Blizzard kondigt Burning Crusade Classic aan

In navolging van World of Warcraft Classic wil ontwikkelaar Blizzard nog dit jaar Burning Crusade Classic op de markt brengen. Daarmee is binnenkort ook de eerste uitbreiding voor WoW in originele vorm te spelen. Het nieuws over de Classic-variant lekte eerder al uit.

Met Burning Crusade Classic kunnen spelers van World of Warcraft Classic hun tocht door de oorspronkelijke versie van de mmog voortzetten. Blizzard bracht in 2019 de Classic-variant van de game op de markt en die is zo populair dat Blizzard ook de eerste uitbreiding voor de mmog in zijn oorspronkelijke vorm op de markt gaat brengen. World of Warcraft zelf verscheen in 2004 op de markt, The Burning Crusade in 2007. Blizzard heeft sindsdien de gameplay van de serie echter ingrijpend veranderd, wat niet bij alle spelers in goede aarde valt. De Classic-variant van WoW, waarin de gameplay is zoals in 2004, is dan ook zeer populair. Met Burning Crusade Classic borduurt Blizzard daar op voort.

Tegelijk met Burning Crusade Classic introduceert Blizzard Progression Servers en Classic Era servers. Op de Progression Servers gaan characters door van WoW Classic naar The Burning Crusade, op de Classic Era Servers blijft alles bij het oude en kunnen spelers niet naar de gebieden die zijn toegevoegd in The Burning Crusade. Spelers krijgen voor elk character de keuze of ze op een Progression Server willen spelen of op een Classic Era server. Alle huidige Classic servers worden Progression Servers, maar spelers kunnen characters dus verhuizen naar de nieuwe Classic Era servers.

Blizzard wil bovendien de optie bieden om een Classic-character te kopiëren, zodat het character op beide versies van de server beschikbaar is. De kopie-optie wordt een betaalde dienst. Er komt bovendien een level boost beschikbaar, waarbij spelers de optie krijgen om een character aan te maken dat al level 58 is. Ook dat wordt een betaalde dienst.

Blizzard wil de raids en dungeons van The Burning Crusade geleidelijk toe gaan voegen en heeft daarvoor vijf fases op stapel staan. Bekende raids als Tempest Keep en de Black Temple zullen in die fases toegevoegd gaan worden. Blizzard hoopt de Burning Crusade Classic nog dit jaar op de markt te brengen. Net als WoW Classic zal het zal gratis speelbaar voor iedereen met een lopend WoW-account. Er komt ook een bètatest voor Burning Crusade Classic, die volgens Blizzard al 'binnenkort' van start zal gaan. De studio liet doorschemeren dat er meer uitbreidingen in Classic-variant gaan verschijnen.

Burning Crusade Classic

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

20-02-2021 • 02:28

48

Reacties (48)

Sorteer op:

Weergave:

Als ze de classics blijven uitbrengen loop je na een paar jaar gelijk met de huidige versie?
Kans is aanwezig dat ze tot WOTLK gaan. Ik hoop zelf uiteindelijk op doorontwikkeling van classic met nieuwe content maar de designfilosofie van classic. Gewoon twee versies van wow, eentje zoals retail met een focus op toegankelijkheid en eentje met een focus op uitdaging en een beetje exclusiviteit.

Liefst wel zonder world buffs!

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 22 juli 2024 18:21]

Ik verwacht eigenlijk niet dat dit een optie is, ik weet ook eigenlijk niet eens of ik het wel wil. Game development, maar ook de wensen van de gamers hebben de laatste 15 jaar een flinke evolutie doorgemaakt. Ik zou niet eens weten of een team van developers nu nog een succesvolle game zou kunnen maken met die exacte design filosofie, maar ook heb ik er twijfels bij of de community het als goede content zal accepteren.

