Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties

Uitgever Activision gaat een divisie opzetten die verantwoordelijk is voor het vertalen van zijn bekende gamefranchises naar films en televisieseries. Dat begint met een Skylanders-animatieserie en films gebaseerd op Call of Duty.

Activision Blizzard Studios geeft voorrang aan de ontwikkeling van de Skylanders-animatieserie, die Skylanders Academy gaat heten. Dat heeft moederbedrijf Activision Blizzard bekendgemaakt. Aan het hoofd van de productie van de serie staat Eric Rogers, die in het verleden schrijver is geweest bij Futurama. Onder de stemacteurs zitten Jonathan Banks, bekend als Mike van Breaking Bad, en cabaretier Norm Macdonald van Saturday Night Live. Mogelijk krijgt de animatieserie wel een Nederlandstalige cast van stemmen voor de Nederlandse en Vlaamse doelgroep.

Het verfilmen van de Call of Duty-franchise noemt Activision Blizzard een 'nabije termijn'-initiatief. Dat moet een heel filmuniversum opleveren, wat impliceert dat Activision Blizzard Studios meerdere films hierbinnen zal produceren. Als voorbeelden van prominente games in de franchise geeft het bedrijf Call of Duty: Advanced Warfare en Black Ops III. Televisieproducties op basis van de games ziet het bedrijf ook als 'een mogelijkheid'.

Verdere voorbeelden van franchises met potentie die Activision Blizzard geeft, zijn Hearthstone en Warcraft. Van die laatste franchise is al sinds langere tijd een film in productie. Daar wordt aan gewerkt door Hollywoodstudio Legendary Pictures. De film verschijnt op 26 mei in de bioscoop.

Nick van Dyk, een voormalig kopstuk bij Walt Disney, wordt co-president bij Activision Blizzard Studios. Hij heeft negen jaar bij Disney gewerkt voordat hij naar Activision Blizzard overstapte. In zijn tijd bij de animatiegigant speelde hij grote rollen in de overnames van Pixar, Marvel en Lucasfilm, aldus Activision Blizzard. Wie daadwerkelijk aan het hoofd van de studio komt te staan, is nog niet bekendgemaakt. Wanneer de eerste producties van Activision Blizzard Studios te zien zijn, is ook niet bekend. Overige franchises van het moederbedrijf zijn onder andere Crash Bandicoot, Spyro the Dragon, Diablo, StarCraft en, sinds kort, Candy Crush.

Trailer van Warcraft: The Beginning (Legendary Pictures)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Ik ben geen gamer, maar is de essentie van een game niet dat je zelf het verloop bepaalt en beÔnvloedt? Een filmvariant is dan slechts 1 verhaallijn die uitgewerkt is.
Dat is waar. Echter als je, zoals Blizzard (en dus niet Activision) , een ontzettend sterke lore hebt opgebouwd in je franchises dan heb je genoeg materiaal voor films. Echter zie ik hier een probleem. Ze hebben namelijk jaren de tijd gehad om verhalen te vertellen in World of Warcraft. Als je daar nu films van gaat maken dan moet je heel erg op passen dat je niet weer dingen gaat herschrijven zoals ze voor de Draenei hadden gedaan in een van de uitbreidingen van WoW.

Ik ben zelf wel gecharmeerd van het idee van WoW / Starcraft films. Als ze het maar bij 1 ~ 2 delen houden en niet eindeloos gaan uitmelken.

--- Over de trailer --

Ben ik de enige die de pakken van de Alliance er nogal fisherprice uit vind zien?
Dat hoop ik dat ze het niet gaan uitmelken. Maar we hebben het hier wel over twee takken in de entertainmentindustrie waar uitmelken tot een kunst verheven is. Ik hebben vertrouwen in Blizzard maar als er knaken verdiend kan worden met het zoveelste deel in een wow-serie dan wordt ie gemaakt, desnoods met troetelbeertjes. Of ben ik nu te cynisch?
Je maakt een grapje. Maar ze hebben we degelijk troetelberen in Diablo gezet..
Toen ik hier achter kwam..... ik kwam niet meer bij van het lachen :D Met een groot vraagteken boven m'n hoofd van WTF is this.... En het geeft z'n lekker gevoel om er doorheen te jagen met zwaarden
Ik zou een MMO gebaseerd op de troetelbeertjes echt wel spelen... Ik zie me als raidleider al op Mumble roepen: "troetelbeertjes straal!!!". Best idea ever!
Hehe, we gaan meteen aan de slag
Ga er maar vanuit dat het uitgemolken gaat worden. Dit merk je toch nu al aan de WoW-franchise zelf? Je geeft zelf al eigenlijk een pakkend argument: "herschrijven", oftewel kloppend maken/geschikt maken in het huidige Warcraft-universum. Nu het publiek gaat proeven van de films (wat je vermoedelijk kunt zien als een behoorlijk dure testcase) gaan zij, naar gelang de respons, hierop dieper ingaan. Als bedrijf ga je gewoon inspelen op de hetze of beter en oneerbiedig gezegd: wat de idioot er maar voor geeft. Een bedrijf wil geld verdienen en daarin zal exploitatie toch echt de boventoon voeren.
Ik ga niet uit van dat er uitgemolken gaat worden. Hoewel men dat met WoW zeker heeft gedaan is dat ook omdat het platform, MMORPG, zich hier perfect voor leent en je er makkelijk mee weg komt zie de enorme userbase van WoW.

