Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Submitter: WarShadow

The International, het grootste e-sportstoernooi voor Dota 2 met een prijzenpot van 16,5 miljoen euro, heeft sinds maandag last van ddos-aanvallen. In eerste instantie werden alleen de videostreams geteisterd, maar dinsdag werd het daadwerkelijke toernooi zelfs twee uur stilgelegd.

De eerste match van dinsdag tussen de teams Evil Geniuses en Complexity Gaming werd door een ddos-aanval bijna twee uur stilgelegd, schrijft Arstechnica. Het is vreemd dat de game zelf benadeeld kon worden, wat erop lijkt te duiden dat de systemen niet in een afgesloten lan draaiden, iets wat Forbes zelfs zegt te weten, terwijl Ars hierover nog een slag om de arm houdt. Het is niet voor het eerst dat Dota 2-wedstrijden te maken hebben met ddos-aanvallen, maar het is nog niet eerder voorgekomen dat ook de wedstrijd zelf stilgelegd moest worden.

Het toernooi wordt jaarlijks door Valve georganiseerd. De prijzenpot van het evenement is deels gevuld door middel van een crowdfunding-campagne en in-game verkopen. Valve draagt bijna een miljoen euro bij. Dota 2 is het vervolg op het Warcraft III-scenario Defense of the Ancients. Het spel kwam officieel uit op 9 juli 2013. Een spelronde bestaat uit twee teams van vijf spelers die een basis hebben aan beide kanten van de map waarbij elk team een Ancient heeft in de basis. Het artefact moet door het andere team veroverd worden.

The International wordt dit jaar van 3 tot en met 8 augustus in Seattle gehouden.

The international dota 2 toernooi banner

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Ze hebben inderdaad een goede reden om online te zijn, en niet op een LAN te spelen.
Ze bieden namelijk een in-client stream aan, zodat mensen gewoon rechtstreeks kunnen volgen (ipv via de browser naar een stream kijken).
Dit kunnen ze uiteraard niet wanneer het toernooi op een LAN zou gespeeld worden.
Je zou hier, met wat extra servers, prima om heen kunnen bouwen. Dan hoef je maar 1 PC binnen het hele LAN online te laten zijn (en alleen maar te laten luisteren naar 1 IP). Hierdoor kan je het tournooi gewoon door laten gaan als de servers platgaan, terwijl er niet gekeken kan worden.

Waarschijnlijk zit je dan als organisator met een groot probleem omdat niemand kan kijken, maar dan loopt het tournooi tenminste door en kunnen de games eventueel als VoDs worden vrijgegeven. De finals zou ik hiervoor echter wel gewoon uitstellen.
Om zo'n game in een LAN te kunnen draaien, dient de maker aparte clients te bouwen + custom server software. Allemaal nieuwe code die 100% getest moet worden en vrij moet zijn van onverwachte bugs, maar ook nog eens mee moet gaan met de laatste patches.

Er moet dan tevens compleet nieuwe code geschreven worden om de videostreams dan wel weer over internet te laten gaan.

Bovendien mag deze custom software ten alle tijden niet uitlekken. Mocht dit gebeuren kunnen modders veel makkelijker hun eigen ecosysteem voor bijvoorbeeld LoL nabouwen. Dag inkomsten.

Het is dan veel beter om gewoon de huidige software te gebruiken die zichzelf al wereldwijd bewezen heeft. Dit kan denk ik een reden zijn om de toernooien over internet te laten gaan.

[Reactie gewijzigd door Oerdond3r op 5 augustus 2015 15:33]

Dota 2 is gemaakt op Valve's Source 2 engine (Half Life 2/Counter-Strike/ Team Fortress, Portal,...) en heeft een zeer robuuste netcode voor WAN en LAN ingebouwd. Tevens zit er in de Source engine een goed systeem voor het uitzenden van matches in het spel zelf, door middel van SourceTV proxies en relays, deze zenden gewoon one-way alle data en informatie van de master server -> proxy 1,2,... -> spectator client.

Meer info; https://developer.valvesoftware.com/wiki/SourceTV

Tevens zou "server software" niet aangepast moeten worden voor LAN, aangezien dit gewoon over IPv4/6 protocol gaat en het niet uitmaakt of dat nu in LAN of WAN gebruikt wordt. Wel is het zo dat Source engine een optie heeft "sv_lan" dat je kan inschakelen maar dit is gewoon om optimalisatie uit te schakelen die gebruikt word voor lag compensation, interpolation etcetera... en deze command is eerder bedoeld voor FPS games.