Alle MMO's die het geprobeerd hebben zijn immers keihard gefaald, met Wildstar misschien wel als grootste voorbeeld, je zag daar gewoon, dat hoewel het best een vermakelijke game was, dat het doel om te bouwen op systemen zoals je ook had in Vanilla tijd in WoW (en nu in Classic) gewoon niet werkten, 40 man raiding kwam nooit van de grond, niemand vond de attunements leuk, waardoor je eigen zag dat de raiding scene vrij snel doodbloedde en de andere features van de game (bijv. Player housing) deze niet konden redden.

In Classic (en straks in TBC met attunements, zie hier een voorbeeld van de chart https://imgur.com/7C3FKYh ) accepteren mensen het, omdat het hoort bij die games. Ze zijn het gewend, ik vraag me achter af of diezelfde spelers dan soort zaken in nieuwe content ook nog steeds zouden accepteren.
Gewoon twee versies van wow, eentje zoals retail met een focus op toegankelijkheid en eentje met een focus op uitdaging en een beetje exclusiviteit
Hoe bedoel je dit precies, als er namelijk iets is dat niet de focus is van Classic is het wel uitdaging en exclusiviteit. Waar 'vroeger' alleen al het binnen komen van Naxx, laat staan een boss killen of clearen een uitdaging was die maar voor zeer weinig spelers weggelegd was is dat tegenwoordig helaas wel anders, MC, BWL en AQ waren een lachertje qua uitdaging en ook Naxx 'does not really live up to the fame', juist de uitdaging is er helaas niet, net als de exclusiviteit. Waar vroeger iemand met Thunderfury bijna een noviteit was, en bijvoorbeeld iemand in een volle Tier set toch echt was aanzien genoot (al was het niet BiS), heeft nu iedere Ret pala bij wijze van spreken een hand of Rag, iedere tank een Thunderfury en zelfs T3 sets zie je op iedere straathoek in Oggrimar of Stormwind.

Ik vind Classic echt een geweldige game en speel deze dan ook zeer graag, maar juist het enige dat me echt tegen is gevallen is (naast PVP, wat een shitshow is dat helaas geworden) de uitdaging in de end game, onze eerste Ony kill had geen 40 man (want we waren de guild nog aan het opbouwen, aangezien we gestart waren met 10ish man die al die jaren contact hebben gehouden uit dezelfde guild in Vanilla en eigenlijk zo min mogelijk wilden recruiten), maar 18 man in een mix van pre-raid BiS en leveling greens (iedereen die attuned was werd meegesleept), Onze eerste rag kil was met <25 man uit mijn hoofd en Razorgore en Vael met <30. Met die aantallen was het trouwens nog wel enigzins een uitdaging, maar wel een die we voor onzelf gecreëerd hebben, hadden we eerst de guilld naar 40 gebracht en dan pas gestart dan was het een heel ander verhaal geweest, zo hadden we voor AQ wel van begin af aan 40 man en dat was echt te makkelijk. Naxx is trouwens wel duidelijk een 'step up', maar nog altijd, in ieder geval naar mijn mening, niet lastig genoeg.

Ik heb het dan eigenlijk ook precies andersom, ik speel juist retail voor de uitdaging van Mythic raids, runnen van M+ key's e.d. en het behalen van achievements e.d. op het moment dat ze nog redelijk exclusief zijn.

Terwijl ik Classic juist speel voor het grotere groepsgevoel, meer community buiten de guild (in Retail is het vooral guild community, niet meer een echter server community als op Classic en vroeger in Vanilla e.d.). Maar ook het levelen vind ik leuker op Classic. Al wordt dat weer redelijk verziekt momenteel omdat bijna niemand meer lijkt te levelen, iedereen koopt mage boosts :( Waadoor wanneer ik aan het levelen ben juist de leveling zones vrijwel leeg zijn en je voor een moeilijke groupsquest terug moet vallen op guildies in plaats van dat je even snel een groep opzet met mede levelaars en zo ook weer de kans hebt nieuwe mensen te leren hebben.

