Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

World of Warcraft-basisspel en uitbreidingen worden onderdeel van abonnement

Blizzard heeft de oude Battle Chest verwijderd uit de eigen onlinewinkel. Deze Battle Chest bevat de basisgame en alle tot nu toe uitgebrachte uitbreidingen. Dit betekent dat alle huidige content wordt inbegrepen in de maandelijkse abonnementsprijs.

Blizzard heeft aangegeven dat spelers toegang kunnen krijgen tot alle content van World of Warcraft door een abonnement op de game te nemen. Het is dus niet meer nodig om eerst ook los de basisgame aan te schaffen, naast het betalen van de maandelijkse abonnementsprijs. Bestaande spelers krijgen net als de nieuwe spelers ook gratis alle content tot en met de laatste, zesde uitbreiding: World of Warcraft: Legion.

Het verwijderden van de Battle Chest betekent waarschijnlijk niet dat de komende, zevende World of Warcraft-uitbreiding ook inbegrepen zal zijn bij de abonnementsprijs. Voorheen werd oude content in de Battle Chest gestopt als er nieuwe content uitkwam. Battle for Azeroth wordt op 14 augustus uitgebracht en spelers kunnen met deze uitbreiding hun personages laten doorgroeien naar level 120 en ook kunnen ze personages aanmaken die tot nieuwe rassen behoren.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

18-07-2018 • 09:09

93 Linkedin Google+

Submitter: andrewkun

Reacties (93)

Wijzig sortering
Dit bericht klopt, is inmiddels bevestigd door Blizzard.

http://us.battle.net/wow/en/blog/21952597?page=1#1

Starting today, new players can gain access to all World of Warcraft content up through and including the Legion expansion simply by becoming a subscriber—you no longer need to purchase the original World of Warcraft base game. In addition, all existing World of Warcraft subscribers have automatically been upgraded to Legion at no additional cost.
Met Starcraft 2 hebben ze dit een tijdje terug min of meer hetzelfde gedaan. Daar hebben ze het basisspel gratis gemaakt (al heeft SC2 geen abonnementskosten). Had je het basisspel al, kreeg je de uitbreiding Heart of the Swarm (HotS) gratis.

Na een tijd zal voor een nieuwe potentiŽle speler de verleiding op een laag pitje staan als men eerst nog eens voor het spel moet gaan betalen. Op deze manier trekken ze denk ik een groep mensen aan om te gaan beginnen met WoW/SC2 die voorheen het niet wilde proberen vanwege de aanschafprijs.

Degene die het bevalt zal vervolgens hoogstwaarschijnlijk de uitbreidingen gaan kopen (BFA voor WoW en HotS, LotV en NCO voor SC2).
In het geval van SC2 was dat alleen wel een tijdelijke actie ivm het 10-jarige jubileum van de franchise. Als je Wings of Liberty al had, kreeg je een gratis upgrade naar Heart of the Swarm, had je die al, dan kreeg je 'alleen maar' een nieuwe skin en wat portraits. Heb je de actie gemist, dan kun je dat helaas niet alsnog claimen.

Er is al vrij snel na launch van de game een free to play versie van gekomen, waarbij je alleen multiplayer met Terran kon spelen, de campaigns moest (en moet je nog steeds!) je toch echt nog steeds kopen. De eerste campaign, Wings of Liberty, is 14 november vorig jaar daar aan toegevoegd, inclusief de andere 2 rassen. Zie hier voor meer informatie.

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 18 juli 2018 10:53]

Dan zeg je toch hetzelfde dan ik zeg. ;) Het spel is gratis incl de terran campaign. De overige campagnes (HotS, LotV, NCO) moet je nog aanschaffen.

Dat HotS maar tijdelijk gratis was mag duidelijk zijn want als je nu nog HotS gratis bij WoL zou krijgen zou niet alleen WoL gratis zijn maar ook HotS.

[Reactie gewijzigd door Joever op 18 juli 2018 13:14]

Na een tijd zal voor een nieuwe potentiŽle speler de verleiding op een laag pitje staan als men eerst nog eens voor het spel moet gaan betalen. Op deze manier trekken ze denk ik een groep mensen aan om te gaan beginnen met WoW/SC2 die voorheen het niet wilde proberen vanwege de aanschafprijs.

