Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Submitter: jaapenstaart

Valve heeft te kennen gegeven dat het Dota 2 gaat vernieuwen, onder de naam Dota 2 Reborn. Het spel krijgt een nieuwe game-engine en de interface wordt opgepoetst. Komende week komt er meer informatie beschikbaar en laat Valve weten wanneer de open bta begint.

Op zijn website legt Valve uit welke vernieuwingen Dota 2 Reborn met zich meebrengt. De nieuwe versie wordt waarschijnlijk gebaseerd op de Source 2-engine die Valve eerder dit jaar aankondigde, al ontbreken de details nog. Met de nieuwe engine wordt ook de interface opgepoetst: zo is het dashboard vernieuwd, wat het onder andere gemakkelijker moet maken om mee te doen met een spelsessie.

Met de nieuwe interface moet het ook gemakkelijker worden om de activiteiten van vrienden te volgen en om hun spelstatistieken te bekijken. Daarnaast moet het met de vernieuwde Watch-functie gemakkelijker worden om spelsessies van anderen te volgen. Verder is de chatfunctie verbeterd en is de Hero-browser aangepast.

Valve stelt dat het komende week meer informatie gaat geven: dan vertelt het bedrijf over een feature genaamd Custom Games, en later geeft het nog details over de nieuwe game-engine. Ergens daarna moet een open bèta worden gelanceerd, zodat spelers Dota 2 Reborn kunnen uitproberen.

Dota 2 Reborn

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Jullie hadden wel een screenshot van de nieuwe interface mogen laten zien, ipv dat oude screenshot wat er nu staat. Zie hier ook een Reddit comment met een opsomming van wat tot nu toe is laten zien.
EDIT: Sneaky veranderd, hoor. Maar wel mooi :P

[Reactie gewijzigd door Hugo_ijslijk op 14 juni 2015 11:44]

zouden ze ook al vulkan ondersteunen in dota2?
tijdens GDC (dacht ik) had valve een zeer leuke demo laten zien van dota2 op intelHD graphics die op Vulkan draaide
Edit: voor de mensen die hem niet gezien hebben
https://www.youtube.com/watch?v=0Hth4u65zfc

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 14 juni 2015 09:58]

Dan zullen er ook Vulkan drivers moeten uitkomen.
Aangezien deze versie op Source 2 draait is het antwoord: ja.

Maar LongBowNL heeft wel een punt in die zin dat je nog even tot later dit jaar moet wachten voordat de drivers uitkomen zodat je er ook wat aan hebt :)
Ik ben benieuwd, want dota 2 ziet er echt wel goed uit met huidige engine.
Ziet er heel goed uit ja. Maar vond juist de UI belachelijk groot. En die is helaas niet te veranderen. Alleen de mini map en wat icons is het een beetje volgens mij.

Zo ziet het er uit. Niet te doen als je van LoL afkomt, waar alles zo beetje te veranderen is.

Maar verder zeer goeie game, kan al niet wachten op een nieuwe ingame UI.
Ik ben zelf een fanatiek Dota speler en die screenshot is al meer dan 2jaar oud, aangezien ik die UI nooit gezien heb. De graphics zijn uiteraard hetzelfde gebleven. Verder kan je wel je eigen UI verleuken met themes en kan je custom geluiden announcers. Je kan genoeg veranderen..
Het plaatje ging meer over hoe groot de UI is, vergleken met andere moba's te groot zelfs. Want de groote is hetzelfde gebleven. En klopt je kunt theme's etc instellen, maar die kosten geld volgens mij.
Het gaat mij meer ook dat de camera zo ver ingezoomd is op je zicht vlak. Je hebt met bijv. LoL veel met overzicht. Maar de ui is ook nog eens huge xD
Klopt is ook ver ingezoomd. Bij LoL was dit ook hoor, alleen ze hebben de camera angle al paar keer verandert. Allemaal verbeteringen voor de game en spelers. Maar de dota2 veteranen zijn nogal stug.
Ziet er heel goed uit ja. Maar vond juist de UI belachelijk groot. En die is helaas niet te veranderen. Alleen de mini map en wat icons is het een beetje volgens mij.
Tja, Dota is eigenlijk niet "gedesignd" maar "gegroeid" uit de oersoep van Warcraft 3. De grote UI was dan ook een balansfactor omdat het zicht op aankomende ganks beperkt werd.

