Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Uitgever Square Enix heeft de servers van Final Fantasy XI gesloten. Het betreft hier de servers van de PlayStation 2- en Xbox 360-versie. De mmog is nog wel speelbaar via Windows. Final Fantasy XI was de laatste game die online speelbaar was op de PlayStation 2.

Nu Final Fantasy XI niet meer speelbaar is op de PlayStation 2, is de console, die in het jaar 2000 op de markt verscheen, officieel offline. De servers van alle andere games die op de PS2 online speelbaar waren zijn al eerder gesloten. Offline games zijn uiteraard nog wel speelbaar op de console van Sony. De eerste editie van de PS2 kon niet direct op het internet aangesloten worden. Er was een aparte PlayStation 2 Network Adaptor nodig om online games te kunnen spelen.

Square Enix was er vroeg bij. Final Fantasy XI verscheen in 2002, als een van de eerste mmog's die speelbaar was op een console. De game was direct speelbaar op zowel Windows als de PlayStation 2. De Japanse mmog verscheen daarmee drie jaar eerder dan World of Warcraft, de game die de grote doorbraak van het genre bewerkstelligde. Final Fantasy XI was bovendien de eerste mmog die cross-platform speelbaar was en ook de eerste mmog die verscheen voor de Xbox 360.

Nu de servers voor PlayStation 2 en Xbox 360 offline gehaald zijn, is de mmog enkel nog speelbaar op Windows. Wie de game speelde op een console, kan met hetzelfde account verder spelen op Windows, zonder de game opnieuw te hoeven kopen. Square Enix heeft instructies online gezet die moeten helpen bij de overstap.

Final Fantasy XI-uitbreiding Seekers of Adoulin

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Steeds meer games zijn alleen te spelen met internet verbinding. Dus ik verwacht dat in de toekomst geen oudere spellen meer gespeeld kunnen worden op oudere consoles.
Nu kun je nog eenvoudig op een oude console bijvoorbeeld Mario spelen. Echter zal het over 10 jaar misschien wel onmogelijk zijn om bijvoorbeeld Destiny te spelen.

[Reactie gewijzigd door Zionrage op 1 april 2016 11:30]

Dat is zeker waar. De huidige generatie heeft veel meer online aspecten in hun games zitten, en het is niet onbedenkelijk dat support binnen 10 jaar zal verlopen zijn voor die games.

Sterker nog, ik denk dat de verzamelwaarde van deze generatie consoles het lang niet zo goed gaat doen als consoles uit generaties die (grotendeels) offline games aanboden.

Leuk voorbeeld is bijvoorbeeld een quantum break op de xbox one. Een singleplayer game puur sang, maar toch heeft remedie besloten om hun cut scenes niet op disk te leveren. Die worden gestreamt vanaf hun servers. Dus zelfs puur single player games gaan met dit euvel te maken krijgen.

Of wat te denken van al die patches en dlc die er tegenwoordig bij zit. Dat zal ook niet gearchiveerd worden.

Retro gamen op een ps4/xbox one zal over twintig jaar er heel anders uit zien dan hoe wij tegenwoordig met plezier NES/SNES PS1/2 spelen.
Misschien dan men voor enkele games nog gaat proberen het server side gedeelte te pakken te krijgen en/of na te bouwen, maar dat is natuurlijk een vrij lastige zaak.
Vroeger waren er voor veel games ook private servers (voor de PC dan). Eigenlijk zouden alle games dat soort functionaliteit ingebakken moeten hebben.
Juist'm. Plus ondersteuning voor hoge resoluties en unlimited frame rate zodat we later zo goed mogelijk kunnen genieten van retro games.
Alle spellen die ik koop en speel zijn offline te spelen. Ik hou niet van onlineplay dus let ik daar specifiek op bij aankoop. Maar dit is eigenlijk al tijden aan de gang, publishers willen niet eindeloos aan servers doorbetalen.
Gelukkig zijn er initiatieven en zelfs wetsontwerpen in de maak (in elk geval in amerika) die vechten voor behoud van dit soort spellen. Op het moment is het toegestaan (wederom in amerika, zie link) om online authenticatie te omzeilen voor spellen waarvan de authenticatie-servers offline zijn. De volgende stap is het nabootsen van multiplayer-servers, maar dat is copyright-technisch nogal een heikele zaak.
Overigens ben ik van mening dat grote publishers hier ook wel aan mee zouden kunnen werken. Maak van de serverstructuur abandonware als de servers offline gaan.
Met een beetje geluk is het spel tegen die tijd genoeg gemod dat er 3rd party multiplayer functionaliteit in zit. Ik kan me ergens vaag herinneren dat een van de cracks voor Simcity met al zn online drm een hostsfile entry + wamp server was vol met php scripts die de drm api emuleert.

