Nieuwe Valve-game Artifact komt op 28 november uit voor 20 dollar

Artifact, de nieuwe game van Valve-makelij, is vanaf 28 november te koop op Steam voor 20 dollar. In 2019 volgt er een versie voor Android en iOS. Ook is de game eind augustus speelbaar op de PAX West-gamebeurs in Seattle.

Valve meldt aan verschillende gamingmedia dat deelnemers bij PAX West de kans krijgen om het op te nemen tegen een veteraan van de game als ze de verschillende competitierondes door komen. Daarnaast valt er merchandise en keys te winnen voor deze digitale Dota 2 trading card game.

Afhankelijk van wat voor maatstaven je hanteert, is dit de eerste game die Valve uitgeeft sinds Dota 2 in 2013. De game werd vorig jaar aangekondigd tijdens The International, een groot Dota 2-toernooi. Als deze YouTube-video te geloven is, dan waren de allereerste reacties op de onthulling niet unaniem positief.

Eerder dit jaar heeft Valve al wel meer over de werkingen van de game onthuld. 'De Half-Life 2 van de trading card games' wordt een Hearthstone-esk spel, maar dan met drie lanes, net zoals Dota 2 die heeft. De game zal bij zijn release meer dan 280 kaarten hebben en 44 heroes, waarvan meerdere recht uit Dota 2. Spelers stellen decks samen die uit 40 kaarten bestaan, waarvan maximaal vijf heroes en drie duplicaten. De kaarten en heroes worden onderverdeeld in vier kleuren - rood, groen, zwart en blauw - en kunnen alleen gespeeld worden in een lane als er een hero van dezelfde kleur aanwezig is in de lane. De effecten van kaarten kunnen ook slaan op andere lanes. Soortgelijk aan Dota is het de bedoeling om twee van de drie torens van de vijand of zijn Ancient te slopen.

Onder andere Ars Technica heeft een uitgebreide preview geschreven op basis van hands-on-ervaring. Het spel komt ook uit voor macOS en Linux.

Artifact beelden Ars Technica (maart '18)
Artifact beelden Ars Technica (maart '18)Artifact beelden Ars Technica (maart '18)Artifact beelden Ars Technica (maart '18)
Beelden: Ars Technica

Door Mark Hendrikman

Redacteur

01-08-2018 • 21:33

66

Reacties (66)

66
63
23
1
1
29
Wijzig sortering
Wat meer info over wat je krijgt voor die $20, de kosten daarna en het verhandelen van kaarten (bron: Ars Technica):

Wat je krijgt voor $20
What exactly does $19.99 get you? [...] two pre-made "base" decks of 54 cards each ("5 heroes, 9 items, and 40 other cards") and 10 sealed packs of cards, which each include 12 random cards, one of which is guaranteed to be "rare."
Maar daarmee ben je er dus nog niet ;(
Additional 12-card packs will be sold directly by Valve at $2 a pop at launch.
Uitbreidingen / nieuwe kaarten
[...] future changes to Artifact will be [...] Magic-like. New cards will be introduced to the game as digital purchases, likely in "sealed packs" directly from Valve.
Toekomstige game modes
Additionally, certain modes may revolve around card packs, according to Valve co-founder Gabe Newell; he suggested in March that "draft pack" and "sealed pack" modes may eventually ship with the game.
Daadwerkelijk een Trading Card Game i.p.v. een Collectible Card Game
Those future cards, and cards in the starter set, will be sellable to other players as purchases over the Steam Marketplace (from which Valve will likely take a cut, as it already does with other paid-item transactions between users). Because the base $20 package includes a number of "sealed" card packs, these may very well introduce duplicates into a new player's starting card set, which players can then take to the Steam Marketplace to sell or trade.

Garfield and friends seem intent on leveraging the concepts behind the real-world Magic marketplace—meaning a game that is regularly updated by introducing new, paid cards as opposed to requiring expansions that may render older cards moot. Whether digital-card fans will prefer this over the expansion-driven economy behind Blizzard's Hearthstone remains to be seen.
Voor mij persoonlijk klinkt de standaard spelmodus als een veel te dure hobby - zoals gebruikelijk bij TCGs/CCGs. De draft pack of sealed pack modes die ze misschien later toevoegen zouden nog wel interessant kunnen zijn, omdat je daar dan geen eigen kaarten voor hoeft te hebben.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 24 juli 2024 20:13]

en dan is de vraag ook nog of deze trading cards wel mogen worden verkocht in Nederland, want dit heeft weer de combinatie kansspel via de cardpacks (lootboxes) + verkoop = gokken. die functie is voor Nederland en België uitgeschakeld voor een aantal games geloof ik.