Wel heb je uiteraard gelijk dat bij retail de toegankelijkheid groter is, levelen kost immers een stuk minder tijd en aan de onderkant is er veel meer casual content en ook bijvoorbeeld de LFR Story mode raids voor mensen die niet kunnen of willen committen om daadwerkelijk te raiden in een georganiseerde setting. Echter is aan de andere kant van het spectrum de uitdaging in georganiseerde raid en group content dan juist weer vele malen groter dan in Classic.
Liefst wel zonder world buffs!
Volledig eens, een van de redenen waarom Classic uitdaging mist.

Ook goed dat ze hebben aangekondigd dat bosses in TBC Classic in hun 'unnerfed' versie komen (wel met bug fixes) en niet als de 2.4.3 versie's met vaak flinke HP en damage nerfs.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 18:21]

Ik hoop het van harte! IMO was WOTLK de beste uitbreiding... :D
Niet voor niets draaien bijna alle private servers versie 3.3.5 omdat deze wotlk als het hoogtepunt gezien wordt, vlak VOOR de cataclysm
Aanpassingen van de oude spellen zal niet gebeuren. Als Blizzard een soort van "Classic+" zou willen lanceren, dan was NU het moment geweest om dit te doen, nu Naxxramas uit is.

Dus nee, ik ga er van uit dat we in ieder geval een WotLK Classic zullen zien. En wellicht gaat het inderdaad verder door. Zelf heb ik er totaal geen interesse in. Blizzard lanceerde WoW Classic met de "belofte" dat ze de wereld intact willen houden, zodat spelers gewoon een paar maanden kunnen spelen, vervolgens iets anders gaan doen en na een tijdje de draad weer oppakken.

Helaas.
Blizzard lanceerde WoW Classic met de "belofte" dat ze de wereld intact willen houden, zodat spelers gewoon een paar maanden kunnen spelen, vervolgens iets anders gaan doen en na een tijdje de draad weer oppakken.
Dat doen ze ook gewoon, Als jij in Classic lvl 60 bent geworden, straks een jaar niet gespeeld hebt omdat je wat anders wilde doen en na TBC release terug zou komen dan krijg je gewoon de keuze of je verder wil spelen in Classic, exact zoals het nu is, of dat verder wil gaan in TBC.

Je kan dus gewoon verder spelen waar je gebleven met de keuze om verder te gaan in nieuwe content.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 18:21]

We zullen zien. Sowieso laat ik m'n poppetje meegaan naar TBC, want die uitbreiding biedt héél veel verbeteringen wat betreft talents en itemization. Het is gewoon jammer dat Blizzard uberhaupt denkt dat mensen nostalgisch worden over Cataclysm en Warlords of Draenor...
Die mensen zijn er echt wel hoor, en ik zie eigenlijk de case ook wel. Hoewel Cata en WoD (en BFA) nu niet echt bekend staan als de beste expansions *Kuch*, komen eigenlijk de meeste klachten over Cata en WoD neer op 2 dingen, te weinig world content over de duur van de expansion (dus teveel focus op raids e.d.) en een of meerdere langere content draughts tijdens de expansion en / of in aanloop naar de volgende expansion (Denk aan 6.1 selfie patch, of de tijd tussen Dragon Soul en MoP).

wat echter wel heel goed was, en waarom er echt wel mensen zijn die met goede gevoelens naar Cata en WoD terug kijken waren de dungeons (Heroics in Early Cata waren echt super, Challenge mode in WoD) en ook de raids. Firelands is nog altijd een raid die bijvoorbeeld hoog in veel lijstjes staat net als Blackrock Foundry en Hellfire Citadel. Er zijn echt wel mensen die deze content graag weer opnieuw zouden willen ervaren.

En ik denk juist, dat mochten Blizzard na Wrath verder gaan met Classic, juist Classic de handvatten heeft om wat met deze pijnpunten te doen. Immers zijn doordat alle content al ontwikkeld is, content draughts makkelijker op te vangen, je kan immers de content (en opvolgende releases), in zo'n manier pacen dat er veel sneller nieuwere content uit kan komen waardoor juist deze pijnpunten verdwijnen.
Cata en WoD terug kijken waren de dungeons ..... slecht en slecht niet mee eens :)

die twee { Cata en WoD dungeons } waren echt slecht vooral Cata drama expo.
vanaf Cata liepen spelers weg.

