Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Groot e-sportstoernooi van Hearthstone komt in januari 2018 naar Amsterdam

Het Hearthstone Tour World Championship, een groot e-sportstoernooi van het kaartspel Hearthstone, wordt van 18 tot en met 21 januari gehouden in de Amsterdamse Beurs van Berlage.

Daar strijden zestien van de beste Hearthstone-spelers om een gezamenlijke prijzenpot van 1 miljoen dollar. De winnaar ontvangt 250.000 dollar, de nummer twee 150.000 dollar en de nummer drie 100.000 dollar. Tickets kunnen nog niet worden besteld; het is nog niet bekend wanneer de verkoop van start gaat. Toeschouwers die een ticket hebben aangeschaft kunnen in ieder geval een Thill of Victory-kaart tegemoet zien zodra het toernooi voorbij is.

Het toernooi wordt gespeeld door zestien van de beste Hearthstone-spelers. Acht daarvan zijn al gekwalificeerd. Vier spelers zullen zich kwalificeren door de halve finales te bereiken van het HCT Summer Championship. De laatste vier spelers zullen op basis van punten toegang krijgen tot het toernooi.

Er zijn vaker grote internationale e-sportsevenementen gehouden in Nederland. Eind vorig jaar waren er de Rocket League Championship Series. In Theater Amsterdam kon het publiek op twee enorme schermen kijken naar hoe de auto's probeerden de bal in het doel te krijgen. In april 2016 koos Riot Games, de maker van League of Legends, Ahoy in Rotterdam uit als locatie voor de Europese League of Legends Spring Finals.

Door

Nieuwsredacteur

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Ik vind het altijd maar moeilijk te geloven dat er zulke toerooien zijn voor spelletjes die voor het grootste gedeelte uit geluk en voor het resterende gedeelte uit vooraf bedachte trucjes bestaan. Daarmee zeg ik niet dat het spelletje niet leuk is om te spelen, maar hier kun je toch niet echt "goed" in zijn, of zie ik dat verkeerd?

(edit: min-modden doe je als een bericht off-topic is he jongens, niet als je het er niet mee eens ben, dat kun je uiten door middel van een reactie)

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 16 oktober 2017 17:26]

Heb zelf niet zoveel ervaring met dit spel maar dat er RNG in zit maakt het nog niet niet competetief of skillloos, als je bijvoorbeeld kijkt naar poker zijn de kaarten geluk maar hoe je je hand speelt en je positie maakt wel zeker uit. Hearthstone zal op de achtergrond bij het samen stellen van je deck en wanneer je welke kaarten speelt ook wel uitmaken.
Daar sla je de spijker op z'n kop. Bij poker heb je een bepaalde inleg en alles wat daarna gebeurd is een gok waarbij de winnaar met het ingelegde geld van alle andere spelers naar huis gaat. Dat probeer je zoveel mogelijk te beinvloeden door te bluffen of juist niet, maar uiteindelijk komt het er op neer welke kaarten je op welk moment krijgt. Dat is leuk om naar te kijken omdat het over grote bedragen gaat, maar uiteindelijk is er niemand "goed" in pokeren, net als dat er volgens mij niemand "goed" kan zijn in HS en daarmee is dus deze vorm van competitie een beetje random...
Daar sla je nou net de plank mis. Je kan juist wél heel goed in pokeren zijn. Kijk naar de grote toernooien, daar zitten toch altijd weer dezelfde topspelers aan tafel. Er zijn dan ook meer dan genoeg prof pokerspelers die er prima hun geld mee verdienen.
Welke kaarten je krijgt is inderdaad geluk, en met een showdown zal je soms geluk hebben en soms pech. Maar bij een pokerhand maakt het soms niet eens uit welke kaarten je hebt. Als je niet een beetje wegwijs bent in wiskunde en kansberekening zul je nooit een goede pokerspeler worden.

Een beetje random is trouwens wel juist. Er is een bepaald percentage dat op geluk gebaseerd zal blijven. Het is de kunst dit deel te minimaliseren. Doe je dat het best dan zul je over veel games uitgesmeerd als beste uit de bus komen.