Of denken ze door de parallel te trekken met fysieke kaartspellen het nu wel werkt?
Het probleem met de (FIFA) lootboxes was dat er een verschil in percentage was waarbij je kans maakte op datgene dat je kocht. De ene rare was 'rareder' dan de ander wat zou uitlokken dat iemand meer geld ging uitgeven om die specifieke kaart te bemachtigen.
Daarnaast is ook de mogelijkheid tot het verhandelen van de lootboxes een factor in het verbieden van lootboxes.
Het feit dat deze kaarten verhandelbaar zijn zou dus een issue kunnen gaan worden.

overigens vind ik de argumentatie in het aangehaalde artikel 'voor voetbalkaartjes is geen markt dus vallen die niet onder lootboxes' nonsens. Als je een eerste uitgave Black lotus hebt uit het spel Magic the Gathering dan kan je daar een flinke duit geld voor vangen. Zo'n beetje alles dat verzameld wordt kan je geld vragen.
Sterker nog, ze halen wel eens acties uit dat ze random kaarten erin stoppen waarvan ze weten dat die veel hogere waarde heeft.
Is wel een flinke tijd geleden, maar met de Zendikar expansion had Wizards een aantal webshops en collecties opgekocht van oude kaarten (het is hun policy oudere kaarten nooit direct te reprinten, nieuwere versies komen wel voor), en die willekeurig in Zendikar boosters te stoppen.

Ik heb hierdoor zelf een Tabernacle at Pendrell Vale eruit getrokken, dat was toen dik 200 euro uit een 4 euro booster (de kaart gaat tegenwoordig voor zo'n 3000(!!)). Is toch echt wel gokken op die manier.

In een fysieke vorm is dat blijkbaar prima, maar digitaal zou dat een groot probleem zijn.
Begrijp me neit verkeerd, ik vind het lootbox gebeuren en andere microtransaction meuk (ook al is het enkel cosmetisch, dat maakt voor mij geen verschil) echt vreselijk, dus vind het mooi dat het tot een zekere hoogte wordt aangepakt. Maar waar zit dat verschil nou eigenlijk?

Ik was begonnen met Magic toen ik een jaar of 14 was, heb daar behoorlijk wat aan uitgegeven, dus als het gaat om gok-elementen gericht op kinderen, dan maakt het zich er ook echt wel schuldig aan.
Nou het verschil zit hem denk ik in of je de items weer door kunt verkopen - daar zat CS:GO mee.

Ik denk dat als dit niet mag, dan mogen voetbalplaatjes, MTG, Pokemon kaarten, etc ook niet meer.
Ze proberen dus gewoon geld mee te verdienen met wat bij andere goed loopt met als "schild" dat commisies zich dan moeten gaan bezig houden met bovengenoemde (fysieke ?) kaarten.

Wel slim gezien.

Ik probeer er van weg te blijven ik weet dat ik te verzamelgevoelig ben :p

Ze zouden veel beter zich bezighouden met Half-Life ;(
ik hoor Alyx nog in m'n dromen roepend naar haar vader en Gordon ;)
Ik voel me nog steeds genaaid door Gabe. Ondertussen heb ik HL origineel voor de PC, xbox en Xbox 360.
me to


*looks at my orange box shrine*
Goede vraag. Ik zou verwachten dat het in Nederland - en waarschijnlijk in een aantal andere landen - niet mag. Als dat zo blijkt te zijn, ben ik beniewd wat Valve doet. Wellicht dat we in NL dan de kaarten niet mogen verhandelen, waardoor het lokaal toch een CCG wordt i.p.v. een TCG.
Maar waarom zouden bijvoorbeeld Magic the Gathering en Pokémon dan wel mogen? Behalve dat dit digitaal is, zie ik het verschil eigenlijk niet. Het zijn allemaal spellen waarbij je random kaarten krijgt in een pakje die je dan kan gebruiken of ruilen/verkopen.
Mee eens. Misschien zouden die ook niet mogen, maar is er simpelweg nooit naar gekeken door de kansspelautoriteit?
Krijgen we nu ook Artifact TradingGambling Sites zoals met Cs:go? :p