[Reactie gewijzigd door noway op 22 juli 2024 18:21]

Heb je het nu specifiek over expansions of over dungeons. Qua expansions waren Cata en WoD inderdaad namelijk niet de beste, maar goed dat gaf ik ook al aan.

Neemt niet weg dat de dungeons en raids wel zeer goed waren die expansions. Kijk bijvoorbeeld eens naar 5 man Cata Heroics bij release, dat waren echt goede dungeons, en ook weer een stuk moeilijker dan de snooze fest 5 mans tijdens Wrath waar je alleen maar hoefde te AoEén. Nee, juist een van de weinige goede zaken in Cata waren de dungeons en de raids. Idem in WoD, slechte world content, maar geweldige dungeons en raids over het algemeen, neem bijvoorbeeld Blackrock Foundry, Blackhand is nog altijd van veel raiders een gevecht die altijd voorkomt in de lijstjes van top 10 beste raidbosses e.d.

Als je echt specifiek de dungeons bedoeld ben ik echt benieuwd wat jij dan persoonlijk zo slecht vond aan die 5 man dungeons, bijvoorbeeld vergeleken met Wrath, waar juist zeer veel kritiek was op de veel te makkelijke 5 mans.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 18:21]

Niet direct, Zo duurt Classic straks bij TBC release bijna net zo lang als het deed 15 jaar geleden (voor EU). Zolang ze daar niet al te veel op aanpassen zal een eventuele voortduring van de Classic reeks altijd zeker 10+ jaar achter lopen en de komende tijd nog altijd flink lager.
Ze houden ook servers met Vanilla alleen. Je mag een char kiezen die slechts in Vanilla bestaat bijv.
Ja, en over 10 jaar heb je dan WoW Classic Remastered.
Zo lang ze stoppen bij "wrath of the lich king" blijft het aardig classic, daarna is het spel dood voor alle mensen die classic willen spelen.
Had gehoopt dat er minstens een TBC server zou zijn met een verse start, jammer.
Is dit bevestigd van niet dan? Ik had begrepen dat deze optie nog altijd open stond, al heb ik gister helaas niet alles kunnen zien.
Voor zo ver ik weet is het niet bevestigd. Maar aangezien ze voor migratie hebben gekozen ben ik bang dat het niet gebeurt.

(Verse start was één van de opties in de enquête die ze een tijd terug hadden uitgestuurd, dus neem aan dat ze het wel vermeld hadden als die optie er ook komt)

[Reactie gewijzigd door Meessen op 22 juli 2024 18:21]

Migratie van huidige servers naar TBC wil natuurlijk niet zeggen dat er ook niet 1 of meerdere FRESH realms kunnen komen. In die enquete was de optie geloof ik alleen FRESH, dat zal denk ik nooit populair geweest zijn onder de ondervraagden, maar een enkele FRESH zal denk ik zeer gewenst zijn.
Hoop het iig, fingers crossed.
Helaas is het net in de stream bevestigd dat er geen fresh servers komen bij release. Ze houden het wel als optie voor na de release.
Dat is inderdaad wel jammer voor de doelgroep van dat soort servers. Voor mij is het niets, mar had graag gezien dat het een optie zou zijn voor spelers die er wel van houden.
Maar eigenlijk is dat dan ook niet de 'classic experience' ;) Zo zijn we destijds óók niet aan TBC begonnen.
Zeker waar, maar we zijn ook niet met dergelijke grote aantallen op 1 server begonnen in classic, hadden 1000-10000x minder gold in omloop op een server (24/7 botfarms) en volgens mij had nog niet eens de helft van de spelers een max level character toen. Tegenwoordig heeft volgens mij de grote meerderheid zelfs meer dan 1 lvl 60 van degenen die classic hebben gespeeld.

