Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 118 reacties

Een dochteronderneming van Asus combineert een computerboard met de grootte van een creditcard met de Atom Core x5-Z8300-quadcore. De kleine computer moet met zijn x86-processor Android 5.0 en Windows 10 vlotjes kunnen draaien.

De 'Up', zoals het systeempje heet, komt uit de koker van Asus-dochter Aaeon, dat ook een vestiging in Eindhoven heeft, en Emutex, dat in Ierland gevestigd is. De makers willen naar eigen zeggen de kleinste desktopcomputer tot nu toe maken. De afmetingen zijn 85,6x56,5mm. Naast Android 5.0 en Windows 10 moet ook Linux ondersteund worden, dankzij de hulp van de community. Emutex ontwikkelde eerder de ubilinux-distributie voor de Intel Edison en Galileo, met eveneens op x86 gebaseerde chips. In februari moet de Up verschijnen, als het project voldoende geld via Kickstarter ophaalt.

De Up bestaat uit een Intel Atom Core x5-Z8300-quadcore op een pcb met 1GB ddr3l-ram en een 16GB emmc-opslagmodule. Verder bevat het bordje een usb 3.0-poort, vier usb 2.0-interfaces, gigabit-ethernet en hdmi. Daarnaast is er nog een usb 2.0-pinheader en 40 pins gpio. Voor het aansluiten van een beeldscherm is er verder een dsi-aansluiting en een 4-megapixelcamera kan via de mipi-csi verbonden worden.

Up met Intel AtomUp met Intel Atom

De makers hebben het streven de concurrentie met de Raspberry Pi aan te gaan en onder andere een webwinkel met accessoires voor de Up moet ervoor zorgen dat het platform uitgebreid wordt. Aaeon zegt bestaande Raspberry Pi 2-uitbreidingsonderdelen te willen valideren, die in theorie compatibel kunnen zijn via de 40 pins gpio.

Aaeon en Emutex denken aan toepassingen voor onder andere internet-of-things, drones, robotica en huisautomatisering. De bedrijven brengen naast het losstaande systeem bundels uit met onder andere touchscreens, knoppen en sensoren. Half oktober moeten de eerste technische samples gereed zijn, in december volgen de ontwikkelaarsversies en half februari hoopt Aaeon de Up op grote schaal te kunnen produceren.

Up met Intel Atom engineering

De Up gaat voor early adopters 89 euro kosten, een bundel van het systeem met voeding en wifi-adapter kan voor 119 euro bemachtigd worden. Intel zelf kondigde vorige week zijn eigen ontwikkelbord met aanzienlijk minder krachtige Curie-module voor het Arduino-platform aan, dat met 27 euro echter ook flink minder kost.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (118)

De x5-Z8300 ondersteunt hardwarematige HEVC/H265 decoding; iets wat de Pi niet biedt. Mooie optie voor een mini HTPC'tje dus. :)
http://www.geekbuying.com...tooth---Black-342071.html

Deze heb je voor ongeveer 130 euro met verzendkosten en btw, dan heb je meteen een kant en klare oplossing met een ingebouwde accu.

Als ik dat bekijkt tegen de nu introductieprijs van 89 euro is dat eigenlijk gewoon duur te noemen voor een bordje zonder kast met 1gb en 16gb
Als het goed is, krijg ik deze week mijn Voyo V2 binnen. Naast een ingebouwde accu, waarvan niet zeker is of dit alleen een powerbank is of dat deze ook daadwerkelijk de computer voorziet van spanning, heeft deze ook een 64GB SSD aan boord, waarvan ik verwacht dat het een veredelde SD-kaart is. http://www.gearbest.com/tv-box-mini-pc/pp_203674.html

Voordeel van het Asus-bordje is de compatibiliteit van de GPIO-poort. In combinatie met Windows 10 IoT kun je goedkoop ontwikkelen op de RasPi 2 en als je rekenkracht tekort komt, kun je altijd nog overschakelen naar de Asus terwijl je de uitbreidingen op de GPIO zo over kunt zetten. De gigabit ethernet is wel beter mits deze native is zoals ook op de Banana Pi 2. De ethernet via USB is een beperking op de RasPi.

