Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

The International 2015, een toernooi waar moba-game Dota 2 gespeeld wordt, heeft een prijzenpot van 15 miljoen dollar. Dat is de grootste prijzenpot ooit voor een game-evenement. De editie van 2014 was ook recordhouder, met bijna 11 miljoen dollar in de pot.

The International wordt jaarlijks georganiseerd door Valve, de ontwikkelaar van Dota 2 en uitbater van downloadplatform Steam. Op The International spelen de beste Dota 2-teams van de wereld tegen elkaar en dit jaar strijden die om een prijzenpot van 15 miljoen dollar. Van dat geld draagt Valve zelf 1,6 miljoen dollar bij. De rest van het bedrag is via crowdfunding bijeen gebracht. Spelers van Dota 2 kunnen voor 10 dollar The Compendium kopen, een verzameling virtuele voorwerpen die in Dota 2 gebruikt kunnen worden. Van elke verkocht exemplaar gaat 25% naar de pot met prijzengeld. De opbrengsten van de verkoop van Compendiums heeft de resterende 13,4 miljoen dollar van het prijzengeld opgeleverd. Daarmee is The International een lucratieve onderneming voor Valve. De verkoop van Compendiums heeft de ontwikkelaar zo'n 40 miljoen dollar opgeleverd.

De omvang van de prijzenpot is een flinke stijging ten opzichte van 2014; toen zat er bijna 11 miljoen dollar in de pot. Newbee, een team uit China, won het toernooi en de vijf spelers mochten de hoofdprijs van 5 miljoen dollar verdelen. The International 2015 vindt dit jaar in Seattle plaats, van 3 tot en met 8 augustus.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Het lijkt enorm veel, en dat is het ook natuurlijk, maar wanneer je dit vergelijkt met andere top sporten zoals voetbal, tennis, basketbal en dergelijken 'valt het nog mee'. Er zal evenveel tijd in gaan zitten qua trainen en strategie uitdenken, evenals het hele gesponsor en management eromheen. Alleen door het ontbreken van het echt fysieke gesport wordt deze link niet altijd gelegd.

Ik vind het zelf toch een leuke ontwikkeling dat E-sports groot zijn geworden, kijk zelf graag naar League of Legends streams of Hearthstone toernooien :)
Er zit nogal een verschil in echt sporten en gamen.
Jij vindt dat daar een groot verschil in zit, ik vind dat verschil veel minder groot. Er wordt in beide gevallen hard getraind in teamverband, waarbij strategie en persoonlijke vaardigheden cruciaal zijn. In beide gevallen zijn je hersenen bezig met het leveren van een top prestatie.

Waar ligt de grens bij 'sporten'? Moet het per sé fysiek zijn, of zijn denksporten zoals schaken ook geen echte top sport? Is de hand-oog coördinatie bij darten wezenlijk zoveel anders dan die bij het bedienen van een muis en toetsenbord?

Er zijn verschillende degradaties in sport en ik vind het moeilijk om een echte lijn te trekken, maar ik vind e-sports wel degelijk onder sport vallen. Maar ik kan het ook goed begrijpen als je dit totaal niet vindt :)
Is die bodybuilder die 7 dagen in de week bezig is of die elke dag op de fiets denkt dat hij armstrong is (en alle regels aan zijn laars lapt) dan geen verslaafde?
Spelen op dit niveau vergt een hoop discipline. Veel teams zijn 12 uur per dag bezig met om en om een potje spelen en dan de replay analyseren.
Misschien helpt het als je met wat argumenten komt, je roept nu alleen maar suggestieve one-liners. Wat nou als je de hele dag als een 'verslaafde' naar je schaakbord kijkt? Of als een verslaafde dag in dag uit achter een bal aanhobbelt? Of is dit normaler omdat het er altijd al geweest is, in tegenstelling tot E-sports? Ik blijf het wat kortzichtig vinden.
Je snapt toch dat topsport ook niet gezond is. Voegt jou baan (want zo moet je dit zien) dan wel iets toe aan je leven?
Topsport is vaak ook niet goed voor je
Wat mooi dat je alles weet te onderbouwen met bronnen!

'Je snapt dat het niet goed voor je is'
Oh ja? Bewijs het maar. Nu ga ik er van uit dat je gezondere dingen kunt doen, maar ik claim absoluut niks. Daarnaast moet je eens opzoeken hoe ongezond topsport kan zijn, zo is laatst een talentvolle NFL speler gestopt vanwege de angst permanente schade op te lopen. Zie: http://www.nrc.nl/nieuws/...-al-en-dat-is-belangrijk/

'Omdat het niks toevoegt aan je leven'
Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. Kom maar terug als jij met een game spelen in 1 toernooi meer dan een miljoen bij elkaar harkt. Die gasten kunnen een huis kopen, volledige universitaire opleiding aan Harvard financieren en nog geld over houden. Dan ga ik nog niet in op het sociale aspect van gamen, zie hier: http://socialgamestudies.org/

Kortom, kijk eens verder dan je neus lang is in plaats van hatelijk te doen alsof je het allemaal beter weet. Ik game op het moment al een paar jaar niet meer en ambieer het ook zeker niet, maar door zo ontzettend onnozel over te komen zet je jezelf uiteindelijk alleen maar voor schut.

Just my $0.02.
Ik vind E-sports een heel mooi iets, maar er hing (volgens mij gaat het nu al stukken beter) natuurlijk wel een bepaalde 'game' cultuur. Het is altijd een beetje naar de goede mix zoeken, dus bijvoorbeeld 's ochtends voor het gamen eerst sporten/bewegen en elk uur even - ook al zijn het 2 minuten- bewegen, dan vind ik het een goed, (redelijk) gezond iets.

Je hebt natuurlijk een voorbeeldfunctie als prof-speler, dan vind ik niet dat je met 120kilo en 10 uur gamen op een dag een goed voorbeeld geeft, want dat is óók niet gezond.
Je hebt natuurlijk een voorbeeldfunctie als prof-speler, dan vind ik niet dat je met 120kilo en 10 uur gamen op een dag een goed voorbeeld geeft, want dat is óók niet gezond.
Dat van die 120 kilo zou wel eens kunnen tegenvallen. Ik weet niet hoet het bij DOTA zit maar in de StarCraftII scene ken ik maar 1 topsporter die (te) zwaar is. De rest is allemaal broodmager. Ik weet niet wat de reden is maar ik denk dat je het anders gewoon niet vol houdt. Ook in de snookerwereld zie je voornamelijk magere mensen en dat is lichaamelijk ook geen heel intensieve sport. Buiten (sumo)worstelen is darten de enige sport (fysiek, denk, E-, of anders) die ik ken waar je een hoop dikke buiken ziet.

Dat 10 uur op een dag gamen niet gezond is zal iedereen beamen maar dat kun je over alles zeggen. 10 uur per dag voetballen, fietsen of hardlopen is ook niet gezond.

Af en toe wat bewegen is voor e-sporters absoluut een goed idee. Ik ga er van uit voetballers 's avonds ook wel eens een spelletje spelen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 2 juli 2015 17:56]

Ik speel zelf pool (dus geen snooker) en ik had ook meer bierbuiken verwacht, maar ze zijn zeker niet allemaal op perfect gewicht. Ik denk dat het te maken heeft met welk niveau. Professionals staan al heel anders in het leven dan amateurs.