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 16 oktober 2017 17:31]

Je hebt anders ook amateurs die een groot toernooi winnen hoor. Poker is 80% luck en 20% skill wanneer je amateurs mixt met pros. Speel je alleen met pros dan gaat de luck iets naar beneden en de skill omhoog. En uiteindelijk levelt de luck natuurlijk uit over langere tijd.
Dan sla jij toch de plank mis? Als je de wiskunde achter poker perfect onder de knie hebt, wat voor iemand die er zijn vak van heeft gemaakt het minste is wat je kunt doen, dan blijft er toch alleen nog maar geluk over of je wel of niet wint? Natuurlijk verliest een persoon die dit niet kan vaker, maar dat is dan toch gewoon onkunde? Je hebt nooit een situatie waarin iemand met poker wint omdat iemand iets beter berekend heeft, enkel dat iemand een bepaalde gecalculeerde gok wel of niet gemaakt heeft.
Heeft wel degelijk met berekeningen te maken, kan zijn dat jij een bepaalde combinatie hebt, en er is maar 1 paar kaarten wat jou kan verslaan, dan weet je al dat je kans om te winnen groot is, omdat de kans dat jou tegenspeler precies die 2 kaarten heeft klein is, kleiner dan de kans dar die ze wel heeft, dus berekeningen komen er zeker wel bij kijken, en heeft je tegenspeler wel precies die ene set kaarten die jou hand verslaat, dat is dat stukje geluk.
Wil hier toch even op inhaken.

De wiskunde achter poker is enorm complex, en zelfs de wereldtop speelt niet foutloos.
Dit is o.a. aangetoond door het feit dat computers nu menselijke spelers verslaan:

https://www.theguardian.c...human-players-competition

Poker & Hearthstone draaien beide om winsmaximalisatie, of EV (Expected Value in pokerjargon).
Het gaat erom dat je beslissingen, zowel bij deckkeuze & spelen, een zo hoog mogelijk rendement hebben.
En dat levert dus een positieve winrate op, hoe beter je het doet, hoe hoger je winrate zal zijn.

Zoals je zelf aangeeft zal dat in indivuduele potjes niet de winst garanderen, niet in poker en niet in HS, maar het zal er wel voor zorgen dat je méér potjes wint.
En dan komt daar bij dat je je tegenstander leest en leert inschatten op basis van zijn eerdere spel. Speelt degene meestal safe? of is het een loose cannon die constant bluft. Er komt veel meer bij kijken.

Of hebben de top poker spelers gewoon onwijs geluk? ;) Zie bijvoorbeeld dit lijstje: http://pokerdb.thehendonmob.com/ranking/all-time-money-list/

Wel way offtopic trouwens, maargoed.

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 16 oktober 2017 17:35]

Of hebben de top poker spelers gewoon onwijs geluk? ;) Zie bijvoorbeeld dit lijstje: http://pokerdb.thehendonmob.com/ranking/all-time-money-list/
Hoe is deze lijst een bewijs dat poker meer is dan geluk? Er bestaan ook zo lijsten van lottospelers
Je had gezien dat je op de namen kon klikken? Dan zie je dat de bedragen zijn opgebouwd uit talloze wedstrijden. Kijk dan ook vooral naar de positioneringen in de rankings en als je helemaal moeite wil doen, kijk even naar te totale buy-ins van de bewuste toernooien. Dan zul je zien dat ze consistent (ja, met uitschieters, want geluk is nog steeds een factor) in de top meedoen.
Ik ken weinig loterijwinnaars die 10 of meer loterijen hebben gewonnen.

Zelfde geld voor Hearthstone min of meer. Al is de factor geluk/RNG daar naar mijn menig fors hoger. Ik zie bijvoorbeeld Kolento in de lijst staan. Die is al goed voor meer dan 150k aan prijzengeld (das best veel voor HS) en heeft meerdere toernooien op zijn naam gezet. Zelfde geldt voor Neirea.

[Reactie gewijzigd door Felyrion op 16 oktober 2017 21:02]

Dergelijke lijsten van lotto spelers hebben meer te maken met zwart geld dan met een hoop geluk hebben...
Het gaat er niet zo zeer om welke kaarten je op welk moment krijgt. Maar wat je doet met de gegeven kaarten.

Je kunt zeker wel goed zijn in heartstone, toen ik het nog speelde werd ik altijd geowned door mijn nolifende maatje op de standaard basic deckjes.

