Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Disney gaat miljoenen uitgeven aan de ontwikkeling van meer content voor virtual reality-hardware. Het bedrijf investeert in Jaunt, een start-up die zich bezighoudt met het maken van tools voor bijvoorbeeld vr-brillen.

Tijdens een investeringsronde, geleid door Disney, heeft Jaunt 65 miljoen dollar opgehaald, zo maakte het zelf bekend. Dat is omgerekend ongeveer 58 miljoen euro. Met het geld wil het bedrijf zijn productie van content voor virtual reality-toepassingen opschalen. Ook wordt er geïnvesteerd in de 360-gradencamera die door Jaunt wordt ontwikkeld; hiermee moet het gemakkelijker te worden om videobeelden te schieten die gebruikt kunnen worden met vr-brillen. Tenslotte werkt Jaunt nog aan een platform om content af te leveren op vr-hardware.

Disney heeft zelf geen reden gegeven voor de miljoeneninvestering, maar het is duidelijk dat het bedrijf brood ziet in virtual reality. Mogelijk wil het bedrijf zijn content, zoals films en games, naar vr-hardware brengen. Over dergelijke plannen is nu nog niets bekend. Waarschijnlijk wordt er meer duidelijk wanneer Jaunt zijn vr-platform daadwerkelijk lanceert.

Jaunt kon al rekenen op de interesse van verscheidene mediabedrijven. Zo investeren onder andere het Duitse ProSiebenSat.1 en het Britse Sky in de start-up.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Frozen in uwe zetel me ne VR bril. Duur bedoening als je met 6 thuis zou zijn....
Yep, 6 keer 11§ aan plastic adaptertje :+
Yep, want iedereen heeft een eigen high-end smartphone sowieso al... ik bedoel maar, de huidige generatie high end smartphones kunnen VR eigenlijk nog niet eens serieus aan. We zullen er zeker op een dag komen, alhoewel we tegen die tijd mogelijk al volledig zijn afgestapt van het idee van een enkel scherm met lenzen (naja, daar zijn we nu al van aan het af stappen).

Hoe dan ook, voor iedereen die dit niet door heeft: historisch gezien heeft DIsney extreem veel research gedaan in VR en in de vorige generatie VR hardware en aandacht hadden ze een paar van de aller beste VR experiences in elkaar gezet (DisneyQuest enzo). Nog steeds bezit Disney veel waardevolle patenten op dit vlak en veel van het onderzoek wat Disney al 15 jaar geleden had gedaan werd nu weer in de laatste 2 jaar totaal opnieuw gedaan. Hoe dan ook, het punt is een beetje dat Disney altijd veel aandacht heeft gehad voor VR en dat ze nu ook gewoon door gaan op die lijn. Zelfs in de tussen periode toen VR uit het oog was bij de consument heeft Disney VR blijven gebruiken voor planning en ontwerp van attracties (iets wat verre van speciaal is, maar ook verre van de norm). Hoe dan ook, of Disney nu VR voor meer dan z'n thema parken gaat gebruiken? Wie weet, we gaan het zien, maar zou me zeker gaaf lijken mochten ze dat beslissen te doen. Ze overwogen al om hun thema parken in VR na te bouwen, maar volle story driven-games/experiences zouden natuurlijk nog gaver zijn.
Oftewel, "hoe dan ook", we zullen zien. ;)
We hebben het hier over video/film niet over games, dat blijft in de komende pakweg 5 jaar alleen goed te doen op krachtige PC's.
En wat is het verschil tussen games en film? In VR als je stereoscopisch 3D wilt moet je sowieso een 3D-ruimte renderen, zelfs als je geen enkele positional tracking doet (slecht idee, maar goed). Praktisch gezien kun je rustig een stylische game renderen op een smartphone (goede VR hoeft er niet realistisch uit te zien), het probleem zit hem er vooral in dat de schermen (resolutie, refresh rate, lag, etc.) en IMU's niet goed genoeg zijn.
Ik heb het idee dat 2013/2014 de jaren van de vr hype was. Waar iedereen enthousiast uitkeek naar nieuwe ontwikkelingen, waar het vuurtje nu al iets minder Is geworden.

