Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

World of Warcraft-uitbreiding Battle for Azeroth verschijnt op 14 augustus

Ontwikkelaar Blizzard Entertainment maakt bekend dat de eerstvolgende uitbreiding van World of Warcraft, genaamd Battle for Azeroth, op 14 augustus verschijnt. Dat is ruim een maand eerder dan verwacht.

Blizzard maakte eerder dit jaar bekend dat Battle for Azeroth, de zevende uitbreiding voor mmog World of Warcraft, uiterlijk 21 september op de markt zou komen. Kennelijk vordert de ontwikkeling van de uitbreiding gestaag, want de studio kondigt nu aan dat de uitbreiding al vanaf 14 augustus speelbaar zal zijn. In de nieuwe uitbreiding kunnen spelers hun personages door laten groeien tot level 120. Verder krijgt de game er twee nieuwe zones bij; de Horde kan op avontuur in Zandalar, de Alliance in het koninkrijk Kul Tiras.

Spelers kunnen in Battle for Azeroth personages aanmaken die behoren tot nieuwe rassen. Personages van deze Allied Races beginnen op level 20 en als een speler een personage weet door te laten groeien tot level 110, ontvangt het speciale uitrustingsstukken. Wie de game vooraf besteld, kan zelfs al vier Allied Races uitproberen. Spelers kunnen nu al aan de slag met de Highmountain tauren, de Nightborne, de Lightforged Draenei en de Void elves. Als Battle for Azeroth verschenen is, komen daar de Zandalari trolls, de Mag'Har Orcs, de Dark Iron Dwarfs en Kul Tiran Humans nog bij.

Blizzard introduceert bovendien wat nieuwe spelelementen. Zo kunnen spelers in groepjes van drie spelers op Island Expedition en in groepen van 20 spelers deelnemen aan een Warfront. De uitbreiding kan al besteld worden, waarmee spelers bovendien direct de optie krijgen om vier Allied Races uit te proberen.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

05-04-2018 • 16:11

81 Linkedin Google+

Submitter: Ryan_

Reacties (81)

Wijzig sortering
Ben benieuwd of deze x-pac een keer echt de oldskool Open World PVP terug brengt. Dat was volgens mij wel de bedoeling met diverse nieuwe rulesets voor open world PVP. Dan kom ik wellicht wel weer terug :-)

*edit*

Lees net dit oop mmo:

World PvP
The team isn't 100% sure why players are hesitant to engage in PvP combat. Is it the fact that there is a person on the other end, so they feel pressure and stress, or is it the behavior of the character on the other end.
Leveling with War Mode (World PvP) enabled will grant more experience and rewards, with the intent being to offset the time lost to dealing with PvP and making leveling just as fast and rewarding with PvP on.
You will fill up a bar with Conquest Points, earning a weapon or another piece of gear each time you fill it. Every week you earn another piece, and after you completed your set you will build a more powerful set.
If you are a Gladiator level player, there is still a random loot system that rewards gear competitive with raid gear.
Honor Talents are now tied to player level and will be unlocked as you level to 120.
When you have War Mode on, you will be put on a shard with only other players that have it on.
Group finder will only list groups with players that have the same War Mode toggle state as you.
You can manually group with people that have War Mode off, but you won't be able to see them out in the world.

[Reactie gewijzigd door Stefanoviic op 5 april 2018 16:53]

