Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Het vierde 'The International' DotA 2-toernooi begint op 12 mei. Valve heeft het toernooi woensdag officieel aangekondigd op de site van de moba-game. Er strijden dit jaar in totaal 51 teams mee.

Van de deelnemende teams hebben er veertig zich geplaatst en zijn er elf uitgenodigd. Het toernooi start op maandag 12 mei met de duels van de veertig gekwalificeerde teams. Uit Amerika, Zuidoost Azië, China en Europa hebben per regio tien teams zichzelf weten te plaatsen voor deze voorrondes. De Europese teams zullen van 24 tot en met 27 mei elke dag tegen elkaar spelen. De wedstrijden vinden plaats vanaf twaalf uur 's middags Nederlandse tijd.

De nummers één van elke regio gaan direct door naar de volgende ronde van het toernooi. De vier teams die in hun regio als tweede eindigen, spelen tegen elkaar om een plek in de volgende ronde. Van hen gaat uiteindelijk nog één team door. Vervolgens zullen de vijf overgebleven teams met de uitgenodigde teams tussen 18 en 21 juli om de eerste plaats van het toernooi spelen.

Onder de elf uitgenodigde teams bevinden zich onder andere de kampioenen van de afgelopen drie jaar; Natus Vincere, Invictus Gaming en Alliance. De winnaar van vorig jaar, Alliance, ontving meer dan 1,4 miljoen dollar aan prijzengeld. De totale prijzenpot stond toen op bijna 3 miljoen dollar.

De prijzenpot van het toernooi groeide naarmate meer spelers de zogeheten Compendium Bundle kochten. Dat is een bundel die gamers extra bonussen opleverde naarmate meer spelers de bundel kochten. Van elke bundel ging er 25 procent, wat neer komt op 2,50 dollar, naar de prijzenpot van het toernooi. Hoeveel er dit jaar in de prijzenpot zit, is nog niet bekend. Valve komt binnenkort waarschijnlijk met meer informatie over de Compendium Bundle van dit jaar.

Dota2 The International 2014

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

De winnaar van vorig jaar, Alliance, ontving meer dan 1,4 miljoen dollar aan prijzengeld. Momenteel staat de totale prijzenpot op bijna 3 miljoen dollar.

De prijzenpot van het toernooi groeit naarmate meer spelers de zogeheten Compendium Bundle kopen.


Dit is toch niet correct? De prijzenpot vorig jaar was bijna 3 miljoen, de compendium link was van toepassing op The International 3 - Over de prijzenpot van dit jaar is afaik nog niets bekend.

Edit sauce:
Valve says it will shortly announce details about a Compendium for this year's tournament. Last year the company released the 2013 Compendium as a digital interactive programme for the competition, which also boosted the total prize pool to $2.8 million.

[Reactie gewijzigd door TTIelu op 30 april 2014 16:26]

Klopt. De links in het artikel verwijzen ook naar The International van 2013. Slordigheidje van de redactie lijkt mij.
Ik heb onlangs de film Free to Play gekeken. Erg de moeite waard. Geeft aardig inzicht in dit soort Dota 2 evenementen.

Edit: Zie trouwens dat de hele film gratis te zien is op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=UjZYMI1zB9s#t=726

[Reactie gewijzigd door DaWit op 30 april 2014 22:34]

Misschien nog een klein kopje hier over bij dit bericht? Echt een boeiende docu en ook voor mensen die niks over DotA of Moba's weten nog erg interessant.
Het is dan dus geen spel meer, maar sport.

Net als een potje voetballen op een gegeven moment verandert van spel naar sport.
DotA2 mag wat mij betreft nog wat terrein extra boeken qua populariteit. Dit soort toernooien zal hierbij helpen denk ik. Leuk ook!
Heb juist precies het tegenovergestelde, DotA en aanverwante klonen zijn er al voldoende. Zie liever meer exposure en een grotere playerbase voor een daadwerkelijk onderscheidende MOBA zoals Smite.
Inderdaad, al een jaar ofwat verreweg het meest gespeelde spel op steam met elke dag gemiddeld 650k spelers.