Helaas ontbreekt ook op de Asus een Power-over-Ethernet optie. Iets dat ik voor IoT devices wel een must vindt. Nu weer zo'n ellendige adapter nodig. :(
"De gigabit ethernet is wel beter mits deze native is"

In de FAQ geeft men aan dat deze aan de PCI-e bus hangt, dus dat is inderdaad in orde.
De Z3735F ondersteunt HEVC en niet, de Z8300 wel. Daarnaast ondersteunt de Z3735F geen 4K output.
Op geek zitten ook Z8300 boxen/sticks voor vergelijkbare prijzen. Geef allee aan dat het voor alleen een bordje zonder adapter, kastje met maar 1gb en 16gb emcc gewoon vrij duur is en zeker geen koopje.
Weet je toevallig hoe het zit met encoding? De Raspberry Pi is heel interessant voor live camera streaming met zijn h264 hardware encoder, maar wat (krachtigere) concurrentie zou leuk zijn.
Als ik dit artikel juist lees dan ondersteunt de x5-Z8300 hardwarematige encoding van H264 en VP8. :)

Ook wel interessant: hij ondersteunt ook 4K output. Tronsmart heeft al een systeempje op basis van de x5-Z8300; review is hier te vinden.
dat niet aleen ,, meerdere usb roothubs dat is voor mij het belangrijkste
Met de laatste versie van de Raspberry PI slagen de makers er nog steed in een computertje te bouwen dat door zijn prijs en mogelijkheden interessant is voor het onderwijs. Er draaien tientallen operating systems op inclussief Android 5.0 en Windows 10. Het is geen straf om er mee te internetten het speelt soepel de meeste videostreams in hoge resolutie af. https://nl.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi. Het is door vele hobyisten, knutselaars, wetenschappers enthousiast omarmd om er weerstations, servers, mediaspelers, nassen, observatieapparatuur en spellen mee te bouwen en te experimenteren met robotica en domotica. Er is een uitgebreide en levendige gemeenschap ontstaan en er is veel informatie over het apparaat en projecten die je ermee kan bouwen te vinden op het Internet.

Logisch dat er producten komen die een paar tientjes meer kosten, bedoeld voor serieuzere projecten. Domotica, Internet of things en robotica beloven grote markten te worden. En in dit formaat ontstaan computers waar heel veel mensen al genoeg aan hebben.

Voor wie nu usb 3.0 en 2 GB ram en gigabit ethernet nodig heeft : De firma HardKernel levert de Ordroid XU4 http://www.hardkernel.com....php?g_code=G143452239825
voor $74,00. De goedkoopste kit inclussief invoerrechten en btw kost rond de ¤ 112.

Ervaring ermee heb ik niet want ik ben vorige week voor een de Raspberry PI 2 gegaan. De Kit kostte me ¤ 60 bij Paradigit.

[Reactie gewijzigd door btoman op 19 oktober 2015 15:34]

ik wil even inhaken op de Odroid.
ik heb een aantal jaar geleden een Odroid U2 gekocht, om wat te kunnen hobbyen. maar er komt stiekem nog best wat bij kijken. helemaal als je het EMMC geheugen wilt gaan gebruiken.

een 16gB module kost 39 dollar

dat geheugen moet je er namelijk los bij bestellen en komt met een adaptertje zodat je het in een microSD kaart lezer kan stoppen.
alleen is dat adaptertje te breed voor de normale microSD kaart lezers. waardoor je weer een bepaald merk/type lezer ergens moet bestellen

nu zit er ook een microSD kaart slot in, maar je levert dan wel op snelheid in.

