Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard viert dertigste verjaardag met bundel van drie oude games

Tijdens BlizzConline kondigt Blizzard de Arcade Collection aan, een bundel van drie van de oudste games van de studio. Gebundeld zijn The Lost Vikings, Rock n' Roll Racing en Blackthorne, die verschijnen voor Windows, PS4, Xbox One en Switch.

“Door games als The Lost Vikings, Rock n' Roll Racing en Blackthorne zijn we toegegroeid naar games als Warcraft, Diablo en StarCraft en daarom leek het ons een passend eerbetoon om via de Blizzard Arcade Collection terug te kijken op onze geschiedenis”, stelde Blizzard-directeur J. Allen Brack tijdens de opening van BlizzConline, de online variant van het fanfeest dat Blizzard jaarlijks organiseert.

Spelers kunnen bij alle drie de games kiezen of ze die willen spelen in de originele vorm of in de nieuwe Definitive Edition. In die laatste variant kan de voortgang makkelijker opgeslagen worden en is er een optie om de gameplay 10 seconden terug te draaien.

De Arcade Collection is onderdeel van de Celebration Collection, een verzameling in-game goodies die Blizzard verkoopt ter ere van het dertigjarig bestaan van de studio. De Celebration Collection kost € 19,99 en is per direct verkrijgbaar via Blizzards eigen Battle.net, de Nintendo eShop, de PlayStation Store en de Xbox Store.

Blizzard bracht de games uit de bundel op de markt in de eerste jaren van zijn bestaan. De studio werd opgericht in 1991, toen nog onder de naam Silicon & Synapse. De allereerste game die het op de markt bracht, was RPM Racing, dat niet in de bundel zit. Daarop volgden The Lost Vikings in 1992 en Rock n' Roll Racing in 1993. Blackthorne zou volgen in 1994, hetzelfde jaar dat Blizzard door zou breken met Warcraft: Orcs & Humans.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur audio en games

20-02-2021 • 02:25

40 Linkedin

Reacties (40)

Wijzig sortering
Deze games waren eerst gratis te downloaden op de Blizzard site. Nu snap ik waarom ze zijn weggehaald.

Lost Vikings heb ik ook suf gespeeld. Vooral deel 2 op de playstation. Zat leuke humor in.
Ze zijn nog steeds gratis te downloaden maar je krijgt geen enkele support bij om het werkend te krijgen op je PC als het niet lukt. Dat is het verschil met deze bundel, op de platforms die ondersteunt worden ben je verzekerd dat ze werken en anders kan je bij Blizzard support aankloppen.
En dan net zo lang en veel moeite hebben om überhaupt contact te krijgen met Blizzard?

Ik zou geen enkele euro ervoor over hebben om support te krijgen van Blizzard/Activision. Trouwens is dit voor de meeste grote ontwikkelaars het geval. De support is vaak erg slecht en ik ben toch heel benieuwd hoe dit te werk zou gaan, want het beeld dat je schetst is leuk maar niet realistisch. Tegen de tijd dat je geholpen bent en alles gedaan zou hebben om de game werkend te krijgen ben je waarschijnlijk 2 weken verder.

De support en hulp van fora als reddit, youtube en andere bieden meestal veel betere en snellere support.
Ik laat me niet uit of de aftersales support goed is of slecht, ze zullen echter van te voren er veel aan doen om te zorgen dat het gewoon werkt en dat zal voor het overgrote deel van de gebruikers ook het geval zijn. Maar mocht het toch niet lukken dan kan je bij ze aankloppen. Bij de gratis versies kan zelfs dat niet.
Dat kan kloppen, maar als dat de enige meerwaarde is moet men zich afvragen of het dat ook waard is als de game ook gewoon gratis aangeboden wordt.
Dit dus. En hiermee maakt blizzard duidelijk hoe erg ze financieel gedreven zijn. Het klinkt als een kado, maar blizzard heeft ondertussen de gratis download weggehaald en nu in een betaalde pack gestopt.

Hier het bericht van tweakers:

nieuws: Blizzard maakt klassiekers The Lost Vikings en Rock 'n Roll Racing be...

Edit:

Lijkt dat de kost Vikings nog steeds te downlaoden is via deze link:

http://dist.blizzard.com/...46ba/The_Lost_Vikings.zip

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 20 februari 2021 08:15]

Dit klopt niet.. Deze games zijn nog gewoon verkrijgbaar via Blizzard: https://us.battle.net/support/en/article/284530 De gratis downloads zijn dus helemaal niet weggehaald, alleen enkel mogelijk verplaatst (durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik speelde deze titels niet, en weet dus niet waar ze eerst stonden).

