Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ubisoft haalt meer inkomsten uit pc-games dan uit Xbox One-spellen

Ubisoft heeft in het afgelopen kwartaal meer inkomsten gehaald uit de verkoop van pc-games dan uit die van Xbox One-games. Het aandeel van de Xbox One in de verkoopcijfers bleef gelijk. Met name door de pc-game Rainbow Six: Siege blijft het aandeel van het pc-platform gestaag groeien.

Als de inkomsten uit verkopen worden uitgesplitst over de verschillende platforms, was de pc goed voor 24 procent van de totale opbrengst van de verkoop van games; de Xbox One had daarin een aandeel van 22 procent. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder kwam het aandeel van pc-games nog uit op 21 procent en de Xbox One zat toen ook al op 22 procent. In eerste kwartaal van het boekjaar 2016-2017 kwam de pc overigens ook al boven de Xbox One uit: 26 procent tegenover 23 procent van de Xbox One. Over het hele afgelopen boekjaar waren de verkopen voor de pc goed voor 18 procent. In totaal bedroegen de verkopen 400 miljoen euro in het afgelopen kwartaal.

De PlayStation 4 was in het afgelopen kwartaal nog altijd goed voor een aandeel van 38 procent, maar dat was een jaar daarvoor nog 44 procent. Naast de pc is de Nintendo Switch een andere duidelijke stijger. De console was in het eerste kwartaal van het vorige boekjaar nog goed voor 1 procent, maar had in het afgelopen kwartaal al een aandeel van 5 procent.

Het steeds grotere aandeel dat het pc-platform heeft in de totale verkopen ten opzichte van andere platforms, is grotendeels te verklaren door de opbrengsten van de pc-titel Rainbox Six: Siege. Tijdens de bekendmaking van de cijfers van het afgelopen fiscale boekjaar 2018 sprak Ubisoft al over het uitbouwen van de kansen in e-sports. Het gaat dan eigenlijk alleen om Rainbow Six: Siege. De game heeft meer dan 30 miljoen geregistreerde spelers en het aantal kijkers naar het laatste Six Invitational-toernooi steeg met 300 procent. Ubisoft zei eerder al dat de potentie in de pc-markt enorm is, met name in China.

Ubisoft liet verder weten dat de categorie player recurring investment ook nog altijd flink in de lift zit. Het gaat hierbij om de verkoop uit microtransacties, dlc en de verkoop van lootboxes. Kortom, diensten en producten die nog geld opleveren naast de verkoop van de games zelf. Deze inkomsten stegen met 51,5 procent naar bijna 126 miljoen euro. Deze categorie is al een tijdje een belangrijke groeimotor voor game-uitgevers. In het afgelopen boekjaar stegen deze 'terugkerende spelersuitgaven' bij Ubisoft met 59 procent naar 483 miljoen euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

18-07-2018 • 14:08

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Het is voor het eerst dat de verkoop van pc-games de Franse uitgever meer geld oplevert dan de verkoop van Xbox One-titels.

Onzin. Hier de sales voor het eerste kwartaal van 2016-17:

https://ubistatic19-a.aka...59923_tcm99-196733-32.pdf

PC Haalt 26%, Xbox One maar 23%.
Ik gok dat een aanzienlijk deel ervan te danken is aan de gestage verkoop van kleine frutsels . Hetgeen wij "micro"transacties noemen.
Lekkere titel weer he? Of je had kunnen zeggen 'omzet xbox blijft gelijk, ps4 daalt met 6%', maar dat is zeker te negatief richting de PS4?
"Ubisoft omzet uit PC games gestegen" lijkt me inderdaad een betere titel. Als zowel PS4 en Xbox dalen, dan lijkt me het logisch dat dit door toegenomen PC inkomsten komt. Nu lijkt het alsof Xbox het slecht doet, maar PC is gewoon gestegen (voornamelijk dus door toename van R6S esports).

Daarnaast heeft Steam zijn sale in Q2 ook al gehad wat ook op PC altijd beter gaat dan de sales van Sony en Microsoft.

