Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Het Fraunhofer-instituut heeft een lasersysteem ontwikkeld waarmee razendsnel de chemische compositie van producten achterhaald kan worden. Het systeem werkt als een spectroscoop, waarbij stoffen bepaalde golflengtes absorberen terwijl andere worden teruggekaatst.

Volgens de wetenschappers van het gerenommeerde Duitse instituut werkt het lasersysteem met infrarood licht dat op een reageerbuis met een te onderzoeken stof wordt gericht. De stoffen in de reageerbuis hebben een specifiek patroon van terugkaatsing en absorptie, en aan de hand daarvan kunnen zij worden geïdentificeerd. Daarmee werkt het systeem als het ware als een conventionele spectroscoop.

Om het systeem te laten werken moesten de wetenschappers er echter voor zorgen dat er maar één golflengte tegelijkertijd uitgezonden wordt door de laser. Daarnaast moet de uitgezonden lichtbundel constant aanpasbaar zijn over een vast spectra van golflengtes. De onderzoekers van het Fraunhofer slaagden erin om het aanpassen van de golflengtes aanzienlijk sneller te maken dan tot nu toe mogelijk was. Daardoor kunnen er nu duizend lichtspectra per seconde worden 'geschoten' op een te onderzoeken monster, wat een versnelling is van een factor 1000.

Het systeem kan onder andere worden ingezet in de farmaceutische industrie en in de voedselindustrie. In deze bedrijfstakken gelden strenge kwaliteits- en productie-eisen waardoor producten vaak gesampled moeten worden. Het lasersysteem van Fraunhofer maakt het echter mogelijk om deze analyse in real time te doen, in plaats van om monsters naar een laboratorium op te sturen. Omdat de laser nauwelijks groter is dan een luciferdoosje zou het in de toekomst ook ingebouwd kunnen worden in mobieltjes.

De wetenschappers willen hun lasersysteem tijdens het evenement Laser -- World of Photonics demonstreren. Dat is van 22 tot 25 juni in de Beierse stad München.

Fraunhofer laser

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ingebouwd in mobieltjes is misschien enigszins overdreven, maar het is zeker bruikbaar als draagbare versie voor bijvoorbeeld de douane, waardoor opsturen naar het lab ook daar niet meer nodig is.
Echter is dit vooral een grote stap voor farmaceutische bedrijven, het bespaard enorm veel kostbare tijd en haalt de beperking van de controle af, waardoor er constant controle kan plaatsvinden.
Verder is vooral de laser heel interessant, de Quantum cascade laser, hierbij zorgt een enkele elektron voor de emissie van meerdere fotonen waardoor de quantum efficiency hoger is dan met een semiconductor laser diode mogelijk is. Deze laser is nodig om de 1000 lichtspectra per seconde bereiken, aangezien de tuning range veel groter is dan die van de semiconductor laser diode en de laser op kamertemperatuur werkt.
Kan me op zich wel toepassingen voorstellen, bijvoorbeeld het detecteren van allergenen, of zelfs het detecteren van date rape drugs in een drankje aan de bar. Hoewel ik er in principe vanuit ga dat dit niet zo heel veel voorkomt is iedere keer er natuurlijk 1 te veel, en een detectiemethode zou paranoia weg kunnen nemen.
Er zijn al een aantal reagens in de vorm van rietjes enz. verkrijgbaar, die verkleuren als er bijvoorbeeld GHB of flunitrazepam (roofies) in een drankje wordt aangetroffen.

Dit werkt opzich prima, waardoor een complexer apparaat ook niet echt nodig is. Het probleem is echter dat typische 'daterape drugs' zoals flunitrazepam (roofies) en GHB zelden gebruikt worden. Wachten tot iemand zichzelf in coma zuipt is efficiŽnter, en in zo'n 80% van de gevallen wordt er dan ook alleen maar alcohol of niks psychoactiefs in de urine aangevonden.