Verder kan je nog een wifi en een bluetooth module er bij bestellen. (8 en 7 dollar)
een case kost 4 dollar en een fan 5 dollar
en de verzendkosten zijn ook 19 dollar

Al met al als je alles bij elkaar wilt ben je zonder het EMMC geheugen ongeveer 120 euro kwijt.
en die SD kaart lezer kostte volgens mij ongeveer 15 a 20 euro ( het moest echt 1 specifieke zijn)

Dan is er nog de community, die vrij klein is. je wordt wel geholpen bij problemen en er worden wel wat leuke dingen mee gedaan, maar het is allemaal erg kleinschalig.

het is een geinig dingetje om mee te spelen, voor eventjes. (voor mij altans)

edit: typos + add van modules en opties

[Reactie gewijzigd door creckers op 19 oktober 2015 22:18]

Goede vooruitgang maar voor 125 euro heb je al een Intel Compute Stick met 32gb opslag, 2gb ram, wifi en Windows 8.1 die je naar Windows 10 kan upgraden.

Dat lijkt mij prijstechnisch een betere keuze dan dit, oplossing van Aaeon is echter handiger voor knutselaars.
en voor 250euro heb je nog toffer modelletje :F

idee is juist van de raspberry de prijs/mogelijkheden; instap model, breed inzetbaar, door 125euro te reken (aka 3x raspeberry) mis je beetje idee hierachter.

hier op school wordt er wat mee geexperimenteerden ontwikkeled, voor 30-40euro kan een groepje leerlingen aan de slag. Als dat 125euro zou worden.... slaagt zon project weer niet op educatieve instellingen

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 oktober 2015 13:44]

Ik neem aan dat er meer dan 1 educatieve instelling bestaat en dat al die instellingen ook meerdere projecten kunnen draaien?

De UP is verkrijgbaar vanaf ¤ 89,- en is daarmee 'slechts' ongeveer 2x zo duur als de Pi 2.
Aangezien dit een full-powered x86 board is, kan hiermee zonder omwegen direct mee worden ontwikkeld en ontworpen; denk dan niet alleen aan programmering maar ook productontwikkeling/design. Door de x86 architectuur is het ook een stuk flexibeler dan de Raspberry's, je draait even makkelijk Android, Linux, Windows (zonder aanpassingen) of zelfs hackintosh.

Daarbij komt dat dit soort boardjes uiteindelijk ideaal zijn voor honderdduizenden tweakers wereldwijd die prima een HTPC of desktop in elkaar kunnen schroeven, maar Linux liever links laten liggen en gewoon een Windows installatie willen doen. Dat gaat met een Pi niet.

Je krijgt dus voor grofweg 2-2,5x zo veel geld:

- Veel meer CPU power (4x turbo 1,86Ghz Cherry Trail vs. 4x 0,9Ghz ARM A7)
- Veel meer GPU power (Intel HD Gen8, DX12, H.265)
- Extra USB3.0 (t.o.v. USB2.0 only)
- 1GbE (t.o.v. 100MbE)
- 5.1 audio support (t.o.v. 2.0)

Ik zie wel degelijk een (grote) meerwaarde, maar puur als een soort 'ultra' Pi.
Ofniet!
De raspberry pi 2 is me te langzaam en loopt vaak vast. En ik mis een simpele kale windows installatie, om een keer popcorn time aan te ratelen, een download aan te zetten of relaxed te surfen. Dat is me teveel gekloot op een raspberry pi 2 (yes ik ben een leek).

Dit is erg welkom dus. 2x de kosten voor een berg meer functionaliteit en snelheid. Alleen al vanwege de hardware matige HEVC support, maakt het bordje meer futureproof dan menig kant en klare HTPC op de markt nu.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 20 oktober 2015 15:39]

hier op school wordt er wat mee geexperimenteerden ontwikkeled, voor 30-40euro kan een groepje leerlingen aan de slag.
Huidige gangbare Pi: ¤ 37. Daar moet nog een behuizing, een voeding en een geheugenkaart bij, in de aanname dat de benodigde randapparatuur en bekabeling al aanwezig zijn.