Nu krijg je weer zo'n console-bash terwijl het echte nieuws natuurlijk is dat R6S gewoon heel goed gaat. Ook is er bij mijn weten geen grote Ubisoft titel uitgekomen, dus niet verwonderlijk dat de verkopen voor consoles dan wat tegenvallen. Die halen toch nog vooral veel binnen bij het verkopen van games bij launch en minder bij langdurige ondersteuning.

Voor Switch was volgens mij Mario Rabbits uitgekomen, dus ook daar is het logisch dat de verkopen prima gaan. Het is echter maar hoe je de cijfers wilt uitleggen, maar dit neigt nogal naar spelen met cijfers dan dat er echt wat te melden is.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 juli 2018 14:29]

Dit is het onderwerp niet voor consolebashen, dat is meer iets voor de PC Masterrace subReddit en dan meer voor de grap dan dat het serieus is bedoeld, hoewel de PC natuurlijk onbetwistbaar een beter toestel is voor gaming (tenzij je mobiel wil gamen, dan is de Switch leuk). ;)
In de context van dit artikel, het is helaas wel zo dat spellen vaak minder performance krijgen doordat ze op relatief zwakke hardware van consoles moeten kunnen draaien. Bijna alle spellen die voor de PC worden uitgebracht moeten ook op een PS4 en zelfs op een X1 draaien die ongeveer 5 jaar oud zijn, zwakke onboard graphics hardware hebben (ongeveer vergelijkbaar met een HD 7850 uit 2012 bij de PS4, nog zwakker op de X1) en die een zeer zwakke CPU hebben.

Ubisoft heeft een slechte track record met betrekking tot optimalisatie voor PC's, vaak draaien die spellen op brute kracht van de grafische kaart zonder dat er enige fatsoenlijke optimalisatie heeft plaatsgevonden en de extra CPU-capaciteit wordt slecht benut. Zo draaiden veel AC spellen op slechts 1 kern, hadden ze een FPS cap van 62 FPS (leuk als je een 144 Hz. monitor hebt) en verzuimde Ubisoft om die spellen aan te passen aan de keyboard + muis interface. Bij AC2 werden niet eens de ingeprogrammeerde knoppen weergegeven in de tutorials maar werden vage symbolen gebruikt, bij ACB/R vecht je regelmatig met de camera (aanpassing aan controllers en erg onhandig voor de muis) en bij AC3 en AC4 heb je nog steeds die stukken waarbij je moet wandelen en het tempo niet aangepast wordt aan het tempo van de persoon met wie de protagonist aan het spreken is. Bij Watchdogs werd de kwaliteit van de graphics zeer sterk verlaagd t.o.v. de demonstratie (terwijl het bestaan van allerlei niet gebruikte bestanden in het spel laat zien dat Ubisoft van plan was om die betere graphics te gebruiken) en Ghost Recon Wildlands was dramatisch slecht geoptimaliseerd (zeer lage FPS gezien de kwaliteit van de graphics).
In het kader van fair and balanced, bij Far Cry 5 en een paar andere spellen van de laatste paar jaar deed Ubisoft het wel goed, hopelijk is dit een voorbode voor een betere toekomst met Ubisoft-spellen.

Ik hoop dat Ubisoft eens meer rekening gaat houden met aandeel van de PC-gamers die hun spellen kopen. Daarnaast is het natuurlijk ook aan PC-gamers om een boodschap te geven door niet die spellen te kopen als ze slecht geoptimalisdeerd zijn.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 18 juli 2018 16:17]

De PC onbetwistbaar beter voor games? Dat is een persoonlijke mening, het hangt helemaal van je voorkeuren af. Ik heb jarenlang op een PC gegamed maar wil niet meer terug. Mijn Switch, XBO en PS4 zijn namelijk onbetwistbaar beter om vanaf de bank te gamen.
En een voordeel van een console is dat als er weer een nieuwe multiplatform game uitkomt je voor de consoles geen apart topic over hardware problemen hoeft te openen :)
De PC onbetwistbaar beter voor games? Dat is een persoonlijke mening
Het is hier offtopic maar vooruit, in het kort (zei ik naïef :+) . Het kan naar mijn mening objectief worden vastgesteld dat de PC beter is voor gaming tenzij je exclusieve vendor-locked-in spellen van Sony/Nintendo meetelt. Mijn stelling heeft betrekking op de cross-platform-spellen.
- betere performance
- lagere prijzen
- meer opties voor input (controller, keyboard + muis, keyboard met analoge schakelaars, wielen met pedalen, cockpit-simulators...)
- meer mogelijkheden met resolutie, refreshrate + FPS, meerdere monitors, grafische instellingen, online-gameplay (aantal andere spelers)...
- betere mogelijkheden voor online-gaming waarbij ik 1 uitzondering maak: als je toevallig veel mensen kent die diezelfde console hebben
- betere competitie bij multiplayer aangezien de muis en het toetsenbord het verschil tussen de top en de middenklasse voor gaming vergroot (niet dat ik tot die top behoor ;))

