Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

World of Warcraft-uitbreiding Battle for Azeroth komt uiterlijk 21 september uit

De eerstvolgende uitbreiding van World of Warcraft, genaamd Battle for Azeroth, is op een website van Blizzard vooruit te bestellen. Daarbij heeft de ontwikkelaar vermeld dat de uitbreiding zal uitkomen op of voor 21 september 2018.

Als een pre-order wordt geplaatst dan kunnen er quests worden voltooid waarmee spelers toegang krijgen tot de Highmountain Tauren, Lightforged Draenei, Nightborne en Void Elves. Dit zijn enkele van de nieuwe Allied Races, die allen op level 20 beginnen. Als een Allied Race-karakter vervolgens tot level 110 wordt opgewaardeerd levert dat een bepaalde nieuwe uitrusting op.

Om toegang te krijgen tot de quests van de Allied Races, moet de speler minimaal een karakter met level 110 hebben, een voldoende aantal bepaalde quests hebben voltooid en een goede reputatie hebben opgebouwd met de factie waar elke Allied Race aan gelieerd is. Bij Battle for Azeroth kunnen nieuwe of bestaande personages meteen een boost naar level 110 ontvangen. De standaardeditie gaat 50 dollar kosten, terwijl de digital deluxe edition voor 70 dollar kan worden besteld.

Blizzard kondigde Battle of Azeroth vorig jaar aan tijdens BlizzCon. De uitbreiding speelt zich af binnen de gebieden Kul Tiras en Zandalar, waar niet alleen de nodige nieuwe quests, maar ook een aantal nieuwe raids en dungeons te vinden zijn. Spelers kunnen hun personages tot maximaal level 120 van ervaringspunten voorzien en er kan worden deelgenomen aan Warfronts; dat zijn gevechten met twintig deelnemers waarbij ze strategische posities moeten innemen.

Battle for Azeroth-trailer

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

31-01-2018 • 12:03

115 Linkedin Google+

Reacties (115)

Wijzig sortering
Als een Allied Race-karakter vervolgens tot level 110 wordt opgewaardeerd levert dat een bepaalde nieuwe uitrusting op.

De Heritage Armor (uitrusting) krijgt men alleen als het character zelf t/m 110 gelvled wordt en niet met een lvl boostBron

[Reactie gewijzigd door Jelovnik op 31 januari 2018 17:31]

Ondanks dat ik jaren terug ben gestopt klinken nieuwe uitbreidingen toch altijd weer leuk. Klopt het dat ze nu weer een beetje terug gaan naar de basis van Alliance vs Horde? Het nadeel van WoW, in de huidige staat, vond ik toch wel dat je aardig snel geared met het looking for raid tooltje. Daarmee ging er voor mij toch een gevoel van prestatie verloren als ik een Raid uit had gespeeld. Natuurlijk kan dat op Heroic of Mystic (als ik mij niet vergis), maar het gevoel van wipen op de eerste twee Molten Giants in Molten Core (niet eens een boss) en na tijden eindelijk verslaan heb ik nooit meer gevoeld.
Ondanks dat ik jaren terug ben gestopt klinken nieuwe uitbreidingen toch altijd weer leuk. Klopt het dat ze nu weer een beetje terug gaan naar de basis van Alliance vs Horde?
Dat is in eerste instantie wel de basis van de nieuwe expansion. Nadat we de wereld bedreigende mega entiteit verslagen hebben waait het conflict tussen de Alliance en de Horde weer op. Dit komt omdat er door de vorige oorlog tegen the Burning Legion, een nieuwe 'grondstof' ontdekt is welke een factie zeer machtig kan maken. Er komt zodoende ook meer pvp georiënteerde content.
Het nadeel van WoW, in de huidige staat, vond ik toch wel dat je aardig snel geared met het looking for raid tooltje. Daarmee ging er voor mij toch een gevoel van prestatie verloren als ik een Raid uit had gespeeld. Natuurlijk kan dat op Heroic of Mystic (als ik mij niet vergis), maar het gevoel van wipen op de eerste twee Molten Giants in Molten Core (niet eens een boss) en na tijden eindelijk verslaan heb ik nooit meer gevoeld.
Het LFR tooltje is puur gemaakt zodat mensen die niet in een (raid) gilde zitten de content toch kunnen meemaken. De daadwerkelijke gevechten (met alle mechanics) zitten op Mythic niveau. Dit is echter een zeer hoge moeilijkheidsgraad waar niet iedereen in staat is om te doen. Daarom zijn er echter meerdere niveaus. Ik zou ze als volgt omschrijven.
LFR: Extreem makkelijk. Iedereen kan hier aan mee doen en de meeste mechanics kunnen genegeerd worden.
Normal: Dit niveau kan nog redelijk makkelijk gepugged worden door mensen die weten wat ze aan het doen zijn. Het is geen 'face-roll' niveau maar ook niet heel erg moeilijk.
Heroic: Hier begint het 'moeilijke' gedeelte. Voor het grootte gros van de guild zal dit het moeilijkst haalbare zijn. Puggen op dit niveau wordt al lastig maar is wel te doen. Het is te doen maar gebeurd meestal pas als de raid al een tijdje uit is. Tevens zitten hier, vanuit de PUG raidleader, beste hoge toelatingseisen aan vast.
Mythic: Hoogst haalbare niveau waar alle mechanics gebruikt worden door de baas. Veel abilities die je normaal door een foutje zou kunnen overleven, zijn hier dodelijk. Dit niveau wordt gedaan door gilden die echt weten waar ze mee bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Joever op 31 januari 2018 14:32]

