Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve kondigt aan dat Dota-kaartspel Artifact in 2018 uitkomt

Door , 59 reacties, submitter: Diigii

Valve heeft tijdens The International 2017, een onlangs begonnen groot e-sportstoernooi van Dota 2, bekendgemaakt dat in 2018 een kaartspel zal worden uitgebracht dat is gebaseerd op de wereld van Dota.

De ontwikkelaar van Dota 2 toonde tijdens The International een teaser waaruit is op te maken dat er een Dota-kaartspel wordt uitgebracht. Gameplaybeelden en diepgaande details werden niet onthuld. De game moet ergens in 2018 uitkomen.Vermoedelijk zal de game deels vergelijkbaar zijn met bestaande kaartspellen, zoals Hearthstone en Gwent: The Witcher Card Game.

Sean Plott, een voormalige Starcraft-shoutcaster en copresentator van The International, maakte wel bekend dat Artifact kenmerken van de Dota-games zal hebben, zoals de aanwezigheid van drie verschillende lanes, creeps, champions en stukken uitrusting die moeten worden aangeschaft.

The International 2017 is het derde grote e-sportstoernooi van Dota 2 van het seizoen 2017. Het toernooi wordt gehouden in Seattle, waar zestien verschillende e-sportsteams strijden om de titel. Inmiddels is het totale beschikbare prijzengeld opgelopen tot ruim 24 miljoen dollar; het winnende team gaat naar huis met meer dan 10 miljoen dollar.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

09-08-2017 • 09:40

59 Linkedin Google+

Submitter: Diigii

Reacties (59)

Wijzig sortering
Momenteel lijken veel game fabrikanten elkaar na te lopen.

Team Fortress -> Overwatch
Heartstone -> Witcher CG -> Dota 2 CG
Dota 2 / LoL -> HotS

Soms dit leiden tot goede opvolgers (zoals Overwatch). Maar het toont ook aan dat echte creativiteit zijn sommige bedrijven minder aan het worden is en men gaat voor 'bewezen concepten'. Dat is op zich jammer, begrijpelijk maar jammer.

@CH40S CH40S - Ik speel MtG dus ik weet dat het ouder is, maar Hearthstone was de CG die als eerste echt groot werd op PC en mobile. ;)

[Reactie gewijzigd door Auredium op 9 augustus 2017 10:23]

Overwatch heeft niet echt afgekeken van Team Fortress. In grote lijnen heeft het raakvlakken, maar verder dan dat gaat het niet, doordat Overwatch meer heroes heeft en tf2 eigenlijk enkel classes kent.

Ook zie je dat bij wel meer games. Hoeveel hebben WoW nageaapt? ;) Zie ook Quake en Unreal Tournament.

Heartstone is zeker geen grondlegger van een genre games, cardgames waren er al, zoals met Yu-gi-oh en Magic the Gathering.

Iedereen wil altijd een graantje meepikken over het succes van een ander, dat is altijd zo geweest en us niet alleen un faming. Kijk bijvoorbeeld naar die Spinners hype/rage . En kijk bijvoorbeeld naar Minecraft, opeens werden blokkerige graphics (naam ervoor even kwijt, pixelated wil ik het niet noemen) immens populair en zijn er vele games (en clones) met vergelijkbare graphics gemaakt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 augustus 2017 10:15]

Je kan dit niet serieus menen als je bekend bent met TF2. Ja, Overwatch heeft meer heroes, maar TF2 heeft uitrustingen. Een sniper in TF2 kan bijvoorbeeld een pijl en boog gebruiken (Hanzo) of een sniper rifle (Widowmaker). Of denk aan de engineer die zowel turrets (Torbjorn) bouwt als teleporters (Symmetra). En natuurlijk aan een beetje team-support doet (dispensers versus armor packs / shield generator). Een pick-class als scout met advanced mobility dmv double jumps (Genji) met shotguns werkt (Reaper) en health terug kan krijgen (Tracer).