Ik zeg niet dat het duur is, maar met een Pi ga je voor slechts 40 euro niet aan de slag, tenzij je alle overige onderdelen al hebt liggen. Ik denk dat iets van 50-60 euro realistischer is, zeker als je goedkoop en goed gaat winkelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 oktober 2015 14:26]

educatieve instellingen krijgen korting
educatieve instellingen krijgen korting
Dan nog. Kijk eens naar deze lijst wat erbij komt kijken. Hier wordt een korting van 'tot 10% (of meer)' genoemd. Zelfs met 15% korting op de aanschafprijs van de Pi zelf zal je waarschijnlijk in totaal toch over de ¤ 40 heen gaan.

Overigens denk ik dat zelfs zonder de korting de totaalprijs niet hoog is, zeker in verhouding met de x86 concurrent uit dit nieuwsartikel.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 oktober 2015 16:54]

[...]
Dan nog. Kijk eens naar deze lijst wat erbij komt kijken. Hier wordt een korting van 'tot 10% (of meer)' genoemd. Zelfs met 15% korting op de aanschafprijs van de Pi zelf zal je waarschijnlijk in totaal toch over de ¤ 40 heen gaan.

Overigens denk ik dat zelfs zonder de korting de totaalprijs niet hoog is, zeker in verhouding met de x86 concurrent uit dit nieuwsartikel.
Voor 99 euro heb je een Bendoobox. Inhoud: Pi Model B+, lesmateriaal, wifi-dongel, voor geïnstalleerde sd-kaart, draadloos toetsenbordje, adapter, behuizing, hdmi naar dvi kabel en een wordpress domeinnaam....
kun je nog altijd 3x raspberry kopen ipv 125euro voor kastje wat Mizgala28 beschrijft. rest my case

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 oktober 2015 14:34]

kun je nog altijd 3x raspberry kopen ipv 125euro voor kastje wat Mizgala28 beschrijft. rest my case
Da's natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Bij 'dat kastje' zit wel 16 GB onboard opslag, waar je een OS op kan installeren. Hierdoor hoef je geen SD kaart aan te schaffen, wat met een Pi wel moet. ;)

Dat hij duurder is, is wel zeker. Wat ik echter ook zou meewegen is de community. Bij een Raspberry Pi krijg je mogelijk meer/sneller/betere hulp als je met uitbreidingen aan de slag gaat dan bij de Up, gewoon omdat er meer mensen ervaring mee hebben.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 oktober 2015 21:42]

Als je de reviews van de compute stick leest zou ik daar ver weg van blijven. Het lijkt toch dat die stick net te klein is gemaakt om hem stabiel te laten draaien.

Ik heb er heel lang over getwijfeld, en uiteindelijk toch beslist om hem niet te halen gebaseerd op user reviews.
Hmm ik zie het, ik twijfelde zelf dit jaar tussen de Compute Stick en een Nuc van Medion, uiteindelijk voor de laatste gegaan, CPU is efficiënter, er kan een normale schijf in en 8gb ram en dat ding is alsnog vrij klein (qua oppervlak iets groter dan een 5,25" dvd speler).

Reden voor die keuze was uitbreidbaarheid.
Maar deze is wel gebaseerd op Skylake, hoewel Asus daar binnenkort ook al een PC-stick mee gaat uitbrengen, de Asus Vivostick. Heb alleen nog nergens een introductiedatum gezien...
Als je het gewoon wil gebruiken als Windows PC misschien wel, maar dit bordje is meer bedoelt voor hobby projecten (net als de Raspberry Pi). The compute stick heeft 1 enkele USB poort, terwijl deze een hoop GPIO en PWM pinnen meebrengt, meer USB poorten en USB3 heeft.
De compute stick heeft weer geen GPIO, dat is wat mij betreft juist het grote voordeel van dit soort apparaatjes.
Ik vind deze losse computerboardjes er altijd zo fragiel uitzien, als in, trek een keertje te hard aan een kabeltje en hij ligt door midden. Hoe werkt dat in de praktijk? Het lijkt me erg leuk om hier mee te gaan spelen.
Dat ligt er aan hoe 'hard' hard is.

Het bordje zelf is van een glasvezel-epoxy en is hard. Vergelijkbaar met een CD.