Naar mijn weten worden pvp en pve servers samengevoegd en wordt het een toggle. Niet zoals nu. Nu is het als je op een pve server speelt mogelijk om pvp in en uit te schakelen wanneer je dat wenst (behalve wanneer je in combat bent ofzo). In BFA is dit niet meer mogelijk, de toggle blijft, maar is enkel nog te gebruiken in Orgrimmar en Stormwind (wellicht ook de andere Capitals, maar dat durf ik niet te zeggen). Dus het nieuwe systeem wordt zo: zet je pvp aan in Stormwind of Orgrimmar en je de stad uitloopt, dan kom je enkel spelers tegen die ook pvp aan hebben staan. De enige manier om het weer uit te zetten is dan teruggaan naar die steden. Andersom geldt hetzelfde, zet je pvp uit dan kom je alleen met mensen op de server die ook pvp uit hebben staan.
In essentie is het dus zoals het nu is, alleen heb je nu de keuze om op een pvp en pve server te spelen zonder dat je een nieuwe character hoeft te maken (of server switch). In my opinion is dit een goede zet, aangezien ik liever op een pvp server speel, maar een deel van mijn vrienden absoluut niet op een pvp server willen. Op deze manier kunnen we toch op dezelfde server spelen en kiezen wanneer we pvp of pve willen.
• [/list]
Vergeet niet om nog een belangrijke game mechanic te vermelden!
Een ander voordeel van het wel aan hebben staan van PvP (los van dat je dus lol kunt hebben om tijdens het spelen af en toe ook World PvP te hebben), is dat je character in zekere zin ook sterker is met PvP aan. Dat werkt als volgt.

Je hebt je character level (deze gaat met Battle for Azeroth dus weer omhoog naar lvl 120), maar sinds Legion heb je ook een 'Honor level'. Dit is een separaat level-proces waarin je voornamelijk XP krijgt door te PvP'en. Hoe hoger je Honor level, hoe meer 'Honor Talents' je hebt om uit te kiezen; vergelijkbaar als hoe dat nu werkt met 'normale' talents. Deze Honor Talents kunnen tot nu toe alleen gebruikt worden in PvP-gameplay.

Maar dat verandert met de komst van BfA. Het is dan namelijk zo dat, zodra je PvP aanzet, je 4 extra 'ability slots' unlocked, die je kan vullen met 4 'Honor Talents' uit je beschikbare Honor Talents. Deze extra abilities zijn vanaf dan tot je beschikking in PvP en PvE. Deze 4 extra abilities kunnen je dus meer utility geven, meer healing, meer damage, meer snelheid, enz. Maar dit komt dus ook zeker je PvE gameplay (levelen bijvoorbeeld) erg ten goede!

Op die manier is er voor PvE'ers alsnog een rede om PvP wél aan te zetten, maar het mooie is dat je er altijd voor kan kiezen om PvP uit te zetten, om zo ergenis te voorkomen door gekilled te worden tijdens het levelen

[Reactie gewijzigd door Daffie op 5 april 2018 19:51]

dan nog zal ik geen pvp aanzetten dan doe ik er maar iets langer over om te levelen , gaat trouwens toch al erg snel met al die heirlooms.
Dan heb je waarschijnlijk al even niet meer gespeeld want heirlooms zijn behoorlijk generft. Ze geven nog steeds even veel +XP maar de stats zijn véél minder overpowered.

Daarnaast is Recruit-a-Friend ook gigantisch generft, in plaats van +200% XP krijg je nu +50% XP, en RaF werkt ook niet meer in combinatie met Heirloom gear.
Dan heb je waarschijnlijk al even niet meer gespeeld want heirlooms zijn behoorlijk generft. Ze geven nog steeds even veel +XP maar de stats zijn véél minder overpowered.
De stats van heirlooms zijn, ten opzichte van andere gear, niet verandert. Heirlooms hebben altijd al dezelfde stat-budget gehad als blauwe items van hetzelfde level. Dat is altijd zo geweest en is nogsteeds zo.

Na de stat-crunch van Legion hebben ze zelfs een groot nadeel verloren; voorheen was een level 60 heirloom vergelijkbaar met een blauw item uit Classic terwijl de items die je in de eerste uitbreiding kreeg een veel hoger budget hadden. En hetzelfde gold voor level 70, 80, 85 en 90. Die discrepantie is er nu uit gehaald; het is gewoon een lineaire groei geworden zowel voor "normale" items als voor heirlooms.
Het was zelfs 300%
Ja, 300% in totaal. Namelijk de 100% die je normaal hebt, +200%, dat zei ik :P
Dat is wel erg nice dat je in PVE die extra abilities hebt. Ik zou dan zeker PVP aanzetten, ben al niet zo blij met de squish van abilities de laatste tijd. Elke extra ability is meegenomen :-)

Ben nog wel benieuwd of deze aanpassingen echt gaan doen leiden tot meer Open World PVP, ik denk dat hier meer voor nodig is.