Zo is er voor modded (ook softmodded) PS2 een programma dat je PS2''s network traffic via je PC route. Op de PC installeer je dan een stuk software wat doet denken aan een soort hamachi, waarmee je PS2 games door middel van de LAN functionaliteit in de games alsnog over internet kan spelen. Als ik me het goed herinner heet het XLink.

Toen ik dat een half jaar terug probeerde waren er echter maar 3 man online :(.
Tot op zekere hoogte is je vraag logisch..

Het zou natuurlijk ook niet vreemd zijn dat ze games die online als vereiste stellen met single player, een update krijgen waarbij online niet meer vereist is voor singleplayer. Hierdoor zou na het sluiten van de server de game nog wel als singleplayer speelbaar zijn.
Ligt dat dan aan de ontwikkelaars of het consumentengedrag wat zich in steeds hoger tempo versneld? ;)
Zeker wel. Online gaming mijn ding. Echter oude spellen spelen voor de nostalgie is over 10 jaar dan onmogelijk helaas.
Dat heeft volgens mij geheel met de ontwikkelaars te maken. Vroeger werd er nog vaak serversoftware meegeleverd voor spellen (daarom zijn spellen als UT (de oude) nog steeds speelbaar). Tegenwoordig zijn er helaas verschrikkelijk veel spellen die helemaal verstrengeld zijn in de serverinfrastructuur van de maker. Ik kan mij bijvoorbeeld goed voorstellen dat het hosten van een Rainbow Six Siege server niet heel echt lastig zou moeten zijn. Echter, het hele systeem van UPlay eromheen zou dan ontbreken en ik heb er een hard hoofd in dat het spel dan dus goed zou werken. Ofwel developers maken de keuze om dit er - op termijn - uit te halen ofwel het spel gaat offline :(.
"De PS2 kon niet direct op het internet aangesloten worden. Er was een aparte PlayStation 2 Network Adaptor om online games te kunnen spelen."

Dat gold dus alleen voor de FAT PS2.
Bij de SLIM PS2 was de netwerkadapter vast ingebouwd.
maar bij de slim PS2 kon je geen HDD aansluiten. FFXI vereiste de PS2 HDD.
Bij de PS2 SLIM kon je met behulp van een softmod de HDD via USB 1.1 laten draaien.. maar dat was langzamer dan een DVD.
Juist, en had je die adapter er eenmaal opgeschroefd dan mocht je hem er 10 minuten later weer afschroeven, omdat je bij aanmelden een nummer op moest geven dat net onder die adapter vermeld stond:)

Central Station heette die eerste online portal, wat een gedrocht was dat zeg. Toch werkten de games best goed, ik speelde SSX snowboarden en vooral de 1e KillZone online.
SSX wat mis ik dat zeg, en dan bedoel ik de echte goeie SSX en niet de laatste nieuwe versie voor de WII die vond ik niet zo tof.
Precies wat jij zegt, wat een humor heb ik daarmee gehad zeg :)
Zonde dat ze probeerde de serie te rebooten, en dan zon aftreksel maken.
Klopt, maar die verscheen pas in 2004, toen FFXI al twee jaar op de markt was.