Ik vind het zo jammer dat Mythic niet gewoon de standaard gameplay is. Wat dat aan gaat was Vanilla of tBC toch een stuk beter. Nu moet ik elke dungeon en raid tig keer doen en ben ik al lang uitgekeken op de content tegen de tijd dat we aan Mythic toe komen. Motivatie daardoor echt 0.0. Eerst door slaapverwekkende content heen om daarna diezelfde content met een extra moeilijkheidje nog maar een paar keer te doen is gewoon zonde. Vroeger was MC entry level (LFR) en als je goed genoeg was kon je naar Naxx door (Mythic). Daar zat in ieder geval nog variatie in. (Ik snap het argument dat Vanilla niet echt geavanceerde raids of bosses had, maar dat is besides the point).

tBC deed het dan weer wat beter met een perfecte balans in moeilijkheidsgraad tussen entry-level dungeons en de wat uitdagendere content, met Heroic dungeons in verschillende moeilijkheden, maar de toevoeging van LFG in combinatie met Mythic, heeft echt veel kapot gemaakt voor me.

Even plat gezegd, ik ben te goed voor Heroic dungeons en raids. Ze vervelen me tot op het bot. Maar om naar Mythic te kunnen moet ik ze een veelvoud te vaak runnen, voor het gear dat ik nodig heb. Vervolgens wil ik naar Mythic Dungeons en dan komt het. Geen LFG (waar ik niet eens een voorstander van ben hoor), waardoor je als DPS volstrekt volslagen kansloos bent, tenzij je ver boven de requirement zit qua itemlevel, omdat de carebears altijd een vlekkeloze run willen. Sta je daar dus een paar uur met je pik te spelen voor 1 run op een mythic en dan mag je hopen dat die gasten weten dat ze niet in het vuur moeten gaan staan. Skill\IQ is nog altijd niet gelijk aan itemlevel, namelijk.

En dan heb je nog de guildruns naar raids. Die hebben ze zo fucking makkelijk gemaakt, dat als ik 1 avond mis, ik ook direct 7/8 bosses mis en dus het gear dat erbij komt en DAARNA komen pas de mythic raids waar je tenminste nog moet oplettten, maar daarvoor moet ik dan weer net ff meer ilvl halen bij onze altruns. Leuk joh! Vroeger miste je een dag en hoopte je dat je guild uberhaupt 1 boss neer had gehaald, want progressie. Nu hoop je dat ze niet te veel neerhalen.

Waarom Blizzard ooit bedacht heeft om 3 noob-level moeilijkheidsgraden te maken en 1 normal(aka mythic) waar je dan na 3 maanden slaapwandelen een keer aan mee mag doen is echt beyond me.
Kortom; Ik ga de expansion weer kopen. Ik ga 'm weer spelen en ik ga er weer vroegtijdig mee kappen door de totale verveling van rep-grinds terwijl ik wacht op een mythic group.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 31 januari 2018 16:25]

Vroeger was MC entry level (LFR) en als je goed genoeg was kon je naar Naxx door (Mythic). Daar zat in ieder geval nog variatie in. (Ik snap het argument dat Vanilla niet echt geavanceerde raids of bosses had, maar dat is besides the point).
Sorry maar dit klopt dus niet. Vroeger toen MC content was (dus je ging er met je UBRS gear naartoe) was MC alles behalve LFR difficulty. Aangezien niemand ook maar enig idee had wat hij/zij aan het doen was (en er fire resis gear gefarmed moest worden) vloog niemand door MC heen. Ragnaros was 154 since release ongeslagen. Dat is de langst ongeslagen baas van het hele spel (incl. alle expansions). Om te zeggen dat MC LFR was en Naxx mythic is hetzelfde als nu zeggen dat Antorus Mythic is en Emerald Nightmare (EN) LFR. Het zijn 2 verschillende raids. EN is geen content meer, je hebt het outgeared, tuurlijk is het makkelijk. Dat geld hetzelfde voor MC in de tijd van Naxx.
Waarom Blizzard ooit bedacht heeft om 2 noob-level moeilijkheidsgraden te maken en 1 normal(aka mythic) waar je dan na 3 maanden slaapwandelen een keer aan mee mag doen is echt beyond me.
Kortom; Ik ga de expansion weer kopen. Ik ga 'm weer spelen en ik ga er weer vroegtijdig mee kappen door de totale verveling van rep-grinds terwijl ik wacht op een mythic group.
Omdat jij niet de enige bent die het spel speelt. Naxx40 en Sunwell Kil'jaedan zijn door wat, 1% van de mensen gespeeld laat staan verslagen. Dat wilt Blizzard niet meer. Door deze structuur spelen meer mensen dan vroeger een raid. Ben je mega goed dan speel je Mythic. Ben je gewoon goed doe je Heroic. Weet je wat je doet doe je normal en voor de mensen die geen flauw idee hebben of maar zeer weinig tijd, dan is er nog LFR.
Als je zo goed bent in het spel (en je gildematen ook) dan vlieg je met je gilde zo door de heroic heen en begin je snel met Mythic. Of je begint gewoon meteen aan Mythic als het allemaal zo makkelijk is. Aan het begin van een nieuwe raid is ook de heroic variant vaak nog een uitdaging (als gaat dit voor Mythic raiders snel voorbij). Deze uitdaging gaat verder in Mythic. Vaak zijn de eerste bazen in Mythic raid makkelijker dan de laatste baas op heroic.Of je nu aan het einde van een expansion 50 keer Mythic of 5 keer heroic en 45 keer Mythic hebt gedaan. Ik zie het verschil niet zo.

