Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

Asustor kondigt twee nieuwe nas-systemen voor consumenten aan. Zowel de AS1002T als de AS1004T is van een Marvell-soc voorzien. De AS1002T kan met twee 3,5"-schijven uitgerust worden en de AS1004T kan er vier huisvesten.

De AS1002T en AS1004T zijn de eerste nas-systemen van Asustor die met ARM-chips worden uitgerust. Het gaat om een Marvell-dualcore met kloksnelheid van 1GHz: de Armada-385. Verder is er 512MB geheugen en zijn de systemen van een gigabitethernetpoort voorzien.

Aan de voorkant van de apparaten is een usb 3.0-poort geplaatst en aan de achterkant zit nog zo'n interface, naast de power- en reset-knop. Beide systemen zijn open te maken zonder schroevendraaier en ook het plaatsen van hdd's kan toolless, belooft Asustor.

De AS1002T kan met twee 8TB-schijven maximaal 16TB opslagcapaciteit bevatten en deze nas ondersteunt jbod, single en raid-0 en -1. De AS1004T is met maximaal 32TB uit te rusten en ondersteunt jbod, single en raid-0, -1, -5, -6 en -10. De prijzen voor de Benelux zijn nog niet bekend.

Asustor AS1002 AS1004

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Iemand een idee hoe deze prestatie technisch te vergelijken zijn met de modellen van b.v. Synology?.
Ik kan er zelf zo gauw niets over vinden - ook niet echt uitvoerig gezocht - maar mij lijkt dat de prestatie's redelijk vergelijkbaar zijn bij gelijkgeklasseerde (niet zo zeer op de prijs gelet, dus) concurrenten. Als ik de oudere en veel goedkopere Zyxel NSA325 (singlecore 1.6GHz) vergelijk met de Synology DS215j (dualcore 800MHz) ontlopen de prestatie's elkaar ook niet zoveel dat dat het prijsverschil verklaart of een RAID-opstelling met tientallen secondes wint of verliest op X aantal aanvragen.

De AS1002T biedt meer RAID-optie's en (USB3.0) aansluitingen, maar hoe de NAS real life presteert op de doorvoer zal waarschijnlijk ook wel ergens in dezelfde orde liggen. Tcoh maar even wat harde benchmarks afwachten...

(Ik heb mijn NSA325 v2 overigens op JBOD ingesteld. Vanwege WiFi leek het me ook overkill voor betere prestatie's te gaan van een Q-NAP of Synology etc....)
Ze zijn beter dan de MIPS modellen maar slechter dan de x86 modellen.
Collega heeft een Asustor AS5004T had nog twijfel tussen die en Synology DiskStation DS415play

Asustor AS5004T krijg je wel meer hardware voor hetzelfde geld, vandaar zijn keuze. Verder heeft hij een HDMI poort kun je hem als mediaplayer gebruiken, bij packages zit standaard zelfs popcorntime.

Interface kun je niet tippen aan synology maar file, photo en film streaming werkt goed genoeg en is stabiel.
Waarom kunnen deze dingen eigenlijk nooit van +2ghz arm socs voorzien worden ?
Waarom is het heel moeilijk om als particulier zelf een high performance arm bordje te vinden ?
iets als dit?
ODROID-XU4 CPU: Samsung Exynos5422 Cortex™-A15 2Ghz and Cortex™-A7 Octa core CPUs

[Reactie gewijzigd door Red_inc op 21 september 2015 23:37]

Dat soort bordjes hebben vaak geen of hoogstens 1 sata aansluiting.
Dan kom je dus toch uit bij b.v. een passief gekoeld c2750 atom bord met 6 sata aansluitingen van Supermicro. Of je knutselt zelf wat met een T series intel I7 of een underclocked gewonee I7. Heb zelf een T series I7 voor gebruik met de SmartOS.org hypervisor, solaris based met ZFS. Deels misbruikt als NAS. Andere oplossing zijn hp storage oplossingen voor kleine bedrijven. Deze worden wel eens gedumpt.
ASRock C2750D4I
Itx on-board cpu 25 watt
8 cores 64gb ram max
12 Sata poorten....
2 gigabyte nics
let ff op moet wel servergeheugen in dus met parity bit en dus duurder.
Zien er mooi uit en lijken op de rt-n66u qua design. Ik heb echter een vraag: is deze Marvell Armada SoC sneller of de Intel atom CE5335?
Ik denk dat je sneller dan in een bepaalde context moet plaatsen. Voor bepaalde non-RAID-toepassingen zal een Marvell Armada 300 (en de 1,6GHz 385) zeker sneller zijn dan CE5335. De achterliggende techniek is echter ARM v7 versus x86, en de "Avoton" en "Berryville" SoCs van Intel zijn zeer zeker niet als minderwaardig te bestempelen.