En zo zijn er legio overeenkomsten: Pharah schiet raketten af en kan de lucht in gaan (Solder), en heeft zelfs een voice-line "Rocket jumping? That sounds dangerous!" die direct aan soldier refereert. Of wat te denken van de grote russische tank met een kanon wat hij/zij draagt met beperkte range? Speed boost (Lucio) versus the Disciplinary Action (Soldier)? De mafketel die bommen en granaten heeft (Demoman / Junkrat)? Een karakter met een temperatuurwapen die zowel short-range kan sprayen als lange-afstandsschoten kan maken (May / Pyro)? Het idee van sprays en voice-lines? Zelfs sommige dans-animaties lijken regelrecht van TF2 gekopieerd te zijn!

Natuurlijk zijn er ook genoeg verschillen: het hele ultimate ability gebeuren is relatief nieuw (afgezien van Ubercharge en wat oplaadbare items als de soldier backpacks). Er zijn veel meer tanks in OW, en de supports werken in mijn opinie een stuk beter. Maar om te zeggen dat OW niet afgekeken heeft van TF2, nee, dat is overduidelijk niet waar. Anders zouden er niet legio referenties naar TF2 in OW zitten.

Disclaimer: ik heb ~ 3000 uur in TF2 gestoken en een paar honderd uur in OW :+

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 9 augustus 2017 10:35]

Je omschrijft dus enkel de raakvlakken die ik ook bedoel. Verdere raakvlakken zijn er niet, dat maakt de game echt geen clone (waar Overwatch zelf veel meer last van heeft, overigens, voornamelijk vanuit China).

Ik zou het eerder "geïnspireerd op" willen noemen, maar verder dan dat gaat het echt niet. Zie bijvoorbeeld ook Blizzard on Overwatch and Team Fortress 2 comparisons: "They're an enormous compliment".

En ook ik heb honderden uren in zowel TF2 als Overwatch gestoken.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 augustus 2017 11:08]

Ik noemde een paar voorbeelden, er zijn zoveel meer raakvlakken: Denk aan een healer die met een straal aan zijn/haar patient vastzit. De spy die onzichtbaar kan worden en uit gevaarlijke situaties kan ontsnappen (Sombra) of die met een pistool vijanden neerschiet (McCree), liefst met headshots (Ambassador spy met deadringer). Vijanden in een rafijn duwen: Force-a-Nature scout / Doomfist, of Pyro airblast / Lucio boop. Een healer die je schade kan vergroten: kritzkrieg versus Ana's nanoboost. Een healer die je met een ultimate enorm veel HP kan geven: Lucio / Quickfix. Een hero die een AoE speedboost geeft aan dichtbijstaande vrienden (Soldier / Lucio). Een hero die een AoE damage boost geeft (Soldier / Orissa). Een healer die je kan resurrecten (Medic in MvM / Mercy). Een pick-class die zichzelf healt door schade toe te brengen aan vijanden (Scout met milk / Reaper). Zelfs complete game-modes als prop-hunt en Saxton Hale zijn al gekopieerd in OW.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar van nagenoeg elke ability in TF2 is er wel een kopie in OW. Enige uitzonderingen die ik me zo kan bedenken is ubercharge en bonk, de echte invulnerability, en er is niet echt een goede DoT ability als vuur / bleed in OW (al heeft widowmaker iets wat erop lijkt).

OW heeft veel meer dan wat er in TF2 zat, maar er is echt heel veel uit TF2 direct danwel indirect gekopieerd.
Veel van de dingen die je opnoemt zijn ook niet 'uitgevonden' door TF2...
Game design is nu eenmaal iteratief. Bepaalde 'mechanics' zijn eigen aan het genre en komen dat ook in elk spel binnen dat genre terug.


