Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve geeft eerste kijkje in ontwerp van digitaal kaartspel Artifact

Valve heeft bij een presentatie bij zijn hoofdkantoor in Seattle meer informatie gegeven over zijn aankomende trading card game Artifact, dat op Dota 2 gebaseerd is. De game doet sterk denken aan Hearthstone, maar heeft net als Dota 2 drie lanes waarin conflicten zich afspelen.

"Artifact wordt voor trading card games wat Half-Life 2 was voor singleplayer-actiegames," stelde Valve-voorman Gabe Newell tijdens de presentatie van de game. Daarbij waren verschillende nieuwsmedia aanwezig, die ook zelf enkele potjes Artifact hebben kunnen spelen. Verder benadrukte Newell dat de game absoluut niet 'pay2win' mag zijn, wat betekent dat spelers geen onverslaanbare decks kunnen bouwen als ze maar genoeg geld in booster packs stoppen. De game zelf gaat ook geld kosten. Er staat nog geen prijs vast voor de game, noch voor de booster packs.

Minder zeldzame kaarten kunnen in Artifact toch nog zeer krachtig zijn, wat betekent dat de kracht van een deck dus sterker afhankelijk is van hoeveel denkwerk erin is gaan zitten. De game zou dan ook behoorlijk wat ingewikkelder moeten zijn dan andere trading card games. De vergelijking met niet alleen Dota 2 maar ook Magic: The Gathering werd meermaals gemaakt op de bijeenkomst. Dat bleek niet geheel toevallig, want Valve onthulde op het evenement ook dat het Magic-bedenker Richard Garfield vier jaar geleden in de arm heeft genomen om de game te helpen ontwerpen.

In de game zitten op het moment in totaal meer dan 280 kaarten en 44 heroes, waarvan sommigen recht uit Dota 2 gehaald zijn en dus bekend voor kunnen komen. Spelers stellen decks samen die uit 40 kaarten bestaan, waarvan maximaal vijf heroes en drie duplicaten. De kaarten en heroes worden onderverdeeld in vier kleuren - rood, groen, zwart en blauw - en kunnen alleen gespeeld worden in een lane als er een hero van dezelfde kleur aanwezig is in de lane. De effecten van kaarten kunnen ook slaan op andere lanes. Soortgelijk aan Dota is het de bedoeling om twee van de drie torens van de vijand of zijn Ancient te slopen.

Bij de presentatie van Valve waren onder andere Ars Technica, PC Gamer en IGN aanwezig, die ieder uitgebreid verslag doen van wat ze hebben gezien en gespeeld, inclusief, in het geval van Ars, screenshots, concept art, posters en foto's van presentatiedia's. Artifact is nu nog in closed beta voor Windows en moet later dit jaar uitkomen. Over een Linux- en MacOS-versie wordt nog niet gepraat. Een eerste toernooi staat gepland voor het eerste kwartaal van 2019. Daarna moet ook een release op Android- en iOS-tablets volgen, met een komst naar smartphones daarna.

Artifact beelden Ars Technica (maart '18)
Beelden: Ars Technica

Door

Nieuwsposter

78 Linkedin Google+

Reacties (78)

Wijzig sortering
Dus Valve nu een cardgame? Blizzard met Hearthstone. Er is Hex: Shards of Fate. The Elder Scrolls: Legends van Bethesda. Gwent van Project Red. Dan heb je nog Duelyst enzovoort. Waar houdt het op? Waar is de originaliteit. Begint een beetje op die MOBA-hype te lijken toentertijd. :P Innovatie is ver te zoeken dezer dagen.

Als Valve nou gewoon meteen HL3 of een één of ander innovatief spel had ontwikkeld dan was het echt baanbrekend geweest, maar nee. Gok dat Steam lui maakt.

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 11 maart 2018 15:44]

Hearthstone maakt Blizzard ook lui.

Valve heet tournament mode, maar Blizzard heeft na 4 jaar lang miljarden binneharken nog steeds geen tournament mode.

Tja, ik juich alleen maar toe, Blizzard is echt toe aan ECHT concurrentie die ze kunnen voelen in hun winst daling.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ten tijde van de Hearthstone aankondiging had je nog geen populaire online cardgames. Natuurlijk hebben ze het wiel niet uitgevonden, maar Hearthstone heeft het hele genre (opnieuw) populair gemaakt. Tevens heeft Blizzard de juiste zet gemaakt om de game niet exclusief op PC uit te brengen, maar ook richting smartphone en tablets is gegaan, crossplay heeft en alle versies kunnen gelinked worden aan één Battle.net account.