Degene die het bevalt zal vervolgens hoogstwaarschijnlijk de uitbreidingen gaan kopen (BFA voor WoW en HotS, LotV en NCO voor SC2).
Ik vraag mij af of ze dan ook denken aan de oudgedienden, heb bijvoorbeeld zelf tot Cata gespeeld.
Nu voel ik mij niet genoodzaakt weer te spelen, maar denk er toevallig aan
Hoe bedoel je? Voor iedereen zijn de niet-huidige-content uitbreidingen gratis zodra je het abo afsluit. Of je nu compleet nieuw bent of tot uitbreiding X gespeeld hebt. Als jij nu weer terug zou keren hoe je alleen maar BFA te kopen en het abonnement af te sluiten. MOP, WOD en Legion zullen ook voor jou gratis zijn.
Ze gaan steeds dichter naar subscription based gaming. Nu nog alleen voor World of Warcraft, maar ik zie het nog prima gebeuren in de toekomst dat je bij Blizzard gewoon een Battle.net abonnement kan afsluiten en alle Blizzard games ermee kunt spelen. En misschien maken ze dan ook wel de stap richting game-streaming (ala Netflix voor games) waardoor je een 'zware' gamepc ook niet meer nodig hebt.
Ik zie dat nog niet gebeuren omdat Blizzard teveel geld binnenharkt op de conventionele manier. Om die reden kunnen ze nu ook veel oudere content en games weggeven.

Wel blijf ik mijzelf verbazen dat Blizzard, in een tijd waar iedereen alles gratis wil, nog steeds wegkomt met die maandelijkse kosten aan WoW die, in vergelijking met een Netflix oid, niet te zuinig is. Dus deze actie momenteel is gewoon om de playerbase te vergroten (dus meer subs verkrijgen) en het geheel te versimpelen. Je hebt nu enkel de laatste xpac nodig om WoW te spelen.

In ieder geval, ik kijk alvast uit naar BfA!
Er is geen concurrentie, althans geen waardige concurrentie. Heb zelf allerlei MMO's geprobeerd, maar niets kan tippen aan WoW terwijl die toch echt verouderd is.
Meer dan een jaar niet meer gespeeld en afgelopen weekend 60 dagen gekocht en BfA. Dus ben ik weer begonnen, ben wel benieuwd voor hoe lang deze keer.
Wel blijf ik mijzelf verbazen dat Blizzard, in een tijd waar iedereen alles gratis wil, nog steeds wegkomt met die maandelijkse kosten aan WoW die, in vergelijking met een Netflix oid, niet te zuinig is.
Blijkbaar niet alles aangezien ze nog steeds veel abonnees hebben. Ik denk dat de kwaliteit welke in WoW zit hier ook mede aan te danken is en andersom. Vele veelbelovende concurrenten waren het toch net niet. Zodra de kwaliteit de abo-prijs niet meer goedpraat, zal het ook snel afgelopen zijn met WoW's huidige betaalmodel.
Yes, dit zie je ook aan diensten zoals Xbox Game Pass en EA Access. Subscription services doen het goed, zelfs streaming diensten zoals Playstation Now hoewel de markt toch de voorkeur voor local downloads lijkt te hebben.

Een Battle.net VIP abbo voor all Activision en Blizzard content lijkt me dan ook een prima aanvulling. Natuurlijk blijven de games ook los te koop.

Nu nog een uPlay uNlimited en een Steam Super Subscription voor de rest en we zijn klaar.
doet playstation now het goed? als je na zoveel tijd nog steeds geen ideal.kan gebruiken om een maand now te nemen loop je ver achter
Ik zie het meer als een stap om ervoor te zorgen dat meer mensen het spel proberen of terugkomen na veel expensions gemist te hebben.
Mij lijkt een subscription model voor alle Blizzard games best mogelijk maar een game-streaming service zie ik nog een lange tijd niet gebeuren.
Ik speelde WoW in China en daar kocht je tot vorig jaar uren (24 uur ingame spelen was omgerekend ongeveer 5 euro). Sinds vorig jaar zomer is het omgezet naar een maandelijkse fee, maar bij beide opties kun je gewoon WoW spelen zonder de uitbreidingen te kopen.

