Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties
Submitter: JoepW

Leden van GoT hebben een grote internationale raceserie opgezet in de online racesimulator iRacing. Alle races zijn live te volgen via YouTube en worden voorzien van commentaar. Het seizoen bestaat uit zeven endurance-races die ieder drie of vier uur duren.

Na maanden van voorbereiding is dit weekend de Gathering of Tweakers Endurance Series van start gegaan. Aan de GES nemen 42 teams deel, in totaal zijn er 137 rijders afkomstig uit 23 verschillende landen, vertelt organisator JoepW. De serie is opgezet door de GoT iRacing-community, die sinds 2011 actief is en bestaat uit meer dan 150 actieve racers uit de Benelux.

Alle races, die drie of vier uur duren, zijn in hun geheel live te volgen via YouTube en Twitch en worden voorzien van commentaar. Bij iedere race is een wedstrijdleiding van minimaal vijf personen aanwezig. Deze beoordeelt incidenten tijdens de wedstrijd en deelt eventueel straffen uit aan de deelnemers. Geïnteresseerden kunnen de besluiten van de wedstrijdleiding volgen via een spreadsheet in Google Drive.

GES iRacing

In de GES wordt met drie type auto's gereden, ieder in een aparte klasse. Rijders in de Proto-klasse hebben de snelste wagen: de Corvette Daytona Prototype. In de GT3-klasse wordt gereden met de BMW Z4 GT3, de GTC-klasse maakt gebruik van de Ruf RT-12R C-spec. In totaal verschijnen er iedere race 42 auto's op de baan. Teams dienen ieder uur te tanken en ook moet er minimaal één rijderswissel uitgevoerd worden.

De directie van iRacing heeft het GoT-initiatief omarmd en zendt de races via het officiële iRacing Live-kanaal op YouTube uit. Na afloop zijn de races daar ook terug te kijken. De eerstvolgende race, de '3 hours of Cota' vindt plaats op 14 november. Het seizoen loopt nog tot 9 april 2016, wanneer de laatste vier-uurs-race in Nürburg wordt verreden.

De eerste race van de Gathering of Tweakers Endurance Series, die op zaterdag 17 oktober werd verreden

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Ik wil nog een belangrijke toevoeging doen aan het artikel.

Ten eerste organiseer ik dit natuurlijk niet alleen.
De serie wordt door NickThissen en mij georganiseerd.

En tijdens de races bestaat het team van marshals (race control) uit (Nick en mij) en:Zonder hun hulp zou het allemaal niet zo soepel verlopen.

En tja, een dooddoener.... maar zonder die onwijs gave community hier was dit sowieso nooit van de grond gekomen.

[Reactie gewijzigd door JoepW op 19 oktober 2015 14:30]

Maar iemand moet wel de kar willen en kunnen trekken joep en Nick ;)
Leuk. Alleen: vanwaar de keuze voor de Daytona Prototype?
We hebben gezocht naar een combinatie van 3 auto's te verdelen over 3 klassen. De criteria waren oa.:
  • Geen andere serie binnen iRacing met deze combi.
  • Ook geen auto's gebruiken die de NEO serie (waar wij een support serie van zijn) gebruikt.
  • De snelheidsverschillen moeten niet te groot zijn
  • De ronde tijden moeten niet te dicht bij elkaar liggen
  • Geen open wheelers
  • etc.
En toen kwamen we na wat test ritjes op deze combi. En de Chevrolet DP is ook net nieuw in iRacing en dat heeft altijd wat extra aantrekkingskracht....
Erg leuke opzet. Zelf zie ik mezelf nog niet klaar voor dit soort races. Ook heb ik in het weekend vaak geen tijd, dus zal het voor mezelf niet mogelijk zijn om mee te doen.

Ik kan ook erg pleiten voor de community. Zowel van GoT als voor iRacing zelf. Er zijn vaak leuke concurrenten tijdens het racen en het komt regelmatig voor dat zelfs verliezers aardige woorden over hebben voor de winnaars, wat bij andere games (lees moba's, hearthstone, starcraft) nog wel eens anders kan zijn. Omdat het nog een relatief kleine community is, is het vaak nog best persoonlijk.

De GoT community organiseert vaak leuke dingen, met JoepW als meest actieve lid. Helaas kan ik er zelf nog niet zo vaak bij zijn, maar ik heb zeker interesse.

Komt er toevallig een highlights video van de race?