@Sky Snake;
Het kan perfect in LAN gehost worden, met zoals ik hierboven heb uitgelegd, relays gebruiken die op het internet staan en in verbinding met de LAN server.
https://developer.valvesoftware.com/w/images/8/85/Srctv2.gif

[Reactie gewijzigd door 7zp op 5 augustus 2015 16:48]

Touché

Ik was niet op de hoogte van SourceTV.
Het is een enorme technische uitdaging om een toernooi van dit formaat te organiseren en live naar zoveel kijkers wereldwijd te streamen. Dat er zonder servers niet gespeeld kan worden, is niet iets wat men over het hoofd heeft gezien. Integendeel. Redudancy is vrijwel overal, maar als er niemand live kan kijken, ligt het toernooi effectief stil. Het heeft geen prioriteit om het mogelijk te maken alsnog door te spelen, want zonder publiek verwateren de wereldkampioenschappen tot 's werelds duurste lan-party.

Daarnaast is het natuurlijk ook de charme van zo'n e-sport dat jij en ik in dezelfde context spelen als de professionals.
Ik snap best dat het niet goed voor het tournooi is om het niet uit te kunnen zenden, maar het is dan alsnog handiger om het gewoon te spelen en daarna een inhaalslag proberen te maken met het uitzenden dan het hele tournooi stop te zetten. Dit kan zomaar de hele bedoelde international lang duren en aan het eind zit je dan met een totaal nauwelijks gespeeld tournooi, teams die andere verplichtingen hebben op andere locatie's en daardoor niet verder kunnen spelen (en ook niet van kunt verwachten om dat wel te doen) en een duur betaalde locatie inclusief dure apparatuur die niet tot nauwelijks gebruikt is.

In mijn ogen is het dan maar jammer maar niet live. Door goed productiewerk kun je de reactie's van spelers laten zien na/tijdens een game en kan er in een studio gecast worden. Je mist dan alsnog een deel van de atmosfeer, maar het is beter dan een tournooi wat niet afgemaakt zal kunnen worden.
Dit soort aanvallen zijn niet nieuw bij tornooien zoals dit. In 2012 werd het League of Legends kampioenschap ook stilgelegd wegens problemen met de internetverbinding. De servers stonden toen ook niet in de LAN en er kon niet meer gespeeld worden. Als ik me goed herinner was de oorzaak toen ook een DDoS aanval. Online kwalificatiematches worden ook regelmatig geteisterd door aanvallen, zowel in LoL als in Dota als in andere competitieve games.

Dat de servers niet op locatie in de LAN staan komt dus wel vaker voor, wat ik nogal vreemd vind. Het gaat hier ten slotte om een evenement waar veel geld mee gemoeid is en ook eerlijk moet verlopen. Alleen al om de latency zo laag mogelijk te houden zou je denken dat een server in de LAN de voorkeur krijgt.
Dat de servers niet op locatie in de LAN staan komt dus wel vaker voor, wat ik nogal vreemd vind. Het gaat hier ten slotte om een evenement waar veel geld mee gemoeid is
Juist omdat het niet enkel een LAN is, maar ook gestreamed wordt via zowel video sites als ingame, is er zoveel geld mee gemoeid. Als het enkel een offline event was dan had niemand er interesse in.
De oorzaak was toen geen DDoS.
Het was op dat moment een populaire grap om 1 van de spelers te beschuldigen van een DDoS, en dat werd dus al snel gedaan.

Echter werd er gewoon open aangegeven dat het Mediapark de stroomvoorziening gewoon niet meer aan kon.
Hierdoor viel al het stroom meerdere malen uit.
Hopelijk dat dit vanavond niet weer gaat gebeuren . Vooral voor mensen die in Europa kijken is het natuurlijk behoorlijk jammer. De games die worden gespeeld worden vaak gedurende de dag gespeeld. Voor ons wordt de eerste game van de dag 's avonds om 19:00 gespeeld. Als je dan je favoriete team wil volgen dan moest je inderdaad met zo'n DDOS 2 tot 3 uur langer wachten voordat je hun zag spelen. En natuurlijk als je op locatie daar bent in Seattle wordt het er ook niet beter op.

Ook speelt het natuurlijk een rol dat veel mensen zowel via Twitch als in-game de game bekijken. Zelf kan je het al wel merken dat af en toe de servers het er moeilijker mee hebben. Persoonlijk moet ik toegeven dat het veel minder is dan vorig jaar. Vorig jaar kreeg je elke keer een melding dat je geen verbinding had met de Dota 2 servers.