Van de overige ~20% zullen er waarschijnlijk ook een aantal vrijwillig voor wat anders dan alcohol gekozen hebben. De potentiŽle slachtoffers die overblijven moeten maar net zo'n testkitje bij zich hebben, en voor ieder drankje dat ze nuttigen gebruiken... Na 2 shotjes zullen velen zich de moeite niet meer willen doen. Ik denk we beter kunnen nadenken over sociale oplossingen, wat ook niet zo makkelijk is; vaak zijn het geen typische ongure vreemdelingen, maar iemand in de vriendenkring die zijn (of haar) grenzen heeft weggezopen.

Veel meer dan goed op je drankje ťn jezelf blijven letten zit er waarschijnlijk fundamenteel niet in.

Bron: http://jat.oxfordjournals.org/content/23/3/141
451 were positive for ethanol, 218 for cannabinoids, 97 for benzoylecgonine, 97 for benzodiazepines, 51 for amphetamines, 48 for GHB, 25 for opiates, 17 for propoxyphene, and 12 for barbiturates.
Benzoylecgonine is een product van cocaÔnegebruik, waarmee de 3 stoffen die het vaakst voorkomen in de urine van slachtoffers vrijwel zeker recreatief genomen zijn.

Flunitrazepam, de 'roofies', valt onder de benzodiazepines, die waarschijnlijk wel meestal als 'spike' worden gebruikt. Valium (diazepam) en Xanax (alprazolam) zijn echter ook benzodiazepines, en die worden in de VS massaal voorgeschreven.

Onder amfetamines kan ook vanalles vallen (amfetamine zelf, MDMA), maar gezien vrijwel alle amfetamines stimulerend zijn zullen deze ook vooral recreatief genomen zijn. GHB is wel interessant om te beschouwen, maar gezien GHB erg zout smaakt en GBL erg 'reinigingsmiddel chemisch', en de doseringen hoog liggen, is het lastig te 'verstoppen' in een drankje en zal het ook meestal slechts recreatief genomen zijn.

Opiaten zoals morfine en heroÔne geven wel een soort slaperige roes, maar die lijkt me niet definitief genoeg om als 'spike' te gebruiken. Het is ook zeker niet de goedkoopste optie. Propoxyfeen, ook een opioÔde, is volgens mij niet veel interessanter dan paracetemol.

Barbituraten kunnen wel iemand aardig beÔnvloeden, maar benzodiazepines zijn makkelijker te krijgen. Barbituraten worden echter ook niet vaak meer voorgeschreven, dus ik zou niet weten wie ze wel nog gebruikt.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 16 juni 2015 00:52]

Interessante stof, dank voor de gedetailleerde reactie :)

Dit wordt off-topic, maar ik denk dat wat sociale oplossingen betreft je niet heel veel kan doen. Je kan drank van een jongere leeftijd legaal maken (dus precies het tegenovergestelde van wat politiek de norm is) zodat het consumeren van alcohol minder bijzonder is, dat is sterk gecorreleerd met minder comazuipen.

Daarnaast kan je mensen adviseren om niet alleen uit te gaan, maar dat kan doorslaan naar een angstgevoel waardoor de hele ervaring onprettig wordt (terwijl de kans op opzettelijke spiking heel laag is). Maar goed, misschien blijft dat de beste aanpak.
Komt nog zo'n loos getikte beschouwing... :O

Het uitfaseren van die taboe-cultuur lost waarschijnlijk een hoop problemen op, en gelukkig begrijpen we dat in Nederland in ieder geval wat beter dan in de VS.

Drugs zijn eng, gevaarlijk en illegaal. Blijf er gewoon vanaf.
Alcohol is gezellig, maar wacht wťl tot je 16/18/21 bent, hť?!

Alle drugs zijn in ťťn adem streng afgekeurd, alcohol daarbuiten gelaten. Op een gegeven moment komen veel jongeren in aanraking met cannabis, een ťchte 'drug'-drug, en dan blijkt het allemaal wel mee te vallen. Ondertussen is alcohol een van de meest dodelijke en bedwelmende substanties, maar daar doet niemand moeilijk over.