Hangt alleen heel erg vanaf waarvoor je de NAS/SoC toepast...

...tags aangepast...

[Reactie gewijzigd door ProjWorld op 21 september 2015 21:20]

Past mooi bij de Routers van Asus
Met dit moet je niet blindstaren op Specs etc. zoals doorvoersnelheden. Het gaat om het OS en de packages die je erop kan installeren.
Is de firmware van deze dingen net zo open source als de routers?
Asustor is in tegenstelling tot wat je zou denken geen onderdeel van Asus, het is een afzonderlijk bedrijf met eigen management, R&D, marketing en sales kanalen. Firmware etc is dan ook niet vergelijkbaar.
ik dacht in eerste instantie inderdaad ook dat het een tak van asus was, aangezien elke asus router hetzelfde design heeft, o.a.;
pricewatch: Asus RT-N66U
Mwoah...
Ze gebruiken Armada SoC's, dus ik denk het niet.
Ja, Marvell geeft niet alles vrij. Firmwares voor deze NAS zullen waarschijnlijk gesloten zijn. Desondanks zijn er voor OpenWRT een aantal drivers door Marvell vrijgegeven (geen idee of de Armada 300 erbij zit).
...edit: Armada 385 Dev Boards worden door OpenWRT ondersteund. In principe kun je dus ook een eigen NAS OS maken.
https://github.com/openwr...mvebu/profiles/marvell.mk
Zijn kutdingen met slechte or geen docs.
Nee...De beperkte documentatie maakt nog niet dat Marvell (of de afnemers ervan) pers slechte produkten aanbiedt. Idem voor Qualcomm, Intel, TI, Atmel etc. Ik heb meerdere produkten (in bezit gehad) waar ik vaker niet dan wel de beschikking had over open source drivers en/of modules.

Via een omweg is het mogelijk is het ook mogelijk om functionaliteit toe te voegen aan een NAS op basis van een Marvell , zoals de Zyxel NSA325. De basis van het OS is bij deze NAS GNU-Linux en zolang de kernel de SoC maar ondersteunt, kun je net zo veel aanpassen als bij dd-wrt of OpenWRT.

En wees eens eerlijk...hoeveel mensen compileren zelf daadwerkelijk voor OpenWRT? De meeste gebruikers wachten "gewoon" tot iemand iets leuks/moois gemaakt heeft...

...quote tags aangepast...

[Reactie gewijzigd door ProjWorld op 21 september 2015 21:57]

Ja, maar dat duurt een stuk langer of gebeurt totaal niet als het allemaal gesloten is...
("Ja, maar... betekent dus nee? :P )

Op zich is die aanname/ervaring niet onjuist...Ik reageerde in eerste instantie dan ook op johnkeats.
In veel gevallen zullen sommige mods later vrijkomen, dan bij gelijkwaardige concurrenten of vergelijkbare produkten, waarvan broncode beschikbaar is. Dat maakt een produkt nog geen classificatie "kutding" of "rommel" (dat haal ik eruit) waardig!

Echter: Duurt het ook niet langer voor er mods verschijnen, als een bepaald open produkt impopulair is? Zo kan ik nog wel meer redenen bedenken waarom een mod wel, laat of helemaal niet gemaakt wordt en het omgekeerde bij een populair gesloten produkt.... En nog steeds draagt de beschikbaarheid van mods niet bij en doet de afwezigheid van 3rd-party/optie tot customization niets af aan de kwaliteit van een produkt.

