Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties
Submitter: triplecore

Blizzard heeft de derde uitbreiding van zijn Hearthstone-kaartspel aangekondigd. Deze draagt de naam 'Whispers of the Old Gods' en draait om vier oude goden van Azeroth. De nieuwe kaarten en spelvormen moeten eind april of begin mei beschikbaar komen.

De uitbreiding introduceert onder andere 134 nieuwe kaarten aan het populaire Blizzard-spel. Alles draait daarbij om vier oude goden van de World of Warcraft-wereld Azeroth: C'thun, Yogg-Saron, N'Zoth en Y’Shaarj. Deze zullen ook als legendary kaarten in het spel beschikbaar worden. Spelers krijgen bij het uitkomen van de uitbreiding drie gratis card packs, samen met de C'thun-kaart en twee kaarten die betrekking hebben op dit personage. De overige kaarten zullen met geld of met de spelvaluta goud gekocht moeten worden. Ook is het mogelijk de kaarten te creëren met dust, dat verkregen kan worden door kaarten te vernietigen.

Komende week zal er al een patch uitkomen, waarmee het mogelijk wordt om meer kaartenverzamelingen, oftewel decks, op te slaan. Deze functie was al lange tijd door veel spelers gewenst, omdat er tot nu toe maar negen verzamelingen tegelijk opgeslagen konden worden. Daar komen er nu negen bij. Een ander onderdeel van deze patch zijn de zogenaamde deck recipes, die het voor voornamelijk nieuwe spelers makkelijker moeten maken een deck te bouwen en te beginnen met spelen.

Bij het uitkomen van de nieuwe uitbreiding zullen ook de Standard- en Wild-modi geïntroduceerd worden. In de Standard-modus kan maar een beperkte selectie van recente kaarten worden ingezet en in de Wild-modus blijven de kaarten van alle uitbreidingen en avonturen beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Toch knap wat Blizzard heeft neergezet met Heartstone. 30 miljoen (actieve?) spelers binnen een paar jaar. Magic heeft zo'n 20 miljoen spelers maar dan wel met fysieke kaarten (Hoeveel de digitale versie spelen weet ik niet).

Maar op een gegeven, na een aantal uitbreidingen, loop je toch tegen wat problemen op en zal je kaarten moeten bannen bij toernooien.
Is totaal niet te vergelijken natuurlijk. Hearthstone is digitaal, op diverse verschillende platformen, inclusief telefoons en tablets, gratis om te spelen en tevens ook gepushed door Blizzard via andere spellen. Zo zijn heel veel WoW spelers even HS gaan spelen, om een mount te krijgen. En tegenwoordig is het zo dat al die spellen rewards bieden voor elkaars games.
Dus op die manier krijg je heel veel spelers, die het even proberen enz.

Magic vereist dat je geld uitgeeft en je moet toch wel echt even moeite doen, en niet alleen even op de download knop drukken.

Blizzard doet het zeker goed, maar ze moeten wel heel goed opletten om de type kaarten uit GvG, niet te herhalen, daar had je met kaarten zoals Piloted Shredder, Piloted Sky Golem, Sneed's Old Shredder en Unstable Portal, extreme hoeveelheden RNG ingebracht, en dat vinden veel mensen toch wel de reden waarom het spel minder serieus wordt genomen.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de uitbreiding.
Het zijn allebei kaartspellen met een fantasy setting. Het verschil is dat het gamemechanisme anders werkt en het ene enkel digitaal is en het andere voornamelijk fysiek. Sinds niet al te lange tijd heeft Magic ook een vrij goede digitale versie (met zo'n beetje hetzelfde verdienmodel als Hearthstone). Het spel is echter vanuit beginsel nooit digitaal bedoeld waardoor het een stuk minder snel speelt digitaal.

Hoe Blizzard dan ook de spelers geronseld heeft, het is vrij knap te noemen en het legt ze geen windeieren.