Nu weet je dus eigenlijk helemaal niks over drugs, maar heb je wel een wantrouwen voor de autoriteiten die je vertelden dat het de duivel in plant-/poedervorm is.

Om terug te komen op daterapes; van de bovengenoemde naÔviteit wordt veelvuldig misbruik gemaakt. Vaak worden de 'daterape drugs' vrijwillig ingenomen, maar in veel te hoge doseringen. Als je je niet beseft hoe hulpeloos je bent na een paar shotjes, of dat 3mL GBL (of ~3g GHB opgelost 1g/mL) genoeg is om je bewustzijn te verliezen, dan word je maar al te gemakkelijk bij de verkeerde het bed in gesleurd.

Nu kun je niet verwachten dat jongeren dit Šllemaal moeten weten, maar je kunt wel proberen een bepaalde instelling aan te moedigen. Als je graag iets wilt nemen, maar niet zeker weet hoeveel en waar je op moet letten, lees er dan eerst even over.

Als een wettelijk/sociaal taboe verwaterd is het inderdaad ook minder bijzonder om eens lekker stoer te doen. Nu weet ik niet of het vervallen van de leeftijdsgrens voor alcohol het comazuipen zou kunnen verhelpen, want het gaat vaak ook over mťťr zuipen dan de ander. Genoeg jongeren vinden het al belachelijk, hopelijk kunnen we met wat tijdige voorlichting de komende generaties ook overtuigen.

Om altijd vrienden mee te nemen naar de club is uiteraard aan te raden, maar jammer genoeg is het juist ook geregeld een vriend die de stap te ver neemt.

De taboe-cultuur snijdt ook van de andere kant. Ik denk dat er genoeg mannen (en vrouwen) zijn die graag hulp gezocht hadden voor hun seksuele drang, maar niet wisten waar ze het moesten zoeken. Dit is uiteraard absoluut geen excuus, maar wel een probleem waar we op macro-schaal naar zouden moeten kijken.

Mocht je overigens vragen hebben over drugs(gebruik), dan kun je o.a. terecht bij de chat en wiki van TripSit en de enorme encyclopedia van Erowid. Voor de IRC'ers: irc.tripsit.me (6667 / SSL 6697). In het hoofdkanaal komt iedereen bij elkaar, dus er heerst helaas af en toe een trol-niveau. Een vaste gebruiker staat je waarschijnlijk wel snel te woord, en wijst je eventueel naar een wat genuanceerder kanaal.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 16 juni 2015 12:58]

Inderdaad. En zoals aangehaald voor voedselveiligheid.
In NL zit dat over het algemeen wel snor, maar bfv hier in IndonesiŽ zijn er wekelijks horrorverhalen over wat er nu weer eens gevonden is aan ingrdiŽnten in "goedkoop" voedsel voor het volk.

Borax, textielverf, formaldehyde, en ag zo maar door.

Dat zou met een scanner zoals deze makkelijk te doen zijn op de "pasar" (markt).
Want samples nemen en naar lab brengen kost tijd, en dan is die vent met z'n standje allang weer vertrokken.
De voedselveiligheid zal er weinig aan hebben.
Er zijn twee problemen.
  • De laser moet de te meten stof heen kunnen
  • De voedsel veiligheid wordt vooral bedreigt door bacteriŽn
De detectie nauwkeurigheid, zeker bij mengstoffen, wordt niet vermeld. Een zeer lage doses verontreiniging kan je al behoorlijk ziek maken, zeker als die lang aanhoudt.
Er zijn al genoeg voorbeelden van mensen die met een heel lage dagelijkse dosis arcenicum zijn omgebracht.
De laser moet de te meten stof heen kunnen
In regel 3 van het artikel heeft men het over reflectie. Dat moet volgens mij net zo goed kunnen. Dat bladeren groen zijn komt omdat chlorofyl vrijwel alle golflengten absorbeert, behalve groen. Die golflengte wordt teruggekaatst.
Als je nauwkeuriger kunt meten kun je mogelijk ook het verschil zien tussen chlorofyl, en andere groene stoffen.
Borax, textielverf, formaldehyde hebben weinig te maken met bacteriŽn maar kunnen ook dodelijk zijn in grote hoeveelheden. ;) Denk dan een dagelijke blootstelling aan deze stoffen voor een langere periode. Dan krijg je namelijk hetzelfde effect als een hoge dosis ineens.

