Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

World of Warcraft Classic is vanaf zomer 2019 beschikbaar voor alle WoW-abonnees

World of Warcraft Classic komt in de zomer van 2019 uit en zal beschikbaar zijn voor alle WoW-abonnees. Er lijkt geen los verdienmodel voor de klassieke versie van de mmorpg te komen.

John Hight, bij Blizzard verantwoordelijk voor World of Warcraft, maakte dat bekend bij de openingsceremonie van BlizzCon. Spelers hoeven World of Warcraft Classic niet los aan te schaffen en er komt ook geen los abonnement om op de klassieke servers te spelen. Inmiddels is er een demo van WoW Classic speelbaar voor mensen die een Virtual Ticket voor BlizzCon in bezit hebben.

Later tijdens BlizzCon zal Blizzard meer bekendmaken over WoW Classic, dat gebaseerd wordt op versie 1.12 van de game, een update die in 2006 uitkwam. Ook gaat de uitgever meer informatie geven over Tides of Vengeance, een komende update voor de Battle for Azeroth-uitbreiding van World of Warcraft. Tijdens de presentatie werd er een filmische trailer getoond die de verhaallijn van Battle for Azeroth voortzet.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-11-2018 • 20:50

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Wat een azijnzeikers over dat gehele geld kwestie.

Ik heb zelf WoW gespeeld vanaf 2006 en ben gestopt in 2017.
Al die jaren netjes betaald per maand. Ik heb in totaal ongeveer 500 days played. (en ja dat zal wel veel zijn, maar als kind/student heb je nou eenmaal veel tijd over :D en het is beter dan buiten spullen slopen. ) 500x24 uur 12.000 uur. 11 jaar x12 maanden x13 euro per maand =1716 euro aan speeltijd betaald.
Dan kan iedereen denken wow ja dat is veel, nou ik heb in die 12 jaar zoveel uur gespeeld en ZOVEEL plezier gehad. Daar zou ik wel 10.000 euro voor over hebben. en misschien nog wel meer ook.

Al mijn vrienden hebben niet stilgezeten, die gamede ook, hebben ieder jaar fifa, call of duty, andere spellen gekocht. zeg ff 3-4-5 AAA games per jaar. 5x60 euro =300 per jaar. over 10 jaar hebben hun voor 3000 euro aan spellen gekocht. Die liggen nu ook allemaal ergens in de bak, ps1-ps2-ps3 computer spellen uit de gouden tijd, alleen het nieuwe gedeelte is nog toegankelijk. Ik heb tussentijd af en toe ook een ander spelletje gekocht en gespeeld, maar dat is niet veel geweest, Mijn plezier voor dit spel is niet uit te drukken, geweldige tijd beleefd. En als 13 euro per maand niet is wat jij in gedachte had, of teveel is, best maar ga dan lekker andere spelletjes kopen. :)
Tsja wat is azijnzeiken he?!
Ik vind het ook teveel geld niet dat ik het niet zou kunnen betalen maar meer omdat ik niet meer de uren vrij heb om het bedrag er voor mij gevoel uit te halen. Ik zal daarom classic idd niet gaan spelen. Ik had me hier wel op verheugd omdat pas ben ingestroomd tijdens wotlk (gestopt bij de panda's) en benieuwd was naar de oorspronkelijke ervaring. Daar ben ik best teleurgesteld over omdat ik gehoopt had dat we voor alleen classic misschien met een euro of 5 klaar zouden zijn. Dit zou voor iemand die casual wil gaan spelen een mooi bedrag zijn.
Niet dat ik daar Blizzard nu op wil afrekenen want ik begrijp best dat ze kijken naar een zo optimaal mogelijk verdien model. Voor mij is dat dus jammer en ik geloof dat je dat hier moet kunnen aangeven. Alleen jammer dat je dan gelijk als azijnzeiker word neer gezet ;)

ps. Als je je rekenvoorbeeld netjes houd. 3-4-5 per jaar is gemiddeld 4 per jaar. PC games (want wow is ook PC game) zijn voor ruim minder dan 60 euro op de kop te tikken en je hebt voor wow ook nog de aanschaf gehad. Dus ik denk dat je gemiddeld genomen ongeveer gelijk uit bent .
Je vergeet hier wel de expansions die je ook voor WoW hebt moeten kopen
Heb mijn vrouw in wow ontmoet, dus ben nou een heel stuk meer dan 13 euro per maand kwijt, en mag al jaren niet meer zoveel gamen als vroeger!!!