Smite is nice! Komende van overhetalgemeen FPS games had ik het zelf nooit zo op MOBA's, vooral omdat clickfest en huge skill ceiling, maar Smite is vrij unique in het genre met oa 3rd person en skillshots en heeft me verbazend genoeg de laatste maand aardig wat uurtjes vermaakt. Smite heeft ook een hoge skill ceiling, maar is wat aantrekkelijker om in het genre te komen. Het is free2play (cosmetics only) dus je kan het altijd eens een kans geven.
Dota 2 heeft momenteel 7,8 miljoen unieke spelers per maand, dat is toch al wel aardig populair. Als je het bij de algemene bevolking bedoeld ... dat is zeer moeilijk, dota is best complex in het aantal spells/heroes/taktieken die mogelijk zijn, de leercurve om het gewoon al kijkend interessant te vinden is volgens mij te hoog om algemeen interessant te zijn.

[Reactie gewijzigd door Apache op 30 april 2014 16:43]

Meer in vergelijking met LOL
Laatste paar maande. Word het overspoeld met Russen. Zelfs al zet je english only en west Europa neer. Super irritant. Elke fatsoenlijke samenwerking kan je dan wel vergeten.
Ik ben dan ook weer gestopt met spelen.
Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar ik moet zeggen dat het absoluut niet leuk is met al die Russen in het spel, zelfs als je het inderdaad op Europa en English-only zet. Ik ben er mede om die reden ook mee gestopt inderdaad.

Erg knap dat ze telkens weer zo'n grote prijzenpot hebben. Zijn er eigenlijk fatsoenlijke Nederlandse teams die meedoen?
Singsing is nederlands en komt uit voor cloud9 een van de direct uitgenodigde teams.. beter opletten ;)
http://wiki.teamliquid.net/dota2/SingSing

Cloud9 is een topteam en aanwezig op Ti4.
Dat is al sinds pakweg 2 jaar geleden zo. Ze zitten overigens op elke server, want ze passen de serveropties niet aan. Ik zat vorig jaar in Singapore en speelde met een vriend op de Malay server. 4 Russen in game. Tot Valve IP-restricties aan moedertje Rusland gaat opleggen blijft het zo.
Ik heb geen probleem met Russen, wel dat ze weigeren(of niet kunnen) Engels te spreken
Dat ze nauwelijks engels spreken vind ik nog niet eens het grootste probleem. Wat ik storender vind is dat ik, terwijl mijn dochtertje op dezelfde verdieping rondkruipt om de haverklap "GET DE FAK OUT OF MAI LANE JOO FAKKING BIETSJ" en soortgelijk geflame hoor, op hoog volume over de speakers. Om niks. Gewoon als standaard manier van communiceren, nog voordat de game begint: er gebeurt niks, ze worden niet gekillstealt: ze lijken echt geen moer te geven om een beetje normale omgangsvormen.

Het is vrijwel elke game raak, zwaar, zwaar geflame over de ingebouwde voicechat, en vrijwel altijd met een stevig oostblokaccent. Ik ben zeer anti-racistisch ingesteld , en had vroeger zelf een kanaal waar ik het autobannen van russen verbood, maar nu in dota2 is het eigenlijk een game-breaker.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 1 mei 2014 09:57]

Daarom heb ik de voice chat dus ook lekker uit tijdens een pot Dota. Russen kunnen zich stuk voor stuk niet gedragen. Ook geen idee waarom ik gedownvote ben op de vorige post door whiteknights. Speel het spelletje eens jongens, en vote dan correct?
;(
Mobile devices en posten gaan moeilijk samen.
Ik had voorheen ook wel eens wat Russen in een game, maar na 200games werd het ineens veel vaker.
Hebben de andere MOBA's daar minder last van?
Een jaar geleden speelde ik Dota 2 nog, en toen heb ik mijn steam-naam maar veranderd in een Russische, om me meer thuis te voelen in de pub-games. Nadeel was weer dat ze ook hele verhalen in het Russisch tegen me hielden.