De fabrikant (in dit geval Asustor geeft de NAS met bepaalde specs vrij en levert in beginsel een produkt af waarvan de werking normaliter overeenkomt met de verwachtingen van de gebruiker. Zo is de Linksys WRT-reeks (MIPS; in lijn met een eerdere post van johnkeats zou de Armada 300 dus "beter" zijn) eerst opgepikt door de community en later pas vanuit Linksys, aangezien de firmware in eerste instantie ook gesloten was en pas in een later stadium ook officieel open gegooid voor 3rd party firmware.

Prima als je een fabrikant afrekent op niet-nagekomen beloftes/promotie/reclame, maar het is "een beetje flauw" om de beschikbaarheid van broncode of documentatie, als kwaliteistonderscheidende factor te gebruiken, als dat niet de USP (unique selling point) is. Het is handig/leuk als het beschikbaar is en tweakers daarmee de NAS functioneel verbeteren/verrijken. Maar dat mag je niet klakkeloos verwachten...

Een iPhone (behoorlijk gesloten systeem, zou ik zeggen) en een Nexus met gelijkaardige/gelijkwaardige SoCs voldoen beiden aan de verwachtingen van de gebruiker, zoals in de markt geplaatst door de fabrikanten.
Veel mensen hebben zo hun eigen ervaringen met de aanpasbaarheid van het (eco)systeem, maar degenen die een iPhone kopen met de verwachting meteen een jailbreak uit te kunnen voeren, mogen wat mij betreft niet klagen als dit niet mogelijk blijkt te zijn. De lock lijkt me nu toch wel algemeen bekend te zijn, en het is dan ook een gebruikersfout, als je na aankoop hier ontevreden over bent.

Ik noem het een beetje flauw, omdat wij/tweakers ergens de verwachting/eis gerechtvaardigd zien, dat alles aanpasbaar moet zijn en dat een fabrikant dit moet ondersteunen. Vergelijkbare aannames zie ik ook bij software- en muziekpiraterij...

Hoe logisch vinden we het dat het motormanagement vrij aanpasbaar is bij een auto? Er bestaan speciale motorblokken en ECU-kits om naar hartelust te kunnen tweaken en meer geluid/vermogen uit te persen, maar we gaan ZEUREN als de nieuwste Golf of Focus niet fabriek-af die optie biedt? Hebben we het dan nog over de gewone consument of over een selecte koper, die op zoek is naar een betaalbaar blok om daar zelf iets mee te doen, wat niet ondersteund wordt?

Ja, ik zit op tweakers.net. Ja, ik tweak/hack om meer uit mijn setup te halen. Ja, ik geef de voorkeur aan FOSS. Nee, ik verwacht niet van elk produkt dat ik koop, dat ik alles zomaar kan aanpassen. Daarom informeer ik mezelf en probeer ik vr aankoop mijn featureset in n keer beschikbaar te hebben, wanneer ik mijn keuze gemaakt heb.
Als dat ding dan zijn werk goed doet, heb ik een kwalitatief goed produkt in handen. Als ik er later na een hack functionaliteit aan kan toevoegen, heb ik zelfs een goedkoop produkt in handen.

Om terug te komen op:
... duurt een stuk langer of gebeurt totaal niet als het allemaal gesloten is...
Als alles precies naar de wens van de gebruiker is, kun je in principe zelfs wachten tot je een ons weegt voor iemand een nieuwe firmware bouwt. 8)7
Kun je die wensen niet in n produkt verenigd zien, dan zul je compromissen moeten sluiten. O-)

...opgeschoond en verbeterd...

[Reactie gewijzigd door ProjWorld op 24 september 2015 02:46]

Natuurlijk, met 'open' los je geen fundamentele product problemen op. Io heb bijv de Jolla telefoon niet gekocht omdat ik betere hardware wilde.

Aan de software Kant is het wel zo dat ik een minder goed product toch Koop als het open is, omdat de kans dat het beter wordt groter is Dan bij gesloten producten. Perfect bestaat sowieso niet en perfect vandaag is niet perfect volgend jaar - en open producten hebben meestal een langere houdbaarheid.

(ik zie nog steeds mensen met de Nokia N9 lopen, er wordt door sommige mensen nog steeds aan dat platform gewerkt - ik betwijfel zeer of er nog serieuze gebruikers zijn van de Windows phones van het jaar erna. Nu was de N9 wel een uitzonderlijk goed product, ik mis het nog steeds...).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True