Mijn vraag zijn er meerdere tweakers die nu al zeggen van Ik heb het eigenlijk al wel weer "gezien"?
2013 en 2014 waren zeker jaren met veel aandacht voor VR. Maar dat kwam vooral omdat dit concept toen opnieuw leven werd ingeblazen. Ondertussen werd de hardware verder ontwikkeld, kwamen er nieuwe spelers op de markt (HTC/Valve, Sony...) en werkten ontwikkelaars verder aan hun software/games.

Nu is het vooral wachten tot de eerste grote speler zijn VR-toestel op de markt brengt. Ik geloof dat de VR hype dŠn pas echt groot zal worden.

Om op je vraag te antwoorden: ik bezit zelf ongeveer een jaar de DK2 (devkit van de Oculus Rift) en wat mij betreft ben je hier niet snel op uitgezien. Alleen kijk ik wel uit naar betere hardware, beter afgewerkte software en nog veel meer games, ervaringen, en andere toepassingen. Dat zit er allemaal aan te komen binnen enkele maanden.
Eerlijk gezegd wacht ik nog steeds tot ik de ervaring kan beleven die ons elke keer voorgeschoteld wordt in promotiefilmpjes. Dat is hetgeen wat mij enthousiast heeft gemaakt over het onderwerp. Het uitproberen met een Cardboard is leuk voor een paar uurtjes vermaak, maar daar blijft het dan ook wel bij.
Mijn vraag zijn er meerdere tweakers die nu al zeggen van Ik heb het eigenlijk al wel weer "gezien"?
Moah, ik heb nu ruim een jaar een Oculus DK2 en ongeveer zeker 200 uur gebruikt, en ondanks dat de eerste ervaring natuurlijk het indrukwekkenst is, kan ik VR echt niet meer wegdenken uit mijn media arsenaal. Helaas zijn er nog maar weinig echt goede vr applicaties op dit moment, maar er zijn er waar ik toch na vele uren nog steeds verbaasd van sta.. Dus nee, nog langs niet klaar mee. Sterker nog, ik ga straks gewoon een CV aanschaffen.
Zie 3D TV

Jij snapt het!
Kromme vergelijking die vaak onterecht gemaakt wordt. Als je dan toch een vergelijking wilt maken, dan komt de stap van 2D naar 3D games veel dichter in de buurt.

[Reactie gewijzigd door .GoO op 23 september 2015 08:38]

Ik denk niet zozeer dom, eerder onbegrepen. O-)
Ik vraag me echt af waarom opeens alle tech bedrijven denken dat iedereen VR-brillen zou willen. Ik bedoel een merk VR is genoeg... toch? :| :?
Concurrentie is in principe goed: als je slechts ťťn speler zou hebben zou de innovatie waarschijnlijk een stuk trager gaan. Nu heb je verschillende bedrijven die hun uiterste best doen om het beste apparaat op de markt te gaan zetten. Ik ben erg benieuwd hoe de consumentenversies uit gaan pakken.
Natuurlijk snap ik dat. Maar wat ik probeer te zeggen is; er is geen vraag voor en te veel aanbod.
Ik denk dat VR juist de potentie heeft een revolutie op de gamingmarkt te ontketenen die te vergelijken is met de 3D-kaarten eind jaren '90. Mits het vanaf het begin ook daadwerkelijk de ervaring biedt die nu wordt beloofd. Als je nu als fabrikant daarin voorop loopt, kan je dat op de langere termijn een enorm sterke positie opleveren.

Het is een beste gok, maar er is zeker potentie om je in deze strijd te werpen.
Vraag creŽer je. Een mogelijke definitie van een organisatie met commercieel doel is: Het maken van een burger tot een consument van het product of de dienst dat jij levert door via marketing te verklaren dat die burger het nodig heeft.

Niemand heeft een product nodig tot het moment dat een bedrijf het voor jouw mogelijk maakt om je verlangens te vervullen met wat beschikbaar komt. Alles wat beschikbaar komt op een markt is niets anders dan een mogelijkheid voor de potentiŽle consument om verlangens en behoeften te bevredigen.

De creatie van een product of dienst creŽert zo haar eigen behoefte. :)
Een logische zet, Disney heeft namelijk veel IPs die volledig in 3D geanimeerd zijn.
Dat zou relatief makkelijk naar virtual reality omgezet moeten kunnen worden.
Als je op films doelt, denk ik dat dat nog best tegen zou vallen. In 3D films gaat het er hoofdzakelijk om dat vanuit het cameraperspectief alles er goed uitziet. Als resultaat hebben veel scene-omgevingen buiten de capture-zones vaak gaten of gebrek aan detail. Om een goede VR-experience te kunnen bieden zou je eigenlijk alle kanten op moeten kunnen kijken.
Bedoel je dat als ze een oude tekenfilm willen renderen in 3D, ze eigenlijk de film opnieuw moeten tekenen?