Ik zou niet stellen dat er bij consoles geen hardware-problemen (of softwareproblemen) zijn, er zijn genoeg voorbeelden van spellen die slecht draaiden op consoles waaronder Crysis 2/3 en Mass Effect 2/3 (wat gek is aangezien dat geen zwaar draaiend spel is op de PC). De Red Ring of Death is een zeer duidelijk voorbeeld van een hardwareprobleem en momenteel is er stront aan de knikker met beschadigende Switch-consoles (waarbij het nog de vraag is om welk percentage het gaat maar het lijkt door een ontwerpfout te gebeuren).
Dat je beter vanaf de bank kan gamen met een console is onwaar, je kan gemakkelijk een (ITX-)computer naast je televisie/monitor plaatsen en met een controller op de bank gamen als je dat graag wil, het maakt niet uit of dat je daarvoor een console-computer of een PC gebruikt. Toegegeven, je moet misschien een (draadloos) toetsenbord in de buurt houden om het spel op te starten maar dat is alles, dat lijkt me geen probleem. :)

[Reactie gewijzigd door CHBF op 18 juli 2018 17:56]

Bij iets objectief vaststellen hoort natuurlijk een weging van voor en nadelen. Dus ik kan bij deze objectief vast stellen dat jouw objectieve vaststelling niet bepaald op een wetenschapelijk verantwoorde manier tot stand gekomen is.

En ja, dit soort console war/PC master race achtige comments lijken me inderdaad OT. Iedereen moet gewoon gamen daar waar ze willen gamen. Waar "beter" is is puur subjectief en niet vast te stellen

[Reactie gewijzigd door JannyWooWoo op 18 juli 2018 17:58]

Grote voordeel van console vs pc, voor mij persoonlijk ten minste is het niet hoeven upgraden van hardware. Ik werd dat op een gegeven moment echt zat bij mijn pc enkele jaren geleden.
Verder inderdaad de exclusieve games, voornamelijk Uncharted, Horizon, Ratchet and Clank, de komende Spider-Man voor de PS4...
Maar goed, to each their own 😁
Grote voordeel van console vs pc, voor mij persoonlijk ten minste is het niet hoeven upgraden van hardware.
Totdat de volgende generatie uitkomt en je die wil hebben, of de tussengeneratie (PS4 Pro). Daarentegen hoef je een PC natuurlijk ook niet te upgrade als je dat niet wil. Een i5-750 en een HD 7850 levert nog steeds net iets meer performance voor gaming dan een PS4, dat die componenten respectievelijk 9/10 (discutabel want refresh) en 6 jaar oud zijn maakt daar geen verschil voor. Natuurlijk, als je de laatste spellen met >60 FPS wil spelen met hoge instellingen, ja, dan moet je upgraden. Maar ja, dat geldt voor consoles net zo goed als je op een gegeven moment de nieuwere spellen wil spelen.
Wat ik proef in wat jij zegt - zeg het maar als dat niet zo is - is dat jij de eenvoud van consoles waardeert, het niet hoeven na te denken over de combinatie van hardware en software. Je koopt die doos en je weet dat alle spellen die ervoor uitkomen erop draaien en je hoeft vervolgens niets in te stellen bij het spel.
Overigens ook niet altijd zo, er zijn spellen die geport zijn naar een console van de PC en die (eigenlijk) niet speelbaar zijn, al maken ze het niet zo bont als dat Crytek het met Crysis maakte toen dat uitkwam voor de PC. :)
Met de kanttekening dat veel PC-gamers 30 FPS ook niet speelbaar vinden maar dat is een kwestie van wat je gewend bent.