Ik snap wat je bedoeld maar ik kijk naar de playerbase als geheel. Niet naar de top.
Maar goed, meningen mogen verschillen.
Ongeslagen data uit Vanilla kun je ook niet echt als "benchmark" nemen. Raiding stond nog in de kinderschoenen, iedereen was nog aan het leren e.d., de enorme lading deadweight in de raids. Dan heb je nog de gating in MC (Fireress gear) en een klein beetje Rep (Hydraxian waterlords). Het geleveled en attuned krijgen van al je mensen en meer van dat soort zaken. Kijk je echter vandaag de dag naar MC op een niveau van mechanics dan was het kinderlijk eenvoudig. Niet erg, maar dat het lastig was, kwam nu niet direct door de overvloed aan zeer lastige mechanics. Kijk je naar raiding in het algemeen is het ook enorm veranderd. Kon je in Vanilla als Top guild (Nihilum) met 6x dagen +-6 uur raiden world firsts pakken, nu zit je met dat soort schema's ergens op plek 15 of hoger en minimaal een week of 2 achter de world firsts. Nog steeds zeer goed, begrijp me niet verkeerd, maar als je echt voor World first wil gaan moet je echt een stuk meer dedicated zijn dan in Vanilla.
Daar heb je zeker gelijk in. Raiden nu is in absolute zin veel lastiger dan Raiden in vanilla. MC was voor die tijd moeilijk (voor de redenen die we beide genoemd hebben) en Mythic is voor deze tijd moeilijk (ervaren spelers, meer mods, meer kennis online etc) Wat ik echter wilde ontkrachten is dat MC echt geen LFR variant was van de Vanilla raids.
Je verhaal over MC klopt en tegelijkertijd niet. Waar je namelijk toentertijd mee zat, waren de 25 slackers (ik kijk naar jullie hunters) die je raid van 40 man standaard in gevaar brachten. M.a.w. het was te makkelijk om je gebrek aan motivatie te verbergen in een raid van 40 man en daardoor waren ze moeilijker dan noodzakelijk. Ik heb guilds gehad met 40 dedicated hardcores en dan run je zo 3 nieuwe BRM bosses na 1 keer de tactics lezen, maar ik heb ook avonden alleen maar gewiped met een guild omdat 10 man standaard na de eerste mechanic dood waren.

En je punt over 50 keer mythic of of 5 keer heroic en 45 keer mythic is spot on. Dat zou niet moeten hoeven, uitgespeeld is tenslotte uitgespeeld.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 31 januari 2018 16:33]

Yup :P

Ik zet het uiteraard iets aan. Het is niet alsof ik letterlijk slaapwandel door Heroic raids, maar het globale plaatje is wel dat het huidige entry level zodanig laag ligt, dat er eigenlijk geen achievement meer is en dat het spel pas echt begint op Mythic. Dat vind ik persoonlijk lekker makkelijk 'scoren' van Blizzard. Ik heb ook niet het idee dat Mythic een niveau bovenop wat we al hadden is. Ik heb juist het idee dat normal en heroic makkelijker zijn gemaakt dan ze waren.
Als ik mij niet vergist is ooit eens door Blizzard gezegd dat Mythic de 'nieuwe' (inmiddels niet meer zo nieuw) heroic is. Heroic de 'nieuwe' normal en normal wat voorheen de zgn 'flex' raid was.

Wat ik zo mooi vind is dat de mythic raid ook echt anders is m.b.t. de gevechten. Er worden bij veel bazen nieuwe mechanics toegevoegd zodat het gevecht toch wat anders wordt. Het zijn niet alleen nummertjes omhoog gooien.
Daar heb je zeker een punt, maar is dat voor jou dan bevredigender dan gewoon direct die moeilijkheid runnen? Ik vind die extra mechanics juist een essentieel onderdeel. Veel bosses op Normal en Heroic zijn puur een gearcheck, op Mythic moet je nog nadenken. Zo zie ik 't een beetje...
Bij nieuwe content beginnen wij meestal met een normal run om de moeilijkheid te proeven. Vaak na 1 raid blijk deze al makkelijk te zijn en gaan wij naar heroic (met van te voren even een snelle vlucht door normal voor de gear). Deze is binnen een paar weken uitgespeeld en dan gaan wij naar Mythic. Heroic wordt op onze eerste raid dag van de week samen met de socials nog gespeeld(normal niet meer), zodat de social kunnen raiden en er ook nog upgrades zijn w.b.t. gear, om vervolgens naar Mythic te gaan. Op raid dag 2 gaan wij hiermee verder.