Ik heb nog iets van 8*24 uur staan die ik tijdens de nieuwe uitbreiding ga gebruiken. Maar wil je raiden moet je goed Chinees kunnen als je een flapdrol van een RL hebt. 8)7
Is dit niet gebruikelijk voor veel meer MMOs? Wat dat betreft was WoW voor mij altijd een beetje een vreemde eend in de bijt. Zelfs bij EVE Online wat al ruim 15 jaar oud is was dit vanaf het begin al gebruikelijk.
Ooit gespeeld en na nog geen 3 jaar kwam LOTRO uit mťt Lifetime Subscription optie. Sindsdien mijd ik games die zo'n optie niet hebben. Met Lifetime koop je het abbo af in 1 som. Daarna enkel nog voor uitbreidingen eenmalig de aanschaf als de content niet gratis is.
Ik vond de prijs altijd enorm redelijk. 15 euro? Dat is een bioscoopfilm met drankje en kleine popcorn. Als ik het voor een bioscoopfilm bereid ben uit te geven waarmee ik net 2 uur vermaakt wordt dan was een WoW abonnement het prima waard voor de "prijs per uur vermaak"
Zolang ik meer uren in WoW stopte (en die uren ook vermakelijk vond) dan dat een bioscoopfilm duurt was het wat mij betreft de prijs waard. Hell, ik geef meer uit aan mijn sportschoolabonnement en daar haal ik toch echt geen vermaak uit :D
Ik ben enkel gestopt met betalen omdat ik stopte met spelen.
Vertel me waar je voor 15 euro naar de film kan + hapje en drankje? Kaartjes voor films zijn vaak al richting de 13 euro in de 3 verschillende bioscopen waar ik heen kan in de buurt.
wut.. ik ken alleen de Vue Dolby Cinema die zoveel voor een ticket vraagt. Bioscopen regio Roermond hebben de gemiddelde prijs van een ticket rond de 8 Š 9,- liggen.

Hoe dan ook, you made his point ;)

[Reactie gewijzigd door quintox op 18 juli 2018 15:36]

LOTRO is ook wat minder uitgebreid dan WoW. Relatief ziet er veel minder detail in. WoW is echt gigantisch en gedetailleerd. Ja het is niet goedkoop, maar je krijgt er wel wat voor terug.

Hoeveel zou jij dan denken te moeten betalen om een lifetime WoW te spelen? 100 euro? 200 euro? 500 euro? Bedenkt even dat jij 12 euro per maand betaald. * 12 = 144 euro. 144 * 14 jaar als je vanaf het begin speelt is 2.016 euro.

Die 2016 euro is per user, maal (gemiddeld) 10 miljoen subs = §20.160.000.000. Shit, denk je dan, dat is een gigantisch bedrag. Ja, maar dat is wel verdeeld over 14 jaar, dus dat is maar 1.440.000.000 per jaar. Daar betalen ze alle teams van, wat er volgens mij nogal wat zijn. Wat ik kon vinden was dat er 6 jaar geleden iets meer van 5000 devs aan WoW werken bij Bliz werken. Dat kost ook wel wat.

Dusja. Stel dat iedereen de lifetime abo afkoopt voor 500 euro, en er zijn in totaal 20 miljoen subs geweest die dit allemaal zouden doen, dan is dat 10.000.000.000, wat dus met een dubbele aantal subs (omdat totaal ipv gemiddeld actief) de helft maar van de opbrengsten geeft, AND THATS IT! Daar moeten ze dan dus 14 jaar mee doen qua ontwikkeling, en daar komt dan in feite niets bij, op af en toe een purchase van de lifetime sub van 500 euro.

Nou, ik ken niemand die een lifetime sub af gaat nemen van 500 euro, wat hoog lijkt, maar wel een verdomd laag bedrag is als je het tegen een abo over zet. Blizzard is ook gewoon een bedrijf dat winst wil en moet maken, ze zijn geen goed doel..