Ik vind het alleen een nutteloze discussie want 10 uur achter elkaar gamen is niet gezond, maar 10 uur achter elkaar voetballen ook niet. Mensen die gamen niet willen accepteren als sport, zijn naar mijn inziens gewoon te gesloten. Het is nooit een sport geweest, dus wordt het ook nooit.
Ik speel zelf pool (dus geen snooker) en ik had ook meer bierbuiken verwacht, maar ze zijn zeker niet allemaal op perfect gewicht. Ik denk dat het te maken heeft met welk niveau. Professionals staan al heel anders in het leven dan amateurs.
Ik had het inderdaad alleen over professionals. Op de amateurtennisbaan kun je op zaterdag ook genoeg dikke buiken bewonderen.
Ik reageerde op Joeyyyy die begon over profs van 120 kilo.
'Omdat het niks toevoegt aan je leven'
Grotere onzin heb ik nog nooit gehoord. Kom maar terug als jij met een game spelen in 1 toernooi meer dan een miljoen bij elkaar harkt. Die gasten kunnen een huis kopen, volledige universitaire opleiding aan Harvard financieren en nog geld over houden. Dan ga ik nog niet in op het sociale aspect van gamen, zie hier: http://socialgamestudies.org/

De kans dat een esporter een miljoen bij elkaar harkt wordt als zeer klein geacht, de meeste esporters werken keihard voor uiteindelijk mager loon. Sterker nog, het komt regelmatig voor dat esporters ontslagen worden en geen werk meer hebben. Ze zitten dan met een groot probleem, aangezien ze op de eerste plaats hun sociaal leven weer eens moeten opbouwen( ze leggen moeilijker sociale contacten irl) en vervolgens van voor af aan kunnen beginnen met een vak of beroep te leren.

Afgezien van het feit dat er dus nogal wat haken en ogen aan esport hangen, kan iedereen met een gezond verstand redeneren dat een fysieke sport , topsport of niet, gezonder is dan gamen. Ja, fysieke topsporters hebben vaak nogal wat problemen, maar vaak wordt dat veroorzaakt door het gebruik van epo of anabolen, of andere vormen van doping. http://www.optimalegezond...-doet-dit-met-je-lichaam/

Er is ook niets ongezonds aan gamen opzich, echter veroorzaakt het wat bij effecten die je ook hebben als je 10 uur per dag naar een vel papier zit te kijken op een bepaalde afstand, je ogen moeten nou eenmaal accommoderen.(zelfde geldt voor top programmeurs en grafisch kunstenaars)
Verder is er ook niets gezonds aan gamen, fysiek sporten daarentegen heeft wel degelijk een positieve invloed op de gezondheid.
http://coopervision.com/b...r-looking-screen-too-long
http://www.sportanddev.or...rt_and_physical_activity/
En daar hebben ze geen obsessies voor eetwedstrijden en ping-pong? Alsjeblieft, volgens mij (correct me if I'm wrong) zijn ze over het algemeenveel meer gedreven dan jij en ik, in bijna alles wat ze doen. Jij hoeft het geen sport te vinden, de meeste mensen vinden dat wel. Dat komt puur omdat er zoveel gelijkenissen zijn tussen sport en e-sport, en soms helemaal geen verschillen zijn.
Je redenering is dat e-sport verslaving in hand werkt (of niet helpt op zijn minst) is een beetje een hellend vlak. E-sport kan prima een sport zijn en wel degelijk kunnen er mensen aan verslaafd raken, het 1 sluit het ander niet uit.
Hoe weet je dat?
heb je bronnen?
Waarom roep je steeds dingen zonder met een bron te komen?
Het is voor sommigen gewoon een baan.
Of denk je dat 10jaar lang 10uur per dag starcraft je het nog voor de hobby speelt?

Vroeger teveel Counterstrike gespeeld.
Het was eerder een goede smoes om geen huiswerk te maken dan echt verslavend.
Ben ook van het ene op het andere moment gestopt toen ik ging werken.
Met een echt verslaving lukt dat niet
E-sport heet gewoon zo omdat het nou eenmaal die naam heeft aangenomen, het wil niet zeggen dat het geen sport is. net als denksporten zoals schaken/dammen etc. dat zijn serieuze sporten die geen/minder fysieke inspanning vergen als bijv. voetbal dit neemt niet weg dat het onder het kopje "sport" geschaard kan worden.

Over de verslaving, rennen (hardlopen) kan voor sommige mensen ook als verslaving gelden, dit wil niet zeggen dat het niet een goede sport kan zijn en dat mensen dit maar moeten verbannen.
(Bron: http://www.ru.nl/@740678/zo_zit_dat!/)

Wat Catorce al aangaf kom eerst maar eens met bronnen over de brug die je mening kunnen omzetten tot feiten.
Dus voetbal is ook geen sport want dat noemen ze een balsport ipv sport. ;)

Ik kan het zelf trouwens ook voor mijn gevoel niet als een sport zien, net als darten en klaverjassen of pokeren.

Zijn allemaal disciplines die in competitievorm gedaan kunnen worden maar een sport? Voor mijn gevoel niet, maar ja wie ben ik?

En het zal altijd een niche blijven vermoed ik, en dat is omdat het weinig tot geen publiekswaarde heeft, ja er zijn in asie complete zenders die games uitzenden incl competities, maar daar kijken maar weinig mensen naar in verhouding. Al zit je in die regionen met 1% kijkdichtheid al op enkele honderdduizenden vermoed ik.
iedere dag 10 uur lang achter een bal aan rennen is ook niet goed voor je hoor... Dus je argument gaat nergens over ;)
Op top niveau sporten is ook gewoon echt niet goed voor je. Bij fysieke sporten belast je vaak veels te veel bepaalde gewrichten. Veel sporters moeten de sport verlaten op relatief jonge leeftijd en bij bijna alle sporten kunnen waar ook maar iets van reactievermogen of snelheid in zit kun je boven de dertig niet meer mee komen.

Ik denk dat e-sport, en andere topsporten, wel iets toevoegen aan je leven. Naast alle skills die te maken hebben met tactiek, teamwork en snelle beslissingen maken lijkt het me ook ontzettend gaaf om de hele wereld over te gaan, in aanraking te komen met heel erg anders denkende mensen. Ook is het geld verdienen natuurlijk erg leuk, en ook in de e-sport wereld is er een soort rockster status voor de grote spelers.

Dus tsja je kunt er heel veel van vinden, maar ik denk dat het stiekem erg op elkaar lijkt.
Waarom is iemand die professioneel dota2 speelt een verslaafde, en iemand die professioneel voetbalt dat niet?
Wanneer wordt iets een verslaving en wanneer is het bijv. werk? Ik moet ook dagelijks op kantoor 8 uur lang naar een beeldscherm staren, ben ik bou ook een verslaafde? Er zijn er weinig die "recreatief werken" :P

Top sport is toch niet veel anders? Of je nou de hele dag moet werken of moet trainen.. het is dat ik als werkslaaf helaas geen miljoenen binnen hark. Simpelweg e-sports uitsluiten als sport vanwege het gebrek aan fysieke inspanning is ook erg kort door de bocht, intellectuele/mentale inspanning kan minstens zo vermoeiend zijn.