Op heroic moet je ook nog nadenken echter ben je vaak kwa gear al beter bij en is de groep op elkaar ingewerkt.

Momenteel raid ik zelf overigens geen Mythic meer omdat ik het druk heb in mijn prive leven.
Mythic wordt toch pas 2 maanden na release beschikbaar?

En m'n privé situatie is precies waarom ik zo baal van die constructie, want woensdag kan ik gewoon niet raiden en dan doet m'n guild 7/8 en mag ik mee voor 1 Boss. .

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 31 januari 2018 17:10]

Andere guild zoeken dan. ;-)
Klopt ja, dan is het iets langer dan ik dacht. Zodra Mythic uitkomt stappen wij in ieder geval over van normal/heroic naar heroic/Mythic.
Daarbij zou ik graag willen toevoegen dat Mythic bij sommige gevechten compleet nieuwe mechanics toevoegd, sommige fights worden zonder toevoeging wel veel heftiger en hectischer.


Waar je normaal op Imonar maar 2 keer de brug over moet, moet je in Mythic 4 keer de brug over.
Het verschil behalve de brug is dat je dus 2 fases extra hebt.
Waar je op "normal" difficulty in de laatste fase Empowered Shrapnel Blast moet ontwijken tegelijkertijd met een tank debuff die niet meer af valt, moet je op Mythic ook met de Sleep Canisters én de Shrapnel Blast omgaan.

Dat niet alleen, maar uiteraard ook de schade die je ontvangt is zwaarder, de levenspunten van Imonar zijn hoger, en de timers zijn strakker.
Daarbij zou ik graag willen toevoegen dat Mythic bij sommige gevechten compleet nieuwe mechanics toevoegd, sommige fights worden zonder toevoeging wel veel heftiger en hectischer.
[....]

Dat niet alleen, maar uiteraard ook de schade die je ontvangt is zwaarder, de levenspunten van Imonar zijn hoger, en de timers zijn strakker.
Dit is wat ik met het volgende eigenlijk bedoelde.
Mythic: Hoogst haalbare niveau waar alle mechanics gebruikt worden door de baas. Veel abilities die je normaal door een foutje zou kunnen overleven, zijn hier dodelijk.
Goed voorbeeld overigens!
Imonar, vindt ik, is echt een gevecht wat zijn hele taken pakket uit de kast haalt.
Sommige bazen krijgen nieuwe mechanics, zoals Varimathras, die krijgt er een extra monster bij.

Mijn guild heeft zojuist de 1e avond Mythic Aggramar achter de rug, dus we zullen zien hoe lang het duurt voordat ik mijn wel begeerde Cutting Edge: Argus heb. ;)
Je hebt 1 avond geraid en bent tot aan Aggra gekomen of heb je nu de 1ste avond Aggra gekilled na X aantal dagen raiden?

In het geval van de eerste avond als guild zover komen heb ik toch een voorgevoel dat er mensen uit andere guilds zijn gekomen die dit wellicht al op farm hadden want mythic tot aan aggramar progressen in slechts 1 avond is best een prestatie opzich.
Nee nee, dit is de 1e keer dat we Aggramar geprobeerd hebben. We hebben de afgelopen 3 weken tot en met Coven gecleared. We raiden maar 2 dagen per week dus we hadden tot op afgelopen maandag geen extra tijd. ;)

Maar we gaan nu de 1e 5 farm bosses op een optionele donderdag doen, dus beginnen we Zondag bij Imonar, scheelt een uurtje of anderhalf.

Als we eenmaal bij Argus zijn re-killen we Aggramar volgens mij niet en blijven we extenden.
Aha oke, lekker op weg dan. :)
Ik heb precies hetzelfde. Het kriebelt wel elke keer opnieuw. Maar ook merk ik dat elke uitbreiding ik korter begin te spelen. Desalniettemin is 21 september nog ver weg. En wacht ik nog even af of ik niet een andere game beschikbaar heb.
Maar looking for raid is ook niet echt raiden... dat is toeristen modus waar je alles op je gemak kan inspecteren tot aan de steentjes in de muur toe en het komt wel goed. Zelfs normal is makkelijk deze dagen. Echt raiden begint wat mij betreft pas bij Heroic. Daar begint het een beetje genadeloos te worden, vind je dat nog steeds te makkelijker dan is er nog mythic en als je dat ook te simpel vind.... ja dan houd het op. :P

Ik zit iig te wachten op de nieuwe xpac. Nu nog even een concrete datum en dan ben ik helemaal blij. :)
Idd het avond naar avond raiden in een poging een boss verder te komen was echt awesome. Maar was ook voor veel casual gamers niet weg gelegd.
Ik vind vanilla wow nog steeds het beste. TBC heb ik nog wel gespeeld maar vond ik al minder. En de uitbreiding daar na heb ik niet eens max level gehaald was gewoon niet meer mijn ding. Te casual geworden. Een Raid met minder dan 40 man is gewoon geen raid in mijn ogen. Dat het met zo veel mensen was was juist zo leuk! wat mij betreft ook raid dungeon's van 60 man!