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 18 juli 2018 10:02]

5000 devs? Dat lijkt me rete inefficiŽnt. Misschien 5000 devs bij Blizzard in totaal? Dat klinkt aannemelijker.
Ja, je hebt gelijk, Ī5000 in totaal. Alsnog, De rest van de spellen van Blizzard zijn zover ik weet enkel de aanschaf (diablo, overwatch, hearthstone, starcraft). Dus daar zullen de echte inkomsten ook niet vandaan komen, lijkt mij.
blizzard verdient per jaar, meer met heartstone (hoogtij dagen) dan in de jaren daarvoor met world of warcraft. Zoveel mensen die packs kochten etc.
Maar packs zijn niet recurring. Packs zijn gewoon wat iemand wanneer en hoeveel die wilt kopen. Ook niet verplicht, dus het zijn geen stabiele inkomsten.
Packs zijn potentieel wel recurring. Er zijn legio voorbeelden waarin blijkt dat er genoeg whales (of zelfs Kraken) zijn die kapitalen geld uitgeven aan dergelijke packs.
Abonnementkosten zijn namelijk ook niet per definitie recurring. Ze kunnen niet aannemen dat iedere speler die en abo heeft, deze ook zal blijven behouden. Deze zouden dan ook niet onder de stabiele inkomens vallen.

Ik denk dat na een tijd Blizzard echt wel een beeld heeft van hoeveel er gemiddeld aan inkomsten zijn aan packs. Ook daar zullen intern bepaalde targets/verwachtingen m.b.t. verkoopaantallen/omzet aan gekoppeld worden.

Edit: Grappig om te lezen dat Ubisoft (in het artikel over PC-game verkoop t.o.v. XB) het volgende zegt over microtransacties: "Ubisoft liet verder weten dat de categorie player recurring investment ook nog altijd flink in de lift zit. Het gaat hierbij om de verkoop uit microtransacties, dlc en de verkoop van lootboxes."

[Reactie gewijzigd door Joever op 18 juli 2018 14:47]

Maar daar ging het niet om. Ik gok namelijk dat een erg aanzienlijk deel van die 5000 devs niet aan WoW werken, daar ging het om :)

Overwatch, Starcraft, Hearthstone, Diablo, die hebben allemaal ook devs nodig. Er is ook nog een niet aangekondigd project, en WoW Classic is er ook nog. Het zou mij niet verbazen als van die 5000 devs er maar zo'n 1000 aan WoW werken.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 18 juli 2018 10:11]

Dat is een grote berg speculaas.
Want er zullen ook heel veel mensen zijn die die fictionele 500 euro uitgeven, maar helemaal niet 14 jaar spelen. Integendeel zelfs, bijna niemand doet dat. Dat bepaalde ontwikkelkosten gelijk blijven zul je houden (alhoewel Blizzard bij 10% van het aantal spelers natuurlijk lang zoveel tijd niet gaat steken in een uitbreiding), maar iemand die een lifetime speelt zorgt niet per se voor 14 jaar volledige kosten voor Blizzard.

Wat hou je dan over? Dat Blizzard gewoon net zoals elk bedrijf een prijspunt moet bepalen waarbij ze nog winst maken over de hele userbase heen. Maar geloof me, dat kan een stuk lager dan die 2000 euro. En nu is hun doel natuurlijk winst maken, maar er zit toch ook wel enige bewonderenswaardigheid in het niet eindeloos uitmelken van je meest trouwe fans.
Het maakt toch niet uit of ze die 14 jaar vol maken? Het spel bestaat zo lang. Daarom heb ik ook 20 miljoen aangenomen als totaal ipv 10 miljoen recurring. Al spelen ze maar een maand... Die ontwikkeling in het spel is er alsnog, ongeacht iemand wel of niet een periode van 14, 10, 5 of 1 jaar speelt...
LotR online 150 euro lifetime abbo, spel is nu free to play spelersaantallen komen niet in de buurt van WoW
Star trek online zelfde verhaal 150 euro lifetime abbo is free to play.
WoW vraagt al tijden kosten per maand en ze blijven in de miljoenen spelers houden, schijnbaar doen ze toch iets beter dan de rest