Kunnen ze nu ook sneller paardenvlees in rundvlees e.d. ontdekken.
Kunnen ze nu ook sneller paardenvlees in rundvlees e.d. ontdekken.
Voor zover ik weet, neen. Ik denk dat paardenvlees en rundvlees qua fysieke samenstelling niet genoeg verschillen, plus het ging geloof ik altijd om een kleine hoeveelheid paardenvlees T.O.V. rund.

De controle op paardenvlees werd volgens mij tot nu toe altijd gedaan door een DNA test, maar dat gaat met zo'n laser nog net niet ;)
Zoals ik al zei, en zoals ook in het artikel staat gaat dit zeer goed werken voor de verschillende stoffen in voedsel te kunnen onderscheiden.

Zeker als ze niet eetbaar zijn. :)

Ik overdrijf niet over de stoffen die in street food gebruikt worden hier, om maar beetje te snijden in de productiekosten.

Een verfje van een vruchtje in een bak "vruchtensap met ijs" onderscheiden gaat met dit apparaat veel beter.

Dat wordt zelfs notabene gesteld in het artikel.
Ik weet dat junkfood in NL niet vol zit met illegale substanties, het is slechts junk.
Maar dat is dus in andere landen anders, en daar is deze tool dus heel geschikt voor.
Er wordt zeer weinig voedsel gecontroleerd.

De industrie er op korte termijn die veel aan zal hebben is de vrij nieuwe technologie van organische/biologische voeding, supplementen en medicijnen.

Ook omdat men met alternatieve manieren om landbouw bezig is om voedsel te verbouwen waarbij er andere middelen worden gebruikt om bepaalde platen beter te laten groeien.

Dus voor bedrijven en organisaties die keurmerken controleren is dit absoluut een belangrijke ontwikkeling, maar ook voor de winkelketens zoals bijv. De Tuinen en supermarkten.

Mondelinge garanties hebben weinig waarde vergeleken met wetenschappenlijke data.

Ik kan mij zo voorstellen dat er ook een flinke groei van het keuren van producten in zal zitten, afhankelijk van hoe duur de technologie uiteindelijk wordt natuurlijk.
Mengstoffen worden gewoon geanalyseerd het spectrum geeft precies weer uit welke stoffen de samenstelling bestaat

Iedere stof heeft een ander reflectie patroon, de laser hoeft niet door de stof heen om een exacte analyse van de stof of stoffen te kunnen maken

Met de Deutsche GrŁndlichkeit van Fraunhofer zit het denkelijk wel goed

Uit het originele artikel ( http://www.sciencedaily.c.../2015/06/150611090351.htm )

Good quality and precision are essentiall -- a dictum that also applies to products from the pharmaceutical and chemical industry

With this kind of spectrometer, it will soon be possible to precisely determine the concentration of the reactant materials in the reaction vessel as well as the quantities already transformed into the end product -- at any point of time during the reaction process.
Iedere stof heeft een ander reflectie patroon, de laser hoeft niet door de stof heen om een exacte analyse van de stof of stoffen te kunnen maken
Voor zover ik opmaken kan uit het artikel is de voornaamste verbetering hier de laser, die in veel kortere tijd een groter aantal aan golflengtes kan produceren.