Tijdens de beta van Dota 2 waren er veel mensen die klaagden over de grote UI, maar de veteranen legden hen beleefd uit wat de voordelen waren van een beperkt zichtveld ("stfu noob cry more") en deze mensen hebben uiteindelijk aan het langste eind getrokken.
Dat klopt en dat heb ik dus ook mee gemaakt in de beta. Het is ook precies dezelfde grote als die van WC3. En klopt, ganks, speren of pulls zie je niet aankomen dan.

Helaas dat die veteranen geen verandering erin wouden. Eigenlijk is het alleen maar verbetering in mijn ogen. Maar begreep het ook wel een beetje van hun kant.
Ziet er heel goed uit ja. Maar vond juist de UI belachelijk groot. En die is helaas niet te veranderen. Alleen de mini map en wat icons is het een beetje volgens mij.
Volgens mij is om het goed te laten werken met de Steam-controller. Die controller moet toetsenbord en muis gaan vervangen. Ze zeggen dat die controller net zo nauwkeurig is als je muis maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Als het ding niet goed werkt met hun populairste spel zou dat een slecht teken zijn. Door de interface van DOTA2 lekker groot te maken is het makkelijker voor controllers.
Nee een UI is simpel weg de visuele feedback voor de speler. De groote was al blijkbaar sinds de eerste dota, dat is rede van behoud ervan. Dit heeft dan ook totaal niks te maken met controllers 8)7 Laat staan de onnauwkeurigheid van ze in shooters, RTS, of moba's.

En mocht je dota 2 gaan spelen met een controller(wat overigens niemand doet bij een moba) ben je al meteen in het nadeel. Want er zijn al niet genoeg binds voor de items, teammate binds, camera input is traag tov muis, spells moeten worden gedragd, etc etc.

Dat je uberhaupt weet op te komen met controllers is nogal... Dadelijk ga je nog zeggen dat het voor de VR gaming is, wat overigens ook totaal niet nodig is bij moba's.

[Reactie gewijzigd door 291608 op 14 juni 2015 15:07]

Nee een UI is simpel weg de visuele feedback voor de speler. De groote was al blijkbaar sinds de eerste dota, dat is rede van behoud ervan. Dit heeft dan ook totaal niks te maken met controllers 8)7 Laat staan de onnauwkeurigheid van ze in shooters, RTS, of moba's.
Ze hebben al zoveel aan het spel veranderd dat wat aanpassingen aan UI ook geen probleem mogen zijn. Hun controller zou een reden kunnen zijn om dat niet te doen.
En mocht je dota 2 gaan spelen met een controller(wat overigens niemand doet bij een moba) ben je al meteen in het nadeel. Want er zijn al niet genoeg binds voor de items, teammate binds, camera input is traag tov muis, spells moeten worden gedragd, etc etc.
En toch beweert Valve dat je met hn controller wel uitstekend DOTA2 kan spelen. Ik geloof het niet maar we weten het pas zeker als het ding op de markt is. Ze zullen voorlopig in ieder geval niks doen dat ten nadele van hun controller is.
Dat je uberhaupt weet op te komen met controllers is nogal... Dadelijk ga je nog zeggen dat het voor de VR gaming is, wat overigens ook totaal niet nodig is bij moba's.
Dat is niet mijn idee, Valve zelf roept het. Ik schreef al dat ik het me niet kan voorstellen, maar ja, wie ben ik. Ik ben een PC-gamer die twee linker handen heeft als het om controllers gaat. Misschien heeft Valve wel de gouden doorbraak waardoor hun controller wel geschikt is, ik weet het niet tot ik het zelf heb kunnen proberen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 15 juni 2015 01:23]