Dat klinkt vandaag misschien niet heel bijzonder, maar dat is het natuurlijk wel.
Excuse mr jij durft magic the gathering geen populaire sucsessvole online cardgame te noemen?
Jij wel? Vergelijk het aantal spelers en de inkomsten van MTGO en de overige releases eens met hearthstone. Online cardgames waren dood totdat HS langs kwam
Blizzard heeft een groter online publiek ?
Niet echt veel denkwerk voor nodig voor die logica.

Online card games waren in de vorm van android/iOS spelletjes, waar je ook technisch gezien met "kaarten" werkte, alleen anders uitgewerkt.
Hearthstone heeft een niche hoek aangepakt, waar ze goed gebruik van hebben gemaakt.
Alle andere card games zoals MtG, kwamen niet aan de man, omdat ze weinig publiek trekken, en meestal ligt het ook aan de vorm van de game zelf.

Hearthstone was gewoon gemaakt voor iedereen, aangezien de spel-mechanics zo simpel gehouden waren, dat iedereen hier wel mee uit de voeten kon, maar bij MtG is dat een stuk hoger.

[Reactie gewijzigd door Power2All op 12 maart 2018 10:56]

Mja. Ik ben totaal geen fan van mobile gaming, gewoonweg omdat ik weet dat ik op de PC een veel betere (grafische) en soepelere ervaring kan hebben. Waarom zou ik een of andere FPS of strategie of race game op mijn mobiel gaan lopen spelen als ik veel mooiere en complexere games op mijn PC kan spelen?

Hearthstone is daar een mooie uitzondering op, omdat het op de mobiel nagenoeg identieke spelervaring geeft ten opzichte van de PC versie, het is immers een vrij simpel concept dat niet al te veel cpu/gpu kracht vergt.
Moet wel zeggen dat ik Hearthstone al erg lang niet meer heb aangeraakt maar ik vond het wel degelijk een interessant spel, en toen ik het speelde een leuke throwback naar de tijd dat ik Magic:The Gathering speelde (analoog) :+
Blizzard is "lui".

Het is alleen nog maar een geld machine. Ze maken nog steeds ontzettend gestroomleinde spellen maar het is alleen nog maar gericht op geld verdienen. Het hart is er uit.

Recent nog Diablo gespeeld? Is een MMO in singleplayer kleren geworden. Je klikt je het schompes maar het spel is gevoelloos, hersenloos, net zoals de gemiddelde MMO. Het grote verschil is dat bij een MMO wordt die hersenloosheid opgevangen door andere spelers.

Ze passen dit MMO truukje toe op al hun spellen, of het nou card, TPS of RPG is.

Niks mis met geld verdienen, maar ik ben bang dat Blizzard's er niet meer voor de spelers is.
Ik denk niet de de games veel in elkaars vaarwater zullen komen. Zo te lezen heeft Hearthstone veel minder diepgang dan Artifact, dat trekt een ander publiek aan.
Met de bedenker van Magic aan boord, en de wil om er de HL2 van de cardgames van te maken zal er toch best innovatie komen lijkt me. Gecombineerd met Valve technologie. (marktleider Hearthstone doet meerdere jaren om wat extra deckslots toe te voegen, nog steeds geen replays, mobile app die PC sized updates moet installeren etc) Dit kan zomaar dé digitale cardgame standaard worden.
Denk niet dat dat zal gaan gebeuren.
Blizzard heeft een grote schare trouwe fans die veel waarde hechten aan de toegankelijkheid en esthetiek van hun games. De marketing afdeling van Blizzard doet daarin voor niemand onder.

Ook het succes op e-sports vlak is vaak afhankelijk van hoe moeilijk het is voor een buitenstaander om het te volgen. Hierin werkt meer diepgang juist averechts.


edit typo

[Reactie gewijzigd door Tommy_K op 12 maart 2018 17:50]

Er is echt heel veel op dat segment. De reden dat Valve ermee bezig is komt omdat het rendement op iets dergelijks behoorlijk hoog is ivm. een HL3 titel...
Een derde deel van een spel is innovatief en baanbrekend? Of is mijn sarcasme radar kapot?
en natuurlijk Scrolls van Mojang die voor Hearthstone en dergelijke uitkwam. Ook dit spel werkte met lanes zoals dit spel van Valve.
Maar ik vermoed dat Valve wel wat innoverende dingen kan doen hiermee.
Je bent nog Fable Fortune vergeten. Het lijkt inderdaad weer een trend. Net als de Mona games, en toen kwamen de Battle royale games en nu de card games. Het vreemde is dat deze games toch wel weer een tijdje in ontwikkeling zijn.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 11 maart 2018 23:04]