[Reactie gewijzigd door Astennu op 31 januari 2018 12:59]

Aan de ene kant was 40 man zeker Epic, aan de andere kant, zoveel deadweight in de raids. Raids als Moltencore (Moltenbore ;) ), BWL kon je in de basis doen met +-15 man die echt wist wat ze deden en dan 25 man die maar wat aansprutsten, Onyxia deden wij met 5 man op het laatst. Verder was progress in Vanilla erg "gegate" door rep / gear (2-3 drops per boss voor 40 zorgde ervoor dat gearen lang duurde) en gamebreaking bugs :P (o.a. C'thun die unkillable was door bugs en na de bugfix binnen 2 uur plat lag, en bijv. 4 Horsemen waar je graag 6/8 tanks wilde geared in zeer specifieke gear).

Een zeer mooie periode in WoW dat zeker, maar ik denk niet dat je kan zeggen dat raiden meer Casual geworden is, als je kijkt wat je nu moet doen om ook maar deel te nemen in de Progress race (Method heeft uit mijn hoofd verplicht 7 alts geared op niveau, dit voor split raids en het kunnen mixen en matchen van raidcomps per boss. Alles dat kost al uren per week om bij te houden, zelfs in farm perioden. Dan tijdens progress raiden ze +- 16 uur per dag. Terwijl Nihilum in Vanilla WF's haalde met 6 uur per dan te raiden tijden progress (en iets langer in de weekenden), al met al een stuk meer casual dan nu op het hoogste niveau :P
Vanilla WoW is nog steeds het beste inderdaad. Toen moest je nog echt moeite doen om tot level 40 te geraken en je eerst mount te kunnen komen. Heerlijk. Dat was echt een mooie tijd.
De raidfinder geeft inderdaad weinig voldoening en eerlijk gezegt ook erg slechte gear ivm andere bronnen. Er zijn amper mechanics die uitmaken maar doordat veel mensen niet echt hun best doen (waarom zouden ze) duren de fights enorm lang. Er is een groep die het leuk vind maar een grote wow spelers blijft er liever weg van.

De groepen die wekelijks wipen op lastige bazen zijn er ook nog steeds. Misschien een goed idee om de volgende keer er daar eentje van te zoeken.
De tijden dat dat kan zijn helaas voorbij :) met WoW vanilla in mijn studententijd kon ik nog hele avonden raiden met mijn vaste guild maar als ik nu als dertiger niet op tijd in bed lig val ik in slaap op kantoor. Het blijft een stukje nostalgie, maar het is goed om te horen dat je nog wel echt kan raiden als je dat wil.

[Reactie gewijzigd door Piet_Piraat7 op 31 januari 2018 13:31]

Ik denk dat het van persoon tot persoon en van gilde tot gilde verschilt. Onze gilde (bestaande uit mensen tussen de 25 en 45 jaar oud) raiden op zondag en dinsdag van 20:00 tot 23:00 beginnende met heroic en vervolgens Mythic. Het zijn dus 'maar' 2 avonden zodat niemand te veel tijd kwijt is en niet te laat het bed in gaat.
Ondanks dat ik jaren terug ben gestopt klinken nieuwe uitbreidingen toch altijd weer leuk. Klopt het dat ze nu weer een beetje terug gaan naar de basis van Alliance vs Horde? Het nadeel van WoW, in de huidige staat, vond ik toch wel dat je aardig snel geared met het looking for raid tooltje. Daarmee ging er voor mij toch een gevoel van prestatie verloren als ik een Raid uit had gespeeld. Natuurlijk kan dat op Heroic of Mystic (als ik mij niet vergis), maar het gevoel van wipen op de eerste twee Molten Giants in Molten Core (niet eens een boss) en na tijden eindelijk verslaan heb ik nooit meer gevoeld.
Dat probleem zit al heel erg lang in de game. Tijdens WoTLK (2007!) haalden ze al het truukje uit dat bij elke nieuwe raid elke speler in de heroic dungeons gear kon krijgen die beter of gelijk was aan de gear uit de vorige raid. Dat helpmje wat dus een team effort was van avonden zweten was een week later vervangen voor een random drop uit een heroic van 30 minuten. Met LFR zijn ze nog een stapje verder gegaan.

Het is een bewuste keuze. Je kunt je player base gaan scheiden in tiers (zoals Rift ooit deed) of iedereen gelijk proberen te trekken. Voor een meer casual experience is het laatste duidelijk beter. Voor wie voor de uitdaging speelt is het afgrijselijk. Persoonlijk ben ik meer fan van het tier systeem. Bij een Tier systeem kun je per tier de moeilijkheidsgraad opvoeren waardoor het voor iedereen leuk blijft. Niet iedereen zal de hoogste tier halen, sterker nog dat is juist de bedoeling, maar dat is niet erg.
ik vind dat juist beter dat iedereen gelijk is. toen ik nog wow speelde vond ik dingen ziezo al slecht, super mooie mounts alleen voor mythic 100% drop kans en met een nieuwe raid werd het 1% voor iedereen.
voor een mythic speler is mythic met zijn gear en skills misschien wel makkelijker dan ik als noob met mindere gear. en hij word dik beloond. die lui spelen al zo lang en kennen hun class zo goed dat het alleen mechanics leren is en daarna gaat het makkelijk en de mooiste gear of mounts. en ik als casual die niet in raiden verdiept kan alleen maar dromen van die mooie mounts. en ik had er ook nooit de tijd voor.