Ik vind het opzich wel een aparte keuze van Valve om Dota 2 te gebruiken voor het aankondigen van de Source 2 engine. Valve is afgestapt van de Havok physics engine en gebruikt nu een eigen ontwikkelde physics engine. Daarnaast moet Source 2 natuurlijk betere graphics leveren. Juist deze twee dingen ontbreken voor mijn gevoel totaal bij Dota 2, ik zie alleen een nieuwe UI en voor de rest bar weinig verschil met de originele Dota 2 op Source. Beetje vreemde showcase om je nieuwe engine te promoten.
Het heeft er meer van weg dat ze zo min mogelijk ruchtbaarheid willen geven aan de release van de Source 2 engine. Een klein jaar geleden werden de alpha release of Dota 2 Workshop Tools al vrijgegeven en dat was daarmee min of meer ook de stille introductie van Source 2. Het blijft een beetje gissen waarom ze dat op deze manier doen. Het past wel goed in het rolling release model wat ze tot nu toe voor de Source engine hanteerden maar misschien is het ook om te voorkomen dat ontwikkelaars die nu flink in de huidige Source engine genvesteerd hebben afgeschrikt worden.
Hopelijk worden er ook andere games naar Source 2 geport, CS:GO met Source 2 zie ik wel zitten :9
Valve stelt dat het komende week meer informatie gaat geven
Betekend dit dan Valve dit jaar op E3 is ? Komende week begint E3 dus dit betekend.... Tenminste ze waren er bij in 2004..... toen HL2 werd aangekondigd....

Betekend dit als ze op E3 verschijnen Valve HL3 gaat aankondigen Ohhh HYPE !
Nee Valve is niet op E3.
Valve is niet aanwezig op E3, zoals ze zelf hebben laten weten.. Helaas.
Hopelijk wordt het alleen geen CS:Source fiasco.
De nieuwe engine! <3 hoera! Hier zit ik al een tijdje op te wachten. Heb zo'n gevoel dat deze gepaard komt met de nieuwe Compendium desert map.
Laten we hopen dat die iets eerder komt... Maar denk 't jammer genoeg ook.
Niemand die het hier over die custom games heeft? Zijn dat dezelfde soort custom games als toen in WC3 (waar dota er dus ook 1 van was)? Ik zou wel weer een potje hero line wars, mafarazzo td of sheep tag willen spelen :). Oh nostalgia...
HoN blijft een betere MOBA dan DOTA 2 kwa gameplay. Ook de kleuren in DOTA 2 kloppen niet vind ik. Hopelijk word dit beter in DOTA 2 Reborn.
Iedereen mag zijn eigen mening geven, ik vind DotA 2 er beter uit zien \ spelen. ;)

Dota 2 reborn gaat niets aan de ingame graphics veranderen, het is eigenlijk enkel een port van Source naar Source 2 met een nieuwe User Interface. (De ingame HUD wordt volgens mij later ook aangepast)
Het is wel toekomstgericht, de source 2 engine gaat wel even blijven.

Dat word nog heel wat jaren Dota, fer! :P
Dota 2 is spelers aan het verliezen, daarom heet het "Reborn". En met HotS op de scene...
Je verlies ook geen mensen van de Schaakvereniging aan de Damvereniging. Leuk dat ze met een spel komen hoor maar de diepgang is niet met elkaar te vergelijken.
Even als tegenhanger, ik heb LoL gespeeld, HoS, DotA2 en nog een aantal andere DotA clones en HoN is een keertje genstalleerd geweest, een paar potjes gespeeld en nooit meer aangeraakt. Dit in tegenstelling tot LoL en DotA2. Dat zal vast een kwestie van smaak zijn, maar gezien de populariteit van HoN vs. DotA2 zal Valve toch iets goed doen. Betekent niet dat jou voorkeur voor HoN daarom minder is, hij is anders... En gelukkig is daar nog een markt voor, want zoals jij een minder populaire voorkeur heb voor een DotA clone, heb ik minder populaire voorkeuren in andere genres ;-)

Qua gameplay zal er niets veranderen met deze update en dat vind ik maar goed ook, want dat is wat mij aantrekt tot DotA2 (en zich in onderscheid van bv. LoL). Ik begrijp je opmerking qua kleuren niet bepaald, het enige wat ik me kan bedenken is dat het wat donkerder is dan mening andere DotA clone.
nee, vulkan support
Nieuwe game engine ? dan zal half life 3 ook wel komen.
*Krekelgeluid*

Ik ben opgehouden met enthousiast worden over "aanwijzingen" die geen directe, concrete statement van Valve zijn...
Bovendien hebben de fans nu al zo ontzettend lang moeten wachten, dat de game simpelweg nooit meer de immense verwachtingen zal kunnen waarmaken.

Beide Half-life games brachten destijds revoluties op het gebied van gaming teweeg, dus de verwachting is dat een Half-life 3 dit ook moet gaan doen. Alles minder dan dat (lees: simpelweg een audio-visuele update and niet meer dan dat) is een immense tegenvaller.