[Reactie gewijzigd door quintox op 2 juli 2015 13:49]

Die stelling gaat dieper dan jij denkt. Men zit de hele dag te gamen omdat ze:
  • simpelweg verslaafd zijn aan een spel
  • verslaafd zijn aan competitie (zoals bij alle sporten)
  • verslaafd zijn aan het verhaal in een spel (zoals bij een boek/tv serie)
  • sociale interactie in het spel hebben
  • niets beters te doen hebben (verveling)
Gamers zijn dus niet anders dan andere mensen/sporters.

Je kan niet zomaar respectloos dingen gaan roepen of een slecht vooroordeel hebben over mensen. Of je bent geinteresseerd in wat iemand doet, of je bemoeit je met je eigen zaken. Als een opa met speelgoedautotje's wilt spelen in een park dan laat je hem doen wat hij leuk vind zonder nare dingen te roepen.

[Reactie gewijzigd door Memori op 2 juli 2015 12:57]

Ik game ook veel, maar ben niet verslaafd.
quote: Definite Verslaving
Geestelijke of lichamelijke afhankelijkheid
Ik ben geen van beide.

Ik denk ook veel mensen die zomaar roepen "ik ben verslaafd aan gamen" omdat ze (heel) veel gamen niet begrijpen hoe erg een echte verslaving is. Het zou niet iets moeten zijn wat je dus zo maar roept, hetzelfde geld voor "Ik ben depressief"
De definitie van sport is dankzij E-sports wel aan het veranderen. En ook in het dagelijks leven, en qua arbeid is deze verandering gaande.

Dankzij technologie kunnen we steeds meer fysieke taken automatiseren, versimpelen of verlichten. Deze ontwikkeling is al eeuwenlang gaande. We zijn om die reden niet meer hoofdzakelijk agrariers, maar leveren we tegenwoordig vooral diensten. Ambachten verdwijnen en verhuizen naar fabrieken waar de werknemer machines bedient of zaken volautomatisch worden geproduceerd.

Deze ontwikkeling heeft tot gevolg dat we steeds meer met onze hersenen gaan doen. En dat we op sociaal en empatisch gebied steeds meer belang gaan vinden. Denk aan het belang van goede service - we zijn in zekere zin afhankelijker geworden van goede service, een goede toegang tot de technologie, en goed gebruik ervan. Dit schept nieuwe banen en ook legt het de focus meer en meer op een mentale inspanning.

E-sports zijn ook een combinatie van mentale en fysieke inspanning waarbij het mentale aspect veel belangrijker is dan reguliere sporten. Maar ook veel aspecten zijn gelijk: discipline, complete toewijding, training en het leren van tactieken bijvoorbeeld, maar ook snel reactievermogen en fysieke gesteldheid spelen een belangrijke rol.

Reken er maar op dat deze ontwikkeling niet meer stopt. Kracht in de toekomst is vooral mentale kracht, intelligentie en inzicht. E-sports zijn binnen afzienbare tijd niet meer weg te denken uit onze samenleving.
Dat je het woord "echt sporten" gebruikt in plaats van fysiek sporten geeft al aan welk beeld jij bij sporten hebt. Er zijn twee categoriën sporten. De eerste is de conditie- en gezondheidssporten. Voorbeelden zijn hardlopen, zwemmen, of zelfs zumba. Dit is het type sport waar jij aan denkt. Er is echter nog een tweede categorie sporten; het spelsport. Hierbij draait het niet om het meeste uit je lichaam halen, maar om het spel winnen. Voorbeelden zijn voetbal, volleybal en hockey. Er is een tijd een discussie geweest over schaken; is dit wel al dan niet een sport. De meeste mensen, zoals jij, zien het woord sport als iets fysiek doen met een doel. Of dit nou gezond worden is of een voetbal in een goal krijgen maakt niet veel uit. Echter is het woord spel niet voldoenend genoeg voor de mensen die zichzelf full-time trainen in het schaken. Een spel refereert meer naar iets 'casuals', gezellig voor de leuk een spel doen. Daarom is uiteindelijk besloten schaken ook een sport te noemen; Je traint jezelf in een spel om er een professional in te worden. Dat is sport, of tenminste de spelsport. En e-sports horen er dan overduidelijk ook bij.

TLDR: Sport heeft 2 definities; iets fysiek doen en professioneel zijn in een spel.
Wat is volgens jou dan dat verschil?
Volgens mij is de discussie wat precies een sport is, een heel ingewikkelde discussie. Voor een verdieping over dit onderwerp kan ik je dit (filosofische) college aanraden:
http://www.justiceharvard.org/2011/02/episode-10/#watch

Volgens het IOC zijn schaken en bridge een sport. Dus laten we vaststellen dat wat precies een sport is nogal flexibel is. In ieder geval zo flexibel dat een boel esports er makkelijk in passen!
Dit zijn dan ook niet de average gamers, maar de wereld top.

De meeste voetballers zijn ook niet "sportief" bezig, liggen bij de minste aanraking, elkaar trappen, slaan en bijten. Geen respect voor de scheidsrechters en vooral veel aan zichzelf denken.

Darters zien er ook niet "sportief" uit, maar toch wordt het elke avond op RTL uitgezonden.

En zo ziet E-sports eruit in andere landen:http://www.eslgaming.com/sites/default/files/styles/blog_big/public/sc2_header.jpg?itok=-u-arKJ7
Dat kan je van de gemiddelde darter nou ook niet bepaald. Toch zitten er veel elementen in wat zeer veel overeenkomsten heeft met "echte" sporten, zoals:

- Teamwork;
- Communicatie;
- Trainen en
- Bepaalde vaardigheden verbeteren zoals hand-oog coördinatie.

De e-sports trekken veel publiek in volle arena's en via live streams. Tot slot is het doel van Valve ook deze e-sport groot te houden. Door dit alles samen te nemen is de grote prijzenpot te verklaren.

[Reactie gewijzigd door ariantje1991 op 2 juli 2015 11:53]

Dude, ik zit op een schietvereniging, met SPORTschutters. Denk je dat die er allemaal netjes afgetraind uitzien? (ik overigens wel natuurlijk :P )
Sport heeft helemaal niets met lichamelijke gesteldheid te maken, maar om competitie, presteren etc.

Ja, schaken is een sport, schieten is een sport, en gamen dus ook!

[Reactie gewijzigd door -Markster- op 3 juli 2015 11:11]

Inderdaad, Dit ziet er totaal niet uit... en nee dit is geen uitzondering.

http://i.imgur.com/00o0V.jpg
En de gemiddelde darter heeft natuurlijk een zwaar getraind lichaam.
Dan moet je wel consistent blijven, en schaken/darten ook niet als een sport zien. Ooit wel eens een game als LoL of Dota gespeeld? Minstens, zo niet vele malen meer zo ingewikkeld als schaken. Het is een team/denk sport.
Als ik de gemiddelde schaker bekijk dan kan ik precies hetzelfde zeggen, maar dit behoort ook tot sport. Sport is een vrij breed begrip en kan van alles omvatten. Strategiegames zoals Lol, Wow en Dota vallen wel degelijk binnen categorie als E-sports. Dit is denkwerk op hoog niveau. Deze jongens maken gebruik van ieder gat in het spel en kennen alle items uit hun hoofd. dit kost enorm veel voorbereiding.
Ik vind het een denksport.
Denksport met een heel belangrijk fysiek aspect (hand/oogcoordinatie, toetsenbord/muis beheersing etc). Kijk eens naar de APM statistieken voor bijv. Starcraft.