Een fresh server zou betekenen dat iedereen wat meer verspreid zit over de wereld, wat al 1 van de problemen destijds zou aanpakken. Zit er effectief iemand te wachten op een server met 10 permanente layers? Ik snap Blizzard niet hoor... Denk dat ze gewoon bang hebben dat Fresh servers populairder gaan zijn en zo de huidige vanilla spelers geneigd gaan zijn om hun character achter te laten om ook op de fresh kar te springen.
Resetten ze de gewone classic era servers dan of blijf je daar voor eeuwig zonder nieuwe dingen? Die zullen dan snel leeg lopen.

Edit: Hoe is dit off topic? Dit bericht gaat letterlijk er over dat de huidige servers Classic Era servers gaan worden...

[Reactie gewijzigd door Ulas op 22 juli 2024 18:21]

Tegelijk met Burning Legion Classic introduceert Blizzard Progression Servers en Classic Era servers. Op de Progression Servers gaan characters door van WoW Classic naar The Burning Crusade, op de Classic Era Servers blijft alles bij het oude en kunnen spelers niet naar de gebieden die zijn toegevoegd in The Burning Crusade. Spelers krijgen voor elk character de keuze of ze op een Progression Server willen spelen of op een Classic Era server. Alle huidige Classic servers worden Progression Servers, maar spelers kunnen characters dus verhuizen naar de nieuwe Classic Era servers.
Je kan kiezen wat je per character doet. Blijf je op de Classic server hangen zonder TBC instrumenten. Ga je met je Character naar TBC. Of kopieer je je character en blijf je zowel op Classic als TBC (betaalde optie).

De huidige Classic servers worden de TBC servers. Er komen nieuwe servers bij die enkel Classic content zullen bevatten. Hier wordt je dus naartoe verhuisd mocht je in Classic willen blijven. Althans, dit is zoals ik het heb begrepen.
Ja maar die classic servers gaan dan dood, want wat wil je daar nog op doen dan? Alles is al gedaan en het is niet makkelijk om nieuwe groepen te vinden met minder spelers op de server.
Ik las op Reddit dat TBC de post nerf patch wordt (niet gecontroleerd). Zou wel jammer zijn als het dadelijk te makkelijk blijkt, je zag al bij classic hoe vlug men door de content ging vergeleken met vroeger.
Nee, ze hebben juist announced dat ze bosses, met uitzondering van bugfixes, pre nerf gaan uitbrengen.
Zie ook dit panel van gister, heb hem al op de juiste tijdcode gezet, maar mogelijk is het hele panel interessant voor je :)

https://youtu.be/D_1oHNx-8T0?t=990
De character boost tot level 58 is voor alle races behalve Draenei en Blood Elves.
En beperkt tot één boost per account.
Hier zou ik voor hersubben
In de pre-patch, nog voor de opening van de portal zal je reeds je Draenei of Blood Elf kunnen levelen.
Ben daar best happy mee, denk er namelijk over om een enhancement shaman te gaan spelen in tbc en kan die al lwvellen voir tbc waardoor ik met levellen niet achter loop
Matige timing naar mijn mening. Shadowlands is zo’n goede expansion dat ik tbc links laat liggen.
Ik hoop dat ze TBC zo timen dat deze launched net wanneer de 9.1 progress straks in Shadowlands er een beetje op gaat zitten.
Ik ben voorstander van de mogelijke opties die ze willen implementeren ten aanzien van je huidige Classic characters. Ze hebben in deze goed naar de community geluisterd en daar mag ook wat van gezegd worden. Ik ben benieuwd op welke basis toegang wordt gegund voor de beta die eraan vooraf gaat. Ik hoop zelf een uitnodiging te mogen ontvangen. Het is en blijft voor mij een van de twee mooiste uitbreidingen van het spel, naast WOTLK. Kwa release dat gok ik zelf op een van de zomermaanden of zelfs later.
Oeps, foutje in de laatste alinea
"Net als WoW Classic zal het zal gratis speelbaar voor iedereen met een lopend WoW-account."
Ik denk dat hij "zal het zal" bedoelt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.