Echter films kijkt men toch anders tegen aan daar moet het kloppen het verhaal het publiek is denk ik iets kieskeuriger. Ik hoop dat Blizzard blijft bij hun roots en niet iets doen om uit te melken maar omdat ze het leuk vinden om te doen. Kijk naar alle games en daar bespeur je toch allemaal stuk voor stuk top spellen.
Ze gaan echt niet investeren in een film afdeling als ze niet gaan uitmelken met als doel weer meer te kunnen uitbreiden.
Ik dacht dat D3 en ondertussen WoW al uitmelken was, mogelijk heb ik het verkeerd.
Uiteraard is dat de essentie van een game, maar tegelijkertijd heeft bijvoorbeeld Warcraft extreem veel lore. Als je ook de wikia er op naslaat, dan hebben heel veel karakters langere pagina's dan veel bekende mensen, en dat is niet alleen WoW lore, maar zeker ook heel veel Warcraft 3 lore.

Er zijn dan ook zo enorm veel verhaallijnen, ontwikkelde karakters enz, waardoor dit kan. In die zin is dit ook echt heel vergelijkbaar met superhelden films.

Uiteraard moeten ze wel zorgen dat alles goed verwerkt wordt in de game, maar zoals ze al talloze nieuwe verhaallijnen introduceren, kunnen ze dit ook zeker goed doen en direct verwerken in de volgende uitbreiding, ik verwacht dan ook zeker dat de uitbreiding zich afspeelt na de film.
De film gaat over warcraft 1. Thrall is nog een baby.
Jup, waarschijnlijk ook het makkelijkste omdat het de huidige verhaal lijn volgt.
Dat geld toch ook voor al die boeken die er bestaan over deze franchises. Zowel Warcraft, Starcraft en Diablo hebben meerdere novels.

En de fan heeft liever dat Blizzard dit zelf initieert, dan dat er een derde partij mee aan de haal gaat.

[Reactie gewijzigd door sebasmeer op 9 november 2015 09:14]

Films gebaseerd op call of duty? Nee dankje, er zijn al genoeg slechte oorlogsfilms..

Daarentegen zie ik wel potentie, in bijvoorbeeld een starcraft serie, mits goed verhaal.

Filmpje is overigens indrukwekkend. Ik hoop echt dat het wat word
Ligt eraan, de eerste Call of Duty games waren allemaal gewoon gebasseerd op WO II (maarja dan zou het ook gewoon een WO II film zijn en geen CoD film).

De storyline uit CoD4 was wel leuk, ook nu weer weinig inspirationeel voor een film "ja terroristen uit het middenoosten enzo", maar die twee voorbeelden zou ik eerder bekijken dan de recentere games met kogelvrije onzichtbaarheidspakken en jetpacks en weet ik veel wat ze tegenwoordig allemaal hebben 8)7

Gelukkig heeft Activision/Blizzard een groter scala aan games en ben ik wel geÔnteresseerd hoe dit zich ontwikkeld. Na 'Far Cry' heb ik niet meer echt veel games gezien die een invloed hadden op de filmwereld (hoewel er genoeg slechte games over populaire films worden gemaakt), dus ik vind het zeker een leuke stap.

Off-topic: Het is dan wel een 2K Game, maar voor een verfilming van Mafia II zou ik direct voor naar de bios gaan.
Om eerlijk te zijn was het verhaal wel goed van cod 4.
Bij iedere missie waarbij je de britten speelt kom je erachter dat wat het leger van de VS doet en wat jij als de speler als je voor de USAF speelde eigenlijk zinloos was.
En de valstrik met de kernbom is een mooie allegorie voor de Irak oorlog, waarbij net als in het spel ook vele duizenden soldaten en burgers bij omkomen. Alleen was cod4 een spel en moet je dus even opschieten, vandaar de kernbom.

Dit werd helaas uit het raam gegooid bij latere modern warfare spellen.
Met als hoogte punt dat de eifel toren wordt opgeblazen, wat ook gedaan werd gedaan in Team America: World Police voor de grap, deed men hartstikke serieus in de game. 8)7

De eerste cod was juist een vernieuwing met heel veel dingen en nu is dat helemaal andersom;
You either die a hero or you live long enough to see yourself become the villian.

Maar om nog even in te haken op de film studio;
Een directe verfilming van een spel gaat nooit goedkomen. Wel kun je prima een film maken die in het universum van een spel gebeurt. Een film in het warcraft of starcraft universum zou prima kunnen, diablo mischien ook (nooit gespeeld).
Een call of duty film zou misschien kunnen, maar ik denk dat die vrij makkelijk gewoon een generieke oorlogs film wordt maar dan met een verzonnen conflict.

