerkaansluiting en video-output.

Als snelheid het probleem is, zou je kunnen kijken naar snellere Arduino-achtige boards, zoals de Pinguino.
ik heb al arduino/arm sock dev boards gezien met zulke specs.

helaas kosten deze wel rond de 50$
Hmm, heb er eerder van gehoord, nu begint het toch interessant te worden, vond et eerst niet veel, maar zit er nu wel aan te denken er een te halen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.