Er zijn 3 spellen van Sony die ik graag zou willen spelen: Uncharted, The Last of Us en HZD. Ik zou echter ook Cuphead niet willen missen en ik heb net nog Starcraft2 gespeeld (dat kan je tegenwoordig overigens gratis spelen) , een spel wat in principe niet op de consoles te spelen is aangezien het spel met een controller niet fijn speelt. Doom met 144 FPS en Rise of the Tomb Raider @1440p met 100 FPS is toch ook wel erg fijn. Daarnaast zijn er nog interessante Free to Play spellen maar zelf speel ik die weinig. Dat is voor mij een even trade. De toegevoegde waarde van Uncharted en The Last of Us zit voor mij overigens in het verhaal en de sfeer, niet in de gameplay op basis van wat ik heb gezien. Zelf koop ik geen console omdat ik tegen vendor-lock-in ben maar als ik er een zou kopen dan zou ik waarschijnlijk de Switch kiezen, hoewel Sony een paar goede exclusieve spellen heeft zijn die spellen sterk vergelijkbaar met andere spellen die wel op de PC beschikbaar zijn (lees: zonder te hacken en te emuleren). Nintendo heeft meer unieke spellen, al moet ik zeggen dat je bij het laatste Zelda-spel best wel veel bekende elementen van open-wereld-spellen ziet (bij HZD overigens ook, dat is Far Cry maar volgens Jim Sterling minder repetitief),
Tegen de tijd dat die spellen lekker draaien op een emulator op de PC ga ik ze wel eens spelen. :)

[Reactie gewijzigd door CHBF op 19 juli 2018 00:26]

Waar het vooral om gaat is dat Ubisoft meer omzet met de PC dan met de Xbox One. ( als het PS4 was, dan hat er PS4 gestaan)

De reden ( wat ik ook zeker begrijp) waarom het staat, is omdat er jaren geroepen wordt dat op de PC slecht verdient wordt en de PC gaming verdwijnt.

Dit geeft alleen maar aan dat PC gaming nog steeds springlevend is.

[Reactie gewijzigd door corporalnl op 18 juli 2018 14:30]

Dan had de strekking van artikel initieel al anders geweest, met nadruk op het tegenspreken van de geruchten dat PC markt een stervende markt zou zijn. En waren we dan toch in dat soort berichten, dan had het punt rond 'player recurring investment' ook wel groter geweest, deze cijfers laten juist zien dat hele lootbox/dlc principe de grootste cashcow ooit is geworden.
Het is springlevend binnen bepaalde genres. Rainbow Six doet het nu goed omdat het een Esports begint te worden, maar andere titels doen het weer minder. Zonder Pro-scene zijn er maar weinig titels die het lijken te redden op PC.

Verder helpt het ook dat een heleboel games nu microtransacties hebben met echt kneiter veel keus. Je kunt dan wel voor 3 euro in Azië een game op de kop tikken, maar uiteindelijk geef je wel weer geld uit voor die aankopen.

En doordat er geen grote AAA game in het 2e kwartaal uitkwam, is het niet verwonderlijk dat andere platformen het dan beter doen waar wel iets te doen was.
Een tweede reden is dat zowel PC Ubisoft titels als Xbone Ubisoft titels beiden draaien op Microsoft.

Wanneer de PC titels het dan beter doen is dat gewoon opmerkelijk en zeker nieuwswaardig.
De omzet van de ps4 is niet perse gedaald met 6%, het aandeel van de ps4 binnen de totale omzet is met 6% gedaald..
En omzet is leuk, maar wat is de winst?
Omzet tov winst zal voor elk platform wel gelijk zijn, met wat marges voor specifieke services/kosten.