Through hole pennen (de GPIO-pennen) zijn stevig. Die buigen om en de connecter schiet eerder los dan dan ze afbreken. Als je ze weet af te breken, heb je er genoeg kracht op gehad om een houten plankje van een paar mm te breken.

De surface mounted connectors zijn een ander verhaal. Die kun je vergelijken met stevige stickers. Vaak zijn die dan ook voorzien van wat pennen die door het bord gaan. Bij voorbeeld de netwerk-connector. Andere, zoals de microusb-aansluiting op de R-Pi zijn dat niet en zijn daarmee best kwetsbaar, daar moet je de stekker er niet schuin uit trekken.

Bij normaal gebruik is er bij mij nooit iets stuk gegaan en je kunt er best ruwm mee omgaan, maar als je over een kabel struikelt, dan breekt het, maar dat is ook wel even wat een ander gewicht wat je er dan op zit.
Merci!

Heldere uitleg over wat je kan verwachten van dit klein boardje. Het is dus niet zo supergevoelig, dat je er altijd heel voorzichtig er mee moet omgaan.

Goed om te weten!
Het blijft een bordje met open elektronica. Bedoeling is dat het als half-fabrikaat ergens ingebouwd wordt. Je moet zo'n stukje delicate elektronica ook niet zomaar op een tafel met rommel gooien. De kans dat het op iets met metaal terecht komt en ergens kortsluiting maakt, is vele malen groter dan dat je een connector er af breekt tijdens normaal gebruik.

Wat betreft de stevigheid van de connectoren is dat niet anders dan de USB-aansluiting van je telefoon of de HDMI in je televisie. Als je gepast geweld gebruikt, zullen die net zo eenvoudig afbreken. ;)
Je kunt er bij bijvoorbeeld de Raspberry Pi een klein plastic behuizinkje kopen. Daar schroef je het boardje in. Als je echt een hobbyist bent dan kun je er natuurlijk ook zelf een maken.
Het enige dat bij mij nog wel eens wil blijven haken, is de ethernetkabel. Maar dan nog trek je 'm niet zomaar in drie helften.

Wat ik met de eerste versies wel wat fragiel vond, is dat de SD kaart een stukje uitstak.
Er is volgens mij een uitgeklede versie van Windows 10 voor IoT devices.
Er is Windows 10 voor de Raspbery Pi 2. Zie ook www.windowsondevices.com.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 19 oktober 2015 13:26]

Ja die bedoelde ik inderdaad. Je kunt hem hier downloaden:
http://ms-iot.github.io/content/Downloads.htm
Klopt, er zijn zelfs 3 edities van Windows 10 die "device" georienteerd zijn: Windows 10 Mobile, Windows 10 Mobile Enterprise, en Windows 10 IoT core...

Windows 10 IoT core is wel toch iets heel anders dan de full Windows 10 op x86/x64 architectuur hoor: geen desktop, enkel single app die kan draaien fullscreen, zelfs geen shell waar je zomaar in kan tokkelen (wel via remote PowerShell). Ik heb toch her en der al gelezen dat je IoT core toch meer als een vervanger van "XP Embedded" moet zien en minder als een echt end-user targeted platform.

Het doel van deze RPi kloon lijkt me dan ook eerder een "mini pc" te maken (die Windows 10 full kan draaien), en minder om echt te concurreren met de Raspberry Pi's van deze wereld... prijsverschil is te groot, ben ook ZEER benieuwd naar de power consumption (in een IoT wereld wil je echt niet elke 3 maanden je batterijen lopen chargen of vervangen, dat moet op 1 batterij 10 jaar lopen!)...
Het hele Internet of Things is natuurlijk gebaseerd op single purpose devices. Met een lage kostprijs per device, voeg je gewoon meerdere devices toe voor meerdere taken. Daarmee sluit je gelijk een single point of failure uit. Nadeel van dit principe is dan weer een toename aan energieverbruik en warmteontwikkeling.