Ben gestopt met WoW en ga voor geen enkele MMO per maand meer betalen, puur omdat ze allemaal binnen no time de abbo kosten droppen en free to play worden ondat ze spelersaantallen niet halen om endgane content te supporten.
Dus spelers die voor LOTR een paar jaar terug 150 euro gelapt hebben zijn nu gelijk aan mensen die vandaag beginnen onder de f2p regels van dat spel? Dan voelen die zich zeker wel redelijk genaaid lijkt me.
Er zullen vast wat perks aan zitten, een maatje van de had een lifetime sub voor Startrek Online en die kreeg vanaf het moment dat ze F2P gingen als lifetime sub maandelijks een voorraad currency dat ze gebruiken in de in-game cashshop en uiteraard ook wat exclusieve schepen en bridge officers geloof ik.
Alleen degenen die het niet goed doen; WoW is een voorbeeld, FFXIV is een andere (de 1 of 2 na grootste MMO). Eve Online zou je kunnen beschouwen dat die free to play geworden is, maar dat is eerder een "infinite" trial waar hetgeen je kunt doen nog steeds best veel is, maar beperkt vs de rest van de game. Beetje vergelijkbaar met Runescape eigenlijk, maar je hebt toegang tot een deel van de schepen / skills ipv een deel van de map.
Maar als een game dus geen 'succes' is, en dat risico is erg groot, gezien het aantal gefaalde MMO's, loop je dan weer het risico dat de stekker er (letterlijk) na een jaar uit wordt getrokken. Sta je dan met je lifetime subscription.

Doe mij maar gewoon een pay-per-play model. Koop, zeg, tien uur en speel die op en laat die dan niet na een maand of drie ofzo vervallen. Gewoon het model dat Blizzard al jaren in AziŽ hanteert.
Ik wist niet dat ze dat in AziŽ deden. Jammer dat dit niet beschikbaar is hier, ik zou daar zo voor kiezen. Weinig tijd om te spelen dus een abonnement is voor mij gewoon erg onaantrekkelijk, maar ik vind het spel nog steeds best leuk om zo nu en dan op te pakken.
Hier in Nederland kon je volgens mij ook altijd timecards kopen, dus voor beperkte tijd en niet een maandelijks abo.
De 'timecards' hier zijn gewoon abo's van 1 of 2 maanden, maar dan duurder.
Interessant. Zelf ben ik wel al enige tijd geleden (Cataclysm) gestopt met spelen. Ik ben afgeknapt juist op dat abonnement. Of je nu 1 uur of 100 uur per maand speelt, je betaalt gewoon hetzelfde bedrag. Nu valt de prijs nog prima te verantwoorden als je ~30+ uur per maand kunt spelen, maar die verhouding is wat minder gunstig als je, zeg, maar 4 uur in een maand kunt spelen. Tijd dat Blizzard z'n pre-paid model uit AziŽ (Je betaalt alleen voor de daadwerkelijk gespeelde uren) hier naartoe brengt!
Dat gaat dan waarschijnlijk weer niet werken, omdat je hardcore players afstraft door meer geld te vragen. Zo gaan hardcore players mogelijk minder spelen, of helemaal niet meer. Zonder hardcore players hebben casuals niemand om naar op te kijken en bloedt je game hoogstwaarschijnlijk langzaam dood. Nee, in europa lijkt me dat een heel slecht verdien model. In asie werkt het waarschijnlijk beter omdat de mensen die het echt krap hebben nu toch nog kunnen spelen, maar dan maar een paar uur per maand ofzo.