Jk.. Vrouw speelt zelf zelfs nog wow, dus we zijn een gamer gezin :)

Edit:overigens gaan we beide gewoon weer classic spelen, en re-maken we onze characters en weer, ongeacht het verdienmodel

[Reactie gewijzigd door themac1983 op 4 november 2018 13:03]

Eindelijk iemand met een goede uitleg en motivatie dat 12euro niet zoon gek bedrag is. Als iemand dit in post 1 had neergezet had de hele discussie achterwege gelaten kunnen worden.
Vind je reactie wel ontopic.

Deze World of Warcraft Classic is een gigantisch psychologisch experiment. Blijkbaar hechten veel mensen waarde aan nostalgie.

Zelfs Blizzard denkt dit keer - en bleef vele jaren - volhouden dat dit nergens op slaat. Alsof je terug gaat naar de charme van het stenen tijdperk.

Echter is dat niet waar. Over de loop van de expansions zijn ze 'de wereld', 'de immersie' en 'de community' kwijtgeraakt. Het is meer een singeplayer game geworden, vol met cutscenes en variërende quests, dan een gemeenschap. Dit aspect is objectief verloren gegaan.

Dat staat tegenover de 'grind' , de saaiheid, het geduld en de eentonigheid. Blizzard denkt - terecht - dat velen niet de level 35 gaan passeren. Dat de roze gloed als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Het is voor de fanatiekelingen en niet voor de meesten.
Je speelt een volledig ander spel dan de huidige versie. Ik denk dat het naast nostalgie ook voor een andere ervaring zorgt.

- Harder werken voor je loot.
- Epics zijn rare en Legendaries helemaal.
- Mobs hebben andere statistieken (resistance, armor, etc.)
- Attunement quest die best vermakelijk zijn.
- Meer community gedreven dan het huidige spel (inclusief een toxic Barren chat voor de liefhebbers).
- Opbouwend lastiger (MC is veel tank and spank, BWL is een ander verhaal).
- Harder werken voor je mount (Thx SpoekGTi)
- 40 man raids (thx Batauwer)

[Reactie gewijzigd door Kzargid op 3 november 2018 23:12]

En ook harder werken voor je Mount ;)
Raids met 40 spelers is ook wel noemenswaardig toch?
Ik ben zo iemand die 12 characters van lvl 20 tot 30 had, die allemaal vast zaten in de barrens :*).

Misschien dat ik dit keer het avontuur tot 60 volmaak. De map was ook veel extremer en moeilijker toen, meer uitdaging.
Dan wou ik weer veels te vroeg thousand needles door. Ik had veel quests overgeslagen omdat het totaal niet duidelijk was waar of wat de bedoeling was.

Maar mijn god wat ging het langzaam toen. Benieuwd of ik met meer geduld en de inmiddels aangeleerde 'zombiemode' wat verder kom.
Ikzelf heb de demo gespeeld en vroeger ook vanilla WoW en het was heerlijk om het oude spel weer te spelen. Alle classes geprobeert maar Hunter gaat het wederom weer worden. Hoe heerlijk was het om, bijvoorbeeld, met de mage fire, frost en arcange te gebruiken.

Het was ook fijn dat ik met mijn Hunter een echte Hunter ben. Pet tamen, eten geven, pijlen kopen, en de combat is gewoon voor mij veel leuker met deze Hunter in vergelijking met de Hunter met BfA.

Nee, BfA is niet de WoW waar ik verlieft op werd. Classic bracht weer de heerlijke RPG aspecten terug en, nog belangrijker, het sociale aspect.

Ik kan niet wachten tot de release en dan weer lekker vrienden maken in het spel en de spelers op de server leren kennen!
Ik ben sedert kort weer na 11 jaar WoW gaan spelen, en ik vind het eigenlijk nu niets, het is zo vreselijk simpel geworden, dat het Aspect MMO nagenoeg is verdwenen.

Simpel voorbeeld, Son of Arugal, ik herrinner hem als een Rare NPC Mob die je leven als low level in Silverpine tot een hel veranderde als je hem tegenkwam, en tot lvl20 had je hulp nodig hem af te maken, nu in Battle of Azaroth is ie een whimpy.

Idem world bosses, gewone bosses en andere encounters, ik ben echt nog niets tegen gekomen op instances na wat ik niet solo aan kan, en dan heb ik een nieuwe char, zonder Heirlooms en dergelijke.
Instances zijn ook eens zo vereenvoudigt dat je kan zeggen het eigenlijk gewoon geen challenge is, maar een timesink nu, waarbij je mag hopen het item dropt wat je wilt hebben.