lfr ook, ze zeggen dat het is om de mechanics te kennen of een idee te krijgen hoe het raiden is. ik ben dan niet zo een echte mmo gamer. ik deed lfr altijd voor de loot. en niet voor de fun. als ik mechanics wil kijken kan ik net zo goed een video kijken van een pro guild zo geniet je meer en weet je zeker dat de boss neer gaat. soms ook als er healers tekort waren kreeg je een satchel met troep, slecht idee van blizzard. je helpt ze uit de brand door als healer hun te steunen en die bag zat meestal een healing potion in ofzo en geen mount. ik vind dat gierig. het moet van 2 kanten komen maar zo denkt blizzard niet. ze willen je hulp in ruil voor troep.

ik speel nu guild wars 2, heb dan toch nog een mmo voor af en toe als ik geen zin in battlefield heb.
voor een casual als mij is dat ideaal, 1 malig gear maken en nooit meer hoeven gearen. bij wow moet je elke grote patch opnieuw gearen en kost veel tijd en gold. en bevalt je class niet meer kan je een alt helemaal opnieuw doen. als je gear slecht is kan je niet eens naar binnen. weet nog wel in warlord of dreanor tijd. (was mn laatste xpack) ik mocht een keer mee raiden op normal. ja leuk. ik was met hunter. dropt er een shoulder met agility ik dacht mooi eindelijk loot voor mij. nee gvd die stats werden gedeeld als een shaman em kreeg die ele is kwam er gewoon intellect op. heb daarna ook geen raids meer gedaan. zoveel tijd gaat erin zitten en je krijgt niks.

ben nu 2,5 jaar van wow af. heb veel plezier gehad maar op het eind wou ik alleen maar loot ik speelde niet eens meer voor de fun. ik deed vaak solo mount runs. ik had 3 prepaid kaarten gekocht dus 180 dagen en geen ene mount gekregen, en een belg die kreeg elke mount die ik wou en die gozer hele dagen showen naast mij. hij kreeg ze achter elkaar. ik dacht ik stop gewoon met wow dan heb je er ook niks meer aan. hij zei je komt toch terug maar ik ben niet meer terug gekomen. was wel even afkicken haha. maar ben toen verder gegaan met gw2 en was afkicken wel makkelijker.

en grootste nadeel van wow was voor mij, je betaald voor speeltijd dus voelde me altijd verplicht om te spelen ook al had ik geen zin. heb door wow zoveel gemist in andere games.
gw2 is gratis dus die kan je gerust even laten liggen en kost niks. en van gold prepaid kopen kan niet heb hekel aan grinden :P ja ben meer een first person shooter gamer. dit is nu relax.
soms denk ik nog wel aan het spel maar de armory doet et niet meer want account is frozen. kan niks bekijken.

de films van wow zijn wel super gaaf. er mag wel een nieuwe komen die koop ik zoiezo :D
iLVL van de LFR gear is echter wel vrij laag. Ze hadden het net zo goed rare (blauwe) gear van kunnen maken ipv epic. Wil je echt 'gearen' zal er toch een hoger niveau raid gedaan moeten worden.
3 maanden geleden Legion gekocht. Binnen 20 dagen level 110 bereikt + wat world quests. Laatste 10 dagen niet meer volgemaakt. MMO feeling is helaas verdwenen en heb het gevoel alsof ik een "singleplayer"game aan het spelen ben. Daarbij zijn de PVP servers uitbalanced. Het zit er vol met Hordes of alleen Alliance, dus helaas geen ultieme PVP ervaring.

Dungeons zijn ook niet meer wat het was. Binnen 10min ren je er met een groepje zonder enige tactiek doorheen.

[Reactie gewijzigd door MartinPRO op 31 januari 2018 12:29]

PVP wordt veranderd. Alle servers worden hetzelfde (geen PVP/PVE meer). Spelers kunnen in sanctuaries PVP aanzetten ja of nee. Zet je het aan dan kom je in een factie gebalanceerd gedeelte terecht van de server. Hier zullen alle spelers PVP enabled zijn en zal je extra rewards krijgen voor het lvlen onder pvp omstandigheden. Schakel je het uit, dan speel je op het PVE gedeelte waar je rustig (maar zonder extra rewards) kunt levelen. Via deze manier proberen ze een paar pvp problemen op te lossen:
- Ganking: Als je geganked word ga je naar je hoofdstad, zet je pvp, uit en ga je verder.
- Ongebalanceerde pvp servers: Blizzard zelf is nu de loadbalancer mbt de factieleden op een server. Zodoende zal er nooit een 90%alliance/10%horde server meer komen.
- Verkeerde server: Mensen die ooit met hun vrienden op een pvp server zijn gaan zitten maar zelf eigenlijk pvp niets aan vinden, kunnen nu toch gewoon spelen zoals ze zelf willen.