Dit is ook een mooi plaatje wat het illustreerd: http://cloud-3.steampower...C568F17DC70C81759649F014/ (gaat over in welke regio je Dota wilt spelen)
Suka Bjat Cyka... dat werkt ook :P

of gewoon domme verwijzingen doen naar "Russian Farming Skills just like Stalins"....

@add.... en ja valt niet mee te spelen met de russen (incl. mensen uit kazachstan of ua... maar dat is zeer generaliserend... en overdreven... Ik heb liever russen dan amerikanen...)

[Reactie gewijzigd door zonglew00 op 30 april 2014 21:56]

Als je zegt russen (incl. mensen uit kazachstan of ua) bedoel je dan russen uit kazachstan en ukraine of gewoon alle mensen uit kazachstan en ukraine waar niet mee te spelen valt? j/k :P

Hoewel ik je #cykablyat punt snap - en het opvallend vaak russen zijn waar ik zelf ook negatieve ervaringen mee heb - doen ze daar toch iets goed in Oost-Europa. NaVi komt uit Oekraine, VP en Empire komen uit Rusland en Next.kz komt uit Kazachstan; teams die of in het hoofdtoernooi van TI4 zijn geplaatst of meedoen met de qualifiers.
In LoL misschien eens in de 100 games dat ik iemand russisch zie typen. Heeft er wellicht mee te maken dat je je account moet levellen voor je bij ranked games kunt komen, je kan je account niet gratis tussen servers migreren. Waarschijnlijk die-hards die hier een accountje hebben voor als Russische servers eruit liggen.

P.s. itt mijn dota ervaringen heb je in lol ook lekker korter queues
Ok dan. Zal ik. Dat even. Noteren.


Tot nu toe geen hinder omdat ik altijd samen speel met kameraden
Ik vind het ontzettend mooi dat E-Sports blijft groeien en steeds meer games groter worden, maar wat ik me afvraag is waarom ik nog nooit eerder een bericht langs heb zien komen van een aankondiging van een toernooi? Waarom deze dan wel? Wat maakt deze zo special vergeleken met LCS, IEM of MLG?

edit: Jammer dat mensen dit als een flamebait, troll of belegend zien.. zo is het namelijk niet bedoeld.

[Reactie gewijzigd door garriej op 30 april 2014 16:53]

Omdat dit 1 van de grootste e-sports toernooien is die 1x per jaar wordt gehouden met een enorme prijzen pot.

De andere zijn of kleiner qua scope of echt een competitie verdeeld in seizoenen.
en het WK is het grootste sport toernooi, en toch zie ik op nieuws websites ook berichten over tennis, hockey en basketball.

Ik vind dat er meer aandacht aan alle E-Sports moet worden besteed, zodat deze jonge sport nog veel verder kan groeien.

De LCS 2013 world finals(de finals zijn ook maar 1 keer per jaar) hebben bijvoorbeeld meer als 8,5 miljoen mensen tegelijk naar gekeken en 32 miljoen in totaal.. Maar hiervan kan ik me niet herinneren dat er een nieuwsbericht is over langs gekomen.

Nogmaals, ik vind alle aandacht die E-Sports krijgt alleen maar goed, maar het mag voor mij wel iets vaker/meer, zeker op tweakers.

[Reactie gewijzigd door garriej op 30 april 2014 17:00]

Omdat dit geen E-sports website is. Daarom zal je ook WK nieuws zien op websites die niet direct sport websites zijn. Alleen al door de scope en mensen die normaal geen voetbal volgen zo een toernooi kijken. Zo ik ook ik speel geen DOTA2 en volg de scene niet maar The International vind ik altijd wel leuk om te kijken.
Klopt het is een tech website en het zit vol met gamers, er zijn ook game revieuws. Dus games worden al ruimschoots behandeld. Berichtgeving over E-Sports is in mijn opinie de meest logische volgende stap.