Ben er uiteindelijk mee gekapt want de match making matchde mij constant met gasten die 100x zo veel kaartjes hebben als mij. Lekker eerlijk als je constant speelt tegen kaartjes die je nog nooit gezien hebt.
Skill is wel de grootste factor. Zie het een beetje als poker. Op 1 potje kan een amateur best winnen van een pro door veel geluk, maar op honderden potjes zal de pro altijd winnen.
Naast skill is er bij hearthstone natuurlijk wel gigantisch groot een pay-to-compete element aanwezig, je zal elke paar maanden toch al snel een aantal tientjes moeten investeren om uberhaupt mee te komen met de betere spelers.
Daarnaast zijn er jaarlijks ook meerdere momenten waarop ze doodleuk weer een heel stel(waaronder betaalde) kaarten uit het spel halen om weer incentive te creeëren om nieuwe kaarten aan te schaffen.
Kort samengevat heeft het hierdoor zeer weinig met skill te maken en zou je veel meer een gelijk speelveld moeten hebben.
Wat een onzin, als je Hearthstone veel speelt (wat het idee is als je hoog op de rankings wilt komen) heb je zo alle kaarten bij elkaar zonder ook maar een cent te betalen. Geld is enkel een shortcut voor mensen die er de tijd niet in kunnen stoppen (maar deze mensen gaan ook nooit de skill developen om mee te kunnen met de top). Als jij wekelijks een paar uur hearthstone speelt kun je makkelijk alle (relevante) kaarten hebben om een aantal leuke decks te maken (en je hoeft natuurlijk ook niet álle kaarten te hebben om leuke decks te kunnen maken).
Terrechte kritiek nuance is well dat er bepaalde legendaries zijn een absolute must zijn voor sommige decks. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Ragnaros, Grommash Hellscream, Leeeeroooooy ... Deze hebben een extreem lage drop kans uit packs en kosten 1600 dust om te maken. Als je dan telt dat bij het dissenchanten een common kaart 5 dust opleverd, een rare 20 en epic 100 geeft dat wel een ander verhaal.

Dus om plezier te hebben met het spel hoef je inderdaad geen cent te spenderen, maar om competitief te zijn is dat een absolute must. Dan kan je al snel een whale worden die honderden euro's per expansion dropt.

Kant noot ik speel het al een eeuwigheid niet meer dus de legendaries die ik genoemt heb kunnen out dated zijn dr. boom was indertijn een absolute must en is nu weer out of play.
1600 dust verzamelen stelt weinig voor als je redelijk wat speelt (elke 3 dagen de daily quests complete zeg maar). Je kunt natuurlijk ook prima nutteloze legendaries disenchanten voor 400 dust. Verwachten dat je met 1 uur per maand spelen en zonder geld te besteden mee kan met de beste slaat natuurlijk ook nergens op.

[Reactie gewijzigd door Willemhubers op 17 oktober 2017 11:12]

is er bij hearthstone natuurlijk wel gigantisch groot een pay-to-compete element aanwezig
Dat is er alleen maar voor mensen die denken mee te kunnen komen omdat ze denken (of hopen) goed te zijn en geld als shortcut gebruiken om snel veel kaarten te krijgen.Ik vermoed dat goede spelers (die veel spelen) een berg goud klaar hebben liggen om direct een berg packs te kunnen kopen op het moment van release.

Spellen als dit (CCG) zijn bij uitstek geschikt voor de extreme min/maxers in de hogere regionen. Je speel stijl wordt niet zozeer bepaald door 'skill', maar door de huidige set kaarten (legal) te analyseren en deze toe te passen op de huidige 'meta'. Het is een probability analyse... De meeste potjes zijn al gewonnen/verloren voordat er ook maar een enkele kaart is gekozen. Echter heeft Heartstone wel enorm veel randomness, niet alleen het trekken van kaarten, maar ook de functies op een hele hoop kaarten.

Persoonlijk vind ik het helemaal niet leuk om op een dergelijk niveau te spelen, op die manier spelen zie ik te veel als werk (problemen oplossen), ipv. een beetje relaxen en fun. Daar komt bij dat imho het echte leuke aan bord/kaartspelletjes is dat je de speler speelt en niet het spelletje, daarmee kan het niet heel lang mijn aandacht behouden.
Het feit dat telkens dezelfde mensen terugkomen in deze top toernooien terwijl zo'n 70miljoen mensen dit spel spelen zegt volgens mij genoeg. Stel je moet 1000 wedstrijden spelen om in de top te belanden om in aanspraak te komen om aan een toernooi als dit. In die 1000 wedstrijden gaat 'luck' zich middelen, daardoor kun je deze factor simpelweg 'wegstrepen'. Onder de streep blijft er hierna maar één ding over wat het verschil maakt, en dat is skill. Of skill nu 10, 20% of 80% van het eindresultaat van een énkel potje is, is in deze totaal niet relevant, over 1000 wedstrijden gemiddeld maakt het 100% van het eindresultaat omdat je alle andere factoren weg kunt middelen.
Ik wil hier als ervaren HS speler toch even op inhaken. Bij hearthstone spelen al jaren dezelfde spelers aan de top (Thijs, Ostkaka, Pavel, Orange, RDU etc.) Als dit spel compleet gebaseerd zou zijn op geluk is het toch vreemd dat altijd dezelfde spelers boven komen drijven? Daarbij wil ik jullie eigenlijk één game niet onthouden. Dat is namelijk de freeze mage vs freeze match op Blizzcon 2015 (Het meest prestigieuze Hearthstone toernooi) tussen Thijs en Ostkaka. Waarom ik dit graag wil delen met jullie?
Deze game bewijst dat het wel degelijk om skill gaat. Kijk maar hoe zo de hand van de tegenstander proberen te voorspellen en soms op het oog hele vreemde keuzes maken.
Hierbij de link: https://www.youtube.com/watch?v=WDEUYD2WmK8