WBT dungeons ben ik het niet met je eens. Een normale dungeon ren je binnen 10 minuten doorheen. Probeer ze echter maar eens op Mythic+15 of hoger te doen. Dan kom je in een hele andere moeilijkheidsgraad terecht. De moeilijkheidsgraad en herspeelbaarheid van dungeons is nog nooit zo hoog geweest als in Legion.
Met het nieuwe PvP systeem betekent ook dat als je PvP aanzet de spelers die je dan tegenkomt waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in PvP en dus ook meer PvP gevechten tegen zal komen.
Mja, in theorie speel je dus op ‘easy’ en dan klagen dat het snel over is. Probeer eens wat moeilijkers, kijken of je er dan nog in 10 min doorheen komt.
als je alle world fastest kills op mythic bij elkaar optelt kom je op 60 min uit exclusief trash. Dus reageer gewoon niet als je geen wow meer speelt.
20 mins Mythic Antorus? Dan behoor je dus tot de top 1% van de playerbase. Jammer voor jou maar voor de overige 99% is het spel dan nog moeilijk zat.

Wat is overigens je hoogste Mythic+ level deze patch?

[Reactie gewijzigd door Joever op 31 januari 2018 13:02]

Voor mensen die uitdaging zoeken is mythic+, wat alles moeilijker maakt en daarnaast meerdere affixes toevoegt. Dan wordt gear een stuk minder belangrijk en zijn skills veel belangrijker. Ik heb met mensen met hoge ilvl alsnog honderden deaths gehad omdat ook zij dachten zomaar even door een hoge m+ te blazen. Hetzelfde geldt voor raids, daar zou je op heroic en mythic moeten spelen. En niet te vergeten, mage tower challenges, hoewel dat nu waarschijnlijk te makkelijk is met de ontzettend hoge ilvls die je nu kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door nezhi op 31 januari 2018 13:59]

Dan doe je zeker 3 bosses? Garothi, Aggramar en Argus.

Of zit je gewoon LFR te doen en bedoel je per wing?
LFR denk ik ja ;)

Een hele raid op mythic in 20 min..... 8)7
Onmogelijk!
Daarom juist, na 4 clears kan je direct naar de laatste 2 dus dat is de enige mogelijkheid die er is maar ik vermoed gewoon LFR.
Raids in 20 minuten, natuurlijk..... Misschien normal Emerald Nightmare in Antorus Mythic gear, al is zelfs dat denk ik nog krap i.v.m. alle role play.
Het standaardniveau is inderdaad erg laag. Dingen zoals de dungeons waar je voor kan queuen zijn zo ontworpen dat ook je buurjongetje van 6 het succesvol kan afronden. Als je daar genoegen mee neemt ben je inderdaad snel klaar, maar dan er zijn genoeg uitdagingen in het spel voor wie ze zoekt.

En het spel is ook veel toegankelijker voor solo spelers gemaakt door Blizzard. De keerzijde daarvan is dat het inderdaad minder MMO is, je hebt niet per se andere spelers nodig om max level te bereiken. Maar de lastige endgame content verwacht nog steeds een georaniseerde groep, en dat is waar veel spelers het meeste plezier aan beleven.
Ik zit met smacht op meer WoW Classic nieuws te wachten!
Ik verwacht eigenlijk dat dit nog wel even gaat duren, tijdens Blizzcon gaven ze aan nog bezig te zijn met het samenstellen van het team en dat het hele project nog in een zeer pril stadium zat.

Ik verwacht eigenlijk zelf dat er meer Classic nieuws zal komen richting en op de komende Blizzcon met panels, misschien wat snippets daarvoor, maar niet heel veel. En dan de release van Classic na de release van de laatste grote BfA content patch zodat deze releases elkaar niet "bijten" (Release classic tijdens een farm periode zonder nieuwe content in BfA, en dan de release van de volgende WoW expansion na BfA wanneer van Classis "de nieuwigheid" weer af is.
Anders ik wel! Maar helaas is hier nog weinig tot niets over bekend, wanneer het uitkomt en welke patch er wordt uitgebracht.
Is er al geweten of met de komst van de nieuwe expansion, Legion deel zal uitmaken van de basis-set (zoals met de vorige expansies is gebeurd)?
Anders gezegd, als ik in oktober opnieuw zou subben, moet ik dan alsnog Legion kopen om een Demon Hunter aan te maken?
Je hebt legion zelfs nodig voor BfA, als er een setje uitkomt met delen dan zou legion daar vast tussen komen te staan wanneer Blizzard vind dat Legion daar tussen moet. Volgens mij is het begin van een expansion niet gebeurd dat direct de vorige expansion uit de serie erbij zit om nog even wat kopen te boosten door de nieuwe expansion hype. Al is het maar voor 20¤ bijv. Gebeurd dit niet vaker pas rond 3 of 6 maanden?