Ook kan je nu van te voren al vrolijk bestuderen wat welke boss drop, hoeveel kans, hoe je hem aan moet pakken, alles is al voorgekauwt, niets daagt uit meer om zelf wat te verzinnen en uit te proberen.
Neem daarbij de geheel nieuwe aanpak van questen waarbij je ipv hulp van spelers kan opvragen, je nu gewoon een legertje Elite NPC's kan oproepen met 5min cool down, om zo nog verder enige aspect van MMO om zeep te helpen.

Levelen zelf en ontwikkeling van je character is ook om zeep geholpen, en je kan gewoon on-the-fly worden wat je wilt, Wil je tanken, activate Tank mode, en ja zowat elke class kan zowel Healing/DPS of Tanky worden, hetzij met beperkingen, maar tot op normal kan je gewoon als priest tank spelen.

Nee, Classic WoW heeft wellicht met nostalgia te maken, maar meer Nostalgia in trand van toen was het nog leuk om te spelen, gaf het nog een bevredigend gevoel als je iets had behaalt, nu in BoA is alles gewoon triviaal, heeft niets te betekenen, geeft geen uitdaging, en laat het gevoel dat je een MMO speel totaal vervagen.

Tis geen slecht spel, maar tis meer een Casual Mobile MMO achtig geworden, als een PC MMO.
Zodra Classic beschikbaar zal ik die zeker gaan spelen, en dit vage Mickey mouse spelletje voor de Kids links laten liggen.
Voor mij de huidige versie WoW is in de totaal verkeerde richting in geslagen, en snap begod niet dat men dit 11 jaar heeft geaccepteerd, duidelijk voor mij is dat ze de old-skool hardcore MMO raider die WoW in beginne groots en bekend hebben gemaakt, volledig zijn genegeerd en in der rug zijn getrapt, in favor van de absolute casual gamer die met minimale moeite maximale wil bereiken.
Dan denk ik dat je toch echt wat te kort gespeeld hebt, na je 11 jaar zonder Wow.
Voor de "old-skool hardcore MMMO raider" zijn er bijvoorbeeld M+ dungeons en Mythic raids, daar heeft de "absolute casual gamer" helemaal niks te zoeken.
Het lijkt misschien niet zo, gezien de lap tekst, maar voor een willekeurige WoW speler is het duidelijk dat wat je hier neerzet enorme onzin is.

Priest tank? Dacht het niet.
Zo goed als elke spec Healing/Dps? dacht het niet. 12 classes. Healing classes: 5, tank classes: 6
Legertje NPC's tijdens levellen? Nee.
Geen uitdaging? Success op Mythic 10+

Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik snap niet helemaal waarom je op deze manier reageert zonder ook maar enige kennis van de actuele status van het spel.
Wat is die hun probleem met die stelling? Ik speel liever oldskool games, ik bekijk liever oude films, ik luister liever naar oud muziek, is dat dan zo raar te geloven door Blizzard?
Net ff de Demo geladen.. na 5 minuten al dat "been there, done that" gevoel.
Uh... Het gaat om WoW *Classic*. Is het doel daarvan niet het "been there, done that"-gevoel?

Hele volksstammen zitten te jammeren dat ze een classic versie willen, doen ze het, is het wéér niet goed?
Haha misschien, maar 40 man Naxx Vanilla? dat zijn er toch niet zoveel.

Het gevoel komt echt niet meer terug. In mijn ogen hebben ze echt een paar fouten gemaakt in hun strategie het casual te maken.

Hoewel dat voor blizzard zelf misschien wel beter was.

Maar de spanning als Main tank op Meaxna waarbij je bij een foutje 30 minuten moest wachten op de shieldwall.

Juist de echte saamhorigheid is toch minder geworden, zeker door de raidfinder.