Jammer dat er niet eerst even gekeken wordt voordat er conclusies getrokken wordt. De betaalde pack is alleen nodig wanneer je de moderne varianten in de definitive edition zoals gister gereleased wil spelen of op de consoles wil spelen.

Ik weet trouwens ook niet of er meerdere manieren te zijn om deze games te verkrijgen, ik had ze namelijk vanmorgen ineens in mijn battle.net staan zonder dat gister / vandaag ik iets gekocht heb.
Deze kreeg je er bij als je ook 1 van de 3 Celebration Packages gekocht hebt.
Blizzard wordt nu echt wel hevig beinvloed door Activision ja ;)

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 20 februari 2021 16:38]

Helaas wel, Activision probeerd alles uit te melken.
Nee, ze, de Blizzard tak met name, hebben problemen met shareholders. Die hebben het jaren moeten aankijken en 2 jaar geleden hebben ze ingegrepen. Heroes of the Storm de nek omgedraaid (nou ja, in maintenance mode gezet) en een betere performance geeist.
Bij HoTS viel dat ook wel te verwachten, was een vermakelijke game, maar heeft nooit de verwachtingen waar weten te maken, niet die van Blizzard maar ook niet die van de spelers. Dota en League lagen gewoon al te ver voor, waardoor HoTS altijd een niche game is gebleven.

Neemt niet weg dat ik best plezier heb gehad met die game, maar het op een lager pitje zetten van HoTS vond ik eigenlijk zelfs rijkelijk laat, ik had het veer eerder verwacht. Ik denk eigenlijk dat de meeste andere AAA dev's veel eerder ingegrepen zouden hebben bij zo'n game.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 20 februari 2021 11:01]

Ze zijn 30 en hebben een cadeautje voor zichzelf gegeven.
... Het klinkt als een kado, ...
Niet echt, €20 voor drie ge-emuleerde spellen met bog-standard emulatie functies is ietwat fors, zelfs als de spellen niet vrij beschikbaar waren en hoogtepunten zouden zijn van die spelcomputergeneratie.

[Reactie gewijzigd door emphy op 20 februari 2021 08:35]

Je koopt natuurlijk niet alleen de 3 games als je die bundel koopt, sterker nog, die bundel is al een tijdje te koop en tot gister zaten deze games er niet eens in. Ik was al verbaasd waarom ik deze games ineens had, terwijl ik gister / vandaag niets gekocht had.

Blijkt nu na enig onderzoek dat gister na bekendmaking gister van deze arcade collection deze collectie van games aan de 30 jaar Blizzard collectie is toegevoegd. Wat dat betreft is het dus wel degelijk een soort van extratje (voor iedereen die de bundel al gekocht had) terwijl het voor andere net dat dingetje kan zijn om tot aanschaf over te laten gaan.
Zeker niet de beste games van Blizzard om nagenoeg €20 voor neer te tellen na 30 jaar. Ik heb toen al weinig tijd gestoken in die games, shareware was het nog. Ze waren gewoon niet leuk.

Warcraft en Warcraft II daarentegen, namen mijn met ochtendkrant bezorgen, zuurverdiende guldens af en terecht! Die titels verdienen remasters ter ere van hun 30e verjaardag, niet die zoute titels waar ze als tieners hebben leren programmeren voor 16 bit DOS.
Meningen verschillen natuurlijk. Ik heb zelf erg veel plezier gehad met The Lost Vikings. Een platformer waarin je 3 verschillende characters kreeg die je alle drie nodig had om de levels te overwinnen was destijds wel echt vernieuwend, voor mij dan in ieder geval. Dit was voor mij in de tijd dat ik ook nog spellen speelde als Commander Keen. En Warcraft haalde het wat mij betreft qua sfeer en verhaal niet bij Dune 2, die 2 jaar eerder uit kwam. Toegegeven, de controls van Warcraft waren beter, maar daar lette ik in die tijd nog niet zo op.
Gobliiins deed dat 2 jaar eerder al. Neemt niet weg dat Vikings inderdaad een tof spel was, ik heb het ook helemaal grijs gespeeld.

Edit: vergis me. Gobliiins was geen platformer.

[Reactie gewijzigd door larrylaffer op 20 februari 2021 08:39]

The treasure of Usas, MSX platformer uit ‘87 had het iig wel.
Gobliiins deed dat 2 jaar eerder al. Neemt niet weg dat Vikings inderdaad een tof spel was, ik heb het ook helemaal grijs gespeeld.