Pas op: ik zeg niet dat niets uit TF2 is overgenomen. Maar om elke 'ability' en 'FPS mechanic' te gaan toewijzen aan het kopiëren van TF2 gaat me een beetje ver.
Daarin heb je natuurlijk gelijk, zaken als rocket-jumpen komt niet oorspronkelijk uit TF2 maar is uitgegroeid tot een ultieme karakteristiek, en algemene zaken als health / powerups / bulletspread etc etc zijn sowieso generiek voor het genre. Maar er zijn redelijk wat dingen die voor zover ik weet voor het eerst in TF2 / TFC uitgevonden zijn (zoals de healing-beam van een medic, de airblast van pyro, het bouwen van sentry turrets, een sniper-rifle die met een lijn laat zien waar de schutter zich bevond, payload als game-mode, taunts en dansjes voor je karakter) die niet generieke FPS mechanics zijn, die zelfs niet in andere class-based shooters zitten, maar die je nu wel in OW terugvindt.

Daar voegt OW ook heel veel aan toe gelukkig, maar als basis herken ik heel veel uit TF2. Op bepaalde punten vonden de devs dat zelfs ook: Bastion bijvoorbeeld had in de vroege beta een shield: daarmee krijg je wel een heel erg directe kopie van een wrangled sentry-turret. En speaking of turrets, Torbjorn's turret was oorspronkelijk te upgraden naar level 3, net als in TF2. Ik krijg sterk de indruk dat ze eerst gekeken hebben naar TF2, bekeken hebben wat ze willen houden / aanpassen / toevoegen, en daarmee aan OW zijn begonnen.
Zo kan ik ook wel een waslijst aan overeenkomsten maken, maar uiteindelijk komt dat neer op een vergelijking van de (on)mogelijkheden van de heroes/classes. Dat zie ik niet als verschillende raakvlakken. ;)

De "raakvlakken" die jij opnoemt, komt eigenlijk neer op een vergelijking van wat de heroes/classes kunnen en ja, daar zitten overeenkomsten tussen, maar dat maakt Overwatch nog geen rip-off van TF2.

De übercharge is de ultimate van Lucio, de übercharge neemt immers af en is niet blijvend bij een character. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 augustus 2017 13:12]

Tja, als je het ziet "alle mogelijkheden van TF2 zitten in OW, dat is gewoon hetzelfde raakvlak, dat maakt het geen kopie" zonder in te gaan op dat heel veel van die mogelijkheden uniek waren voor TF2, valt er weinig verder over te discusieren. Je beweerde dat er geen verdere raakvlakken zijn, ik geef je een lange lijst van nog veel meer raakvlakken, hoeveel meer unieke overeenkomsten wil je hebben voordat je kan accepteren dat OW simpelweg heel veel dingen uit TF2 gekopieerd heeft?

Als OW tientallen overeenkomsten heeft met een game in exact hetzelfde genre die tien jaar eerder uitkwam, versta ik dat onder kopieeren. Zeker als het gaat om unieke dingen die niet eens met game-play te maken hebben, zoals de sprays, taunts, en sommige van de dansjes zijn zelfs directe kopieen van TF2 dansjes. Of wat te denken van Mercy die duits spreekt (Medic is duits), of de short-range-cannon tank Zarya die geheel toevallig uit Rusland komt?

Prima, dan mag je het ook "geinspireerd op" noemen, of van mijn part noem je het een homage, het is gewoon een feit dat OW heel veel dingen uit TF2 gekopieerd heeft, inclusief zaken die niks met gameplay te maken hebben zoals uit welk land een bepaald type karakter komt. Overwatch voegt daar heel veel aan toe, daarom zou ik het zelf geen rip-off noemen, maar het lijkt er in alles op dat ze TF2 als uitgangspunt genomen hebben om OW op te ontwikkelen.
Ik heb in een van mijn eerdere reacties een linkje gegeven naar een interview met Jeff Kaplan, waarin hij eea uit de doeken doet. En ja, ook hij snapt dat men vergelijkt met TF2 (en geeft aan het als groot compliment te zien!) en natuurlijk zijn daar veel gameplay elementen van terug te vinden in OW, je noemt er inderdaad een heleboel, maar dat zijn voorbeelden, er zullen er vast meer zijn. De voorbeelden zijn dus een onderbouwing voor 1 raakvlak.