En hier ook nog een link waarin Thijs zijn match reviewed: https://www.youtube.com/watch?v=rX66445GUJo (kan erg leerzaam zijn)
Nou Hearthstone heeft echt niets met geluk te maken, spelinzicht is alles. Natuurlijk zal het zo zijn dat het soms mee of tegenzit, het gaat erom hoe je het doet over bijvoorbeeld 1000 potjes, en dan is zowel je deck, als speelstijl als inzicht het verschil tussen rank 1 of rank 15 (en dus deelname aan zo'n tournooi).
>Nou Hearthstone heeft echt niets met geluk te maken

Dit is een grap toch?
Ranken en geluk hebben inderdaad niets met elkaar te maken. Dat je op geluk of juist pech wat potjes wint/verliest is een feit, uiteindelijk telt het resultaat van vele potjes, en dan kun je geluk als factor rustig wegstrepen.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 17 oktober 2017 14:25]

Ik zie anders regelmatig een top deck krijgen in een tournee en daarmee de wedstrijd won. Of geluk hebben door een keycard van de vijand te discardten. Tuurlijk met alleen RNGesus aan je zijde win je geen tournee. Maar kan er wel voor zorgen dat je er 1 wint.
Voetbal is zeker ook een kwestie van de bal maar net juist raken? Klinkt dom he? Online gaming vind ik gewoon onder een denksport vallen zonder twijfel. Het draait om tactische keuzes maken en vooruit denken.

[Reactie gewijzigd door Boost9898 op 16 oktober 2017 17:25]

Als "voetballen" zou betekenen dat je de 11 beste spelers die je kunt bedenken aanklikt, die laat spelen tegen (waarschijnlijk grotendeels dezelfde) 11 beste spelers die een andere persoon kan bedenken en de winst van die pot komt ter verdienste van de persoon die aangeklikt heeft en niet de 11 personen die jarenlangen training op het gebied van balbeheersing, uithoudingsvermogen en tactisch inzicht dan heb je helemaal gelijk (en ik hou niet eens van voetbal).
Ik zou het best aandurven een stel Koreanse Starcraft Pro's een dagje de luchtverkeersleiding van Schiphol te laten runnen. Durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat het ze goed afgaat.
Luchtverkeersleiding is dan ook niet bepaald onbelangrijk of slecht beloond. Vanwaar het disrespect voor de kunde achter esports?

[Reactie gewijzigd door Urza- op 16 oktober 2017 19:44]

Toch wel, buiten het standaard spul als de meta kennen en gewoon een goed deck maken moet je ook weten wat je tijden het potje zelf doet. Soms lijkt iets wat in eerste instantie lijkt op een onlogische of slechte 'play' toch de beste keuze om te maken. Een voorbeeld in aan het begin van het volgende
filmpje; het beste lijkt in eerste instantie om 1 op 1 te traden zodat je minder 'board presence' verliest, echter ben je dan vatbaar voor Unleash the Hounds (UtH), welke OmegaZero in de hand heeft.

Een gemiddelde speler houd hier veel minder rekening mee en zal waarschijnlijk dan ook op die manier spelen (en vervolgens ook verliezen), op hoger niveau wordt er veel meer rekening gehouden met wat de tegenstander nog in de hand heeft, wat er nog in het deck zit waardoor de goede beslissing wordt genomen om veel minder efficient 2 op 1 te traden waardoor je dus (achteraf) niet stuk gaat als de tegenstander aan de beurt is

[Reactie gewijzigd door Lanfear89 op 16 oktober 2017 17:44]