Alle platformen maken aanzienlijk hogere omzet, de netbooking tov vorig jaar is van 200 naar 381mln gegaan, echter doen de 3 andere platformen en relatief gezien dus beter.
zeggen dat de ps 6% daalt verandert niets aan het feit dat xbox voornamelijk op 2 stond en pc op 3. wat nu omgedraaid is waardoor ik de titel niet al te vreemd vind. kon het anders neergezet worden zoals pc inkomsten stijgen ja dat kon. verandert alleen niets aan de inhoud van het artikel.
Lekkere titel weer he? Of je had kunnen zeggen 'omzet xbox blijft gelijk, ps4 daalt met 6%', maar dat is zeker te negatief richting de PS4?
Het artikel moet een punt maken om een artikel te kunenn zijn.
Naar mijn mening is het inhoudelijk ook niet zo veelzeggend.

De stijging van PC van 21% naar 24% zorgt ervoor dat ze Xbox One voorbij zijn. Hopla, in inhaalactie. Thats it. Klaar.

Switch is in dit verhaal de grootste stijger met 4%, maar dat is niet titelwaardig. Percentage is niet sexy.
Omdat de inkomsten in totaal stijgen kun je ook alleen maar concluderen dat de PS4 iets minder hard meestijgt dan de rest... Dat is ook geen echt sexy verhaal.
En om het minder hard stijgen van de PS4 nou weer naar een versus Microsoft te trekken? Terwijl het vooral inlevert tov PC en Switch en de PS4 binnen de Ubi omzet totaal alsnog compleet domineert... Dat voelt ook als een krakkemikkig verhaal, niet?

Dus... glass half full. Go PC jeej!!

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 18 juli 2018 15:15]

Maar PS4 kan het sowieso Niet slechter doen aangezien de PS4 bijna het dubbele/3 dubbele van Xbox heeft verkocht. Hoe wil je dan het slechter doen.

Vgachartz: https://tweakers.net/ext/f/KUbiw28Xcf5E8QqetC7TJOf5/full.jpg

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 18 juli 2018 15:32]

Jij mag wel terug naar de boekhoudlessen, aangezien de totale omzet is verdubbeld, gaan alle partijen er op vooruit kwa omzet.
Of ps4 verkoopt bijna 2x zoveel beter dan Xbox. :p
Of ps4 verkoopt bijna 2x zoveel beter dan Xbox. :p
Dat kan je op verschillende manieren interpreteren, bv.: Xbox gamers accepteren de bagger van Ubisoft maar de helft van wat PS4 spelers accepteren... Minder goede games op de PS4 dan op de Xbox, dus moeten ze wel meer geld uitgeven aan de bagger van Ubisoft...

;-)

ps. Ik ben geen console speler, PC gamer hier. But just saying...
Je weet dat de ps4 2x zoveel verkocht heeft als xbox?
Over goede games gesproken ps4 heeft het zelfde spellen als xbox + meer.
Eigenlijk door interne concurentie heeft die spel minder verkocht als het zou kunnen.
Het enige dat me irriteert aan de titel is dat het PC games en Xbox One spellen zijn
Het is Ubisoft die altijd aangaf dat PC gamers grotendeels illegaal downloaden etc.
Niet meer dan logisch om dan ook een ander geluid te laten horen.
of Microsoft wint grond ten opzichte van Sony
Vind het niet heel gek met de (extreem hoge) prijzen in bijvoorbeeld Siege. Een bundel nieuwe operators is al snel ¤20+. Wil je deze via in-game 'geld' halen moet je honderden uren spelen waar niet iedereen tijd / zin in heeft. En vergeet daarnaast niet de seasonpasses..

Imo belachelijk dat het zo gaat in de game-industrie, half spel kopen en met DLC's en Seasonpasses de rest kopen. Maar blijkbaar werkt het :-). Waar zijn de tijden dat je een spel kocht voor ¤49,99 en alle content 'kreeg' :'(

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door Dynazap op 18 juli 2018 14:37]

Ik heb het spel nog nooit gespeeld, maar als er dus net als in overwatch een nieuwe hero komt moet je voor deze betalen in Rainow six?