Blizzard staat erom bekend veel te doen aan backstory en lore en dergelijken, zo raar is het dus niet, dat de heroes een verhaal/achtergrond hebben, daardoor worden de heroes in OW beter te begrijpen voor de speler. ;) Iets waar Blizzard veel uitgebreider mee is dan Valve in TF2.
Je.. je weet dat TF2 enorm veel lore heeft in de vorm van comics, heh? En alle introductie animated shorts?

Nog een raakvlak: comics om de achtergrond van karakters uit de doeken te doen, en animated shorts om ze te introduceren. Bedankt dat je me eraan herinnerde ;)

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 9 augustus 2017 13:43]

Je.. je weet dat TF2 enorm veel lore heeft in de vorm van comics, heh? En alle introductie animated shorts?
Ik heb alles gelezen en gezien. Overwatch heeft echter veel meer en (naar mijn smaak) van betere kwaliteit.
Nog een raakvlak: comics om de achtergrond van karakters uit de doeken te doen, en animated shorts om ze te introduceren. Bedankt dat je me eraan herinnerde ;)
Dat is dus geen raakvlak, maar een punt in de opsomming van overeenkomsten. :) Iets wat ik niet zal ontkennen dat er veel overeenkomsten zijn. Echte raakvlakken zijn er maar weinig. Racegames als Project CARS, Assetto Corsa en rFactor en noem ze maar op, zijn ook allemaal racegames en toch vinden we ze allemaal verschillend.
Hij noemt hier ongeveer 30+ raakvlakken en jij zegt :
"Je omschrijft dus enkel de raakvlakken die ik ook bedoel. Verdere raakvlakken zijn er niet"

Maak je nou een grapje of meen je dit serieus? :+

En hij heeft het nog niet eens gehad over de game modes die bijna exact hetzelfde zijn

[Reactie gewijzigd door mac5er op 9 augustus 2017 11:53]

En die game modes zijn allemaal een pak ouder than TF2...
Payload in de vorm die TF2 heeft, en nu OW, is voor zover ik weet uitgevonden in TF2. Er is wel een variant (escort) die daarvoor bestond, ook in TFC, maar die verschilt op kritieke punten.

Ik gok dat TF2 ook de eerste was met Attack/Defense als game-mode in een FPS, en ook dat heeft OW, maar daarvan weet ik niet zeker of TF2 het eerste was.
Attack/Defense in een FPS zat al in het hele oude Wolfentstein: Enemy Territory gemaakt door Splash Damage. Daar zaten ook al classes in. Later heeft Splash Damage dit concept ook toegepast op Brink.
Zowel payload als Attack/Defense waren al aanwezig in Wolfenstein: Enemy Territory (2003)
De setup Attack/Defense zat all in RTCW (2001)
Dat zijn niet 30+ (verschillende) raakvlakken, dat is een vergelijking van skills van classes uit TF2 met heroes in Overwatch.
Heartstone is zeker geen grondlegger van een genre games, cardgames waren er al, zoals met Yu-gi-oh en Magic the Gathering..
Jawel, niet voor kaartspellen in het algemeen. Maar voor virtuele kaartspellen die voor massaconsumptie geschikt is door het feit dat het zo laagdrempelig is. Is het wel degelijk een grondlegger. Daarnaast is het een kaartspel gebaseerd op een wereld die hiervoor al bestond. Bij Magic/Yu-Gi-Oh is het kaartspel de hoofdzaak in dat universum.