Ikzelf speel overigens sinds kort Magic (met fysieke kaarten) en heb in het verleden Hearthstone gespeeld. Ik vind Magic veel diepgaander en uitdagender. Nadeel is dat de digitale versie lang niet zo vlot speelt. Voordeel is dat je het gezellig met echte mensen aan een tafel kan spelen. Wat dat betreft is de beleving ook geheel anders.
Daar hebben ze rekening mee gehouden, er worden aparte formats gehouden net als bij Magic.
Tja net als bij Yugioh en Magic the Gathering moet ook Heartstone een circulatie hebben van kaarten die elkaar opvolgen om zo de powercreep steeds meer te laten vloeien. Nu komt er ook een soort van banlist uit voor Heartstone om zo de oude kaarten te bannen, goed voor de $$$ maar ook voor de balans in de game.
Dat is toch ook bij Yu-Gi-Oh en MTG? Niet per se met banlists, maar wel met verschillende jaarlagen( Legacy, Modern, Pauper, Standard). Het is naar mijn mening alleen maar goed dat ze het op deze manier invoeren. Zorgt voor een andere meta in plaats van dat ik met mijn Season 2 fireball mage nog gewoon makkelijk potjes kan winnen. Actieve spelers krijgen nu gewoon een pootje voor.
Dat is toch ook bij Yu-Gi-Oh en MTG? Niet per se met banlists, maar wel met verschillende jaarlagen( Legacy, Modern, Pauper, Standard). Het is naar mijn mening alleen maar goed dat ze het op deze manier invoeren. Zorgt voor een andere meta in plaats van dat ik met mijn Season 2 fireball mage nog gewoon makkelijk potjes kan winnen. Actieve spelers krijgen nu gewoon een pootje voor.
Bij Yugioh is dat niet. Yugoh gebruikt een banlist waar indivudele kaarten zijn gebanned. Daar is Mirror Force bijvoorbeeld op 3 (unlimited), Raigeki op 1 (limited) en Pot of Greed banned. Omdat de volgende sets steeds sterker zijn en de yugioh banlist key kaarten van oudere decks pakken krijg je daardoor oudere decks die minder viable zijn tegenover de nieuwe. De staples blijven ong hetzelfde maar dat ligt er aan hoe je je deck bouwd. Hierdoor krijg je dat techchoice van oude kaarten tegenover nieuwe dingen. Helaas heb je dan ook een enorme powercreep.

Bij mtg worden oudere kaarten gebannend en evt probleem kaarten limited of banned (Temimste dat dacht ik)
Is het niet een beetje vroeg voor een standard mode? Het spel heeft amper een paar honderd kaarten en daar komen slechts mondjesmaat kaarten bij.
Lol
Amper een paar honderd kaarten...
Ik weet dat de meeste expansies al over de honderd gingen. ... De game zal dit 500 kaarten hebben waarvan je er 2 hebt....
En je gebruikt er dus nog geen 3.5% van in een deck...
Reden genoeg om wat orde te scheppen lijkt me
Vergeleken met Magic blijft het natuurlijk wat karig. Die zitten inmiddels al over de 10.000 verschillende kaarten geloof ik. Hoe het met andere lopende TCG's zit weet ik niet.
Veruit de meeste kaarten worden nooit gebruikt omdat ze simpelweg te zwak zijn. Ga je dan ook nog eens een groot percentage weghalen dan blijft er niet veel diversiteit over.
Ze worden dan ook niet weggehaald maar anders onderverdeeld...
De goblin kaarten zijn veel te goed naar mijn idee. Maar nu die kaarten kapotmaken is ook belachelijk..
Vandaar dat ze nu met het wild systeem komen... De game zonder beperkingen... of standaard... De meest recente packs die op elkaar afgestemd zijn...
Het resultaat is anders dat mensen van elke pack de beste paar kaarten gebruiken en dus een meta en counter meta krijgt..
Decks als face hunter worden elke expansie sterker... met dit systeem heb je iig een game mode waarin er limieten zijn aan de hoeveelheid imba kaarten per deck..
Ik ben benieuwd wat de volgende Adventure gaat worden na deze expansion.