Edit: vergis me. Gobliiins was geen platformer.
Je precies, al kreeg Gobliiins een erg lage score van PC Zone en Amiga Force.

https://magazinesfromthepast.fandom.com/wiki/Gobliiins

Ik zelf heb hem heel kort gespeeld, omdat ik in de begin al niet verder kwam vroeger toen ik nog 11 a 12 was of zo, en was niet zo een fan van die soort spellen, ik was helemaal weg van Turrican spellen, vooral Turrican II en Turrican 3, en Switchblade II, en Z-OUT, en Super Stardust, die onzettend mooi er uit zag, met fantastische cd muziek en erg mooie FMV, en veel meer fantastische spellen die ik heb en gespeeld heb.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 20 februari 2021 15:55]

Warcraft 1 heb ik nooit gespeeld, ben pas ingestapt bij deel 2 dat was inderdaad geweldig spel.

Zou graag remasters hiervan willen spelen, zodat ik deel 1 ook eens kan spelen.
Volgens mij hadden ze mijn guldens toen niet(had het spel niet legaal 🙊, maar de remaster zou ik direct kopen.

Deze spellen waar ze hierover hebben ken ik niet eens, of wel zal eens bekijken later vandaag maar dan hebben ze weinig indruk achter gelaten bij mij dan.
Op gog hebben ze speelbare versies voor windows 10 van WC1 en WC2 te koop.
Och als ik die plaatjes van deel 2 zie smelt ik al weer geweldig, het ziet er niet uit maar alleen al die herinneringen.
Die ga ik even kopen bedankt neem ik deel 1 ook wel mee samen 15 dollar :).

edit:

Komt die Creditcard ook nog eens van pas niet eens ideal of apple pay, heb ik lang niet nodig gehad de CC.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 20 februari 2021 10:05]

Zou graag remasters hiervan willen spelen, zodat ik deel 1 ook eens kan spelen.
Ik ook, maar gezien wat blizzard uitgestoken heeft met WC3: Slightly more polygons Reforged, hoop ik dat deze dan wel uitbesteed worden aan een third party studio :) .
Wat hebben mensen toch tegen reforged, ik heb hem sinds dag 1 en speelt als een zonnetje.
Ik speel dan verder niet online maar alleen de story mode gedaan, en eens een skirmisch leveltje maar draait prima.
Twee zaken:
1. het is de term "remaster/remake" niet waard, het was gewoon een enorm teleurstellende opgepoetste wc3. Het voegt absoluut niets toe voor de mensen die nog altijd WC3 speelden (zoals ik soms doe).
De game an sich ziet er nauwelijks beter uit en er is niets echt iets nieuws. Mijn grootste probleem is op dat vlak de minimap, die nog altijd 10x10 pixels is en een refresh rate heeft van 1 of 2 Hz. Dat stoort me het meeste als ik WC3 (2019) vergelijk met Dota2 (2011).

2. ze hebben bij release retroactief online activity weggepatcht uit TFT, dat ze de servers afsluiten, who cares, maar laat op zijn minst de optie open voor de third party servers zodat die niet nog meer workarounds nodig hebben dan al het geval was.

Als je dan gaat kijken naar goede remakjes zoals Links Awakening of zelfs iets minder goede (imo) als AoE(2):DE (die ook nog eens goedkoper zijn) dan is de teleurstelling groot.

Ik stond klaar om met plezier 60€ te betalen voor een goede remake van TFT, zodat ik die na 17 jaar eindelijk op stal kon doen en dan kregen we een veredelde patch.
1: Op zich ziet er meer dan prima uit en echt wel wat beter dan het origineel, had het misschien beter gekund ja misschien wel.
De mini map stoor ik mij totaal niet aan misschien niet zo gevoelig weg gelegd :).

2: Scheelt ook al aangezien ik nooit online game

Dus voor mij is het al een stuk mindere teleurstelling denk ik hierdoor.
Die staat beter bekend als WC3: Refunded ....
Zeker niet de beste games van Blizzard om nagenoeg €20 voor neer te tellen na 30 jaar. Ik heb toen al weinig tijd gestoken in die games, shareware was het nog. Ze waren gewoon niet leuk.

Warcraft en Warcraft II daarentegen, namen mijn met ochtendkrant bezorgen, zuurverdiende guldens af en terecht! Die titels verdienen remasters ter ere van hun 30e verjaardag, niet die zoute titels waar ze als tieners hebben leren programmeren voor 16 bit DOS.
The Lost Vikings was een heel goed spel, heb het een paar keer gespeeld op de Amiga lang geleden, en deed het heel goed, kreeg een 90% (9/10) van Amiga CD32 Gamer Issue 1, en ook deed het spel erg goed op de SNES en Sega Mega Drive, en op de PC.