Hearthstone is echt wel voor veel bedrijven van andere games een eye opener geweest om exact hetzelfde te gaan doen.
De digitale cardgames kwamen pas na de papieren cardgames van zowel Magic the Gathering als Yu-Gi-Oh. ;) Het succes van Hearthstone is de reden geweest voor anderen om een graantje proberen mee te pikken, net zoals je dat ziet/zag bij DotA-games en -clones.
De digitale cardgames kwamen pas na de papieren cardgames van zowel Magic the Gathering als Yu-Gi-Oh. ;).
Goh, maar er waren ook al digitale versies van veel van die spellen, waaronder ook van Pokémon. Dit zijn alleen niet echt geweldige spellen. Hearthstone heeft HET virtuele kaartspel, wel op de kaart gezet (pun intended). Vandaar dat er nu allemaal andere verzonnen universums ook hun eigen virtuele kaartspel krijgen.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Hearthstone fanboy, sterker nog. Ben er al een poosje klaar mee omdat ze naar mijn inziens totaal de verkeerde kant op gaan en alles heel stale word. Maar credit where credit is due.
Overwatch is echt een keiharde ripoff van teamfortress. Alle goede dingen zijn overgenomen en andere dingen zijn verbeterd of toegevoegd. Kijk naar spelmodi, hero interactie, levelgroottes etc etc. Vind ik prima. Maar ga dat niet ontkennen. Ik heb ze allebei flink gespeeld dus weet waar ik het over heb.
Overwatch heeft raakvlakken met de game, maar is echt geen rip-off van Team Fortress 2, daar heeft TF2 veel te weinig diepgang voor, die Overwatch wel heeft. Ik heb zelf ook honderden uren in beide games zitten, dus ik weet ook echt wel waarover ik praat. Dat we van mening verschillen is verder prima hoor. ;) :Y

Kijk ook maar eens naar Blizzard on Overwatch and Team Fortress 2 comparisons: "They're an enormous compliment", waarin wat meer daarover verteld wordt door Jeff Kaplan zelf. ;)

Dit zijn pas rip-offs:
https://dotesports.com/ov...verwatch-clone-game-15066 en https://www.youtube.com/watch?v=bduM0T0BUQI over dezelfde game.
https://www.youtube.com/watch?v=v0UoFEZhYFo
https://www.youtube.com/watch?v=rydB3YLunOk&t=32s

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 9 augustus 2017 11:16]

Ik hoorde zelf dat een ontwikkelaar van Paladins was overgelopen naar Blizzard, die enige tijd later ineens met Overwatch op de proppen kwam. Paladins was toen al langer in ontwikkeling. Maar ik heb dat ook van horen zeggen.
En kijk bijvoorbeeld naar Minecraft, opeens werden blokkerige graphics (naam ervoor even kwijt, pixelated wil ik het niet noemen)
De term die je zocht was 'voxel'!
En het lijkt er op dat in de nieuwe Guild Wars 2 uitbreiding ook een kaartspel wordt toegevoegd
Wanneer is überhaupt voor het laatst nieuwe innovatieve gameplay geïntroduceerd? Al jaren draaien we in hetzelfde kringetje rond. FPS, RTS, (J)RPG, sport en iets recenter Moba. Ik denk dat alle concepten wel bedacht zijn.
Nou vind ik dat niet eens zo erg, de vorm wordt steeds meer een vehikel om de game te dragen, in plaats van een feature op zich. Dat leidt weer tot games die op andere gebieden iets unieks willen doen. Bij voorbeeld grafische stijl (persona) of story telling (The witcher, life is strange)
De games worden op dat gebied beter.

Het gebrek aan vernieuwing in gameplay is wel iets waarom ik juist VR zo interessant vindt. Daar worden nu de stappen gemaakt. De genres blijven weliswaar in de grond gelijk, maar de gameplay verandert soms drastisch.
Ik herinner me nog een card-game van Final Fantasy 8 die vrij succesvol was en die stamt toch al uit 1999. Ze hebben hun eigen spin-offs gehad, officieel en fan-made versies.

Hoe dan ook, om de een of andere reden winnen kaart-spellen gewoon soms veel populariteit en is het weer een rage. In Japan is het altijd wel populair geweest. Het blijft leuk, verzamelen en dat vertrouwde bord-spelletjes gevoel
> Heartstone -> Witcher CG -> Dota 2 CG
Zelfs Plants vs Zombies heeft tegenwoordig een kaartspel

Plants vs. Zombies Heroes
https://play.google.com/s...ls?id=com.ea.gp.pvzheroes
En veel van OW (heb TF nooit gespeeld.) heeft ook iets wel van Wolfenstein:ET:

Escort: Fueldepot bijvoorbeeld.
Objective capture: Zie bijvoorbeeld Oasis (Wall + Guns)
Stopwatchmode (Die in OW gemaakt is door iemand die stoned is o.i.d.)
Classes (Soldier, Medic, Covops/Sniper, Ammo/Support)

Vind alleen jammer dat "Teamkill" in OW niet hetzelfde is als Teamkill in ET.