Wellicht wordt het Firelands, of de Zandalari, of de Keepers of Time met al die dragonflights? :P
One step at a time my friend ;) ben meer benieuwd naar hoe die deck recipes gaan uitpakken. Want met sites als Hearthpwn etc. lijkt het me een functie zonder toegevoegde waarde.

[Reactie gewijzigd door et36s op 11 maart 2016 21:44]

Dit is redelijk inherent aan Trading Card Games, want dat is nou eenmaal 't verdienmodel.

Maar Blizzard geeft je toch echt best wat opties om ook op goedkope wijze te winnen.

Bij Arena krijgt iedereen gelijke kansen, omdat je uit random kaarten kiest. Bij Brawl krijg je regelmatig een deck, maar ook al moet je een deck maken, de regels zijn dusdanig afwijkend dat je vaak juist met common kaarten ook goed kan winnen.

Enkel constructed en normal gooien je in het diepe, maar zelfs constructed laat je tegen ongeveer even goede spelers spelen, ook al kan t zijn dat ze eigenlijk minder goed zijn maar wel betere kaarten hebben.
Pay to progress? Volgens mij is er iemand met bijna alles en die heeft geen cent betaald. Volgens mij is daar een jaar geleden een post over geweest op Blizzard..
"Volgens...volgens..."
Linkje?
minder lui zijn .. op google zijn zat filmpjes te vinden van mensen met een standaard deck die de wereld aan elkaar spelen.

search engines are your friend..
Is dat niet met ieder spel van Blizzard onderhand zo? Speel je veel dan krijg je ook wat leuks.. :p
Dat zou ik als betalende speler dam weer een rot streek vinden..
Dus kaarten waar ik 50 euro voor betaalde krijg jij over een jaartje allemaal ook... en gratis... zonder er ook maar iets voor de toen....
Daar komen ze nooit mee weg tenzij ze die van mij allemaal vervangen Door gouden.... oh wacht.. dat is juist waar mensen als ik voor sparen en dus gebruiken naast legendarische. ..
Dus waarom zou jij dan alles gratis moeten krijgen na verloop van tijd?
En juist die balance waar jij over klaagt word nu hersteld Door het introduceren van een recent mode en wild mode .
En als jij een game als magic zou spelen maar je wilt er geen geld aan uitgeven blijf je ook met een starters set zitten.. al kost je die ook al geld. .. hs is gratis.. Wij als koper kiezen zelf om een hoop tijd te besparen. ALS Jij Dit NIET Wilt. Prima maar dan wil je wel dezelfde benefits...
Ik betaal omdat ik de game leuk vind.
Ik betaalde omdat het spel leuk vond en steunde uiteindelijk merkte gewoon niet juiste kaarten had om Raids, Pve content te doen of slechte decks had tegen mensen die beter decks hadden dan mij.

Met standaard kaarten kom je wel ergens maar uiteindelijk loop ook tegen de muur aan.
Ik vind gewoon dat Blizzard vanaf Classic en toekomstig content die een klant heeft gekocht gewoon de kaarten vrij moet geven.
Waarom zou nog spelen of betalen.

Daarom vind het gewoon Pay to Progress puur omdat Blizzard geld vraagt om kaarten te kopen.
En een speler die gewoon zak met geld heeft zicht eruit kan kopen.
Daar kan je gewoon niet om heen niet iedereen heeft een zak met geld of de tijd ervoor.

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 13 maart 2016 04:12]

Nog ja we kunnen deze discussie eindeloos blijven voeren..
Je speelt een gratis game en klaagt dat je niet alle extra voordelen van betalende spelers hebt. Misschien tijd om een ander kaartspel te zoeken.
De game is inderdaad moeilijker om in te stappen als je niet al vanaf het begin meespeelde.
Daarom nu dus ook de splitsing om het entry level wat toegankelijker te maken..

Overigens zou ik diegene moeten zijn die klaagde.. 100 packs classic gekocht en 3 legendarische gevonden..
Recentelijk zijn de drop rates enorm aangepast en droppen de zeldzame kaarten vele malen meer. Nu vind je vaak al 5 legendarische in een pak van 50 .. dat was in het begin ook wel anders..