Als dit zo is vind ik dat toch echt te gek voor woorden, in paladins is er nog het excuus dat het gratis is,maar hier betaal je al voor het spel!
Nee, je betaalt niets voor nieuwe operators. Deze zijn kosteloos vrij te spelen. Sterker nog, als je het spel een paar uur per week speelt, dan heb je tegen de tijd dat er weer nieuwe operators beschikbaar komen, genoeg in-game currency verdiend dat je ze gelijk kunt unlocken. @Dynazap doet aan flinke stemmingmakerij. Season passes zijn niet nodig om operators te unlocken. Koop het basisspel in de aanbieding voor 30 euro, en je hoeft daarna jarenlang geen cent meer uit te geven om te genieten van álle content die wordt toegevoegd. Zowel operators, maps, als skins.
Het is best lastig uit te leggen.. en er zijn namelijk behoorlijk wat verschillende varianten van Siege. Zie: https://rainbow6.ubisoft....09-16&ct=tcm:159-76770-32

De STANDARD EDITION is het meest verkocht zover ik weet. Dan krijg je de standaard 20 operators (10 attack en 10 defense) en moet je de rest verdienen of dus kopen met euro's.

Inmiddels zijn er 40(!) verschillende operators en kosten 25000 renown (in-game currency) of 600 R6 credits á ¤5. Met geld kost het je dus +/- ¤80 als je de resterende operators allemaal los koopt (Operatorpacks zijn namelijk iets voordeliger). Of 62 potjes die je wint (+/- 400 Renown per win), dat is zo'n 15 uur uitgaande van 15 min per potje voor slechts één nieuwe operator (!). En dus 20 x 15 uur = 300 uur om alle operators te unlocken.

[Reactie gewijzigd door Dynazap op 18 juli 2018 16:54]

Klets niet zo. Als je het spel in de aanbieding voor 30 euro koopt, hoef je daarna geen cent meer uit te geven aan R6S. Alle content die de komende jaren wordt toegevoegd, krijg je gratis.
Kan je lekker bijdehand doen @Bart ® .. maar om alle Year 1, Year 2 en Year 3 operators vandaag nog te unlocken heb je toch echt de Complete Edition nodig. Kosten op dit moment: ¤119 op Steam, ¤70 op Kinguin.

Bron: https://rainbow6.ubisoft....09-16&ct=tcm:159-76770-32
Bullshit. Je kunt ze gewoon met renown unlocken, wat je gratis krijgt door matches te spelen. En dan mij bijdehand noemen :').
Lees nog eens m'n bericht :) .

Inmiddels zijn er 40(!) verschillende operators en kosten 25000 renown (in-game currency) of 600 R6 credits á ¤5. Met geld kost het je dus +/- ¤80 als je de resterende operators allemaal los koopt (Operatorpacks zijn namelijk iets voordeliger). Of 62 potjes die je wint (+/- 400 Renown per win), dat is zo'n 15 uur uitgaande van 15 min per potje voor slechts één nieuwe operator (!). En dus 20 x 15 uur = 300 uur om alle operators te unlocken.
Lees nog eens mijn bericht. Je kunt gewoon alles unlocken. Als je nu nog alle operators wil, dan moet je inderdaad wat uren maken. Maar het is mogelijk zonder een cent uit te geven. Daarnaast moet je jezelf afvragen of je alle operators nodig hebt. Ik heb ze allemaal, en gebruik er hooguit tien. Dus mooi verhaal dat het 300 kost, maar dat slaat nergens op. Als je het nu koopt, kun je met normaal spelen alle aankomende operators gratis unlocken. En ook af en toe nog een operator uit het verleden die je interessant vindt. Dus dat 300 uur spelen of honderden euro's uitgeven, is gewoon onzin. Dat is hetzelfde als klagen dat een Volkswagen Passat 90.000 euro kost. Ja, als je letterlijk alle opties afzonderlijk aanvinkt. Doet iemand dat? Nee. Dus dat is een zuiver hypothetische discussie. Zinloos om te voeren.
Auto's vergelijken met games (want je kan ook echt opties unlocken in auto's als je er langer in rijdt 8)7 ), je eigen gamegedrag definiëren als normaal 'want ja, ik gebruik maar 10 operators, dus doet iedereen dat en heb je alle 40 operators niet nodig'.