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 1 april 2016 11:58]

Ik vraag me af hoe vaak die server nog gebruikt geweest zou zijn.
Inderdaad, ben stiekem wel benieuwd of dit een groep van 10 man treft, 100, 1000? Aangezien het ook nog eens meerdere servers waren, waarschijnlijk per continent verdeeld oid, kunnen het vast niet veel mensen zijn...
Weet het natuurlijk ook niet, maar ik denk eigenlijk dat het meer is dan je zou denken. FFXI was een erg populair spel in AziŽ, en zou het niet raar vinden als een redelijke fractie van de mensen was blijven hangen.
True, maar aan de andere kant is er wel een FF XIV, wat echte fans van zo'n serie in de tussentijd ongetwijfeld zijn gaan spelen in plaats van XI. Overigens zijn ze dit probleem daarbij wel voor door de game die eerst op PS3 was ook door te zetten naar PS4, waar ze nu nog ondersteuning bieden voor beide consoles maar ongetwijfeld hetzelfde gaan doen bij de PS3 versie over een aantal jaar.
Ja en nee: soms valt een nieuwe deel zo erg tegen dat mensen bij het oude deel blijven hangen. Zo was ik zelf een groot van van Call of Duty: Modern Warfare, maar ben ik van mening dat de daaropvolgende delen het spel alleen maar slechter hebben gemaakt.
In het geval van XIV was dat ook het geval, die was zo slecht gemaakt en ontvangen dat Square besloten heeft het spel effectief te herbouwen. De 'oude' FFXIV hebben ze met een event de nek omgedraaid, de nieuwe haakt met zijn opening cutscene daar op in.
Zal net zo'n klein clubje zijn geweest als die 'die hards' die toen de halo 2 servers online hielden door hun xbox maar niet uit te zetten.
Tja, end of an era I guess. Heb zelf nooit op de ps2 iets anders online gespeeld dan SOCOM, hoewel ik daar dan wel erg onder de indruk van was, online op mijn console!
SOCOM was geweldig. Een tijd waar je nog zelf de server kon kiezen op een console.
Battlefield? Daar kan je zelfs je eigen server hosten.
True true. Toch staat in mijn geheugen dat veel spellen overgingen op matchmaking.
De Playstation 2 Slim versie had wel standaard een ethernet aansluiting.
Het was alleen de originele versie die geen ethernet poort had.

Toch wel een leuke tijd mee gehad, vooral de LAN functionaliteit in combinatie met GT4.
En dan als 18 jarige met het racestuur in het koffer naar de UK om te lannen :)

[Reactie gewijzigd door dustdriver op 1 april 2016 11:29]

Echter had de slim versie niet een officiŽle manier om de HDD aan te sluiten, die vereist was voor de game.
Betekent dit dat ik mijn netwerkadapter voor de PS2 weg kan gooien? Of zijn er nog andere mogelijkheden dan online gamen?
Die adapter is pretty rare en kan je nog wel wat voor vangen, schat ik.

Reden is dat je er een mooie IDE HDD op aan kan sluiten, softmodden en gaan homebrewen. Is echt ideaal.
Que the sad trombone...

Wat is eigenlijk de reden om de windows-versie nog wel te laten werken? Zijn daar dan wel genoeg spelers voor te krijgen? Ik dacht trouwens dat deze game geen microtransacties of iets had, waardoor de servers online houden alleen maar meer geld kost?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 1 april 2016 12:25]

Het is een betaalde MMO. Dus gewoon een maandbedrag per speler.
Verder wordt er niet echt meer doorontwikkeld nu, dus een vrij klein team zit erachter, zeker nu ze zicht alleen nog maar met 1 type client hoeven bezig te houden ook
Ik geloof dat er nog steeds expansions voor XI uitkomen, als ik me niet vergis is iets minder dan een jaar terug nog een expansion uitgebracht.
De PS2 kon niet direct op het internet aangesloten worden. Er was een aparte PlayStation 2 Network Adaptor om online games te kunnen spelen.
Dat was alleen bij de dikke variant als ik het goed heb. De slim versie had de adaptor ingebouwd.

Heb in ieder geval genoeg fun gehad met de PS2 online.
Mijn slechte schoolcijfers had ik die tijd te danken aan SOCOM online! :+
Netjes dat er toch een mogelijkheid wordt geboden om verder te spelen. Zo te zien aan de video 26 maart 2013 nog een update (Seekers of Adoulin) gehad, blijkbaar toen in ieder geval nog genoeg spelers.
Ben wel benieuwd of de game nog veel gespeeld werd dan. Kan mij niet voorstellen da het over de 100.000 spelers ging.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True