Ik denk dat Windows 10 Core IoT een eerste (voorzichtige) stap van Microsoft is naar een alternatief voor Windows XP/7 Embedded. Ik voorzie ook wel dat een latere versie (10/11/12) naar multitasking gaat zoals ook op mobile devices het geval zal zijn. Het mooie daaraan is dat apps voor het ene platform ook functioneren op andere platformen. Dat maakt de Windows 10 omgeving aantrekkelijker voor app-ontwikkelaars.

De tijd zal het leren...
Natuurlijk is x86 handig maar de RPi foundation heeft ARM gekozen om het stroomgebruik... en laten ze daar nu net niets over zeggen hier. Ik kan mijn Pi 24/7 aanlaten voor 10 euro per jaar en ik kan er vrijwel elke telefoonoplader mee gebruiken.. Ik vind het verdacht dat ze er niet over zeggen.

USB3 en Gbit ethernet maken de prijs dan wel weer goed. Dit maakt het ineens wel een leuk systeem voor een NAS. Als ik het goed heb zit er ook al flash geheugen op het ding, maakt de prijs ook alweer beter.

Edit: Overigens staat op het plaatje alleen usb2. Zal wel een foutje zijn. Of, waar zit die usb3 poort dan?

[Reactie gewijzigd door teek2 op 19 oktober 2015 13:27]

Zeker interessant als NAS, maar voor mensen zoals ik die een RPi gebruiken om OpenElec op te draaien kan dit ook een zeer interessante upgrade zijn. Ik kan er misschien in één klap m´n NAS (Zyxel) en mediaspeler (RPi2) mee vervangen als ie krachtig genoeg blijkt. Deze hou ik in de gaten! :)
Ja, idd, Kodi is veel makkelijker te draaien op normale Ubuntu dan op Raspbian (waar je moet compilen enzo). Ik vind het ook wel een aantrekkelijk ding. Blijft het natuurlijk wel zo dat de RPi een giga community heeft een een berg aantrekkelijke peripherals met goede tutorials.
In de video op 39sec, wordt aangegeven dat de cpu 2W gebruikt. Wat de rest van het bordje gebruikt is mij niet bekend maar zal best meevallen.
usb3 onder het board , micro usb3 aanlsuiting

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 19 oktober 2015 13:58]

Wat is precies het punt van een duurdere-niet-veel-betere-pi? Als je echt power nodig hebt ga je al richting een PC104 of ITX form factor, en net als de andere clones en ontwerpen gebaseerd op geslotener systemen mist hier een community en een drive om een ecosysteem te willen bouwen, behalve vanuit de commerciële aanbieder.

Als een Pi2 niet goed genoeg is voor je project, is een full-blown x86 PC dan niet gewoon de volgende stap?
Het is een leuk alternatief, voor als 't x86 *moet* zijn, om wat voor reden dan ook.
Dan koop je toch een x86 pc?
kan. Maar een dingetje zoals deze kan ook.
Klein dingetje, verstookt <2W, GPIO pins voor je speelgoedjes, ik zie genoeg voordelen tov een reguliere pc.

En dat is ook het leuke, je hebt de keus.

Of moet Asus maar besluiten om het niet te doen, omdat johnkeates het geen goed idee vindt? :+
Nee, maar zeggen dat het een uniek concept is, of een upgrade of een goed origineel idee gaat ook een beetje ver, vind je niet? ;)

Dit hele concept met x86 is ook niet nieuw, kijk maar eens naar de oudere nano-ITX bordjes met VIA chips. Die deden het ook prima. Moet je natuurlijk niet met de specs van deze tijd vergelijken, maar op het moment komt iedereen met een Raspberry Pi kloon en zijn er overal pubers die komen schreeuwen dat het zo briljant is, terwijl ze eigenlijk 10 jaar te laat zijn met hun mening.
Het gaat niet puur om de zuinigheid of de prestaties, maar om de formfactor en de mogelijkheid om allerlei periferie aan te sturen.

De Pi A, B, B+ en B 2 zijn allemaal leuk, maar als ze nu net tekortschieten op bepaalde vlakken (netwerksnelheid, gpu-prestaties, cpu-prestaties), dan kunnen die lacunes worden opgevuld met alternatieven als dit hier.