[Reactie gewijzigd door Xfade op 24 juli 2024 20:13]

Dit gaat gewoon geen succes worden gezien het te veel lijkt op Heartstone en het niet gratis is. Want zeg nou zelf, waarom zou je dit gaan spelen terwijl je gratis Heartstone kan spelen. Een onderscheid tussen Heartstone en Artifact is wel dat het wat meer een trading card game word en je wat meer specifieke decks kan bouwen ipv je geld uitgeven aan RNG cardpacks en opgescheept zitten met je kaarten.

Als het wat meer op Yugioh of Pokemon leek had het kans gehad. Maar dit heeft gewoon geen kans. Jammer Valve, had Half Life 3 nou eens een keer aangekondigd.
Dit lijkt meer op Scrolls dan op Hearthstone... Scrolls is eruit gestapt toen Microsoft Mojang kocht.
Ik was een groot fan van Scrolls en ga dit ook zeker kopen. In Hearthstone zat in mijn ervaring veel minder tactiek.
En pay/nolife to win, dit hopelijk niet.
Dat is bij Valve sowieso nooit. Zie TF2, daarin kun je cosmetische items kopen, maar ook gewoon craften.
Maar wie weet komt daar nu verandering in...
Het gaat 2$ (en bij valve 2$ = €2) kosten per pakje, en als ze dit wilden vergoeilijken door de kloof kleiner te maken tussen pakjes kopers en grinders, dan hadden ze dit (en hun strategie hiervoor) duidelijk aangegeven, want dat is goede PR.
Dat heeft Valve nog nooit gedaan, dus zie niet waarom Valve dat nu wel zou doen. Waar ik eerder benieuwd naar ben is de datum, of ze dat gaan halen of niet. Valve Time.
In de derde paragraaf van het Ars Technica artikel staat het letterlijk.
Additional 12-card packs will be sold directly by Valve at $2 a pop at launch.

Tenzij die 12-card packs eigenlijk alleen maar cosmetische skins zijn voor al bestaande kaarten... geef ik je geen gelijk, dat is simpelweg betalen voor dingen die niet cosmetisch zijn.
Ik bedoel meer dat het geen pay-to-win gaat worden. Dat er voor cardpacks betaald kan worden is niets nieuws. Kennen we bij Hearthstone immers ook. Een dergelijke constructie zie ik hier ook wel verschijnen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 juli 2024 20:13]

Hearthstone is een geweldig spel, tot dat je het wat serieuser wil spelen en je makkelijk 200-300 euro aan het spel moet uitgeven om er achter te komen dat je nog steeds geen fatsoenlijke competief deck kan maken. Het ergste is nog dat al die kaarten die je dan hebt over een jaar bijna geen waarde meer hebben.

Persoonlijk kijk ik erg uit naar artifact, denk dat ze een soort zelfde model als counters strike willen hanteren waar je een kleine prijs betaalt op het te spelen en daarna alleen cosmetiche items via micro transactions krijgt. Als de het geval is denk ik dat dit spel veel leuker kan worden dan Hearthstone!
Naar mijn optiek is een leuke game heartstone echt gratis. Speel al een hel tijd. Nog nooit een cent aan uitgegeven en kan zeer leuke decks maken. Wel even elk dag inlogge en questen proberen te halen en binnen 2 maanden heb je een leuk deck. Tuurlijk kost tijd maar in die tijd kun je op je eigen niveau tegen andere spelen.
"ipv je geld uitgeven aan RNG cardpacks en opgescheept zitten met je kaarten. "

Nee.
Je kunt gewoon kaarten disenchanten in Hearthstone en als je genoeg dust hebt nieuwe kaarten kraften die je wél wilt. Het is uiteraard geen 1:1 verhouding maar er is dus wel gewoon een mogelijkheid om aan kaarten te komen ook al krijg je ze niet in de RNG cardpacks.
Behalve dan de kaarten die achter de paid expansion packs(adventures?) zitten.
Tja, als je een Magic boosterpack koopt van een bepaalde (oudere) serie dan moet je ook niet verwachten dat er kaarten in zullen zitten van een andere (nieuwere) serie natuurlijk... :+

De base game is gratis, en als je echt een kaarten buff bent dan koop je die expansion packs toch wel (ik vind ze best grappig).