Mooie vent jij :) .
Prima hoor. Blijf lekker klagen. Ik speel het spel dagelijks met mensen die er geen cent aan uitgeven en gewoon alle operators hebben. Veel succes met je negatieve leventje.
Imo belachelijk dat het zo gaat in de game-industrie, half spel kopen en met DLC's en Seasonpasses de rest kopen. Maar blijkbaar werkt het :-). Waar zijn de tijden dat je een spel kocht voor ¤49,99 en alle content 'kreeg' :'(
Misschien ook een generatie dingetje ? wanneer je er mee opgroeit word het als normaal gezien ?
Het is er ook een beetje ingeslopen en door veel gamers (al te lang) getolereerd.

Hoe vaak ik niet hoor "tsja het is niet anders", en dat is niet alleen met dit maar bij heel veel zaken.
Men laat het gewoon gebeuren en accepteert het dan maar gelaten.
Zow, wat een gigantische daling voor de PS4, 6% marktaandeel verlies in 1 jaar tijd!! :o
Er is 6% minder omgezet op de PS4. Dat kan legio redenen hebben; het is niet zo dat Ubi 6% marktaandeel aan gaming heeft verloren op het Playstation-platform.
Dat.. is niet wat er staat. Net bookings is met 88% gestegen, dus als het aandeel PS4 met 6% is gedaald is de omzet nog steeds met 63% gestegen.. en met 116% voor PC.

[Reactie gewijzigd door PrimeTinus op 18 juli 2018 15:17]

Precies, daarom vind ik het een beetje apart om per platform percentage te rapporteren ipv de groei van het platform tov het vorige jaar.
Dit hoeft ook niet per se te kloppen. Het kan best dat de omzet van de ps4 het zelfde is gebleven. Maar omdat de switch en pc omzet is gestegen. Is de verhouding nu kleiner tussen de ps4 en de overige apparaten.

Ik heb het even opgezocht, blijkbaar is de omzet verdubbeld tegen over het 1e kwartaal van vorig financieel jaar.

https://ubistatic19-a.aka...31030_tcm99-196733-32.pdf
https://ubistatic19-a.aka...96475_tcm99-196733-32.pdf

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 18 juli 2018 14:47]

Nou, dat is niet helemaal de juiste conclusie volgens mij. De totale omzet is toegenomen. Het aandeel PS4 is tov de rest gekrompen, niet in absoluut volume als ik de cijfers zo zie, zeker geen marktaandeel verlies.

Meer een interne verschuiving naar meedere platformen
Het aandeel PS4 is tov de rest gekrompen
Dus een verlies in marktaandeel...
Kan wel zijn dat de verkoop is toegenomen voor de PS4. Maar deze toename blijft dus blijkbaar achter t.o.v. PC en XBOX
Dat is geen verlies in "marktaandeel". Dat is alleen een verlies in de verkochte Ubisoft PS4 games. Blijkbaar hebben de PS4 bezitters het afgelopen jaar minder Ubisoft games gekocht.
Kun je na gaan hoeveel PS4 gamers liever HZD spelen dan een AAA Ubisoft game.

Mijn verklaring voor een mindere verkoop van Ubisoft titels op de PS4 is dan ook de vele goeie exclusives die de PS4 te bieden heeft.

Op de Xbone kom je al gauw uit bij een Far Cry, terwijl een Far Cry op de PS4 exclusives voor zich moet dulden als HZD, Uncharted, TLOU etc.

Op PS4 zijn meer kwalitatief goede AAA games waardoor Ubisoft op de PS4 meer moeite heeft om aan grote verkoopcijfers te komen dan op andere platformer.
Goed om te zien dat de Switch een stukje aandeel bijbrengt, dat zal meerdere uitgevers over de streep halen om meer games uit te brengen voor de Switch.

De Switch vind ik een zeer interessant apparaat omdat je het kan opvatten als trage home-console, of als snelle hand-held. Het is snel genoeg om prev-gen console games te draaien, dus huidige games die goed "omlaag" schalen krijg je er ook draaiend op. Doom is hier een leuk voorbeeld van.

Ik zou het dan ook super cool vinden als Microsoft of Sony met een dergelijke console komen. Beide partijen hebben nu al meerdere versies van dezelfde console, dus de volgende stap om nog een 3e versie van hun console toe te voegen lijkt me niet geheel onlogisch. Deze 3e versie kan dan bijv. een hybrid systeem zijn zoals de Switch, met performance net onder de PS4/xbox-one bijv. Rond 2020 moet dit toch wel haalbaar zijn lijkt me?