Maar zoals in jouw voorbeeld is dit toch gewoon de geluk van OmegaZero omdat hij die kaart in z'n hand had? Of de pech van zijn tegenstander, maar net hoe je het wilt bekijken. Als hij die kaart niet had dan was het een heel ander verhaal geweest en dat is toch precies de (al dan niet gecalculeerde) gok die hij neemt? Omdat dit toevallig goed uitpakt is het ineens skill? Raar...
Tja, daar komt spelinzicht weer bij kijken. Hoe langer iemand een kaart vast heeft, hoe specifieker het gebruik er van is (over het algemeen). UtH speel je als het even kan tegen een vol bord dus hou je nog wel even vast als er niet zoveel ligt. Stel dat het bord leeg is, ik heb 10 mana en ik heb een alleen maar spell vast die je alleen op minions kan casten. Als ik daarna weer zo'n spell trek en vervolgens niks speel (omdat het gewoon niet mogelijk is) kan de tegenstander daaruit opmaken dat ik wel geen minions in mijn hand zal hebben. Dat is belangrijke informatie omdat je op die manier in kan gaan schatten (tot op zekere hoogte) wat de tegenstander in z'n hand heeft en niet.

En ja tuurlijk is het mogelijk dat er in de daaropvolgende beurt net wordt getrokken wat je nodig had, maar dat is onderdeel van het spel.
Bij Hearthstone is dit dus totaal niet het geval. Kennis van het spel en inschatten wat je tegenstander van plan is, maakt een goede speler.

Tuurlijk geluk is een factor, maar bij Hearthstone minder dan je zou verwachten.

[Reactie gewijzigd door TLLRS op 16 oktober 2017 17:30]

Ik ben met mijn bedrijf zelf bezig met eSports in de Benelux. Onlangs had iemand de zelfde opmerking als jouw. We linkten hem volgend profiel: https://app.kayzr.com/profile/Guukboii

In de kleine lijntjes (onder show more) kan je zien dat sinds hij is beginnen meespelen altijd 1e of 2e geworden is. Dus het spel heeft wel wat RNG maar je kan ook gewoon echt goed zijn in het spel. Aan de tournaments doen gemiddeld 32 spelers mee waarvan vaak vrij goeie spelers op Benelux niveau.
Net zoals Voetbal.
Maarja dat is ook onwijs populair?
er gaat best veel tactiek en denkwerk zitten in de decks die mensen gebruiken. Je hebt inderdaad het kleine beetje geluk nodig dat je op het juiste moment de juiste kaarten uit je dek ter beschikking hebt maar bij de pro's in heartstone zie je degelijk wel dat het aankomt op tactics en skill
Mja, RNG is zeer belangrijk, en iets dat bij een spel als schaken geen element is. Zoals het gezegde gaat: geluk is met de dommen. Bij een goed spel speelt RNG geen grote rol. Daar gaat het puur om skill. Dat kun je bij computerspellen vergeten, en spellen van Blizzard hebben (muv SC2) een hoog carebear gehalte omdat het veel om RNG gaat.

Echter heb ik ook wel 'ns wat decks gekopieerd van bekende HS spelers (ThijsNL met name). 1 van die decks is een deck dat zo geniaal in elkaar zit. Het is zo... flexibel. Dat je bepaalde spells offensief of defensief kunt gebruiken terwijl ze daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn. Op jezelf, op anderen, om je eigen monsters dood te maken met death rattle, of een death rattle triggeren door alles neer te maaien. Echt geniaal. Ik heb zelf MtG gespeeld eind jaren 90, en ook zelf decks gemaakt (leukste element van het spel was voor mij om ze te maken, te testen, en te finetunen, en ga zo maar door). Ik weet hoeveel werk daar in gaat zitten, en hoe ingewikkeld dat kan zijn. Het is dan ook een keus om dat aan betere spelers toe te vertrouwen. De rest van de kaarten zul je vervolgens met dure dust moeten kopen maar dan heb je wel een mooi deck. Helaas ook een deck dat geen jaren mee kan gaan ivm de regels mbt oudere kaarten (standaard enzo). Yawn, niet echt casual-friendly of money-friendly.

Ik weet inderdaad ook dat de meeste spelers op topniveau veel geld aan het spelletje uitgeven. En ook degenen net onder hen. Als je mee wilt komen, dan wil je dat het zo min mogelijk om RNG draait en dat je alles uit de kast hebt gehaald. Dat houd dus ook in alle kaarten hebben.
Thill of Victory-kaart
Thrill of Victory. En het is geen kaart, maar een card back. Puur esthetisch dus!

Wel erg leuk om een keer de kans te hebben bij een groot Blizzard event te zijn in Nederland!

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 16 oktober 2017 17:36]

Alright, als Hearthstone fan en Amsterdammer ben ik hier wel in geïnteresseerd. Hoeveel kost een kaartje voor zoiets ongeveer?
Waar kan ik tickets kopen?
Link aub :)