Schaken daarentegen kun je nog doen als je blind bent en geen armen of benen hebt. Er zijn grootmeesters die kunnen 20 simultane potjes schaken blind spelen.
Ach ja, er worden ook competities masturberen gehouden.
Om dat nou als sport te bestempelen...

http://www.huffingtonpost...asturbator_n_1163576.html
Ja zeker, maar zoals je als zegt; denksport
Ja... Maar wat is jouw punt voor de downvote? Ik vindt dat schaken en dammen ook sporten zijn, in de categorie denk(sporten).
Maar misschien zijn E-sports eerder strategie sporten dan denksporten. Maar ook hier voor valt dan weer iets te zeggen over schaken/dammen.

Ik denk dat dat ook de rede is dat de verzamelnaam "E-sports" er is, omdat niet alle games direct in zijn te delen in een bestaande categorie.
tsja laten we het dan ook balbezigheid noemen bij voetbal :).
Dat zouden we wel kunnen verwarren met andere balbezigheden.
Trap-een-bal-niet tegen-de-hand-van-een-tegenspeler-maar-in-het-doel-bezigheid dan? Lekker specifiek :D
Krijgen ze echt per persoon zoveel geld? Of gaat er veel naar btw etc of andere omtrekkosten waaraan ze dan bijvoorbeeld bijna niks van overhouden.
DIt verschilt krom genoeg heel erg per land. Nederland bijvoorbeeld had altijd een heffing van tenminste 19% BTW, maar wilde dit geloof ik jaren geleden ophogen naar 52% belasting over gewonnen sportgeld.

Verder wordt dit nog eens gecompliceerd door verdragen die Nederland afsluit met bepaalde landen met betrekking tot belasting/btw over sport inkomsten. Een land als Zuid-Afrika heft bijvoorbeeld 10% belasting over sport geld, maar heeft wel een verdrag met Nederland. Als Nederlandse sporter zou je daar dan alsnog tot wel 52% belasting moeten betalen.

Het kan daarom als in Nederland wonende sporter veel lucratiever zijn om in een land als België of Monaco te gaan wonen, omdat je dan veel véél minder belasting afdraagt over je sportinkomsten.

Over sponsorinkomsten hoef je vaak geen extra belasting te betalen meen ik. Ik weet overigens niet precies hoe dit bijv. in Amerika geregeld is.

Zie bijv: http://www.jongbloed-fisc...us/sporter_en_buitenland/
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat veel teams BV's oprichten in de US waar ze de prijzenpot naar laten uitkeren om van daaruit kosten te kunnen maken of een salaris uit te laten keren. Op die manier omzeil je ook een aantal wetten en belastingen die actief worden bij kapitaal transfers (ik kan de bron even niet vinden zo gauw).

Voor een breakdown van de winnaars van vorig jaar (Newbee, 5 miljoen gewonnen):
- 10% voor de organisatie
- 30% voor US belastingdienst (IRS)
- 60% voor de spelers: oftewel 600.000 DOLLAR pp voor 5 man
Mooie som, echter de kanttekening dat dit volledig af hangt van de organisatie en het land waarin belasting wordt betaald. Waar een toernooi gehouden wordt is niet altijd waar belasting betaald wordt (logisch), dus alleen daar al op verschilt het soms behoorlijk. Daarnaast werkt de ene organisatie anders dan de andere, zo heeft OpTic Gaming besloten niets van de tournament winnings te nemen (atm meest dominante team in CoD), maar ipv daar van veel op marketing te gooien en vooral te verdienen aan merchandising.

Kortom: is lastig goed te kwantificeren tenzij er income statements naar buiten komen, wat me niet voor de hand lijkt liggen.
15 miljoen? Dat is groter dan darten ooit geweest is. De meeste sporten behalve de grote die je daar opnoemt moeten het met veel minder doen.

Daarbij is het voor Valve wel degelijk een lucratieve onderneming.

@bArAbAtsbB

Waarom kun jij gamen niet als sport zien? In feite is het een spel met regels gemaakt door mensen zoals iedere andere sport dat is. Schaken is ook bedacht als spel, dammen ook. Waarom kan Dota 2 daar niet onder vallen? Omdat het in feite veel geavanceerder is dan welke andere sport dan ook?

Ik snap het deels, achter de computer zitten werd vroeger gezien als iets slechts, veel gamen was een verslaving en als je meer dan 2 uur achter een scherm zat per dag dan was het toch wel zorgwekkend. Tegenwoordig is daar echter niets meer van over en de wereld veranderd daarin in een rap tempo.
Valve is/was zelfs per medewerker de meest lucratieve onderneming. (meer dan google of apple)
Ik herinner me de precieze cijfers niet meer, maar ik meen iets van 400 medewerkers die meer dan 2 ton nettowinst per hoofd realiseren per jaar. En dit zijn dan nog oude cijfers!
toch heb ik er een probleem mee Gamen als Sport te zien....;-)
Ik ook ik vind het wel leuk dat er dit soort toernooien worden georganiseerd en dat er echte profgamers zijn maar het is en blijft een computerspel.

Als ik aan sport denk dan denk ik aan veel bewegen.
Maarja als mensen aan terroristen denken dan denken ze ook gelijk aan moslims.
Dat komt gewoon omdat mensen dit zo het meeste zien.

[Reactie gewijzigd door TweakJunior op 2 juli 2015 11:42]

Er zijn ook genoeg sporten waar nog minder wordt bewogen dan gamen.... En sommige ervan zijn zelfs een olympische sport :P
maar daar heb je wel fysieke kracht voor nodig.
Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.

Als ik deze definitie hanteer zou gamen onder een strategisch denkspel vallen in competitieverband en daarmee gewoon een sport zijn. Ik vind alleen het fysieke aspect benaderen toch wat kortzichtig.

Een E-sport is geen geluksspel of een kansspel, je kan wel degelijk goed zijn en een 'top prestatie' neerzetten.
Ja voor darten moeten je aardig in de sportschool trainen om die pijl omhoog te houden idd... En voor paardrijden net zo min..
Je bedoeld dat je voor paardrijden zelf weinig moeite hoeft te doen? :? Wel eens gedaan?
Dat is niet wat ik zeg ;)
Een paar pijltjes gooien is geen probleem, maar met een volle best of 19 piep je wel anders.
Gaat erom dat ze niet heel veel hoeven te bewegen en ze zijn ook ver van afgetraind ;) En daar gaat net de discussie over :)
Ik snap je punt, maar dan nog.
Wat te bedenken over golf? die doen ook niet veel bijzonders.. maar toch is het sport.

Het op een goede manier gebruik maken van je brein kan voordeel hebben tov je tegenstander.
Een bokser moet ook zijn koppie gebruiken, anders gaat ie snel neer.

Concetratie vermogen en inzicht zijn wel degelijk van belang bij sport en daarom vind ik gamen zeker wel onder sport vallen.
Tenminste als we het over de toernooien en betaalde spelers hebben.
Ik ben in de discussie ook voor het zeggen van gamen is een sport net als andere denksporten waar je goed over na moeten denken.