Een maffia film zou wel grappig zijn omdat de maffia games veel hebben afgekeken bij films zoals de godfather; een film gebasseerd op games gebasseerd op films :P.

[Reactie gewijzigd door klaw op 6 november 2015 21:16]

Mind you, dat is wel een franchise van Activision Blizzard, maar komt dus niet van de studio die ze hebben opgezet.
Een film gebasseerd op de CoD Zombies storyline lijkt me anders heel vet :D
Mee eens, Beginspellen van Activision waren goed, maar Sinds GH is uitgekomen is Activision echt met elk spel bagger geworden en gaat het alleen maar om uitmelken.
Hoe kun je nu een verhaal vertellen op basis van Hearthstone?
Hoe kun je nu een verhaal vertellen op basis van Hearthstone?
Hoe kan je een verhaal vertellen op basis van Yugioh?

Plop zomaar een serie met 224 eps met 4 spin-offs met ongeveer dezelfde aantal episodes + 3 films met de 4e in productie.

Als je echt creatief bent kan je overal een film van maken, daarnaast zit er in Heartstone veel meer lore dan je denkt (hetzelfde geldt voor Magic the Gathering) Je kan daar makkelijk een film of TV serie van maken die 90 minuten duurt. Een beetje Yugioh achting inrichten, game of death motief, je kan iets met de ''heartstone'' en de kaarten die je speelt bepaald het lot van de reis die je vrienden maken ect. IdeeŽn genoeg.
Dan zijn diablo of starcraft een betere makkelijkere keuze. Misschien zelfs 3 Dwarves.
Alleen kennen alleen gamers die franchises vooral. Dat is toch een kleiner potentieel publiek dan. ;) Lost Vikings zou ook gaaf wezen idd, maar dat kennen zelfs gamers nog minder.
Goh, Warcraft is ook voornamelijk gekend door gamers. Ditto met Hearthstone.

Warcraft heeft een jarenlange reputatie en lore achter zich. Het zelfde voor Diablo en Starcraft. Hearthstone is vrij nieuw en is eigenlijk niet meer dan een spin-off van Warcraft.
WoW is denk ik wel wat bekender, aangezien daarvoor op tv ook reclames zijn geweest.
Want films die uitkomen moeten een basis hebben van een bekend verhaal?

Denk juist dat starcraft een hele hoop mensen kan aantrekken met een origineel verhaal.
Nee, maar het geeft wel kansen op een hoger publiek als de klanten ermee bekend zijn.
Een speelfilm gebaseerd op Guitar Hero :+
http://www.imdb.com/title/tt0096928/

btw South Park nog vergeten, maar dat is animatie, dat telt niet.

Maar, eigenlijk dan liever Wolfenstein natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door enchion op 6 november 2015 20:27]

Ja, de southpark episode ken ik. Die film niet, misschien maar op mn zaterdag-avond-film-avond lijstje zetten :+
Doe maar een Diablo film.. en dan meer het stijltje van deel 2.
Denk dat het bijna onmogelijk is om bepaalde games om te zetten naar films en/of series.

Doom was als film aardig maar afgezien van enkele verwijzingen kon je niet echt zeggen dat het een verfilming was.

Reeks van Residenti Evil en Final Fantasy hebben hetzelfde issue. Films zijn niet slecht, maar de spanningen moeten echt niet te hoog zijn.
Helemaal gelijk, zelfde met Lara Croft.
Maar daar zal je niemand van horen zeggen dat ze voor de film gingen :p
En dan als intro... Stay a while and listen...
Mooi, en dan gelijk zelf het on demand deel etc goed regelen en de boel innoveren. Kan de rest van de studios achter de nieuwe speler aan hobbelen :D

Maar de Warcraft film lijkt wel goed te worden dus opzich niet een vreemde zet om zelf een studio te beginnen. Veel games doen qua verhaal sowieso niet onder voor een film. Film en gaming komen toch ook steeds dichterbij en die lijn zal in de toekomst wel door trekken.
Series ook wel denk ik. CoD heeft voldoende games intussen, als elke game een aflevering was, zou je daarmee al een half season hebben (10-13 afleveringen)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 7 november 2015 13:09]

Een candy-crush film lijkt mij trouwens ook wel wat 8)7
Ik zie er toch wel brood in, maar alles valt of staat bij de uitvoering. Mooiste voorbeeld vind ik nog wel tombraider. Die tombraiderfilms waren echt wel vermakelijk toen ze uitkwamen en mooie actrises.

Ten aanzien van het starcraftverhaallijn kan je mijn inziens makkelijk een trilogie van maken met een andere verhaallijn.
Nou, Activision Blizzard gaat waarschijnlijk de eerste zijn die DLC's voor hen films gaat maken.
Mogelijk krijgt de animatieserie wel een Nederlandstalige cast van stemmen voor de Nederlandse en Vlaamse doelgroep.
Hoop stiekem van niet, vaak klinkt het dan anders, waardoor een serie minder serieus te nemen is. Imo werkt het zelden goed, SpongeBob is imo de enige (moderne) uitzondering hierop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True