Dit laat mij geloven dat deze spectrofotometer verder werkt als een normale spectrofotometer, waar je dus nog steeds een buisje moet vullen met een oplossing, voor welke dan een absorbtiespectrum wordt gemeten. (als in, er zit een sensor aan de andere kant van het buisje, tegenover de laser, deze meet welke golflengtes er wel doorheen kunnen, en hoe hoog de intensiteit van dat licht is tenopzichte van de uitgezonden intensiteit)

Het woordje reflectie lijkt me in deze onhandig gekozen door de Tweakers staf, in het artikel waarnaar wordt gelinkt gaat het alleen over de laser en wordt niets gezegd over reflectie.
BacteriŽn produceren bepaalde afvalstoffen, en die zullen met dit apparaat te detecteren zijn. Dus ik zie ook hier mogelijkheden.
Dus met de voedselveiligheid in NL zit het wel snor behalve op de pasar/markt ?
@ vivoergocogito:

De opmerking is terecht

Het antwoord is niet altijd altijd, denk niet alleen aan het verpakte voedsel en de samenstelling hiervan maar ook aan de verpakking zelf waar vaak wat aan schort, een enkel voorbeeld:

Zware metalen in verpakkingen:
Eťn van de EE uit de Richtlijn is de limiet somwaarde voor zware metalen in
verpakkingen.
Deze eis is neergelegd in artikel 14 van het Verpakkingenbesluit. De
totale concentratie aan lood (Pb), kwik (Hg), cadmium (Cd) en zeswaardig chroom
(Cr6+) of verbindingen daarvan in een verpakking(-scomponent) mag, sinds 2001,
maximaal 100 ppm2 bedragen.

Bij nagenoeg alle bedrijven is dit voorschrift bekend.
Dit jaar zijn bedrijven –wat metingen op zware metalen betreft- niet risicogestuurd
geselecteerd. Ter plaatste bij de bedrijven is wel selectief te werk gegaan. Daar zijn
verpakkingen geselecteerd op kleur en type kunststof
.
Bij de bezochte bedrijven zijn verpakkingen van producten met een XRF3 gemeten
op de –eventuele- aanwezigheid van zware metalen.

Het aantal screenings per bedrijf was afhankelijk van de assortimentsamenstelling.
In 19 van de 239 gevallen(7,9%)) troffen we een overschrijding aan. Dit betrof
gebruikte kleurstoffen (Pb) en kunststof van het PVC-type (Cd).

Dit jaar –evenals in 2011- wordt overschrijding op Cd in alle gevallen aangetroffen
in doorzichtig onbedrukt PVC-type kunststof. Bij 36 screenings van dit type
kunststof is in 15 gevallen (42%) een overschrijding op Cd aangetroffen.

In twee gevallen waar Cd in een verpakking werd aangetroffen waren bedrijven in
het bezit van een certificaat van de leverancier waarin werd verklaard dat de
verpakkingen geen zware metalen bevatten.

Geen van de bedrijven screent zelf haar verpakkingen.
Vier bedrijven vragen hun leverancier een conformiteitverklaring te overleggen met betrekking tot deze eis.

De bedrijven waar een indicatieve overschrijding werd vastgesteld kregen het advies
de verkoop van de verpakking van het product te bevriezen in afwachting van de
uitslag van het representatieve onderzoek.

Alle bedrijven gaven hieraan gehoor en
zetten de verkoop van de producten in verpakking met een indicatieve
overschrijding direct stop.

Bron: Naleving essentiŽle eisen verpakkingen 2012
https://www.google.nl/url...2EA&bvm=bv.95515949,d.d24

EDIT: Gezien de moderatie schijnt het dat niemand beseft dat ons voedsel wat wij dagelijks eten ongezond kan worden door een onjuiste verpakking die schadelijke stoffen bevat die het voedsel kunnen verontreinigen

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 15 juni 2015 09:35]