Ik kan me zo voorstellen dat, wel, een 3D film is nog altijd vanuit een vast standpunt bekeken. Je bent nog steeds een ik-persoon. is nu de bedoeling dat elk voorwerp in de tekenfilm een 3D object wordt waar je omheen kunt lopen?

Dus dat je letterlijk om Sneeuwwitje heen kunt lopen terwijl ze een gesprek heeft met een dwerg?

Of dat je van camera standpunt kunt wisselen door via de afstandsbediening te selecteren?
Nee, @ManIkWeet had het geloof ik over films die al in 3D geanimeerd zijn.

Het verschil tussen 3D en VR zit hem in de bewegingsvrijheid. Dus als er een VR-versie van een film uitgebracht zou worden, dan zou ik wel verwachten dat je op zijn minst (wellicht beperkt) om je heen zou kunnen kijken. Voor nieuwe films zou wellicht first-person een optie zijn, maar ik weet niet of iedereen dat als prettig zou ervaren.
Vandaar ook het sleutelwoord relatief:

Makkelijker dan "echte" films, waar ze een hele set moeten bouwen en ervoor moeten zorgen dat er niks in de weg staat (cameramannen etc)
Ik zie ook wel een toekomst in VR-films dan alleen maar games. Ik zag laats op de IBC een zeer interessante demo waar ik mij nog steeds over afvraag hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. Dit was namelijk een PRE-renderd VR filmpje. Je kon gewoon om je heen kijken (met diepte) maar het bijzondere was dat je ook OM dingen op de voorgrond heen kon kijken. Behalve dat je dus volledig om je heen kon kijken, kon je ook je standpunt veranderen (in een straal van een meter). Zou zeer lachen zijn als Disney een Pixar film op deze manier opnieuw uitrenderen. Volgens de makers van de software was het vergelijkbaar met een 4K stereo bestand renderen. Volgens de makers was het geen 3D model met gebakken textures.

Meer info: http://nozon.com/PresenZ-VR-Movies

Zeer nuttig om bijvoorbeeld een kijkje te nemen in een nog te bouwen gebouw. De demo's die ik tot nu toe nog gezien heb op de Oculus zijn namelijk nogal matig van grafisch geweld. Met door te kunnen prerenderen ken je zo gek gaan als je wilt.

[Reactie gewijzigd door satoer op 21 september 2015 20:07]

Ik gok zelf (hoop) natuurlijk dat ze hoog inzetten ivm StarWars }>

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 21 september 2015 21:53]

Geweldig ! :) ik denk dat 3D films heel veel toekomst hebben. Zelf ook youtube filmpjes gezien met Google cardboard. :) ik heb er volledig vertrouwen in dat het alleen maar mooier gaat worden !!
Google Cardboard komt niet in de buurt van een hedendaagse VR ervaring. Ik had de Cardboard geprobeerd en schrok van de slechte kwaliteit / ervaring. Ik was in 1 klap genezen van de VR hype. Totdat ik de DK2 probeerde waar ik eindelijk besefte hoe VR zou gaan zijn. Wat een prachtige ervaring zeg! De Cardboard komt echt totaal niet in de buurt voor mijn gevoel.
Is wel verstandig denk ik, nu de (Oculus Rift) VR binnenkort op de markt komt. Disney, een bekend bedrijf trouwens, zal zonder twijfels wel mooi content uitbrengen zoals films en games denk ik. Ik kan haast niet wachten op de VR dat ie snel op de markt komt, want uit mijn eigen ervaringen kan ik zeggen dat het echt geweldig is om op te gamen en films kijken.
En dan te bedenken dat de content die Jaunt tot nu toe heeft gemaakt nou niet echt van top studio kwaliteit was...
Ik denk dat dit maar een "kleine" investering is, om hun eigen afdeling te pushen.

LucasFilm heeft een nieuw bedrijf gelanceerd genaamd ILM XLab die zich richt op VR en AR (met het plan over 10 jaar echt ontwikkeld te zijn).

http://www.ilmxlab.com/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True