Ik vindt dat nogal een gedurfde uitspraak "Artifact wordt voor ... was voor singleplayer-actiegames." Ik bedoel je hebt nogal wat gevestigde TCG's en "eventjes" MtG voorbijstreven is niet makkelijk. Zeker als je nagaat dat andere TCG's wat MtG-pro's erbij gehaald hebben, zeker als je dat ook toegeeft voor je eigen game. De doodsteek is op dit moment als het teveel RNG aan gaat voelen, dat is in mijn beleving 1 van de grote kritieken, waaronder die van mij.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 11 maart 2018 15:22]

En nu voor ons leken? Er staan zoveel afkortingen in dat er geen touw aan vast te knopen is :+
TCG is denk ik 'Trading Card Game' en MtG zal wel 'Magic the Gathering' zijn, RNG.. geen idee.
Ik moest er ook even goed naar kijken want ik had ook dat moment van 'waar de fuck gaat dit over' :P

[Reactie gewijzigd door MonkeyJohn op 11 maart 2018 15:36]

RNG staat voor Random Number Generation, dus in theorie geluk / willekeur. Lastig om daar een goede balans in te vinden want een game, vooral een card game, moet wel een bepaalde mate van structuur en voorspelbaarheid hebben.
Yep, daar staat het voor.
En hearthstone heeft meeste rng erin.
Zwaar irritant die rng, komt altijd slecht uit voor mij.
Dus in HS als een kaart zegt random, dan gebruik ik die kaart al niet, tenzij het een super goeie random is net als van ragnaros en sylvana.
TCG = trading card game
MtG = Magic the Gathering
RNG = Random Number Generators (geluk, aka pray to RNGsus)

Correct me if im wrong :+
"Artifact wordt voor ... was voor singleplayer-actiegames."
"cardgames wat Half Life 2" hoort daar ipv de puntjes.
Nouja, datzelfde werd destijds gezegd van Dota2 dat aangekondigd werd in een tijdperk waarin men dacht dat het MOBA genre al verzadigd was. Tegenwoordig is Dota2 niet de grootste ( dat blijft LoL ), maar het word wel als de betere esport titel gezien en heeft alle andere MOBA's zoals HoN achter zich gelaten.

De dag moet nog komen dat Valve geen game uitbrengt die zeer succesvol is en iets van innovatie brengt, of Artifact net zo disruptive is als HL2 lijkt me idd ook sterk.. hoeveel ruimte voor innovatie is er bij TCG's? Als die ruimte er is, dan is Valve wel de geschikte kandidaat om deze te benutten.
Goeie manier van tijd verspillen, inplaats van HL3.
Denk je echt dat HL3 er ooit gaat komen?
Gemiste kans. Ik denk dat er meer liefhebbers op HL3 zaten te wachten dan op dit kaartspel. ;)
Aan de andere kant is de hype voor HL3 inmiddels zo achterlijk groot dat het spel alleen nog maar teleur kan stellen.
Zal wel meevallen. Ik denk dat als het half zo goed zou zijn de meesten allang blij zouden zijn dat het er überhaupt gekomen zou zijn. ;)
Dat was het bij Half Life 2 ook, en dat spel beviel prima
HL2 + episodes is een reeks die je zo nog wel een keer (of twee) kan spelen zonder dat het verveeld
Bij Hearthstone zat ook iedereen te zeuren dat niemand op het spel zat te wachten. Uiteindelijk is het een van de grotere games geworden.
Prey 2017 deed heel erg hard aan half-life denken. Als het er ooit nog van komt hoop ik dat Arkane het maakt, die hebben met Dishonored en Prey voldoende ervaring inmiddels.
Zwaar OT: Geruchtmachine zegt HL3 is VR en gaat nog wel even duren.
Geruchtmachine kwatst al jaren onzin over HL3. :+
Ja want de fanbase HL3 zit te wachten op een VR versie..... geloof me de hoeveelheid mensen die HL3 willen hebben overschrijdt aan alle kanten de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk een VR setje hebben, en voor zo een kleine doelgroep gaat Valve niet een VR only HL3 maken.
Wellicht dat ze er op rekenen dat mensen dan een Vive aanschaffen speciaal voor HL3?
Als ik niet al één had zou ik het doen. 😎
Ik hoor bij de mensen die op zich wel HL3 wil hebben, maar zeker niet op VR gaat spelen. Headcrabs die op je af springen. Nu schrik ik me al het apezuur, dat wordt met VR echt een dikke nope.

HL3 zal waarschijnlijk niet komen ivm de hype die te groot is. Hoop dat ze op reddit het concept aan de hand van het document waar gaan maken, dan hebben we iig iets.

