Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MSI brengt biosupdates uit met Core i-9000-ondersteuning voor Z370-moederborden

MSI komt met biosupdates voor zijn Z370-moederborden, waarmee ondersteuning wordt toegevoegd voor de komende Intel Core i-9000-processors. Intel heeft die chips nog niet aangekondigd. Vermoedelijk komen de eerste drie cpu's in oktober uit.

Op zijn website noemt MSI vijftien Z370-moederborden waarvoor een nieuwe biosupdate uitkomt. Nieuw is de ondersteuning voor Core i-9000-processors. Gebruikers kunnen de nieuwe biossen downloaden via de supportpagina's van de betreffende moederborden, maar op het moment van schrijven zijn de downloads nog niet beschikbaar.

Woensdag bleek uit roadmaps dat Intel waarschijnlijk in oktober de eerste drie cpu's in die serie uitbrengt. Het gaat om de Coffee Lake-S Refresh-generatie. In de Core i-9000-serie komen er voor het eerst octacores naar het mainstreamplatform van Intel. Het topmodel, de Core i9-9900K, heeft acht cores en zestien threads.

Intel zal samen met de komst van de nieuwe processors de Z390-chipset uitbrengen met enkele verbeteringen, maar gebruikers van een Z370-moederbord worden niet verplicht om te upgraden.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-08-2018 • 07:52

41 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (41)

Wijzig sortering
Lijkt er op dat Intel de i7 serie van hyper threading gaat ontdoen en dit exclusief voor de i9 serie in het hogere CPU segment gaat houden. Naast de dual core i3's met HT. Gierig weer hoor.
En hun gare koelpasta zuigt ook nog steeds. Las laatst nog van iemand met een i8700k waarbij 1 core 18 graden warmer is onder full load. Dat mag ik nog van geluk spreken met "maar" 10 graden verschil op mn oude Q9550.

Wat dan wel enigszins mee valt voor Intel z'n doen is dat de de nieuwe i9 serie geen andere chipset vereist.
Koelpasta schijnt eruit te gaan voor solder bij de 8 core modellen, dus dat is mooi meegenomen.

Dat er geen andere chipset vereist is was eigenlijk wel te verwachten.

Intel heeft in ieder geval sinds Lynnfield en Clarksdale altijd 2 generaties op dezelfde chipset
i3-5xx. i5-6xx, i5-7xx en i7-8xx delen de chipsets
2000 en 3000 Serie delen de chipsets
4000 en 5000 serie delen de chipsets
6000 en 7000 serie delen de chipsets
8000 en dadelijk 9000 serie delen de chipsets.
Nee, het lijkt er op dat Intel de benaming gaat aanpassen nu ze zowel 8, 6, 4 en 2 cores in hun consumentenaanbod hebben zitten. De i9 9900k neemt de plaats in van de i7 8700k en de i7 9700k de i5 8600k. Omdat er ook nog een hexa core beschikbaar is, krijgt deze de i5 benaming. Of er een meerprijs aan een naam zit valt natuurlijk nog te bezien, maar eerlijk gezegd verwacht ik geen enorme prijsstijging.

Het 'woordje' i9 is natuurlijk helemaal niets waard, Skylake X en Kabe Lake X kregen deze benaming ook mee, maar hun voorgangers Broadwell-E en Haswell-E werden nog gewoon i7 genoemd, chips in hetzelfde segment.
Je hebt gelijk, mijn fout. Neemt natuurlijk niet weg het niets meer dan branding is.
Uiteraard is het branding, dat klopt volledig.
En toch verwacht ik dat Intel met de i9 flink aan de prijsschroef gaat trekken. De nieuwe i7 gaat gewoon evenveel kosten als die van vorig jaar bij zijn release (of een paar euro meer) en de i9 gaat daar ongetwijfeld dik boven zitten. Misschien niet zo extreem als in tijden dat de XEs ¤1000 kostten, maar het zou me niks verbazen als de i7 een introductieprijs van rond de ¤400 krijgt en de i9 rond de ¤600, minimaal ¤500. Laat die prijzen dan in het begin nog even zakken naar ¤350 en ¤550 en dan heb je denk ik de stabiele prijzen zoals die er voor een hele tijd gaan zijn. (De vorige i7 kostte ook eerst ¤400 maar daalde binnen een paar weken naar ¤350 en is daar sindsdien eigenlijk gewoon stabiel gebleven)