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 9 augustus 2017 11:29]

Wolfenstein:ET, doe jij mij effe nostalgie krijgen.

Ik hoop nog steeds op een deftige remake hiervan. :)
Denk dat Dirty Bomb (zelfde makers) dan het meest in de buurt komt. Korte tijd gespeeld, komt er in de buurt maar meh...
Return to Castle Wolfenstein speelde al met de Stopwatch, classes en objective capture modes. Daar is natuurlijk ET op gebaseerd. :-)
ET was als ik het me goed herinner onderdeel van een (nieuwe) expansion voor Return to Castle Wolfenstein, alleen de singleplayer was niet goed genoeg, maar de multiplayer wel, en die hebben ze gratis uitgegeven. Onder de naam Wolfenstein:ET. Is alleen beetje offtopic. :)

Heb bijna zin om mijn installatie eens op te zoeken en kijken of er nog ergens servers actief zijn. Even weer mensen gek maken met Panzerfaust :) PanzerAirlines :P

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 9 augustus 2017 13:40]

hahaha weet ik weet ik, wilde alleen maar aangeven dat er al een wereldje daarvoor was. Ben zelf jarenlang cupsupervisor geweest op ClanBase met RTCW en later ET. ;-)
En toch krijgt niemand het enorme success van Counterstrike geëvenaard. Met de grote following die deze Pro scene heeft, blijf ik het frappant vinden dat er zo weinig aandacht wordt besteedt aan het ecosysteem van dit geweldig verslavend spel.
Ik heb dit al duizend keer gezegd tegen mensen, maar ik zeg het maar nog een keer, elke FPS is afgekeken van DOOM/Wolfenstein, elke RPG is afgekeken van Dungeons and Dragons, elke RTS is afgekeken van Dune, ect ect ect. Of wil je geweldige series als Half Life, Halo, Bioschock en Mass Effect wel compleet 100% origineel noemen?

Dit noem je inspiratie, dit verschijnsels heb je ook in de kunstwereld (mensen die de stijl van Van Gogh hanteren bijvoorbeeld) en uiteindelijk vloeit je werk (schilderij, game, TV programma, dans) voort naar een genre. En dat is prima. Ze werkt bijna elk creatief proces. Je kijkt iets af (inspiratie), geeft je eigen draai aan en tadaa, je hebt iets geweldigs en vrij origineels.
Heroes of the Storm vult toch een bepaald gat, de andere moba's spelen compleet anders (geen objectives, verschillende maps, anti-snowball mechanics en zo veel belang op teamplay(
Dat men civ niet even vercloned maar dan in een virtual mmog. Samenspannen tegen 100.000 andere spelers en clans. Strategie, taktiek, diplomatie, economie etcetc. Lekker ingewikkeld.
Altijd indrukwekkend om te zien hoe 'out of touch' een bedrijf kan zijn met haar consumers.
De zoveelste Magic the Gathering clone?
Daar zal het altijd clone van zijn, maar denk dat deze meer 'direct' in het straatje van Heartstone zou moeten staan.
Ik hoop niet dat dit een van de 3 VR titels is waar Valve het over had die in ontwikkeling zijn..

Maar naast Hearthstone hebben we straks dus:

Bethesda met Elder Scrolls Legends
CD project met Gwent
Lionhead met Fable Fortune
En nu dus Valve met Artifact
Het is niet dat de games erg anders zijn qua opzet, dus ik begrijp even niet hoe het meer 'direct' is met Heartstone.
Concurrentie-positie. MtG heeft al jaren z'n eigen groep spelers, die zitten helemaal niet in het vaarwater van heartstone of gelijke cardgames. Deze game van Valve gaat direct de concurrentie aan met Hearthstone, dezelfde playerbase, dezelfde tijdsbestek.