Hoop nog steeds dat ze een keer iets gaan proberen zoals Guildwars WvW of TESO Cyrodiil.
Ashran was wellicht een soort probeersel hierop, maar dat was echt een geflopte poging.
Deze extra abilities zijn vanaf dan tot je beschikking in PvP en PvE. Deze 4 extra abilities kunnen je dus meer utility geven, meer healing, meer damage, meer snelheid, enz. Maar dit komt dus ook zeker je PvE gameplay (levelen bijvoorbeeld) erg ten goede!
Dus als ik het goed begrijp heb je deze extra abilities, ook al schakel je PVP weer uit nadat je de abilities "verdiend" hebt. Dat wist ik niet. Tenzij je levelen met PVP enabled ook PVE noemt.
zouden er dan servers verdwijnen, als pve/pvp samengevoegd worden?
Leuk! Nu wat Classic nieuws alstublieft :Y)
Ik was ook hyped voor BfA, ben weer begonnen met spelen, maar nu na 2 maanden weer gestopt. Ik kijk enorm uit naar de Classic, dat geeft naar mijn idee een stuk meer uitdaging.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat dan vooral de uitdaging zou zijn. De top end end-game content vandaag de dag is een stuk lastiger dan vanilla / Classic hoe je het wil noemen. Vanilla was veel meer een time-sink dan dat iets echt lastig of moeilijk was. Het enige waarvan ik zeg, ja dat was moeilijker in vanilla is levelen. Maar niet omdat de mechanics nu zo lastig waren, maar omdat de characters destijds tijdens het levelen zeer zwak waren en de itemisation waardeloos (spirit op warrior gear e.d.). Daardoor kon je tijdens het levelen niet continu pullen en ook niet teveel, voor veel classes was 2 of 3 mobs het maximum. Maar zet je 40 raiders van nu enigzins geared in Onyxia's lair, Molten Core, BWL, AQ of zelfs naxx neer dan zal er van die raids weinig overblijven in de meeste gevallen, gewoonweg omdat de mechanics te simpel zijn en er niet genoeg mechanics zijn. simpele 5 man bosses hebben tegenwoordig vaak meer mechanics dan vanilla raidbosses.

En dat is iets dat mijn inziens mogelijk een grote valkuil gaat worden voor classic. Veel spelers verwachten die authentieke eerste ervaring met het spel terug te krijgen. Waar je als "noob" begon, informatie veel lastiger te krijgen was (o.a. Allakhazam, Thottbot waren een stuk minder toegankelijk dan de informatie nu). Al met al zie ik classic zeker weer een boel oudgedienden aantrekken, zeker in het begin, hoeveel er blijven hangen is natuurlijk de vraag. Maar meer uitdaging, nee, dat zie ik zeker niet gebeuren, tenzij ze enorm gaan sleutelen aan de classic content, maar dat lijkt me nu ook niet echt de bedoeling. Je wil het imho juist zo authentiek mogelijk hebben, dus met alle time-sinks maar ook de oude mechanics.
Als je hyped voor BfA was, vraag ik me af waarom je dan 2 maanden geleden met Legion bent begonnen, laat in de huidige expansion.
Je moet toch een keer levelen naar 110. Niet iedereen wilt enkel de boost gebruiken bv.
Nee, was alweer gestopt in legion. Was al weer in warlords begonnen om voor te bereiden voor legion, en na een paar seasons pvp te hebben gedaan weer gestopt om onlangs weer te beginnen, en weer te stoppen :+
Leuk dat het wat eerder komt dan verwacht, maar midden in de zomervakantie is wat mij betreft minder prettig. Je hebt dan snel in guilds dat bepaalde spelers op vakantie zijn, waardoor de boel vanaf het begin al scheef trekt met een deel van de guild die al raid-klaar is en een deel dat 1-3 weken later pas begint omdat ze op vakantie waren.
Raids zijn nooit direct beschikbaar at launch. Het is altijd een maand tot 2 maanden later dus op dat gebied zie ik geen problemen.
Niet meer. Dat hebben pas in warlords aagepast. Daarvoor was er bij de release altijd wel een raid of 2 beschikbaar.
Dus mijn argument klopt toch? :S
Behalve dat het 'nooit' niet perse klopt :P
Raids openen nu meestal 3 weken na release (Warlords en Legion), net na / in de zomer vakantie is wat dat betreft dus zeker niet het meest handig voor veel spelers. Maar goed voor een andere groep spelers zal dit misschien juist wel weer super handig zijn.
Dat kan idd een probleem worden. Doe zelf geen raids op niveau. Aanhaken is dan altijd lastig. Betekent in de praktijk goor mij: maximaal weekendje plus wat dagen doorstomen naar Max level en dan heroics spammen.