DDOS of niet, ik blijf met plezier kijken :D
Ik vind het juist fijn dat het bij ons 's avonds is, geeft mij de mogelijkheid om na mijn werk wat live te kijken. Die vertraging is natuurlijk wel jammer, maarja dan maar even niet op Dota2 twitter stream kijken voor spoilers en de volgende dag de replays zien.
Ja idd, dat is ook weer zo. Toevallig heb ik mijn vakantie precies rond deze periode genomen, maar voor de mensen die moeten werken is het minder. Gelukkig kunnen replays ook best makkelijk worden terug gekeken.
Om 19h00? Eerst een uur en half aan player introductions, pijnlijke interviews met randoms, recap, .... :z

Dat hoort bij zo'n evenement natuurlijk, maar zet aub ergens een countdown om aan te duiden wanneer de pick/ban phase begint ;(
Ja inderdaad. En dan hoor je de hoorn en dan denk je, nu gaat het gebeuren. Maar dan lopen de spelers eerst naar de stage toe. Moeten ze alles klaar zetten, en voordat ze beginnen duurt het idd nog een tijd.
Het ddossen van pro gaming kampioenschappen maar ook populaire streamers en andere gaming events gebeurd de laatste tijd steeds vaker, het is knap triest, maar er zijn nu eenmaal kansloze kneuters die niet goed genoeg zijn in de game en daarom de boel maar gaan ddossen. Het lijkt mij overigens dat een dergelijk groot event daar toch wel iets tegen kan doen in de vorm van beveiliging.
Ik ken het al vanaf Starsiege Tribes.. (hoe lang geleden >15 jaar?)
Mensen gingen andere dDossen tijdens evenementjes, die we allemaal zelf opzetten.
Het gebeurde heel zelden, omdat we zelf alles deden, maar ze probeerden het zeker te weten wel.

Eigenlijk waren het toen altijd de Zweden, Denen o.i.d...
Die liepen voorop qua internet verbindingen ;)

Het is niet nieuw; het verbaast me juist dat het nog relatief weinig gebeurt. (met name met deze spellen)
Het word ook wel heel makkelijk gemaakt, onze bf3 server heeft tot en met juni 4 maanden lang dagelijks met ddos attacks te maken gehad, zelfs NFO kon ons niet meer helpen, ze zwichten onder 150 Gbit/s aanvallen.
Ik ben toen eens gaan rond kijken en kwam er achter dat je die dingen gewoon kunt huren voor 10 euro per maand, 1 connectie, 1200 seconden met een vermogen varierend van 100mbit/s tot 50 gbit/s, hoger kan ook maar dan betaal je 10 euro per aanval van 1 uur met een vermogen van 100 gbit/s tot 200 gbit/s.
Er staan tutorials op bepaalde websites hoe je doormiddel van 1 server huren met 100mbit bandbreedte een ddos tool kunt maken en met reflectie servers zo'n 10 tot 20 gbit/s ddos aanval
kunt uitvoeren, er staan heel veel lijsten met servers op pastbin die open zijn om te gebruiken
als reflectie servers als je weet waar je naar moet zoeken.
Stom dat het spel geen LAN modus heeft. Waarom bouwt Valve dat er niet in dan zijn ze in ieder geval van dit probleem af? DDOS aanvallen zijn zo makkelijk uit te voeren en er valt weinig tegen te doen.
Waarom wel? We leven in 2015. Lan is uit alles online is nu juist in.
Dota2 heeft bv ook een optie om via je eigen cliënt met matches mee te kunnen kijken. Dat kan niet als zo'n game via lan gespeeld wordt. 99% (als niet 99,99%) van de gebruikers speelt het spel online en niet op lan party's en sowieso veel meer via online servers dan op lan party's.

Tegenwoordig heb ik geen problemen meer met online only games. Zolang de servers maar stabiel zijn.

De mensen die gaan ddossen vind ik persoonlijk maar triest.
Hopelijk gaan ze er met online toernooien rekening mee houden een hardware inzetten die ddos aanvallen kan stoppen (banken gebruiken ook van dit soort hardware maar ik kan me voorstellen dat die hardware aardig kostbaar is) .

[Reactie gewijzigd door Astennu op 5 augustus 2015 13:05]

Ooit wel eens naar een LAN Party geweest? Dan speel je het liefst lokaal met of tegen elkaar games. Genoeg mensen die nog steeds een brakke internet lijn hebben of slechter alleen via WiFi.. dan maar lekker offline spelen!
Ja natuurlijk ben ik op lan party's geweest. Vroeger deden we niet anders Omdat het internet niet zo toegankelijk was en te traag was. Anno 2015 is dat een ander verhaal.

Ik lan nog steeds 2x per jaar voor de gezelligheid gewoon met vrienden.