Maar hoe je het ook wilt spelen. Je hoeft hier niks voor te betalen. Maar dan zul je toch ook moeten accepteren dat je niet alle kaarten hebt..
De arena gebruikt geen eigen deck. En ook de tavern brawls zijn vaak premade decks.
Arena is bovendien een goede manier om packs te verdienen..
Een enkele arena run is vaak 100 gold terug. Met een pack erbij... en gelijk 2 of 3 quests gedaan waar je nog eens 60 gold voor krijgt.
Het is echt niet moeilijk om een paar kaarten zelf te maken als je die nodig denkt te hebben voor hardcore single-player
Maar als je hard core wilt spelen.. dat is bedoelt moeilijk te zijn.. dat je kaarten mist is juist de uitdaging..

En zoals andere games... magic is een fysiek spel waar je kaarten voor moet kopen... waarbij sommige kaarten per stuk al honderden euros kunnen kosten.
Die mensen klagen ook niet dat het oneerlijk is dat andere mensen ze wel hebben en zij niet. .. Welkom bij competitive play..
Als ik op voetbal ga klaag ik ook niet dat ik niet gelijk dezelfde voorwaarden krijg als een professional . . Ik zal toch echt mn eigen schoenen moeten kopen en mn eigen flessen water moeten dragen..
Sorry maar that's life. .
Je kunt die kaarten omzetten naar Legendary dus als nog valt het onder Pay to Progress (Pay to Win) je kunt ook Chinezen inhuren.
Ga niet Heartstone lopen verdedigen als Blizzard niet kaarten beschikbaar stelt aan betalende klanten of makkelijker maakt kaarten verkrijgen.

Zelfs al koop je een uitbreiding van HS kun je niet alles uit spelen.
Omdat je niet over juiste kaarten beschikt of omdat je niet over een sterke deck beschikt om online casual te spelen.

Je kunt wel zegen ga maar Arena spelen maar dat kost ook geld.
Toen ik voor het laatste speelde helaas valt HS onder de categorie Pay to Progress zelfs een simpel kaart heeft Blizzard verziekt

Ze kunnen wel wat van CD Projekt RED (Witcher 3 Gwent) leren.
Ik heb bijna alle kaarten bemachtigd twee keer al.
Hun gameplay is veel leuker en het bemachtigen van kaarten ook.

Nu maar hopen dat Blizzard Legion en Overwatch niet om zeep helpt

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 16 maart 2016 01:28]

Ik speel het spel nu een tijdje dagelijks. Echt een top spel! Het balans is perfect. Hoewel sommige legendary kaarten wel echt sterk zijn. Maar die kosten ook weer 10 energy. En zijn zeer zeldzaam.

Daarnaast zit het spel vol met kleine details. Zoals dat de level rondom het speelbord interactief is en reageert tijdens aanraking. Leuk voor tijdens het wachten.

Ik hoop dat er vooral meer spells/traps komen. Die maken het gevecht spannender.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 11 maart 2016 21:21]

had toch echt verwacht dat de expansion wat eerder zou komen ;(
ik kan niet wachten!
Wat nog niet vermeld wordt in het artikel, Blizzard is ook bezig te kijken naar een stuk of 10-12 kaarten die generfed zullen worden.

Zal waarschijnlijk gebeuren voordat Standard en Wild modes komen.

http://ca.ign.com/article...d-nerfs-will-be-announced
Ehm, dat artikel zegt dat ze de preciese nerfs besluiten een week voordat de uitbreiding uitkomt. Dus de nerfs komen met de Standard en Wild modes.
Pay2win zoals Solforge? Zal best.

Of onder het mom van 'alles kan je f2p gratis binnen afzienbare tijd bemachtigen' en in de praktijk ben je dan 10 jaar bezig haha.

Vond Solforge echt gaaf, alleen het hele pay2win gebeuren heeft het spel totaal verpest.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 12 maart 2016 00:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True