Heb vroeger Magic gespeeld en ik wil niet weten hoeveel zakgeld ik uiteindelijk daaraan uitgegeven heb... ik snap niet waarom mensen zoveel commentaar hebben op het winst/betaal mechanisme in Hearthstone.

Je ziet toch ook niemand klagen dat ze moeten betalen voor hun Magic kaarten?... Okay Magic kaarten kun je ruilen met andere spelers en dat is natuurlijk een sport/hobbie/spel an sich.. maar het disenchant/craft systeem van Hearthstone vind ik toch wel een prima waardig digitaal alternatief om op zijn minst ook aan de kaarten te kunnen komen die je wilt. Sure, je mist dan wel het 'sociale' aspect daarin maar ja je kan ook gewoon het spel spelen natuurlijk. :)

Digitaal vs analoog is toch anders. Je kunt ook niet verwachten dat een MMORPG een zelfde soort beleving zal zijn als een potje tabletop D&D met je vrienden. Niks mis mee wat mij betreft.
Oh jammer nog zon kaartspel. Ik dacht dat Valve misschien weer eens met iets spectaculairs zou komen.

Dit soort dingen is net als Magic vroeger maar dan zonder de leuke “echte” kaarten en de gezelligheid van met je vrienden aan tafel spelen.
Magic zoals vroeger? De Magic the gathering community is nog steeds groot en word bij mij op het werk nog dagelijks gespeeld.
Goed voor jou! In mijn omgeving is t door vrouwen kinderen hypotheken banen en dat soort dingen verdwenen ;) wel leuke boardgames enzo voor teruggekomen, maar die kaartjes hadden destijds toch ook wel wat.
Dit :) MtG was de bom vroegah, speelde het graag. Maar nu idd heel andere prioriteiten qua 'life'... heb nog wel wat mappen liggen, ik laat ze rustig liggen.
Meh. Ik speel al ong. 20 jaar magic (sinds urza block) en ik speel nog steeds regelmatig, ondanks huis en kinderen. Na je werk heb je toch ook een leven met hobbies ed? Hobbies kosten altijd geld, en ik beperk mijn kosten door kaarten die niet nodig zijn te verkopen. Ik drnk dat ik gemiddeld in 1 jaar ongeveer 200 euro bijleg en dst is inclusief toernooien. En als het even kan gaat mijn zoon mee :)
Een nieuwe Portal!
Kaartspelletjes zijn totaal mijn ding niet dus deze zal ik laten liggen.
Wat?! Nieuwe Valve game? maken die nog games?!
voor deze digitale Dota 2 trading card game
Muthaf...
Het is alsof je wist dat als je dit bijvoorbeeld in de titel zou zetten dat je minstens de helft van je hits zou verliezen :+
Inderdaad, op Artifact kon ik niet wachten en ben blij met dit bericht en een Dota trading card game lijkt me niet zo boeiend.
Je probeert lollig te doen denk ik? Lukt niet zo... Juist de mensen die bijna spontaan in slaap vallen als het over een CCG gaat zullen nog nooit van Artifact gehoord hebben. Ik niet in ieder geval.
Eerlijk gezegd niet, ik kan al een jaar lang niet wachten tot het uitkomt, en Dota ben ik absoluut geen fan van.
Ik hoop dat er een speelbare demo komt. Ben wel benieuwd, maar niet bereid om zomaar $20 uit te geven.
als het eenmalig €20,-- kost en het een tig jaar wordt onderhouden net zoals counterstrike, dan is het gewoon een knettergoede deal (mits het spelletje lekker speelt). Omdat Valve een entreefee vraagt verwacht ik dat er weinig tot geen extra kosten zullen zitten aan het jarenlang speelbaar houden van de game. Daarnaast gelooft valve niet in het pay2win model in andere spellen, dus ik verwacht dit ook niet in artifact zoals dat blizzardkaartspel wel een klein beetje bezit van wat ik heb vernomen. Ik ga het spel sowieso aanschaffen, ook omdat ik de motorische skills in mijn hand niet bezit om moba's nog goed te kunnen spelen (leeftijd).
Veel zeiken hier in dit topic terwijl ze nog nooit het spelletje gespeeld hebben en men uitgaat op basis van ervaringen van andere ontwikkelaars. Wat ik weet van valve is dat als ze iets uit brengen met een hoop poeha het meestal meer dan de moeite en geld waard is.