Tenzij je natuurlijk de prijs per uur zodanig laag houdt dat je niet boven de huidige kosten uit kan komen, maar dan levert blizzard flink in met de inkomsten.
Of een combinatie abonnement zou ideaal zijn. Het huidige bedrag per maand met een minimum speeltijd van X uur, whichever comes last. Dus ik speel 5 uur per maand (de X heeft blizzard bepaald op 15 uur) en mijn abbo gaat 3 maanden mee, maar voor mensen die nog 30 uur per week spelen is het nog steeds het zelfde bedrag per maand.
Wellicht is een betere optie om een pre-paid model uit te brengen de parallel loopt aan een abonnement.
Het abonnement kost dan een X bedrag per maand waarmee je onbeperkt kan spelen. Vervolgens is er een pre-paid model waarmee je puur de uren betaald die je speelt. Zodoende kunnen de spelers die maar 2-3 uur per week spelen een prepaid kaart pakken. Gaan ze later meer spelen, dan kunnen ze alsnog het abonnement aanschaffen zodat ze onbeperkt kunnen spelen. Hetzelfde voordeel is er voor degene die juist niet meer zo veel kunnen spelen als voorheen. Ga je minder spelen (werk,kinderen andere hobby's etc.) dan zet je je abonnement stop en koop je een pre-paid kaart.
Zo hebben en de mensen die weinig tijd hebben een 'goedkope' manier om toch te kunnen spelen en straf je de spelers die veel spelen niet af door dure pre-paid kaarten. Min of meer hetzelfde met mobiele telefonie. Bel je veel pak je een abo, bel je puur enkele minuten per maand pak je lekker een pre-paid kaartje.
In mijn (en ik denk vele mensen hun geval) zijn mensen gestart met 30+ uur / week, later aan het werk gegaan - ze hebben minder tijd om te spelen, maar (veel) meer geld om het abo te kunnen betalen.
Dat is ook in mijn geval zeker zo, maar dat betekent niet dat ik het niet zonde vind om (gechargeerd:) 12 euro per maand te besteden aan anderhalf uur spelen. De prijs an sich is niet zozeer het probleem, het is meer dat het variabele karakter van de beschikbare tijd die je er aan kunt besteden me niet zo aanstaat. We blijven wel Nederlanders, natuurlijk ;)
Dan ben je duurder uit dat model uit AziŽ.op bepaalde site's kan je al prepaid nummers kopen{gametime}.
Voor 60 dagen betaal je rond de 21/22 euro.wat is dat 10 euro cent per dag spelen?
Maar na een maand ben je het gegarandeerd kwijt, ongeacht hoeveel tijd je er in steekt. Als je een eigen huis, goede baan en een kind hebt, heb je simpelweg niet meer de tijd om 30+ uur per week te gamen, dan ben je blij met 2 uur. Daarbij, het kan toch gewoon naast het huidige betaalmodel worden geimplementeerd?
dus jij wilt voor 24uur 5 euro betalen?
als ze {blizz} dat in voeren wat ze in AziŽ doen......stop ik gelijk met WOW.
De rede waarom ze dat daar doen is voor de game verslaving en gold sellers.

[Reactie gewijzigd door noway op 19 juli 2018 17:10]

Wel beter dan dat gehannes met oude uitbreidingen! Alleen heb ik stiekem een beetje een genaait gevoel - altijd gehad trouwens als trouwe uitbreiding-koper. Maar goed, ligt meer aan mij ;)

Beetje ongerelateerd, maar ik zou toch heeel graag zien dat Blizz een maand subscription geeft bij een nieuwe uitbreiding. Ik vindt de kosten best heftig als je de subscription meerekent.

Ik zou het zelfs beter vinden als de maandprijs ietsjes omhoog gaat en de uitbreidingen gratis worden. Om de twee jaar is dat toch ongeveer 2 euro per maand. Moet toch wel kunnen denk ik?
Ben het wel eens met Triblade: altijd netjes alle uitbreidingen gekocht en nu heb je voor slecht 13 euro per maand dezelfde acces. Voelt toch een beetje lauw voor early adopters.
Early adopters? Het spel kwam in 2004 uit, :D
Dat is best early toch, al 14 jaar geleden ;) I was there!
Laat ze dat gerust denken... maar die mini-Diablo pet van de collectors edition krijgen ze niet :Y)
Daarentegen heb je dingen kunnen halen zoals mounts en achievements die andere die nu beginnen niet meer kunnen halen.

Zo ben ik nog altijd trots dat ik bijna alle feath of strenght achievements heb zoals ingelogd op de verjaardagen van WoW en bepaalde mounts die er nu niet meer inzitten.

[Reactie gewijzigd door DidierB op 18 juli 2018 19:04]

nouja... je kan natuurlijk ook gewoon 2 jaar wachten en dan kun je 'gewoon' de 'laatste' expansion helemaal gratis en voor niks spelen :P
Bij een volgende expansie verdwijnt er ook weer inhoud uit de vorige. Je kan het dus nooit helemaal spelen.
ja klopt, vandaar 'gewoon' en 'laatste' tussen haakjes :P
Bovendien voelt hij zich, ik citeer, "een beetje genaait" aangezien anderen de oude expansions voor niks krijgen waarvoor hij betaald heeft.