Precies zoals Dota/LoL/HotS, mee gaan in de hype van dit moment.
Ouch, de announcement video op het YouTube kanaal van de game wordt niet echt goed ontvangen :*)

Begrijpelijk als je sinds 2011 geen single-player game meer uitbrengt en mensen staan te springen om juist dat: een single-player Valve game.
Ik wil gewoon HL3...
Ik snap inderdaad dat dit gefrustreerd over komt bij veel mensen, want veel mensen verwachten natuurlijk dat Half Life 3, Left 4 Dead 3 o.i.d. uit gaat komen. Maar Valve ziet natuurlijk ook potentie in een kaartgame (en wellicht E-Sports), en de combinatie van Dota 2 en een kaartspel biedt erg veel mogelijkheden. In Dota 2 heb je veel Heroes en Items die gebruikt kunnen worden voor het kaartspel. Daarnaast zijn ze de laatste jaren ook bezig met het schrijven van hun eigen verhaal (lore), dus wellicht wordt het ook iets zoals de Hearthstone uitbreidingen. Waarbij er ook een verhaal achter de personages zitten.

Voor de mensen die bekend zijn met Dota 2, dan weet je ook dat een items zoals de Aghanim's Scepter bepaalde abilities van Heroes doet veranderen. Het lijkt me wel erg tof om dit ook in een kaartgame terug te zien. Dat als je een Hero hebt zoals Bloodseeker een Aghanim's Scepter geeft, dat hij bij het aanvallen 2 tegenstanders tegelijk aanvalt. Of dat je een item zoals als Heaven's Halberd kan gebruiken om ervoor te zorgen dat een Hero van de tegenstanders je niet meer kan aanvallen. Heeeel veel combinaties dus :).

Persoonlijk zie ik er wel naar uit. Ik heb behoorlijk wat tijd in Dota 2 zitten, en zoiets zou mij persoonlijk meer aanspreken dan Hearthstone. De Warcraft lore is zeker ook niet verkeerd, maar nu ik deze kaartgame van Valve zou gaan spelen heb ik meer een connectie met het spel omdat ik ook al Dota 2 speel. Ik ben voornamelijk met de oudere lore van Warcraft niet bekend, en om mij daarin te verdiepen kost ook veel tijd.

Ook op het gebied van E-Sports is Valve heel erg goed bezig. Naar mijn mening zeker één van de betere bedrijven achter de E-Sport. Zoals bij de International 2017 hebben ze zelf 1 miljoen dollar ingelegd, waarbij de speler de mogelijkheid heeft om hun eigen team te supporten door een Battle Pass te kopen. Deze Battle Pass biedt heel veel extra's voor de speler die deze kan unlocked door de game te spelen, of door meer levels hiervoor te kopen. Door het unlocken van levels kan je speciale skins krijgen die specialer is dan 99% van de andere skins, je kan predictions invullen waarvan je denkt wel team er zou gaan winnen. Of je kan zelfs predictions doen van welke Hero het meest gekozen wordt. Als Valve dit concept weet over te brengen naar de kaartgame, dan kan dit nog wel is de grootste kaartgame E-Sports aller tijden gaan worden.

25% van de opbrengst van de Battle Pass in Dota 2 gaat naar de spelers. Op dit moment zit er al meer dan 24 miljoen dollar in de prijzenpot. En deze prijzenpot gaat naar de spelers. De nummer 1 wint maar liefst 10,570,520 dollar (meer dan 10 miljoen). Mocht je als team zelfs 16e worden, dan win je zelfs al 120,120 dollar (meer dan 100 duizend). Bron: http://www.dota2.com/international/overview/

[Reactie gewijzigd door Diigii op 9 augustus 2017 10:50]

Whooptiedoo, een kaartspel.

Want Portal 3, dat zal niet verkopen :|
Valve die een game maakt? Hoeveel jaar geleden is dat? 3(00)?
'The Lab' - April 2016. Dus een jaartje ongeveer.
The Lab was anders toch echt meer een experiment / showcase dan een echte game. En alleen beschikbaar voor mensen met een VR headset, wat vrij beperkt is.
Nog steeds geen Half Life 3
Waar kan je je opgeven voor de Beta? :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*