Ging meer om het punt dat mensen zeggen dat gamen geen sport is omdat je fysiek niet veel doet. Maar dat doe je dus met andere sporten ook niet altijd. Sporten is natuurlijk meer dan fysiek bewegen.

Voetbal bijvoorbeeld, ja je moet rennen een goede conditie hebben, maar als jij het spelletje zelf niet snapt waar je zeker wel over na moeten denken dan win je de wedstrijd ook niet natuurlijk.
Ik zie dat er veel dikkertjes nu op hun tenen getrapt zijn. Men excuses hiervoor.
Dan moet je eens die documentaire over starcraftspelers in Korea zien. Wordt fisiek zoveel van ze gevraagd dat het onmogelijk is om nog goed te presteren als je ouder wordt (>20). Dat betekend dus dat ze gewoon op de limiet van het menselijk lichaam zitten.

Daarnaast leven/trainen ze in een soort campus dus je moet het niet te ligt opnemen.
"Wordt fisiek zoveel van ze gevraagd dat het onmogelijk is om nog goed te presteren als je ouder wordt (>20)"

Heeft niets met fysiek te maken he, menselijk lichaam is ten vroegste vanaf 27/28 op z'n potentiele top, pre-20 sta je nog nergens in vergelijking.

Op mentaal vlak piek je rond je 24/25. De reden waarom top moba spelers meestal jonger zijn is volgens mij 2-ledig. Jonge mensen hebben (algemeen gezien) veel meer tijd om te spelen (en dus goed te worden). Als ik kijk hoeveel andere verantwoordelijkheden/prioriteiten ik op m'n 26e heb tegenover toen ik 16-20 was...

Stel nu nog dat ik morgen zo extreem goed ben dat ik de kans heb om in een top team terecht te komen, dan ga ik echt m'n huidige carriere niet op stop zetten om in een veel riskantere onderneming te stappen met minder toekomstperspectief. Als je 18-20 bent is dat meestal minder relevant.
*Als ik écht bij de beste 5/10 spelers zou zitten, dan is die switch wel de moeite omdat je dan richting de 6-7 cijfers per jaar kunt verdienen, maar dat zijn echt de uitzonderingen.

Wel kan het met reactiesnelheid te maken hebben (wat in gaming natuurlijk veel belangrijker is dan in de meeste gewone sporten), geen idee of dat misschien begint af te nemen op een vroegere leeftijd

*Ik veralgemeen natuurlijk, maar je snapt het punt ongetwijfeld :)

[Reactie gewijzigd door Jebus4life op 2 juli 2015 12:56]

Het gaat inderdaad om reactiesnelheid, volgens mij begint deze al af te nemen na je 16e-18e.

Wat het tijd om te oefenen betreft, de starcraftspelers zijn allemaal professionals, dus een fulltime baan :-) En ze spelen ook in volle stadions.

Dus het is maar hoe je sport definieert natuurlijk, maar het af doen als 'het is maar een spelletje' gaat niet altijd op.
De algemene definitie voor een sport is: fysieke krachtmeting, fysiek spel of denkspel dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.

Bron Wikipedia.
Misschien omdat het voor de meeste mensen alleen maar voor de lol gedaan wordt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld voetbal.... oh wacht ;)
want als je iets professioneel doet wordt t sport?
Nee, omdat het binnen de gangbare definitie van sport valt. Zie de reactie van stin00.

Dat jij puur en alleen het fysieke aspect mee laat tellen in het bepalen of iets sport is maakt esports, of andere denksporten for that matter, niet ineens absoluut geen sport.

Als je het toch op fysiek wilt gooien, er zijn erg veel gamers die hard sporten om fit te blijven. Dit dan juist met doel mentaal betere prestaties te leveren. Zie OpTic Gaming: http://www.mensfitness.co...eading-fitness-revolution of Faze http://esports-nation.com/censor-creates-call-for-fitness/
Waarom precies?
Een sport is niks anders dan een spel dat als hobby of fanatiek gespeeld kan worden.
De vergelijking met andere topsporten is juist zeer goed te maken qua prijzengeld.
Zie hier een lijstje voor bijvoorbeeld tennistoernooien:
http://sport.infonu.nl/te...5-tennis-grand-slams.html
Stuk voor stuk een kleinere prijzenpot dan dit toernooi.

NBA playoffs hadden in 2014 een prize pool van 14 miljoen dollar:
http://bleacherreport.com...ibution-for-heat-vs-spurs
Ook minder dan the international.

Voetbal zit bij de grote toernooien er wel ver boven (Champions League):
http://www.totalsportek.c...pions-league-prize-money/
Daar kan 1 team 37,5 miljoen winnen en is de totale pool nog veel groter.

Oftewel: het is best bijzonder dat in een heel korte periode de esport markt echt ontploft is wat ook te zien is aan de prijzenpool. En wel zo groot geworden is dat het qua kijkers en mogelijke winsten menig ander sporttoernooi voorbij streeft. Leuk detail daarbij is natuurlijk dat maar 1,6 miljoen vanuit de organisator (Valve) wordt gefinanceerd waarbij de rest direct uit fans komt.

Zo beschouwd is het eigenlijk gek dat de NOS/eurosport niet gewoon de international live uitzend zoals ESPN vorig jaar gedaan heeft.
Deze blaat kan je ook toepassen op elke 'echte' sport. Volgensmij begonnen deze dingen ook als spel?

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 2 juli 2015 12:06]

"Voor mij is het dus wel een stapje te ver, omdat de richting / ethiek mij niet aan staat.. Speel een spelletje voor de lol.. ga daar niet te serieus op in."

Van een hobby (schaken/gamen/sporten/programmeren/etc) je werk maken en betaald voor krijgen is volgens mij wat iedereen wilt toch? En alleen maar mooier als je miljonair en beroemd ermee kan worden. Dus eigenlijk kan jij niemand serieus nemen die op top niveau iets doet? Beetje raar..
Nogmaals.. kan het niet laten. (trouwens vind ik mijn -1 wel terecht)

Van een hobby/entertainment grof geld betaald krijgen.. is inderdaad wat bijna iedereen wilt.
Ik ben er dus juist zo eentje, die dat absoluut niet wilt. (ben ook gewoon actief als vrijwilliger en alles)
Geld is puur een middel, nooit een doel. Hobby/entertainment kan ook zonder al die miljoenen, maar de ethiek van de mens werkt daarvoor niet mee.
Het commerciele vind ik jammer.. en daardoor heb ik het idee, dat de cultuur minder beleefd wordt.. om t zo te zeggen
Bron dat dat schelden door commercialisatie komt? Geloof er namelijk niks van, kan net zo goed komen omdat de manier waarop dat soort games werken gewoon extreem competatief is.

En iedereen die een sport beoefend op commercieel niveau heeft "materialistische drang? 8)7
"En iedereen die een sport beoefend op commercieel niveau heeft "materialistische drang?"