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 2 augustus 2018 15:02]

Las laatst nog van iemand met een i8700k waarbij 1 core 18 graden warmer is onder full load. Dat mag ik nog van geluk spreken met "maar" 10 graden verschil op mn oude Q9550.
Ik heb inderdaad een i7 8700K die flink tempratuur veranderingen heeft per core. Kan soms in extreme gevallen wel 18 graden schelen inderdaad. CPU Core zit dan rond de 65 graden terwijl de CPU Core 4 rond de 80 zit. Heb sterk zitten twijfelen om mijn huidge processor te verkopen en te gaan voor de eventuele i7 9700K. Echter vind ik een i7 zonder Hyperthreading onzin. Dan maar wachten op nieuwere generaties want een i9 past niet in mijn budget...
gaat er denk ik toch uiteindelijk om hoe snel de i7 zal zijn zonder HT tegenover de 8700K. Maar dan ook wel met overklok vergelijking. Vind het wel maar een vreemde keuze. Beter gewoon een iets snellere 6core 12 threads dan de 8700K van kunnen maken..
Klopt! Ben ik het mee eens. Echter staat de i7 jarenlang bekend om zijn Hyperthreading. Dat dat nu verdwijnd maakt het een heel erg warrig verhaal. Want wat is een i5 nu t.o.v een i7 in de 9de generatie? Probeer dat maar eens aan een niet technisch persoon te verkopen. Normaal kan je zeggen dat een i7 namelijk Hyperthreading heeft en daardoor sneller dingen kan berekenen etc.
HT cores zijn natuurlijk verre van evensterk als fysieke cores. Als je naar benchmarks kijkt blijven ze vaak steken rond 25% van de prestaties. Dat zou erop neerkomen dat de nieuwe i7 zelfs in multi-threaded applicaties toch noch een stukje sneller is dat de oude. Net als bij de i5s zal het neerkomen op een zeer marginale upgrade. Dat was ook wel te verwachten. Dit is meer een refresh dan een nieuwe line-up in de bekende categorieen. Alleen de i9 gaat noemenswaardig voorbij aan wat er bestond. En als je naar multi-threaded applicaties kijkt was dat ook nodig om de R7 1800X/2700X bij te benen. Zo kan Intel toch weer lekker claimen dat ze in alle disciplines de snelste CPU leveren.

Hopelijk weet AMD met Ryzen 2 komend jaar het gat op single-thread prestaties te sluiten of wellicht voorop te lopen zodat Intel ook in de toekomst gedwongen blijft om serieus stappen te maken in prestaties en niet alleen zoethoudertjes te verdelen. Want, laten we even eerlijk zijn, tussen de de 1e generatie Core-i CPUs en de 7e was er bijster weinig gebeurt op prestatievlak.
Lijkt er op dat Intel de i7 serie van hyper threading gaat ontdoen en dit exclusief voor de i9 serie in het hogere CPU segment gaat houden. Naast de dual core i3's met HT. Gierig weer hoor.
En hun gare koelpasta zuigt ook nog steeds. Las laatst nog van iemand met een i8700k waarbij 1 core 18 graden warmer is onder full load. Dat mag ik nog van geluk spreken met "maar" 10 graden verschil op mn oude Q9550.

Wat dan wel enigszins mee valt voor Intel z'n doen is dat de de nieuwe i9 serie geen andere chipset vereist.
Eerlijk gezegd is er weinig reden tot klagen wanneer je cpu op lucht 5 Ghz kan halen. Verschil is natuurlijk wel dat in dat laatste 'gouden eeuw' sandby bridge op 3.3 tot 3.7 liep en vervolgens zonder problemen tot 4.8 clockte. Dat was voor ons heel leuk maar voor Intel een stuk minder, want echt reden om te upgraden had je daardoor tot aan 2017 niet. Natuurlijk heb ik zelf liever ook een nieuwe sandy bridge, maar ik kan de keuze wel begrijpen.