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 19 oktober 2015 14:13]

Dat het persoonlijk is komt natuurlijk ook deels doordat je weet dat je altijd tegen een echt persoon aan het rijden bent er bestaat namelijk geen AI. Tevens is het in iRacing verplicht om met je echte naam te rijden. Dus je zult online niet een Koekiemonster001 of een 2Fast4U tegenkomen en dat soort ongein.

[Reactie gewijzigd door FabiandJ op 19 oktober 2015 14:17]

Je vergeet een voorbeeld van een Nicknaam: aicaramba :9
Maar idd je hebt gelijk.
Er zijn meer redenen waarom het een goede community is.

Het is geen arcade spel en niet super toegankelijk, dan krijg je mensen die het toen het toch wat serieuzer nemen en vaak liefhebber zijn van racen. (Wellicht ben ik dan een uitzondering, want ik heb me nooit voor racen/auto's geïnteresseerd, alleen af en toe GT spelen ofzo :P)

Ook de hoge prijs (ja, het is prijzig) zorgt er voor dat mensen die er voor kiezen om zich er in te storten er niet mee gaan lopen prutsen.

[Reactie gewijzigd door aicaramba op 19 oktober 2015 15:16]

Nou als iemand zich geroepen voelt graag, maar ik zal die handschoen niet oppakken. Ik wil af en toe zelf ook nog een beetje racen :+
Maar even serieus: Nee die komt er niet, tenzij een deelnemer iets in elkaar sleutelt op basis zijn eigen belevenissen.
En als je interesse hebt: De volledige iRacing replay is beschikbaar op onze website :X

[Reactie gewijzigd door JoepW op 19 oktober 2015 14:17]

Heb een tijdje de DTM series zitten kijken op Motor TV van Tora, leuk om te zien.

Nadeel vind ik dat alle stats en beelden echt meer voor de 'insiders' zijn dan voor gewoon race-kijkers als een Formule 1. Veelal geen herhalingen, stats zie je boven wel langskomen maar weinig tussendoor goed overzicht en de replaycamera's.. tja, dat is een racegame probleem, die zijn imho vaak te klein en gefocused op kleine bocht of handje vol auto's, veelal geen statics camera's of vrije vlucht.

Edit, eerste stuk zitten kijken, heel stuk beter camera werk :)

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 19 oktober 2015 15:47]

En ze doen wel degelijk replays, inzoomen etc.
Ze hebben 3 commentatoren en 1 camera man. Werkt prima en ziet er mijn inziens super uit.
Daarom had ik er al een edit opgezet, stuk interessanter om te kijken dat de Tora races.
Zag ik te laat idd. ;)
Dit is in de GES dus echt niet het geval, het is net een echt livestream van een andere echte race klassen.
Misschien een domme vraag hoor, maar wordt dit toernooi online gespeeld? Dus iedereen speelt fysiek vanuit zijn eigen land?

Zo ja, is dit niet tricky met verbindingen? Ik kan me zo voorstellen dat je ergens in die 4 uur wel een keertje een ping uitglijertje hebt.

[edit: zinsopbouw aangepast]

[Reactie gewijzigd door Tsux op 19 oktober 2015 13:11]

Jup. Online en iedereen thuis. Dat betekent dat tijdens de rijderswissels iemand uit Australië kan 'uitstappen' en iemand uit de VS kan 'instappen'. En inderdaad, er verliezen wel eens mensen connectie. Wij zien dat in de community als digitaal alternatief voor motor pech. ;)
Ah, dat klinkt als een leuk principe. :)

Hoe werkt dat verder in de praktijk?
Als ik connectie verlies, kan ik dan nog reconnecten of is het dan game over?

Of stel ik rij met 300 op een scherpe bocht af en ik verlies (al dan niet helemaal) de verbinding. Vliegt mijn auto dan vol het muurtje in met alle schade e.d. van dien?

Ben erg benieuwd hoe dat allemaal gaat! :)
Als je op de link onder het woordje "actief" klikt, kom je in het iRacing topic op GoT.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal zeker weet wat er precies met je auto gebeurt als je de connectie verliest. Maar dat gebeurt in de praktijk dan ook zellden (is mij nog niet 1 keer gebeurd). Je kan wel weer reconnecten.