WiFi kies je voor geen excuus dan maar veel moeite doen om kabels te trekken heb ik ook gedaan maar daar heb je achteraf heel veel plezier van. Via WiFi spelen is een no go. En in nl zijn de internet verbindingen over het algemeen super. Hier en daar wat uitzonderingen.

Dus hier in Nl is lan geen noodzaak. Als het er in zit natuurlijk leuk en beter.
Maar we hebben het er met z'n alle zelf naar gemaakt dat fabrikanten dat niet meer willen. Piracy speelt namelijk ook een rol waarom game devs voor online only kiezen. Dan is het veel makkelijker te controleren installaties legaal zijn.
Zodat hun grote toernooien deze problemen niet meer hebben. Via eigen client kunt je nog steeds matchen bekijken als ze een relax server gebruiken. Die zit dan in het LAN netwerk en is als enige verbonden met internet. . Als er dan een DDOS plaatsvind kan dat alleen op de relay server en dan blijft het spel gewoon werken en doen alle video streams het ook nog prima.
Ze kunnen natuurlijk ook een speciale server lokaal neer zetten en daar mee verbinden. Maar in het geval van dota kunnen mensen niet meer spectaten .
Voor diegenen die wat meer willen weten over The International, Valve heeft vorig jaar de docu Free To Play uitgebracht over 3 teams en hun streven naar de finale en uiteindelijke winst op the International 2011. De docu is te bekijken op Youtube en ook interessant voor mensen die geen Dota(2) of andere moba's spelen
Deze heb ik via Steam gekeken - best wel erg, hoe deze jochies alles opgeven voor wat destijds een schamele prijzenpot was. Een leuk zakcentje, tuurlijk, maar je kunt er niet de rest van je leven van teren.

Nóg erger is dat ze hun opleiding in de ijskast moeten stoppen, of zelfs helemaal van school gaan. Uiteraard laten ze niet zien hoe deze keuzes uitpakken, maar uiteindelijk is er maar 1 winnaar (of team die de pot moet delen) - de verliezer moet maar zien of hij nog een kans krijgt. Of een glorieuze carriere als frietenbakker ingaan...
Nou ja, hoe verschillend is dat met jongeren die zich richten op sport ipv school? Of op muziek?
Ik heb het even nagezocht, de oekraiense speler Dendi heeft met Dota ruim 6 ton verdiend. Fear, de amerikaanse speler iets meer dan 4 ton, en de singaporees Hyhy iets meer dan 50,000 en hij werkt tegenwoordig als de manager van het genoemde Evil Geniuses.
Zoiets is altijd een gok, alles achter je laten en gaan voor je passie. Soms pakt het goed uit, soms niet. Maar niet geschoten, altijd mis.

[Reactie gewijzigd door anargeek op 5 augustus 2015 16:31]

Gebeurt helaas ook te vaak op CSGO Pro tournamenten dat players geddossed worden.
Het nut er achter blijft helaas een groot vraagteken, al zijn er al wel velen CSGO/DOTA betting websites geopend zoals CSGO/DOTAlounge waar je skins kunt inzetten op je favo team. Maar een heel evenement platleggen.. 8)7
CSGO offline matches worden gelukkig nooit geddossed. Wel vaak interne problemen die dan snel opgelost zijn.
Als er tijdens een online game een speler wordt geddosed dan is het al snel gg en rip skins :P omdat er dan iemand anders moet invallen. Vaak is het de coach met veel minder ingame skills of iemand uit een ander team.
Tja niemand vind het blijkbaar belangrijk om LAN support toe te voegen/gebruiken: Starcraft 2, League of Legends, Heartstone, Smite allemaal geen LAN ondersteuning.

En als er dan dit soort dingen komt het gek vinden dat het gebeurd.
League of legends heeft geen DDOS attack nodig om zijn event te laten crashen.
De eerste paar keer dat ze het organiseerden liep hun spel constant vast en waren er spelers in de wedstrijd die gedisconnect werden.
Maakt het natuurlijk wel realistisch, lol.

Disclaimer: speel het laatste jaar wel niet meer of volg het niet meer dus weet niet of het beter is.
DDoS op de streams is mogelijk een gebrek aan reclame inkomsten en daardoor legt de organisatie het stil omdat er dan te weinig inkomsten zijn?
Dit is ook van toepassing op live events op de (amerikaanse) TV
Aangezien er al 16.4M crowdfunded geld in de prizepool zit, zal dit hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn.

25% van wat de spelers betalen voor een "compendium" gaat naar de prizepool. Overige 75% is voor Valve.
Best wel kwalijk dat er niet gewoon een lokaal netwerk loopt zonder ingang van buiten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True