Hopelijk gaat tanken nog een beetje werken :p
Ten eerste raids zijn vaak niet open bij release, die komen later pas.

Daarnaast moet je kijken wat voor guild je hebt. Hardcore progressie / world firsts guilds gaan er niet blij mee zijn, beste en wat de meeste zouden doen is een laptop regelen om iig mee te levellen zodat ze niet totaal achterlopen. Er zou ook vast een deel zijn dat hun vakantie simpelweg cancelled en de dagen gebruiken om te levellen. Voor de echte worlds first is dit hun brood, hoeveel weet ik niet maar ga er maar vanuit dat het genoeg is om je vakantie te cancellen. Voordat we roepen dat is gestoord, misschien vanuit de ogen van die mensen, maar die maken niet hun centen door WoW te spelen.

Heb je een wat meer social guild denk ik dat ze er vrij weinig om gaan geven. Jij bent misschien 3 weken bij release weg maar die andere is misschien 3 weken na een paar maanden weg. Vaak vult dit zich wel met andere spelers. Dus begin zou jij iets meer ge carried worden, later trekt het weer recht.
Denk niet dat je meteen achterloopt maar voor veel spelers, waaronder ikzelf, is launch wel een beetje een feestavond.

Wat mij betreft hadden ze het beter in de eerste week van september gepland.
Wat een non-argument om de release later te doen.
Na de vakantie is het weer druk met werk en school en loop je een achterstand op. Voordeel is dan wel dat anderen de weg al bewandeld hebben en je kunnen voorzien van tips/info.
Precies dit XD ik heb de laatste 3 weken van augustus vakantie. dus mis gelijk de eerste 2.5 weken van release zo'n beetje.

Maar desondanks ben ik er wel blij mee. heb het idee dat ze zelfverzekerd zijn en de game goed voor elkaar hebben als ze het eerder launchen dan gedacht werd :) .. als ik nog die zelfde scholier was als 8 jaar geleden ofzo zou ik hier donders blij mee zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door Ricmaniac op 5 april 2018 16:55]

Netjes. Had de maand september verwacht. Blijft kriebelen om weer terug te gaan.
Hehe ken meer mensen die dat hebben ;-) Ik ben iedergeval erg blij dat ik van deze verslaving af ben :)
Ja het kriebelt bij mij ook altijd. Maar ja, ik ben veranderd, het spel is veranderd en de medespelers zijn veranderd. Ben bang dat het nooit zoals vroeger wordt dus ik doe het maar met m'n herinneringen ;)
Ik als long time wow speler (op en af) kan inderdaad zeggen dat het spel drastisch veranderd is. Als je veel tijd hebt is dat wellicht niet zo’n positieve ontwikkeling, maar voor mensen met minder tijd is de huidige wow versie stukken beter. Je kan veelal alles solo doen, groepen maken en vinden is nog nooit zo makkelijk geweest en ilvl 930 halen is een piece of cake (zolang je er maar tijd in stopt). Er is nog genoeg uitdaging in het spel (zoals het behalen van Draenor en Broken Isles pathfinder achievements, wat je bij elkaar ongeveer 2 tot 3 maanden zal kosten).
Voor de hardcore gamers zijn er nog genoeg uitdagingen zoals Mythic en Heroic/Mythic raids.