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 31 januari 2018 12:34]

Nee, je hebt de laatste tijd alleen basis + nieuwste expansion nodig.
Geloof wel dat je voor de BfA pre-order legion nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Blitzdoctor op 31 januari 2018 13:24]

Voor de Pre-Order inderdaad wel, vlak voor / vlak na BfA release is het aannemelijk dat Legion onderdeel gaat worden van de basisset zoals bij de laatste expansions altijd gebeurt. Maar als je nu wil spelen met BfA unlocks moet je ook Legion kopen / hebben.
Geen idee - ik heb in december, na 7 jaar niet meer gespeeld te hebben, WoW weer eens geinstalleerd. Accountje heractiveerd en daar zat alles bij t/m WoD. Legion heb ik tijdens de Kerst-sale erbij gekocht.
Ik hook op de implementatie van Vulkan of DirectX 12. Ze hebben de eerste stappen gezet, DirectX 9 gaat er binnenkort uit.
Met benchmarks haal ik ongeveer 3M drawcalls/s op DX11 en 17M op Vulkan. Dit vertaalt zich in een goede prestatiewinst. World of Warcraft gebruikt Lua voor de Interface en Lua is single-thread dus in hoeverre het echt helpt is de vraag.
DirectX 12 implementatie is op komst voor Battle for Azeroth.

https://wccftech.com/battle-for-azeroth-alpha-dx12-support/
Dat is zeer mooi. Hopelijk worden de alpha keys spoedig uitgedeeld zodat ik alles kan testen.
Voor mij is WoW en de witcher 3 een soort vakantie uitje geworden :) een game wat je al lang al niet meer actief speelt maar eens in de zoveel tijd weer op terug komt voor de nostalgie , even een altje levellen etc ;) waarom niet , en WoW is tot nu altijd vernieuwend gebleven

van hoeveel games kun je zeggen dat je die na +10 jaar nog speelt ? of wilt spelen? Nintendo/retro uitgezonderd ?

edit:: Het is wel anders zonder de oude vertrouwde Oxhorn machinema's :'(
ik ben er van overtuigd dat de machinema's van oxhorn en illigal Danish er veel aan hebben bijgedragen aan de populariteit van WoW

[Reactie gewijzigd door Metallize op 31 januari 2018 13:49]

Speel al 16 jaar Dark Age of Camelot, nog steeds best MMO ooit als je in (rvr) pvp bent. _/-\o_
van hoeveel games kun je zeggen dat je die na +10 jaar nog speelt ?
Als City of Heroes nog bestond, had ik die nog steeds gespeeld.

En Oxhorn, achievement whore :D
Dit is een richtdatum die Blizzard vaker gebruikt en zegt eigenlijk nog niet zoveel over de echte release date.

Voor legion werd ook aangekondigd dat hij "on or before september 21st" zou uitkomen.
De uiteindelijke release date was 30 augustus.
Bron: https://us.battle.net/sta...zzcon-legion/en-us/bg.jpg
Release Date: https://en.wikipedia.org/wiki/World_of_Warcraft:_Legion

[Reactie gewijzigd door Oaquasis op 31 januari 2018 12:25]

Eind augustus of in september had sowieso voor mij de gok geweest qua releasedatum.
Ik had gezien de snelheid waarmee ze de afgelopen expansion content hebben toegevoegd, eerlijk gezegd wel gehoopt op een snellere release. Tussen de laatste content patch (met raid) en de nieuwe expansion zit op deze manier weer +/- 7 maanden.
Dat gat proberen ze al meerdere expansions kleiner te maken, maar wil ze nog niet echt lukken.
Ik hoop op een vroege augustus release.
Wellicht komt er wel een opvul raid net zoals in WotLK (Ruby Sanctum).
Als een doorlopende wow speler vind ik de downtime altijd wel fijn. Krijg je de tijd om je op wat andere zaken dan de gear-threadmill te focussen en ook gewoon wat minder wow te spelen.
Was dit alweer de laatste content patch? Ik had niet echt het gevoel dat ik de echte "eindbaas" al verslagen had. Ik had verwacht dat er nog een patch waarin je direct tegen Sargeras zou vechten zou komen.

Sargeras is blijkbaar te "groot" om door spelers verslagen te worden.
Sargeras is blijkbaar te "groot" om door spelers verslagen te worden.
Dit.
Een ontwikkelaar kan never nooit niet genoeg content maken om iedereen voortdurend bezig te houden, vooral niet in een themepark-MMO als WoW, da's een illusie.
De 7/8 maand (afhankelijk of je kijkt vanaf Antorus release of 7.3.5 release die het nu waarschijnlijk gaat zijn is voor Blizzard maatstaven al zeer kort. O.a. uit mijn hoofd 12 maand tussen Wrath laatste patch en Cata, 11 maand tussen Cata en Mop, tussen MoP en WoD 14 maand, 13 maand tussen WoD HFC en Legion,

De gemiddelde speler heeft vaak ook zo'n 6 maand nodig om alle (Mythic) content te clearen dus wat dat betreft zou 6-7 maand ruimte tussen Antorus release en de BfA Pre-Patch wel mooi zijn, deze Pre-Patch zal ook sowieso een maandje of wat voor de release uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 31 januari 2018 14:19]

Zomer? Eind september neigt bij mij al meer richting herfst :)
Volgens het KNMI hebben de weerkundigen afgesproken dat de herfst op 1 september begint, maar astronomisch gezien begint hij pas op 22 of 23 september. Zie hier: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/herfst Hebben we dat ook weer gehad!
Het is onderhand vaker zomer in september dan in augustus, zo lijkt het, maar heb maar even gauw een wat exactere aanduiding ingevoegd :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True