- 99/100 : zeer zeker. (het is de norm, dus niet iedereen herkent het)
Grappig dat je de emoticon erbij doet, wat jouw ontwetendheid (die gedeeld wordt door een hoop) aanduidt.
Hoeveel van dit soort gastjes gaat naar top niveau, omdat ze het zo leuk vinden om te spelen.. en hoeveel voor het geld? (de 99/100 zal in de buurt komen)
Het is gemakkelijker dan echt werken.. dus uiteraard kiezen ze hiervoor, al vinden ze het spel niet leuk (meer).

"Bron dat dat schelden door commercialisatie komt? "
- Nee. Door het spel veels te serieus te beoefenen, gaan mensen zich afreageren. Dat zeg je zelf ook.

Het grappige is, dat waarschijnlijk jullie ook, het allemaal zo gewend zijn, dat je het voor normaal ziet.
Hoe mensen zich online gedragen. Is niet normaal.
Dit soort evenementen zijn niet de oorzaak, maar wel een katalysator.

Heb ook verhalen gelezen van de Dota 'professionals'.. echt.. die kinderen hebben nooit normaal met elkaar kunnen spelen. Mijn ervaring was een stuk leuker vroeger.
Fysiek gezien:
Dat het knap is van zulke mensen mag duidelijk zijn. Topsporters hebben sowieso al een aangeboren voordeel op ons. Ronaldo heeft de perfecte spiervezels en deze gasten hebben een aangeboren voordeel in hun hersenen (of daar waar het vandaan moet komen)
Die miljoenen verdienen zijn makkelijker met hun talent, dan ik of jij met ''geen talent'' (uiteraard heeft iedereen dat wel.. kijk maar eens goed rond op Tweakers ;) )

Zeker wordt er hard getraind door beide sporters, alleen het begrip sporten kan fout over komen (bij mensen die niet vanaf weten) Deze e-sports zullen je kapot maken in bovenkamer, terwijl voetbal, hockey of basketbal in een keer een veel hogere inspanning nodig heeft (fysiek). De inspanning is anders, alleen ze zijn gewoon de beste in hun vak.

Ik zou alleen willen zeggen, dat het ventje die zijn mening nogal dictatoriaal door onze strot wilt duwen niet weet waar hij over praat. Ik geef Stin00 gewoon dik gelijk.
Ik denk dat je dit punt veel beter hebt uitgelegd als mij. Alleen ik weet niet extreem veel over het brein kunnen je reflexen echt aan geboren zijn? ik dacht dat het komt door je omgeving en hoe je opgroeit.
Nou dankje, haha :)

Ja, ik ben momenteel daar totaal niet in verdiept en krijg het op school ook nog niet tot in die puntjes uitgelegd. Toch denk ik dat alles wel zo'n beetje aangeboren kan zijn. Je neemt eigenlijk een deel van je ouders mee en daarom zie je wel eens dat er veel sporters een 1 familie zitten. Je kunt zeggen, dat het vriendjes politiek is, maar fysiek is er iets speciaals aanwezig.

Inzicht komt ook niet vanuit je spieren, maar vanuit boven. Toevallig vanmiddag een klas moeten begeleiden waarmee ik aan het voetballen was. Ik ging bijna huilen van hun inzicht, maar ze sporten nooit. Dit onderwerp is echt heel complex om te begrijpen. (Pak maar een voorbeeld: Je hebt zien en uitvoeren. Ik zie iemand in de diepte lopen, maar kan ik met mijn techniek de bal daar leggen)
Je kunt jou punt daarin juist goed betrekken. Kom je uit een omgeving waarbij sport niet aan de orde komt, dan zul je zien dat het niet een hele goede sporter wordt. Je moet dat blijven trainen en als je als kind zijnde gewoon buiten bent en regelmatig sport, dan train je in principe alles wat je lichaam heeft.

[Reactie gewijzigd door Aquila op 2 juli 2015 16:17]

Mooi om te zien dat ze wel nuttige dingen met het geld doen, het is niet alleen maar zakkenvullen maar ze hebben een nieuwe engine gemaakt. De oude is gelukkig nog wel beschikbaar aangezien de nieuwe een beta versie is.
Daarnaast is de hele interface vernieuwd en er staat veel op de planning. Een van de grootste vernieuwingen, die overigens al via mods gebruikt konden worden, is de Custom game mode. Hierbij kunnen gebruikers hun eigen game modes aanmaken en spelen met alle anderen die deze mod geinstalleerd hebben. Nadeel is wel dat spelers op elk moment de game kunnen verlaten zonder daarvoor gestraft te worden. In normale games van Dota kunnen spelers een ander een 'report' geven voor miscommunicatie of andere redenen. Bij meerdere reports wordt je bijvoorbeeld in een strafpoel geplaatst of de chat kan niet meer gebruikt worden voor een bepaalde tijd.

Wat ik zelf een mooie toevoeging vind is de 'playstyle graph'. Dit is een grafiek die uit 5 punten bestaat. Fighting, Farming, Pushing, Supporting en Versatility worden hier weergegeven. Je kan dit ook vergelijken met andere spelers en je krijgt zo ook een beetje inzicht in wat voor speler je bent en waar je nog aan kan werken.

Demo Hero is ook een mooie toevoeging en ikzelf maak hier veel gebruik van. Het is makkelijk om hier je hero en eventuele items uit te proberen. Alle cheats zijn in de UI ingebakken dus het is niet meer noodzakelijk om zelf codes in te toetsen.

Het wachten is alleen nog op de stabiele versie waarin alles goed werkt.
die playstyle graph geeft totaal niet goed weer met wat voorn soort speler je te maken hebt. Er mag daar nog wel aan getweakt worden want speler gaan die playstyle graph echt gebruiken als argument om iemand te beoordelen.

Om een voorbeeld te noemen. Een push hero scoort in de playergraph alleen punten als het de toren daadwerkelijk damage geeft, op basis van de berekening zegt het vrij weinig hoe goed iemand pusht (Tinker bijvoorbeeld).

Supportpunten kun je scoren door te warden en healing te doen. Als een carry aan het eind van elk verliezende match 2000 gold aan sentries koopt en het allemaal plaatst bij zijn fountain dan zul je terugzien dat hij een "epic" supporter is.

Maarja, tot zo ver mijn rant over playerstyle graph, met de rest ben ik het helemaal met je eens. :)
Beetje jammer dat ze de prijzenpot van CS:GO, een Valve-spel met ~hetzelfde aantal spelers op $250.000 houden. ;(
Op basis van Steam (http://store.steampowered.com/stats/)
Peak players DOTA 2: 786k
Peak players CS:GO: 542k

Hierbij valt aan te merken dat het aantal CS:GO de afgelopen tijd sterk is gestegen, waardoor de crowd funding mbt de verkoop van ingame items meer inkomsten heeft kunnen genereren.

Desalniettemin, een groot verschil.
Leuk om te zien die statistieken zijn deze ook bij LOL ergens te zien en andere populaire games zoals fifa enz?
Die van League of Legends worden wel bijgehouden: http://www.lolsummoners.com/stats

Over de hele wereld zijn er zo'n 10 miljoen actieve spelers, waarbij aangegeven moet worden dat dit om ranked games gaat. Er zijn genoeg mensen die nooit ranked spelen dus het daadwerkelijke aantal ligt nog stukken hoger; echt een bizarre playerbase.