Als je connectie hapert, dan is dat vooral voor de rest irritant, omdat je auto dan soms weg is en ineens weer terug. Als dat te erg wordt, word je geloof ik van de server gegooid.Maar als je over een bedrade verbinding speelt, en een stabiele internetverbinding hebt, gebeurt dat eigenlijk ook niet.
We hebben meteen aan het begin van de race een rijder een 'warning' gegeven omdat hij blinkte. Dat is voor de overige rijders echt vervelend en het kan gevaarlijk zijn. Gelukkig komt het niet vaak voor.
De desbetreffende rijder is dan ook meteen uitgestapt een mede team lid verder laten rijden en thuis zijn modem etc. gereset en later weer ingestapt.
iRacing heeft een erg goede netcode die de timing goed verzorgd tussen ver van elkaar verwijderde rijders. En als je verbinding echt slecht is verbreekt iRacing automatisch de verbinding en kan je later weer instappen. Je auto wordt dan keurig in de pits gezet wel met enige vertraging om te simuleren dat je vanaf 'een' plek op het circuit terug naar de pits bent gesleept.
Leuk om te zien en te horen dat daar toch echt goed over nagedacht is. Ik wou dat bij "normale" online potjes van andere racegames zo geregeld was.
Toen ik nog met enige regelmaat Forza speelde waren de online potjes toch vaak een hoop duwen en beuken.

Maar goed, jullie hebben al 5 personen wedstrijdleiding. :)

Succes in ieder geval!
Zitten best complexe algoritmes achter, maar als een rijder connectie verliest verdwijnt z'n auto van de baan (zodat hij niet met 300 km/h iemand anders meeneemt de muur in). Bij de client gaat het spel gewoon door natuurlijk, dus zodra er weer verbinding is wordt zijn locatie weer doorgegeven en verschijnt hij daar weer op de baan.

Als je in een team rijdt en je verliest connectie zal na een x seconden je time-out-en. Je auto wordt dan 'gereset' wat betekend dat hij terug wordt verplaatst naar de pits en daar voor een x minuten en seconden moet blijven staan (je kan niets met de auto). Dit is wat ze 'towen' noemen, of wel, ze simuleren dat de auto naar de pits wordt gesleept. Vervolgens stapt één van je teamgenoten in de auto en rijdt dan verder. Jij kan dan gewoon weer joinen en het stuur op een later moment weer overnemen.

Als je gewoon zelf rijdt (dus niet in een team in de auto) zal na een disconnect je auto ook naar de pits worden getowed. Daar staat hij dan op je te wachten (met nog een extra tijd penalty dacht ik) zodra je weer verbonden bent.
Na connective verlies kan je normaal gewoon weer verbinden, alleen dan sta je waarschijnlijk in de pitstraat. (met mogelijk een wachttijd, omdat je daar heen gesleept moest worden *Tow* genaamd.

Hoe en of je crashed hangt af hoe snel de verbinding wegvalt, meestal crash je niet omdat de server je dan uit de auto haald en daarna in de Pit parkeerd. (met dus bovenstaande Tow)

Over het algemeen heb je dan dus een half/rondje achterstand op andere rijders en moet je dus weer goed je best doen bij te komen.

*het is in iedergeval niet te vergelijke met Arcade race games, met pause knoppen en dergelijke. Anders moet je even rondsnuffelen op Iracing.com.
Nu ik dit lees Lijkt mij ook leuk om met iRacing te starten. Alleen zijn de kosten een drempel. Als beginner kan je relatief goed uit de voeten met het standaard pakket las ik. Maar Wat kost het ongeveer op jaar basis als je actief deelneemt aan races om tot dit niveau te komen? Las in het topic dat je al op ¤500 uitkomt als je alle content (Tracks/wagens) wil hebben. Dus ben eigenlijk wel benieuwd wat de actieve/bewuste iRacer kwijt is gemiddeld p/j of p/m.

Zit de track isle of man er ook btw bij :9 ?

[Reactie gewijzigd door Waterkoker op 19 oktober 2015 14:25]

Die zit er niet in.
¤500,- is wel erg veel. Je hebt nl de basisdisciplines 'road' of 'oval'. Als je beiden wilt doen gaat het aardig wat kosten, maar ik focus me voornamelijk op 'road' (gewone circuits). Oval is een heel apart discipline waar ook veel liefhebbers voor zijn uiteraard.
Verder heeft iracing jaarlijks meerdere kortingsacties waar je het beste je slag kunt slaan (betaal $75 en krijg $100, jaarlidmaatschap voor de helft), ook krijg je hogere kortingen als je meerdere dingen in 1 transactie koopt (10% bij 3 stukken content, 20% bij 6 dingen content) dit zijn wel dingen waar je op moet letten. Het is duur, maar je krijgt er de meest realistische en belonende autosportsimulatie voor terug die zijn gelijke niet kent.
Eigenlijk valt iRacing heel erg mee met de kosten.