Al met al vind ik het spel nu veel meer enjoyable om te spelen, ondanks dat de community door zaken als groupfinder en LFR helemaal doodgebloed zijn. Waar vroeger iedere server zijn eigen cultuur en identiteit had is er nu helaas niet veel interactie meer met andere spelers. Voor gamers met minder tijd is dit prima. Vroeger ging ik geen alts levelen, want levelen duurde maanden en daarna moest je ook nog alle attunements vrijspelen om iets te kunnen doen.

Maar, als je naar de algehele ervaring kijkt, was het levelen in classic wel meer rewarding. Waar je vroeger super blij was als je een rare item kreeg uit deadmines, is nu eigenlijk alle low level content waardeloos, al vind ik dat persoonlijk niet negatief. En de community was wel echt stukken leuker, maar aan de andere kant was het uren zoeken naar een tank ook geen pretje, en al helemaal niet als die halverwege de dungeon er uit naaide. Dan moest iemand terug naar Stormwind of Orgrimmar om een nieuwe te zoeken en vervolgens weer terug lopen naar de dungeon.

Het heeft absoluut voor en nadelen, maar voor mensen met minder tijd is de live versie van wow simpelweg beter.
Ik zeg altijd maar: moderne WoW is een beter spel, maar een slechtere MMO.
Die kan op een tegeltje :+
Mooi dat je de moeite hebt genomen om eens de andere kant te beschrijven. Meestal hoor je hier alleen het 'vroeger was het beter' gemopper dat ik voorheen associeerde met hele oude mensen die geen verandervermogen meer kunnen opbrengen. Mijn fout, het is blijkbaar een universele menselijke eigenschap 8)7
Het gevoel om na veel virtueel bloed, zweet en tranen lvl 40 te bereiken om eindelijk een mount te kunnen hebben is iets dat de nieuwe generatie wow-spelers nooit meer zal meemaken (en dan natuurlijk ontdekken dat je veel goud te kort kwam om hem echt te kunnen kopen)
Lag in de stoel bij de kaakchirurg waarbij hij moest hakken/boren/bikken en wrikken, maar in mn hoofd zat ik bij mn karakter die lvl39 was in BootyBay, en zodra ik thuis was questen om eindelijk mn mount op te halen.. belachelijke pijn in mn bek maar toch veel joy !
Precies. Daarom komt er een classic realm toch? Dat wordt een nostalgasm.
En er dan achter komen dat het eerder toch iets minder was.
Het was minder gebalanceerd, maar ik denk niet dat ze een directe kopie van de laatste 1.x patch uitbrengen. Waarschijnlijk zal het wel iets meer gebalanceerd zijn.
Ik vraag mij af of ze dat gaan doen. Als ze er aan gaan sleutelen dan komen de puristen weer klagen dat het niet hetzelfde was als vroeger.
We zullen zien! Van mij mag er wel wat balans gemaakt worden na al deze jaren extra ervaring, zolang de zones/quests/kits maar niet veranderen.
Ik speel alleen maar de uitbreidingen doe wat dungeons raid finder en dan is het weer klaar. dan blijft het leuk :)
Precies, niet teveel tijd in steken
Ik wil er weer aan beginnen :+
Man man man, wat is de Collector's Edition (in mijn ogen) dit keer onwijs karig en kansloos. Dit is de eerste CE die ik NIET ga kopen.

Geen fysieke soundtrack cd, geen muismat, geen artbook... lame.

Verder wel veel zin om de campaign te spelen want ik vind de Zandalari een super toffe tribe! Dinos ftw! :D
soundtrack cd (welliswaar digitaal) zit er wel in, muismat niet, er zit wel een boek bij die een stuk verhaal uitlegd van de alliance en horde kant. Denk niet vergelijkbaar met een art boek maar het is iets.