Je kan de grafiek ook per regio instellen. Leuk om te zien dat ik bij ongeveer de top 1% van League of Legends ranked zat :+
Je mist daarbij de Chinese servers, het is niet bekend hoeveel mensen daarop spelen, maar er zijn 27 servers met max 650.000 spelers. En league is in china een van de populairste spelen. Ik schat dat daar ook nog wel 5-12.5 miljoen spelers zitten.
Niet zo duidelijk, bij LoL moet je je voornamelijk aan het woord van Riot houden, die zeggen dat ze iets meer spelers hebben dan DOTA2 meestal (wat best wel eens zou kunnen kloppen)
Fifa is meerdere platformen dus dat word lastig.
Soms kun je het zien op websites, bijvoorbeeld voor Battlefield 4:
http://bf4stats.com/
En soms ingame, zoals bij games van Wargaming (WoT).
De stats SteamDB geven een peak van Dota 2 van 1,2 miljoen gelijktijdige spelers tijdens New Bloom & Dota Asia Championships 2015. Peak van CS:GO is 681k.

Top dat een esports toernooi zulke bedragen kan ophalen. Gameindustrie is dan ook industrie van $25 miljard. Filmindustrie is bijvoorbeeld $88 miljard.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 2 juli 2015 12:11]

Je statistieken kloppen niet. De videogame industrie is al een paar jaar veel groter dan de filmindustrie. De genoemde 25 miljard is alleen de US inkomsten.

In 2013 was de videogame industrie 2 maal zo groot als de filmindustrie:
http://www.quora.com/Who-...r-the-video-game-industry

[Reactie gewijzigd door Lt. Marx op 2 juli 2015 13:18]

Worldwide box-office revenue for the film industry in 2013 was $35.9 billion (source Theatrical Market Statistics 2013).

Worldwide revenue for the video game industry in 2013 was $70.4 billion (source: 2013 Global Games Market Report).
Goede bron! Die $70,4 miljard is nogal een verschil met de $25 miljard die ik gevonden had.
De $35,9 miljard is overigens alleen box-office, oftewel bioscoop bezoek. Denk dat mijn bron met $88 miljard dichter in de buurt komt wat de industrie omzet. Het is een onderzoek van PwC namelijk. Ookal blijft het appels met peren vergelijken 8)7
Ik moet nog even kijken naar historische cijfers, maar ik zie nu al dat momenteel er bijna 2x meer DotA2 spelers aan het spelen zijn dan SC:GO, peak van DotA2 is vandaag ook 50% hoger.

Als ik naar Steamcharts kijk ligt het historisch gezien gewoon 2x zo hoog voor DotA2 als voor CS:GO:
http://steamcharts.com/app/570#1y
http://steamcharts.com/app/730#1y

Daar komt natuurlijk bij de inkomsten die DotA2 en SC:GO genereren, aangezien Valve daar niets over vrijgeeft kunnen we alleen maar speculeren. Ik vermoed echter dat de toernooien voor DotA 2 veel populairder zijn dan de CS:GO toernooien. Qua tickets en qua views via online diensten, dat brengt (een hoop) extra inkomsten op.

Verder denk ik dat Valve natuurlijk zijn meest populaire product gaat promoten ipv. zijn resources te verspreiden over twee games. Nu kan er namelijk gezegd worden, grootste prijzenpot ooit, anders niet. Levert extra gratis reclame op en zou in meer inkomsten moeten resulteren.
de toernooien van CS worden weldegelijk goed bekeken. Bij grote toernooien zitten ze boven de 200k views op twitch. Bij Dota zal dit inderdaad wel hoger zijn tijdens dit toernooi maar bij de andere Dota toernooien zitten ze ook rond de 200k dus dat valt nog wel mee.
Bij de laatste major (ESL Katowice) ging het totaal aantal gelijktijdige views over de 1 miljoen.
Ze kunnen gewoon beide promoten IMO, het zijn immers spellen die niet direct met elkaar concurreren (zoals DOTA / LoL / HotS dat wel doen). Natuurlijk, zelfde bedrijf, maar ze zouden gerust beide kunnen promoten.
Ik denk dat het vooral komt omdat er van oudsher veel grote CS toernooien zijn. De totale prijzenpot van alle CS toernooien over de hele wereld komt misschien best wel over een met die van Dota 2. Maar ik heb het idee dat het bij Dota 2 wat geconcentreerde is tot een of twee super grote evenementen en erg veel kleintjes.
Meteen weer die discussie of esports een sport is of niet... Esports heeft tenminste nog zn eigen benaming. Waarom maken alle mensen die het zo vervelend vinden dat het label "sport" onterecht wordt toegekend aan gaming zich niet druk over een veel vaker gemaakte verkeerde categorisering? Namelijk: de "sportschool". Als men in de volksmond zegt: "ik ga sporten", dan bedoelt men meestal non-competitieve lichaamsinspanning (fitness, joggen, etc). Als ik naar mn werk fiets, ben ik dan ook aan het sporten? 8)7

[Reactie gewijzigd door skndd op 2 juli 2015 12:38]

De vergelijking met "grote" "sporten" Dit weekend start de tour in Utrecht. Lees dit stuk tekst maar eens over de winstpremies van de Tour de France.

http://plazilla.com/page/...-cijfers-en-tijdslimieten

Als je dus naar de tour winnaar van 2014 kijkt heeft Nibali 4 etappes gewonnen en het algemeen klassement. 4x ¤8.000 + 1x ¤ 450.000 = ¤ 482.000.
Voor zijn ploeg/werkgever Astana waren dit de enige overwinningen, natuurlijk wordt er ook nog geld uitgekeerd voor 2e en 3e plekken bij de etappes maar die daargelaten verdiend een complete ploeg van 9 renners dus rond de ¤ 500.000. En dit is dan nog wel de ploeg die het algemene klassement wint.
Ik vind het ook goed dat "e-sport" steeds serieuzer wordt genomen, maar het kan toch beter competitive gaming of iets dergelijks worden genoemd. Als je puur naar de basis kijkt, dan vindt je dat dit de definitie is van sport:

sport (de; v(m); meervoud: sporten)

allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden: aan sport doen
- See more at: http://www.vandale.nl/opz...port&lang=nn#.VZVhCnrtmko

Gamen is niet persé een lichamelijke inspanning en er wordt geen kracht vereist. Ik zie competitive gaming meer als een buitencategorie die niet echt in sport past, maar ik snap dat het net zo serieus is als klassieke sport. Just my opinion...
Dan is er denk ik een nieuwe definitie nodig.. schaken en darten zijn ook sporten maar vereisen net zo weinig kracht.
Mooie ontwikkeling.

Het is wel dergelijk een sport, een denk sport wel te verstaan. Het kost onvoorstelbaar veel denkvermogen en energie om telkens de juiste keuze te maken. Hoewel niemand perfect is, zijn er een aantal teams die vrijwel perfect spelen. Een ware kunst als je het mij vraagt.

Zelf speel ik aardig wat Dota, en dat al vele jaren. Maar ik kan mij toch echt niet meten met de beste van de wereld. Ik vermoed dat E-sports binnen 15-20 jaar groter zal zijn dan de reguliere sporten. Het is namelijk veel interactiever, iedereen kan mee doen. De doelgroep is simpelweg veel groter.