Zelf vond ik het onderhand tijd om de 2500K met pensioen te sturen, er kwamen een aantal games die micro stutter kregen. Gelukkig kwam daar de 8700K en hiervoor heb ik direct een pre-order geplaatst bij twee winkels. An sich is het is geen sandy bridge. De cpu die ik bij Alternate had besteld is naar een andere tweaker gegaan (sealed) en die bleek toch minder volt voor dezelfde Mhz nodig te hebben. Realistisch gezien kun je op basis van mijn ervaring verwachten dat je 8700K met circa 1.40 tot 1.45 volt op 4.8 Mhz loopt. Daarna loop je tijdens stress testen tegen de 100 graden caps aan (prime). In-game moet je dan denken aan 65 graden. Heb je een betere cpu, zoals de cpu die ik had doorverkocht :+ , dan haal je met diezelfde voltages ook 5.0 Ghz. Wil je nog verder dan kun je twee dingen doen, hyperthreading uitzetten of delidden. Als ik hyperthreading uitzet dan haal ik 5200 Mhz stabiel.

Alles bij elkaar is de 8700K zeker geen 2500K, dat ding was absurd omdat die met auto voltages meer dan 1 Ghz sneller kon lopen door puur de multiplier te veranderen. Maar iedereen die een latere cpu heeft gekocht (3570K en later) heeft wat mij betreft echt geen reden tot klagen. Daar ging het overclocken al lastiger.
Makkelijk tot 4.8GHz? Hm dan heb ik een shitty i7 2600k :+ (4.5GHz)

OT:
Ik snap helemaal niks meer van de naamgeving die Intel gebruikt...
Ik vraag me ook af of de volgende generatie 10xxx zal worden...
Vraag me ook wel af of ze 10xxx gaan gebruiken. v2 achter generatie 1 zou ook wel leuk staan.
Vergeef me als ik iets stoms zeg, maar zal de i5-9600 alleen passen op een z370 (net zoals de i5-8600)? Of zullen ze ook te combineren zijn met goedkopere moederbordjes? (Voor als je toch niet van plan bent te gaan overclocken)

Of is daarover nog niks bekend?
Zolang er geen firmware updates zijn voor andere borden dan de Z370, kan de nieuwe i9xxx niet werken op die moederborden. Dus er zullen tegen die tijd wel nieuwe moederborden uitkomen.

Dat moet sowiso trouwens. Wanneer je nu een Z370 bord koopt, moet er eerst een i8xxx CPU op zitten om de firmware te updaten. Die firmware update is dus meer voor mensen die een i8xxx system willen upgraden naar de nieuwste CPU. Mensen die vanaf nul beginnen kopen liever een bord wat meteen met de gewenste CPU werkt.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 2 augustus 2018 10:09]

Lijkt mij toch dat ze vanuit de fabriek van MSI een 'Refresh' uitbrengen met de laatste BIOS update voor de mensen die een 9th generatie processor willen gebruiken? Dat zou tenminste logisch zijn?
Ja, maar wanneer je in de webshop zo'n ding koopt weet je niet welke versie van de firmware er op draait. Het kan oude voorraad zijn.
Dat hoeft niet in alle gevallen, ik weet niet of het nog steeds een Asus only trucje is, maarin ieder geval bepaalde Asus moederborden kun je de bios van flashen zonder dat er een CPU geïnstalleerd is.

Dat de Z370 het eerst geupdate worden is ook logisch, de eerste 9000 serie Sku's die uit gaan komen zijn tot nu toe allemaal K Sku's die wil je draaien op een Z370 of Z390 bord vanwege de overclock opties. Het is geld verspilling om K Sku cpu op een H of B serie chipset te draaien.

Naar verwachting komen in Q1 2019 de gelockte Non-K Sku's uit de 9000 serie. Tegen die tijd zullen de H en B moederborden ook wel voorzien zijn vaneen bios update.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 2 augustus 2018 11:45]

Sommige webwinkels bieden ook voor een kleine vergoeding een bios-update aan wanneer je een moederbord koopt.
Volgens mij was er toch bericht geweest dat het ook op goedkope bordjes paste? Volgens mij ging dat over een asroch bordje die 8 core ready stempel had.

https://nl.hardware.info/...essoren-naar-h310-chipset

[Reactie gewijzigd door huntedjohan op 2 augustus 2018 10:01]