Het lijkt me onaannemelijk dat PS5/Xbox-one-2 wel uitkomt in 2 versies: Een "trage" 400ish euro hybride/mobiele vorm en een 600ish euro "pro" dedicated home-console. En evt. een jaartje of 2 later een 3e "slim" versie, wat de trage versie is, maar dan niet mobiel: 300 euro. Zeker Sony heeft hier wel de kaarten voor klaar liggen: Ervaring met de PSP/PS-Vita, speler op de mobiele markt, en zij waren ook de 1e om meerdere "performance-niveaus" te introduceren in een enkele generatie van een home-console (toch?)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 juli 2018 14:20]

Ik vind het nogal apart dat de Switch zo een groot aandeel heeft. Op Mario+ Rabbids na zijn er niet echt grote titels van Ubisoft op de Switch.

Just Dance zal nog wel populair zijn (tenminste die blijven ze elk jaar pushen) en voor de rest Rayman. Maar die moeten het opboksen tegen Farcry en Assasins Creed.

Dus 5 procent vind ik dan wel een behoorlijk aandeel.
Mooi, dan komen daar misschien nog wat leuke Ubi games op uit! Meer goede UbiArt games mogen altijd.

The Crew 2 zal wel wat te hoog gegrepen zijn (en altijd online...), maar ik denk dat die op de Switch ook wel goed zal verkopen.

Benieuwd naar StarLink in elk geval.
Rocket League en Fortnite zijn ook altijd online, en die doen het prima op de Switch :)

Overigens draaien current-gen games ook prima; denk Wolfenstein II, Doom, Rocket League dus, en de Nintendo-eigen games zijn ook current-gen.
"Het is voor het eerst dat de verkoop van pc-games de Franse uitgever meer geld oplevert dan de verkoop van Xbox One-titels."
Niet correct, ik vermoed dat dit voor alle jaren voorgaande aan 2013 gold.. :)
(vanaf oprichting)
Zal ook wel met gaming sharing te maken hebben. Ik bedoel, toen ik nog veel op de One gamede kocht ik mijn games altijd samen met 'n vriend zo hadden we beide een copy voor de helft van de prijs.
Inkoppertje, gaat Ubisoft dan eindelijk de spellen fatsoenlijke optimaliseren voor de PC? Dat zou fijn zijn. De laatste pak hem beet twee jaar kwamen er een paar titels uit waarbij Ubisoft het niet slecht deed maar daar tegenover staan spellen zoals Ghost Recon: Wildlands en AC Origins. Iemand hier op het forum gaf aan dat een vriend van hem die bij Ubisoft stage liep vertelde dat Ubisoft tevreden was als 30 FPS werd gehaald en er geen gamebrekende bugs waren. Ik wil maar zeggen dat ik hoop dat Ubisoft met de veranderende markt ook de spellen veel zorgvuldiger gaat afwerken en zo gaat afwerken dat PC-gamers die betere hardware hebben evenredig meer performance krijgen: hogere FPS, betere kwaliteit graphics, betere gameplay (CPU-load op een nuttige manier verhogen).

[Reactie gewijzigd door CHBF op 18 juli 2018 16:02]

Toch bijzonder, aangezien de CEO van Ubisoft in 2012 nog beweerde dat 95% van de pc markt hun spellen pirateerde.
https://www.pcgamer.com/p...-rate-claims-ubisoft-ceo/

Vraag me af of hij nog steeds achter deze uitspraak staat :P
Op zich verbaast me dit niet echt.. Ubisoft is namelijk een uitgever die games maakt waarbij je nog het gevoel hebt dat ze hoofdzakelijk op de PC markt gericht zijn vanwege hun goede online co-op ondersteuning en redelijke complexiteit etc (wat als bijkomend nadeel heeft dat het vaak vrij buggy games zijn bij release).. Als primair PC gamer ben ik daar wel blij mee.. Recentelijk Ghost Recon Wildlands en Far Cry 5 met veel plezier uitgespeeld en zo ben ik nu ook weer bezig met het wat oudere The Division, shield unlocks behalen etc voor The Division 2 straks..