Zeggen dat dit niet beter is dan een oude Via is een ietwat kromme vergelijking, want dat is niet het enige waar dit soort bordjes om draait.
Volgens mij sla je daar een paar stapen over en is je vergelijking een beetje in the trand van als een fiets niet genoeg is voor je is een auto dan niet de volgende stap?
Volgens mij passen daar nog wel een bromfiets/motor tussen.
De markt is toch echt beperkt.

Het staat niet eens vast dat het bordje uitkomt, en het moet je echt gaan om de extra aansluitingen.
Als je alternatieven kunt vinden voor de extra aansluiting door het aan te sluiten op een USB is pc-on-a-stick een optie.
http://liliputing.com/tag/pc-stick

Dit zijn dus geen start-ups maar je kunt ze al aanschaffen. Meer geheugen, USB aansluiting, huidige reeks zijn vaak z3735, maar de nieuwe generatie met oa z8300 wordt al uitgebracht.

Ook belangrijk, dezelfde prijs-range, en waarschijnlijk goedkoper als je ziet hoe kaal deze eigenlijk is.
Ja, maar die hebben we ook al - er zijn erg veel bordjes en het echte voordeel is meestal toch de ontwikkel community - en die zot vooral rond Pi en de beaglebones enzo.

Maar, keus is altijd goed, de prijs is stevig voor wat je krijgt maar het kan best handig zijn x86 support te hebben
Nee, mijn vergelijking is: als een blauwe fiets van 100 euro niet goed genoeg is, waarom is een blauwe fiets van 200 euro dat dan wel?
Ik neem aan dat deze wel wat krachtiger is als windows 10 'vlotjes' kan draaien dan is dit meer op het niveau van de HDMI sticks voorzien van een Intel CPU.

Daarnaast wordt in het artikel aangegeven
De makers willen naar eigen zeggen de kleinste desktopcomputer tot nu toe maken
Dit is lijkt mij meer een bromfiets, een redelijke stap boven de Pi2 fiets.
Volgens mij is dit niks meer dan een veredelde Windows-Atom-Stick die je voor minder geld ook uit china kan laten komen...

Wat ze hier willen doen is met Windows en Intel meeliften op de community van de raspberry pi in plaats van met iets zinnigs komen.
? volgensmij doe jij enkel een simple dingen met de pi waar die goed voor is , pi is een drama voor een power user,

max 12MB over een enkele roothub |:( beter nog laten we nic plus usb over die roothub gooien .
als een pi niet genoeg is koop je een odroid , cubieboard, etc
Ik zie mijzelf wel als een power user, en is de pi meer dan genoeg voor mij (arch linux)

Wil je een grafische schil of windows erop dan is het idd niet genoeg en kan je beter alternatieven voor zoeken.
Misschien doe je iets niet helemaal goed dan, de mijne doet wel dvb-c
(en dvb-s2 en dvb-t)
Daar zeg je oorspronkelijk niks over.
Je zinsbouw maakt het begrijpen van je reactie ook niet makkelijker.

Je beweert: "doe is dvbc owww gaat dat niet , hoe kan dat. pi heeft zoveel limieten."
En dat gaat dus prima. Dat je al die andere meuk er ondertussen niet bij kan doen zou best kunnen, maar dat doet niks af aan het feit dat dvb-c gewoon prima werkt op de pi.
dus een power user heeft er dus niets aan wat me eerste zinnen al waren ? En volgens mij staat er duidelijk bij zolang simple dingen doet werkt het prima.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 22 oktober 2015 09:07]

Dat slaat nergens op. Op dezelfde manier zou je kunnen besluiten dat een power user niets heeft aan een tablet of aan een smartphone.

Het apparaat is niet ontworpen om al die zaken die jij noemt tegelijk te doen. Misschien moeten we gewoon al blij zijn met al de zaken die het wél kan. Lijkt me dat een hele massa mensen daar wél een meerwaarde in zien.
Wow, ik krijg xbmc nauwelijks aan de praat op een pi. Toch maar een China Windows stick gekocht. Geen spijt van. Die doet gewoon wat hij moet doen, dus dit apparaatje zal het ook wel goed doen.
Volgens mij weet jij helemaal niet wat ik doe en maak je nu aannames in de hoop een weerwoord te construeren.