Nu is dit vooral erg laat. Hoewel als ik mijn lvl 60 tauren warrior op die status terug kan krijgen lijkt mij dat wel leuk!
Mjah, ik heb een tijdje op een classic server gespeeld, maar bij stranglethorn herrinner je je inderdaad weer dat het toch wel moeilijk was op een pvp server :)
Haha de eindeloze ganks in STV, tot je gewoon 10 minuten moet wachten voordat je überhaupt kan resurrecte, en er dan zo'n genoeg van hebt dat je maar uit logt en later verder gaat. :9
de goede oude tijd _/-\o_

Ik ga iig wel weer classic spelen, ik zie wel hoe ver ik kom
Wat een gezeur weer over de abo. prijs. Drink maar een paar biertjes minder in het weekend... oops wat zeg ik nu. Die 12 euro per maand, wordt je daar nu echt arm van, voor iets wat je de nodige uren entertainment geeft? Daarnaast is het mogelijk ingame credits op te bouwen voor speeltijd.

Games met microtransacties of ingame transacties wordt algauw pay-to-win. Een vast bedrag per maand geeft een ieder gelijke kansen, waarom moet iemand zijn of haar diepere zakken ook een game wereld in getrokken worden… nergens goed voor... zoals gezegd zoveel is een abo. niet 12 euro als ik mij niet vergis.

Lees ook deze reactie eens: dfbt in 'nieuws: World of Warcraft Classic is vanaf zomer 2019 beschikbaar vo...

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 3 november 2018 10:41]

Ik zeg altijd maar zo: Een hobby mag geld kosten :Y)
In geval van pc gamen: Een hobby MOET geld kosten ;).
Mensen die geen 12 euro per maand kunnen missen. Ik kom uit een zeer normaal gezin en ik heb dit bedrag altijd met gemak kunnen missen. Misschien kort door de bocht, maar ik heb het nooit begrepen.
Nou dat spel gaat blijkbaar al 13 jaar mee. Je zal al die tijd 13 euro per maand hebben betaald :+
13 euro per maand is anders heel goedkoop gamen. Iemand 3 alleen AAA story games speelt is veel meer kwijt.
Toch vind ik het veel geld als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de gamepass van Xbox of EA acces. Waarbij je meer games krijgt.
Veel meer dan 2000 euro? Daar kun je 40 AAA spellen voor halen. Of 1 Wow :+
40 tripple A games in 13 jaar is niks.

[Reactie gewijzigd door NickyB13 op 3 november 2018 14:14]

Tijdens de steam sales kan je dan zelfs het dubbele kopen :+
Als je er al die tijd ook elke maand urenlang plezier van hebt gehad is dat toch niet erg?
Woop! Nice al tijden naar uit zitten kijken! Ben benieuwd wat er tijdens blizzcon nog aangekondigd word.
Ik heb enorm zin in!!!!
Het blijkt dat de in-game API voorlopig is gebaseerd op die van 7.3.5, want CVar cameraDistanceMaxZoomFactor (patch 7.1) zit er bijvoorbeeld in

[Reactie gewijzigd door Ketho op 3 november 2018 02:05]

Het schijnt dat Blizzard de source code van de oorspronkelijke WoW niet meer had (beetje dom als dat echt zo is).
Dan hebben ze het hele spel weer helemaal moeten reconstrueren vanuit niets, dus dan is het logisch dat ze wat code gebruiken van een recentere versie. Zeker als dat niet ten koste gaat van de spelbeleving.
Er stond in een ander topic dat ze nog een oude versie hadden gevonden met patch 1.12 waar ze classic server op gaan draaien
reviews: World of Warcraft Classic - Veel socialer dan de huidige versie

[Reactie gewijzigd door maontje op 5 november 2018 13:04]

Dit klopt. Ik heb jaren geleden ook al gepleit voor servers per expansie, maar kreeg toen ook te horen dat deze niet meer beschikbaar waren omdat ze telkens verder gebouwd hebben op de bestaande image.

Ik speel intussen al enkele maanden op een private classic server, maar daar zitten te weinig spelers op om de echte feeling terug te krijgen van vroeger.
Ik had altijd begrepen dat Wow classic gratis speelbaar zou zijn en een verdienmodel met micro transactions zou gaan hebben. Mijn vriendin en ik keken hier opzich wel naar uit omdat we geen 12,95-15 euro per maand over hebben om een spelletje te spelen.
Op Tera zijn we ook al lang uitgekeken. Het is best een mooie mmo maar het is absoluut geen Wow.
We vinden het dus vooral erg jammer dat het toch geen free to play game wordt.
Er is juist vanaf 't begin geopperd om geen micro transacties te hebben in "Classic". Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je bij dit idee bent gekomen...
Dat het free-to-play zou worden met microtransacties is iets wat ik nog niet eerder gehoord heb. Dat is ook totaal niet in de geest van Vanilla WoW.