Ja, dat heet migratie. Stoffen in de verpakking 'migreren' in het voedsel.
Dankjewel, je somt een hele keten op met meerdere zwakke plekken, vooral dat controles niet risicogestuurd zijn is toch wel merkwaardig. De boetes stellen geloof ik ook niet al te veel voor.
Misschien overdreven in mobieltjes. Maar als je allergies bent voor bepaalde stoffen is het wel handig om ff te scannen op gluten pindas melk etc.
Stukje top journalistiek. Bron:
Conceivable for the future, for instance, could be a hand-held device that would allow a police officer or customs officer to inspect suspicious substances both quickly and easily.
Tja, en "hand-held device" kun je dan eenvoudig vertalen naar mobieltje 8)7
Dit bericht deed me gelijk denken aan:
video: Camera voor smartphones die chemische samenstelling kan bepalen
Een IsraŽlisch bedrijf toont een 'hyperspectrale' camera voor smartphones die de samenstelling van objecten kan vaststellen door te kijken naar diverse golflengtes.
Vrijwel identiek dus, met het gebruik van verschillende golflengtes.
Ik denk dat een spectroscoop (een spectrometer breekt enkel het licht, een spectroscoop heeft ook nog een sensor) niet echt boeiend is voor een smartphone. Sowieso kost een spectroscoop nu een behoorlijke smak geld. De sensor is vaak ook prijzig, een goede IR sensor kost tienduizenden euros om nog maar te zwijgen over het feit dat deze soms onder de wapenwet vallen. Een goede UV sensor is ook prijzig. Sensoren worden vaak ook behoorlijk gekoeld om nauwkeurige metingen te krijgen. De vraag is dan logisch: wat krijg je voor wat voor bedrag?

Edit:
Ik bekijk dit ding overigens wel met ervaring met spectrometers die met diffractie tralies (eng: diffractie gratings) werken. Deze worden gebruikt in bijvoorbeeld de sterrenkunde/plasmafysica. En daar komt het vaak voor dat er belangrijke informatie in het IR, UV of andere gebieden zit.

[Reactie gewijzigd door klonic op 14 juni 2015 10:32]

Ik zie het nut wel, en anders verzinnen we er wel wat voor :P Wat bedoel je trouwens met IR-sensoren die onder de wapenwet vallen? Volgens mij staat er niets over in de WWM.
Een bedrijf waar ik werkte wilde een IR sensor kopen. Deze viel in de VS (waar deze vandaan kwam) onder, volgens mij, een wapenwet. Hierdoor moest het bedrijf gekeurd worden. Regels die hieruit voortvloeide waren onder andere dat het apparaat altijd bewaakt moest worden en als het niet gebruikt werd moest het ook in een kluis zitten. Het gaat dan wel over een heel efficiŽnte IR sensor. Het militaire nut van een IR camera is overigens omdat het in feite ook een nachtkijker is.

De warmtebeeldcameras (bvb van Fluke) kosten nu ook minimaal zon §1000 en deze sensoren zijn waardeloos voor een spectrometer.

Natuurlijk wordt alles in de loop der tijd goedkoper en efficiŽnter. Maar voorlopig zie ik dit niet erg hard gaan.

[Reactie gewijzigd door klonic op 14 juni 2015 14:32]

Een bedrijf waar ik werkte wilde een snelle IR camera kopen. Deze viel in de VS (waar deze vandaan kwam) onder, volgens mij, een wapenwet.
Ergo, de export van de camera was/is beperkt, niet de sensor.
Overigens is voor een spectrometer een IR of UV sensor niet strikt noodzakelijk, het zal alleen beperken wat je kunt analyseren. De eerste spectrometers waren puur optisch en werkten op basis van zichtbaar licht en waarneming met het oog.
Ja zoals ik eerder zei, met een sensor is het een spectrograaf. Dat apparaat waar ik het over had was enkel een sensor, zonder optica ervoor en zonder sluiter. De optica komt ook van andere bedrijven. Wij gebruikte vaak standaard Nikkon lenzen (van professionele cameras) soms met een andere coating. Dat is ook vrij gebruikelijk. Maar dat zit dan aan de plasma kant. De spectrometer heeft vaak eigen optica, waardoor je alleen de sensor in dat brandpunt moet zetten en er een sluiter bij moet bouwen. Overigens kwam de sensor ook zonder software en bekabeling.