Als je een x86 Windows PC wil koop je ene Windows PC met een x86 CPU, niet een wannabe-Pi die eigenlijk alleen de vormfactor nabootst om mee te liften op het succes van de pi. Een beetje wat de Banana Pi probeerde.
Wat jij wil is een computer, een consumentencomputer, niet een embedded platform.
Miepen dat een Pi iets niet heeft terwijl je donders goed weet wat de specs zijn slaat natuurlijk nergens op. Een Raspberry Pi is een embedded platform met degelijke low-level hardware support. Wat jij wil is een mediaspeler, of een server.

Die Atom SoC kan bar weinig meer dan de Broadcom SoC, en qua video is de Broadcom VideoCore lang niet zo slecht, al helemaal niet als je het met de GPU van de Atom vergelijkt.

Als je een project hebt en je specs meer dan 100 megabit over een netwerk moet kunnen duwen, dan moet je geen bordje kopen dat niet meer dan 100 megabit doet. Zelfde geldt voor al je andere specs. Dat betekent voor dit Atom bordje precies hetzelfde, daar ga je ook geen honderden megabits mee kunnen verstouwen. Leuk dat de PHY 1Gbit is, maar dat zegt gewoon helemaal niks.
Verder bevat het bordje een usb 3.0-poort, vier usb 2.0-interfaces,....
De 3.0 poort is een mooie toevoeging! ik zie hem alleen niet op de foto :D
Verder ligt het apparaatje op de afbeeldingen plat op zijn buik, dus daar kan hij ook niet zitten.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 19 oktober 2015 13:08]

Die zit aan de onderzijde van het board, zie ook de plaatjes op kickstarter:
https://www.kickstarter.c...n-a-raspberry-pi2-form-fa
Ah wacht hij heeft een USB 3 OTG aansluiting, thanks!
Ook zie ik 'gewoon' een HDMI-aansluiting voor het aansluiten van een beeldscherm..?
Het voordeel van de rPi is ook de prijs natuurlijk. Ik denk niet dat je voor ¤119 ook daadwerkelijk de concurrentie aan gaat met de Raspberry... je kruipt dan eerder richting de Compute Stick van Intel denk ik. Verder wel een interessant apparaatje om te zien. :)
Prijs is niet alleen een voordeel, het is een van de meest significante eigenschappen van de R-Pi. De prijs zorgt dat het geschikt is voor onderwijs en hobbyende kinderen. De Pi is allereerst een leermiddel.

Als Asus een 100 euro apparaat een R-Pi kloon noemt, hebben ze duidelijk het concept niet begrepen.

Ja, er is een markt voor dit ding, maar niet dezelfde markt als die va de Pi.
Dat denk ik ook... Zelfs in de "lagelonenlanden" kun je makkelijker een rPi kopen en leren ontwikkelen, of hem gebruiken als goedkoop (en behoorlijk goed) mediacentrumpje. Als je 3x zoveel betaalt voor deze Up blaast Asus eigenlijk z'n eigen wensen aan gort.
Dubbel zo duur tov de Pi.....totaal andere markt dus.
Tsja, maar wel zeven, acht keer zo snel en met veel meer support voor moderne videocodecs, een snelle (gp)gpu, usb3, etc.
Idd de aantrekkelijkheid van een PI is de prijs. Deze schiet daarbij een beetje zn doel voorbij.
Uit de pricewatch:
  • PI model A: ¤26
  • Pi model B: ¤20
  • Pi model 2: ¤34
  • "UP": ¤119 (normale prijs)
Daarnaast heb je voor een tientje meer een Intel Compute Stick mét Windows licentie. Qua formfactor niet helemaal in hetzelfde straatje maar het geeft -in combinatie met jouw post- wel aan dat deze UP vreemd in de markt komt te liggen.