Voor zover ik weet zijn alle combinaties qua borden en CPU's mogelijk (M.U.V. Xeon's). Bij de de volgende generatie CPU's (9xxx serie) is de BIOS bepalend of het ondersteund gaat worden op oudere borden of niet.
Onder de banner staat "6-core support" ipv 8 cores for de i7 9th gen. Beetje vreemd.
Omdat dat de oude sub-slogan was ten tijde van de lancering van deze generatie moederborden door MSI :)

Ontopic: Ben erg benieuwd of en hoeveel IPC verbetering er is of dat het gewoon bestaande Coffee Lake CPUs zullen zijn met enkel meer cores en wellicht een kleine speedbump á 100MHz b.v.
IPC zou ik niet op rekenen, het lijkt gewoon een refresh te zijn met wat speedbumps en 2 cores erbij in het hoogste segment.
Ben benieuwd of ze ook spectre en meltdown hebben aangepakt met de nieuwe 9000 serie. Intels belofte was in ieder geval dit jaar nog.
Aangezien dit een refresh is zou ik het niet verwachten. Intel had inderdaad eind dit jaar verwacht, maar gezien de problemen die ze hebben met de 10nm productie verwacht ik eigenlijk dat het later zal gaan worden, daar ik eigenlijk verwacht dat de meltdown en spectre fixes "in silicon" in de 10nm producten zullen zitten en niet in deze refresh.
Als dat zo zou zijn had ik dat wel in het bericht verwacht.
Dit bericht gaat over de bios, niet over de CPU.
Hoe dan ook denk ik niet dat dit het geval is aangezien Intel het niet heeft gehad over een herziening van de architectuur. Spectere is nogal een diepgewortelde issue die je er niet eenvoudig uit kan knutselen. Het spectere probleem is al een tijd bekend, maar de ontwikkeltijd van een processor is nog een stuk langer en als ik het goed begrijp moet er zo veel op de schop dat ze dan gewoon bijna helemaal opnieuw hadden moeten beginnen met het ontwikkelingsproces.
(en echt een ramp is het niet aangezien het in de bios ook te "patchen is", niet ideaal maar het moet maar)

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 2 augustus 2018 10:03]

Volgens mij heeft gigabyte dit ook al gedaan een paar dagen geleden voor de Gaming 7. Daar leek echter een bug in te zitten, waardoor alles op zwart ging zodra ik de bios settings had gewijzigd.
Ik ben van de f6 bios naar de f7 bios gegaan zonder problemen,tot nu
Mijn Gigabyte Aorus gaming 5 (Z370)heeft ook een bios update gekregen,voor de nieuwe cpu's (F7 bios). _/-\o_
Inderdaad: https://www.gigabyte.com/...D3-rev-10#support-dl-bios
"Update CPU microcode for upcoming CPU
Improve windows boot time", maar dat was vorige maand al voor een GA-Z370P D3? "2018/07/13".

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 2 augustus 2018 18:00]

Mooi, ik heb een Z370 mobo dus ik kan dan naar octa core gaan.

Dat intel sinds Ivy bridge slechte prut onder de IHS gebruikt is toch al lang duidelijk? Niet moeilijk doen, de-lidden, liquid metal op smeren, ihs er weer op, en nooit meer aan denken.

Ik heb 15-25C winst, had mijn 8700k gelijk na 1 dag delidded. Nu heb ik een 5ghz hexa core met een goedkope budget koeler, helemaal mooi :).
U gaat dan wel van een hexacore met Hyperthreading naar een 8 core zonder volgensmij. Nu weet ik niet of de performance verschillen zo groot zullen zijn, maar het lijkt toch raar.
Mijn Gigabyte Aorus gaming 5 (Z370)heeft ook een bios update gekregen,voor de nieuwe cpu's (F7 bios). _/-\o_

[Reactie gewijzigd door petrol72 op 2 augustus 2018 10:02]

Dat "optimized for 9000 processors" lijkt echt rechtstreeks uit de jaren 90 te komen..
Ben benieuwd wat dat met de prijzen gaat doen van de 8700k
Want wil een upgrade gaan doen en hoop dat ze zakken want het geheugen is ook aso duur.
Daarbij word ook nog eens een waterkoeling aangeraden dat kost ook weer een aardige duit en dan moet ook nog eens mijn kast vervangen worden omdat er geen ruimte is voor die waterkoeling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True