Persoonlijk ben ik erg blij met een financiële drempel. Veel mensen die uitkijken naar Classic doen dat met name in de hoop dat het community-gevoel van Vanilla WoW weer deels terug kan keren. Ik denk dat F2P veel type spelers aan zal trekken wat de community niet echt ten goede zal komen.

Een gratis demo zoals deze er nu is bij Retail, waarbij je maximaal tot level 20 kunt levelen en iets beperkt ben in je mogelijkheden, lijkt me dan een goede oplossing. Genoeg speeltijd/mogelijkheden om een oordeel te kunnen vellen of je het een maandelijkse sub waard vindt.

[Reactie gewijzigd door OmeNile op 2 november 2018 23:08]

Dat heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat je in de war bent met een ander spel. WoW is nog nooit met microtransacties gelinkt. Godzijdank.
Zou wel een beetje gek zijn als je nog is apart voor classic zou moeten betalen. Dat is de allereerste versie die er was..
Dit principe wordt al jaren gedaan bij muziek, films ongeacht of je het origineel in het verleden al in je bezit had.
Eerst kwam het medium bijv. op videobanden/cassettebandjes /cd/DVD of Bluray uit, daarna via internet.

Bij spellen zie je ook dat je spellen van vroeger opnieuw kan kopen via Microsoft Store/Xbox Live/PSN Network of Steam. Dus zo raar is het niet. Het is juist eerder de vraag: Welke waarde hecht jij aan een oud spel en ben je bereid hiervoor (opnieuw) betalen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 2 november 2018 22:27]

Nu is het zo dat ik hem niet opnieuw hoef te kopen, omdat ik hem al heb. Dit is geen remake of remaster. Er wordt nu gewoon een oudere build gereleased zonder al de poes pas die er later bijkwam. Ik weet precies wat je bedoeld, maar dit kun je niet vergelijken.
Klopt niet helemaal wat je zegt. Je hebt hem al lang niet meer, die versie bestaat niet meer live. En er zijn een aantal dingen die moesten aangepast worden om het met de huidige Blizzard services te doen draaien. En er is wel degelijk een soort remaster, want je hebt keuze tussen "2018" graphics en "classic" graphics in de demo.
Een oudere build gereleased? Hoe bedoel je dat?
Ja het verhaal is uit een oudere build. Maar de graphs, interface etc zijn wel degelijk opgepoetst. De Demo heb ik zelf gespeeld en het is echt een verschil t.o.v. Het oude spel.
A: Het is geen 15 euro per maand maar 12,99 afhankelijk voor hoeveel maand je het afneemt.
B: Je mag voor dat bedrag dan ook meteen WOW BFA en Classic spelen dus tjah niks mis mee volgens mij.
Kleine kanttekening: BfA moet je wel kopen om te spelen.

Ik dacht dat je tegenwoordig alleen maandelijks hoeft te betalen en dan heb je dus alles tot de recentste x-pack, nu dus BfA.
Alles excl de nieuwste content(bfa)
Dat zal je tegenvallen.
Voorbeeldje: Runescape Old School (2007) is terug van weggeweest en kost ook $11 per maand. Ik weet niet of WoW een manier heeft om met ingame geld je subscription te verlengen maar het is een geweldige goldsink. Doodbloeden doet RS in ieder geval niet, het originele spel heeft op moment van schrijven 27.868 spelers online en het oude spel 109.829 spelers.
Runescape kan je gratis spelen. Die ¤8 is als je meer wil dan de basis wereld je biedt. In WoW kun je niks zonder abo.
F2P is een demo, niemand blijft daar vrijwillig in hangen.
"Demo" is zeker niet juist. Ik heb nooit voor member betaald en me altijd vermaakt tot in de hogere lvl's.
Dat kan maar het is en blijft een demo in een demo gebied met demo skills althans met demo mogelijkheden binnen de skills geen fatsoenlijke end game, geen raids/bosses etc. etc. come on het is een demo.
Die F2P van Runescape biedt je wel de mogelijkheid het gros van de game te spelen qua skills, dus de vergelijking is nog steeds scheef.
Helemaal niet en de exp rates zijn zo laag dat je daar echt niet vrolijk van word.
Tot level 40 in je skills is het leuk maar daarna moet/wil je echt over op members.

F2P is een demo, lvl 40 is 1% van je exp tot max lvl 99.
Fair enough maar je kan ongeveer 3/4e van de vaste spelers als members rekenen, lui die dus wel degelijk dat geld neertellen.