Er zijn nog zoveel stappen te maken in gaming. Half-life 2 maakte physics in games groot, en de game maakte daar geweldig gebruik van. Maar er zijn nog genoeg elementen die voor enorme verbetering vatbaar zijn. Denk hierbij aan water, wind, vuur en aarde, en de interactie daarmee. Ook op het gebied van A.I. in games is er bijzonder weinig vooruitgang geboekt. Als Valve deze facetten weet aan te pakken, en niet simpelweg hun nieuwe VR speeltje als gaming revolutie voor de Half-life series introduceert, dan kan het nog wel wat worden.
Dus eigenlijk kan/zou/moet HL3 het eerste succesvolle VR-spel worden? :)
Ik zou zelf liever zien dat de revolutie op softwarematig gebied plaatsvindt, maar het zou inderdaad zomaar kunnen ja. Ik zou er niet van staan te kijken in ieder geval. Ik heb namelijk ook al ergens wat beelden gezien van een stukje Source 2 engine Portal (nieuwe game) in VR.
Exact wat je zegt. Half life is een game geweest welke het games niveau naar een hoger niveau tilde.

Datzelfde was met wolfenstein, doom en duke nuken 3d ook het geval. Doordat deze games in hun nieuwere iteraties dat niet meer deden vielen ze enorm tegen. Ik hoop dan ook dat er pas een half life 3 komt op het moment dat Valve echt weer iets op handen heeft wat het hele landschap kan veranderen. Zoals de vorige delen dat ook hebben gedaan.
Ik wil gewoon weten hoe het verhaal afloopt. Met zo'n gigantische cliffhanger is het gewoon wreed van Valve om niks meer uit te brengen. Zo'n "revolutionaire game" is voor mij echt geen must. Source 2 zal op z'n minst goed genoeg zijn om zich te kunnen meten met de hedendaagse graphics, meer vraag ik persoonlijk echt niet.
Bovendien hebben de fans nu al zo ontzettend lang moeten wachten, dat de game simpelweg nooit meer de immense verwachtingen zal kunnen waarmaken.
Dit is een leuke smoes die misschien 5 jaar geleden waar was. Alle verwachtingen zijn ondertussen zo goed als dood. De enige verwachting die nog leeft onder de mensen is dat Valve er berhaupt nog aan zou willen werken.

Revolutionaire game-enige? De fans willen enkel closure. Meer dan HL2: Episode 3 moet dat niet zijn. Men wacht ondertussen al jaren op het einde van het verhaal dat ze gestart zijn.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 14 juni 2015 15:43]

aangezien half life altijd met de nieuwste technieken van een engine wordt gepresenteerd en de steam machines op komst komen, heb ik der nu wel vertouwen in. Het lijkt me aan de ene kant ook wel logisch, als ze een boost in de verkoop willen in de steammachines staan ze met half life zeer goed in de markt.
Er zit veel meer geld in free to play multiplayer games dan in Half Life 3. Valve gaat die game niet maken, maar ze zullen dit nooit toegeven.
GTA 5 doet het anders beter dan menig free2play games hoor, dus het kan wl.
GTA 5 doet het anders beter dan menig free2play games hoor, dus het kan wl.
Dat is een beetje een non-statement, menig f2p game doet het bagger slecht. Hoe goed DotA2 het precies doet weten we niet aangezien Valve daar geen details van prijsgeeft. Maar als je het vergelijkt met LoL dan komen ze een stuk dichter in de buurt, daar komt bij dat LoL dit elk jaar doet en GTA eens in de zoveel jaar...

Verder zie ik Valve rustig een HL3 maken, maar ze moeten natuurlijk wel iets erg goeds neerzetten en de hype rond de serie maakt dat alleen maar moeilijker. Natuurlijk gaan ze eerst voor de low hanging fruit, voordat ze tijd en moeite gaan steken in iets waarvan de hype veel te hoog is...

Vergeet ook niet dat een DotA2/LoL in een heel ander segment zit als GTA5, ik denk zelfs dat HL3 in een ander segment zit dan GTA5. Bv. The Witcher 3 doet het fenomenaal voor een crpg, maar in vergelijking met GTA5 sales is het nog peanuts...
GTA V kostte waarschijnlijk meer dan 10 keer zoveel geld om te maken als DOTA 2.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 14 juni 2015 17:56]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True