Ik gebruik(te) de woorden camera en sensor een beetje door elkaar, dat is mijn fout, ik heb het in mijn vorige post ook aangepast.

Over de FLIR Tau SWIR, wat denk ik een soortgelijk product is:
FLIR Tau SWIR Export Info
IMPORTANT EXPORT INFORMATION

The International Traffic in Arms Regulations (ITAR) details the regulations governing the export of defense related materials and technologies. The U.S. Munitions List (USML) categorizes goods and technologies governed by the ITAR. This product is available for sale outside the United States to approved end users subject to receipt of an approved export license. Export of this product from the United States is strictly prohibited without a valid export license issued by the U.S. Department of State, Office of Defense Trade Controls as prescribed in the International Traffic in Arms Regulations (ITAR), Title 22, Code of Federal Regulation, Parts 120-130.

Violations of the ITAR are extremely serious and can result in fines, debarment, and criminal sanctions. Please direct any questions or concerns regarding the export status of the Tau SWIR to Krista Larsen, FLIR's Director, Export Compliance Traffic, at (503) 498-3316.


Ik kan me voorstellen dat er wat structuren zijn die je met zichtbaar licht niet kan meten. Als je bijvoorbeeld carbon dating wilt toepassen moet je heel nauwkeurig kunnen meten (niet perse in het IR gebied voor zover ik weet) maar wel heel nauwkeurig en zeker abundantie. Abundantiemetingen in plasma's is in ieder geval lastig, zo wordt bijna altijd aangenomen dat ionen maximaal enkel geioniseerd zijn. Nu worden bij dit apparaat de stof niet geÔoniseerd, dus is de situatie wel anders.

Ik zie nu trouwens dat er in het article juist over IR gesproken wordt.

[Reactie gewijzigd door klonic op 14 juni 2015 14:43]

Dit zelfde werd in de tijd van de Eniac ook gedacht:

- veel te groot
- veel te duur
- moet gekoeld worden

Toch lopen we nu in onze broekzak rond met iets wat vele malen krachtiger is.
Je hebt gelijk over de noodzaak van zo'n sensor in je telefoon, maar in bepaalde beroepsgroepen kan het toch handig zijn (geneeskunde, politie, militairen).

De tijd zal het leren.
Wie weet kunnen we over 20 jaar met onze telefoon een stukje vlees wat we misschien iets te lang in de koelkast hebben laten liggen scannen om te zien of het nog eetbaar is :+
Dat kan nu met je oog en neus. Even kijken, even ruiken en je weet het.
Maar met technologie is alles leuker!
Moet gelijk denken aan een tricorder.

Leuk stukje techniek ben benieuwd naar de kosten tov de meet nauwkeurig heid. Als deze voldoende is kan dit een leuke tijdsbesparing opleveren in de fabriek
Mwoah, smartphone in de miljarden-tegelijk-markt misschien niet, maar ik zie hier een gigantische markt in, al was het maar om bijvoorbeeld de luchtkwaliteit (zoveel deeltjes dit, zoveel deeltjes dat) of uitstoot te meten, enig idee wat een luchtmeting NU kost? En hoe weinig samples we dan hebben? En wat het kost om constant op ťťn plek dit te meten?

Ik zie hier DIRECT markt in, sterker nog, ik zou hem graag nu willen hebben - koppelen met de rest van de data in een smartphone, en monsterlijke datasets over het wat/waar/hoe van luchtkwaliteit! Nu nog goede microfoons om de geluidsdruk ook te meten en we hebben al weer een stapje richting de meetbare leefomgeving!
Ik weet niet wat voor prijzen voor bedrijven gerekend worden. Maar ik kan dat zelf gewoon doen wanneer ik er zin in heb. Al hebben we wel verschillende apparaten nodig (UV en IR worden bij ons niet door 1 apparaat gedaan). Nu doe ik niet hobbymatig spectrometrie maar met de elektronenmicroscoop doe ik dat soms wel en dat is helemaal geen probleem, zo heb ik er haren in gelegd, een vlieg, glas. Kost mij niets.