Dus of een expansion nou wel of geen inhoud mist over 2 jaar, dat is irrelevant voor zijn gevoel, maar dan plukt ie wel dezelfde vrucht ;)
Wel beter dan dat gehannes met oude uitbreidingen! Alleen heb ik stiekem een beetje een genaait gevoel - altijd gehad trouwens als trouwe uitbreiding-koper. Maar goed, ligt meer aan mij ;)
Jij hebt daarin tegen het spel eerder kunnen spelen ;)

Deze situaties blijf je toch altijd behouden. Hetzelfde als je recent aangeschafte TV een maand later in de aanbieding zien waar hij §200,- goedkoper is geprijsd.
heeft niks te maken met de Game
Wat heeft het feit dat hij het spel in haar huidige content veel eerder heeft kunnen spelen dan spelers die het nu pas "gratis" krijgen, niet met het spel te maken?
DIT!!! {Hetzelfde als je recent aangeschafte TV een maand later in de aanbieding zien waar hij §200,- goedkoper is geprijsd.} heeft niks met de game te maken!

Appels met Peren vergelijken :)
Oke, het heeft dan wellicht niets met het spel als spel zijnde te maken. Deze metafoor heeft echter wel met het feit te maken dat iemand wat gekocht heeft (de expansions) wat later goedkoper blijkt te zijn zoals nu het geval is met de expansions.

Ik lees hier dat mensen, die het spel al heel lang spelen, zich in een keer "genaaid" voelen omdat expansions die variŽrende van 2 tot 11 jaar oud in een keer "gratis" worden (het word niet gratis, je betaald immer nog steeds de abo kosten om het product te kunnen gebruiken). Dit gebeurd bij bijna alle vormen van verkoop (behalve wellicht antieke goederen etc.). Het wordt op den duur goedkoper. Ik vind het dan raar dat mensen zich in een keer "genaaid" voelen, ze hebben immers de uitbreidingen al een lange tijd kunnen spelen en degene die het nu "gratis" krijgt niet. De TV die men nu koopt kan volgende maand in de aanbieding zijn, dat is toch ook normaal. Waarom is dit dan ineens zo vreemd.
Oz wacht geduldig verder op Classic... :z
Hier ook. Wat mij betreft gaat er niets boven de Classic/Vanilla versie. Mis bij de expansion toch het WoW gevoel dat je bij de Classic versie had.
Ik heb een tijd terug na zes jaar niet gespeeld te hebben het spel weer eens gespeeld via een 10 day free pass. Twee dingen vielen me op.

- Ontzettend veel mooie nieuwe content. Logisch, ik had drie expansions niet gezien.
- Geen enkele sociale interactie meer. Ik speelde altijd vrijwel alleen maar ik deed wel regelmatig PUGs om instance runs te doen en dat was altijd best gezellig. Alle PUGs die ik deed waren een race om zsm door de instance te raggen, geen enkele babbel over de chat, geen hulp aan spelers die wat quests moesten doen in de instances. Erg jammer. Misschien dat dat weer terug komt in die vanilla servers.
De interactie met andere spelers komt bij end-game wel weer terug als je wat meer uitdagende content wil doen. Inderdaad erg jammer dat de rest van de content zo'n race naar end-game is geworden.
Die race naar End game is op private servers helaas niet anders en zal naar verwachting ook de norm worden in Classic WoW als je kijkt naar hoe er nu gespeeld wordt op private servers door de hardcore spelers.

Mede daarom verwacht ik echt dat Classic een heel andere ervaring gaat zijn dan veel mensen verwachten. Ik verwacht eigenlijk dat iedereen die de 2004/2007 speelwijze verwacht "bedonderd" uit gaan komen. Maar dat het echt een "2018 of 2019" Private server ervaring gaan worden qua speelwijze.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 18 juli 2018 11:29]

Sociale interactie heb je eigenlijk, zoals @steuf ook al aangeeft, bij end-game content en dan voornamelijk d.m.v. je gilde. Het sociale aspect (en zodoende ook de geliefde/gehaate Looking for Group (LFG) tool) hebben 2 zijdes. Ten eerste mis je met de LFG het sociale aspect van het maken van een groep, kletsen, afspraken maken, reputatie opbouwen etc. Van de andere kant heb je d.m.v. van deze tool echter wel veel sneller een groep dan op de manier hoe het vroeger ging. Als ik nu snel even een dungeon wil doen dan zit ik (afhankelijk van de queue) er binnen een paar minuten in met als nadeel dat de meesten mensen niets zeggen. Vroeger was ik makkelijk 30-60 minuten bezig om een fatsoenlijke groep te maken.