Als je bijvoorbeeld heel simpel wilt beginnen met racen zoals karten dan kan je naar een pak kijken van 200 euro, handschoenen/schoenen ben je ook 200 kwijt, nog eens 100 aan de helm.

voor de rest ga je niet eens op zo zeer veel banen kunnen rijden en zijn de kosten (als je eigen kart hebt) zeer hoog. Als je karts blijft huren ben je zeker 400 per maand kwijt als je 2x per week gaat.

(hoewel dit off-topic is) denk ik dat het wel een beeld geeft wat het zou kosten als je zou willen starten met een race carriere, of dit online of offline is :).
Ik kan dit alleen maar beamen ... uit ervaring.
Er wordt hier gesproken over 300km/u, kan aan mij liggen maar heb het filmpje bekeken en komt bij meer over als 70km/u (de maximale snelheid van een Trabant). Eerst dacht ik dat ze aan het inrijden waren maar dat bleek dus al de race te zijn. Aan het einde is het nog steeds dezelfde onwerkelijke snelheid. De auto's lijken soms ook wat groot in bochten en erin geplakt.

Neemt niet weg dat het wel heel knap en heel leuk is gemaakt, zeker met het live commentaar erbij. Ken dit ook wel van TrackMania, maakt het echt een evenement. Leuk om naar te kijken alleen de snelheid van de auto's vind ik wel een beetje saai doen overkomen.
Bijzondere reactie...
Hier is de DP in het echt: https://www.youtube.com/watch?v=uG7dKDdpvJg
En onze rondetijden verschillen niet heel veel van de werkelijke tijden die gereden worden.

[Reactie gewijzigd door JoepW op 20 oktober 2015 11:54]

Je maakt mij niet wijs dat het 300km/u is, kan ook niet want daar is circuit veel te klein voor. Wat je in het filmpje ziet is dat de auto meer in beweging is (hobbelen), dus misschien is het dat.
Reactie zie beneden.... (verkeerde plek gepost ;) )
De laatste +- 20min van de race ben ik veelvuldig in beeld geweest, met mogelijk de quote van de commentatoren "It took some serious guts to pull that one off" :D

[Reactie gewijzigd door FabiandJ op 19 oktober 2015 13:25]

Helaas voor jou kwam je net te kort op ons, wij zaten al met samengeknepen billetjes. :+
Was een mooie race, waar wij vrij snel onze verwachting bij konden stellen. (Van top 10 naar Top 5 en uiteindelijk p4 in de BMW klassen _/-\o_ )

[Reactie gewijzigd door Ithric op 19 oktober 2015 14:17]

Yup, ik moest helaas nog wat schade laten repareren (12 sec optional repair) voor ik mijn laatste stint begon. Als mijn teammaten de auto schade vrij hadden gehouden was P4 zeker wel gelukt en P3 was ook niet ver weg. Tijdens mijn stint zag ik op F3 Relative het gat naar voren soms erg rap kleiner worden.
Leuk dat de Tweakers community ook een race tournament organiseert. Is eens wat anders dan een shooter of moba.

Ondanks dat ik zelf geen iracing speel (geen pc gamer of krachtige pc, geen zin om een duur wiel aan te schaffen terwijl al mijn Forza, F1, Codemasters game op de 360 heb) zal ik het evenement wel volgen. iracing lijkt nog een stukje verder te gaan dan Forza en GT dus ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 19 oktober 2015 14:04]

Tweakers.net organiseerde niets, het waren leden van de community die dat deden.

Kleine nuance, groot verschil.
Je hebt helemaal gelijk, heb het gelijk aangepast. Bedankt voor het verbeteren. :)
Leuk dat er live races worden uitgezonden en georganiseerd. En gaaf dat de laatste race in Nürburg wordt gehouden. Zullen ze dan ook op de Nürburgring rijden :) ?
Jup, in November komt de Nurburgring (incl. Nordschleife!) beschikbaar voor iRacing.
Ik heb voor heel November alvast vakantie genomen :9