Wat de goede microfoon betreft, de microfoon van een iPhone 5 bleek dit al heel goed te kunnen doen en na calibratie was een Galaxy S3 ook prima. Het is geen Bruel & Kjśr maar voor alledaagse toepassing werkte het vrij goed. De vraag is overigens of andere mensen ook echt benieuwd zijn naar dit soort data en bereid zijn daarvoor te betalen. Overigens kan je zelf zonder al te veel moeite met een kartonnen doos en een cd/dvd en wat plakband heel eenvoudig een soort spectrometer bouwen. Overigens is het de vraag of je met dit ding werkelijk luchtkwaliteit kan meten, het meten van abundantie is iets heel anders dan simpelweg identificeren van bestanddelen.
Mooi als zo'n systeem betaalbaar wordt voor de recycling industrie, kunnen ze eindelijk een keer plastic fatsoenlijk gaan recyclen, in plaats van omsmelten tot bermpaaltjes.
Ook bermpaaltjes zijn nodig...
Of wat ze er in veel 3e wereldlanden mee doen, omsmelten tot grote "bielzen" en gebruiken als (zee stabiele) fundering voor wegen. Is ook nodig.
Ik ben benieuwd wat dat ding moet gaan kosten, mij lijkt het wel wat om zo'n ding in huis te hebben aangezien de controles van de nvwa weinig voorstellen.
Ow vet, ik werk zelf regelmatig met simpele spectrofotometers, en zijn behoorlijk "dom". 1 golflengte instellen, en cuvet erin, en je krijgt je extinctie. Alles moet uiteraard opgelost zijn in demi-water. De extinctie moet dan vergeleken worden met extincties van bekende standaarden, om een concentratie van de te bepalen stof uit te rekenen.
Dit apparaat klinkt echt ongelooflijk als het doet wat er wordt beweert. Bij de douane zullen ze echt wel blij zijn met zo'n apparaat, en mensen met voedselallergiŽn zouden dit ook kunnen gebruiken, als voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 14 juni 2015 11:22]

Deed me denken aan dit artikel van laatst:
nieuws: Smartphonecamera kan indicatie geven van chemische samenstelling objecten

Interessant om zoiets in handformaat te kunnen hebben. Ik ben benieuwd of zoiets binnen de komende bereikbaar zou worden.
Dit is toch niet nieuw? Paar weken geleden een reportage op TV gezien van een handheld apparaat om quasi real-time drugs mee op te sporen in bv. een capsule en om te kijken of een pilletje (bv. viagra) overeen komt met de echte. Dat werkte ook met lasers.

[Reactie gewijzigd door WhiteDog op 14 juni 2015 11:26]

Weer een stap dichter bij de tricorder ;)
Ik was even bang dat ik de enige was die het opviel.
Las een tijdje geleden al over een dergelijk systeem, wat vanaf meters afstand 1000 smaples per seconde kon nemen ofzo. En zelf mobiele versies van mogelijk zouden zijn op termijn.
An sich is dit idee niets nieuws – Google maar eens op FT-NIR, die dingen worden in onder meer de voedingsmiddelenindustrie en de farma al vrij algemeen ingezet. Het primaire verschil lijkt dan ook vooral de snelheid te zijn waarmee deze versie van golflengte verandert (al lijkt het wel allemaal om IR te gaan) waardoor je dus veel meer verschillende stofjes per run kunt meten.
Ons lab heeft er ook ťťn staan, maar die heeft als zwak punt dat je behoorlijk specifieke calibratiedata nodig hebt voor de matrix waarin je meet (niet onbelangrijk in de voedingsmiddelenindustrie) want die heeft behoorlijke impact op de resultaten van je metingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True