Tevens wordt er een nieuwe sociale functie geÔntroduceerd in Battle for Azeroth genaamd communities. Daarmee kan je je, buiten je eigen gilde, aansluiten bij communities die gezamelijke doelen en interesses hebben. Denk hierbij aan een community die zich richt op Arena, Mythic+ dungeons of Achievement jagers. Ik hoop dat hiermee er weer een groter sociaals aspect in het spel komt.
Hier kan je wat meer lezen over communities.

[Reactie gewijzigd door Joever op 18 juli 2018 10:23]

Dat sfeertje waarbij je elkaar echt nog hielp mistte ik later ook wel. Speel nu soms ook nog wel op een private server. Heerlijk. Gaat er dan toch iets anders aan toe.
Daarom speel ik naast me huidige abbo ook een private vanilla server.
Lights Hope? :P
Jup. Nieuwe northdale server met me vrouw speel ik daarop.

Zij heeft nooit vanilla gespeeld dus zij geniet er enorm van.
Mijn vrouw speelt ook op edie server geloof ik, we hebben bijde WoW tijdens de Beta tot en met Cataclysm gespeelt, daarna was mijn interresse in MMO's en vooral Blizzard totaal verdwenen, Maar zie haar daar regelmatig spelen.

Moet wel toegeven, ik merk aan mezelf ik echt totaal niets meer van WoW nog wil spelen, als ik alleen haar scherm zie met WoW erop... krijg ik braakneigingen.
Maar toegegeven, dit heb ik tegenwoordig bijna met alle publieke gameplay ;-) dus zal wel niet aan WoW liggen :D, eerder aan mijn leeftijd ;-)
Dat gevoel ga je denk ik met Classic ook niet meer terugkrijgen. Vanilla was uniek omdat iedereen "noob" was, alles was nieuw, informatie was slechts schaars beschikbaar (Thottbot, Allakhazam, Elitist Jerks voor de wat gevorderden).De communitie op de diverse servers was er vaak echt voor elkaar.

Kijk maar hoe je zelf vroeger Classic speelde en hoe het er nu aan toe gaan op private servers. Alles op Private servers draait om snel snel snel, (raid)content moet de dag van release gecleared zijn, de competitie zit hem tegenwoordig op private servers in het speedrunnen. Maar ook de communities zijn volledig anders op private servers.
Ik merkte dit gisteren na het re-subscriben. Had alleen WoD gespeeld en kon ineens met Legion aan de slag. Leuk hoor! :P
Nou ik heb gewoon los betaald voor BFA :-P
Dat moet sowieso nog ;) Het gaat alleen om 1-110 niet 111 - 120 :)
In dat geval zeg ik, goed bezig! :9
Wat is het verschil met de battle chest dan? Alleen een andere naam.
Zit de laatste expansie niet bij.

Dus tot gister moest je een battle chest kopen, daar bij een abbo nemen en dan de nieuwste expansion kopen. Nu hoeft dat eerste dus niet meer en ben je als beginnende speler goedkoper uit.

Voor mensen die al WoW speelde veranderd er niks want die hadden veelal alle content in de battle chest al.
Still playing na 10 jaar. Al speel ik tegenwoordig ook Vanilla private server naast me wow abbo.
Het is geloof ik al minstens een jaar zo dat iedere account elke expansion krijgt, behalve de huidige expansion (op dit moment Legion). Ik had vroeger twee accounts om te dual boxen, maar de tweede account is al jaren niet meer actief. Toch was het zo al ik bij account informatie keek (vorig jaar) dat er alle expansions op zaten behalve Legion, terwijl ik die voor die account nooit heb aangeschaft.

Ze hebben nu dus de store-informatie gelijkgetrokken. Iedere account heeft alle "legacy" expansions, maar de nieuwe/huidige moet je nog wel los kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True