Half life
Team fortress
Day of defeat
Counterstrike
Garry's mod
Portal
Dota2
Left4dead

Allemaal toptitels & descennia lang goed speelbaar tot op de dag van vandaag, haters gonna hate!

Edit: En begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen andere ontwikkelaars want starcraft & warcraft zijn de beste spelfantasiewerelden ooit. Maar ik vind dat kaartspel van blizzard minder aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door govie op 24 juli 2024 20:13]

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Gwent en Hearthstone zijn best aardig, en deze ziet er ook best leuk uit. Misschien gewoon aanschaffen en als het niets is geld terugvragen. Maar ik speel het liever eerst een paar keer voordat ik überhaupt geld betaal, zodat ik het later niet terug hoef te vragen.
Wat mijn interesse voornamelijk heeft gewekt is dat het idee van Richard Garfield is, de bedenker van Magic the Gathering. Ziet er in ieder geval wel apart uit met die lanes.
Dit hoor ik nu pas voor het eerst (bewust in ieder geval). Dat betekend eigenlijk per definitie dat de Game Design goed is gedaan.
Ziet er in ieder geval wel apart uit met die lanes.
Dat staat me juist tegen, de multi lane CCGs die ik gespeeld heb de afgelopen paar jaar waren vrij simpel en relatief saai imho.
En dat terwijl Magic the gathering: Arena net in closed beta zit? Apart, met een concurrent in zee gaan, net wanneer jou gedachte kind op een belangrijk moment is.
Bij mijn weten zit arena sinds kort in open beta. Al een tijdje niet meer gespeeld want online magiv boeit me niet zo
Het is nog steeds closed, maar er zijn veel meer keys in omloop dan er mensen zijn die willen spelen.

Ik moet zelf zeggen dat het best fijn speelt. De problematiek van verschillende spelfases en dingen doen op de beurt van de tegenstander is best goed 'opgelost'. Het is geen MTG online ofzo, het is echt een stuk gelikter.
Ik vind inderdaad de gehele ervaring stukken beter dan mtgo op het gebued van spelen. Ze houden de flow er goed in. Maar voor mij is magic ook een sociale ervaring en daarom speel ik het ook bijna alleen irl. Ik ben zelf jaren lang eigenaar geweest van magic-league, maar ook daar speelde ik weinig. Wel veel contact met spelers enzo maar spelen, nou, nee.
Wat?! Nieuwe Valve ga.... oh kaart spelletje voor de telefoon ;(
Ja wat een afknapper
Eerlijk gezegd zie ik niet zo in wat er leuk kan zijn aan een kaartspel op de pc, iemand die dat kan uitleggen?
Bij een kaartspel verwacht ik fysieke kaarten met een fysieke tegenstander waar je tegen kan bluffen en een schijn kan ophouden. Die invloeden vallen volledig weg.
Ik zie dit dan ook niet als volwaardige game, daar zal ik vast alleen in staan

Ik had gehoopt op een shooter ofzo van valve

[Reactie gewijzigd door mschol op 23 juli 2024 14:45]

Het kan best leuk zijn op de pc, maar inderdaad, in het echt is het natuurlijk veel leuker, vooral als je met goede vrienden speelt. Ik zit zelf ook regelmatig een avondje met collega's en vrienden om de tafel om Magic the Gathering the spelen. Erg leuk om te doen.

Maar als je een spel leuk vind dan is het op de pc ook wel leuk. Je vrienden hebben waarschijnlijk niet altijd tijd of zin, dus op die momenten kun je dus zo'n spel opstarten als je er toch zin in hebt.
Wat, geen battle royale modus? }>
"My disappointment is immeasurable and my day has been ruined" ~ TheReportOfTheWeek

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.