Tijd zal het leren. Wanneer ik oud en grijs ben zullen mijn kinderen het stokje overnemen. Iets om trots op te zijn ;)
ik denk dat niet, echte sporten zijn te groot geworden en grote organisaties willen dat het zo blijft zoals en gaan dus allemaal trucs uitvoeren om ervoor te zorgen dat echte sport populair blijft
Deels klopt het niet wat je zegt.

Zelf speel ik aardig wat Dota, en dat al vele jaren. Maar ik kan mij toch echt niet meten met de beste van de wereld. Ik vermoed dat E-sports binnen 15-20 jaar groter zal zijn dan de reguliere sporten. Het is namelijk veel interactiever, iedereen kan mee doen. De doelgroep is simpelweg veel groter.

Je blijft altijd leeftijdsgebonden tijd behouden.
Is met voetbal, zwemmen en alle andere sporten ook. Naarmate je ouder wordt, is je vermogen ook minder. Dit geldt hier ook want iemand die 7-12 jaar is zou dit veel beter doen dan iemand bijvoorbeeld 45 ik noem maar wat.

Dit is gewoon nog steeds wat je als ''jong'' iemand doet en er veel tijd voor hebt.
Sporters daarin tegen een ander verhaal, moeten op 36 jarige leeftijd nog steeds actief en fit zijn. Waarbij je bij zo'n e-sport dat niet zo zeer hoeft.

E-sports is leuk, maar het niet de ''sport'' wat je ziet van nu!
E-sports zijn ook wel degelijk leeftijdgebonden, mits de e-sport ook aanspraak doet op je reactievermogen en reflexen. Bij een shooter als counterstrike zal je boven je 30ste toch gek genoeg minder capabel worden, omdat je reactievermogen en reflexen licht zullen afnemen. Je kan je reflexen en dergelijken natuurlijk wel scherp houden en trainen om het 'verval' te minimaliseren, en dan begin ik toch al aardig snel aan de term 'sport' te denken :)
Ik begrijp je punt niet helemaal. Eerst noem je de overeenkomst tussen E-sports en reguliere sport, dat ze beide leeftijdsgebonden zijn, en vervolgens zeg je dat dat niet of nauwelijks te vergelijken is omdat reguliere sport minder gevoelig is voor ouderdom?

Ik betwijfel of er verschil is. E-sports bestaat simpelweg nog niet heel lang. De oudste pro gamers zijn rond 30 jaar oud en doen prima mee met de top. Kijk bijv. naar EG.Fear. Ik vermoed dat wij over 5-10 jaar ook gewoon top e-sporters hebben met de leeftijd 35 en meer.

Het ligt aan je levensstijl, of je naast e-sports ook actief en gezond leeft etc.
Ja en nee zou ik zeggen :D. Je reactie snelheid is gewoon slomer dan wanneer je 45 jaar bent. En daarom zou wordt het natuurlijk lastiger. Maar zoals je zegt, als je erg ervaren bent in het spelen van bijvoorbeeld Dota 2, dan ben je op dat punt veel beter dan een beginner. Je weet beter wat je in sommige situaties moet doen etc.

En dit zijn natuurlijk niet de enige factoren. De bereidheid moet er ook zijn. Veel mensen worden gewoon niet beter omdat ze het "eigenlijk" niet willen. Druk met andere dingen, spelen af en toe een potje etc.

Zoals dit artikel op nu.nl: http://www.nu.nl/wetensch...mt-af-24e-levensjaar.html

Als spelers van het strategiespel Starcraft de leeftijd van 24 jaar bereiken, beginnen ze gemiddeld genomen iets trager te reageren op hun tegenstanders.

Spelers die ouder zijn dan 24 presteren echter niet per definitie slechter. "De oudere spelers zijn weliswaar langzamer, maar ze lijken dat te compenseren door simpelere strategieën te gebruiken", aldus Thompson.

Nu.nl geeft Starcraft II als voorbeeld. Ik weet niet hoeveel je hebt aan kennis en snelheid, ik heb wel is streams gezien waar zulke spelers over het toetsenbord raggen :P. Bij Dota 2 is dit een stuk minder, en een grootste gedeelte ligt bij tactieken, keuzes etc.

Dus voor de mensen die toch met een game willen beginnen en je bent 30 jaar of ouder, ik bedoel, als je ouder bent kijk je wel anders naar bepaalde situaties. En als je echt vastberadenheid hebt, dan is de kans groot dat je er ook wel komt! :)
Kan het ook hetzelfde geslacht zijn? ;)
oké, oké
Ik zie dat er nogal veel ophef is van: `E-sport is geen sport.`
Maar ik zelf denk daar anders over, sport is niet alleen voetbal waar het mee vergeleken word het is iets waar je in kunt oefenen en betere kunt worden wat dan ook in wedstrijd vorm moet gespeeld kunnen worden, dat maakt een sport. Daarom vind ik vaak zo raar zelf denk ik nog wel dat E-sport de toekomst is het is minder partijdig als ware, niemand kan elkaar fysiek hinderen want ja niet iedereen heeft de bouw om sterk groot of snel te zijn terwijl bij E-sport kan vrijwel iedereen met veel oefening meedoen en je zult als ware nooit overlopen worden door je tegenstander omdat hij misschien groter, sneller of sterker is vaak is er ook veel rassisme wat je dus ook niet in E-sport kan krijgen omdat iedereen bijna het zelfde eruit ziet dus ook is het meer gunstig voor vrouwen die vaak last hebben van seksisme. Dus is het is misschien onze traditineele sport dat juist fout is? en E-sport een verbetering ervan? naar mijn mening, nee zelf vind ik het ook geweldig om gewoon te voetballen met mijn team en vaak wint toch de slimste en de gene die het meeste heeft geoefend die alles geeft dus voor dat je denk dat ik E-sport of sport slecht vind nee ze zijn allebei goed en we moeten ze beide evenveel kans geven om er wat uit te maken en niet dat bijvoorbeeld een voetballer ¤10.000.000 krijgt en een Dota/CSGO/LOL speler maar ¤10,000 ik vind het het 50/50.


hoop dat het duidelijk was mijn nederlands in het algemeen klopt niet echt maar ik denk ik mijn punt heb gemaakt.
Grote verschil momenteel nog qua "salaris" ligt naar mijn idee voornamelijk aan naamsbekendheid. Iedereen kent wel namen als Messi, Ronaldo (of dit nu de Portugese of Braziliaanse is), Schumacher, Nadal, noem maar op. Deze ken je, terwijl je de sport misschien niet eens kijkt/leuk vindt. Ik kende geen enkele pro-gamer/pro-team vóórdat ik e-Sports ging volgen. Nu wel, en ik zie dat een aantal pro-teams ook in meerdere games actief zijn. Die herken ik dan weer.
Ik kan hier veel over zeggen maar je hebt hier gewoon gelijk in. Maar de namen komen ook omdat veel mensen voetballen of iemand kennen die voetbalt en die praat er dan over.
En op die manier moet e-Sports nog (meer) groeien :)
Blijf gaan op een prijzenpot van 15 miljoen dollar dit wordt verdeelt onder de nummer 1 to 4, 5 6 ??. Het zou beter zijn als ze net als bij poker aan geven prijzen pot van 10mil en 800k voor de nummer 1. Ipv allen aangeven wat de totale prijzen pot is. En laatse ding is dat je nog moet delen met je team.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True