En dat jou voorkeur uitgaat naar dit toornooi, betekent niet dat dit voor iedereen zo is. Waarom dan dit bericht wel, maar als de starcraft of league world finals zijn niet?
Vreemde redenatie. De LCS speelt het hele seizoen, met een flinke prijzenpot, is in feite leuker om te kijken, omdat het technisch minder moeilijk is en de uitdaging eerder zit in de perfectie van het simpele, in tegenstelling tot de beheersen van het moeilijke in DOTA2 (maar dat is persoonlijk) en de organisatie er omheen is absoluut professioneler dan die van DOTA2.

Ik begrijp dat ook absoluut niet waarom dit wel nieuws is en andere Esports toernooien niet.
En je kan zelfs voor een nederlander juichen!; https://twitter.com/Sing2X
En potentieel ook nog deze sexy man. https://twitter.com/SexyBamboe
We hebben ook een Nederlandse caster!
https://twitter.com/SheeverGaming
Ik zie ernaar uit. Vorig jaar was de eerste keer dat ik een The International volgde en ik was meteen verslaafd. Ik snapte ineens een beetje waarom sommige mensen graag voetbal kijken... :)

Hopelijk wint Na'Vi maar ik denk toch dat Cloud 9 een grotere kans maakt.

Edit:
Ik verdedig nooit mijn reacties, maar ik vraag me toch ten zeerste af waarom deze geclassificeerd wordt als "Ongewenst" :?

[Reactie gewijzigd door Tupel op 30 april 2014 17:18]

Ik heb het laatste jaar Dota niet erg gevolgd, maar Na'vi is altijd een veel stabieler team geweest. Zal dit jaar ook wel weer in de finale komen, net zoals de vorige 3 edities.
Toevallig dat Na'Vi afgelopen maand zeer inconsequent is! Ze staan nog steeds in mijn top 3 qua verwachting, maar de de laatste paar weken hebben ze een aantal rare matches gespeeld.
Hou op schei uit.

Dk Na`Vi of EG pakt de titel dit jaar. C9 verloor gister nog 3-2 van Fnatic.
EG is misschien NA's beste, maar gaan echt niet winnen. Ik verwacht zelfs niet dat ze ver komen, overrated team.
Ik verwacht dat DK, Empire of Na'Vi de titel gaat pakken. Empire speelt op dit moment zeer sterk. Maar DK evenzeer. Maar het is echt stuivertje wisselen volgens mij op topniveau. Het ligt maar net aan de vorm en hoe hard men traint van te voren en hoe ze op een LAN event reageren als team. Ik zie Cloud9 niet verder komen dan de 8ste of kwartfinales en zelfs dat is ver.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 1 mei 2014 09:58]

Traditioneel altijd een Na'Vi fan geweest maar dit jaar hoop ik dat Zephyr het wordt :)
Doet Zephyr überhaupt mee met de internationals?
Op zich zou ik het wel leuk vinden. Purge is bij verre mijn favoriete caster, en voor de nationale trots zit SexyBamboe ook in dit team.

Edit: je hebt gelijk, ze doen mee in de SE Asia pool. Ik weet wie ik ga aanmoedigen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 30 april 2014 22:04]

Oh nice! Ik zit paraat, biertje erbij, wat mede gamers op Ventrilo. Speel dota niet zelf, niet goed genoeg in, maar top amusement dit om te zien.
Geweldig, ik zit weer gekluisterd voor de pc hoor! Vorige international ook gevolgd, ook al begon ik net met dota 2 toen. Zeker waar om te zien!
En nergens te bekennen wat DotA eigenlijk betekent. Is het net zoiets als GTFO of WTF, waarvan je verwacht dat iedereen het snapt, of is het gewoon stiekem geen afkorting, ondanks de hoofdletter A?
Stiekem nu geen afkorting meer.

Het betekende altijd "defence of the ancients" toen het nog een mod van warcraft was.
Maar door problemen met rechten van blizzard is het nu gewoon de naam dota.