Voor mij is de geen muismat wel een beetje een domper eerlijk gezegd. Vond ze altijd wel iets hebben. :)

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 5 april 2018 17:10]

De soundtrack is alleen digitaal volgens de website van blizzard:

"Collector’s Edition Digital Soundtrack
A digital key to download the stirring orchestral pieces from the Battle for Azeroth soundtrack, the perfect mood music for laying siege to your enemies."

Novella is inderdaad een kort verhaal, iets heel anders dan een artbook.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 5 april 2018 16:53]

Ah ja, had te snel gekeken en het digital was me niet opgevallen. Vorige post aangepast. thanks!
Ik mis dat Artbook ook wel, net als een "making off" dvd, die vond ik ook altijd wel grappig om (eenmaal) te bekijken. Desalniettemin: er zit dan weer wel een of ander "mark of allegiance" bij in: soort vuistgroot medaillon + houder, dat mooi op het bureau past. Per saldo ga ik daar langer plezier van hebben. :P

Bron:
https://www.mmo-champion.com/content/7490-Battle-for-Azeroth-Collector-s-Edition
Hoe is WoW vandaag de dag? Wordt het nog veel gespeeld? Ben denk anderhalf jaar geleden voor het laatst aangemeld, maar miste echt het sociale aspect wat het vroeger zo leuk maakte.

Bij mijn laatste aanmelding was het hersenloos queesten, en ondertussen wachten tot je een dungeon in kon. Vervolgens praat niemand in de party, behalve als iets te lang duurt.

[Reactie gewijzigd door D3F op 5 april 2018 19:43]

Door al het automatische groupen is het supersociale aspect weg.
Als je met een guild/vrienden bent is het wel een stuk leuker.
Blijft een briljante trailer.. For the horde!
*kippevel*
Heel veel zin in !
Nightborne Elves zelf al getest en ziet er leuk uit, kan niet wachten tot deze DLC !
Had alleen gehoopt dat er wat meer informatie naar boven kwam betreft Classic :)
Is er überhaupt informatie over Classic? Hier ben ik namelijk het meest in geïnteresseerd.
Is er überhaupt informatie over Classic? Hier ben ik namelijk het meest in geïnteresseerd.
Ik ga vaak naar WoWHead voor de meest recente informatie rondom WoW.
Betreft Classic is dit de pagina waar het meeste op staat :

http://www.wowhead.com/ne...rvers-what-we-know-so-far
Ook is al bekend gemaakt dat Dark Iron Dwarves en Mag'Har Orcs (kort) na de release van Battle for Azeroth speelbaar zijn als Allied Race.

De Zandalari Trolls en Kul'Tiran Humans is nog geen exacte datum bekend.

De Kul'tiran Humans en Mag'Har Orcs zijn via livestream interviews bekend gemaakt.
vrij spelen van de Zaldalari en Kul'Tiran worden volgens mij gelinked aan de launch content campaign en misschien een stukje in de eerste patch. Afhankelijk van dat laatste denk ik dat je na zo'n 1,5 tot 3 maand na release met deze races aan de slag kan.

Edit: Zie dat ze nu de orcs en de Dark Irons daaraan gelinked hebben en de Zandalari en Kul'Tiran "later in the expansion" komen.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 5 april 2018 19:26]

Nu al zin in!
Met wat oude guildmates toch weer aan het eind van Legion ingestapt en mooie plannen gemaakt voor Legion. Ik ben benieuwd of ze Legion kunnen overtreffen met content, maar ik heb goede hoop.

Voor de mensen die het misschien nog uitmaakt betreft de expansion niet alleen de eeuwige oorlog tussen horde en alliance, maar zijn er ook al zat hints gegeven voor een return van de old gods. Voor de oude wow spelers een heerlijk bekend genre en voor de instappers (van wellicht hearthstone?) genoeg herkenningspunten voor een redelijk duidelijke start!

EDIT1: Typen is moeilijk als je hyped bent.

[Reactie gewijzigd door yannickvda op 5 april 2018 18:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True