Ben vroeger fervent MtG speler geweest, maar vraag me af of dit spel het voorbij gaat stevenen. We gaan het zien.
Haha heel herkenbaar. Ik schrik me nog steeds de tering.

Al denk ik dat HL3 wel komen gaat...ooit
Geruchtmachine zegt HL3 is VR en gaat nog wel even duren.
Feit zegt dat de schrijver van Half-Life is vertrokken bij Valve. Als er een vervolg op de planning stond, dan hadden ze de schrijver nooit laten gaan.

Er komt geen Half-Life 2: Episode 3, Half-Life 3 of een ander vervolg. Valve verdient veel meer aan spellen met relatief kleine transacties voor multiplayer spellen (hoedjes, DOTA2 stuff, straks kaarten).

[edit]
Ah, haters gonna hate. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 maart 2018 06:31]

Sterker nog, alle Half Life schrijvers zijn nu weg bij Valve. Ook de co-schrijvers voor de latere delen (HL2/ep1/ep2) werken al jaren niet meer bij Valve. De kans op een officieel vervolg is dus inderdaad erg klein.

Wel zijn een aantal modders bezig met Half Life 2 Episode 3 mods maken op basis van de reeds-geschreven verhaallijn die daarvoor vrijgegeven is.
Wel zijn een aantal modders bezig met Half Life 2 Episode 3 mods maken op basis van de reeds-geschreven verhaallijn die daarvoor vrijgegeven is.
Ik denk dat dat inderdaad het meeste is waar de fans nog op kunnen hopen.
Klinkt als koppelverkoop dan?
Mag niet.

Kan na WoW:Legion overigens geen artifacts meer zien :r

[Reactie gewijzigd door shades op 12 maart 2018 10:59]

Feit: niemand van het originele team werkt er meer.
Link

Aangezien er nooit echt aanwijzingen zijn dat HL3 ook maar een beetje in ontwikkeling was, is het veilig te stellen dat HL3 (voorlopig) niet gaat komen.
Valve heeft toch eens laten weten dat er helemaal never never nooit een HL3 gaat komen? Correct me if I'm wrong
De waarheid is denk ik dat Valve meer dan genoeg geld verdient met Steam.
Vraag me af in hoeverre deze TCG nou daadwerkelijk budget friendly blijft Het is leuk dat Valve benadrukt dat ook minder zeldzame kaarten ook goed kunnen zijn. Maar de marktprijs zal ze altijd wel opdrijven. Kijk bij Ygo bijvoorbeeld naar Solomn Judgement of Dimensional Barrier. De kaarten zijn allen common en kan je in een starterdekje zo kopen. Maar helaas kosten zo ook daar ¤5 a ¤10 per kaartje. Ook simpele kaarten als MST en Scolding waren langere tijd erg duur. De klapper was Vanity's Emptines. Een common kaart waarvoor je ¤30,- mocht neerploffen PER KAART.

Ik vrees dat marktprijs er voor gaat zorgen dat ook Artifact pay2win blijft. Net als eigenlijk elk kaartspelletje. (en als het alleen een CG blijft dan is het helemaal mooi want dan mag je aan de RGN gokkast hangen)
Hearthstone kost ook een massa geld als je echt competitief wil spelen, maar ja dat is een economische afweging natuurlijk. Een kleinere maar zeer trouwe groep die alles koopt aan hoge prijzen tegenover de massa die misschien maar een paar keer iets koopt aan een lage prijs.

Het tweede model is niet per definitie beter.
Yu-Gi-Oh heeft altijd dure kaarten gehad. Tour guide was iets van 200 voor een play set. Maar het is natuurlijk aan de maker hoe moeilijk het is om aan een kaart te komen, dus ze hebben veel invloed op de kosten van een kaart. De toekomst zal laten zien hoe duur het spel echt is. Maar Valve heeft wel een heel goede track record wat betreft betaalbaarheid in hun competitieve games.
Een cardgame. Innovatief zeg, die hadden we nodig niet.

Het Valve van welleer is allang dood. Opgeslokt door het grote geld van Steam en de hats van TF2.
Ze zijn momenteel erg aan het focussen op VR, er wordt aan meerdere VR games gewerkt maar deze zijn behalve het noemen van het werken hier aan nog niet aangekondigd.
Moet ik het dan zien als een soort van speelveld net als in Gwent? Dat kaart spel van de witcher?
Gemiste kans van Valve om een AAA VR kaartspel uit te brengen. Waarom niet aan mensen die een VR headset hebben de mogelijkheid geven om ala Yu-Gi-Oh! zich in een virtuele speelwereld in te leven?